Gå til innhold

Har dere sympati for lærerne? (Lærerstreiken)

Anbefalte innlegg

Skrevet

100% sympati fra meg. Og takk til de fantastiske lærerne som har mine tre barn.

Anonymous poster hash: c576e...d48
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg heier på lærerne.

Og er livredd for at enda flere lærere skal slutte i jobben sin.

Det er allerede altfor få utdannede lærere, og mange slutter. Tror norske elever vil lide stort under dette.

Å vise lærere mistillit og gi dem dårligere betingelser kommer ikke til å føre noe godt med seg.

Anonymous poster hash: 14358...7be

Skrevet

Ja, det har jeg. Håper det kommer til en løsning uten streik selvfølgelig, men vil klare å være tålmodig en god stund hvis det blir streik.

Skrevet

Tja. Vanskelig å sette seg inn i saken da den selvsagt fremstilles totalt ensidig i alle blogger.

På generelt grunnlag synes jeg det klages mye hos de lærere jeg kjenner. Overtid, bla, bla. Det er faktisk helt normalt å jobbe overtid. Det er også helt normalt å ha kjernetid på jobb.

Anonymous poster hash: c2cd3...7d1

Skrevet

Til en viss grad. Jeg ser i utgangspunktet ikke problemet med en forventning om å være på jobb i arbeidatiden, men så var jeg heller ikke klar over hvor mange foreldre som ringer hjem til lærerne på kveldstid/etter arbeidstid. Der arbeidsplassene ikke er tilrettelagt for stillearbeid som de fleste kontoransatte tatt for gitt sier det seg også selv at arbeidet må gjøres et annet sted enn på skolens området - og da må de kunne dra hjem.... Eller et annet egnet arbeidssted.

Anonymous poster hash: d8f8e...fec

Skrevet

Nei, overhodet ikke !! Jeg så møkk lei streik fra lærere!!

Anonymous poster hash: 42b75...0ac

Skrevet

Nei. Syns de sutrer mye i forhold til andre arbeidstakere.

Anonymous poster hash: 4a0ae...5b0
Skrevet

Nei! De har kjørt denne pakka for mange ganger og klager i tillegg på at de ikke får noen respekt. Litt det samme som SAS. Nevnes SAS tenker jeg streik med en gang. Å holde på som lærerene gjør skaper et dårlig rykte for hele gjengen og derav den manglende respekten. Respekt kommer for de fleste ikke gratis og jeg mener at det er lærerens image som gjør at så få dyktige folk søker seg til dette studiumet.

Anonymous poster hash: a544c...b8c

Skrevet

Nei jeg har ikke det. Lærerne er en av de yrkesgruppene som har vært lønnsvinnere de siste årene, og har også meget fleksibel arbeidsdag. At de skal få litt mer føringer slik at arbeidsgiver får benyttet arbeidskraften de betaler for på den måten de trenger er bare rett og rimelig. Det er på tide at lærerne forstår at de betales for å gjøre en jobb som arbeidsgiver trenger utført, samt at det er noe som heter arbeidsgivers styringsrett! Det heter faktisk ikke arbeidstakers styringsrett!

Anonymous poster hash: 24e1b...83b

Skrevet

Jeg har stor sympati for alle de lærerene som blir tvunget ut i en streik de egentlig ikke støtter, men i dette tilfelle har jeg ingen sympati med noen av partene i konflikten. De burde da i det minste kunnet bli enige om hvordan tingenes tilstand er i dag og hva de er uenige om før de går ut i streik.

Anonymous poster hash: 6877a...d76

Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Da jeg gikk på skolen, så hadde lærerne egne kontor. Har de ikke det lengre?? Har de ikke plass til å sitte å jobbe i fred, og arbeidsgiver ikke kan ordne dette, så må de få lov til å reise hjem.

Har de derimot plass til å jobbe i fred, så får de se å være på arbeidsplassen sin på dagtid, slik som de fleste andre!

(Men.... Hva er planen for disse lærerne på sommeren?? )

Anonymous poster hash: 13b6a...1a3

Skrevet

Litt både/og..

Det er aldri moro å miste en gode, eller å bli pålagt noe/påtvungen forandring.

Men slik jeg har forstått det så fikk de medhold i 3 av 4 krav, bare ikke dette?

Jeg vet heller ikke om andre arbeidsplasser der ikke sjefen (her rektor) kan sette opp timelister for sine ansatte eller kunne drive arbeidsplassen slik h'n ønsker den drevet. (Altså, er fullt klar over at rektor ikke skal få "herje fritt", er ikke det jeg mener).

Men nå vet ikke jeg noe om hvor mye jobb en lærer har utenom kl 8-16, så jeg kan ikke uttale meg om deres arbeidsdag, kvaliteten de nå kan tilby på undervisning osv. Men jeg mener de kanskje kunne gitt det et forsøk før de dømmer det nord og ned? Kanskje det ikke blir så ille? Men jeg veit liksom ikke nok til å kunne si at lærere syter eller er urimelige da jeg aldri har vært lærer selv :P

Anonymous poster hash: 2ffe3...5d2

Skrevet

"Gitt det et forsøk.." Hahahahaha! Og så bare si at man ombestemte seg? Hvor naiv går det an å bli..?

Skrevet

full sympati!

Anonymous poster hash: 9fee9...1a3
Skrevet

Full sympati!

Jeg vet hvor mye lærere jobber, og vet at de trenger fleksibiliteten. Jeg vet at det f.eks. trengs mange flere timers arbeidsdag i de tunge retteperiodene enn i perioder med "bare vanlig" undervisning. I periodene med "vanlig" undervisning kan jeg tenke meg at lærerne ikke jobber så veldig mye mer enn normal lærerarbeidsuke på ca 43 timer, mens i de tunge periodene blir nok arbeidstida mye lengre. Tror ikke det er uvanlig med 60-70 timer i uka da.

Dessuten har nok de fleste skoler veldig dårlige arbeidsplasser til de ansatte. Overfylte arbeidsrom med små pulter og dårlig inneklima.

Anonymous poster hash: e7248...f6e

Skrevet

Lønnsvinnerne??! Eget kontor? Dette høres flott ut!

Lærere har forøvrig kjernetid, fra 8-14 de fleste steder, pluss 8-15.30 noen dager i uken.

Jeg er lærer selv og syns det er så dumt at det blir streik, både for elevene og for meg selv. Likevel syns eg det er viktig å si at vi ikke ønsker å bli fratatt den fleksibiliteten vi har og den autonomien. Dersom noen er misfornøyd med min jobb så bør den samtalen tas ned meg, ikke straff hele kollegiet på grunn av min innsats.

Skrevet

Enig med de siste her!!!

Hilsen utdannet lærer som fra nå av jobber i det private nærlingsliv.

Skrevet

Full sympati!

Jeg vet hvor mye lærere jobber, og vet at de trenger fleksibiliteten. Jeg vet at det f.eks. trengs mange flere timers arbeidsdag i de tunge retteperiodene enn i perioder med "bare vanlig" undervisning. I periodene med "vanlig" undervisning kan jeg tenke meg at lærerne ikke jobber så veldig mye mer enn normal lærerarbeidsuke på ca 43 timer, mens i de tunge periodene blir nok arbeidstida mye lengre. Tror ikke det er uvanlig med 60-70 timer i uka da.

Dessuten har nok de fleste skoler veldig dårlige arbeidsplasser til de ansatte. Overfylte arbeidsrom med små pulter og dårlig inneklima. Anonymous poster hash: e7248...f6e

Lærerene som ikke har god nok arbeidsplass på skolen er jo uansett ikke omfattet avforslaget. Det er ikke noe argument. Det som er hovedspørsmålet er om elevene kommer til å lære mer eller mindre med det nye forslaget og hva det vil koste. Der er ikke alle helt enige.

Skrevet

Etter å ha levd et langt liv med en bestefar som var lærer? Ja, jeg støtter lærerne.

Anonymous poster hash: c605d...477

Skrevet

Full sympati!

Dessuten har nok de fleste skoler veldig dårlige arbeidsplasser til de ansatte. Overfylte arbeidsrom med små pulter og dårlig inneklima. Anonymous poster hash: e7248...f6e

Lærerene som ikke har god nok arbeidsplass på skolen er jo uansett ikke omfattet avforslaget. Det er ikke noe argument. Det som er hovedspørsmålet er om elevene kommer til å lære mer eller mindre med det nye forslaget og hva det vil koste. Der er ikke alle helt enige.

På hvilken måte er de ikke det?

Skrevet

Slik jeg ser det streiker vi lærerne i bunn og grunn over at vi ikke selv kan (etter den nye arbeidstidsavtalen) velge hvor vi best utfører rettearbeid, tilbakemeldinger, timeplanlegginger, rapportskriving, dokumentering, møtereferatskriving og diverse kontorarbeid osv. Helt konkret skal jeg fra høsten dele kontor med 5 andre lærere på et ca. 30kvm stort kontor. Dette ser jeg virkelig IKKE frem til! Her skal jeg altså finne roen og konsentrasjonen til å gjøre et godt stykke arbeid etter en lang dag med undervisning.

Undervisningen i seg selv er veldig krevende da man som lærer må være fullstendig på i hvertfall 5 x45 min hver dag i tillegg til å ansvaret for inspeksjoner osv ute i friminuttet. Ulikt mange andre jobber kan jeg ikke bare gå på toalettet når det passer meg, eller ta en kopp kaffe utenom lunsjen. Dersom jeg da skal være pliktig og bundet til kontorpulten min til kl. 15.30 i dette kontormiljøet tror jeg ikke min konsentrasjon holder tritt med arbeidsoppgavene. For meg er det mye bedre å kunne dra hjem ca. Kl. 15, ordne i stand noe middag, koble av litt før mann og barn kommer hjem og så heller ta opp igjen alt papirarbeidet mitt etter legging i ca halv 8 tiden. Da kan jeg i ro og mak gjøre en god jobb. Jeg kommer ikke under noen omstendighet til å droppe dette rettearbeidet osv da dette er ting som som regel er forefallende til neste dag eller neste par dager. Med andre ord- det MÅ gjøres.

Hvor og når spiller vel ikke så stor rolle så lenge det er gjort i tide! Det vi ønsker oss er frihet til å selv velge vårt beste arbeidstidspunkt utenfor undervisningstid.

Anonymous poster hash: 4aa65...8ef

Skrevet

Full sympati!

Dessuten har nok de fleste skoler veldig dårlige arbeidsplasser til de ansatte. Overfylte arbeidsrom med små pulter og dårlig inneklima.

Anonymous poster hash: e7248...f6e

Sånn er det å jobbe. 43 timer er ikke uvanlig og i travle perioder jobber mange mye mye mer. De fleste yrker har "sesong". Regner med at du selv er lærer?

Anonymous poster hash: a544c...b8c

Skrevet

Full sympati!

Lærerene som ikke har god nok arbeidsplass på skolen er jo uansett ikke omfattet avforslaget. Det er ikke noe argument. Det som er hovedspørsmålet er om elevene kommer til å lære mer eller mindre med det nye forslaget og hva det vil koste. Der er ikke alle helt enige.Anonymous poster hash: 6877a...d76

På hvilken måte er de ikke det?

Ikke enige eller ikke omfattet?

Skrevet

100% sympati fra meg. Og takk til de fantastiske lærerne som har mine tre barn.

Anonymous poster hash: c576e...d48

JA! Min mann er lærer! Han er "alltid" på jobb. Foreldre ringer veldig ofte utenom arbeidstid! + han har enormt mye retting og planlegging... Jeg er misunnelig på sommerferien, men hadde aldri orket alt det ansvaret (med så mange elever!!). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...