Gå til innhold

Voksne som ikke har lappen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg var det en helt naturlig ting, på lik linje som å gå på skole, å ta lappen når jeg var blitt 18. Jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut når noen over 20 år sier de ikke har lappen. Jeg forstår at noen utsetter det pga. økonomi ol. Men ser flere og flere som ikke har lappen og heller ikke har planer om å ta den. Dere blir jo hemmet på så mange områder. Kjøring til barnas fotballkamp, trenin ol. Leiebil  når en er på ferie. Eller bare den deilige friheten det er å kunne ta bilen og feks. handele større ting osv. Hvorfor vil dere ikke ta lappen?

Anonymous poster hash: c96a5...97c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg var det en helt naturlig ting, på lik linje som å gå på skole, å ta lappen når jeg var blitt 18. Jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut når noen over 20 år sier de ikke har lappen. Jeg forstår at noen utsetter det pga. økonomi ol. Men ser flere og flere som ikke har lappen og heller ikke har planer om å ta den. Dere blir jo hemmet på så mange områder. Kjøring til barnas fotballkamp, trenin ol. Leiebil når en er på ferie. Eller bare den deilige friheten det er å kunne ta bilen og feks. handele større ting osv. Hvorfor vil dere ikke ta lappen?

Noen har ikke råd. Andre kan ikke ta lappen av medisinske grunner. Andre bor så sentralt til at de ikke ser behovet. Andre prioriterer annerledes enn deg.

Du besitter ikke fasiten :) Argumenter som fotballtrening og ferie for å ta lappen var bare underlige i mine ører.

Anonymous poster hash: 4a1a7...522

Skrevet

Du har helt rett. Men allikevel vil jeg ikke ta lappen, aldri følt behov for det pluss at jeg er redd. En gang øvelseskjørte jeg med exen og ble skremt så til de grader at siden det har jeg ikke turt å sette meg bak rattet og heller lysten ble mindre.

Anonymous poster hash: 93c41...03a

Skrevet

Pluss at jeg alltid har bodd sentralt, busser og tog er tingen for meg. Kjenner mange som har bil og lappen, men tar kollektiv til jobben. Og barnehage, skole og svømmehallen er noen få meter unna meg.

Anonymous poster hash: 93c41...03a

Skrevet

Min mann bodde 10 år i oslo uten bil. Hadde lappen, men ikke bil. Han hadde ikke behov for det overhodet. Jada, når man bor litt mer usentralt og har en haug med unger, så ser jeg behovet. Men midt i hovedstaden, uten barn og forpliktelser, så trenger man faktisk ikke bil. Det går greit uten :)
Jeg har vært hjemme et år og knaptnok starta bilen på den tiden....

Anonymous poster hash: 924ab...88c
Skrevet

Livredd for trafikken, enkelt og greit

Skrevet

For meg er det å ta lappen en del av det å bli voksen og selvstendig.

Anonymous poster hash: 47027...456

Skrevet

Eg tok ikkje lappen før eg var 21, eg såg for meg at eg skulle bu i by og ikkje trenge lappen, og prioriterte det ikkje. Bror min var 26 før han kjørte opp, søstra mi 29.

Det å ikkje kunne køyre er skikkelig upraktisk, men eit kurant valg om ein meinar å klare seg utan. Reagerar ikkje med mindre vedkommande stadig vil ha skyss hit og dit.

Skrevet

En 12-åring kan mestre å kjøre bil. At du har lappen sier ingenting om hvor voksen og selvstendig du er :)

Skrevet

Det er dyrt å ta førerkortet.

Å det er dyrt å ha bil.Å det er dyrt hver gang det er noe feil med drittbilene.

Jeg hadde aldri i verden klart å bestått uansett,hører det er veldig vanskelig.

Anonymous poster hash: ad186...2c0
Skrevet

Det er jo du som er hemmet, som ikke klarer å følge opp ungene uten bil eller å handle uten bil. Jeg klarte meg uten lappen i 23 år, og jeg kunne fint klart meg 23 år til :)

Skrevet

Jeg har heller aldri latt meg stoppe av at jeg ikke har bil!

Jeg kommer med der jeg vil med bil/bybane.

