Gå til innhold

plutselig stod 7 åringen på døra...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger funker det faktisk bedre å snakke sammen enn å ta fra han ting. Hva om noe annet hadde skjedd. Som han hadde gjort. Da kan det jo fort bøi til at han blir redd for å si det. Fordi han er eventuelt er redd for å miate noen av tingene!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger funker det faktisk bedre å snakke sammen enn å ta fra han ting. Hva om noe annet hadde skjedd. Som han hadde gjort. Da kan det jo fort bøi til at han blir redd for å si det. Fordi han er eventuelt er redd for å miate noen av tingene!

Amen!!!

Skrevet

Hvis han gjør det igjen,løser jeg den situasjonen når eller hvis det skjer:-)

Skrevet

Kanskje han kommer hjem til te og varmrundstykker etter han oppfører seg dårlig i barnebursdager også?

Husker tydelig fra tråden ang bursdager at du reagerte på at noen av foreldrene kalte han gal, men å følge han i bursdager- nei, det var uaktuelt!

Kanskje han bør få noen konsekvenser nå og da, og ikke bare flyte gjennom livet med at alt er lov siden en har en diagnose!

Anonymous poster hash: 79f96...ff7

Skrevet

Guuud bedre....hva i all verden skal man si

Skrevet

Og selvsagt får dårlig oppførsel konsekvenser,men velger kampene mine:-)

Skrevet

Herlighet som noen svarer her!

Om jeg har forstått dette riktig, så har gutten din litt ekstra utfordringer, HI.

HI og alle andre her inne er vel skjønt enig om én ting - og det er at gutten ikke skulle forlatt skolen/lærerne uten å si fra. Der stopper visst det meste av enighet også. Bortsett fra at jeg tror de aller fleste skulle ønske at lærere og assistenter alltid kunne holde øye med absolutt alle barn. De fleste bør greie å forstå at selv om det er det man streber etter, så er det ikke gjennomførbart å ha 100 % kontroll på alle barna hvert sekund i en stor akebakke med mange barn i. En ting er om det er én klasse, noe annet hvis det var flere.

Så til gutten din, HI. Han var tydeligvis veldig glad for å se deg :D

Samtidig er det jo helt tydelig at han visste at det han hadde gjort ikke var helt riktig, for han prøvde å berolige deg med at han kjente veien og visste hvordan han skulle forholde seg til trafikken.

Der viser gutten faktisk at han tenker langt mer enn hva enkelte her gir han kreditt for...

Det andre er handleevne - selv om man ikke nødvendigvis mener han handlet riktig, så kan man si at - bortsett fra det at han burde sagt fra at han gikk - så var gutten løsningsorientert. Han var gjennomvåt, han var kald, han fant ut at han kunne veien hjem og at han visste hva han skulle passe seg for i trafikken... og så gikk han hjem for å få på seg tørre klær og bli varm. Det viser logisk tenking, handelevne og initiativ :)

Og et barn som tenker slik - og man i etterpå kan ha en lang alvorssamtale med om hvor han valgte feil - det er et barn som kan lære å tenke og handle riktigere neste gang, etter min mening! :)

Noen ser på den varme teen og rundstykkene som "belønning" for at han stakk av.

Er det ikke heller bare sunn fornuft - et gjennomvått og kald barn vil man få varmt igjen! Det var jo trolig ikke meningen at de skulle være mange timene til på skolen - i så fall burde de fått beskjed om å ha med seg skifte. At noen mener HI skulle sendt et vått og kaldt barn tilbake til skolen uten å få skifte, det sjokkerer meg! En annen ting er at det er ikke alle som har flere sett med varme nok vintersko og ytterpåplagg.

HI kjenner sin sønn best, og hun forteller at hun har hatt best effekt tidligere av å prate ordentlig med gutten sin for å lære ham hva han kan gjøre og ikke gjøre. Hun forteller at gutten er mer mottakelig for rettledning på den måten.

Når det er dette som fungerer best for denne gutten - hvorfor skulle hun da ha kjeftet på ham og straffet ham med å sende ham våt og kald tilbake? Hvorfor skulle hun ha straffet ham mer i ettertid, når hun vet han lærer mer og forstår mer når hun snakker til ham på en rolig måte?

Noen barn responderer på kjefting og straff, men de fleste barn responderer bedre på veiledning og respekt når det kommer til alvorlige ting.

Jeg greier ikke med min beste vilje forstå hvorfor noen her inne - uten å kjenne gutten til HI - kan mene at hun bør velge en metode for straffe gutten som hun vet fungerer dårligere på gutten hennes!!?!

Noen mener tydeligvis også at det er greit å sende ham tilbake våt og kald og risikere at han blir syk. Men det ville kanskje også vært en passene straff? Barn tenker ikke på sykdom som straff for sine egne handlinger! Ikke bør vi straffe dem med det heller!

Hun fikk gutten i varme klær, ga ham mat og varm drikke slik at han ikke skulle bli syk. Tørre klær, varm drikke og te gjorde ham trolig langt mer mottakelig for irrettesettelser enn hva det ville gjort om han måtte fortsette å være kald og frossen. Etter å ha fått varmen i gutten snakket hun lenge med ham for å få ham til å forstå hva han hadde gjort galt, læreren kom innom og de tre sammen pratet om det som hadde skjedd.

Er dette virkelig feil måte å handle på?

# 54 viser til en bursdagstråd. Den har jeg ikke lest. Men # 54 skriver "Kanskje han bør få noen konsekvenser nå og da, og ikke bare flyte gjennom livet med at alt er lov siden en har en diagnose!"

Det kan man selvfølgelig mene. Men hvis barnet responderer bedre på samtaler enn kjeft og "konsekvenser" (konsekvenser er ofte bare en omskriving av straff når det kommer til barn) - bør man da likevel velge "konsekvenser"?

Med min lille erfaring med barn med litt andre behov, så er det et par ting jeg har lært. De er svært forskjellige, så det som fungere for en trenger ikke fungere for en annen. Der skiller de seg egentlig ikke fra andre barn! ;)

Men det som kanskje er enda tydeligere, det er at det som fungerte i går ikke trenger å fungere i dag. Selv om en "konsekvens" etter én handling fungerer, så kan samme "konsekvens" etter en helt annen handling bli rene katastrofen for å få til en konstruktiv læring. Man må rett og slett se an dagsform, hvor kontaktbar de er, hva som har skjedd, hvorfor de gjorde det, kan de forstå følgene av det de har gjort..... det å forholde seg til disse barna er ikke like rett frem som det er for andre barn. Det finnes sjelden én riktig fremgangsmåte. Man må virkelig SE barnet fra gang til gang for å velge riktig metode.

Her valgte HI en metode som hun anså som best slik situasjonen var. I tillegg skal hun, lærer og assistent snakke om det som har skjedd over helgene også.

I mine øyne så har HI gjort det beste ut fra situasjonen. Så må hun, gutten og skolen jobbe best mulig videre for å sørge for at det ikke skjer igjen.

Men det oppriktige smilet og den gleden som gutten viste moren når hun åpnet døren - det viser en gutt som er trygg på morens kjærlighet og som også er veldig glad i henne! :) Det kan ingen ta fra henne <3

Anonymous poster hash: 5775d...f11
Skrevet

Hjelpes for noen svar du har fått! En og annen gang man også foreldre vise litt fleksibilitet. HI har snakket med gutten, læreren har vært innom og så spiste de mat. Verre var det ikke :)

Skjennepreken, vann og brød er ikke alltid veien å gå. Noen ganger kan man velge noe annet uten at det betyr at barna blir noen rebeller av den grunn.

Skrevet

Jeg tenker at du ikke gjorde klokt i å lage det om til en kosestund. Ville selvfølgelig fått på barnet mitt varme og tørre klær, men hadde jaggu følgt han tilbake. Fått han til å beklage for læreren, for å ha stukket av. Skolebarn burde ha lært at man ikke stikker av!

Anonymous poster hash: a1cf4...ce5
Skrevet

Tuuuuusen takk for svaret ditt:-) du aner ikke hvor mye det varmer:-)

Skrevet

Jeg tenker at du ikke gjorde klokt i å lage det om til en kosestund. Ville selvfølgelig fått på barnet mitt varme og tørre klær, men hadde jaggu følgt han tilbake. Fått han til å beklage for læreren, for å ha stukket av. Skolebarn burde ha lært at man ikke stikker av!   Anonymous poster hash: a1cf4...ce5

Lærer kom hit,vi snakket...de skoledagen var strax over...lærer så ingen grunn til å ta han med tilbake til skolen...

Skrevet

Er glad jeg ikke var barnet til noen av de som har svart deg her. Du høres ut som en like varm og god mor som jeg hadde. Som oppdro meg med å prate med meg slik at jeg lærte å forstå konsekvensene av mine valg. Og at dårlige valg først og fremst bare gikk ut over meg selv. Altså prate med respekt, ikke kjefte og straffe. Jeg vil også være en slik mamma. Synes du handlet helt riktig og det er godt å se fra svarene dine at du vet det :)

Anonymous poster hash: b9888...614
Skrevet

Er glad jeg ikke var barnet til noen av de som har svart deg her. Du høres ut som en like varm og god mor som jeg hadde. Som oppdro meg med å prate med meg slik at jeg lærte å forstå konsekvensene av mine valg. Og at dårlige valg først og fremst bare gikk ut over meg selv. Altså prate med respekt, ikke kjefte og straffe. Jeg vil også være en slik mamma. Synes du handlet helt riktig og det er godt å se fra svarene dine at du vet det :)Anonymous poster hash: b9888...614

Tuuuusen takk:-) det varmer:-)

Skrevet

Det virker som det mange dibere tror,er at det finnes en fasit på oppdragelse..

Skrevet

Kan ikke annet enn tulleflire av alle de humørløse svarene på denne tråden. Konsekvens, dra inn leker og sende ungen tilbake en time før skolen slutter i våte klær. Gidder ikke lese alt.

Tror det sitter folk her og svarer uten praktisk erfaring med barn, men at de har kanskje sett for mange episoder av super-nanny...:/

Når man har barn i første klasse må man regne med litt av hvert, også at de ikke skjønner konseptet med å være på skolen. Spesielle behov eller ikke. Sjelden jeg roper på barnevernet, men det å sende en liten venn tilbake i våte klær og sko syns jeg kvalifiserer til bekymringsmelding. Medmenneskelighet er aldri feil, heller ikke mot barn.

Skrevet
Kan ikke annet enn tulleflire av alle de humørløse svarene på denne tråden. Konsekvens, dra inn leker og sende ungen tilbake en time før skolen slutter i våte klær. Gidder ikke lese alt.

Tror det sitter folk her og svarer uten praktisk erfaring med barn, men at de har kanskje sett for mange episoder av super-nanny...:/

Når man har barn i første klasse må man regne med litt av hvert, også at de ikke skjønner konseptet med å være på skolen. Spesielle behov eller ikke. Sjelden jeg roper på barnevernet, men det å sende en liten venn tilbake i våte klær og sko syns jeg kvalifiserer til bekymringsmelding. Medmenneskelighet er aldri feil, heller ikke mot barn.[/quot

Takk:-)

Må bare bli vandt til at det er mye synsing her inne

Skrevet

Det var ikke noe alternativ å sende han tilbake,som skrevet før kom lærer hit,vi snakket.

Ungens klær var klissvåte,sko osv...

Hvorfor i alle dager sku jeg sendt han ut i våte klær?

Fordi det kunne ha lært ham at det ikke hjelper å stikke av fra skolen. Hadde han bedt om å få gå hjem og skifte ville selvfølgelig saken ha vært en annen. Nå oppnådde han jo akkurat det han ønsket med å være ulydig. Hvorfor skulle han gjøre det på noen annen måte en annen gang?Anonymous poster hash: 24e63...58b

Mener du i fullt alvor at gutten skulle bli sendt utigjen våt og kald?

Skrevet

Det var ikke noe alternativ å sende han tilbake,som skrevet før kom lærer hit,vi snakket.

Ungens klær var klissvåte,sko osv...

Hvorfor i alle dager sku jeg sendt han ut i våte klær?

Fordi det kunne ha lært ham at det ikke hjelper å stikke av fra skolen. Hadde han bedt om å få gå hjem og skifte ville selvfølgelig saken ha vært en annen. Nå oppnådde han jo akkurat det han ønsket med å være ulydig. Hvorfor skulle han gjøre det på noen annen måte en annen gang?Anonymous poster hash: 24e63...58b

Mener du i fullt alvor at gutten skulle bli sendt utigjen våt og kald?

kommer litt ann på hvor våt han egentlig var og hvor langt det var tilbake til skolen. Var han søkvåt fra topp til tå og hadde en time å gå tilbake til skolen mener jeg ikke det. Om han derimot var som mine ofte er når de kommer inn og er våte, litt fuktige på beina, våte i rompa og på vottene, og det var bare noen minutter å gå til skolen ville jeg gjort det.

Anonymous poster hash: 24e63...58b

Skrevet

Tar vel 25 min å gå til skolen,han var klissvåt fra topp til tå

Skrevet

Jeg hadde ikke sendt gutten min tilbake i våte klær, men jeg hadde raskt skiftet på han og deretter fulgt han tilbake, eller til skolen.

Jeg ville heller ikke lagd en kosestund for han. På veien hadde jeg forklart han at det ikke er greit å stikke av når man er på skolen. ( den samtalen har jeg tatt med mine barn da de skulle begynne på skolen, så her har jeg heldigvis aldri opplevd at en av ungene har stukket av).

Flaut at læreren måtte forlate klassen for å lete opp din sønn.... Et spørsmål : har du ikke forklart han skolereglene før? Har du ikke forklart han at han alltid må si i fra til voksne hvor han går? Jeg har også et barn med ADHD, men han ville aldri funnet på å bare stikke av sånn. Uansett om han var våt og kald, så en kan ikke skylde på diagnosen for sånn oppførsel.

Jeg tror dessverre ikke at gutten din har lært det rette av dette nå. Tvert i mot har han lært at det bare er til å følge egne lyster og ønsker, for Mamma fikser jo bare opp.

Anonymous poster hash: ccb4a...5b7

Skrevet

Flaut? For hvem?

Jeg syntes det var flott gjort av henne jeg.

Jeg kunne og sagt før helgen at min sønn aldri kunne stukket fra skolen fordi han da aldri hadde gjort det før.

men unger er unger,slik kan skje...

Jeg gjør det jeg synes er best for min sønn:-)

Skrevet

Flaut? For hvem?

Jeg kunne og sagt før helgen at min sønn aldri kunne stukket fra skolen fordi han da aldri hadde gjort det før.

Flaut for deg at læreren måtte bruke tid på dette. Et skolebarn bør vite at det ikke bare kan gå fra skolen. Det bør foreldrene ha forklart det. At det ikke er så uvanlig at ungene prøver seg selv om de vet det ikke er lov er en annen sak. Det skjer med både den ene og den andre, men de færreste belønnes med å slippe resten av skoledagen og en kosestund med god mat og mor for seg selv.

Det er klart du gjør hva du mener er best for ditt barn. Det gjør nesten alle foreldre det meste av tiden. Det er bare at en del av oss ikke mener det du gjorde var det beste for barnet. Jeg, og noen andre tror ikke barnet lærte noe som helst av din reaksjon. Jeg håper jo vi tar feil, men om det er vanlig reaksjon på på oppførsel som er oppvakt gal er jeg redd du vil oppleve mye "testing av grenser" fremover.

Skrevet

Ser for meg uskyldige lille gutten din, som sikkert var så fornøyd og glad for å ha kommet hjem uten problem.

Selvfølgelig må han få praten om at det ikke er lov osv. Men herregud for noen tragiske svar over her! Guttungen min slutter 12:15 på fredager, så hadde ikke vært noe vits å sende han tilbake hvis han hadde kommet hjem 12:00!

Du ringte faktisk læreren og sa i fra, flere udugelige foreldre her inne som hadde sittet og gnidd seg i henda og venta på tlf fra skolen. Og læreren kom over for å snakke med dere. Jeg ser ikke problemet.. !

Skrevet

Flaut? For hvem?

Flaut for deg at læreren måtte bruke tid på dette. Et skolebarn bør vite at det ikke bare kan gå fra skolen. Det bør foreldrene ha forklart det. At det ikke er så uvanlig at ungene prøver seg selv om de vet det ikke er lov er en annen sak. Det skjer med både den ene og den andre, men de færreste belønnes med å slippe resten av skoledagen og en kosestund med god mat og mor for seg selv.

Det er klart du gjør hva du mener er best for ditt barn. Det gjør nesten alle foreldre det meste av tiden. Det er bare at en del av oss ikke mener det du gjorde var det beste for barnet. Jeg, og noen andre tror ikke barnet lærte noe som helst av din reaksjon. Jeg håper jo vi tar feil, men om det er vanlig reaksjon på på oppførsel som er oppvakt gal er jeg redd du vil oppleve mye "testing av grenser" fremover.

Tror nok du har veldig rett i mye. Det har en jo sett fra andre innlegg. Og at hun syns det er flott at læreren må forlate resten av klassen sier jo sitt- snakk om å se bare seg selv og sine.

Kanskje ikke så rart at foreldrene til de andre snakker om sønnen hennes.

Skrevet
Tror nok du har veldig rett i mye. Det har en jo sett fra andre innlegg. Og at hun syns det er flott at læreren må forlate resten av klassen sier jo sitt- snakk om å se bare seg selv og sine.

Kanskje ikke så rart at foreldrene til de andre snakker om sønnen hennes.

Herlighet - kan godt være at læreren kom når de andre var gått hjem. Førsteklassingene er jo som regel ikke så sent på skolen på fredager!

Hun skriver at det er flott at læreren tok seg tid til å komme innom. Hun skrev ikke at hun syntes det er flott om læreren gikk fra de andre barna. Jeg gir faktisk læreren såpass cred at jeg ikke tror læreren gikk fra alle barna for å komme hjem til HI - det ville vært ansvarsløst fra lærerens siden hvis ikke andre tok over ansvaret for de andre elevene.

Men at HI synes det er flott at læreren bryr seg så mye at h*n kommer innom, det viser vel bare at HI setter pris på at læreren følger opp sønnen hennes.

Jeg vil anta at en lærer som får beskjed om hvor et savnet barn er har vett nok til å holde seg med de andre barna inntil deres skoledag er over. Hvis en lærer velger å forlate en hel klasse alene for å komme hjem til et barn som har gått fra skolen, så sier det langt mer om læreren enn noe annet.

Ærlig talt - dette begynner å ligne en hetsetråd.

Dere som er så bastante i deres kritikk har enten svært lite erfaring med barn med spesielle behov - eller dere har ikke oppdaget hvor forskjellige slike barn kan være. Selv om dere skulle ha erfaring så betyr ikke det at dere er ekspert på HIs sønn! De er så forskjellige disse barna med litt spesielle behov.

Jeg har lest noen av trådene hvor HI har tatt opp ting om sin sønn. Jeg er ikke nødvendigvis enig i alle hennes valg. Men jeg kjenner ikke hennes gutt eller henne, så jeg sitter ikke i en posisjon hvor jeg kan dømme!

Selv om jeg kanskje er litt uenig i noen få av HIs valg (ikke det hun gjorde i dag, der tror jeg hun gjorde det eneste rette i situasjonen!) så leser jeg at hun er en mor som virkelig prøver å gjøre det som er riktig for hennes sønn!! Og det bør respekteres!!!

Og ut fra det man leser her inne så tør jeg påstå at det ikke er alle som er like engasjerte i sine barns oppvekst som det HI er...

Anonymous poster hash: 5775d...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...