Gå til innhold

Mannen min orker ikke ta pappaperm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min syntes 14 uker er ALT for lenge, og det kan jeg godt skjønne at mange syntes. Han skal jo ta de 14 ukene, men dele de opp litt.

Å se ned på noen fordi de ikke trives med å være hjemmeværende med en baby er jo bare tragisk og har ikke noe å gjøre med hvor glad man er i barnet. Mannen min stortrives i jobben sin og han jobber veldig mye. Skjønner godt at han kommer til å kjede seg litt når han bare skal være hjemme, jeg.

Handlar ikkje om å sjå ned på dei fordi dei ikkje trivst med å vere heime, men å sjå ned på dei fordi dei ikkje kan sette eigen trivsel til side litt for barnet.

Trivst ikkje nødvendigvis med å gå heime veke etter veke eg heller, eg gjer det jo likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke usunt å kjede seg litt?

De fratar jo faktisk barnet 14 uker hjemme?

Anonymous poster hash: 85dba...324

Skrevet

Mannen min syntes 14 uker er ALT for lenge, og det kan jeg godt skjønne at mange syntes. Han skal jo ta de 14 ukene, men dele de opp litt. 

Å se ned på noen fordi de ikke trives med å være hjemmeværende med en baby er jo bare tragisk og har ikke noe å gjøre med hvor glad man er i barnet. Mannen min stortrives i jobben sin og han jobber veldig mye. Skjønner godt at han kommer til å kjede seg litt når han bare skal være hjemme, jeg.

Er jo bare å kombinere arbeid og foreldrepenger. Dvs tidskonto. Å synes det er så grusomt å være hjemme alene med egen unge f eks èn dag i uka er jo bare tragisk.

Anonymous poster hash: f79e3...ff4

Skrevet

Jeg tror det er mange menn som føler det slik. Deres tør bare å si det høyt!

Dette burde de få velge helt selv, også skulle mor fått de ukene far eventuellt ikke har. Det betyr ikke at fedrene ikke liker å være sammen med barna sine, men at menn og kvinner er forskjellig! De fleste menn jeg kjenner digger små barn de kan samtale med, men babystadiet kunne de glatt hoppet over!

Ikke alle er som Audun Lysbakken. Og gudskjelov for det!

Flere burde være som A. Lysbakken.

Anonymous poster hash: b6101...b1e

Deg om det, men man må i det minste forholde seg til at mange menn ikke er Lysbakkenkloninger. Eller mener dere alle skal tvinges til å bli det, ellers er de mindreverdige som menn og fedre?

Skrevet

Handlar ikkje om å sjå ned på dei fordi dei ikkje trivst med å vere heime, men å sjå ned på dei fordi dei ikkje kan sette eigen trivsel til side litt for barnet.

Trivst ikkje nødvendigvis med å gå heime veke etter veke eg heller, eg gjer det jo likevel.

Vel, mannen min skal jo ta de 14 ukene, han da, men jeg tviler sterkt på om en baby merker om pappa er hjemme i 10 uker istede for 14 uker dersom mamma er der da pappa jobber.

Skrevet

Men hva om mor også heller vil jobbe enn å være hjemme med baby? Er barnehage fra 6 uker løsningen da?

Når man får barn er det noen ting man bare må gjøre, og en av de er å passe på baby før den er gammel nok til å begynne i barnehage. Nå har regjeringen bestemt at far må ta 14 av de ukene vi får TILBUD om, så kan mor ta de resterende. Sånn er loven, og det må man bare rette seg etter.

At noen velger å la barnet begynne i bhg 3,5 mnd tidligere enn det må fordi de ikke GIDDER å passe sitt eget barn får null respekt av meg!

Hva så om de kjeder seg? Permisjonen er faktisk ikke til for at foreldrene trenger den, den er for å gi barnet omsorg.

Å få barn med en mann som så tydelig setter egne behov foran barnas hadde aldri vært aktuelt for meg.

Skrevet

Er jo bare å kombinere arbeid og foreldrepenger. Dvs tidskonto. Å synes det er så grusomt å være hjemme alene med egen unge f eks èn dag i uka er jo bare tragisk.

Nå er det ikke alle som kan bruke tidskonto, da. Min mann kan ikke det, siden han jobber på annlegg og derfor er borte flere uker i slengen. Og hvem har brukt ordet 'grusomt'?  Slutt å overdriv så jævlig.

Mannen min skal, som sagt ha 14 uker, men han kommer nok til å kjede seg en del, men hva så?

Skrevet

Jeg er absolutt for at regjeringen har noen rammer for dette! Det passer kanskje ikke for alle, men det gir en sterk signaleffekt til både arbeidsgivere og foreldre. Hadde man fjernet denne regelen tror jeg mange færre fedre ville valgt (frivillig eller ufrivillig) å vært hjemme over lengre tid. Det er synd for samfunnet i helhet og ikke minst for barna

Anonymous poster hash: 26329...de6

Skrevet

Min gleder seg enormt, og er kjempelei seg for at jeg får være hjemme så lenge mens han må jobbe.    Anonymous poster hash: 7accb...484

Hvorfor deler dere ikke mer likt da? Har du bestemt fordelingen alene?

Anonymous poster hash: ea383...925

Skrevet

Men hva om mor også heller vil jobbe enn å være hjemme med baby? Er barnehage fra 6 uker løsningen da?

Når man får barn er det noen ting man bare må gjøre, og en av de er å passe på baby før den er gammel nok til å begynne i barnehage. Nå har regjeringen bestemt at far må ta 14 av de ukene vi får TILBUD om, så kan mor ta de resterende. Sånn er loven, og det må man bare rette seg etter.

At noen velger å la barnet begynne i bhg 3,5 mnd tidligere enn det må fordi de ikke GIDDER å passe sitt eget barn får null respekt av meg!

Hva så om de kjeder seg? Permisjonen er faktisk ikke til for at foreldrene trenger den, den er for å gi barnet omsorg.

Å få barn med en mann som så tydelig setter egne behov foran barnas hadde aldri vært aktuelt for meg.

Hvis ingen VIL være hjemme med barnet, så bør man vel rett og slett ikke få barn...?!??

Anonymous poster hash: be1f3...d23

Skrevet

Det er nok mer vanlig enn du tror :( Derfor jeg synes det er så dumt at regjeringen skal bestemme hvor mange uker hver enkelt må ta. Det er jo bevist at MANGE menn bruker pappapermen på alt annet enn å være sammen med barnet: barnet er hos bestemor, i barnehage, mens mannen pusser opp, går på jakt, reiser osv. Er vel ikke helt det som er tanken med pappaperm?!

All statistikk viser at jo mer pappaperm mennene får, jo mer velger de å ta. Det er MYE lettere å informere arbeidsgiver om at man skal ta ut 3 måneder pappaperm når man faktisk får betalt for dem og har krav på det. Om pappaen ikke har rett på permisjon så vil det også være mye vanskeligere for ham å få det av arbeidsgiveren. Og da er vi plutselig flere tiår tilbake i tid, hvor det kun var kvinner som dugde i heimen. Vil vi virkelig tilbake dit?

Nå for tiden så er det jo faktisk mennene selv som stikker pinnene i hjulet fordi de ikke gidder å være sammen med barna sine.

Samt at veldig mange kvinner gjerne vil Hæ de ukene. Burde ikke dette si oss/politikerene noe? Det er ikke dette en stor del av befolkningen vil ha. Hvorfor skal vi presses på en mindretalls oppfatning av hvordan vi skal organisere familien og oppdra barna våre?

Skrevet

Dette burde de få velge helt selv, også skulle mor fått de ukene far eventuellt ikke har. Det betyr ikke at fedrene ikke liker å være sammen med barna sine, men at menn og kvinner er forskjellig! De fleste menn jeg kjenner digger små barn de kan samtale med, men babystadiet kunne de glatt hoppet over!

Som om det ikke finnes damer som gladelig skulle hoppet over baby-stadiet ... Er ikke forbeholdt menn det altså.

Anonymous poster hash: ea383...925

Skrevet

Om mor heller ikke vil gå hjemme får man heller drite i å få barn da!

Selv skal jeg være hjemme til babyen blir to år, og det er fordi JEG ønsker det, og mener at barn er for små til å gå i barnehage før de er nærmere 2.

Mannen SKAL ta 14 uker og han kommer nok til å kjede seg, men hva så? Herregud, dere overdriver noe voldsomt her!

Skrevet

Mannen min syntes 14 uker er ALT for lenge, og det kan jeg godt skjønne at mange syntes. Han skal jo ta de 14 ukene, men dele de opp litt. Å se ned på noen fordi de ikke trives med å være hjemmeværende med en baby er jo bare tragisk og har ikke noe å gjøre med hvor glad man er i barnet. Mannen min stortrives i jobben sin og han jobber veldig mye. Skjønner godt at han kommer til å kjede seg litt når han bare skal være hjemme, jeg.

Men hva om mor også heller vil jobbe enn å være hjemme med baby? Er barnehage fra 6 uker løsningen da?Når man får barn er det noen ting man bare må gjøre, og en av de er å passe på baby før den er gammel nok til å begynne i barnehage. Nå har regjeringen bestemt at far må ta 14 av de ukene vi får TILBUD om, så kan mor ta de resterende. Sånn er loven, og det må man bare rette seg etter.At noen velger å la barnet begynne i bhg 3,5 mnd tidligere enn det må fordi de ikke GIDDER å passe sitt eget barn får null respekt av meg!Hva så om de kjeder seg? Permisjonen er faktisk ikke til for at foreldrene trenger den, den er for å gi barnet omsorg.Å få barn med en mann som så tydelig setter egne behov foran barnas hadde aldri vært aktuelt for meg.

Hvis ingen VIL være hjemme med barnet, så bør man vel rett og slett ikke få barn...?!?? Anonymous poster hash: be1f3...d23

Men at far ikke vil er helt ok?

Skrevet

Jeg tror jeg hadde krevd å ta ut de ukene han IKKE tar i ulønnet permisjon, mens han da:

1. betaler alle faste utgifter i denne perioden

2. kompenserer deg økonomisk  i denne perioden

om min mann hadde nektet å ta ut permisjon, skulle dette absolutt ikke gått ut over barnet i allefall!

For øvrig tror jeg det er kjempeviktig at menn tar pappaperm, både for å knytte seg til babyen og for å få et mer likestilt hjem. Jeg kjenner jeg gleder meg til min mann skal ut i permisjon, så kan han se hvor mye jobb det er ;) DA skal han få ta mesteparten av nattevåk, og ha middag på bordet til 5, for det får han nå....

Gleder meg!

Anonymous poster hash: 719f1...650
Skrevet

Min mann skal ha pappaperm og er relativt nøytral til det. Han ser på det som en selvfølge da dette tross alt er barnet hans, men han gruer seg bittelitt til kjedelige og kanskje lange dager. Min er en skikkelig "mannemann" og du ser ikke han med en kaffe latte på cafe, eller barselgruppe for menn osv....  Men han snakker om å ta en del skogturer, trilleturer osv. Pluss at han er flinkt til å holde orden hjemme ;) (ikke lage mat da). Han synes det er lettere med en 3 åring som kan "være med litt" enn en baby, og det synes jeg han må få lov til :)

Han kommer ikke til å gjøre akkurat det samme som meg og siden han vil ha deler av permisjonen når jeg har sommerferie, blir det nok litt deling ;)

Skrevet (endret)

Det er nok mer vanlig enn du tror :( Derfor jeg synes det er så dumt at regjeringen skal bestemme hvor mange uker hver enkelt må ta. Det er jo bevist at MANGE menn bruker pappapermen på alt annet enn å være sammen med barnet: barnet er hos bestemor, i barnehage, mens mannen pusser opp, går på jakt, reiser osv. Er vel ikke helt det som er tanken med pappaperm?!

All statistikk viser at jo mer pappaperm mennene får, jo mer velger de å ta. Det er MYE lettere å informere arbeidsgiver om at man skal ta ut 3 måneder pappaperm når man faktisk får betalt for dem og har krav på det. Om pappaen ikke har rett på permisjon så vil det også være mye vanskeligere for ham å få det av arbeidsgiveren. Og da er vi plutselig flere tiår tilbake i tid, hvor det kun var kvinner som dugde i heimen. Vil vi virkelig tilbake dit?

Nå for tiden så er det jo faktisk mennene selv som stikker pinnene i hjulet fordi de ikke gidder å være sammen med barna sine.

Samt at veldig mange kvinner gjerne vil Hæ de ukene. Burde ikke dette si oss/politikerene noe? Det er ikke dette en stor del av befolkningen vil ha. Hvorfor skal vi presses på en mindretalls oppfatning av hvordan vi skal organisere familien og oppdra barna våre?

Hvis det var snakk om at fedrene MÅTTE ta ut 3 måneder i strekk i løpet av barnets første leveår, ja da hadde det vært ille. Mest med tanke på nasjonale anbefalinger i fht amming. Men når far kan få sjonglere disse ukene fritt i TRE ÅR etter barnets ankomst, da er det virkelig ikke synd på noen, og da er det kun snakk om vrangvilje. Menn flest klarer fint å få avviklet 5 ferieuker i året, hvorfor skal de ikke klare å få avviklet noen hjemmeuker alene med barna sine? Jeg syns det er fantastisk flott at fedre tar ut stadig mer permisjon for å kose seg hjemme med barna sine. De knytter langt tettere bånd med barna, og kvinner blir mer likeverdige med menn i arbeidslivet.

Endret av Madolyn
Skrevet

Mannen min makter heller ikke 14 uker sammenhengende som husfar, og siden han har en jobb hvor det også er umulig å gå til uten å gå konkurs (selvstendig næringsdrivende) løste vi det greit med tidskonto.

Far var hjemme to dager i uken og jeg var hjemme tre dager i uken. Alle var såre fornøyd :)

Mannen min er faktisk en fantastisk far selv om han blir mer rastløs enn både han og ungen har godt av om han må gå hjemme i ukesvis å "stulle hjemme". Derfor fant vi andre løsninger som gav ungen mest mulig tid hjemme før det begynte i barnehagen.

Anonymous poster hash: 192a6...1a4
Skrevet

Nei, Gud forby!!

Er det ekleste eksemplarer av mann heg kan tenke meg.

Og avskaff pappapermisjonen og gi den til fri fordeling:)

Anonymous poster hash: 499ac...b15

Skrevet

Min gleder seg enormt, og er kjempelei seg for at jeg får være hjemme så lenge mens han må jobbe. 

Anonymous poster hash: 7accb...484

Men dere kan jo dele mer om han har lyst til å ha mer permisjon :-)

Mor og far har like rett til permisjon, bortsett fra  noen uker som er helt bestemt mor eller far.

Skrevet

Nei, Gud forby!!

Ser ut som om den nye regjeringen er enig med deg. 2 uker av pappapermen er allerede lagt tilbake i fellespotten. Og kontantstøtten er økt, i likhet med makspris i barnehagene. Barnehageinntakene som var tiltenkt to ganger i året er nå holdt tilbake til èn gang i året. Så nå legges det til rette for at kvinnfolka skal holde seg i heimen med barna i årevis. Integrering av innvandrerbarn er hvert fall bare å glemme nå. Disse tendensene viser tydelig at den blåblå regjeringen vil jobbe seg lengre og lengre tilbake i tid, og rive ned hva AP-regjeringen bygget så fint opp for å fremme integrering og likestilling.

Skrevet

Min gleder seg enormt, og er kjempelei seg for at jeg får være hjemme så lenge mens han må jobbe. 

Anonymous poster hash: 7accb...484

Men dere kan jo dele mer om han har lyst til å ha mer permisjon :-)

Mor og far har like rett til permisjon, bortsett fra  noen uker som er helt bestemt mor eller far.

Mannen og jeg deler 60/40, i hans favør ;) Helt topp!

Skrevet

Nei, Gud forby!!

Ser ut som om den nye regjeringen er enig med deg. 2 uker av pappapermen er allerede lagt tilbake i fellespotten. Og kontantstøtten er økt, i likhet med makspris i barnehagene. Barnehageinntakene som var tiltenkt to ganger i året er nå holdt tilbake til èn gang i året. Så nå legges det til rette for at kvinnfolka skal holde seg i heimen med barna i årevis. Integrering av innvandrerbarn er hvert fall bare å glemme nå. Disse tendensene viser tydelig at den blåblå regjeringen vil jobbe seg lengre og lengre tilbake i tid, og rive ned hva AP-regjeringen bygget så fint opp for å fremme integrering og likestilling.

Yes!! Det er jo på tide det skjer noe fornuftig her i landet også!

Skrevet

Flere burde være som A. Lysbakken.Anonymous poster hash: b6101...b1e
Nei, Gud forby!!

Og avskaff pappapermisjonen og gi den til fri fordeling:)Anonymous poster hash: 499ac...b15

Ser ut som om den nye regjeringen er enig med deg. 2 uker av pappapermen er allerede lagt tilbake i fellespotten. Og kontantstøtten er økt, i likhet med makspris i barnehagene. Barnehageinntakene som var tiltenkt to ganger i året er nå holdt tilbake til èn gang i året. Så nå legges det til rette for at kvinnfolka skal holde seg i heimen med barna i årevis. Integrering av innvandrerbarn er hvert fall bare å glemme nå. Disse tendensene viser tydelig at den blåblå regjeringen vil jobbe seg lengre og lengre tilbake i tid, og rive ned hva AP-regjeringen bygget så fint opp for å fremme integrering og likestilling.Anonymous poster hash: f79e3...ff4

Yes!! Det er jo på tide det skjer noe fornuftig her i landet også! Anonymous poster hash: 499ac...b15

hurra for likestilling! Ikke noe man kan takke kvinner med din holdning for!

Anonymous poster hash: b7b02...5fa

Skrevet

Det er nok mer vanlig enn du tror :( Derfor jeg synes det er så dumt at regjeringen skal bestemme hvor mange uker hver enkelt må ta. Det er jo bevist at MANGE menn bruker pappapermen på alt annet enn å være sammen med barnet: barnet er hos bestemor, i barnehage, mens mannen pusser opp, går på jakt, reiser osv. Er vel ikke helt det som er tanken med pappaperm?! Anonymous poster hash: be1f3...d23

hvem får barn med slike huleboere???

Anonymous poster hash: b7b02...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...