Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

A_87: Må bare si med en gang at jeg føler veldig med deg ift familie og de tingene der; jeg har vært borti lignende selv, og synes det ofte kan være vanskelig med familie - det er så mange forskjellige mennesker som "skal" passe sammen, og selv om alle ønsker seg one big happy family er det ikke alltid at det blir slik. Kjipt! Men samtidig er det godt å tenke på at vi nå kan skape vår egen familie, med våre egne verdier og ønsker - uten at de andre skal ha så mye å si! (De sier nok noe uansett, men det er befriende at det er VÅR familie som gjelder nå!) Husk at det er du som skal ha det godt med din samboer. Samtidig forstår jeg veldig godt følelsen at noen liker den ene svigersønnen bedre enn den andre etc..... ikke greit!!

Og den bilturen din.... stakkars!! Huff, sånn er så fælt! Jeg opplevde noe lignende midt i byen her om dagen, og måtte springe bort på en butikk for å få 3 stk til å hjelpe meg - var dødssliten, kom rett på trening, og var virkelig sjeleglad for å få hjelp! Heldigvis gikk det greit med bilen... men håper det er lenge til noe sånt skjer igjen, det setter en støkker!

Heldigvis kjente jeg masse liv fra den lille i går, og i dag tidlig! Ikke akkurat sparkebevegelser, men masse romstering, glidende bevegelser, virker nesten som om han skifter plass? Veldig veldig godt å kjenne såpass mye liv, det gjør meg så glad :) Legetime neste uke, så får vi se på vekten da.

Lykkebaby: Skal si dere er midt i oppussing! Høres litt slitsomt ut, men blir sikkert kjempefint å få det helt topp og i orden til den lille kommer! :-) Her er det meste i orden, dvs barnerommet er ikke helt i orden ennå, men vi kommer nok ikke til å bruke det med det første ettersom jeg tenker den lille skal sove inne hos oss i starten og trenger ikke akkurat et eget rom med en gang.

Ønsker dere en god dag!

Fortsetter under...

Er i uke 32 + 6 idag, og merker at jeg er veldig bekymret.

Beklager detaljene som følger:

det kom masse slim på tørkepapiret når jeg var på do idag tidlig. Det var ganske klart slim som strakk seg veldig.

Jeg tørket i flere omganger, og slimet det var der hver gang!

Ventet i 10 minutter før jeg gikk på do igjen, og denne gangen dukket det opp en diger klump med slim, fargen var knæsj gul denne gangen.

Slimklumpen ble etterfulgt av det klare, gjennomsiktige slimet igjen.

Nå er det en time siden jeg var på do sist, og jeg merker fortsatt at jeg er "fuktig" igjen der nede.

Kan dette være slimproppen?

Er det farlig at den går så tidlig?

Syns det er litt for tidlig for en fødsel akkurat nå, vil jo gjerne vente noen uker til...

Er det noen av dere andre som har opplevd det samme?

Jeg har jo ellers ikke vondt i magen eller ryggen (bank i bordet), så det er jo et godt tegn.

Kan det hende at slimproppen går når babyens hode fester seg...?

Kan babyens hode feste seg nå i uke 33?

Uff...mye å tenke på...er litt skjelven da jeg hadde styrtblødninger tidlig i svangerskapet og fikk feilaktig konstatert spontanabort på legevakten og på føden på Ullevål...!

Endret av ~•~Vasteros~•~

Vasteros: høres jo mistenkelig ut som slimproppen gitt... Om den var seig og vanskelig å tørke bort. Men som regel ingen fare, det kan produseres ny og det er ikke ett sikkert tegn på at fødsel nærmer seg. Men jeg ville nok gått å fått en kontroll om ikke lenge, bare for å sjekke evt åpning. Slimproppen er jo en barriere mellom barnet og skjeden, så det er vel noen forhåndregler man må ta?

Min har bare gått i forbindelse med start på fødsel.... Også da veldig mye slim/ slimklump....

Du kan jo høre om jordmoren din er å få tak på i dag el legen?

Siden vi er inne på de detaljene kan jeg nevne at jeg ofte har det slik du nevner. Blankt slim når jeg tørker og følelsen av fuktig truse. Har kun hatt en slik gul klump for ca to mnd siden.

Om jeg ikke husker helt feil hadde jeg det slik med første også, men det var vist helt normalt å være ekstra "fuktig" der nede.

Slimproppen kan gå under hele svangerskapet og faktisk flere ganger. Det trenger ikke være noe tegn på fødsel.

Dersom det ikke er fødsel på gang lager kroppen ny propp.

Er du usikker eller nervøs kan du ringe jordmor/lege og høre med de.

Jeg kjeder meg sånn om dagene og begynner å bli veldig ivrig på å ha alt klart før lille kommer. Og det gjelder nav også, hehe.

Så jeg ringte inn for å høre ang. behandlingstid på søknaden da jeg sendte inn i starten av fellesferien.

De hadde først forje uke registrert søknaden min og jeg kunne da regne 4 uker behandlingstid fra nå ca.

Terminen var godkjent så han sa det ble nok raskt behandlet når en saksbehandler kom til den.

Liker å ha ting i boks :)

Er det noen av dere som har fått nav i boks?

Tipptopp: Virker som dere takler "familieutfordringene" bra, man blir vel mer vant etter hvert også. Det er også litt godt å høre at det ikke kun er vi som har utfordringer i forhold til det, er nok mye mer utbredt enn man tror, selv om det ofte kan høres ut som om alle har det plettfritt.

Når det gjelder mine svigerforeldre og svigersøster, har jeg vært meget heldig. Føler meg alltid velkommen/inkludert og de liker meg. Synd at samboer ikke føler det samme om sine svigers. Det skal vel noe til for å få alt til å klaffe.

Ordtaket "venner er familie man har valgt selv" er ett bra ordtak :)

Pernille_: Takk for trøstende ord :) Det er godt å tenke på at vi skal starte vår "egen" familie. Det har for meg vært en drøm lenge :) Så bra at lilleputt er livlig :) Det er så herlig å kjenne liv fra "hula". Så bra at du også fikk hjelp da du var "fastlåst" med bilen. :)

Lykkebaby: Så flink du er som satt sammen en sjenk, virker som dere har godt samarbeid og det blir stas når alt blir ferdig :) Bra at mannen passer på deg at du ikke overbelaster!

I dag var jeg, søsteren min og samboer og trente på treningsstudio. De trente for det meste i lag, f.eks. kroppshev klarer ikke jeg nå, så jeg kjørte litt mitt eget løp, er godt fornøyd med økta. Var sliten og sulten etterpå :)

Har ikke fått NAV i boks, nei, venter i spenning, føler at papirene har vært det mest slitsomme pga har følt meg så grønn på det og blitt sendt fra den ene personen til den andre. Sjefen på jobb har vært den greieste å forholde seg til. Hun sa her om dagen "Slapp av, vi skal ordne dette".

Hos meg lekker det råmelk daglig. Må sove med sportsbh for å ikke få lekkasje av den gule væska på lakenet. Det er litt fascinerende å se at det kommer ut råmelk. Satser på at dette er ett tegn på at jenta snart melder sin ankomst ;)

Virker som alle føler de har mye å få i orden for tiden :) Når vi kommer hjem, har vi masse vi skal ordne, satser på at vi rekker alt, men motivasjonen er fin og vi begge kan neste ikke vente med å få se jenta :)

Mamma og lillesøster fikk kjenne jenta sine spark i går og det syntes de var artig! Samboer spurte pappa om han ville kjenne og da sa han at han visste ikke om han torte, haha. Det hadde uansett blitt bare unaturlig.

Var på H&M i dag og så etter bomullsinnlegg til ammebh. Jeg fant ikke så jeg spurte en purung ekspeditrise i kassa om de hadde det. Da sa hun "Det er jeg ikke sikker på, men du kan bare se i hjørnet der borte, så finner du det kanskje". Jeg pløyet fort gjennom butikken og fant ingenting, orket ikke å spørre på nytt med en sånn elendig service, da går jeg heller en annen plass og ser. Noen som vet hvor jeg får tak i bomullsinnlegg til ammebh??

Jeg er så spent på alle sine vegne, lurer på hvem sin baby som spretter ut først :)

Annonse

Her raser det på med innlegg, rekker ikke å kommentere alle. 

Men ang slimpropp Vasteros, så har jeg lest at den kan gå flere ganger i løpet av svangerskapet, ,og at det kan dannes ny. Men hvis man tror den har gått skal man være forsiktig med å bade pga infeksjonsfare. Ta en tlf til JM/lege/føden hvis du er bekymret :)

Har fått brev fra nav om at søknaden er mottatt, og at de ikke hadde fått bekreftelsen fra jobben på inntekten enda. RIngte lønningskontoret på jobben (som skal fylle ut), og de sa at så lenge jeg skal få lønn fra de, så har de 3mnd på seg for å sende til nav, så jeg trengte ikke tenke mer på det :) Så da anser jeg nav som i boks (krysser fingrene for at det går som det skal!) 

Føler ikke jeg har nav i boks... Men nå har jeg sendt inn skjema som lønningskontoret etterlyste. Har ikke fått mail som bekrefter at de har fått det, men håper det er i orden nå. Skulle ønske en gjorde alt dette i starten av 2.semester, blir helt tullerusk av å drive med skjema-arbeid nå på slutten! Spesielt siden de har så lang behandlingstid... spennende å se om det dukker opp penger etterhvert!

Idag har jeg hatt skikkelig vondt "der nede". Har såvidt kunnet gå, alt annet enn å sitte stille har gjort vondt idag. Vondt i ryggen og hodet. Tror jaggu jeg fikk et par vonde kynnere nå nettopp også, som tok litt tak, bare foran mellom magen og underlivet liksom... Håper ikke hver dag blir sånn de siste ukene! Men men, noe får jeg vel tåle siden resten av svangerskapet har gått så bra hittil ;)

Har fått brev fra nav at søknaden er innvilget, så her er nav i boks :) nå er det bare 1,5 uke til jeg går i permisjon så det skulle vel bare mangle ;)

Vi jobber fortsatt med barnerommet, men er straks ferdig nå. Så gleder meg til å få satt sammen stellebord og andre ting vi skal ha der, og ikke minst få litt oversikt over andre ting vi har eller mangler :P

Jeg var foresten på sykehuset for kontroll for et par uker sider, og da sa legen at HVIS jeg går til termin..... Hvordan ville dere ha tolket det? Jeg har blitt conisert tidligere, derfor jeg var på kontroll.

knøtte14: Deilig å ha NAV i boks :) Kanskje legen anså det som mer sannsynlig at baby kommer før termin. Har lest at det ikke er uvanlig at baby blir født før termin når man er conisert pga livmorhalsen er svakere. Hvor langt er du på vei nå?

girasol: Satser på at NAV er i boks !  :)

Atanih: Synes også man kunne fått gjort seg ferdig med papirarbeidet i 2.trimester. Jeg føler at "papirarbeidet" har vært det mest utfordrende.

I dag er jeg støl i armene etter gårdagens trening, føles bra. Klarte "hele" to strake armhevinger i går, måtte prøve bare for å se hvordan det stod til, sier meg fornøyd :) Gleder meg til magemusklene gror sammen, er de jeg har savnet mest. Det er når de ikke "fungerer" jeg virkelig ser hvor betydningsfull de er for nesten alt arbeid jeg utfører.

Våknet opp med en voldsom senestrekk i leggen i dag. Måtte opp å gå litt. Samboer spratt opp og smurte leggen med varmegele og da forsvant det med en gang :)

Uke 35+0 i dag og målstreken ser jeg klart og tydelig! :) Kun 3 vakter igjen på jobb etter ferien før jeg går ut i permisjon og det føles supert!

Skal se etter bomullsammeinnlegg i byen og gå en spasertur i lamme samboer snart :) Satser på at jeg finner det i dag og at servicen er inntakt.

Kjøpte en stk. ammebh uten spiler her om dagen, den var deilig å ha på seg, passet meg nå og det var bare bittelitt ekstra plass å gå på. Holder det med en ammebh å ha med på sykehuset? Tenker og handle resten når vi kommer hjem fra sykehuset i tilfelle brystene endrer seg drastisk. Det varierer vel også veldig hvor mye brystene endrer seg.

A_87: er 36 uker i dag, termin 6 sept, så håper på august barn med tanke på barnehageplass ;)

Er det engangs ammeinnlegg du ser etter? Vet man får kjøpt det i matbutikkene, står sammen med barnetingene ;) jeg har også kjøpt en ammebh, men tror jeg må kjøpe en større for den var akkurat passe nå :/

Annonse

Hei. Gøy å følge med dere alle sammen!

Men har noen spørsmål til dere som har født før.

Ble innlagt føden i går pga. Blødning. Blødningen trodde de var en tegningsblødning. Hadde nesten 2 cm åpning, og rier. Selve riene merket jeg ikke selv. Fikk reise hjem i natt :) I dag har jeg masse kynnere. Burde jeg ringe føden pga. Dette eller er det normalt? Er i uke 35+5.

Anonymous poster hash: f28fa...807

Er det flere som blir kvalme om morningen?

Jeg blir det hver gang jeg spiser frokost nå i det siste.

Er helt fin, spiser frokost og PANG så kommer kraftig kvalme.

Tror det har litt med at jeg spiser og har tom mage. At det plutselig blir veldig fullt der inne med to skiver og ett glass saft når det er så trangt om plassen.

At kroppen vil dytte det ut igjen for å få mer plass.

Fryktelig lyst til å lytte til kroppen og få det opp igjen, men jeg tar jo medisin til frokost så det er ikke så lurt...

Tipptopp: jeg har også tider hvor jeg blir kvalm, ikke oppkast kvalm, men skikkelig uvel etter mat.... Det er nok grunnet liten plass.

A87: bomullsinnlegg har jeg aldri sett.... hørt om. Men det høres jo supert ut! Du får gi oss svar på hvor du finner.

Anonymbruker: i utgangspunktet ville nok jeg tatt en sjekk igjen, er det en fødsel på gang vil kynnerene gå over i rier. De sa kanskje noe om dette når du var innlagt? Noen går med åpning lenge før fødsel setter i gang. Men siden du alt har vært inne så ville jeg ringt.

Jeg har ikke hørt noe fra nav... Men stresser ikke, det kommer nok noe snart.

Og i natt kom leggkrampene... Våknet ganske tidlig og det var så sykt vondt. Holdt på i den ene leggen i over 10 min. Måtte bruke pusteteknikker jeg har øvd meg på og tenkte på hvordan det skal bli å føde, for det kommer sikkert til å gjøre 100 ganger mer vondt :-)

Jeg er nå snart 34 fullgåtte uker og har en snay måned igjen på jobb. Satser på fullføre med 100% slik jeg har hatt til nå, men alt går litt saktere enn vanlig! Har helt mistet piffen på treningsfronten og har ikke gått tur engang de siste to ukene. Har litt vondt i rygg og bekken, men ikke bekkenløsning så har visst ingen "unnskyldning"

Lykke til med alt som skal fikses og gjøres klart, folkens! Jeg har termin 25.sept så regner med at det fort kan bli overgang sept/okt og det kjennes ut som jeg har laaang tid igjen...

Har fått brev fra nav at søknaden er innvilget, så her er nav i boks :) nå er det bare 1,5 uke til jeg går i permisjon så det skulle vel bare mangle ;)

Vi jobber fortsatt med barnerommet, men er straks ferdig nå. Så gleder meg til å få satt sammen stellebord og andre ting vi skal ha der, og ikke minst få litt oversikt over andre ting vi har eller mangler :P

Jeg var foresten på sykehuset for kontroll for et par uker sider, og da sa legen at HVIS jeg går til termin..... Hvordan ville dere ha tolket det? Jeg har blitt conisert tidligere, derfor jeg var på kontroll.

Hva er conisert?

Hei. Gøy å følge med dere alle sammen!

Men har noen spørsmål til dere som har født før.

Ble innlagt føden i går pga. Blødning. Blødningen trodde de var en tegningsblødning. Hadde nesten 2 cm åpning, og rier. Selve riene merket jeg ikke selv. Fikk reise hjem i natt :) I dag har jeg masse kynnere. Burde jeg ringe føden pga. Dette eller er det normalt? Er i uke 35+5.

Anonymous poster hash: f28fa...807

Da hadde jeg ringt!

Har hatt mer kvalme etter frokost i det siste jeg også TippTopp. Ligner på sånn det var fra uke 8 til 18 ca. men har ikke kastet opp. Vil helst slippe det! Men spiser gjerne litt mindre nå for å prøve å unngå det. 

Masse bevegelser her i dag, og merker at det presser oppover mot lungene. Tungt!

Noe har virkelig slått ned over meg i dag og jeg kjenner at det bringer litt panikk med seg.

Det slo ned over meg da jeg kom på hva jeg har gjort de siste dagene...

Jeg virkelig HATER husarbeid og gjør det fordi jeg må, men de siste dagene har jeg hatt lyst OG gjort det av egen fri vilje! Jeg har også vært frustrert da kroppen sa stopp fordi hodet ville mer. Og jeg går virkelig i detalj i vaskingen! Alt av kriker og kroker blir nøye vasket og nummeret før jeg bruker q-tips i de minste krokene!

Jeg har ryddemani fått og alt til babyen som vi har her hjemme er klart.

Tror graviditeten har gått over til autopilot for å gjøre klart til fødsel. Og det som gir meg litt panikk er at nå er det bare få uker til! Jeg gleder meg, det er ikke det som er problemet...

Problemet er at jeg plutselig fikk panikk for å føde for tidelig! Iiiik! Det er jo fult mulig!

Men det har jeg ikke planlagt og det passer virkelig ikke! Noen dager før går greit, men ikke en uke før! Panikk! Tenk om han kommer på den tiden som passer MINST???

To uker før kan gå, men da har vi ikke alt i hus og jeg må sende mamma eller sambo på jakt etter det viktigste frem til jeg får vært med.

Ble sikkert litt rotete innlegg, men panikken begynner å ta meg.

:o

Hva er conisert?

Det vil si at de har fjernet en del av livmorhalstappen, pga celleforandringer. Derfor det er en viss sjanse for å føde tidligere.

Tipptopp: nå måtte jeg le litt!! Takk for det. Kjenner meg så igjen, jeg har dog ikke kommet hjem fra ferie, men du kan tro hytta skinner fra topp til tå... Ha ha ha!! Stellebordet er på plass, seng på plass og vaskekluten får seg en sving ustanselig. På hytta.... grugleder meg til jeg kommer hjem. Er jo i uke 36 +6 og joda, det passer litt dårlig om frøkna kommer for tidlig!! NEI dette MÅ være de beryktede hormoner som heter redebyggingshormoner😀😀😀😀😅😅😅😅.

Her må ihvertfall pjokken holde seg inne i mange uker til, er 34+1. Ingen energi til redebygging etter usedvanlig langvarig utslitende hoste, holdt på i halvannen uke nå. Får se hva legen sier imorgen.

Har levert ungene i bhg de siste dagene, har sovet hele den tiden de har vært der, så redebygging har jeg ikke fått gjort en pøkk med..

Hender jeg også får kvalmebyge etter frokost, det går som regel en vei, men prøver å utsette det lengst mulig slik at kroppen får tatt opp mest mulig av næringsstoffer. Er som oftest umulig å spise flere timer etterpå.

Angående NAV har jeg ikke hørt noe.. Lurer på å ringe om hvordan ståa er..

Masse innlegg her, det er moro å følge med på hva dere andre driver med om dagene.

Jeg skal også prøve å få tak i ammeinnlegg i bomull, A_87! Har fått amme-BH av en venninne, men føler ikke den passer helt og synes egentlig undertøy er greit å kjøpe nytt - selv om jeg er veldig for at man kan arve klær av hverandre, f.eks. gravidtøy og babytøy! Så vi får se hva jeg finner i byen i morgen :) Har hørt at engangsinnlegg kan klebe litt og gjøre brystvortene såre, men det kommer kanskje an på merket?

TippTopp, jeg har hatt lite kvalme de siste ukene, men merker det av og til etter frokost, ja - og også utover dagen. Men dette tror jeg for min del har mer sammenheng med mindre søvn og ellers varmt og klamt vær.

Og angående panikken: jeg tror det er ganske vanlig å være ambivalent til tidspunkt for fødsel? Jeg som gjerne vil at min skal komme litt før termin, kan også gripe meg selv i å tenke at hjelp! hvis han kommer allerede nå blir det litt stress! Men mest av alt tenker jeg at det hadde vært greit :-) 35+4 i dag, så han kan gjerne komme fra uke 37 og utover, men helst ikke før det, da! :)

Ryddedilla har jeg hele tida, hele året, så har ikke merket så mye mer de siste ukene og dagene! :-) Men det er jo deilig å ha ting på stell, da!

Kramper i beina, ja! Jeg våknet i går natt med skikkelig akutt krampe i den ene leggen, litt vittig, har så å si aldri hatt det før! Var ganske vondt egentlig, men det forsvant da jeg flexet foten, så jeg kunne legge meg og sove igjen. Har ellers har litt strekk i hamstrings av og til, ikke plagsomt, men merker litt ubehag. Også under føttene kan jeg kjenne litt "nervevondt", minner om plantarfascitt, men tror det egentlig er pga jeg får litt ødem i føttene når det er varmt og hvis jeg står mye opp og ned. Prøver å unngå det, og får mannen min til å massere føttene mine - det er deilig og hjelper!

Her er både jeg, og Sambo truffet sterkt av rede byggingen hehe

Han pusser opp som bare det, og når jeg tror han er ferdig finner han på et nytt prosjekt

Jeg bare nyter frukten av hans gode arbeid, og hjelper med det jeg kan i min tilstand. Pluss jeg rydder, kaster, støvsuger, og vasker mm.

Mellomste er også med Sambo, og hjelper oss på eget intiativ. Hun er 14 år, og bruker spikerpistol, bånnsag, måler, legger tak, og henger opp lister sammen med Sambo. Hun er bare helt rå *stolt* Betyr mye for Sambo, og ha en god hjelper. Hun får selvfølgelig belønning å masse skryt for sin supre innsats

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...