Gå til innhold

Datteren til Tone heter Billie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjempekult navn! Irriterer meg litt over at jeg ikke kom på det "først", for det er noe jeg kunne kalt min datter.

Anonymous poster hash: b5094...3b7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja... det ble vertfall ikke Lykke:-)

Anonymous poster hash: 750fe...ce6

Skrevet

At uttalelsen av navnet er omdiskutert kan vi vel konkludere med etter å ha lest her inne.

Anonymous poster hash: 84fc8...cb3

Skrevet

Det er veldig likt, og i enkelte dialekter uttales det likt.

Hvilke dialekter var det, sa du? :fnise:

Gud, legg av deg den irriterende vanen du har med de smilefjesene dine. Det er bare forferdelig respektløst.

Som sagt, jeg hører flere si billig og Billie på samme måte.

I Telemark, Vestfold og Oslo. Min stefar er fra Bergen og han sier han ikke hører forskjell. Jeg hører forskjellen, men mener fremdeles de er like.[/quote

I Drammensområdet er det likt. Og man sier Billi(g)æ

Anonymous poster hash: 35784...b02

Skrevet

I Drammensområdet er det likt. Og man sier Billi(g)æ

Anonymous poster hash: 35784...b02

Jeg er 30 og har bodd i Drammen i alle år. TIl dags dato har jeg aldri møtt noen som sier Billie og billig med samme uttale. De som gjør det skjønner nok ikke hvordan man uttaler navnet Billie, og det sier jo litt om hvor  fjerne de er.

På østlandet generellt går man litt ned på slutten når man sier billig, når man sier navnet Billie går man opp. 

Anonymous poster hash: 1f121...ad9

Skrevet

Når vi voksne nesten ikke hører forskjell på Billig og Billie, så er det vanskelig for barn å gjøre det. For å ikke snakke om ungdom. Denne er nesten garantert: Der kommer Billie(g), du er Billie(g) etc. Stakkars barn 👼

Anonymous poster hash: 9559c...a7d

Skrevet

Jeg trur det kommer til å gå bra med Billie jeg. Håper bare at ikke voksne folk kommer bort til henne når hun blir eldre å spør om hun er billig. DRAMA QUEENS! Det er er navn. Et NAVN på en unge. Hun skal hete det resten av livet. slapp av.

Anonymous poster hash: 3a016...2c9
Skrevet

Når vi voksne nesten ikke hører forskjell på Billig og Billie, så er det vanskelig for barn å gjøre det. For å ikke snakke om ungdom. Denne er nesten garantert: Der kommer Billie(g), du er Billie(g) etc. Stakkars barn

Anonymous poster hash: 9559c...a7d

Jeg blir helt sjokka over disse innleggene!

Lever vi plutselig i 1880, hvor alle bare har hørt navn som Petter, Nils, Kari og Ola?

Dere som er så snevre at dere ikke vet hvordan man uttaler et navn som Billie burde komme dere litt mer ut! Se verden og opplev noe annet enn bygda der ingen skulle tru at nokon kunne bu!

Det er jo flaut å lese hvor gammeldagse og sære mange av dere er her inne!

Skrevet

Er fra bygda og uttaler ikke Billie og billig likt. Uttaler Billie slik jeg sier navnet Billie Holiday, rett frem uten tjukk l og og kort i som jeg bruker når jeg sier billig. Og det med totenuttalelse. Personlig syns jeg navnet var litt kult, men ville ikke brukt det selv.

Skrevet

Skal vi virkelig sitte her og yte våre meninger om hennes barns navn? Det er da veldig respektløst.

Anonymous poster hash: 316f8...cd1

Skrevet

Jeg liker navnet, og velger å tro at den lille frøkna er oppkalt etter Billie Joe Armstrong ;)

I et intervju nevnte han at det var litt pussig at foreldrene hadde valgt å gi ham et jentenavn, men navnet har da tydeligvis ikke vært noen hindring for ham i å komme seg opp og fram i livet :)

Skrevet

Hvorfor skal jeg se på visningsnavnet? Billie er et ganske så vanlig navn i store deler av verden, og om man ikke vet hvordan det uttales så kan man undersøke det før man kritiserer! At du er så kort at du sier Billie uttales billig i norge viser bare hvor stupid DU er, ie blir altså g i hodet ditt! :fnise:

Hm... Du er klar over at G'en blir stum for de aller fleste eller?

Haha, ja og poenget var vel også at Billie derfor umulig kan uttales billig som den jeg siterer sier! Er det virkelig mulig? :hoho:

Poenget mitt var at Billie og Billi(g) derfor uttales likt siden vi oppholder oss i Norge, og ikke England...

Det er faktisk tonemforskjell i ordene. Tonem 1 i billig og tonem 2 i Billie - som bønder og bønner eller sola og Sola. Så nei, uttales ikke likt.

Skrevet

Hoi...for en diskusjon......

Valget til Tone og Markus er tatt, og det hjelper ikke hva vi mener om navnet!

Og selv om Billie og billig uttales nesten likt, så er det en liten forskjell... (sånn som i ganske mange andre ord.....)

Anonymous poster hash: da671...59b

Skrevet

Hoi...for en diskusjon......

Valget til Tone og Markus er tatt, og det hjelper ikke hva vi mener om navnet!

Og selv om Billie og billig uttales nesten likt, så er det en liten forskjell... (sånn som i ganske mange andre ord.....)

Anonymous poster hash: da671...59b

Skrevet

Dere vet, bak hvert barn som mobber, så er det FORELDRE som ikke har gjort jobben sin, det er MANGE her nå, som viser seg utrolig barnslige, lite smarte og som "grunn oppskriften" på klassisk "lærer barnet vårt å mobbe". Skamme dere skulle dere, for vet dere hva, det er DERE som setter fordommene mot navnet, ikke foreldrene til barnet med navnet.

Skrevet

Dere vet, bak hvert barn som mobber, så er det FORELDRE som ikke har gjort jobben sin, det er MANGE her nå, som viser seg utrolig barnslige, lite smarte og som "grunn oppskriften" på klassisk "lærer barnet vårt å mobbe". Skamme dere skulle dere, for vet dere hva, det er DERE som setter fordommene mot navnet, ikke foreldrene til barnet med navnet.

Og ikkje glem at du er aldri rein du heller.

Mobbing behøver ikkje komme fra FORELDRE. BARN lærer eller ?

Anonymous poster hash: 5c4ec...ebd

Skrevet

Har det virkelig noe å si for oss andre i verden hva hun kaller datteren sin? Skjønner ikke greia her.

Skrevet

For en gjeng med umodne mennesker som finnes her inne!

Jeg synes Billie er et fint navn, men om jeg ikke hadde likt det hadde det ikke gitt meg noen som helst rett til å sitte her og kritisere.

Tenker dere i det hele tatt over at ungen selv kan komme til å sitte og google navnet sitt om noen år, og så kommer denne tråden opp?

Jeg får assosiasjoner til Billie Holiday, som flere her skriver. Og det er tonelagsforskjell i uttalen på Billie og billig!

Jeg kjenner en som heter Tom, men jeg går da ikke rundt og tenker "stakkars deg, er du helt tom i hodet" eller noe sånt hver gang jeg ser ham. Egennavn er egennavn.

Anonymous poster hash: 3cce4...88a

Gjest meg&mini
Skrevet

Tråden er ryddet for ryktespredning. Hold dere til tema og vis respekt for alle parter.

UndrendeUllteppe

Brukermoderator

Denne tråden bør slettes og alle lignende tråder som går på drittslenging og mobbing av en uskyldig, nyfødt baby burde slettes umiddelbart.

Ellers ønsker jeg deg en fin dag:)

Skrevet

Tråden er nok en gang ryddet for rykter.

Himmel og hav

Brukermoderator

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Hei alle sammen :)

Vi ser det er stor interesse for navnevalget, og dere skal få lov til å like/mislike et navn. Vi kommer ikke til å fjerne svar som går på navnet, men vi vil fjerne innlegg som går på spekulasjoner, rykter eller personangrep.

Vi har diskutert rapportene og besluttet at det ikke er regelbrudd å uttrykke at man ikke liker et navn, men vi oppfordrer dere til å vise respekt når dere ordlegger dere.. Sklir dette ut vil tråden bli stengt!

Sommerfuggel i vinterland

Brukermoderator

Skrevet

Det er nå tre aktive tråder om dette temaet. Nye tråder om dette vil derfor bli slettet som spam

Himmel og hav

Brukermoderator

Skrevet (endret)

Tøft navn synes nå jeg.. Gøy at ikke alle har en evig laaaang historie om hvem de har oppkalt ungen etter og kommer med trauste, eldgamle navn (som forøvrig også kan være veldig fine :) )...  
Før fikk man et navn og folk som ikke var i familien, kalte ungen det navnet den fikk og holdt kjeft om egne meninger... Hva er poenget med denne tråden og all uhøfligheten som kommer fram? Er det rart barn mobber, når voksne mennesker mobber en nyfødt for navnet foreldrene har gitt henne? Djiiiiises og amen....

Endret av Benevy
Skrevet

Og ikkje glem at du er aldri rein du heller.

Mobbing behøver ikkje komme fra FORELDRE. BARN lærer eller ?

Anonymous poster hash: 5c4ec...ebd

Har jeg ikke påstått, men å mobbe navnet til et barn, når dere selv er såkalt voksene?! Går det virkelig an å synke så lavt?

Hadde ikke foreldrene hatt fordommer, hadde ikke barna hatt det heller, ingen i min omkrets har vokst opp med fordomsfulle foreldre, vi har vokst opp med respekt for medmennesker, tross uenigheter, kan ikke si noen av oss (som er over 30 stk) har mobbet i våre liv, noen av oss, meg inkludert ble mobbet selv som barn, og i de aller fleste tilfeller kom fordommene fra eget hjem, ikke av venner..

Men klart, SÅ mye lettere å skylde på andre, enn å se sine egne feil... Ikke sant?

Skrevet

Bergenser her også og uttaler det dønn likt som billig.

Billig = Billi

Billie = Billi

Med mindre man skal uttale det med IE på slutten, men det da blir det likt som "billige" -som i "det var billige epler".

I Bergen så uttales det likt som Lilly, bare med B.

Anonymous poster hash: 83e23...951

Rart. Jeg har bodd flere år i Bergen, og har aldri hørt noen bergensere uttale billi(g) med samme trykk og tonefall som Lillly.

Anonymous poster hash: 73568...a43

Bergenser jeg også, uttaler Billie på samme måte som jeg uttaler Billie, altså Billi som i Lilly

Anonymous poster hash: b5026...0fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...