Gå til innhold

Nå må lærerne skjerpe seg!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min kommune er det halvparten av skolene som har nok og godkjente plasser til bruk for lærerne. Hvor skal disse andre lærerne sitte å gjøre arbeidet sitt mener du? På pultene til elevene?

På klasserommene etter skoletid, slik lærere i blant annet Finland, Russland og andre land gjør? Land som ligger foran Norge resultatmessig? Lærere retter vel ikke prøvene mens det pågår undervisning i klasserommet?

Anonymous poster hash: 31887...6ba

Så lærerne skal altså ta til takke med en arbeidsplass hvor det ikke er tilrettelagt for arbeid? De skal dra med seg rettebunker, bøker, utstyr, pc etc inn i klasserommet etter skoleslutt?

Jeg lurer på hvor mange andre arbeidstakere i samme situasjon som lærerne ville godtatt en slik ambulerende arbeidsplass.

Mannen jobber i Bufetat, og der omorganiseres det hele tiden. Det siste nye var at de skulle dele tre pulter på det tredobbelte antall arbeidstakere. Jeg skal si det ble opprør!

Når man jobber i et yrke med mye papirarbeid, trenger man sine egen faste arbeidsplass. Det gjør lærerne også!

Akkurat det at de må dra med seg rettebunken blir vell ikke noe argument. Det blir kortere vei å bære den til klasserommet (eller bare å la den ligge der til rettingen starter) enn å dra den med seg hjem.

Ellers har lærerene her et kontor for hvert trinn der hver lærer har sin pult, det er hyller til bøker ol og døra kan låses.

Anonymous poster hash: 80679...7f6

Jasså? Hver sin pult og dør som kan låses? Vel, det var nytt for meg.

Anonymous poster hash: 03501...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min kommune er det halvparten av skolene som har nok og godkjente plasser til bruk for lærerne. Hvor skal disse andre lærerne sitte å gjøre arbeidet sitt mener du? På pultene til elevene?

På klasserommene etter skoletid, slik lærere i blant annet Finland, Russland og andre land gjør? Land som ligger foran Norge resultatmessig? Lærere retter vel ikke prøvene mens det pågår undervisning i klasserommet?Anonymous poster hash: 31887...6ba

Så lærerne skal altså ta til takke med en arbeidsplass hvor det ikke er tilrettelagt for arbeid? De skal dra med seg rettebunker, bøker, utstyr, pc etc inn i klasserommet etter skoleslutt?

Jeg lurer på hvor mange andre arbeidstakere i samme situasjon som lærerne ville godtatt en slik ambulerende arbeidsplass.

Mannen jobber i Bufetat, og der omorganiseres det hele tiden. Det siste nye var at de skulle dele tre pulter på det tredobbelte antall arbeidstakere. Jeg skal si det ble opprør!

Når man jobber i et yrke med mye papirarbeid, trenger man sine egen faste arbeidsplass. Det gjør lærerne også!

Akkurat det at de må dra med seg rettebunken blir vell ikke noe argument. Det blir kortere vei å bære den til klasserommet (eller bare å la den ligge der til rettingen starter) enn å dra den med seg hjem.

Ellers har lærerene her et kontor for hvert trinn der hver lærer har sin pult, det er hyller til bøker ol og døra kan låses.Anonymous poster hash: 80679...7f6

Jasså? Hver sin pult og dør som kan låses? Vel, det var nytt for meg. Anonymous poster hash: 03501...7db

Jeg sier ikke at alle har det sån, bare at det er sån her. De har et ganske stort fellesrom med sofaer, bord, kjøkkenkrok ol som brukes i pauser ol, et rom med mange arbeidspulter som er fint for større grupper som jobber sammen (det gamle lærerværelset) og et kontor for hvert trinn der lærerene har sin faste arbeidsplass. Det er ikke slik at alle lærere sliter med elendige arbeidsforhold og mangler arbeidsplass. Mange steder er det faktisk ganske bra også.

Anonymous poster hash: 80679...7f6

Skrevet

Jøss. Hvordan kan du si noe om at lærerenes fleksible arbeidstid har noe som helst sammenheng med resultater på nasjonale prøver? 

Anonymous poster hash: be956...977
Skrevet

Jøss. Hvordan kan du si noe om at lærerenes fleksible arbeidstid har noe som helst sammenheng med resultater på nasjonale prøver?

Andre land som har bundet arbeidstid på skolen, viser myyye bedre resultater enn vi gjør her i Norge! På tide med forandring!!!!!!! NÅ!!!!!!

Anonymous poster hash: 3ec6c...f15

Skrevet

Skikkelig underholdende når dib-hønene får kakle og synse i vei.

Anbefaler å lese seg opp før man uttaler seg. Hva vet dere om hvordan ting er lagt opp der? Vært der på studietur? Ikke? Det har jeg. De har det mye mer fleksibelt enn vi har de i dag. Men det er mye som er bedre der, det kan jeg love dere. Finske lærere får være nettopp det; lærere.

Skrevet

Jeg synes det er tragisk at norske lærere oppfører seg som om de var barn. De krever og krever og er aldri fornøyde. Noen ganger må man faktisk lære seg å være takknemlig for det en har. Lærerne har det godt, her i verdens beste land. 

Anonymous poster hash: c6378...285
Skrevet

Kunne glatt jobbet 1 time ekstra hver dag om jeg fikk fri 2 mnd. hver sommer, hver jul, påske og høstferie. Makan til sutring og mas fra lærerne! Kom dere i jobb!!!

Anonymous poster hash: c6f4d...eb6
Skrevet

Jaaa!!! For i Finland, som alltid kommer bra ut på PISA, er de bundet til jobben hele tiden, og det funker så braaaa!!!!

Den største årsaken til Finland gjør det så bra er at de ikke har ufaglærte assistenter i skolen. Finsk skole krever videreutdanning og spes.ped. for å jobbe som støttelærere og for å jobbe med barn med utfordringer i skolen. Slikt blir det resultater av.

Anonymous poster hash: e6d8e...d02

Skrevet

Jaaa!!! For i Finland, som alltid kommer bra ut på PISA, er de bundet til jobben hele tiden, og det funker så braaaa!!!!

Helt enig!!

Forstod du ikke at det innlegget var ironisk?

Eller prøver du også å være det?

Den finske skolen er en av de beste i verden, og lærerne der er IKKE bundet til arbeidsplassen.

Skrevet

Jeg har eit problem barn vedr skulen og der har læraren brukt fritiden sin på min unge. Er det ok ?

Skrevet

Andre land som har bundet arbeidstid på skolen, viser myyye bedre resultater enn vi gjør her i Norge! På tide med forandring!!!!!!! NÅ!!!!!!

Nei, det viser faktisk det motsette, så der tek du feil.

Skrevet

Hvilke land da?

Anonymous poster hash: f3fb4...96a

Skrevet

Jeg synes det er tragisk at norske lærere oppfører seg som om de var barn. De krever og krever og er aldri fornøyde. Noen ganger må man faktisk lære seg å være takknemlig for det en har. Lærerne har det godt, her i verdens beste land.

Anonymous poster hash: c6378...285

Det å være takknemlig gjelder jo ikke bare lærerne, men samtlige nordmenn.

Så folkens, slutt å syte og kreve noe som helst, vi bor i verdens beste land!

Anonymous poster hash: 67020...946

Skrevet

De har hatt fleksibel arbeidstid å lange tider nå, og resultatene av de nasjonale prøvene viser jo at dette ikke fungerer!!! Nå får også de bli på sin arbeidsplass gjennom hele arbeidsdagen, så kanskje den norske skole blir litt bedre!! Møkka lei av å høre hvor dedikerte alle lærere er, at det er et "kall" å være lærer og slikt tull. Bli på arbeidsplassen din, og gjør jobben din som alle andre. Konfetansetimer som må taes på kveldstid, får de få avspasert for, ellers ingen avspasering!!

Lite som slår utsegner med to eller fleire utropsteikn..

Resultata har stupt sidan Kristin Klemet raserte norsk skule og gav ansvaret til kommunene. (som har eit føremål, og det er å spare pengar). Reform 94, reform 97, kunnskapsløftet, stadig nye innfall om korleis vi skal gjere jobben vår av folk som er politikarar og ikkje har noko relevant utdanning innan pedagogikk eller skule,  rapportering, skjemavelde, stadig fleire ansvarsområde og forventning om at alt skal gjerast innan dei same rammene som før.

La skulen bli styrt av folk som kan skule, så hadde du nok sett endringar. 

Vi har veldig lite vi skulle ha sagt.

Skrevet

Jeg tror ikke at det er avgjørende om lærere er fysisk på jobb eller ei. Norsk skole er dårlig fordi det er faktisk skoletapere som blir lærere. De som sliter med matte og norsk i skolen selv skal lære det senere til andres barn?

Norsk skole har også behov for mer god gammeldags disiplin, arbeidsro og mindre dilldall.Anonymous poster hash: 37b7a...ae2

For at det skal kunne gjøres noe med må det jo bli mer attraktivt å bli lærer. All negativiteten rundt læreryrket får ikke folk til å velge lærerstudiet? og folk som sier at lærere bare syter, må jo se på hva dere selv skriver om lærere her inne. Hvem ønsker vel å velge en yrkesvei der det følger med så mye negativ omtale?

Dere som klager mest på lærerne, hva jobber dere egentlig med?Anonymous poster hash: 3d884...28e

Men det er lærerene selv som legger opp til dette. Jeg hadde i utgangspunktet respekt for yrket og jeg er ikke en person som ofte rakker ned på en hel yrkesgruppe. Mener f.eks at barnehageansatte og sykepleiere gjør en kjempe jobb og burde hatt bedre betingelser. Når det gjelder lærerene har jeg rett og slett sett meg lei på all klagingen og jeg tror den bunner i at de aldri har sett hvordan normale menneskers arbeidsdag ser ut. Jeg mener de selv har bidratt til at yrket mister respekten og ikke tiltrekker seg kvalifiserte søkere på studiet. Videre er det mange yrkesgrupper som gjør en viktig jobb, men lærerene ser ut til å mene at de er i en særstilling. Hva med leger, ambulansepersonell og politi? Det er misforstått at alle andre yrkesgrupper får overtidsbetalt og mange sitter i møter langt utover kvelden. Kanskje tjener de noe mer enn lærerene, men dette visste lærerene om da de valgte yrket og de har ferie de fleste bare kan drømme om. Synes også at de burde se om de har overveldende støtte i befolkningen, hvis målet da er å ikke bli mer upopulære. Anonymous poster hash: e9b08...853

Vi klager fordi arbeidsgiver stadig endrer våre arbeidsoppgaver og -betingelser på en måte som verken er til beste for oss eller elevene. Med andre ord er det ikke slik at vår arbeidshverdag nå ser slik ut som da vi valgte yrket.

Og ytterligere apropos det du sier om at vi visste hva vi gikk til, vi gikk til et yrke der vi ble forespeilet en arbeidssituasjon som krevde stor arbeidsinnsats i perioder, men gode avspaseringsordninger i skoleferiene. Når arbeidsgiver nå vil endre på dette, så faller jo en (av mange) grunner til at vi valgte yrke bort. Premissene endres altså, og hvem har sagt at vi bare må godta det? Om oljearbeidere plutselig fikk beskjed om at deres overtidsbetalingsordning eller avspaseringsordning skulle endres radikalt, hadde de vært sytepaver om de ikke uten videre godtok det da? Da faller kanskje noe av grunnen til at de valgte en slik type jobb bort.

Dette er selvfølgelig bare en liten kommentar til en bitteliten faktor i min grunn til å streike. Finnes mange og mer tungtveiende, og de fleste går på at arbeidsgiver gjør det stadig vanskeligere for meg å motivere meg, og til å være en god lærer.

Anonymous poster hash: 2b43a...aa4

Skrevet

Den norske skole er forferdelig dårlig, det samme er de norske lærerne. De oppfører seg som barn, og bør behandles også deretter!!!!

Skrevet

Den norske skole er forferdelig dårlig, det samme er de norske lærerne. De oppfører seg som barn, og bør behandles også deretter!!!!

Du får ta ansvar du da, og bli lærer selv! Og oppmuntre barna dine til å bli lærere.

Eller kanskje ikke. En som oppfordrer til å behandle lærere som barn ønsker neppe det beste for skolen og elevene.

Anonymous poster hash: 67020...946

Skrevet

Jeg tror ikke at det er avgjørende om lærere er fysisk på jobb eller ei. Norsk skole er dårlig fordi det er faktisk skoletapere som blir lærere. De som sliter med matte og norsk i skolen selv skal lære det senere til andres barn? Norsk skole har også behov for mer god gammeldags disiplin, arbeidsro og mindre dilldall.Anonymous poster hash: 37b7a...ae2

For at det skal kunne gjøres noe med må det jo bli mer attraktivt å bli lærer. All negativiteten rundt læreryrket får ikke folk til å velge lærerstudiet? og folk som sier at lærere bare syter, må jo se på hva dere selv skriver om lærere her inne. Hvem ønsker vel å velge en yrkesvei der det følger med så mye negativ omtale?  Dere som klager mest på lærerne, hva jobber dere egentlig med? Anonymous poster hash: 3d884...28e

Mange av oss er leger, og vet hva det vil si å måtte være på jobb samt jobbe overtid som hverken avspaseres eller betales. I snitt jobbes det av leger ca 3200 årsverk gratis i offentlig norsk helsevesen. Så jeg synes det er helt utrolig hvordan lærerne kan protestere som de gjør nå. Men ok, dette legges merke til, særlig hos oss som jobber betydelig mer enn den gjengse lærer. Anonymous poster hash: 1afd4...9b5

Da må legene kreve betaling for det de jobber ekstra, ikke forvente at enda flere arbeidsgrupper skal jobbe gratis overtid.

Anonymous poster hash: d5f96...1b3

Skrevet

Jeg tror ikke at det er avgjørende om lærere er fysisk på jobb eller ei. Norsk skole er dårlig fordi det er faktisk skoletapere som blir lærere. De som sliter med matte og norsk i skolen selv skal lære det senere til andres barn? Norsk skole har også behov for mer god gammeldags disiplin, arbeidsro og mindre dilldall.Anonymous poster hash: 37b7a...ae2

For at det skal kunne gjøres noe med må det jo bli mer attraktivt å bli lærer. All negativiteten rundt læreryrket får ikke folk til å velge lærerstudiet? og folk som sier at lærere bare syter, må jo se på hva dere selv skriver om lærere her inne. Hvem ønsker vel å velge en yrkesvei der det følger med så mye negativ omtale? Dere som klager mest på lærerne, hva jobber dere egentlig med? Anonymous poster hash: 3d884...28e
Mange av oss er leger, og vet hva det vil si å måtte være på jobb samt jobbe overtid som hverken avspaseres eller betales. I snitt jobbes det av leger ca 3200 årsverk gratis i offentlig norsk helsevesen. Så jeg synes det er helt utrolig hvordan lærerne kan protestere som de gjør nå. Men ok, dette legges merke til, særlig hos oss som jobber betydelig mer enn den gjengse lærer. Anonymous poster hash: 1afd4...9b5
Da må legene kreve betaling for det de jobber ekstra, ikke forvente at enda flere arbeidsgrupper skal jobbe gratis overtid.

Anonymous poster hash: d5f96...1b3

Lege er for mange et statusyrke og jeg tror ikke de vil ødelegge dette ved å oppføre seg så barnslig som lærerene nå gjør. Snakk om å ødelegge for seg selv og sin yrkesgruppe.

Anonymous poster hash: e9b08...853

Skrevet

helt normalt at lærerene streiker....alltid....*gjesp*

de gir seg nok snart igjen, i år igjen.....sutregruppe....

Anonymous poster hash: b1aad...67f
Skrevet

Så lenge klasserommene duger som arbeidsplass til elevene så kan de fint brukes til retting av prøver og forberedelser også. En annen ting jeg finner en smule betenkelig er all den sensitive informasjonen som dras ut av skolen og inn i private hjem. I tillegg til alle forstyrrelser som er hjemme så tror jeg i tillegg at en viss tvungen tid på arbeidsplassen fører til bedre utnyttelse av timene.

Jobber selv i helsevesenet og dersom lærere tror de er alene om å ikke ha en egnet kontorplass så er de hjertelig velkommen til oss. Der flyr man rundt og leter etter en ledig pc både titt og ofte!

Anonymous poster hash: 467c3...c92

Skrevet

Så lenge klasserommene duger som arbeidsplass til elevene så kan de fint brukes til retting av prøver og forberedelser også. En annen ting jeg finner en smule betenkelig er all den sensitive informasjonen som dras ut av skolen og inn i private hjem. I tillegg til alle forstyrrelser som er hjemme så tror jeg i tillegg at en viss tvungen tid på arbeidsplassen fører til bedre utnyttelse av timene.

Jobber selv i helsevesenet og dersom lærere tror de er alene om å ikke ha en egnet kontorplass så er de hjertelig velkommen til oss. Der flyr man rundt og leter etter en ledig pc både titt og ofte!

Hele svaret ditt bærer preg av at du ikke vet noe om arbeidshverdagen til lærerne! Læreryrket er visst det yrket alle kan ha en mening om og vet hvordan best utføres... Blir helt matt av enkelte her..

Anonymous poster hash: f3fb4...96a

Skrevet

Vi tror ikke vi er alene om å ikke ha en egnet kontorplass.

Det er likevel forskjell på å fly rundt å leite etter ei datamaskin, for å føre logg slik frisørtimen til fru Iversen klokka 15.10 på torsdag, ikke blir bortglemt - eller hva det nå er dere gjør, og å forberede 5 x 45 minutter med differensiert undervisning daglig, føre fravær, skrive anmerkninger, skrive mail til foreldre, osv.

Anonymous poster hash: db937...da6

Skrevet

Her har 10-åringen 6 timer på skolen, ringer ut 14.10. Han er da hjemme ca 14.30.

Læreren hans har tvungen skoletid fra 8 til 14.30, da reiser han hjem. Han vil ikke ha telefoner fra foreldre på "fritiden" sin og leverer ikke ut mobilnummeret sitt, mailen leser han når han kommer på skolen neste morgen.

Han er ingen dårlig lærer, men han er umulig å få tak i. Om noe har skjedd på skolen snakker jeg med sønnen min tidligst klokken 14.30 når han kommer hjem fra skolen, men da er det for sent å få tak i læreren den dagen. Skriver jeg en mail leser han den riktignok før det ringer inn neste dag, men er det nok om det har vært en episode på skolen den dagen. 

Hadde lærerne hatt tvungen kontortid til 15.30 hadde det faktisk vært mulig å få tak i de om ettermiddagen, og om ting har skjedd finner lærerne også hverandre og kan snakke om tingene. Har det f.eks skjedd noe i gymtimen kan jeg ringe læreren også kan læreren gå og finne gymlæreren også kan de snakke sammen om hvordan tingene skal håndteres. Samarbeid blir mulig.

Anonymous poster hash: d1294...635
Skrevet

Denne læreren du omtaler kan ikke være ferdig på jobb 14.30. Man har møter og samarbeidstid. Du har visst null peiling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...