Skrevet

Synes også det er merkelig. Kjenner til en familie som består av kun mor på ca 55 år og to "barn" på ca 35 år hvor ingen av de tre har lappen! Tenkte med en gang at det var jo nødt til å være noe merkelig med de, og det var det virkelig også!

Anonymous poster hash: c9965...5f1

Skrevet

Nå har jeg lappen og bil, men jeg bor også slik at jeg verken er avhengig av bil eller kollektivtransport. I verste fall kan jeg hive ungen i sykkelvogna å sykle til det som er "langt unna". Men nå har jeg en gang bil og lapp, noe som resulterer i for mye kjøring.

Skrevet

Fordi jeg var livredd! Var 30 da jeg tok den, og da på automat som var det minst skremmende :) Kjenner jo nå at det er mye enklere med lappen når jeg har 3 barn, men når man er så redd for å kjøre at man blir fysisk uvel, ja da er det ikke så enkelt... Men det tok meg ikke mer enn 3 mnd fra start til slutt, men da øvelseskjørte jeg hver bidige dag. Og nå går det helt greit :) Er fremdeles ikke glad i å kjøre, men er i hvertfall ikke redd lengere med mindre noen skal ha meg til å prøve manuell ;)

For noen er ikke behovet der, de har alt i nærheten eller en partner som kan kjøre (slik jeg har), økonomi, bare det obligatoriske kommer på 20 000 ++ og da med kjøretimer på toppen om man ikke kan få øvelseskjørt privat, og så har du de som er redde...

Skrevet

En 12-åring kan mestre å kjøre bil. At du har lappen sier ingenting om hvor voksen og selvstendig du er :)

Jeg skrev en del av... Det er ikke dermed sagt at man er voksen og selvstendig om man har lappen. Du får slutte å tolke innlegg slik det passer deg, så slipper du å misforstå til en annen gang.

Skrevet

Jeg er 32, og har enda ikke lappen. Det var uaktuelt da jeg var 18 (ikke tid pga lang skolevei og høye ambisjoner). Som 20-åring ble jeg mor, og har ikke hatt tid eller mulighet til å drive kjøretrening ved siden av barn og studier. Ble enke for noen år siden, og fikk da enda mindre tid. Vil gjerne, men har ingen å øvelseskjøre med, og har ikke råd til å betale for alle timer. 

Anonymous poster hash: 24397...201
Skrevet

Det er sviiiindyrt! Jeg skulle veldig gjerne hatt lappen, helst som 18-åring. Men jeg levde på studielån og fikk/får ingen som helst hjelp av familie (som mange 18åringer får).

Har heller ingen til å øvelseskjøre med..

Da jeg fikk min første jobb kunne jeg ikke legge av noen kroner i måneden en gang siden vi hadde en vanvittig høy husleie. Men da bodde vi i en stor by så vi trengte egentlig ikke bil.

Nå med barn merker jeg at det er vanvittig tungt uten lappen. Men jeg er student nå og vi får det til å akkurat gå rundt. Jeg er nødt til å få tatt den snart, hvertfall før barnet begynner på skolen og før vi får flere barn. Men man må ha penger til det også.. Enn så lenge klarer jeg meg takket være vi bor så nært både barnehage og universitet.

Anonymous poster hash: 33520...042

Skrevet

Jeg hadde epilepsi til et stykke opp i 20årene, men har vært frisk i ti år uten å ha tatt lappen.

For det første har jeg vokst opp i by der vi brukte kollektivt i hverdagen og gikk eller syklet når vi kunne. Dette gjør jeg fortsatt, til tross for at vi har bil som mannen kjører. Her vi bor er det raskere å ta buss til jobb, barnehage osv så den bilen samler mest støv. Og ikke minst koster den penger og er en veldig dårlig investering.

Man skal finne parkering og i det hele tatt er det ikke så praktisk sentralt i Oslo ihvertfall.

Anonymous poster hash: 88be8...66d

Skrevet

Jeg har spurt om det samme her inne før, og svarene er som regel pga økonomi, de bor sentralt, trenger ikke osv..

I dag kan man øvelseskjøre privat, da er det begrenset hvor mange timer man trenger med kjøreskolen. Man kan også strekke det over tid sånn at man ikke må ut med 15000kr på få måneder. (Snakker om kostnader til førerkort, ikke å eie en bil)

At man bor sentralt er greit nok så lenge man holder seg til byen/stedet man bor. Men skal man ut på langtur/ferier osv, må det da være mye styr å ta tog overalt, begrenset hva man får med av bagasje, togbilletter for hele familien er dyrt osv.

Ser mange skriver at de ikke trenger bil, men samtidig leser vi ofte om (spesielt) damer som er helt fastlåst fordi mannen er borte så de får ikke kommet seg i barnehage/butikk osv..

For meg går det også på at man har en helt annen frihet når man kan kjøre bil. Man får kjørt og hentet unger uten å være avhengig av andre, man kan dra til folk som ikke bor sentralt, lettere å handle mye og stort osv osv..

Men jeg respekterer at andre ikke tenker som meg ;)

Anonymous poster hash: d2d83...ca5

Skrevet

Tok ikke lappen før jeg var 42 år, trengte den ikke. Bodde og jobbet i Oslo og der er det mer pes enn nyttig med bil. Nå bor jeg på landet og da blir det litt annerledes, men jeg prøver å bruke kollektivt og sykle mest mulig.

Skrevet

Trenger jo ikke eie bil selv om en har lappen. Men for meg blir det som en del av utdanningen/opplæringen en har i ungdomsåra. Satt litt på spissen, når jeg hører noen ikke har lappen så er det litt på samme som å høre noen si de ikke har mer en ungdomskolen som utdanning og at de ikke trenger utdanning fordi de tjener godt uten.

Skrevet

Jeg kan bli litt overrasket over voksne som ikke har lappen, men egentlig beundrer jeg dem. Kjører kollektivt, sykler eller går til jobb, butikk, flyplass etc. Det er jo egentlig fantastisk. Og så mye penger de sparer på å ikke ha bil. Selvsagt sitter de mer fast, eller verden begrenser seg litt, men det trenger ikke være av betydning. Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å ikke ta bilen med en gang jeg skal noe. 

Skrevet

For meg var det en helt naturlig ting, på lik linje som å gå på skole, å ta lappen når jeg var blitt 18. Jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut når noen over 20 år sier de ikke har lappen. Jeg forstår at noen utsetter det pga. økonomi ol. Men ser flere og flere som ikke har lappen og heller ikke har planer om å ta den. Dere blir jo hemmet på så mange områder. Kjøring til barnas fotballkamp, trenin ol. Leiebil  når en er på ferie. Eller bare den deilige friheten det er å kunne ta bilen og feks. handele større ting osv. Hvorfor vil dere ikke ta lappen?

Det å ta førerkort er et valg opptil hver enkelt som alt annet.

På meg virker det som om du har hengt deg helt opp på dette? Jeg tok lappen når jeg var 30, og da var jeg veeeldig klar for å ta lappen, men før det var jeg usikker og frustrert over hele opplegget.

Hadde kjøretimer da jeg var yngre, men det var mye annet som tok tid, og jeg hadde en utrolig ufyselig og uproff gammel gubbe som røyka i bilen og snakket mest om seg selv! Dette ødela mye for meg, og jeg sa klart ifra at jeg ikke klarte å kjøre med han mer.

Da ble det en lang pause, og jeg bodde i Oslo en stund, uten behov for bil.

Når jeg ble 30 hadde jeg fått barn, bodde på landet og min snille pappa ville betale det som måtte til for at jeg fikk lappen, og min mor var barnevakt for barna.

Så du ser sikkert at det er så mye som skal KLAFFE for at man skal kunne klare det.

Nå er jo alt mye strengere ved kjøreskolene, og det er jammen ikke enkelt å være ung idag. Mye dyrere osv.

Men jeg husker jeg synes det var utrolig frekt og slitsomt at folk spurte hvorfor i all verden jeg ikke hadde førerkort!!??? Måtte nesten forklare meg og følte meg så dum. 

Anonymous poster hash: 77558...cee

Skrevet

Jeg tok lappen når jeg var 18. Var livredd, men å ikke ta den var ikke aktuelt!! Veldig glad for det i dag, nå er jeg veldig glad i å kjøre bil, kjører gjerne langt av gårde på ferie. :-) Mannen min har ikke lappen, pga veldig dårlig syn. Men han tar buss og sitter på med kolleger, så det går jo greit.

Anonymous poster hash: 420bb...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...