Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Helt utslitt, vondt i rygg, hofter og nakke, hodepine og leggkramper. Hatt uvi 4 ganger og har lang reisevei, men siden det ikke feiler meg noe nekter legen å sykemelde meg. jordmoren shnes han er helt på jordet, men hun bestemmer jo ikke dette. Er så sliten nå at jeg har ingen kos og glede med svangerskapet. Er det ikke lov å jobbe redusert en periode mens man er gravid altså...? Anonymous poster hash: 51c4a...c51
Eeniemeenie Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Helt utslitt, vondt i rygg, hofter og nakke, hodepine og leggkramper. Hatt uvi 4 ganger og har lang reisevei, men siden det ikke feiler meg noe nekter legen å sykemelde meg. jordmoren shnes han er helt på jordet, men hun bestemmer jo ikke dette. Er så sliten nå at jeg har ingen kos og glede med svangerskapet. Er det ikke lov å jobbe redusert en periode mens man er gravid altså...? Anonymous poster hash: 51c4a...c51 Jo såklart. Bytt fastlege!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Bytt lege om du føler du ikke har en god nok kommunikasjon med legen. Anonymous poster hash: ac1ab...2b6
Gjest MMJ Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 lurer på om legene har mye press på seg i forhold til å skrive ut sykemeldinger til gravide?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 Helt utslitt, vondt i rygg, hofter og nakke, hodepine og leggkramper. Hatt uvi 4 ganger og har lang reisevei, men siden det ikke feiler meg noe nekter legen å sykemelde meg. jordmoren shnes han er helt på jordet, men hun bestemmer jo ikke dette. Er så sliten nå at jeg har ingen kos og glede med svangerskapet. Er det ikke lov å jobbe redusert en periode mens man er gravid altså...? Anonymous poster hash: 51c4a...c51 Det er ingen automatikk i at det er "lov" nei… trodde du det? Det er legen som skal vurdere hvorvidt den gravide kan/bør jobbe eller ikke, det er ikke nedskrevet i noen lov at en gravid kvinne skal få jobbe redusert. Anonymous poster hash: 1eb21...aee
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge. Dersom dette ikke går kan du få svangerskapspenger om det er farlig for fosteret at du fortsetter å jobbe. I ditt tilfelle høres det ut som om det er vanlige gravideplager som er problemet, og det sykemeldes man ikke for i utgangspunktet. Anonymous poster hash: d45c1...c05
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #7 Skrevet 9. februar 2014 Det er ikke lov å jobbe redusert for full lønn selv om du er gravid. Hvis du er for syk til å klare jobben kan du få sykemelding, men du må være syk, ikke bare gravid. Anonymous poster hash: 7ea13...d3a
beibilykke Skrevet 9. februar 2014 #8 Skrevet 9. februar 2014 bytt fastlege du, så ordner det seg nok lykke til, og god bedring. vet godt hvordan du har det! permisjonen min begynner heldigvis i morgen
Tipp topp Skrevet 9. februar 2014 #9 Skrevet 9. februar 2014 Er man helt utslitt, har vondt i rygg, nakke og hofter og masse hodepine og man IKKE er gravid tror jeg de aller fleste hadde foreslått en sykemelding. Men er man gravid får man bare tåle dette? Det er helt riktig at graviditet ikke er en sykdom, men det kan føre med seg mange plager som man bør kunne bli og normalt ville blitt sykemeldt av. Gå til en annen lege Evt en kiropraktor og hør hva de mener.
1. gang:) og engang til:) Skrevet 9. februar 2014 #10 Skrevet 9. februar 2014 Men hvorfor skriver ikke jordmor ut svangerskapspenger da?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #11 Skrevet 9. februar 2014 Svangerskapet er IKKE en del av permisjonen. Det betyr at dersom en lege mener du er frisk nok til å jobb, så kan du det! Det er alt for mange leger som er skriver ut sykemelding over en lav sko, og dette koster samfunnet ekstreme mengder penger. Be heller arbeidsgiver tilrettelegge, slik at det blir bedre for deg å jobbe med de svangerskapsplagene du har. Anonymous poster hash: 7ff1d...77a
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2014 #12 Skrevet 9. februar 2014 Slet/sliter med noe av det samme som deg dette svangerskapet. Jordmor som sa jeg burde sykmelde meg, siden jeg er så utslitt at jeg ikke orker noe annet. Etter forrige svangerskap fikk jeg fødselsdepresjon, som i følge flere fagfolk (jordmødre og en psykolog) kom av at jeg ikke hadde tid til å forberede meg og "nyte" forrige svangerskap, siden jeg jobbet 100% ut tiden fordi jeg følte jeg måtte holde ut, siden jeg tross alt hadde valgt å bli gravid. Hørte jo overalt at det ikke er en sykdom å være gravid. MEN som det nevnes ovenfor så fører det faktisk med seg en del symptomer som det er viktig å ta hensyn til. Min lege sykmeldte meg over telefon, og fikk beskjed om at dette var slik de gjorde det somregel. Var ikke en gang noen spørsmål (var i uke 27 da jeg fikk 100% sykmld). Jobber i barnehage og da var det visst vanlig å sykmelde seg i disse tider, så derfor ingen spøsmpl en gang Anonymous poster hash: e8d71...12a
Hjertefru Skrevet 9. februar 2014 #13 Skrevet 9. februar 2014 Mye som ikke er en sykdom, men som vanskeliggjør vanlig arbeid. Sier seg vel nesten selv at det er vanskelig å fungere fullt ut i en rekke vanlige kvinneyrker med noe på størrelse med en velvoksen vannmelon i magen. Tenker sykepleier ex. Beinbrudd er vel heller ikke strengt tatt en sykdom, men ofte en (selvforskyldt) tilstand som i større eller mindre grad gjør det vanskeligere å fungere på jobb og ellers. Selv hadde jeg optimal tilrettelegging på jobb, jobbet ikke fullt engang, men ba om (og fikk) sykemelding tre uker før jeg skulle ut i permisjon. Foranledningen var at jeg ikke greide å holde meg våken på jobb, måtte sove på sofa en times tid på tidligvakta. Innså både jeg og legen da at gamlemor ikke hadde noe på jobb å gjøre på en stund....
Hjertefru Skrevet 9. februar 2014 #14 Skrevet 9. februar 2014 ...og til deg hi: at fastlegen ikke vil gi deg sykemelding er nå så, men husk at du har krav på tilrettelegging fra arbeidsgiver. Denne plikten strekker seg ganske langt . Og hvis dette ikke er mulig kan du kreve svangerskapspenger. Lykke til videre
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #15 Skrevet 10. februar 2014 Vet ikke hva du jobber med HI. Noen yrker er jo tyngre enn andre. Synes vel legen din høres litt streng ut. Alternativet er å bytte lege for tror ikke h*n vil snu i saken. Anonymous poster hash: 30fdb...cd6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #16 Skrevet 10. februar 2014 Ville byttet fastlege. Kanskje det hjelper å væra sykmeldt en periode. Men be også om tilrettelegging på jobben. Jeg har også lang reisevei og fikk begynner senere og gå tidligere. Ble allikevel sykemeldt fom uke 30 pga kraftig bekkenløsning. Klarte knapt å gå så de på arbeid skjønte godt den. Tror nok de på arbeid ser hvordan du har det så er sikkert intr i å tilrettelegge for deg. Lykke til:) Anonymous poster hash: bed8c...ac7
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #17 Skrevet 10. februar 2014 Har du sett på hva du kan gjøre selv? Fysioterapi, trening i basseng eller annen tilrettelagt trening kan hjelpe på rygg, nakke og hofter. Hvorfor er du utslitt? Kan du ta det mer med ro etter jobb? Senke kravene i hus og heim? Legge deg tidligere? Har du andre barn? Hva med å prøve å få denne helga for deg selv så du kan slappe skikkelig av? Krampe i leggene har jeg ikke så mye greie på. Vet søsteren mimikk noen tabletter reseptfri på apoteket som hjalp, noe kosttilskudd. Hun brukte støttestrøpmer og ble bedre med bevegelse og varme bad. Synes ikke dette er sykemeldingsgrunn, du har flere måneder igjen av svangerskapet og det er ikke slik at man kan få jobbe redusert en periode "bare" pga man er gravid. At du har lang reiseveg til jobb kan du og se på. Hvordan kommer du deg til jobb? Tar du feks tog er det kanskje bedre å kjøre bil en periode? (Eller omvendt). Anonymous poster hash: e0872...470
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #18 Skrevet 10. februar 2014 Skulle gjerne byttet fastlege, men pga det er fullt her har jeg fremdeles fastlege der vi bodde før. Forsåvidt en veldig ok fastlege, som dessverre er sykemeldt på ubestemt tid. Så nå er jeg henvist til denne vikaren og vet ikke noen mulighet for å få time hos noen andre. Ja, jeg forstår at man må regne med å bli sliten og ha noen plager når man er gravid. Men skal man virkelig presses til å jobbe fulltid helt frem til permisjonsstart? Synes det er å være i overkant streng jeg da. Det er en stor og tung jobb å bære frem et barn og om en gravid i perioder trenger å jobbe litt redusert uten å ha noen konkret sykdom så trodde jeg det var mulig... Anonymous poster hash: 51c4a...c51
Tauriel Skrevet 10. februar 2014 #19 Skrevet 10. februar 2014 Helt utslitt, vondt i rygg, hofter og nakke, hodepine og leggkramper. Hatt uvi 4 ganger og har lang reisevei, men siden det ikke feiler meg noe nekter legen å sykemelde meg. jordmoren shnes han er helt på jordet, men hun bestemmer jo ikke dette. Er så sliten nå at jeg har ingen kos og glede med svangerskapet. Er det ikke lov å jobbe redusert en periode mens man er gravid altså...? Anonymous poster hash: 51c4a...c51 Hadde byttet lege, man skal ikke gå å pine seg i jobben selv om man er gravid... Hadde du ikke vært gravid hadde du sikkert blitt sykemeldt... Vond rygg og hofter kan komme av bekkenløsning, så du bør få trening for det
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #20 Skrevet 10. februar 2014 Nå blir jeg vel slaktet, men det du skriver i første innlegg er vel helt vanlige gravideplager? Jeg har hatt det sånn i hverfall de siste 4 mnd av mine svangerskap, men aldri aktuelt å sykemelde meg. Anonymous poster hash: ece76...a70
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #21 Skrevet 10. februar 2014 Men HI, hva har du og/eller jobben din gjort for å tilrettelegge for at du skal ha et så greit svangerskap som mulig og samtidig jobbe? Anonymous poster hash: ce88d...34a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #22 Skrevet 10. februar 2014 Er man helt utslitt, har vondt i rygg, nakke og hofter og masse hodepine og man IKKE er gravid tror jeg de aller fleste hadde foreslått en sykemelding. Men er man gravid får man bare tåle dette? Det er helt riktig at graviditet ikke er en sykdom, men det kan føre med seg mange plager som man bør kunne bli og normalt ville blitt sykemeldt av. Gå til en annen lege Evt en kiropraktor og hør hva de mener. NEI!! Her inne mener de fleste at gravide med disse plagene selvfølgelig FORTJENER sykemelding (vinden har bare snudd litt i det siste pga medieoppslag), De skal da tenke på seg selv og kose seg i graviditeten?? - Må vite! Andre med de samme eller flere symptomer, som sover fra de setter bena innenfor dørstokken (eller ikke i det hele tatt) og ikke ser barna sine, får beskjed om å bite tenne sammen, ta ut ferien, jobbe redusert eller bytte jobb. De er ikke syke i følge dib! Anonymous poster hash: 54944...905
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #23 Skrevet 10. februar 2014 Skulle gjerne byttet fastlege, men pga det er fullt her har jeg fremdeles fastlege der vi bodde før. Forsåvidt en veldig ok fastlege, som dessverre er sykemeldt på ubestemt tid. Så nå er jeg henvist til denne vikaren og vet ikke noen mulighet for å få time hos noen andre. Ja, jeg forstår at man må regne med å bli sliten og ha noen plager når man er gravid. Men skal man virkelig presses til å jobbe fulltid helt frem til permisjonsstart? Synes det er å være i overkant streng jeg da. Det er en stor og tung jobb å bære frem et barn og om en gravid i perioder trenger å jobbe litt redusert uten å ha noen konkret sykdom så trodde jeg det var mulig... Anonymous poster hash: 51c4a...c51 Flere fastleger har den senere tiden uttalt seg i media om at gravide FORVENTER sykemelding, helt uten å ta tak i noe ved situasjonen selv. Som nevnt over har nettopp mange gravide ikke tatt hensyn til nye behov selv. Spise mer tilrettelagt kosthold, gå en tur på ettermiddagen og/eller ta en lur framfor husarbeid, herjing med unger, Passe på å få trent riktig og tilrettelagt. Gå til fysioterapi, naprapat, bassengtrening o.l. Leger har også sagt at rasende gravide har byttet fastlege da legen har anbefalt å prøve noe av det tilrettelagte FØR sykemelding vurderes på nytt. Jeg aner ikke hva du gjør, men mange gravide setter seg til uten at de selv jobber med å få et bedre svangerskap. De at du har lang reisevei er i grunn selvvalgt, så det teller ikke som grunn. Bruker du kollektivtransport kan du jo slappe av mens du reiser. Hva gjør du selv for at svangerskapet skal bli bedre? Anonymous poster hash: 54944...905
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #24 Skrevet 10. februar 2014 Kan anbefale deg magnesium tabeletter mot leggkramper, kjøper de på helsekost butikk. Anonymous poster hash: 770bd...63d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #25 Skrevet 10. februar 2014 Det virker som om du har hatt forventninger om å få jobbe redusert i slutten av svangerskapet. Du får ta en samtale med arbeidsgiver om tilrettelegging, i tillegg må du se på hva du selv kan gjøre på ettermiddagen. Jobben tar 7,5 timer pr døgn og du har 16,5 timer igjen av døgnet til hvile, trene osv. Anonymous poster hash: e0872...470
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå