Gå til innhold

Er så glad jeg slapp vaginal fødsel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Latterlig at så mange mener de er blitt strammere etter flere fødsler, når all forskning og statistikk viser det motsatte. Den yrkesgruppen som har flest keisersnitt er nettopp leger og jordmødre. Som har fått utdanning i komplikasjoner ved vaginal fødsel vs keisersnitt. Hadde keisersnitt vært så farlig og ille, så hadde leger og jordmødre kanskje hatt FÆRRE keisersnitt enn andre yrkesgrupper??Anonymous poster hash: 5fabb...d88

Hvor har du denne statistikken fra? Anonymous poster hash: bd83e...093
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/leger-og-jordmodre-far-oftere-keisersnitt/Noe mer du lurte på?Anonymous poster hash: d2109...308

Hvorfor så hissig? Anonymous poster hash: bd83e...093

Ikke hissig. Men du insinuerte at hun bare fant det på.

Anonymous poster hash: d2109...308

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til alle kjerringer som forherliger keisersnitt.

Jeg er utrolig stolt over å ha greid å føde naturlig:) :)

Kroppen min er sterk og sunn, og alt gikk naturlig for seg.

Etter å ha fått ut barnet, følte jeg meg som en ekte kvinne, som greide jobben!

Magen har ingen strekkmerker, og underlivet er som før.

Sexlivet er ingen problem:) Jeg ble bare trangere etter fødselen.

Å føde naturlig var noe jeg ønsket sterkest, for stoltheten sin skyld.

Mange mente jo at jeg ikke ville klare det, noe jeg gjorde;)

Har en haug ked bekjentskaoer som følte seg ille til mote, når jeg skrøt over å ha mestret bragden naturlig.

Jeg hadde nok fint greid å føde mitt barn, uten hjelp fra sykehuset. Dersom de ikke fantes.

Mens de som må ha hjelp til å få ut barnet sitt, ville ha strøket med i naturen om vi hadde levd slik..

Jeg vil med dette presisere at kvinner som greier å føde barnet naturlig, er fra naturens side sterkere utrustet til å overleve.

Det kalles "Survivel of the fitest".

For det er meningen at våre gener skal videreføres:)Anonymous poster hash: 686c7...752

Du har virkelig ikke skjønt dette med naturlig utvalg? Det skjer ikke på individnivå, skjønner du. Anonymous poster hash: f7c61...618

Traff jeg ei nerve :) ?Anonymous poster hash: 686c7...752

Hehe, nei, men du traff på en lege :-) Anonymous poster hash: f7c61...618

Hehe..

Nice try.Anonymous poster hash: 686c7...752

Og hvorfor skulle jeg lyge om det? Jobber som lege på et av Norges største sykehus og kan nok svare på mye av det du lurer på.

Anonymous poster hash: f7c61...618

Skrevet

Wow. I love it. Vil ha mer av dette.

HI

Anonymous poster hash: 4b669...e3a

Skrevet

Det er 2 år siden gutten ble forløst ved keisersnitt pågrunn av sv.forgitning.

Den gang tenkte jeg ikke så mye på det.

Men idag er jeg såå takknemlig. Det var utrolig lettvint, hadde vondt i ei uke etterpå og var like fin igjenn.

Mine venniner klager hele tiden over at sexlivet aldri ble det samme etter fødsel. De ble klippet, revnet og ble så vide der nede.

Å da sier jeg bare: heldige meg! Nydelig sex, bedre enn før.Anonymous poster hash: 4b669...e3a

Så bra at du hadde en god opplevelse med KS :) Og så uheldig at alle venninnene dine fikk ødelagt underlivene sine fullstendig i forbindelse med vaginal forløsning, jeg må si at det høres veldig unormalt ut. Men heldigvis så finnes det enkle dagkirurgiske inngrep for å stramme opp underlivet for alle kvinner som måtte trenge det  :)

Her syns jeg at fødsel nr 1 var forferdelig smertefull, men fødsel nr 2 gikk som en drøm. Jeg er svært glad for at jeg har sluppet unna keisersnitt, det å få en varm, våt og flunkende ny baby rett opp på brystet og å gå i dusjen 30 minutter etter fødsel er så utrolig deilig :) Leser her om folk som er stolte over at de gikk 30 min tur 1 uke etter forløsning med keisersnitt, her krabbet og løp jeg Lekeland rundt med storebror 4 dager etter at jeg fødte lillebroren :fnise:

Du prioriterte å dusje 30 min etter baby var født? Virkeli? Hva med å kose med og nyte baby. La den ligge på deg og få pupp osv...Anonymous poster hash: 87bfd...1ed

Jeg tror ikke den som aldri har født er den rette til å uttale seg om hvorvidt det er nødvendig med en dusj eller ikke ;)

Jeg har fått to barn. Ene med forsøk på vaginal fødsel. Men ungen fikk problemer og måtte reddes ut og gjenopplives. Andre med ks planlagt. Det blør masse selv om en tar ks og første gang hadde jeg en million folk langt oppe i meg. Så jeg vet at man trenger dusj. Men man ødelegger ikke den første dyrebare tiden med baby for å føle seg litt renere. Latterlig.Anonymous poster hash: 87bfd...1ed

Da har jeg misforstått eller misoppfattet. De fleste som har født dusjer vel før de blir flyttet over på barsel, og det er jo et hygieneperspektiv her også. Håper det gikk bra med barnet ditt.

Skrevet

Latterlig at så mange mener de er blitt strammere etter flere fødsler, når all forskning og statistikk viser det motsatte. Den yrkesgruppen som har flest keisersnitt er nettopp leger og jordmødre. Som har fått utdanning i komplikasjoner ved vaginal fødsel vs keisersnitt. Hadde keisersnitt vært så farlig og ille, så hadde leger og jordmødre kanskje hatt FÆRRE keisersnitt enn andre yrkesgrupper??Anonymous poster hash: 5fabb...d88

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/leger-og-jordmodre-far-oftere-keisersnitt/

Noe mer du lurte på?

Når er denne artikkelen fra?

Skrevet

Noe mer du lurte på?

Hvorfor så hissig?

Anonymous poster hash: bd83e...093

Psykologer har mer psykiske problemer. Befolkningen behøver ikke å følge deres fotspor.

Anonymous poster hash: 21e21...e36

Skrevet (endret)

Er det en konkurranse mellom de som har født vaginalt og de som har født med ks, ev. de som har gjort begge deler?

Hvem er strammest nedentil, hvem har arr på magen osv. Hvem bryr seg egentlig? Arr på magen etter ks er ingen big deal, og om det skulle bli heng over snittet eller liknende, så kan det ordnes opp i. Er man slapp nedentil kan det også fikses opp i. Riktignok er det slik at man er skapt for vaginale fødsler, men det er ikke alle som kan gjennomføre det uten stor helserisiko (både fysisk og psykisk). Hvorfor henge seg opp i hvordan andre damer har født sitt barn? Og hvorfor i det hele tatt tenke over at andre har arr, slapp dåse osv? Samme hvordan man forløser barnet, så skal det respekteres og ikke latterliggjøres!

Endret av ærlig talt
Skrevet

Har en haug ked bekjentskaoer som følte seg ille til mote, når jeg skrøt over å ha mestret bragden naturlig.

Jeg hadde nok fint greid å føde mitt barn, uten hjelp fra sykehuset. Dersom de ikke fantes.

Mens de som må ha hjelp til å få ut barnet sitt, ville ha strøket med i naturen om vi hadde levd slik..

Jeg vil med dette presisere at kvinner som greier å føde barnet naturlig, er fra naturens side sterkere utrustet til å overleve.

For det er meningen at våre gener skal videreføres:)Anonymous poster hash: 686c7...752

Du har virkelig ikke skjønt dette med naturlig utvalg? Det skjer ikke på individnivå, skjønner du. Anonymous poster hash: f7c61...618
Hehe..

Og hvorfor skulle jeg lyge om det? Jobber som lege på et av Norges største sykehus og kan nok svare på mye av det du lurer på.

Du vet at for å få utvalg på artsnivå må du først få utvalg på individnivå. Eks er fordelaktige Mutasjoner som etterhvert fører til ny art eller forgreninger, starter med mutasjoner i enkeltindivider.

Hilsen biologen.

Anonymous poster hash: c7d79...489

Skrevet

Må le av enkelte!!

Alvorlig talt jenter!!

Jeg fødte vaginalt første gang. Med myye problemer! Måtte operere to ganger etterpå. Da jm min aldri hadde sydd en dløyfe i hele sitt liv. Eller ei et vaginalt sting@

Men hvem pokker vil ikkje føde barnet sitt?

Dere som svever rundt på rosa skyer gr ks blir jeg dårlig av. Også skal dere sitte dere i en bedre bås enn vag.fødende? Tullball!! JA alle vil vel ha en tigjt og fin fitte. Alle vil ha en flott og fin mage..

Jeg må Desverre ta ks denne gangen. Ikke forde jeg vil! Men forde det er best for meg og mini me..

At folk går rundt å ser ned på de som føder vaginalt kontra de som må ÅPNE buken sin synes jeg er idioti!

Garantert at alle både vil føde og amme.

Men tydeligvis så ser det ut som om at de som ikke kan/ tør/vil eller får føde ellet amme skal heve seg over de som kan/vil/gjør det!

Innerst inne ville nok alle ha det så naturlig og skånsomt dom mulig ikke sant! Ikke tro du har bedre hage enn andre..

Kommer helt ann på hva du vanner den og hvilke blomster du gror.

Ugress kan være vakkert. !! Just saying ♥

Uten ugress ser roser kjip ut!

Så ikkje vær kjip. La folk være folk. Mødre være mødre. Og jeg er meg og du! Ja.. Du er du. Og det er jo flottings ikke sant! Både med og uten keisersnitt. Vaginalt eller ei. Hvem har bestemt at du er bedre enn meg?!

Skrevet

Hehe..

Du vet at for å få utvalg på artsnivå må du først få utvalg på individnivå. Eks er fordelaktige Mutasjoner som etterhvert fører til ny art eller forgreninger, starter med mutasjoner i enkeltindivider.

Hilsen biologen.

Ja, og de smarte har skjønt at arten overlever i større grad dersom man forløser flere ved keisersnitt, og har dermed utviklet sikre teknikker for dette, det kan vi se på den lave statistikken over dødsfall under fødsel i vestlige land. Det er pga stor hjerne at mennesket som art går kort gravid, for ellers får vi ikke barna ut. Om vi blir smartere nå, så vil det om få år ikke være mange akademikere og leger igjen som har en sjans til å presse ut et barnehodet gjennom bekkenet, og da har intelligens som styrke på både individ- og artsnivå vunnet fordi vi kan forløse ved keisersnitt, noe ingen annen art kan. Det å føde vaginalt vil bli sett på som annenrangs som bare mer primitiv urbefolkning driver med, og keisersnitt vil bli sett på som status og et kvalitetsstempel på både foreldre og barn.

Hilsen eh... norsklæreren...

Anonymous poster hash: ed32b...d06

Skrevet

For det er meningen at våre gener skal videreføres:)

Anonymous poster hash: 686c7...752

Dette blir jeg faktisk (nesten) målløs av! Du har noen poeng der, men du verden for et menneskesyn du har 😟

Jeg er like mye kvinne som deg selv om jeg hadde dødd om jeg måtte føde naturlig!

Jeg har, om du vil kalle det en skavank, for smale hofter til å føde store barn. Hvorfor gjør det meg mindre kvinnelig?

Jeg høres kanskje provosert og irritert ut, men er bare oppgitt. Et menneskesyn som du har..ja, det er bare trist!

Skrevet

Keisersnitt er sikkert enkelt og greit det. Men underlivet er lagd for å føde barn. Skremmende mye uvitenhet rundt hva det faktisk gjør med kroppen å igjennom en sånn operasjon, for ikke å snakke om flere ganger på samme sted! Buken er et av de verste stedene få utført operasjon, mye pga bukhinnen som gjør at sammenvoksninger kan føre til smertehelvete uten like etter noen år. Løsningen? Operere enda mer. Nei takke meg til, håper jeg aldri trenger å skjæres opp i buken.

Anonymous poster hash: eb131...809
Skrevet

Hehe..

Hilsen biologen.

Ja, og de smarte har skjønt at arten overlever i større grad dersom man forløser flere ved keisersnitt, og har dermed utviklet sikre teknikker for dette, det kan vi se på den lave statistikken over dødsfall under fødsel i vestlige land. Det er pga stor hjerne at mennesket som art går kort gravid, for ellers får vi ikke barna ut. Om vi blir smartere nå, så vil det om få år ikke være mange akademikere og leger igjen som har en sjans til å presse ut et barnehodet gjennom bekkenet, og da har intelligens som styrke på både individ- og artsnivå vunnet fordi vi kan forløse ved keisersnitt, noe ingen annen art kan. Det å føde vaginalt vil bli sett på som annenrangs som bare mer primitiv urbefolkning driver med, og keisersnitt vil bli sett på som status og et kvalitetsstempel på både foreldre og barn.

Godt forsøk, men tydelig at norsklæreren ikke har peiling på anatomi og biomekanikk.

Om menneskets hode skulle bli vesentlig større måtte hele kroppens anatom endres for at du skulle kunne gå rundt med et så mye større hode. I tillegg sier det seg selv, at om man begynte å "avle" på de stor-hodede, men hvis mødre ikke anatomisk var skapt for å føde dem, så ville dette forsvinne av seg selv, fordi barna ikke ville kunne fødes normalt.

Og ks er en kriseløsning. Takk og pris for at vi har muligheten der det er aboslutt nødvendig.

Men ks er ingen optimal løsning på det å føde - det er det kun en vaginal fødsel uten komplikasjoner som er.

Vaginal fødsel har flere fysiske og fysiologiske hensikter som er beregnet å skulle gi babyen en bedre start i livet. Sammenpressingen i fødekanalen stimulerer bl.a. lungefunksjonen og forbereder babyens kropp å gå fra mors liv til en pustende eksistens utenfor mors liv.

I tillegg til dette så er en baby tatt ved ks en "naken" baby om man tenker immunforsvar.

Ved en vaginal fødsel blir barnet sauset inn med morens bakterieflora, noe som gjør at babyen før den kommer ut allerede har fått et større immunsystem.

Barn født med ks er dermed mer utsatt for lungeproblemer (ofte astma sener) og de  har også et svakere immunforsvar til å begynne med.

Ja til ks der det blir gjort for å redde liv. Men aldri ellers!

hilsen fysioterapeuten

Anonymous poster hash: 2bbad...18b

Skrevet

Den følsen når man presser siste gang og babyen din er ute. Og plutselig er all smerte borte.... ( kan ikke beskrives,må oppleves❤️)

Anonymous poster hash: 1adf3...7a9

Skrevet

Har hatt hastesnitt og styrtfødsel. Og det som er verst for meg er arret og henget etter ks... På tross av at det er 6 år siden, mens styrtfødselen var knappe 6 mndr siden. Jeg revnet og ble klippet og sydd i alle retninger, men synes ikke jeg har noen store forandringer der nede. Litt videre akkurat nå, men det går jo veldig tilbake etter et års tid, og jeg var litt for trang fra før av, så jeg er like glad til.

Å tenke at ks er bedre fordi man er redd for at vagina skal bli forandret er tullete syns jeg, for operasjon er aldri noe en trakter etter vel? Hvis man har problemer som gjør vaginal fødsel umulig eller veldig farlig/vanskelig, så må man jo, men å ønske det på grunn av at man er redd for å bli litt videre eller få noen små forandringer er merkelig prioritering.

Begge barna mine har det flott i dag, men h*n som ble tatt med ks var en mye mer urolig baby og har astma, jeg kan ikke med sikkerhet si at det har noe med måten han kom til verden, men mtp hvor mye stress og medikamenter han ble utsatt for både med igangsetting og hastesnittet tror jeg det har litt å si... Minsten fikk i seg lystgass hvis han i det hele tatt fikk i seg noe, for jeg takk knapt å hoppe i fødesenga før han kom ut. 😉

Skrevet

Noe mer du lurte på?Anonymous poster hash: d2109...308

Når er denne artikkelen fra?

2006

Skrevet

Har hatt hastesnitt og styrtfødsel. Og det som er verst for meg er arret og henget etter ks... På tross av at det er 6 år siden, mens styrtfødselen var knappe 6 mndr siden. Jeg revnet og ble klippet og sydd i alle retninger, men synes ikke jeg har noen store forandringer der nede. Litt videre akkurat nå, men det går jo veldig tilbake etter et års tid, og jeg var litt for trang fra før av, så jeg er like glad til.

Å tenke at ks er bedre fordi man er redd for at vagina skal bli forandret er tullete syns jeg, for operasjon er aldri noe en trakter etter vel? Hvis man har problemer som gjør vaginal fødsel umulig eller veldig farlig/vanskelig, så må man jo, men å ønske det på grunn av at man er redd for å bli litt videre eller få noen små forandringer er merkelig prioritering.

Begge barna mine har det flott i dag, men h*n som ble tatt med ks var en mye mer urolig baby og har astma, jeg kan ikke med sikkerhet si at det har noe med måten han kom til verden, men mtp hvor mye stress og medikamenter han ble utsatt for både med igangsetting og hastesnittet tror jeg det har litt å si... Minsten fikk i seg lystgass hvis han i det hele tatt fikk i seg noe, for jeg takk knapt å hoppe i fødesenga før han kom ut.

...også er det mange som kan fortelle om KS-barn som ikke engang ble ammet men som ikke har vært syk en dag i sitt liv, mens søster og bror som ble født vaginalt og ammet i 2 år har alskens allergier..

Skrevet

Begge barna mine har det flott i dag, men h*n som ble tatt med ks var en mye mer urolig baby og har astma, jeg kan ikke med sikkerhet si at det har noe med måten han kom til verden, men mtp hvor mye stress og medikamenter han ble utsatt for både med igangsetting og hastesnittet tror jeg det har litt å si... Minsten fikk i seg lystgass hvis han i det hele tatt fikk i seg noe, for jeg takk knapt å hoppe i fødesenga før han kom ut.

...også er det mange som kan fortelle om KS-barn som ikke engang ble ammet men som ikke har vært syk en dag i sitt liv, mens søster og bror som ble født vaginalt og ammet i 2 år har alskens allergier..

... og så er det alle de som skjønner at statistikk ikke handler om enkeltindivider, men om populasjoner. Om et barn man har eller kjenner har astma vs ikke har astma beviser ikke noe som helst. 

Hilsen epidemiologen

Anonymous poster hash: cdb54...5c7

Skrevet

... og så er det alle de som skjønner at statistikk ikke handler om enkeltindivider, men om populasjoner. Om et barn man har eller kjenner har astma vs ikke har astma beviser ikke noe som helst. 

Hilsen epidemiologen

Gikk litt fort her midt på natten... Alle de som IKKE skjønner at statistikk ikke handler om enkeltindivider, selvfølgelig. 

Skrevet

Hehe..

Hilsen biologen.

Godt forsøk, men tydelig at norsklæreren ikke har peiling på anatomi og biomekanikk.

Om menneskets hode skulle bli vesentlig større måtte hele kroppens anatom endres for at du skulle kunne gå rundt med et så mye større hode. I tillegg sier det seg selv, at om man begynte å "avle" på de stor-hodede, men hvis mødre ikke anatomisk var skapt for å føde dem, så ville dette forsvinne av seg selv, fordi barna ikke ville kunne fødes normalt.

Og ks er en kriseløsning. Takk og pris for at vi har muligheten der det er aboslutt nødvendig.

Men ks er ingen optimal løsning på det å føde - det er det kun en vaginal fødsel uten komplikasjoner som er.

Vaginal fødsel har flere fysiske og fysiologiske hensikter som er beregnet å skulle gi babyen en bedre start i livet. Sammenpressingen i fødekanalen stimulerer bl.a. lungefunksjonen og forbereder babyens kropp å gå fra mors liv til en pustende eksistens utenfor mors liv.

I tillegg til dette så er en baby tatt ved ks en "naken" baby om man tenker immunforsvar.

Ved en vaginal fødsel blir barnet sauset inn med morens bakterieflora, noe som gjør at babyen før den kommer ut allerede har fått et større immunsystem.

Barn født med ks er dermed mer utsatt for lungeproblemer (ofte astma sener) og de  har også et svakere immunforsvar til å begynne med.

Ja til ks der det blir gjort for å redde liv. Men aldri ellers!

hilsen fysioterapeuten

Anonymous poster hash: 2bbad...18b

Haha, trodde du seriøst jeg mente at vi som voksne mennesker skulle gå rundt med større hoder, sånn plutselig, uten lang tid fra naturens side så resten av kroppen tåler det? :) Nei, jeg mener en utvikling av menneskearten, kontra andre arter. Menneskearten føder barn med store hoder, da vi har store hjerner i forhold til andre primater som har mindre hjerner og som kan ligge "lengre" i mors vom, og dermed har utviklet nok muskler til å kunne reise seg opp og gå kort tid etter fødselen. Menneskearten er mye mer hjelpeløs i lengre tid, og trenger omsorg i mye større grad enn andre arter, pga dette. Menneskearten har alltid født barn med store hoder, men skulle det fra naturens side være vaginal fødsel som sto høyest for artens overlevelse, så hadde mennesket utviklet seg mer i retning av smalere hoder og bredere hofter og bekken. Og det er ikke tilfelle. Ikke blant de høyest utdannede i vesten, i det minste.

Man kan ikke komme utenom det faktum alle de særdeles nyttige og livsviktige funksjonene som oppstår for både mor og barn ved en naturlig fødsel, men det at vi som art viser oss svært overlevelsesdyktige kommer ikke av hvor skikket mor er til å føde vaginalt, men ved at vi gjennom intelligens finner løsninger for flere overlevende ved fødsel. Dersom vi ikke hadde mestret keisersnitt som forløsningsteknikk hadde dødeligheten fortsatt vært så stor her i vesten at mange kvinner med høy intelligens hadde valgt å la være å føre genene videre. Og gjennom keisersnitt fører vi de genene videre som ikke nødvendigvis avler frem flere "fødemaskiner". Så tilbake til spørsmålet om naturlig utvelgelse, så viser arten mennesket seg som særdeles overlevelsesdyktige pga intelligens og store hjerner, ikke fordi flest kvinner evner å føde vaginalt.

Sånn omtrent... klokka er seint på natten... :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Til alle kjerringer som forherliger keisersnitt.Jeg er utrolig stolt over å ha greid å føde naturlig:) :)Kroppen min er sterk og sunn, og alt gikk naturlig for seg.Etter å ha fått ut barnet, følte jeg meg som en ekte kvinne, som greide jobben!Magen har ingen strekkmerker, og underlivet er som før.Sexlivet er ingen problem:) Jeg ble bare trangere etter fødselen.Å føde naturlig var noe jeg ønsket sterkest, for stoltheten sin skyld.Mange mente jo at jeg ikke ville klare det, noe jeg gjorde;)Har en haug ked bekjentskaoer som følte seg ille til mote, når jeg skrøt over å ha mestret bragden naturlig.Jeg hadde nok fint greid å føde mitt barn, uten hjelp fra sykehuset. Dersom de ikke fantes.Mens de som må ha hjelp til å få ut barnet sitt, ville ha strøket med i naturen om vi hadde levd slik..Jeg vil med dette presisere at kvinner som greier å føde barnet naturlig, er fra naturens side sterkere utrustet til å overleve.Det kalles "Survivel of the fitest".For det er meningen at våre gener skal videreføres:)Anonymous poster hash: 686c7...752

Hehe..Nice try.Anonymous poster hash: 686c7...752
Og hvorfor skulle jeg lyge om det? Jobber som lege på et av Norges største sykehus og kan nok svare på mye av det du lurer på.Anonymous poster hash: f7c61...618
Du vet at for å få utvalg på artsnivå må du først få utvalg på individnivå. Eks er fordelaktige Mutasjoner som etterhvert fører til ny art eller forgreninger, starter med mutasjoner i enkeltindivider.Hilsen biologen.Anonymous poster hash: c7d79...489

Ja, og de smarte har skjønt at arten overlever i større grad dersom man forløser flere ved keisersnitt, og har dermed utviklet sikre teknikker for dette, det kan vi se på den lave statistikken over dødsfall under fødsel i vestlige land. Det er pga stor hjerne at mennesket som art går kort gravid, for ellers får vi ikke barna ut. Om vi blir smartere nå, så vil det om få år ikke være mange akademikere og leger igjen som har en sjans til å presse ut et barnehodet gjennom bekkenet, og da har intelligens som styrke på både individ- og artsnivå vunnet fordi vi kan forløse ved keisersnitt, noe ingen annen art kan. Det å føde vaginalt vil bli sett på som annenrangs som bare mer primitiv urbefolkning driver med, og keisersnitt vil bli sett på som status og et kvalitetsstempel på både foreldre og barn. Hilsen eh... norsklæreren...Anonymous poster hash: ed32b...d06

Godt forsøk, men tydelig at norsklæreren ikke har peiling på anatomi og biomekanikk.Om menneskets hode skulle bli vesentlig større måtte hele kroppens anatom endres for at du skulle kunne gå rundt med et så mye større hode. I tillegg sier det seg selv, at om man begynte å "avle" på de stor-hodede, men hvis mødre ikke anatomisk var skapt for å føde dem, så ville dette forsvinne av seg selv, fordi barna ikke ville kunne fødes normalt. Og ks er en kriseløsning. Takk og pris for at vi har muligheten der det er aboslutt nødvendig.Men ks er ingen optimal løsning på det å føde - det er det kun en vaginal fødsel uten komplikasjoner som er. Vaginal fødsel har flere fysiske og fysiologiske hensikter som er beregnet å skulle gi babyen en bedre start i livet. Sammenpressingen i fødekanalen stimulerer bl.a. lungefunksjonen og forbereder babyens kropp å gå fra mors liv til en pustende eksistens utenfor mors liv.I tillegg til dette så er en baby tatt ved ks en "naken" baby om man tenker immunforsvar.Ved en vaginal fødsel blir barnet sauset inn med morens bakterieflora, noe som gjør at babyen før den kommer ut allerede har fått et større immunsystem.Barn født med ks er dermed mer utsatt for lungeproblemer (ofte astma sener) og de  har også et svakere immunforsvar til å begynne med. Ja til ks der det blir gjort for å redde liv. Men aldri ellers! hilsen fysioterapeutenAnonymous poster hash: 2bbad...18b

Haha, trodde du seriøst jeg mente at vi som voksne mennesker skulle gå rundt med større hoder, sånn plutselig, uten lang tid fra naturens side så resten av kroppen tåler det? :) Nei, jeg mener en utvikling av menneskearten, kontra andre arter. Menneskearten føder barn med store hoder, da vi har store hjerner i forhold til andre primater som har mindre hjerner og som kan ligge "lengre" i mors vom, og dermed har utviklet nok muskler til å kunne reise seg opp og gå kort tid etter fødselen. Menneskearten er mye mer hjelpeløs i lengre tid, og trenger omsorg i mye større grad enn andre arter, pga dette. Menneskearten har alltid født barn med store hoder, men skulle det fra naturens side være vaginal fødsel som sto høyest for artens overlevelse, så hadde mennesket utviklet seg mer i retning av smalere hoder og bredere hofter og bekken. Og det er ikke tilfelle. Ikke blant de høyest utdannede i vesten, i det minste. Man kan ikke komme utenom det faktum alle de særdeles nyttige og livsviktige funksjonene som oppstår for både mor og barn ved en naturlig fødsel, men det at vi som art viser oss svært overlevelsesdyktige kommer ikke av hvor skikket mor er til å føde vaginalt, men ved at vi gjennom intelligens finner løsninger for flere overlevende ved fødsel. Dersom vi ikke hadde mestret keisersnitt som forløsningsteknikk hadde dødeligheten fortsatt vært så stor her i vesten at mange kvinner med høy intelligens hadde valgt å la være å føre genene videre. Og gjennom keisersnitt fører vi de genene videre som ikke nødvendigvis avler frem flere "fødemaskiner". Så tilbake til spørsmålet om naturlig utvelgelse, så viser arten mennesket seg som særdeles overlevelsesdyktige pga intelligens og store hjerner, ikke fordi flest kvinner evner å føde vaginalt. Sånn omtrent... klokka er seint på natten... :)Anonymous poster hash: ed32b...d06

Den må være veeeeldig seint på natta hvis du mener evnen til å berge barns/mødres liv via teknologi og vitenskap er del av darwinistisk evolusjon. For det er hva jeg leser ut av dine påstander.

Skrevet

Jeg hadde også hasteks, pga svangerskapsforgiftning. jeg er lei meg for at jeg ikke fikk oppleve vaginal fødsel- selv om ks var en fin opplevelse så føler jeg at jeg har mistet et spesielt øyeblikk som kvinne og mor. 

Håper jeg en gang for oppleve det! 

Anonymous poster hash: 0903b...d34
Skrevet

Jeg er så glad for at jeg slapp vaginal fødsel for da hadde jeg sannsynligvis ligget med veer i 48 timer og endt opp med keisersnitt uansett.

Også stor bonus at hverkenbabyen eller jeg kreperte ...

Du store min: for en tullete tråd.

Skrevet

Det er 2 år siden gutten ble forløst ved keisersnitt pågrunn av sv.forgitning.

Den gang tenkte jeg ikke så mye på det.

Men idag er jeg såå takknemlig. Det var utrolig lettvint, hadde vondt i ei uke etterpå og var like fin igjenn.

Mine venniner klager hele tiden over at sexlivet aldri ble det samme etter fødsel. De ble klippet, revnet og ble så vide der nede.

Å da sier jeg bare: heldige meg! Nydelig sex, bedre enn før.Anonymous poster hash: 4b669...e3a

Så bra at du hadde en god opplevelse med KS :) Og så uheldig at alle venninnene dine fikk ødelagt underlivene sine fullstendig i forbindelse med vaginal forløsning, jeg må si at det høres veldig unormalt ut. Men heldigvis så finnes det enkle dagkirurgiske inngrep for å stramme opp underlivet for alle kvinner som måtte trenge det :)

Her syns jeg at fødsel nr 1 var forferdelig smertefull, men fødsel nr 2 gikk som en drøm. Jeg er svært glad for at jeg har sluppet unna keisersnitt, det å få en varm, våt og flunkende ny baby rett opp på brystet og å gå i dusjen 30 minutter etter fødsel er så utrolig deilig :) Leser her om folk som er stolte over at de gikk 30 min tur 1 uke etter forløsning med keisersnitt, her krabbet og løp jeg Lekeland rundt med storebror 4 dager etter at jeg fødte lillebroren :fnise:

Du prioriterte å dusje 30 min etter baby var født? Virkeli? Hva med å kose med og nyte baby. La den ligge på deg og få pupp osv...

Anonymous poster hash: 87bfd...1ed

Madolyn, da ... du må huske at DiBs Første fødselsbud er:

"Du _skal_ se ut som et takras etter at du har født barn - hvis ikke er du en egoistisk dårlig mor." :P

Jeg ble jo nesten steinet her inne da jeg fortalte at jeg lakket negler samme dagsom babyen kom ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...