Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #76 Skrevet 21. mai 2014 Det er ikke alle som får sponset førerkortet skjønner du noen er mindre bortskjemte enn andre. Anonymous poster hash: 02ff8...e69
☆☆☆ Skrevet 21. mai 2014 #77 Skrevet 21. mai 2014 Det er ikke alle som får sponset førerkortet skjønner du noen er mindre bortskjemte enn andre. Anonymous poster hash: 02ff8...e69 Du trur allw som har lappen har fått utgiftene dekka av foreldre? Eg har ikkje fått ei krone av det lappen kosta meg..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #78 Skrevet 21. mai 2014 Det er ikke alle som får sponset førerkortet skjønner du noen er mindre bortskjemte enn andre. Anonymous poster hash: 02ff8...e69 Du trur allw som har lappen har fått utgiftene dekka av foreldre? Eg har ikkje fått ei krone av det lappen kosta meg..Nei, jeg tror de fleste får det. Jeg driter i hva du driver med og hvor fattig du er osv. Alt handler ikke om DEG skjønner du. Anonymous poster hash: 02ff8...e69
Frøken Ubesluttsom Skrevet 21. mai 2014 #79 Skrevet 21. mai 2014 (endret) For meg var det en helt naturlig ting, på lik linje som å gå på skole, å ta lappen når jeg var blitt 18. Jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut når noen over 20 år sier de ikke har lappen. Jeg forstår at noen utsetter det pga. økonomi ol. Men ser flere og flere som ikke har lappen og heller ikke har planer om å ta den. Dere blir jo hemmet på så mange områder. Kjøring til barnas fotballkamp, trenin ol. Leiebil når en er på ferie. Eller bare den deilige friheten det er å kunne ta bilen og feks. handele større ting osv. Hvorfor vil dere ikke ta lappen? Anonymous poster hash: c96a5...97c Jeg er 33 år og har ikke lappen. Foreløpig har jeg heller ikke verken råd eller lyst til å ta den. Har ikke interessen heller. Jeg er ikke vant til å ha bil og lappen, så for meg er jeg ikke på noen måte hemmet av det. (min kjære har lappen da på både bil og mc) jeg er oppvokst med å måtte gå, sykle eller ta buss når jeg skulle noe, og jeg gjør fortsatt det når jeg skal noe. Jeg har bein å gå på, jeg har sykkel og jeg kan busstabellen så og si utenatt. Trenger ikke no mer enn det jeg. Det er ikke noe problem så lenge man er vant med det og innstilt på det. Jeg har erfart at flere og flere jeg treffer på i sosiale sammenhenger ikke har lappen, og bare i min vennegjeng er det hvertfall 5 stk utenom meg som ikke har lappen. Så jeg ser på det som helt vanlig og helt greit. En annen erfaring jeg også har gjort meg er at folk ofte fort blir mye latere med en gang de får lappen. De setter seg i bilen og kjører bare de skal 500 meter borti gata. (finnes selvsagt unntak) Så jeg føler meg så mye sprekere og sunnenere enn de som kjører bil overalt. Endret 21. mai 2014 av Fiskebollerihvitsaus..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #80 Skrevet 21. mai 2014 Tok ikke lappen før jeg var 24. Flyttet på hybel da jeg var 18, så hadde ikke økonomi til det før. Jeg hadde to barn da jeg tok lappen. Klarte meg helt fint uten. Nå har jeg hatt lappen i 4 år, og synes jeg er mer hemmet enn noen gang. Var mye mer løsningsorientert før, ordnet opp ved hjelp av kollektivtrafikk, og det jeg ikke fikk til med kollektivtrafikk, droppet jeg rett og slett å gjøre. Gikk jo glipp av noe, men kan ikke si det plaget meg noe veldig. Jeg er blitt totalt avhengig av bilen. Nå skjønner jeg ikke hvordan jeg orket å gå to kilometer til nærmeste busstopp for å komme meg til byen, med to barn i all slags vær. Og de samme to kilometerne hver morgen for å rekke 7-bussen til jobb. Jeg er glad jeg tok lappen, men kan ikke si livet er blitt bedre. Det er jo noe med å være fornøyd med mindre. Dessuten fikk jeg masse gratis trim da jeg ikke hadde lappen. La godt på meg det første året etter. Anonymous poster hash: cce90...52d
Vaffelstrikk Skrevet 21. mai 2014 #81 Skrevet 21. mai 2014 Det er jo du som er hemmet, som ikke klarer å følge opp ungene uten bil eller å handle uten bil. Jeg klarte meg uten lappen i 23 år, og jeg kunne fint klart meg 23 år til Blir du aldri kjørt noe sted?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #82 Skrevet 21. mai 2014 For meg var det en helt naturlig ting, på lik linje som å gå på skole, å ta lappen når jeg var blitt 18. Jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut når noen over 20 år sier de ikke har lappen. Jeg forstår at noen utsetter det pga. økonomi ol. Men ser flere og flere som ikke har lappen og heller ikke har planer om å ta den. Dere blir jo hemmet på så mange områder. Kjøring til barnas fotballkamp, trenin ol. Leiebil når en er på ferie. Eller bare den deilige friheten det er å kunne ta bilen og feks. handele større ting osv. Hvorfor vil dere ikke ta lappen? Anonymous poster hash: c96a5...97c Det skal ikke du tenke for mye på! Anonymous poster hash: f3d6e...40c
☆☆☆ Skrevet 21. mai 2014 #83 Skrevet 21. mai 2014 Det er ikke alle som får sponset førerkortet skjønner du noen er mindre bortskjemte enn andre. Anonymous poster hash: 02ff8...e69 Du trur allw som har lappen har fått utgiftene dekka av foreldre? Eg har ikkje fått ei krone av det lappen kosta meg..Nei, jeg tror de fleste får det. Jeg driter i hva du driver med og hvor fattig du er osv. Alt handler ikke om DEG skjønner du. Anonymous poster hash: 02ff8...e69 Eller deg.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #84 Skrevet 21. mai 2014 Jeg er over 30 og har ikke behov for lappen! Jeg går eller tar kollektivtransport. Det går raskere å reise kollektivt dit jeg skal enn å kjøre bil uansett. Gidder ikke sitte i køer i timesvis Dersom vi skal på ferie eller handle større ting så kjører mannen. Det har svært få situasjoner de siste 12 årene hvor jeg har følt at jeg faktisk har behov for førerkort. Nå skal jeg snart ta den da, av en eneste grunn; må ha den i 5 år før jeg får øvelseskjørt med barnet mitt. Anonymous poster hash: 6b8b2...8dd
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #85 Skrevet 21. mai 2014 Det som forundrer meg er at folk blir så utrolig avhengige av bilen! Vi bor 500m fra bhg. Jeg går sammen med barna, svært sjelden vi kjører, jeg liker trimmen og å våkne på morgenen. Naboen, hjemme i perm kjører alltid og kommenterer at det er sååå synd i meg som må (?) gå til og fra, det er såååå langt og det tar jo såååå lang tid å gå. Er til og med flere av dem som går i perm. i gangavstand og som alltid kjører. Og som stadig spør om noen skal bli med å trene. Tok lappen sent og føler meg mer uavhengig enn dem som har hatt den siden de var 18 og ikke kan lese en bussrute. Anonymous poster hash: d43be...b58
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #86 Skrevet 21. mai 2014 Trenger jo ikke eie bil selv om en har lappen. Men for meg blir det som en del av utdanningen/opplæringen en har i ungdomsåra. Satt litt på spissen, når jeg hører noen ikke har lappen så er det litt på samme som å høre noen si de ikke har mer en ungdomskolen som utdanning og at de ikke trenger utdanning fordi de tjener godt uten. Anonymous poster hash: c96a5...97c Om man er fornoyd med en jobb uten utdanning, saa trenger man vel ikke noe mer da? Alt man skal bry seg med! Anonymous poster hash: 26e58...b04
CaptainHindsight Skrevet 21. mai 2014 #87 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har ikke sertifikat fordi jeg personlig ikke føler behov for det, samt det faktum at jeg er litt redd... Vi bor sentralt, miljøet er en kampsak og om det skjer noe så har mannen både sertifikat og bil Men vi bruker bilen sjeldent, eller aldri. Skal vi storhandle så bruker vi ryggsekk, hihi.
Von Hertelhofen Skrevet 21. mai 2014 #88 Skrevet 21. mai 2014 Det er jo du som er hemmet, som ikke klarer å følge opp ungene uten bil eller å handle uten bil. Jeg klarte meg uten lappen i 23 år, og jeg kunne fint klart meg 23 år til Blir du aldri kjørt noe sted? Nei, jeg ble aldri kjørt til aktiviteter o.l. som barn. Måtte nok hoppe på sykkelen. Som voksen har min far kjørt meg på fest to - tre ganger
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #89 Skrevet 21. mai 2014 For meg er det å ta lappen en del av det å bli voksen og selvstendig. Anonymous poster hash: 47027...456 Enig, det er en del av det å bli uavhengig av andre folk. Er sjeleglad jeg tok lappen da jeg var 18 år for 16 år siden, prisene nå er jo himmelhøye..! Anonymous poster hash: 849ba...c0d
Håper<3 Skrevet 21. mai 2014 #90 Skrevet 21. mai 2014 Vel, jeg bor svært sentralt så jeg har gåavstand til alt jeg behøver. Jeg har og mulighet til å ta buss til de fleste steder om behovet skulle melde seg.I tillegg så har mannen lappen så det at jeg ikke har den betyr slettes ikke at vår familie sniker seg unna det å bidra til f.eks. kjøring og henting på fotballkamp.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #91 Skrevet 21. mai 2014 Jeg er 31 år med tre barn uten lappen. Man trenger ikke lappen for å leve, det er vel heller en dårlig uvane hvis man ikke klarer seg uten Anonymous poster hash: fc694...286 Jeg tok lappen da jeg studerte og ble mor, rett før jeg ble 25 år. Å rekke skole og henting i barnehage, evt praksis og barnehage, ble umulig pga store avstander. Og når jeg skulle ut i jobb og levere 3 barn på 2 forskjellige steder, da var lappen uunnværlig. Hadde jeg derimot jobbet deltid med korte dager hadde det vært null problem. Og som hjemmeværende i permisjon var kollektivtransport nok. Anonymous poster hash: 886ec...820
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #92 Skrevet 21. mai 2014 For meg er det å ta lappen en del av det å bli voksen og selvstendig. Anonymous poster hash: 47027...456 Enig, det er en del av det å bli uavhengig av andre folk. Er sjeleglad jeg tok lappen da jeg var 18 år for 16 år siden, prisene nå er jo himmelhøye..! Anonymous poster hash: 849ba...c0d Man er vel ikke avhengig av andre folk selv om man ikke har førerkort? Jeg er ikke det. Anonymous poster hash: 6b8b2...8dd
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #93 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har alltid bodd i storby og har aldri hatt behov for bil. Det er ingenting ved å ta lappen som virker skummelt eller utfordrende, men det virker derimot kjedelig, dyrt og unødvendig. Det det koster meg å kjøre drosje eller bestille hjemkjøring av store varer en gang i blant er mye mindre enn det en bil ville kostet. Anonymous poster hash: 27f7a...ce4
Amabolla Skrevet 21. mai 2014 #94 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har lappen, men benytter meg ikke av bil. Kan telle på en hånd de gangene jeg har hatt behov for å kjøre de siste 10 årene, og jeg har 3 barn med fritidsinteresser. Jeg har bein som fungerer og ett hjerte for økonomi og miljø. Dessuten er det ett pluss for helsen;) Jeg liker også tanken på at mine barn ikke skal vennes til å bli kjørt hit og dit. Jeg tar ukeshandelen med sykkelvogna, har handlet utemøbler ved hjelp av barnevogn og bruker sparkesykkel eller buss hvis dårlig tid o.l. Det er ikke en vane for meg å kjøre bil som jeg ser noen har. Jeg ser folk som bor en 15 min gåtur unna treningssenter som setter seg i bilen for å kjøre til trening, eller til butikken for å kjøpe en melk og ett brød. I mine øyne er det tåpelig. Min mann har bil pga jobb og jeg ser at han føler det er mer naturlig å sette seg i bilen for å dra en plass enn å gå, igjen en vane. Jeg bor rimelig sentralt, det skal sies, men jeg klarer fint å bruke 30/40 min på å gå til jobb eller tilbake. Det klarer faktisk mine barn i barnehage/barneskole alder også. Så kall de uten sertifikat som lite voksne HI, du om det, men jeg er ikke enig. Både helsa og jordkloden vår trenger fler som tar beina fatt;)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #95 Skrevet 21. mai 2014 Jeg kjenner ei som ikke har førerkort, og hun forventer som den største selvfølgelighet at vi andre skal slippe det vi har i hendene for å bringe henne hit og dit. Virker ikke takknemlig en gang. Veldig irriterende kjerring. Anonymous poster hash: 6dc0e...8b2
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #96 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har ikke lappen og er overhodet ikke en byrde! Mannen har men vi eier ikke bil. Når datteren vår blir større kommer vi nok til å kjøpe andel i bilring. Vi bor sentralt, går, sykler eller tar buss om det er snakk om lengre turer. Et par ganger i måneden kommer besteforeldrene hit, de koser seg med barnebarnet mens vi låner bilen noen timer til storhandel/IKEA etc. Tror ikke de ser på det som en belastning altså Anonymous poster hash: 48276...78f
SuperFries Skrevet 21. mai 2014 #97 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har ikke sertifikat. Liker ikke å ha ansvaret bak rattet. Blir bare nervøs. Er ikke slik i andre situasjoner, men akkurat bilkjøring plager meg. Jeg bor i 15 minutters gange fra både barnehage og jobb. Faktisk er de rett overfor hverandre. Butikken ligger 2 min fra jobben. Det går i tillegg buss hver time, utenom på kveld, lørdag morgen og søndager. Har et stort kjøpesenter i 30 minutters gange fra huset. Det går buss til sentrum, til nabobyer, til Oslo (i tillegg til tog) osv osv. Har overhode ikke et akutt behov for sertifikat. Ser at jeg nok må ta meg i nakkeskinnet og få sertifikat før ungene begynner på aktiviteter. Mannen jobber skift, så er ikke alltid han kan kjøre.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #98 Skrevet 21. mai 2014 Sier barre noe kan skje der du bor. Gubbe får sparken el du og du må flytte til ein plass der bil er løsningen. Kva gjør du da ? Anonymous poster hash: 777ea...565
SuperFries Skrevet 21. mai 2014 #99 Skrevet 21. mai 2014 Sier barre noe kan skje der du bor. Gubbe får sparken el du og du må flytte til ein plass der bil er løsningen. Kva gjør du da ? Anonymous poster hash: 777ea...565 Får en ny jobb. Alltid brukt for oss i helsevesenet. Skal ekstremt mye til før vi blir sagt opp, så er ikke nevneverdig bekymret for det.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #100 Skrevet 21. mai 2014 For meg er det å ta lappen en del av det å bli voksen og selvstendig. Anonymous poster hash: 47027...456 En 12-åring kan mestre å kjøre bil. At du har lappen sier ingenting om hvor voksen og selvstendig du er Anonymous poster hash: 4a1a7...522 Jeg skrev en del av... Det er ikke dermed sagt at man er voksen og selvstendig om man har lappen. Du får slutte å tolke innlegg slik det passer deg, så slipper du å misforstå til en annen gang. Anonymous poster hash: 47027...456 Jeg leste helt utmerket hva du skrev. Min kommentar var helt generell. Tror du må følge dine egne råd om ikke å tolke innlegg, så slipper du å svare surt og bedrevitende helt på måfå Anonymous poster hash: 4a1a7...522 Hvis du skal komme med generelle kommentarer så ikke skriv "du" når du svarer på innlegg hvor jeg har skrevet om meg selv. Blir ikke spesielt generelt da. Anonymous poster hash: 47027...456 Joda, det kan jeg helt fint gjøre. Det er en helt alminnelig og hverdagslig formulering At du tolker den til å gjelde deg personlig er forståelig, men fortsatt din tolkning. Siden du, som ALLE andre, tolker teksten du leser, kanskje du i fremtiden skal rulle inn den surmaga kommentartrangen din og heller spørre hva folk mente. Ikke angripe dem for å tolke, noe du beviselig gjør selv Ha en fabelaktig dag! Anonymous poster hash: 4a1a7...522 Alminnelig og hverdagslig formulering, ja. Men den er likevel ikke generell når du bruker "du". Man tilpasser bruken av alminnelige og hverdagslige formuleringer slik at de passer inn i den settingen man velger å bruke de i. Anonymous poster hash: 47027...456
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå