Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 http://www.dagbladet.no/2014/10/06/nyheter/utenriks/ebola/35607519/ Anonymous poster hash: c6581...4e3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Ja det er best å gå i dekning Anonymous poster hash: 96012...c5c
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Ja det er best å gå i dekning Anonymous poster hash: 96012...c5c Nei, det er det ikke. Anonymous poster hash: c6581...4e3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke la dette bli noe hysteri! Denne kvinnen er ikke noen risiko for noen. Helsepersonell vil ha full smitteprosedyre. Ebola smitter kun ved nærkontakt/dråpesmitte. Hørte hun skal behandles på Ullevål. Jeg er stadig på Ullevål om dagen, og kommer ikke til å bekymre meg noe for det. Det er en langt større bekymring med de som har vært i land med ebola-utbrudd, som ikke vet de er smittet, tar vanlig ruteflyt hjem, omgås folk som vanlig før de blir syke. Der er det langt større risiko. Men heller ikke der er det noe å bli hysterisk for, for også der må man ha nærkontakt med den smittede for ev. å bli smittet selv. Håper inderlig at det vil gå bra for den syke damen! En helt som frivillig reiste dit ned for å hjelpe en befolkning som virkelig trenger det! Mine tanker går til henne og familien hennes, håper det går bra med henne! Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Må presisere det jeg skrev om hvordan ebola smitter ved nærkontakt. Det smitter ved nærkontakt av den smittedes blod eller andre kroppsvæsker, inkl. dråpesmitte. Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke la dette bli noe hysteri! Denne kvinnen er ikke noen risiko for noen. Helsepersonell vil ha full smitteprosedyre. Ebola smitter kun ved nærkontakt/dråpesmitte. Hørte hun skal behandles på Ullevål. Jeg er stadig på Ullevål om dagen, og kommer ikke til å bekymre meg noe for det. Det er en langt større bekymring med de som har vært i land med ebola-utbrudd, som ikke vet de er smittet, tar vanlig ruteflyt hjem, omgås folk som vanlig før de blir syke. Der er det langt større risiko. Men heller ikke der er det noe å bli hysterisk for, for også der må man ha nærkontakt med den smittede for ev. å bli smittet selv. Håper inderlig at det vil gå bra for den syke damen! En helt som frivillig reiste dit ned for å hjelpe en befolkning som virkelig trenger det! Mine tanker går til henne og familien hennes, håper det går bra med henne! Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Det er svært lite sannsynlig at en ebolasmittet smitter noen på et fly. Med mindre h*n spyr utover flyet eller noe. Det er ikke luftsmitte heller, man kan ikke inhalere aersoler med ebolavirus. Ingen grunn til bekymriing damer. Folk i Norge hører på myndighetene, noe mange av de syke i Afrika ikke har gjort. Anonymous poster hash: 40daa...989
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke la dette bli noe hysteri! Denne kvinnen er ikke noen risiko for noen. Helsepersonell vil ha full smitteprosedyre. Ebola smitter kun ved nærkontakt/dråpesmitte. Hørte hun skal behandles på Ullevål. Jeg er stadig på Ullevål om dagen, og kommer ikke til å bekymre meg noe for det. Det er en langt større bekymring med de som har vært i land med ebola-utbrudd, som ikke vet de er smittet, tar vanlig ruteflyt hjem, omgås folk som vanlig før de blir syke. Der er det langt større risiko. Men heller ikke der er det noe å bli hysterisk for, for også der må man ha nærkontakt med den smittede for ev. å bli smittet selv. Håper inderlig at det vil gå bra for den syke damen! En helt som frivillig reiste dit ned for å hjelpe en befolkning som virkelig trenger det! Mine tanker går til henne og familien hennes, håper det går bra med henne! Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Det er svært lite sannsynlig at en ebolasmittet smitter noen på et fly. Med mindre h*n spyr utover flyet eller noe. Det er ikke luftsmitte heller, man kan ikke inhalere aersoler med ebolavirus. Ingen grunn til bekymriing damer. Folk i Norge hører på myndighetene, noe mange av de syke i Afrika ikke har gjort. Anonymous poster hash: 40daa...989 Det siste der var en helt utrolig unødvendig og stygg kommentar! Hva i all verden feiler det folk som føler for å spy ut av seg sånt??? Anonymous poster hash: c6581...4e3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #8 Skrevet 6. oktober 2014 Hva som var stygt med det siste der? Anonymous poster hash: 2fc94...cb8
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #9 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke la dette bli noe hysteri! Denne kvinnen er ikke noen risiko for noen. Helsepersonell vil ha full smitteprosedyre. Ebola smitter kun ved nærkontakt/dråpesmitte. Hørte hun skal behandles på Ullevål. Jeg er stadig på Ullevål om dagen, og kommer ikke til å bekymre meg noe for det. Det er en langt større bekymring med de som har vært i land med ebola-utbrudd, som ikke vet de er smittet, tar vanlig ruteflyt hjem, omgås folk som vanlig før de blir syke. Der er det langt større risiko. Men heller ikke der er det noe å bli hysterisk for, for også der må man ha nærkontakt med den smittede for ev. å bli smittet selv. Håper inderlig at det vil gå bra for den syke damen! En helt som frivillig reiste dit ned for å hjelpe en befolkning som virkelig trenger det! Mine tanker går til henne og familien hennes, håper det går bra med henne! Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Det er svært lite sannsynlig at en ebolasmittet smitter noen på et fly. Med mindre h*n spyr utover flyet eller noe. Det er ikke luftsmitte heller, man kan ikke inhalere aersoler med ebolavirus. Ingen grunn til bekymriing damer. Folk i Norge hører på myndighetene, noe mange av de syke i Afrika ikke har gjort. Anonymous poster hash: 40daa...989 Det siste der var en helt utrolig unødvendig og stygg kommentar! Hva i all verden feiler det folk som føler for å spy ut av seg sånt??? Anonymous poster hash: c6581...4e3 Kommentaren er ikke stygg, det er faktum. Hadde de begravet sine døde og fulgt råd fra myndighetene hadde de sluppet at det spredte seg som ild i tørt gress. Det er faktum, ikke et forsøk på å være stygg. Fint å se forskjellen. Anonymous poster hash: 579ed...137
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #10 Skrevet 6. oktober 2014 Det er svært lite sannsynlig at en ebolasmittet smitter noen på et fly. Med mindre h*n spyr utover flyet eller noe. Det er ikke luftsmitte heller, man kan ikke inhalere aersoler med ebolavirus. Ingen grunn til bekymriing damer. Folk i Norge hører på myndighetene, noe mange av de syke i Afrika ikke har gjort. Anonymous poster hash: 40daa...989 Jeg mente da at det er større bekymring fordi hverken den smittede eller omgivelsene vet om smitte, og da er det lettere at man smitter andre. Ikke nødvendigvis at det er farlig å sitte ved siden av personen på flyet, så sant h*n ikke hoster deg midt i ansiktet med gørr. Den siste kommentaren din er bare unødvendig stygg og virker lite opplyst. Mange som er blitt syke der nede har ikke en gang fått høre hvordan det smitter eller hvordan de kan beskytte seg. I tillegg er det i flere land problemer med at myndigheter tidligere ikke har opptrått på måter som har gitt befolkningen tillit. Når man ser det sammen med vanskeligheter med å få ut informasjon til alle, lavere kunnskapsnivå om helse og sykdom generelt i befolkningen, mindre muligheter til å beskytte seg m.m.... da kan du ikke sammenligne det med situasjonen her hjemme. Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #11 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke la dette bli noe hysteri! Denne kvinnen er ikke noen risiko for noen. Helsepersonell vil ha full smitteprosedyre. Ebola smitter kun ved nærkontakt/dråpesmitte. Hørte hun skal behandles på Ullevål. Jeg er stadig på Ullevål om dagen, og kommer ikke til å bekymre meg noe for det. Det er en langt større bekymring med de som har vært i land med ebola-utbrudd, som ikke vet de er smittet, tar vanlig ruteflyt hjem, omgås folk som vanlig før de blir syke. Der er det langt større risiko. Men heller ikke der er det noe å bli hysterisk for, for også der må man ha nærkontakt med den smittede for ev. å bli smittet selv. Håper inderlig at det vil gå bra for den syke damen! En helt som frivillig reiste dit ned for å hjelpe en befolkning som virkelig trenger det! Mine tanker går til henne og familien hennes, håper det går bra med henne! Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Det er svært lite sannsynlig at en ebolasmittet smitter noen på et fly. Med mindre h*n spyr utover flyet eller noe. Det er ikke luftsmitte heller, man kan ikke inhalere aersoler med ebolavirus. Ingen grunn til bekymriing damer. Folk i Norge hører på myndighetene, noe mange av de syke i Afrika ikke har gjort. Anonymous poster hash: 40daa...989 Det siste der var en helt utrolig unødvendig og stygg kommentar! Hva i all verden feiler det folk som føler for å spy ut av seg sånt??? Anonymous poster hash: c6581...4e3 Kommentaren er ikke stygg, det er faktum. Hadde de begravet sine døde og fulgt råd fra myndighetene hadde de sluppet at det spredte seg som ild i tørt gress. Det er faktum, ikke et forsøk på å være stygg. Fint å se forskjellen. Anonymous poster hash: 579ed...137 Helt sant som hun over meg sier, for det var absolutt ikke meningen å være ufin her. Dette har det stått om i utallige nyhetsartikler. De har ikke tillit til myndighetene der nede, derfor fulgte de heller ikke rådene som ble gitt. De har også en rekke begravelsesritualer som førte til stor smittespredning http://politiken.dk/udland/ECE2254787/begravelses-ritualer-er-en-smittebombe-for-ebola-virus/. Anonymous poster hash: 40daa...989
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #12 Skrevet 6. oktober 2014 Ja flott! Så kommer det til å spre seg her også. Vidunderlig! Anonymous poster hash: ed357...9cc
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #13 Skrevet 6. oktober 2014 Det er svært lite sannsynlig at en ebolasmittet smitter noen på et fly. Med mindre h*n spyr utover flyet eller noe. Det er ikke luftsmitte heller, man kan ikke inhalere aersoler med ebolavirus. Ingen grunn til bekymriing damer. Folk i Norge hører på myndighetene, noe mange av de syke i Afrika ikke har gjort. Anonymous poster hash: 40daa...989 Jeg mente da at det er større bekymring fordi hverken den smittede eller omgivelsene vet om smitte, og da er det lettere at man smitter andre. Ikke nødvendigvis at det er farlig å sitte ved siden av personen på flyet, så sant h*n ikke hoster deg midt i ansiktet med gørr. Den siste kommentaren din er bare unødvendig stygg og virker lite opplyst. Mange som er blitt syke der nede har ikke en gang fått høre hvordan det smitter eller hvordan de kan beskytte seg. I tillegg er det i flere land problemer med at myndigheter tidligere ikke har opptrått på måter som har gitt befolkningen tillit. Når man ser det sammen med vanskeligheter med å få ut informasjon til alle, lavere kunnskapsnivå om helse og sykdom generelt i befolkningen, mindre muligheter til å beskytte seg m.m.... da kan du ikke sammenligne det med situasjonen her hjemme. Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Jeg orket ikke å utbrodere denne problematikken noe større, selv om jeg er fullstendig klar over alle punkter du nevner her, med mere. Ergo: De har ikke hørt om/hørt etter hva myndighetene har sagt. I grunn sier vi nøyaktig det samme, bare at jeg oppsummerte hele smørja i en halv setning. Herlighet for noen kaklende høner dere er her. Snakk om å lage bondegård av en fjær. Anonymous poster hash: 40daa...989
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #14 Skrevet 6. oktober 2014 Det er svært lite sannsynlig at en ebolasmittet smitter noen på et fly. Med mindre h*n spyr utover flyet eller noe. Det er ikke luftsmitte heller, man kan ikke inhalere aersoler med ebolavirus. Ingen grunn til bekymriing damer. Folk i Norge hører på myndighetene, noe mange av de syke i Afrika ikke har gjort. Anonymous poster hash: 40daa...989 Jeg mente da at det er større bekymring fordi hverken den smittede eller omgivelsene vet om smitte, og da er det lettere at man smitter andre. Ikke nødvendigvis at det er farlig å sitte ved siden av personen på flyet, så sant h*n ikke hoster deg midt i ansiktet med gørr. Den siste kommentaren din er bare unødvendig stygg og virker lite opplyst. Mange som er blitt syke der nede har ikke en gang fått høre hvordan det smitter eller hvordan de kan beskytte seg. I tillegg er det i flere land problemer med at myndigheter tidligere ikke har opptrått på måter som har gitt befolkningen tillit. Når man ser det sammen med vanskeligheter med å få ut informasjon til alle, lavere kunnskapsnivå om helse og sykdom generelt i befolkningen, mindre muligheter til å beskytte seg m.m.... da kan du ikke sammenligne det med situasjonen her hjemme. Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Jeg orket ikke å utbrodere denne problematikken noe større, selv om jeg er fullstendig klar over alle punkter du nevner her, med mere. Ergo: De har ikke hørt om/hørt etter hva myndighetene har sagt. I grunn sier vi nøyaktig det samme, bare at jeg oppsummerte hele smørja i en halv setning. Herlighet for noen kaklende høner dere er her. Snakk om å lage bondegård av en fjær. Anonymous poster hash: 40daa...989 Jaja, da er vi egentlig enige da Det var bare formuleringen din som fikk flere til å reagere. Ha en fin dag videre Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #15 Skrevet 6. oktober 2014 Uanett hvor lite fare det er for at folk blir smittet, er jeg livredd. Bare en liten feil så kan hele Norge bli smittet.. Det er ganske skummelt. Vi kan jo ha mennesker her i Norge nå, som er smittet uten at de vet det ennå... Er redd dette kommer til å spre seg Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #16 Skrevet 6. oktober 2014 Uanett hvor lite fare det er for at folk blir smittet, er jeg livredd. Bare en liten feil så kan hele Norge bli smittet.. Det er ganske skummelt. Vi kan jo ha mennesker her i Norge nå, som er smittet uten at de vet det ennå... Er redd dette kommer til å spre seg Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Når det blir for mye folk på kloden, finner Moder Jord en måte å regulere befolkningsveksten på. På 1800 tallet var det svartedauden, på 1980 tallet kom aids, men den lot seg temme rimelig fort. Og nå kommer Ebola. Håpet er at forskningen slår denne 'pesten' også. Anonymous poster hash: 301e2...a40
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #17 Skrevet 6. oktober 2014 Uanett hvor lite fare det er for at folk blir smittet, er jeg livredd. Bare en liten feil så kan hele Norge bli smittet.. Det er ganske skummelt. Vi kan jo ha mennesker her i Norge nå, som er smittet uten at de vet det ennå... Er redd dette kommer til å spre seg Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Når det kun smitter ved direkte kontakt med en smittet persons blod eller kroppsvæsker, hvordan mener du da at "hele Norge" kan bli smittet? Bruker du å berøre andres blod eller kroppsvæsker? Ja, teoretisk så kan vi få flere smittede i Norge også. Men her får vi all informasjon vi trenger, og dermed kan hver enkelt av oss beskytte oss ved å passe på å ikke ha direkte kontakt med andres blod og kroppsvæsker. Husker du hvordan hysteriet var rundt HIV-smittede, "alle" var livredde for å være i samme rom som en HIV-smittet, bruke samme toalett, bare det å ta en HIV-smittet i hånden eller gi en klem. Dette her er omtrent i samme kategorien. Du blir ikke smittet av å gjøre slike normale dagligdagse ting. Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #18 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke la dette bli noe hysteri! Denne kvinnen er ikke noen risiko for noen. Helsepersonell vil ha full smitteprosedyre. Ebola smitter kun ved nærkontakt/dråpesmitte. Hørte hun skal behandles på Ullevål. Jeg er stadig på Ullevål om dagen, og kommer ikke til å bekymre meg noe for det. Det er en langt større bekymring med de som har vært i land med ebola-utbrudd, som ikke vet de er smittet, tar vanlig ruteflyt hjem, omgås folk som vanlig før de blir syke. Der er det langt større risiko. Men heller ikke der er det noe å bli hysterisk for, for også der må man ha nærkontakt med den smittede for ev. å bli smittet selv. Håper inderlig at det vil gå bra for den syke damen! En helt som frivillig reiste dit ned for å hjelpe en befolkning som virkelig trenger det! Mine tanker går til henne og familien hennes, håper det går bra med henne! Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Og denne damen som er smittet har nok fulgt smitteprosedyren der hun var. Allikevel ble hun smittet.. Skjønner ikke poenget med å bringe smitten inn i landet, hvorfor kan ikke hun bli lagt i isolat der hun er? Vi i Norge har ikke noen kur mot ebola som gjør det nødvendig for at hun skal fraktes hit. Anonymous poster hash: fbdae...e81
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #19 Skrevet 6. oktober 2014 Uanett hvor lite fare det er for at folk blir smittet, er jeg livredd. Bare en liten feil så kan hele Norge bli smittet.. Det er ganske skummelt. Vi kan jo ha mennesker her i Norge nå, som er smittet uten at de vet det ennå... Er redd dette kommer til å spre seg Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Når det kun smitter ved direkte kontakt med en smittet persons blod eller kroppsvæsker, hvordan mener du da at "hele Norge" kan bli smittet? Bruker du å berøre andres blod eller kroppsvæsker? Ja, teoretisk så kan vi få flere smittede i Norge også. Men her får vi all informasjon vi trenger, og dermed kan hver enkelt av oss beskytte oss ved å passe på å ikke ha direkte kontakt med andres blod og kroppsvæsker. Husker du hvordan hysteriet var rundt HIV-smittede, "alle" var livredde for å være i samme rom som en HIV-smittet, bruke samme toalett, bare det å ta en HIV-smittet i hånden eller gi en klem.Dette her er omtrent i samme kategorien. Du blir ikke smittet av å gjøre slike normale dagligdagse ting. Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Ebola er mye mer smittsomt enn HIV. Anonymous poster hash: 9be37...3f1
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #20 Skrevet 6. oktober 2014 Med tanke på hvordan hun kom til Norge når det kommer til smittevern er det ingenting å bekymre seg for. Det er ingen andre som kommer til å bli smittet av henne med tanke på behandlingen og "oppbevaringen" på sykehuset heller. Anonymous poster hash: 1da22...a3a
Mamma_til_2 Skrevet 6. oktober 2014 #21 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Hærregud nå må dere gi dere det blir ikke ebola pest i Norge dama skal til Ullevål hvor hun blir lagt på isolat og de har ett team som skal ta seg av henne! Endret 6. oktober 2014 av Mamma_til_2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #22 Skrevet 6. oktober 2014 Dette er jo noe helt annet enn hiv. hiv smitter kun ved sex og blod. Ebola er mye mer smittsomt. Ganske sikker på at hele verden kommer til å gå under av ebolaen.. Håper jeg tar feil og bare er overhysterisk. Men når man ser hvor raskt det sprer seg så er det jo ikke noe rart at man blir redd. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Iiiiik Skrevet 6. oktober 2014 #23 Skrevet 6. oktober 2014 Og denne damen som er smittet har nok fulgt smitteprosedyren der hun var. Allikevel ble hun smittet.. Skjønner ikke poenget med å bringe smitten inn i landet, hvorfor kan ikke hun bli lagt i isolat der hun er? Vi i Norge har ikke noen kur mot ebola som gjør det nødvendig for at hun skal fraktes hit. Anonymous poster hash: fbdae...e81 Poenget er at dette er en norsk dame, en dame som når hun er syk har rett til sykehusbehandling her hjemme. Hun trenger sikkert familien sin i nærheten, hun trenger å møtes av leger og pleiepersonell som snakker hennes eget språk og hun ønsker seg helsehjelp hun føler seg trygg på. Vi har heldigvis ikke en tradisjon for å si at det skumle skal holdes et annet sted enn her og det er ingen grunn til å tro at det er riktig å lage en smittemur rundt Norge. Dessuten - hvis vi hadde sagt at hun ikke fikk komme hjem til Norge for å motta helsehjelp, tror du det ville økt eller redusert faren for at andre unnlot å fortelle om smittemistanke?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #24 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke la dette bli noe hysteri! Denne kvinnen er ikke noen risiko for noen. Helsepersonell vil ha full smitteprosedyre. Ebola smitter kun ved nærkontakt/dråpesmitte. Hørte hun skal behandles på Ullevål. Jeg er stadig på Ullevål om dagen, og kommer ikke til å bekymre meg noe for det. Det er en langt større bekymring med de som har vært i land med ebola-utbrudd, som ikke vet de er smittet, tar vanlig ruteflyt hjem, omgås folk som vanlig før de blir syke. Der er det langt større risiko. Men heller ikke der er det noe å bli hysterisk for, for også der må man ha nærkontakt med den smittede for ev. å bli smittet selv. Håper inderlig at det vil gå bra for den syke damen! En helt som frivillig reiste dit ned for å hjelpe en befolkning som virkelig trenger det! Mine tanker går til henne og familien hennes, håper det går bra med henne!Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Og denne damen som er smittet har nok fulgt smitteprosedyren der hun var. Allikevel ble hun smittet.. Skjønner ikke poenget med å bringe smitten inn i landet, hvorfor kan ikke hun bli lagt i isolat der hun er? Vi i Norge har ikke noen kur mot ebola som gjør det nødvendig for at hun skal fraktes hit.Anonymous poster hash: fbdae...e81 For at hun skal kunne være omgitt av sine kjære (om enn så med et vindusglass i mellom) og slippe å dø alene i et fremmed land, kanskje?! Anonymous poster hash: 60d7a...e07
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #25 Skrevet 6. oktober 2014 Men hvordan klarte da hun å bli smittet? Hun hadde jo verneutstyr på seg.. samme kan skje med de som behandler henne hjemme i norge.. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå