Badedrakt Skrevet 7. oktober 2014 #101 Skrevet 7. oktober 2014 Men tenk hvor mange hun sykepleieren kan ha smittet på ferien sin!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #102 Skrevet 7. oktober 2014 Er det dumt av meg og fortelle litt til barna. Bare be de være ekstra nøye med håndhygiene, og ikke drikke av samme flasker som andre osv... ? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Mamma_til_2 Skrevet 7. oktober 2014 #103 Skrevet 7. oktober 2014 Hysteriet lenge leve, en skikkelig influensa epidemi er mer smittsom!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #104 Skrevet 7. oktober 2014 Oi, her var det mye helt komplett irrasjonell frykt! Ebola er faktisk ikke veldig smittsomt og helsevesen i de fleste vestlige land kommer ikke til å ha noen problemer med å holde evt smitte i sjakk. Tenk dere om: Hvis sykdommen hadde vært ekstremt smittsom så hadde omtrent halve Afrika vært smittet nå, men det er faktisk "bare" rundt 7000 mennesker. Det er faktisk ikke veldig mange i et stort persketiv. Det er selvfølgelig utrolig trist, skremmende og generelt for jævlig for dem det gjelder - men ingen større fare for den generelle befolkningen i Europa (eller USA for den del). Tror heller vi skal se litt lengre enn vår egen nese rekker og strekke ut en hjelpende hånd til de landene som faktisk er hardt rammet (Liberia, Guinea, Sierra Leone) i form av pengestøtte, feltsykehus osv slik at vi kan hjelpe dem å støtte utbruddet. Folk der nede smittes på grunn av manglende kunnskap og manglende ressurser. Anonymous poster hash: 485cb...d1d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #105 Skrevet 7. oktober 2014 Hysteriet lenge leve, en skikkelig influensa epidemi er mer smittsom! ja men det dør man ikke av. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #106 Skrevet 7. oktober 2014 tror dere de får sykdommen i sjakk? Noen som vet hvordan det står til nede i sierre liona (sikkert skrivd feil! ) nå? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Mamma_til_2 Skrevet 7. oktober 2014 #107 Skrevet 7. oktober 2014 Hysteriet lenge leve, en skikkelig influensa epidemi er mer smittsom! ja men det dør man ikke av. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Noen gjør det jo!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #108 Skrevet 7. oktober 2014 Hysteriet lenge leve, en skikkelig influensa epidemi er mer smittsom!ja men det dør man ikke av. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Noen gjør det jo! ja men det er jo fortsatt noe helt annet enn ebola! Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #109 Skrevet 7. oktober 2014 Hysteriet lenge leve, en skikkelig influensa epidemi er mer smittsom! ja men det dør man ikke av. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Joda, dør 1.000 - 1.500 personer av influensa hvert eneste år her i Norge! Visste du ikke det? Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #110 Skrevet 7. oktober 2014 Hysteriet lenge leve, en skikkelig influensa epidemi er mer smittsom! ja men det dør man ikke av. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Joda, dør 1.000 - 1.500 personer av influensa hvert eneste år her i Norge! Visste du ikke det? Anonymous poster hash: f51a9...4d3 jo selvfølgelig. Men det er fortsatt noe helt annet enn ebola. Ebola er 50-90 prosent dødelig. det er ikke influensa. tenker nok at ebola er en mye mer smertefull død å! Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #111 Skrevet 7. oktober 2014 Er det dumt av meg og fortelle litt til barna. Bare be de være ekstra nøye med håndhygiene, og ikke drikke av samme flasker som andre osv... ? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Du kan jo godt be dem om det, men da synes jeg du skulle begrunne det med omgangssyke og influensa. Å be barna ta forholdsregler mot ebolasmitte nå vil være å skremme vettet av dem. Anonymous poster hash: c6581...4e3
Mamma_til_2 Skrevet 7. oktober 2014 #112 Skrevet 7. oktober 2014 Myte: Ebola er ufattelig smittsomt Det er så langt ikke påvist luftbåren smitte av ebola, som ville vært mye mer alvorlig. Ebola smitter via kroppsvæsker, altså blod, svette eller oppkast fra personer som allerede er syke. Det er ofte derfor de personene i Vest-Afrika som steller de syke eller begraver de døde, som smittes med viruset. Å sitte i samme rom eller på samme buss som en ebola-pasient, innebærer lav smitterisiko. Men å ta på pasienter som kaster opp, har blødninger eller diaré, innebærer høy risiko. Noen ebola-kampanjer i Vest-Afrika har frarådet klemmer, håndtrykk og berøring av andre mennesker. Men ebola smitter ikke fra personer uten symptomer. Men jo sykere du blir, jo mer smittsom er du. Ebola-syke er mest smittsome like før og etter døden. Tatt fra dagbladet
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #113 Skrevet 7. oktober 2014 Er det dumt av meg og fortelle litt til barna. Bare be de være ekstra nøye med håndhygiene, og ikke drikke av samme flasker som andre osv... ? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Du kan jo godt be dem om det, men da synes jeg du skulle begrunne det med omgangssyke og influensa. Å be barna ta forholdsregler mot ebolasmitte nå vil være å skremme vettet av dem. Anonymous poster hash: c6581...4e3 Ja selvfølgelig, jeg har ikke tenkt til å skremme dem Tenkte kanskje jeg kunne si at det er en farlig sykdom i Afrika, som vi ikke vil ha i Norge, og derfor må man være ekstra nøye med sånt nå? Eller blir det dumt å si? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #114 Skrevet 7. oktober 2014 Noen som vet hvordan det står til i Afrika nå da? Lurer på om det er mange fler som har blitt smittet.. Det står jo ikke noe om Afrika lenger, nå som en nordmann har blitt smittet. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #115 Skrevet 7. oktober 2014 Ja selvfølgelig, jeg har ikke tenkt til å skremme dem Tenkte kanskje jeg kunne si at det er en farlig sykdom i Afrika, som vi ikke vil ha i Norge, og derfor må man være ekstra nøye med sånt nå? Eller blir det dumt å si? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Og hvordan skal du forklare dem at håndvask her i Norge skal hindre en farlig sykdom i Afrika? Jeg synes du overfører hysteriet ditt til barna. Be dem gjerne være ekstra påpasselig med håndhygiene og ikke dele flasker med andre - men gjør det da med begrunnelsen om at de ikke skal bli syke med influensa og lignende. Det finnes pr. i dag ingen indikasjoner på at det finnes personer med ebolasmitte i Norge (bortsett fra hun som kom i isolat i spesialbygget fly og som nå ligger på isolat på Ullevål), og dermed er heller ikke spesielle hensyn ut over normale hygieneråd påkrevd. Hvis du sier det du her foreslår å si til barna dine, da kommer du til å overføre din egen redsel for sykdommen til barna dine. Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #116 Skrevet 7. oktober 2014 Ja selvfølgelig, jeg har ikke tenkt til å skremme dem Tenkte kanskje jeg kunne si at det er en farlig sykdom i Afrika, som vi ikke vil ha i Norge, og derfor må man være ekstra nøye med sånt nå? Eller blir det dumt å si? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Og hvordan skal du forklare dem at håndvask her i Norge skal hindre en farlig sykdom i Afrika? Jeg synes du overfører hysteriet ditt til barna. Be dem gjerne være ekstra påpasselig med håndhygiene og ikke dele flasker med andre - men gjør det da med begrunnelsen om at de ikke skal bli syke med influensa og lignende. Det finnes pr. i dag ingen indikasjoner på at det finnes personer med ebolasmitte i Norge (bortsett fra hun som kom i isolat i spesialbygget fly og som nå ligger på isolat på Ullevål), og dermed er heller ikke spesielle hensyn ut over normale hygieneråd påkrevd. Hvis du sier det du her foreslår å si til barna dine, da kommer du til å overføre din egen redsel for sykdommen til barna dine. Anonymous poster hash: f51a9...4d3 takk for svar Skjønner hva du mener.. bare jeg som er hysterisk, men skal absolutt ikke smitte det over på barna. Tenker jeg venter med å si noe som helst til vi får flere smittede i Norge. Som du sier så er det jo ikke noe smitte her ennå. Selv om det kan være noen som ikke har oppdaget det ennå.. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #117 Skrevet 7. oktober 2014 Myte: Ebola er ufattelig smittsomt Det er så langt ikke påvist luftbåren smitte av ebola, som ville vært mye mer alvorlig. Ebola smitter via kroppsvæsker, altså blod, svette eller oppkast fra personer som allerede er syke. Det er ofte derfor de personene i Vest-Afrika som steller de syke eller begraver de døde, som smittes med viruset. Å sitte i samme rom eller på samme buss som en ebola-pasient, innebærer lav smitterisiko. Men å ta på pasienter som kaster opp, har blødninger eller diaré, innebærer høy risiko. Noen ebola-kampanjer i Vest-Afrika har frarådet klemmer, håndtrykk og berøring av andre mennesker. Men ebola smitter ikke fra personer uten symptomer. Men jo sykere du blir, jo mer smittsom er du. Ebola-syke er mest smittsome like før og etter døden. Tatt fra dagbladet En forsker i Canada påviste at ebola kunne smittes via luft mellom andre dyregrupper enn mennesker. Anonymous poster hash: 7f764...a4e
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #118 Skrevet 7. oktober 2014 Er det dumt av meg og fortelle litt til barna. Bare be de være ekstra nøye med håndhygiene, og ikke drikke av samme flasker som andre osv... ? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Du kan jo godt be dem om det, men da synes jeg du skulle begrunne det med omgangssyke og influensa. Å be barna ta forholdsregler mot ebolasmitte nå vil være å skremme vettet av dem. Anonymous poster hash: c6581...4e3 Ja selvfølgelig, jeg har ikke tenkt til å skremme dem Tenkte kanskje jeg kunne si at det er en farlig sykdom i Afrika, som vi ikke vil ha i Norge, og derfor må man være ekstra nøye med sånt nå? Eller blir det dumt å si? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Det blir veldig dumt å si. Anonymous poster hash: c6581...4e3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #119 Skrevet 7. oktober 2014 En forsker i Canada påviste at ebola kunne smittes via luft mellom andre dyregrupper enn mennesker. Anonymous poster hash: 7f764...a4e Kilde? Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #120 Skrevet 7. oktober 2014 Myte: Ebola er ufattelig smittsomt Det er så langt ikke påvist luftbåren smitte av ebola, som ville vært mye mer alvorlig. Ebola smitter via kroppsvæsker, altså blod, svette eller oppkast fra personer som allerede er syke. Det er ofte derfor de personene i Vest-Afrika som steller de syke eller begraver de døde, som smittes med viruset. Å sitte i samme rom eller på samme buss som en ebola-pasient, innebærer lav smitterisiko. Men å ta på pasienter som kaster opp, har blødninger eller diaré, innebærer høy risiko. Noen ebola-kampanjer i Vest-Afrika har frarådet klemmer, håndtrykk og berøring av andre mennesker. Men ebola smitter ikke fra personer uten symptomer. Men jo sykere du blir, jo mer smittsom er du. Ebola-syke er mest smittsome like før og etter døden. Tatt fra dagbladet En forsker i Canada påviste at ebola kunne smittes via luft mellom andre dyregrupper enn mennesker. Anonymous poster hash: 7f764...a4e Nei Anonymous poster hash: c6581...4e3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #121 Skrevet 7. oktober 2014 En forsker i Canada påviste at ebola kunne smittes via luft mellom andre dyregrupper enn mennesker.Anonymous poster hash: 7f764...a4e Kilde? Anonymous poster hash: f51a9...4d3 http://www.bbc.com/news/science-environment-20341423 Anonymous poster hash: 7f764...a4e
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #122 Skrevet 7. oktober 2014 En forsker i Canada påviste at ebola kunne smittes via luft mellom andre dyregrupper enn mennesker.Anonymous poster hash: 7f764...a4e Kilde? Anonymous poster hash: f51a9...4d3 http://www.bbc.com/news/science-environment-20341423 Anonymous poster hash: 7f764...a4e Takk for linken. Men dette er egentlig ikke noe annet enn det WHO allerede sier. Sykdommen smitter ikke via luft slik andre sykdommer gjør, man må i så fall få dråper fra andre personer rett i f.eks. sine egne slimhinner eller sår for å bli smittet. Slike dråper er for tunge til å holde seg oppe i luften, så risikoen er ikke stor såsant en smittet person ikke nyser deg rett i ansiktet eller lignende. Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Mamma_til_2 Skrevet 7. oktober 2014 #123 Skrevet 7. oktober 2014 En forsker i Canada påviste at ebola kunne smittes via luft mellom andre dyregrupper enn mennesker.Anonymous poster hash: 7f764...a4e Kilde? Anonymous poster hash: f51a9...4d3 http://www.bbc.com/news/science-environment-20341423 Anonymous poster hash: 7f764...a4e Og der sto det at apene og grisene bodde i ett trangt rom bare delt med wire og apene mest sansning hadde blitt smittet via store dråper ( svette spytt ( nys eller hoste) de dråpene var så store at de ikke var lenge i luften. Det blir det samme som og bo med en ebola smittet person klart du blir smittet! Ebola viruset kommer jo fra en type flaggermus.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #124 Skrevet 7. oktober 2014 I et forsøk på å roe ned de som er veldig redd, vil jeg gjerne påpeke at dere har en mye høyere sannsynlighet til å dø i en bilulykke enn av ebola. Uten at jeg har regnet på sannsynligheten på at noen som bor i Norge og ikke har oppholdt seg i Afrika de siste mndr blir smittet av ebola, vil jeg antatt at det er kanskje også høyere sannsynlighet for å bli tatt av lynet. De som lever sammen med noen som pleier den syke sykepleieren har kanskje litt høyere risiko, men den stoler jeg på at Helsevesenet tar seg av. Altså, med mindre dere er klare til å slutte og kjøre og oppholde dere utendørs, trenger dere ikke å bekymre dere mer enn vanlig. Forskjellen mellom Afrika og her er at i Afrika holder man de syke hjemme altfor lenge, de sanitære forholdene er dårlige og helsevesenet holder på å kollapse. De er vannvittig mye mer sårbare enn oss for all slags epidemier. Vi har derimot alle sammen 100% sannsynlighet for å dø en dag, ingen grunn til engstelse, for akkurat den risikoen kan ikke elimineres. Vi kan bare jobbe for at den inntreffer så sent som mulig. Anonymous poster hash: 60d7a...e07
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #125 Skrevet 7. oktober 2014 En forsker i Canada påviste at ebola kunne smittes via luft mellom andre dyregrupper enn mennesker.Anonymous poster hash: 7f764...a4e Kilde? Anonymous poster hash: f51a9...4d3 http://www.bbc.com/news/science-environment-20341423Anonymous poster hash: 7f764...a4e Takk for linken. Men dette er egentlig ikke noe annet enn det WHO allerede sier. Sykdommen smitter ikke via luft slik andre sykdommer gjør, man må i så fall få dråper fra andre personer rett i f.eks. sine egne slimhinner eller sår for å bli smittet. Slike dråper er for tunge til å holde seg oppe i luften, så risikoen er ikke stor såsant en smittet person ikke nyser deg rett i ansiktet eller lignende. Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Jeg påpeker det bare siden så mange her inne på tråden skrev at det smittet kun via kontakt, eller at man måtte bli spydd direkte på for å bli smittet. Selv om det, heldigvis, ikke smittes i luft på samme måte som influensa, syns jeg det er skummelt med tanke på at man faktisk kan bli smittet bare ved å oppholde seg i nærheten av en ebolasmittet uten å være i direkte kontakt med personen. Anonymous poster hash: 7f764...a4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå