Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #51 Skrevet 6. oktober 2014 Men hvorfor blir så mange smitter i afrika om det skal så mye til å bli smittet da? Menneskene i Afrika går vell rundt og kliner med alle og tar på hverandres blod? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Hvis du leser linker osv. over så viser det at hovedsmittekilder er blod, avføring og oppkast. I de samfunnene som sykdommen har spredt seg mest så er de sanitære forholdene helt anderledes enn det vi er vant med. Ofte bor mange tett innpå hverandre i tillegg. Mange folk på lite område og dårlige sanitære forhold er med på å spre smitten, selv om det i utgangspunktet ikke er en sykdom som smitter så lett (såsant man ikke er i direkte kontakt med hovedsmittekildene som er den sykes kroppsvæsker). Smittekilder (avføring, blod og oppkast) blir gjerne ikke destruert eller desinfisert, hygienemessig så har de gjerne ikke nok desinfiserende midler til å desinfisere alt som må desinfiseres rundt en smittet. Det er en sykdom som kan føre til blødninger, noe som igjen gjør at man må desinfisere også alt med blod på. Problemet der nede er bl.a. at folk ikke har fått god nok opplysning, ikke alle har fått kunnskaper om sykdommen, mange har erfaringer med myndigheter som ikke gir riktig informasjon i andre saker og derfor tror de heller ikke på den informasjonen som gis nå osv. I tillegg er det kulturelle tradisjoner som har gjort at mange av de som har dødd av sykdommen ikke er gravlagt etter anbefalinger, men etter tradisjoner, og dermed er enda flere blitt smittet. Les linkene jeg la ut tidligere, så ser du mer. Søker du på ebola inne på folkehelseinstituttets sider så får du også opp enda mer. Anonymous poster hash: f51a9...4d3 Skulle ønske jeg klarte å slå meg til ro med det.. Så selv om vi får flere mennesker i Norge med sykdommen, så er det lite sannsynlig at den sprer seg her? Å hva med han spanske sykepleieren som fikk det, han gikk jo med verneutstyr å alt.. :/ Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Det er sånn som de nå vil undersøke for å prøve å finne årsaken til. Kanskje noen slurvet med prosedyren på sykehuset, kanskje hadde han fått på seg noe han ikke var klar over og ikke fulgte prosedyren fullt ut. Umulig å si. Men alt man vet om denne sykdommen pr i dag (og den har jo vært kjent og forsket på i flere tiår), så skal det en god del til for å bli smittet. I hvert fall for oss som er så heldige å bo i den vestlige verden med gode sanitære forhold, god folkeopplysning, og gode rutiner for å isolere smittekilder. En annen nevner barnehage og skole - men også der, skulle et barn få smitten så vil myndighetene umiddelbart kontakte alle som kan ha vært i kontakt med den syke på en slik måte at det kan ha gitt en smitterisiko, og så vil de foreta de tiltak som er nødvendige for å redusere videre smitte. Dette er det gode rutiner for her til lands, og myndighetene er selvfølgelig ekstra påpasselige nå. Anonymous poster hash: f51a9...4d3
SuperFries Skrevet 6. oktober 2014 #52 Skrevet 6. oktober 2014 Men hva med influensaepidemier? Det har vi stadig her i landet, er ikke sånn at alle som smitter hverandre med i fluensa har råklinet med hverandre men smittet kan man bli. Og det er og dråpesmitte. Og omgangssyken, jeg har kun hatt den en gang som voksen men jeg kjenner de som får den hvert år. Det er og veldig smittsomt og god hygiene hjelper tydeligvis ikke alle. Siden ebola smitter like lett som de nevnte over så er det skummelt syns jeg da. Er faktisk nok å bli nyst på.Anonymous poster hash: ccfdf...56f Grunnen til at folk blir så raskt smittet av omgangssyke, er at de ikke er flinke nok til å opprettholde god hygiene. Man må vaske hendene med såpe i minst 30 sekunder. Minst! Og det samme gjelder alle overflater hvor viruset kan befinne seg. Sprit har ingen effekt på norovirus.Burde og få med deg at Norovirus er ekstremt smittsomt, er ikke ku hygiene det går på. Anonymous poster hash: 9be37...3f1 Takk du, det var fullstendig ny informasjon du kom med der. Starte på et enklere om hygiene, derfor handlet svaret om nettopp det.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #53 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er ikke redd, men hadde jeg skulle født på ullevål nå hadde jeg bytta sykehus. Thats it Anonymous poster hash: 368b8...343
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #54 Skrevet 6. oktober 2014 Men selv om det blir satt inn tiltakk om en skulle være smittet i barnehage eller skole, så kan det ta opptill 21 dager før smitten bryter ut.. I mellomtiden kan den personen ha smittet andre. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #55 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er ikke redd, men hadde jeg skulle født på ullevål nå hadde jeg bytta sykehus. Thats it Anonymous poster hash: 368b8...343 Hvorfor hadde du byttet sykehus om du ikke er redd? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #56 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er ikke redd, men hadde jeg skulle født på ullevål nå hadde jeg bytta sykehus. Thats it Anonymous poster hash: 368b8...343 Hvorfor hadde du byttet sykehus om du ikke er redd? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Ting som kan tyde på at du aldri har vært på Ullevål. Anonymous poster hash: 035bf...1a2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #57 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er ikke redd, men hadde jeg skulle født på ullevål nå hadde jeg bytta sykehus. Thats it Anonymous poster hash: 368b8...343 Hvorfor hadde du byttet sykehus om du ikke er redd? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Ting som kan tyde på at du aldri har vært på Ullevål. Anonymous poster hash: 035bf...1a2 Hva mente du med det? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #58 Skrevet 6. oktober 2014 Uanett hvor lite fare det er for at folk blir smittet, er jeg livredd. Bare en liten feil så kan hele Norge bli smittet.. Det er ganske skummelt. Vi kan jo ha mennesker her i Norge nå, som er smittet uten at de vet det ennå... Er redd dette kommer til å spre seg Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Når det blir for mye folk på kloden, finner Moder Jord en måte å regulere befolkningsveksten på. På 1800 tallet var det svartedauden, på 1980 tallet kom aids, men den lot seg temme rimelig fort. Og nå kommer Ebola. Håpet er at forskningen slår denne 'pesten' også. Anonymous poster hash: 301e2...a40 Svartedauden på 1800-tallet? Å jøss... Anonymous poster hash: c6581...4e3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #59 Skrevet 6. oktober 2014 Ullevål er like stort som en liten norsk by. Hvis nærheten er problemet er det like logisk å holde seg unna Oslo. Anonymous poster hash: 035bf...1a2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #60 Skrevet 6. oktober 2014 har mest lyst til å sperre meg inne og holde meg unna alle jeg.. skikkelig paranoid! Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 6. oktober 2014 #61 Skrevet 6. oktober 2014 Det er ikke første gangen det er Ebola-utbrudd, det var faktisk vært ganske mange ganger før...og verden står fortsatt...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #63 Skrevet 6. oktober 2014 Det er ikke første gangen det er Ebola-utbrudd, det var faktisk vært ganske mange ganger før...og verden står fortsatt... De sier jo at dette her er det verste da. og de har vell ikke vært i norge før heller. ? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #64 Skrevet 6. oktober 2014 Det er ikke første gangen det er Ebola-utbrudd, det var faktisk vært ganske mange ganger før...og verden står fortsatt...De sier jo at dette her er det verste da. og de har vell ikke vært i norge før heller. ? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Er dette hysteri tråd Anonymous poster hash: 53773...8fc
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #65 Skrevet 6. oktober 2014 Det er ikke første gangen det er Ebola-utbrudd, det var faktisk vært ganske mange ganger før...og verden står fortsatt...De sier jo at dette her er det verste da. og de har vell ikke vært i norge før heller. ? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Er dette hysteri tråd Anonymous poster hash: 53773...8fc Ja... ikke så rart man blir hysterisk da.. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 6. oktober 2014 #66 Skrevet 6. oktober 2014 Men det "er" ikke i Norge heller, vi kan kalle det et "importert tilfelle under strengt kontrollert regime"
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #67 Skrevet 6. oktober 2014 Men det "er" ikke i Norge heller, vi kan kalle det et "importert tilfelle under strengt kontrollert regime" Jo i natt er den i Norge. Og tenk om det skjer en glipp slik som det gjorde i Spania... Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #68 Skrevet 6. oktober 2014 Hjelpe meg. Her var det mye hysteri. Husk nå på at forholdene i Norge er helt annerledes enn i Vest-Afrika. Det er mye enklere å begrense smitte her i landet her vi har et mye bedre helsevesen, bor bedre og får mer kunnskap. Anonymous poster hash: 82e87...7fb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #69 Skrevet 6. oktober 2014 Hjelpe meg. Her var det mye hysteri. Husk nå på at forholdene i Norge er helt annerledes enn i Vest-Afrika. Det er mye enklere å begrense smitte her i landet her vi har et mye bedre helsevesen, bor bedre og får mer kunnskap. Anonymous poster hash: 82e87...7fb Men ikke annerledes enn i Spania. Anonymous poster hash: c6581...4e3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #70 Skrevet 6. oktober 2014 Her er det helt tydelig mange som trives med eget hysteri. Hvis dere leser fakta, og prøver å skjønne det som står skrevet så ser dere at dette ikke er noe å hisse seg opp over. Hvorfor må dere på død og liv skremme hverandre opp? Jeg har tre barn, og noe av det jeg frykter mest, er at de må vokse opp uten meg, altså at jeg skal dø. Det som derimot ikke skremmer meg nevneverdig er at ebolaen skal være det som tar meg. Så lenge man ligger unna kroppsvæsker fra ukjente kilder (evt smittede) generelt og opprettholder normal hygiene for Norge å være, så tror jeg dette går fint. Og som mange sier, skulle vi få flere tilfeller så er det forsvinnende lite sannsynlig at smitten kommer fra denne kvinnen! Anonymous poster hash: ed0a3...89a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #71 Skrevet 6. oktober 2014 I sommer uttalte helsemyndighetene at de hadde hele situasjonen under kontroll og skulle greie å stoppe smitten med det samme med verneområder osv. De greide det ikke. For noen uker siden sa de at det var null sannsynlighet for at viruset ville komme til Europa. I dag ble en spanjoler smittet,en norsk kvinne blir brakt til Norge og de predikerte at det var sannsynlig at smitten nådde både England og Frankrike. De holder faktisk på med forskning om det smitte via luft, selv om viruset har blitt beskrevet tidligere finnes det flere muterte varianter. Ebola situasjonen er ikke under kontroll, men vi Europerer er så skråsikker fordi vi ikke ruller oss i spy og dritt slik som afrikanere...? Tror dere vestafrikanske er en primitiv gjeng med bavianer som ikke skjønner hygiene? Helsemymdighetene går ut med alt crapet sitt til journalistene for å overbevise oss om at de har kontroll på situasjonen, noe de åpenbart ikke har siden de hele tiden bommer og viruset sprer seg. Anonymous poster hash: 7f764...a4e
Fertila Skrevet 6. oktober 2014 #72 Skrevet 6. oktober 2014 For Per og Ola Normann er dette ingenting å bekymre seg for slik situasjonen er i dag! Måten ebola smitter på gjør at denne infeksjonen lett lar seg kontrollere av siviliserte myndigheter. Hvis jeg hadde vært helsepersonell og skulle jobbe tett opp til denne kvinnen hadde jeg vært litt bekymret, det må jeg innrømme. For mulig er det noe som ikke er 100 % vanntett med dagens smitteregime siden denne kvinnen ble smittet, eller det er noe denne kvinnen har gjort feil eller noe annet. Det vet vi ikke. Men for den vanlige norske borger ser jeg foreløpig ingen grunn til å pakke bananer og kaffe.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #73 Skrevet 6. oktober 2014 Den er jo helt ute av kontroll nå. Sprer raskt fra land til land.. Jeg tror ikke dette er noe de får kontroll over med det første! Innen den tid har nok mange fler i norge blitt smittet. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #74 Skrevet 6. oktober 2014 Er dette hysteri tråd Anonymous poster hash: 53773...8fc Ja... ikke så rart man blir hysterisk da.. Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Jo, hvis man leser det man kan om denne sykdommen til nå, om den forskningen som er gjort, så ER det rart at man i Norge blir hysterisk! Skal man bli hysterisk så kan man i hvert fall vente til det er rimelig grunn til det - og det er det ikke i Norge nå! Anonymous poster hash: f51a9...4d3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #75 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er ikke redd, men hadde jeg skulle født på ullevål nå hadde jeg bytta sykehus. Thats it Anonymous poster hash: 368b8...343 Hvorfor hadde du byttet sykehus om du ikke er redd? Anonymous poster hash: 9e92f...bfe Jeg er ikke redd, heller ikke gravid. Hadde jg vært gravid hadde jeg vært redd om jeg skulle føde der Anonymous poster hash: 368b8...343
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå