Gå til innhold

Voksne som ikke har lappen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er det å ta lappen en del av det å bli voksen og selvstendig.

Anonymous poster hash: 47027...456

En 12-åring kan mestre å kjøre bil. At du har lappen sier ingenting om hvor voksen og selvstendig du er :)

Anonymous poster hash: 4a1a7...522

Jeg skrev en del av... Det er ikke dermed sagt at man er voksen og selvstendig om man har lappen. Du får slutte å tolke innlegg slik det passer deg, så slipper du å misforstå til en annen gang.

Jeg leste helt utmerket hva du skrev. Min kommentar var helt generell. Tror du må følge dine egne råd om ikke å tolke innlegg, så slipper du å svare surt og bedrevitende helt på måfå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min har ikke lappen. Har alltid bodd sentralt og ikke hatt behov for det.

Anonymous poster hash: d68aa...5fd
Skrevet

Hvis man bor midt i storbyen er det flere ulemper enn fordeler av å ha bil.

Min mann bodde 10 år i oslo uten bil. Hadde lappen, men ikke bil. Han hadde ikke behov for det overhodet. Jada, når man bor litt mer usentralt og har en haug med unger, så ser jeg behovet. Men midt i hovedstaden, uten barn og forpliktelser, så trenger man faktisk ikke bil. Det går greit uten :)

Jeg har vært hjemme et år og knaptnok starta bilen på den tiden....

Anonymous poster hash: 924ab...88c

Anonymous poster hash: e3c5f...72a

Skrevet

Lappen er dyr selv om man kjører mye privat.

Du må ta grunnkurs, langkjøring, glattkjøring, teori, 3-4 veiledningstimer, oppkjøring. Så kommer det gjerne ekstraugifter. Du kommer ikke under 15000

Anonymous poster hash: 48734...d91

Skrevet

Jeg har lappen, tok den da jeg var 19 år, og kjører bil daglig. Skulle ønske jeg slapp og heller kunne tatt bussen for bil er både dyrt og lite miljøvennlig.

Da vi bodde i Oslo hadde jeg aldri behov for bil. Bodde der i 10 år og savnet aldri bil, tvert imot:)

Bor man på landet, som vi gjør, er det praktisk med bil. Men skulle gjerne klart meg uten.

Anonymous poster hash: fe6ca...ed8

Skrevet

Her vi bor ergrer det meg med folk som ikke har lappen. De påstår de ikke trenger det, men i praksiss dytter de bare masse kjøring over på andre. Henting av unger og samkjøring er de selvfølgelig fritatt for, men barnet skal jo inkluderes. Har de kjøpt noe tungt ringer de og lurer på om vi kan hente det. Skal de kaste noe ringer de og ber om hjelp til det osv.

Anonymous poster hash: b158b...642
Skrevet

Jeg er 31 år med tre barn uten lappen. Man trenger ikke lappen for å leve, det er vel heller en dårlig uvane hvis man ikke klarer seg uten

Anonymous poster hash: fc694...286
Skrevet

Tok lappen da jeg var 20. Utrolig glad for at jeg gjorde det mens jeg bodde hjemme. Brukte alle pengene fra deltidsjobben på lappen.

Anonymous poster hash: 9f8ff...f86

Skrevet

Jeg er 31 år med tre barn uten lappen. Man trenger ikke lappen for å leve, det er vel heller en dårlig uvane hvis man ikke klarer seg uten

Anonymous poster hash: fc694...286

Eg er av dei som er avhengig av lappen og bil. Likevel har ikkje bilen vore ute av oppkjørselen sida fredag. Det er ikkje slik at vi som har bil er allergiske mot å gå, det er meir det at mannglande kollektivtilbod gjer det uråd å klare seg utan. Med bilar blir barnehagedagen aldri lenger enn 7.5 time, utan blir det gjerne 8.5. Det utgjer mykje tid med barna i løpet av året.

Dessutan; Eg vil nødig setje meg i den situasjonen at vi ikkje kan vere med å dra lasset når fotballaget skal på bortekamper, og at vi må ringe venner for å få levert ting på miljøstasjonen eller køyre i hus ved for vinteren osv.

Skrevet

Jeg har ikke lappen.

For det første er jeg usannsynlig redd for trafikken, og blir et nervevrak bak rattet. Klarer ikke tenke over hva jeg gjør eller hvordan jeg gjør det.

De som ikke helt klarer å forholde seg til trafikk og bil, er vel heller ikke de man ønsker å ha på veien?

For det andre, jeg klarer meg utmerket med føttene mine og bussen.

For det tredje, jeg har verken billån, veiavgift, bensinpenger eller service-utgifter å tenke på.

For det fjerde: Heia Miljøet!

Jeg er bøttelei maset til de rundt meg :P 

Jeg mener at om man ønsker lappen, så tar man den i eget tempo. Ønsker man den ikke, så må da det også være greit? Opp til hver enkelt det :)

At DET skal være noe man skal hviske om, diskutere eller evt fordømme, er jo direkte snodig.

Skrevet

Synes også det er merkelig. Kjenner til en familie som består av kun mor på ca 55 år og to "barn" på ca 35 år hvor ingen av de tre har lappen! Tenkte med en gang at det var jo nødt til å være noe merkelig med de, og det var det virkelig også!Anonymous poster hash: c9965...5f1

DU er jammen merkelig som kommer med et slikt uvitende utsagn !!

Anonymous poster hash: e8881...f27

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg gikk på videregående når jeg var 18 å hadde ikke råd til lappen. Etterpå hadde jeg friår hvor jeg i allefall ikke hadde råd. Så ble jeg alenemor når jeg var 21, hadde da hverken tid eller råd. Nå når jeg er 28 så har jeg tid, men fortsatt ikke råd, i tilegg har jeg ikke råd til å faktisk ha en bil!

Det plager meg egentlig ganske lite, her er busstilbudet bra, tog også. Jeg har familie og gode venner som gjerne tilbyr meg å bli med hvis de uansett skal på butikken ( jeg spør dem nesten aldri selv, men skal de på stor butikk så tenker de at jeg kan få bli med så jeg får storhandlet litt). Vil jeg handle en del å vet at jeg ikke får med alt i hendene, ja så stapper jeg alt i en handlevogn å dytter det hjemover (bor nære butikken), så løper jeg tilbake med vognen ;) Noen ganger tar jeg sekken på ryggen å sykler litt over en mil om det er fint vær å jeg vil handle på en annen butikk enn den "lokale" :)

Så ja jeg kunne nok tenkt meg lappen, men slik det nå er så er det ingen problemer å ikke ha :)

Ifht togferie, planlegger jeg godt koster det meg under tusenlappen å dra tur retur noe sted med ungen min, å dra på bilferie koster straks ganske mye ifht bensin/diesel/bom/ferge osv det også :)

Skrevet

Så lenge de som ikke har lappen og bil ikke forventer at andre skal kjøre dem og barna deres, er det helt greit for meg!

Jeg mener også at førerkortet er en ting man tar, men alle får gjøre sine valg!

Anonymous poster hash: fef5d...992
Skrevet

Jeg tok ikke lappen før jeg var 25. Hadde ikke noe behov, og var mye ute i verden og reiste før det. Jeg begynte med kjøretimer da jeg var 19, tok endel, så da jeg bestemte meg for at jeg trengte lappen, var alt i boks på 2 uker:-) Veldig fint å ha, som mor hadde jeg ikke klart meg uten!

Anonymous poster hash: 621e8...e6b

Skrevet

For meg er det å ta lappen en del av det å bli voksen og selvstendig.

En 12-åring kan mestre å kjøre bil. At du har lappen sier ingenting om hvor voksen og selvstendig du er :)

Jeg skrev en del av... Det er ikke dermed sagt at man er voksen og selvstendig om man har lappen. Du får slutte å tolke innlegg slik det passer deg, så slipper du å misforstå til en annen gang.

Jeg leste helt utmerket hva du skrev. Min kommentar var helt generell. Tror du må følge dine egne råd om ikke å tolke innlegg, så slipper du å svare surt og bedrevitende helt på måfå :)

Hvis du skal komme med generelle kommentarer så ikke skriv "du" når du svarer på innlegg hvor jeg har skrevet om meg selv. Blir ikke spesielt generelt da.

Skrevet

Har ikke lappen. Altid bodd sentralt ellers har jeg brukt beina. Går fortsatt en times tid for å komme til badestranden om sommeren og koser meg på turen med gutten min og bf ( ikke lappen, men kan kjøre. Pga epilepsi).

Buss flere ganger i timen og 15 min til nærmeste by.

Som regel altid hvert på familieferier så bil har aldri hvert noe problem. Ellers må andre ferier planlegges litt mer med tanke på buss, tog eller fly. Kommer altid frem ;)

Ser absolutt ingen begrensninger med å ikke ha lappen :)

Skrevet

Der som ikke ser behovet - regner med at dere aldri spør om hjelp til henting og levering av barn, storhandling etc? Eller forventer dere det? At folk skal stille opp fordi dere ikke gidder selv?

Anonymous poster hash: 6b85f...3c7

Skrevet

Har ikke lappen. Bor langt uti gokk og er avhengig av bil til alt. Men her kjører gubben meg på jobb, unger på trening, til venner, til butikken osv osv. Så jeg trenger ikke lappen. :)

Anonymous poster hash: 24953...e3c

Skrevet

Var i midten av tredveåra da jeg tok lappen, pga en ulykke i ungdommen var jeg livredd og det satt langt inne å ta den men fant ut jeg måtte pga barn, bosted , skole ol. Jeg har også sagt jeg ikke har trengt lappen .. Men hadde kun hatt lappen i to uker før jeg innså jeg ikke skjønte hvordan jeg hadde klart meg uten før. For hele familien var det en helt ny frihet at både mannen min og jeg kunne kjøre og ikke minst frihet for meg selv. Det er lett å si man ikke trenger men man vet ikke før etterpå hvor mye enklere alt blir og hvor mye kortere tid det tar å komme seg steder. Men jeg bor ikke midt i Oslo f eks , jeg skjønner igrunn at bil ikke er så nødvendig der.

Skrevet

Trenger jo ikke eie bil selv om en har lappen. Men for meg blir det som en del av utdanningen/opplæringen en har i ungdomsåra. Satt litt på spissen, når jeg hører noen ikke har lappen så er det litt på samme som å høre noen si de ikke har mer en ungdomskolen som utdanning og at de ikke trenger utdanning fordi de tjener godt uten.

Anonymous poster hash: c96a5...97c

Det er vel få som kun har ungdomsskolen. Men om de tjener godt og trives i den jobben de har, hvorfor skulle de da ta mer utdanning om de ikke har ambisjoner utover den jobben de har?? Tåpelig sagt. 

Jeg har høy utdanning, og er alltid kunnskapstørst. Men, lappen har jeg ikke. Tar bussen 10 min til jobb, butikker, barnehage er i kort gåavstand. Hva skal jeg med lappen nå? Klart om jeg ser behovet melder seg vil jeg ta sertifikatet, men ikke slik det er nå. 

Anonymous poster hash: 93cf4...6cb

Skrevet

Har ikke lappen. Bor langt uti gokk og er avhengig av bil til alt. Men her kjører gubben meg på jobb, unger på trening, til venner, til butikken osv osv. Så jeg trenger ikke lappen. :)

Anonymous poster hash: 24953...e3c

Har ikke lappen selv, bor i byen og trenger ikke bil. Men om jeg hadde bodd i gokk og hadde vært avhengig av bil til alt, hadde jeg tatt lappen!! Stakkar mannen som er taxi for deg.

Anonymous poster hash: 93cf4...6cb

Skrevet

Da jeg var rundt 18, var det mye mas fra faren min om å ta lappen, og han skulle betale. Jeg har vært suicidal siden puberteten, og ville rett og slett ikke ta lappen, for jeg visste at jeg ville kjørt meg ihjel med vilje ved første anledning ( dette visste selvsagt ikke foreldrene mine)

Nå er jeg over 40, og for et par år siden begynte jeg på å ta lappen, men hadde ingen som helst mulighet å øvelseskjøre og hadde aldri sittet bak et ratt før - så etter 20 kjøretimer og alt obligatorisk gikk jeg tom for penger, og denne gangen var det ikke snakk om å få en eneste krone sponset fra foreldrene mine. Så jeg fikk ikke fullført.

Jeg bor midt i Oslo så i et daglige er det ikke noe problem, me hadde vært praktisk når vi er på ferie, på ikea etc. Nå er jeg ufør, og har ikke sjangs til å spare opp penger.

Skrevet

Har alltid bodd på bygda, og har kjørevei til jobb, og leverer på skolen/i barnehagen før jobb. Det tar meg ca en halv time. Uten lappen ville det tatt minst 1 1/2. Kjøring til aktiviteter, møter, matinnkjøp osv, er helt avhengig av førerkort og bil.

Helt greit for meg at andre ikke har førerkort, men forvent ike at jeg har tid til å kjøre for deg! Når man ikke bor sentralt i de store byene, så er førerkort så godt som et must.

Anonymous poster hash: d5d48...eb4

Skrevet

Jeg har heller ikke førerkort . Har en sykdom som gjør at jeg ikke har noe ute i trafikken å gjøre og jeg ville ha utgjort en fare for de andre trafikantene.

Men ser jo hvor praktisk det hadde vært nå som jeg har barn.. Men heldigvis har jeg en privatsjåfør som kjører meg om jeg trenger det :)   

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Der som ikke ser behovet - regner med at dere aldri spør om hjelp til henting og levering av barn, storhandling etc? Eller forventer dere det? At folk skal stille opp fordi dere ikke gidder selv?

Anonymous poster hash: 6b85f...3c7

Det hender en sjelden gang at jeg spør moren min eller bestevenninnen min om å få bli med hvis jeg vet at de skal på feks Obs. Men da legger jeg godt i med bensinpenger. Og jeg maser aldri, godtar lett ett nei altså, det er ikke deres skyld at jeg ikke har råd til lappen/bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...