Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #101 Skrevet 7. november 2014 Du som lar ungene spille GTA fra ung alder: I ett av GTA kan man: 1. stjele en bil 2. plukke opp en hore 3. voldta hora 4. drepe hora 5. komme seg unna politiet Da får man god helse. Moralen i høysetet..passer seg for 10 åringer...mhm... Men når jeg leser det du skriver forstår jeg at moral og slikt ikke er særlig viktig hos dere. Du virker litt aggressiv Anonymous poster hash: 84488...4b4 Man kan IKKE voldta i GTA. Skal du lage et eksempel av GTA så lønner det seg kanskje å vite noe om hva man snakker om? Anonymous poster hash: b1405...503 Kanskje du skal begynne å google? http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/27/grand-theft-auto-v-prostitutes-killed Anonymous poster hash: 84488...4b4 Kanskje du bør lese hva du sender?Man kan IKKE voldta i GTA. Kjøpe sex, ja, voldta, nei. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Drive her to a secluded place, on a beach, next to the surf and palm trees. "Go ahead, sugar. Tell me what you crave." Select your service from a drop down menu on the screen – $50 for a blow job, $70 for a half-and-half or $100 for everything. Use your joystick to move the camera on the game, to get a good angle. "Oh my god, fuck yeah, give it to me," she'll say. She'll keep talking for 20 seconds. When you're done you leave her there, run the car forward next to her, then reverse, backing over her. You can get out of the car and beat her. She'll let you. Once she's dead, you can grab your money back from the ground. This is all possible, even encouraged by tips on YouTube and chatrooms, in Grand Theft Auto V. In fact, your character's health (aka life points) goes up when you have sex with a prostitute. Ikke voldta men ha sex med før du kjører over henne og banker henne til døde. Hun gir til og med lov!! Vet jeg ville ha sett på hele opplegget som et overgrep uansett. Merkelig at du ikke ser DRAP av prostituert som verre. Og de fleste som dreper voldtar først, såpass har du vel fått med deg i media? Lite kjærlighet å spore uansett. Og tror du ikke gutter fra 10 års alder forstår? Du er et merkelig menneske jeg er glad jeg ikke kjenner personlig. Anonymous poster hash: 36a45...6ff Jeg viste akkurat innlegget ditt til 20-åringen min og han sa: "Hun vet at dette er et spill, ikke sant? Mennesker som henne som ikke klarer å skille virkeligheten og GTA skjønner jeg at må holdes borte fra kontrollene!" også kom et ..........herregud folk er gæærne! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Jeg klarer fint å skille spill og virkelighet, det tror jeg også personen som skrev dette innlegget kan, det var nå ikke det som var utgangspunktet for diskusjonen. Vi snakket om 10-åringer! Dessuten er det ikke nødvendigvis det å kunne skille mellom spill og virkelighet slm faktisk er problemstillingen her, jeg lurer på hvorfor det er DET som skal være underholdning; å yte vold, drepe, å ha sex med prostituerte. De som lar barn spille denne type spill er i mine øyne søppel, intet annet. Gratulerer! Anonymous poster hash: 39c0d...948 Folk som ikke kan godta at andre har en annen mening en de mener jeg er søppel. Gratulerer til deg også! Jeg er ikke bekymret for at mine sønner skal ta/har tatt skade av å spille spill i det heletatt, men jeg kan godt fortelle deg om noe som bekymrer meg veldig mye mer, og det gjelder så og si alle jentene i klassen til 14-åringen min! Noe som er mye farligere enn å spille GTA! Min sønn har vist meg instagram kontoene og facebook sidene til menge av jentene i klassen og da fikk jeg bakoversveis! Takke meg til en gutt som sitter på rommet og kjører bil i en rasende fart i GTA. (Han går ikke rundt og puler horer for morro skyld...) Jentene poserer i dyp utrigning, tar duck-face selfies og reposter bilder med hashtagger som thinspiration, pro_ana og fitness. De slanker seg, er deprimerte fordi de ikke er tynne nok, skriver "jeg er så feit "jeg er så stygg" osv. De kaster, i følge sønnen min, maten sin på skolen og trener for å få rumpe som Jen Selter og Nicki Minaj. Jeg har spurt han om hva foreldrene til dissen jentene sier om disse bildene og repostene osv. men han sier bare at "De er jo ikke venner med foreldra sine på face eller insta, da." Han er faktisk ganske bekymret for noen av disse jentene men samtidig sier han at "alle jenter er sånn..." "De klager HELE tiden på at de er stygge og feite, også er de bare bein, enda vi sier at de ikke er tjukke i det heletatt". "Dem tror faktisk at dem er tjukke også veier de kanskje 45 kilo, liksom". Dette problemer skaper mange flere psykiatriske tilfeller en GTA, det kan jeg love dere! 2 av jentene er allerede under behandling ved BUP. (Som jeg vet...) DET bekymrer meg mye mer enn at min sønn kjører som en gal på GTA! Og, ja, jeg følger min sønn på både instagram og facebook. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Så fordi andre foreldre har barn som googler thinspiration og pro-ana, kan du rettferdiggjøre at du lar 10-åringen spille voldelige voksenspill? Skikkelig logisk, det!Jeg ser definitivt problemet med unge jenter og sosiale medier, men jeg lar da ikke guttungen sitte og spille voldsforherligende spill likevel. Det finnes faktisk alternativer til begge deler. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Min sønn er 14 år. Jeg er 100 % sikker på at han ikke tar skade av å spille dataspill. Jeg sier ikke at alle barn burde spille det, noen barn kan helt sikkert ta skade av det, spesielt de barna av hysteriske foreldre!Og med mindre du overvåker sønnen din hele tiden så vet du ikke hva han gjør hos venner. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Aha, så man er hysterisk når man velger at 10-åringen sin skal slippe å forholde seg til narkotika, vold, sex og drap. Den var ny!Jeg vet også at mitt barn ikke ville tatt skade av å spille voldelige spill, men han kommer ikke til å få spille det uansett. Hvorfor i huleste skal han det? Jeg ser virkelig ikke noen underholdningsverdi i noen av nevnte temaer. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Å herregud, nå tar du litt vel av! Man er ikke hysterisk, det er ikke det jeg sier i det heletatt! Ro deg heller ned og les det jeg skriver! Eller la det vær!Jeg sier da ikka at din sønn burde få spille! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Det du sier, er jo at din sønn får spille, fordi han klarer å skille fantasi og virkelighet, og fordi han ikke tar skade av det. Det hadde ikke min gjort heller, jeg lar han likevel ikke spille, for hvorfor i svarte skal han det? Det finnes ingen -INGEN- god grunn til å spille slike spill! Så ro ned høna sjæl. Herregud lizm! Anonymous poster hash: 39c0d...948 Nå repeterer du bare samtalen vår..... hva er poenget med det? Var det noe du lurte på? Jeg sier jo ikke at jeg mener du burde la din sønn spille! Herregud, også skal JEG roe meg ned :-D Anonymous poster hash: ec38e...7d2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #102 Skrevet 7. november 2014 Min sønn er 14 år. Jeg er 100 % sikker på at han ikke tar skade av å spille dataspill. Jeg sier ikke at alle barn burde spille det, noen barn kan helt sikkert ta skade av det, spesielt de barna av hysteriske foreldre! Og med mindre du overvåker sønnen din hele tiden så vet du ikke hva han gjør hos venner. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Du kjenner barna dine best, og som nevnt før er jeg sikker på at spillet er noe du har vurdert nøye før du lot barna dine spille det (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig). Det jeg reagerer på er at du fremstiller det som om alle som vurderer annerledes er hysteriske, og at barna deres er nærmest tilbakestående individer som ikke kan skille fantasi fra virkelighet. Hadde det vært slik hadde ikke barna mine fått lese Harry Potter eller Percy Jackson. Det handler ikke om det, men om at min vurdering er at mine barn ikke trenger å underholde seg med å drepe prostituerte på spill. Det finnes så uendelig mye mer oppbyggende se kan drive med. Kan ikke du respektere at andre tenker annerledes enn deg, og at vi dermed ikke automatisk er hysteriske mødre med underutviklede barn? HI Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Selvfølgelig respekterer jeg det! Jeg har da ikke sagt noe annet! Jeg tror faktisk at barna til alle de som svarer meg negativt i denne tråden helt klart klarer å skille spill fra virkelighet mye bedre enn det dere mødre gjør! Men slutt å bygg opp under hysteriet til "noen" da, for GTA handler ikke om å drepe prostituerte! Når dere skriver slik lyser det jo gjennom at dere ikke aner hva dere snakker om. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Kan ikke du som har så god innsikt forklare oss hva GTA handler om, da? Jeg har en mann som spiller GTA, så jeg mener igrunnen jeg har rimelig grei oversikt. Jeg klarer også fint å skille spill og virkelighet, på lik linje med mine barn, mine mann, og mest sannsynlig de voksne som svarer deg i denne tråden. Og at du skriver "selvfølgelig respekterer jeg det", er jo intet annet en bullshit. Det gjør du jo absolutt ikke, når du antar at alle som er uenige med deg ikke "aner hva de snakker om", "er ekstremt naive, barna spiller jo hos andre", "er hysteriske mødre som har døtre som googler thinspiration og er 10.klasses felleshull." Anonymous poster hash: 39c0d...948
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #103 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #104 Skrevet 7. november 2014 Du som lar ungene spille GTA fra ung alder: I ett av GTA kan man: 1. stjele en bil 2. plukke opp en hore 3. voldta hora 4. drepe hora 5. komme seg unna politiet Da får man god helse. Moralen i høysetet..passer seg for 10 åringer...mhm... Men når jeg leser det du skriver forstår jeg at moral og slikt ikke er særlig viktig hos dere. Du virker litt aggressiv Anonymous poster hash: 84488...4b4 Man kan IKKE voldta i GTA. Skal du lage et eksempel av GTA så lønner det seg kanskje å vite noe om hva man snakker om? Anonymous poster hash: b1405...503 Kanskje du skal begynne å google? http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/27/grand-theft-auto-v-prostitutes-killed Anonymous poster hash: 84488...4b4 Kanskje du bør lese hva du sender?Man kan IKKE voldta i GTA. Kjøpe sex, ja, voldta, nei. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Drive her to a secluded place, on a beach, next to the surf and palm trees. "Go ahead, sugar. Tell me what you crave." Select your service from a drop down menu on the screen – $50 for a blow job, $70 for a half-and-half or $100 for everything. Use your joystick to move the camera on the game, to get a good angle. "Oh my god, fuck yeah, give it to me," she'll say. She'll keep talking for 20 seconds. When you're done you leave her there, run the car forward next to her, then reverse, backing over her. You can get out of the car and beat her. She'll let you. Once she's dead, you can grab your money back from the ground. This is all possible, even encouraged by tips on YouTube and chatrooms, in Grand Theft Auto V. In fact, your character's health (aka life points) goes up when you have sex with a prostitute. Ikke voldta men ha sex med før du kjører over henne og banker henne til døde. Hun gir til og med lov!! Vet jeg ville ha sett på hele opplegget som et overgrep uansett. Merkelig at du ikke ser DRAP av prostituert som verre. Og de fleste som dreper voldtar først, såpass har du vel fått med deg i media? Lite kjærlighet å spore uansett. Og tror du ikke gutter fra 10 års alder forstår? Du er et merkelig menneske jeg er glad jeg ikke kjenner personlig. Anonymous poster hash: 36a45...6ff Jeg viste akkurat innlegget ditt til 20-åringen min og han sa: "Hun vet at dette er et spill, ikke sant? Mennesker som henne som ikke klarer å skille virkeligheten og GTA skjønner jeg at må holdes borte fra kontrollene!" også kom et ..........herregud folk er gæærne! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Jeg klarer fint å skille spill og virkelighet, det tror jeg også personen som skrev dette innlegget kan, det var nå ikke det som var utgangspunktet for diskusjonen. Vi snakket om 10-åringer! Dessuten er det ikke nødvendigvis det å kunne skille mellom spill og virkelighet slm faktisk er problemstillingen her, jeg lurer på hvorfor det er DET som skal være underholdning; å yte vold, drepe, å ha sex med prostituerte. De som lar barn spille denne type spill er i mine øyne søppel, intet annet. Gratulerer! Anonymous poster hash: 39c0d...948 Folk som ikke kan godta at andre har en annen mening en de mener jeg er søppel. Gratulerer til deg også! Jeg er ikke bekymret for at mine sønner skal ta/har tatt skade av å spille spill i det heletatt, men jeg kan godt fortelle deg om noe som bekymrer meg veldig mye mer, og det gjelder så og si alle jentene i klassen til 14-åringen min! Noe som er mye farligere enn å spille GTA! Min sønn har vist meg instagram kontoene og facebook sidene til menge av jentene i klassen og da fikk jeg bakoversveis! Takke meg til en gutt som sitter på rommet og kjører bil i en rasende fart i GTA. (Han går ikke rundt og puler horer for morro skyld...) Jentene poserer i dyp utrigning, tar duck-face selfies og reposter bilder med hashtagger som thinspiration, pro_ana og fitness. De slanker seg, er deprimerte fordi de ikke er tynne nok, skriver "jeg er så feit "jeg er så stygg" osv. De kaster, i følge sønnen min, maten sin på skolen og trener for å få rumpe som Jen Selter og Nicki Minaj. Jeg har spurt han om hva foreldrene til dissen jentene sier om disse bildene og repostene osv. men han sier bare at "De er jo ikke venner med foreldra sine på face eller insta, da." Han er faktisk ganske bekymret for noen av disse jentene men samtidig sier han at "alle jenter er sånn..." "De klager HELE tiden på at de er stygge og feite, også er de bare bein, enda vi sier at de ikke er tjukke i det heletatt". "Dem tror faktisk at dem er tjukke også veier de kanskje 45 kilo, liksom". Dette problemer skaper mange flere psykiatriske tilfeller en GTA, det kan jeg love dere! 2 av jentene er allerede under behandling ved BUP. (Som jeg vet...) DET bekymrer meg mye mer enn at min sønn kjører som en gal på GTA! Og, ja, jeg følger min sønn på både instagram og facebook. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Så fordi andre foreldre har barn som googler thinspiration og pro-ana, kan du rettferdiggjøre at du lar 10-åringen spille voldelige voksenspill? Skikkelig logisk, det!Jeg ser definitivt problemet med unge jenter og sosiale medier, men jeg lar da ikke guttungen sitte og spille voldsforherligende spill likevel. Det finnes faktisk alternativer til begge deler. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Min sønn er 14 år. Jeg er 100 % sikker på at han ikke tar skade av å spille dataspill. Jeg sier ikke at alle barn burde spille det, noen barn kan helt sikkert ta skade av det, spesielt de barna av hysteriske foreldre!Og med mindre du overvåker sønnen din hele tiden så vet du ikke hva han gjør hos venner. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Aha, så man er hysterisk når man velger at 10-åringen sin skal slippe å forholde seg til narkotika, vold, sex og drap. Den var ny!Jeg vet også at mitt barn ikke ville tatt skade av å spille voldelige spill, men han kommer ikke til å få spille det uansett. Hvorfor i huleste skal han det? Jeg ser virkelig ikke noen underholdningsverdi i noen av nevnte temaer. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Å herregud, nå tar du litt vel av! Man er ikke hysterisk, det er ikke det jeg sier i det heletatt! Ro deg heller ned og les det jeg skriver! Eller la det vær!Jeg sier da ikka at din sønn burde få spille! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Å, var det ikke det du sa? Det er mulig du bør lese svaret ditt en gang til. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Ja, jeg skriver at barn av hysteriske foreldre nok er mer utsatt for å bli preget av slike spill fordi de blir skånet for absolutt alt. Noe som ikke er positivt, selv om hysteriske foreldre tror det!Om du tror jeg snakker om deg vil det bare si at du ser på deg selv som en hysterisk forelder.... Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Haha, søtt at du tror at du kjenner meg. Nei, jeg er på ingen måte en hysterisk forelder. Jeg er både intelligent, og fornuftig. Og min sønn blir ikke skånet for absolutt alt, han blir skånet for spill med unødvendig vold, fyll, sex og drap. Det sier vel kanskje mer om deg at du mener at det er hysterisk. Anonymous poster hash: 39c0d...948
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #105 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9 *Host* http://psychcentral.com/news/2013/08/27/in-new-study-video-games-not-tied-to-violence-in-high-risk-youth/58934.html Anonymous poster hash: b1405...503
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #106 Skrevet 7. november 2014 Du som lar ungene spille GTA fra ung alder: I ett av GTA kan man: 1. stjele en bil 2. plukke opp en hore 3. voldta hora 4. drepe hora 5. komme seg unna politiet Da får man god helse. Moralen i høysetet..passer seg for 10 åringer...mhm... Men når jeg leser det du skriver forstår jeg at moral og slikt ikke er særlig viktig hos dere. Du virker litt aggressiv Anonymous poster hash: 84488...4b4 Man kan IKKE voldta i GTA. Skal du lage et eksempel av GTA så lønner det seg kanskje å vite noe om hva man snakker om? Anonymous poster hash: b1405...503 Kanskje du skal begynne å google? http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/27/grand-theft-auto-v-prostitutes-killed Anonymous poster hash: 84488...4b4 Kanskje du bør lese hva du sender?Man kan IKKE voldta i GTA. Kjøpe sex, ja, voldta, nei. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Drive her to a secluded place, on a beach, next to the surf and palm trees. "Go ahead, sugar. Tell me what you crave." Select your service from a drop down menu on the screen – $50 for a blow job, $70 for a half-and-half or $100 for everything. Use your joystick to move the camera on the game, to get a good angle. "Oh my god, fuck yeah, give it to me," she'll say. She'll keep talking for 20 seconds. When you're done you leave her there, run the car forward next to her, then reverse, backing over her. You can get out of the car and beat her. She'll let you. Once she's dead, you can grab your money back from the ground. This is all possible, even encouraged by tips on YouTube and chatrooms, in Grand Theft Auto V. In fact, your character's health (aka life points) goes up when you have sex with a prostitute. Ikke voldta men ha sex med før du kjører over henne og banker henne til døde. Hun gir til og med lov!! Vet jeg ville ha sett på hele opplegget som et overgrep uansett. Merkelig at du ikke ser DRAP av prostituert som verre. Og de fleste som dreper voldtar først, såpass har du vel fått med deg i media? Lite kjærlighet å spore uansett. Og tror du ikke gutter fra 10 års alder forstår? Du er et merkelig menneske jeg er glad jeg ikke kjenner personlig. Anonymous poster hash: 36a45...6ff Jeg viste akkurat innlegget ditt til 20-åringen min og han sa: "Hun vet at dette er et spill, ikke sant? Mennesker som henne som ikke klarer å skille virkeligheten og GTA skjønner jeg at må holdes borte fra kontrollene!" også kom et ..........herregud folk er gæærne! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Jeg klarer fint å skille spill og virkelighet, det tror jeg også personen som skrev dette innlegget kan, det var nå ikke det som var utgangspunktet for diskusjonen. Vi snakket om 10-åringer! Dessuten er det ikke nødvendigvis det å kunne skille mellom spill og virkelighet slm faktisk er problemstillingen her, jeg lurer på hvorfor det er DET som skal være underholdning; å yte vold, drepe, å ha sex med prostituerte. De som lar barn spille denne type spill er i mine øyne søppel, intet annet. Gratulerer! Anonymous poster hash: 39c0d...948 Folk som ikke kan godta at andre har en annen mening en de mener jeg er søppel. Gratulerer til deg også! Jeg er ikke bekymret for at mine sønner skal ta/har tatt skade av å spille spill i det heletatt, men jeg kan godt fortelle deg om noe som bekymrer meg veldig mye mer, og det gjelder så og si alle jentene i klassen til 14-åringen min! Noe som er mye farligere enn å spille GTA! Min sønn har vist meg instagram kontoene og facebook sidene til menge av jentene i klassen og da fikk jeg bakoversveis! Takke meg til en gutt som sitter på rommet og kjører bil i en rasende fart i GTA. (Han går ikke rundt og puler horer for morro skyld...) Jentene poserer i dyp utrigning, tar duck-face selfies og reposter bilder med hashtagger som thinspiration, pro_ana og fitness. De slanker seg, er deprimerte fordi de ikke er tynne nok, skriver "jeg er så feit "jeg er så stygg" osv. De kaster, i følge sønnen min, maten sin på skolen og trener for å få rumpe som Jen Selter og Nicki Minaj. Jeg har spurt han om hva foreldrene til dissen jentene sier om disse bildene og repostene osv. men han sier bare at "De er jo ikke venner med foreldra sine på face eller insta, da." Han er faktisk ganske bekymret for noen av disse jentene men samtidig sier han at "alle jenter er sånn..." "De klager HELE tiden på at de er stygge og feite, også er de bare bein, enda vi sier at de ikke er tjukke i det heletatt". "Dem tror faktisk at dem er tjukke også veier de kanskje 45 kilo, liksom". Dette problemer skaper mange flere psykiatriske tilfeller en GTA, det kan jeg love dere! 2 av jentene er allerede under behandling ved BUP. (Som jeg vet...) DET bekymrer meg mye mer enn at min sønn kjører som en gal på GTA! Og, ja, jeg følger min sønn på både instagram og facebook. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Så fordi andre foreldre har barn som googler thinspiration og pro-ana, kan du rettferdiggjøre at du lar 10-åringen spille voldelige voksenspill? Skikkelig logisk, det!Jeg ser definitivt problemet med unge jenter og sosiale medier, men jeg lar da ikke guttungen sitte og spille voldsforherligende spill likevel. Det finnes faktisk alternativer til begge deler. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Min sønn er 14 år. Jeg er 100 % sikker på at han ikke tar skade av å spille dataspill. Jeg sier ikke at alle barn burde spille det, noen barn kan helt sikkert ta skade av det, spesielt de barna av hysteriske foreldre!Og med mindre du overvåker sønnen din hele tiden så vet du ikke hva han gjør hos venner. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Aha, så man er hysterisk når man velger at 10-åringen sin skal slippe å forholde seg til narkotika, vold, sex og drap. Den var ny!Jeg vet også at mitt barn ikke ville tatt skade av å spille voldelige spill, men han kommer ikke til å få spille det uansett. Hvorfor i huleste skal han det? Jeg ser virkelig ikke noen underholdningsverdi i noen av nevnte temaer. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Å herregud, nå tar du litt vel av! Man er ikke hysterisk, det er ikke det jeg sier i det heletatt! Ro deg heller ned og les det jeg skriver! Eller la det vær!Jeg sier da ikka at din sønn burde få spille! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Å, var det ikke det du sa? Det er mulig du bør lese svaret ditt en gang til. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Ja, jeg skriver at barn av hysteriske foreldre nok er mer utsatt for å bli preget av slike spill fordi de blir skånet for absolutt alt. Noe som ikke er positivt, selv om hysteriske foreldre tror det!Om du tror jeg snakker om deg vil det bare si at du ser på deg selv som en hysterisk forelder.... Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Haha, søtt at du tror at du kjenner meg. Nei, jeg er på ingen måte en hysterisk forelder. Jeg er både intelligent, og fornuftig. Og min sønn blir ikke skånet for absolutt alt, han blir skånet for spill med unødvendig vold, fyll, sex og drap. Det sier vel kanskje mer om deg at du mener at det er hysterisk. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Hvor sier jeg at DU er hysterisk? Du hevder at du er intelligent og fornuftig, men allikevel kommer du med påstander jeg ikke har sagt! Anonymous poster hash: ec38e...7d2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #107 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9 Finnes et annet eksempel også. Husker ikke eksakt alder på barna, men ikke mer enn 10 år, men både gutter og jenter. Halvparten fikk spille 30 min Mario el. lignende fargerikt spill, mens andre halvparten fikk spille voldsspill. Etterpå skulle barna "intervjues" av en mann som hadde en plastkopp fylt med blyanter som tilfeldigvis falt i golvet. Barna som hadde spilt fargerikt barnespill spratt av stolen og hjalp til med en gang. Barna som hadde spilt voldsspill var ikke like gira på å hjelpe mannen å plukke opp, og satt gjerne å så på at han plukket opp, - eller det tok tid før de hjalp til. Var det empatiske de ville sjekke. Det er forbigående da, man blir ikke evig uempatisk. Men i tiden etter spill er den nedsatt. Anonymous poster hash: 84488...4b4
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #108 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9 Les forskninger det er linket til tidligere her..... Dette er noe det forskes på hele tiden, og nyere forskning tyder på at spill faktisk kan ha positiv effekt på mange, selv voldelige spill. "Jeg var på kurs....... og det sa de......" er en gjenganger her ser jeg, men ingen av der kursgåere kommer med kilder til deres påstander. Anonymous poster hash: ec38e...7d2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #109 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9 Finnes et annet eksempel også. Husker ikke eksakt alder på barna, men ikke mer enn 10 år, men både gutter og jenter. Halvparten fikk spille 30 min Mario el. lignende fargerikt spill, mens andre halvparten fikk spille voldsspill. Etterpå skulle barna "intervjues" av en mann som hadde en plastkopp fylt med blyanter som tilfeldigvis falt i golvet. Barna som hadde spilt fargerikt barnespill spratt av stolen og hjalp til med en gang. Barna som hadde spilt voldsspill var ikke like gira på å hjelpe mannen å plukke opp, og satt gjerne å så på at han plukket opp, - eller det tok tid før de hjalp til. Var det empatiske de ville sjekke. Det er forbigående da, man blir ikke evig uempatisk. Men i tiden etter spill er den nedsatt. Anonymous poster hash: 84488...4b4 Får håpe jeg ikke mister fargeblyantene mine rett etter at poden har spilt GTA da, for da må jeg vel plukke opp alt alene.....Jeg hater da det skjer..... Kom heller med kilder og forskning..... For den sier noe helt annet (les linker tidligere i debatten). Anonymous poster hash: ec38e...7d2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #110 Skrevet 7. november 2014 Hvorfor har spillet 18-års grense da? De som setter aldersgrenser vet da uten tvil hva de driver med. Det må vel være fordi at barn ikke skal spille det..? Eller, hva mener du som har en 10-åring som får spille dette? Anonymous poster hash: 5c3cc...723
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #111 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9 Finnes et annet eksempel også. Husker ikke eksakt alder på barna, men ikke mer enn 10 år, men både gutter og jenter. Halvparten fikk spille 30 min Mario el. lignende fargerikt spill, mens andre halvparten fikk spille voldsspill. Etterpå skulle barna "intervjues" av en mann som hadde en plastkopp fylt med blyanter som tilfeldigvis falt i golvet. Barna som hadde spilt fargerikt barnespill spratt av stolen og hjalp til med en gang. Barna som hadde spilt voldsspill var ikke like gira på å hjelpe mannen å plukke opp, og satt gjerne å så på at han plukket opp, - eller det tok tid før de hjalp til. Var det empatiske de ville sjekke. Det er forbigående da, man blir ikke evig uempatisk. Men i tiden etter spill er den nedsatt. Anonymous poster hash: 84488...4b4 Får håpe jeg ikke mister fargeblyantene mine rett etter at poden har spilt GTA da, for da må jeg vel plukke opp alt alene.....Jeg hater da det skjer..... Kom heller med kilder og forskning..... For den sier noe helt annet (les linker tidligere i debatten). Anonymous poster hash: ec38e...7d2 *NÅR* det skjer...ikke da, selvfølgelig... Anonymous poster hash: ec38e...7d2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #112 Skrevet 7. november 2014 Du som lar ungene spille GTA fra ung alder: I ett av GTA kan man: 1. stjele en bil 2. plukke opp en hore 3. voldta hora 4. drepe hora 5. komme seg unna politiet Da får man god helse. Moralen i høysetet..passer seg for 10 åringer...mhm... Men når jeg leser det du skriver forstår jeg at moral og slikt ikke er særlig viktig hos dere. Du virker litt aggressiv Anonymous poster hash: 84488...4b4 Man kan IKKE voldta i GTA. Skal du lage et eksempel av GTA så lønner det seg kanskje å vite noe om hva man snakker om? Anonymous poster hash: b1405...503 Kanskje du skal begynne å google? http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/27/grand-theft-auto-v-prostitutes-killed Anonymous poster hash: 84488...4b4 Kanskje du bør lese hva du sender?Man kan IKKE voldta i GTA. Kjøpe sex, ja, voldta, nei. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Drive her to a secluded place, on a beach, next to the surf and palm trees. "Go ahead, sugar. Tell me what you crave." Select your service from a drop down menu on the screen – $50 for a blow job, $70 for a half-and-half or $100 for everything. Use your joystick to move the camera on the game, to get a good angle. "Oh my god, fuck yeah, give it to me," she'll say. She'll keep talking for 20 seconds. When you're done you leave her there, run the car forward next to her, then reverse, backing over her. You can get out of the car and beat her. She'll let you. Once she's dead, you can grab your money back from the ground. This is all possible, even encouraged by tips on YouTube and chatrooms, in Grand Theft Auto V. In fact, your character's health (aka life points) goes up when you have sex with a prostitute. Ikke voldta men ha sex med før du kjører over henne og banker henne til døde. Hun gir til og med lov!! Vet jeg ville ha sett på hele opplegget som et overgrep uansett. Merkelig at du ikke ser DRAP av prostituert som verre. Og de fleste som dreper voldtar først, såpass har du vel fått med deg i media? Lite kjærlighet å spore uansett. Og tror du ikke gutter fra 10 års alder forstår? Du er et merkelig menneske jeg er glad jeg ikke kjenner personlig. Anonymous poster hash: 36a45...6ff Jeg viste akkurat innlegget ditt til 20-åringen min og han sa: "Hun vet at dette er et spill, ikke sant? Mennesker som henne som ikke klarer å skille virkeligheten og GTA skjønner jeg at må holdes borte fra kontrollene!" også kom et ..........herregud folk er gæærne! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Jeg klarer fint å skille spill og virkelighet, det tror jeg også personen som skrev dette innlegget kan, det var nå ikke det som var utgangspunktet for diskusjonen. Vi snakket om 10-åringer! Dessuten er det ikke nødvendigvis det å kunne skille mellom spill og virkelighet slm faktisk er problemstillingen her, jeg lurer på hvorfor det er DET som skal være underholdning; å yte vold, drepe, å ha sex med prostituerte. De som lar barn spille denne type spill er i mine øyne søppel, intet annet. Gratulerer! Anonymous poster hash: 39c0d...948 Folk som ikke kan godta at andre har en annen mening en de mener jeg er søppel. Gratulerer til deg også! Jeg er ikke bekymret for at mine sønner skal ta/har tatt skade av å spille spill i det heletatt, men jeg kan godt fortelle deg om noe som bekymrer meg veldig mye mer, og det gjelder så og si alle jentene i klassen til 14-åringen min! Noe som er mye farligere enn å spille GTA! Min sønn har vist meg instagram kontoene og facebook sidene til menge av jentene i klassen og da fikk jeg bakoversveis! Takke meg til en gutt som sitter på rommet og kjører bil i en rasende fart i GTA. (Han går ikke rundt og puler horer for morro skyld...) Jentene poserer i dyp utrigning, tar duck-face selfies og reposter bilder med hashtagger som thinspiration, pro_ana og fitness. De slanker seg, er deprimerte fordi de ikke er tynne nok, skriver "jeg er så feit "jeg er så stygg" osv. De kaster, i følge sønnen min, maten sin på skolen og trener for å få rumpe som Jen Selter og Nicki Minaj. Jeg har spurt han om hva foreldrene til dissen jentene sier om disse bildene og repostene osv. men han sier bare at "De er jo ikke venner med foreldra sine på face eller insta, da." Han er faktisk ganske bekymret for noen av disse jentene men samtidig sier han at "alle jenter er sånn..." "De klager HELE tiden på at de er stygge og feite, også er de bare bein, enda vi sier at de ikke er tjukke i det heletatt". "Dem tror faktisk at dem er tjukke også veier de kanskje 45 kilo, liksom". Dette problemer skaper mange flere psykiatriske tilfeller en GTA, det kan jeg love dere! 2 av jentene er allerede under behandling ved BUP. (Som jeg vet...) DET bekymrer meg mye mer enn at min sønn kjører som en gal på GTA! Og, ja, jeg følger min sønn på både instagram og facebook. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Så fordi andre foreldre har barn som googler thinspiration og pro-ana, kan du rettferdiggjøre at du lar 10-åringen spille voldelige voksenspill? Skikkelig logisk, det!Jeg ser definitivt problemet med unge jenter og sosiale medier, men jeg lar da ikke guttungen sitte og spille voldsforherligende spill likevel. Det finnes faktisk alternativer til begge deler. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Min sønn er 14 år. Jeg er 100 % sikker på at han ikke tar skade av å spille dataspill. Jeg sier ikke at alle barn burde spille det, noen barn kan helt sikkert ta skade av det, spesielt de barna av hysteriske foreldre!Og med mindre du overvåker sønnen din hele tiden så vet du ikke hva han gjør hos venner. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Aha, så man er hysterisk når man velger at 10-åringen sin skal slippe å forholde seg til narkotika, vold, sex og drap. Den var ny!Jeg vet også at mitt barn ikke ville tatt skade av å spille voldelige spill, men han kommer ikke til å få spille det uansett. Hvorfor i huleste skal han det? Jeg ser virkelig ikke noen underholdningsverdi i noen av nevnte temaer. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Å herregud, nå tar du litt vel av! Man er ikke hysterisk, det er ikke det jeg sier i det heletatt! Ro deg heller ned og les det jeg skriver! Eller la det vær!Jeg sier da ikka at din sønn burde få spille! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Å, var det ikke det du sa? Det er mulig du bør lese svaret ditt en gang til. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Ja, jeg skriver at barn av hysteriske foreldre nok er mer utsatt for å bli preget av slike spill fordi de blir skånet for absolutt alt. Noe som ikke er positivt, selv om hysteriske foreldre tror det!Om du tror jeg snakker om deg vil det bare si at du ser på deg selv som en hysterisk forelder.... Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Haha, søtt at du tror at du kjenner meg. Nei, jeg er på ingen måte en hysterisk forelder. Jeg er både intelligent, og fornuftig.Og min sønn blir ikke skånet for absolutt alt, han blir skånet for spill med unødvendig vold, fyll, sex og drap. Det sier vel kanskje mer om deg at du mener at det er hysterisk. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Hvor sier jeg at DU er hysterisk? Du hevder at du er intelligent og fornuftig, men allikevel kommer du med påstander jeg ikke har sagt! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Aha, så nå går det på semantikk. Du har gått ganske langt i å kalle alle som ikke lar barna sine spille slike spill hysteriske. Jeg orker rett og slett ikke å gå tilbake i tråden for å finne sitater. Beklager. Anonymous poster hash: 39c0d...948
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #113 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9 Les forskninger det er linket til tidligere her..... Dette er noe det forskes på hele tiden, og nyere forskning tyder på at spill faktisk kan ha positiv effekt på mange, selv voldelige spill. "Jeg var på kurs....... og det sa de......" er en gjenganger her ser jeg, men ingen av der kursgåere kommer med kilder til deres påstander. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Mens du tar den enda lenger, og henviser til at du selv forsker på dette, men uten særlig gode kilder.. Anonymous poster hash: 39c0d...948
*Miss Marple* Skrevet 7. november 2014 #114 Skrevet 7. november 2014 (endret) Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10. Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Du har sikkert tatt en veloverveid og informert avgjørelse for dine barn. Jeg er kanskje litt prippennog enkel, men ønsker ikke at mine barn skal assosiere drap med underholdning og kos. Jeg ser at akkurat dette spillet (pixel gun) er veldig lite realistisk, men det er uansett mange andre spill de kan bruke som passer bede for aldersgruppen. HI Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Om barna dine er noenlunne oppegående ser de forskjellen på drap på spill og drap i virkeligheten. Det er to helt forskjellige ting og kan ikke sammenlignes. Det blir som at barna dine ikke får kjøre bajas i radiobil, da, for om de gjør det i virkeligheten er det dødsfarlig! I følge din teori kan de da ikke kjøre radiobil fordi de vil assosiere krasjing og bajaskjøring med kos og underholdning. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Min holdning er så enkel at man følger de reglene som gjelder. Det gjelder spill, filmer, alkohol osv. Selv om jeg kanskje tror at mine barn er mer modne og takler ting bedre så er det feil å lære dem holdninger om at man kan velge hvilke regler og normer man vil følge. Det handler aller mest om holdningsskapning i tillegg til at man ikke vet hvilke 10 åringer som takler et voldsspill og ikke. Hvorfor ta sjansen? Noen ganger må man våge å ikke være den kule mammaen og sette upopulære grenser. Endret 7. november 2014 av *Miss Marple*
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #115 Skrevet 7. november 2014 Hvorfor har spillet 18-års grense da? De som setter aldersgrenser vet da uten tvil hva de driver med. Det må vel være fordi at barn ikke skal spille det..? Eller, hva mener du som har en 10-åring som får spille dette? Anonymous poster hash: 5c3cc...723 Jeg har ingen 10-åring, men en 14-åring som spiller det. Han får spille det fordi han er kapabel til å forstå at det er et spill. Alle andre i klassen hans spiller det også, så om han ikke hadde spilt det hjemme hadde han sikkert gjort det hos naboen. Denne debatten tyder jo på at det spillet, i visse tilfeller, burde ha 50-årsgrense, minst. Mange her inne burde ihvertfall IKKE spille det, for de tror det er virkelig og tror det går ut på å drepe prostituerte. Sønnen min spiller det forøvrig veldig sjeldent. Han er mer opptatt av retro-spill for tiden, gamle plattform spill og minecraft. Anonymous poster hash: ec38e...7d2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #116 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9 Les forskninger det er linket til tidligere her..... Dette er noe det forskes på hele tiden, og nyere forskning tyder på at spill faktisk kan ha positiv effekt på mange, selv voldelige spill. "Jeg var på kurs....... og det sa de......" er en gjenganger her ser jeg, men ingen av der kursgåere kommer med kilder til deres påstander. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Mens du tar den enda lenger, og henviser til at du selv forsker på dette, men uten særlig gode kilder.. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Det har jeg svart på tidligere. Les det. Ligger flere kilder her, med forskningsrapporter som er ferdige. Anonymous poster hash: ec38e...7d2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #117 Skrevet 7. november 2014 Det som er teit her er at ET individ, - en mor som skeiver helt ut, irriterrer oss så veldig. Muligens to stk.. Resten er heldigvis normale oppegående mennesker som ikke ønsker at barn på 10 år trenger å ha mer vold i livet enn nødvendig. Den dagen kommer uansett, men trengs ikke i førpubertetsalderen! Anonymous poster hash: 84488...4b4
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #118 Skrevet 7. november 2014 Hvorfor har spillet 18-års grense da? De som setter aldersgrenser vet da uten tvil hva de driver med. Det må vel være fordi at barn ikke skal spille det..? Eller, hva mener du som har en 10-åring som får spille dette? Anonymous poster hash: 5c3cc...723 Jeg har ingen 10-åring, men en 14-åring som spiller det. Han får spille det fordi han er kapabel til å forstå at det er et spill. Alle andre i klassen hans spiller det også, så om han ikke hadde spilt det hjemme hadde han sikkert gjort det hos naboen. Denne debatten tyder jo på at det spillet, i visse tilfeller, burde ha 50-årsgrense, minst. Mange her inne burde ihvertfall IKKE spille det, for de tror det er virkelig og tror det går ut på å drepe prostituerte.Sønnen min spiller det forøvrig veldig sjeldent. Han er mer opptatt av retro-spill for tiden, gamle plattform spill og minecraft. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Du sa da vitterlig tidligere at han har fått spille det siden han var 10. Så hvis alle andre i klassen hans får begynne å kjøre bil når de er 15, så får din også lov? Narkotika? Øl? Fin logikk. Anonymous poster hash: 39c0d...948
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #119 Skrevet 7. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10.Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Var på kurs for noen år siden hvor de scannet hjernene til barn som spilte voldelige spill, for så å vise dem opptak av ekte vold på film. De som hadde spilt voldelige spill hadde ikke samme reaksjonene som de som ikke hadde spilt, og følte ikke like mye empati for offeret i den ekte filmen. Det var rett og slett noen koblinger i hjernen som ikke fungerte like godt. Så det har ikke med vet og forståelse og gjøre. Aldersgrensen er der for en grunn. Anonymous poster hash: 53b9c...5f9 Les forskninger det er linket til tidligere her..... Dette er noe det forskes på hele tiden, og nyere forskning tyder på at spill faktisk kan ha positiv effekt på mange, selv voldelige spill. "Jeg var på kurs....... og det sa de......" er en gjenganger her ser jeg, men ingen av der kursgåere kommer med kilder til deres påstander. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Mens du tar den enda lenger, og henviser til at du selv forsker på dette, men uten særlig gode kilder.. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Det har jeg svart på tidligere. Les det. Ligger flere kilder her, med forskningsrapporter som er ferdige. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Hvor forsker du på dette? På privaten? Er du tilknyttet universitetet? Høyskole? Du fremstår som stadig mer useriøs. Anonymous poster hash: 39c0d...948
Englenemine Skrevet 7. november 2014 #120 Skrevet 7. november 2014 Noen nevner dataspill som generelt. Nå gjaldt saken en 10 åring og spill med 17 års grense. Er da helt i orden med dataspill men det må jo passe til barnets alder og modenhet, og ingen 10 åring i verden er moden nok for et 17-18 års aldersgrense spill, ingen. Og det er stor forskjell på spill . Gta har jo for mye voksenting i seg. Ville ikke engang ment det hadde vært normalt at en voksen mann spiller han kjøper sex fra hore eller voldtar en annen mann.. Så herregud hva skal et barn med et sånn spill. Eks wow har jo 12 års grense men passer jo fint grafikkmessig og handling til 10 åring så noen ganger er aldersgrenser i gråsonen.
LittLykkelig Skrevet 7. november 2014 #121 Skrevet 7. november 2014 Det latterligste argumentet ever er "jeg selv spilte mye verre ting". Dataspill er virkelig djevelens verk, stjeler masse tid og skaper asosiale og late barn/ungdom/voksne. Når ble det god underholdning med skyting? Nei fy, gi barna til idretten før dataspillene tar dem.. Har selv en samboer som plaffer ned på datamaskinen daglig og det påvirker både vekta, hans sosiale liv, hans rolle som far og hans rolle som partner. Så jeg VET hva jeg snakker om! Har lyst å hogge pcen hans i stykker med en øks. Så kanskje skytespillene faktisk har gjort MEG voldelig? Fordi den tiltaksløsheten som kommer med denne form for "underholdning" er så grenseløst provoserende? Og fordi disse spillene er laget så sinnsykt livaktige og spennende at det virtuelle livet er mer forlokkende enn det virkelige livet? Ønsker vi en slik tilværelse for barna våre? Nei jeg vil spy av at noen lar tiåringer, BARN, spille dataspill som formidler slike forkastelige verdier. De blir rett og slett ødelagte på en måte eller en annen.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #122 Skrevet 7. november 2014 Du som lar ungene spille GTA fra ung alder: I ett av GTA kan man: 1. stjele en bil 2. plukke opp en hore 3. voldta hora 4. drepe hora 5. komme seg unna politiet Da får man god helse. Moralen i høysetet..passer seg for 10 åringer...mhm... Men når jeg leser det du skriver forstår jeg at moral og slikt ikke er særlig viktig hos dere. Du virker litt aggressiv Anonymous poster hash: 84488...4b4 Man kan IKKE voldta i GTA. Skal du lage et eksempel av GTA så lønner det seg kanskje å vite noe om hva man snakker om? Anonymous poster hash: b1405...503 Kanskje du skal begynne å google? http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/27/grand-theft-auto-v-prostitutes-killed Anonymous poster hash: 84488...4b4 Kanskje du bør lese hva du sender?Man kan IKKE voldta i GTA. Kjøpe sex, ja, voldta, nei. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Drive her to a secluded place, on a beach, next to the surf and palm trees. "Go ahead, sugar. Tell me what you crave." Select your service from a drop down menu on the screen – $50 for a blow job, $70 for a half-and-half or $100 for everything. Use your joystick to move the camera on the game, to get a good angle. "Oh my god, fuck yeah, give it to me," she'll say. She'll keep talking for 20 seconds. When you're done you leave her there, run the car forward next to her, then reverse, backing over her. You can get out of the car and beat her. She'll let you. Once she's dead, you can grab your money back from the ground. This is all possible, even encouraged by tips on YouTube and chatrooms, in Grand Theft Auto V. In fact, your character's health (aka life points) goes up when you have sex with a prostitute. Ikke voldta men ha sex med før du kjører over henne og banker henne til døde. Hun gir til og med lov!! Vet jeg ville ha sett på hele opplegget som et overgrep uansett. Merkelig at du ikke ser DRAP av prostituert som verre. Og de fleste som dreper voldtar først, såpass har du vel fått med deg i media? Lite kjærlighet å spore uansett. Og tror du ikke gutter fra 10 års alder forstår? Du er et merkelig menneske jeg er glad jeg ikke kjenner personlig. Anonymous poster hash: 36a45...6ff Jeg viste akkurat innlegget ditt til 20-åringen min og han sa: "Hun vet at dette er et spill, ikke sant? Mennesker som henne som ikke klarer å skille virkeligheten og GTA skjønner jeg at må holdes borte fra kontrollene!" også kom et ..........herregud folk er gæærne! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Jeg klarer fint å skille spill og virkelighet, det tror jeg også personen som skrev dette innlegget kan, det var nå ikke det som var utgangspunktet for diskusjonen. Vi snakket om 10-åringer! Dessuten er det ikke nødvendigvis det å kunne skille mellom spill og virkelighet slm faktisk er problemstillingen her, jeg lurer på hvorfor det er DET som skal være underholdning; å yte vold, drepe, å ha sex med prostituerte. De som lar barn spille denne type spill er i mine øyne søppel, intet annet. Gratulerer! Anonymous poster hash: 39c0d...948 Folk som ikke kan godta at andre har en annen mening en de mener jeg er søppel. Gratulerer til deg også! Jeg er ikke bekymret for at mine sønner skal ta/har tatt skade av å spille spill i det heletatt, men jeg kan godt fortelle deg om noe som bekymrer meg veldig mye mer, og det gjelder så og si alle jentene i klassen til 14-åringen min! Noe som er mye farligere enn å spille GTA! Min sønn har vist meg instagram kontoene og facebook sidene til menge av jentene i klassen og da fikk jeg bakoversveis! Takke meg til en gutt som sitter på rommet og kjører bil i en rasende fart i GTA. (Han går ikke rundt og puler horer for morro skyld...) Jentene poserer i dyp utrigning, tar duck-face selfies og reposter bilder med hashtagger som thinspiration, pro_ana og fitness. De slanker seg, er deprimerte fordi de ikke er tynne nok, skriver "jeg er så feit "jeg er så stygg" osv. De kaster, i følge sønnen min, maten sin på skolen og trener for å få rumpe som Jen Selter og Nicki Minaj. Jeg har spurt han om hva foreldrene til dissen jentene sier om disse bildene og repostene osv. men han sier bare at "De er jo ikke venner med foreldra sine på face eller insta, da." Han er faktisk ganske bekymret for noen av disse jentene men samtidig sier han at "alle jenter er sånn..." "De klager HELE tiden på at de er stygge og feite, også er de bare bein, enda vi sier at de ikke er tjukke i det heletatt". "Dem tror faktisk at dem er tjukke også veier de kanskje 45 kilo, liksom". Dette problemer skaper mange flere psykiatriske tilfeller en GTA, det kan jeg love dere! 2 av jentene er allerede under behandling ved BUP. (Som jeg vet...) DET bekymrer meg mye mer enn at min sønn kjører som en gal på GTA! Og, ja, jeg følger min sønn på både instagram og facebook. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Så fordi andre foreldre har barn som googler thinspiration og pro-ana, kan du rettferdiggjøre at du lar 10-åringen spille voldelige voksenspill? Skikkelig logisk, det!Jeg ser definitivt problemet med unge jenter og sosiale medier, men jeg lar da ikke guttungen sitte og spille voldsforherligende spill likevel. Det finnes faktisk alternativer til begge deler. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Min sønn er 14 år. Jeg er 100 % sikker på at han ikke tar skade av å spille dataspill. Jeg sier ikke at alle barn burde spille det, noen barn kan helt sikkert ta skade av det, spesielt de barna av hysteriske foreldre!Og med mindre du overvåker sønnen din hele tiden så vet du ikke hva han gjør hos venner. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Aha, så man er hysterisk når man velger at 10-åringen sin skal slippe å forholde seg til narkotika, vold, sex og drap. Den var ny!Jeg vet også at mitt barn ikke ville tatt skade av å spille voldelige spill, men han kommer ikke til å få spille det uansett. Hvorfor i huleste skal han det? Jeg ser virkelig ikke noen underholdningsverdi i noen av nevnte temaer. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Å herregud, nå tar du litt vel av! Man er ikke hysterisk, det er ikke det jeg sier i det heletatt! Ro deg heller ned og les det jeg skriver! Eller la det vær!Jeg sier da ikka at din sønn burde få spille! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Å, var det ikke det du sa? Det er mulig du bør lese svaret ditt en gang til. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Ja, jeg skriver at barn av hysteriske foreldre nok er mer utsatt for å bli preget av slike spill fordi de blir skånet for absolutt alt. Noe som ikke er positivt, selv om hysteriske foreldre tror det!Om du tror jeg snakker om deg vil det bare si at du ser på deg selv som en hysterisk forelder.... Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Haha, søtt at du tror at du kjenner meg. Nei, jeg er på ingen måte en hysterisk forelder. Jeg er både intelligent, og fornuftig.Og min sønn blir ikke skånet for absolutt alt, han blir skånet for spill med unødvendig vold, fyll, sex og drap. Det sier vel kanskje mer om deg at du mener at det er hysterisk. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Hvor sier jeg at DU er hysterisk? Du hevder at du er intelligent og fornuftig, men allikevel kommer du med påstander jeg ikke har sagt! Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Aha, så nå går det på semantikk. Du har gått ganske langt i å kalle alle som ikke lar barna sine spille slike spill hysteriske. Jeg orker rett og slett ikke å gå tilbake i tråden for å finne sitater. Beklager. Anonymous poster hash: 39c0d...948 Det har jeg slettes ikke! At du tar det som en selvfølge at jeg mener deg når jeg sier hysterisk, får du ta på din egen kappe! Anonymous poster hash: ec38e...7d2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #123 Skrevet 7. november 2014 Noen nevner dataspill som generelt. Nå gjaldt saken en 10 åring og spill med 17 års grense. Er da helt i orden med dataspill men det må jo passe til barnets alder og modenhet, og ingen 10 åring i verden er moden nok for et 17-18 års aldersgrense spill, ingen. Og det er stor forskjell på spill . Gta har jo for mye voksenting i seg. Ville ikke engang ment det hadde vært normalt at en voksen mann spiller han kjøper sex fra hore eller voldtar en annen mann.. Så herregud hva skal et barn med et sånn spill. Eks wow har jo 12 års grense men passer jo fint grafikkmessig og handling til 10 åring så noen ganger er aldersgrenser i gråsonen. Altså... Det spiller HI snakker om har grafikk som Minecraft og null blod, så det passer vel bedre til en barneskoleelev enn hva WOW gjør... Forøvrig tror jeg aldersgrensen på denne må være feil, siden samtlige videoer på youtube har barn som spiller det. Anonymous poster hash: b1405...503
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #124 Skrevet 7. november 2014 Det latterligste argumentet ever er "jeg selv spilte mye verre ting". Dataspill er virkelig djevelens verk, stjeler masse tid og skaper asosiale og late barn/ungdom/voksne. Når ble det god underholdning med skyting? Nei fy, gi barna til idretten før dataspillene tar dem.. Har selv en samboer som plaffer ned på datamaskinen daglig og det påvirker både vekta, hans sosiale liv, hans rolle som far og hans rolle som partner. Så jeg VET hva jeg snakker om! Har lyst å hogge pcen hans i stykker med en øks. Så kanskje skytespillene faktisk har gjort MEG voldelig? Fordi den tiltaksløsheten som kommer med denne form for "underholdning" er så grenseløst provoserende? Og fordi disse spillene er laget så sinnsykt livaktige og spennende at det virtuelle livet er mer forlokkende enn det virkelige livet? Ønsker vi en slik tilværelse for barna våre? Nei jeg vil spy av at noen lar tiåringer, BARN, spille dataspill som formidler slike forkastelige verdier. De blir rett og slett ødelagte på en måte eller en annen. Du burde ihvertfall lese forskningen som er lagt ut tidligere for det du sier er jo bare sprøyt! Anonymous poster hash: ec38e...7d2
CaptainHindsight Skrevet 7. november 2014 #125 Skrevet 7. november 2014 Det latterligste argumentet ever er "jeg selv spilte mye verre ting". Dataspill er virkelig djevelens verk, stjeler masse tid og skaper asosiale og late barn/ungdom/voksne. Når ble det god underholdning med skyting? Nei fy, gi barna til idretten før dataspillene tar dem.. Har selv en samboer som plaffer ned på datamaskinen daglig og det påvirker både vekta, hans sosiale liv, hans rolle som far og hans rolle som partner. Så jeg VET hva jeg snakker om! Har lyst å hogge pcen hans i stykker med en øks. Så kanskje skytespillene faktisk har gjort MEG voldelig? Fordi den tiltaksløsheten som kommer med denne form for "underholdning" er så grenseløst provoserende? Og fordi disse spillene er laget så sinnsykt livaktige og spennende at det virtuelle livet er mer forlokkende enn det virkelige livet? Ønsker vi en slik tilværelse for barna våre? Nei jeg vil spy av at noen lar tiåringer, BARN, spille dataspill som formidler slike forkastelige verdier. De blir rett og slett ødelagte på en måte eller en annen. Dataspill er djevelens verk? Er du seriøs? Du er klar over at data/videospill kan være så mangt, ikke sant? Man har kunstneriske spill, fysiske spill (Som f.eks Wii eller PSMove) og spill hvor man er avhengig av kommunikasjon og samarbeid med andre. Forøvrig spiller både meg og mannen min og vi er hverken asosiale, fete eller tiltaksløse. Det er en hobby på lik linje med alt annet. At du ikke vil la barna dine spille GTA er en ting, men ikke generaliser på den måten! Og NEI, dataspill ødelegger IKKE barn! Les forskningen selv! Eller enda bedre, se til land hvor man spiller mye mer enn her i Norge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå