Gå til innhold

Dette med at barn er dyrere dess eldre de er...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet og humret meg gjennom tråden fra topp til bunn, og må bare si takk for realitetsorienteringen alle sammen! Jeg har faktisk levd i den villfarelsen at jeg vil få mye mer å rutte med i måneden når jeg er ferdig med bhg og SFO. Lærte litt nå gitt, og legger fantasien om bedre fremtidig økonomi i glemmekassa

Du får noen gode år imellom der ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg oppfatter det. Så virker det dyrer med små barn for man har det faste utgifter som blir trekt hver mnd, barnehage og SFO. Det er store beløp som går ut hver mnd.

Så det elementær her er faste trekk. Er det faste beløp som blir trekt fra konto hver mnd som skal dekke opp noe ang tenåringer? I utgangspunktet ikke? Fritids aktiviteter blir dratt frem, men dette er noe som vi som foreldre bestemmer, barnas interesser bestemmer og selfølgelig tilbudet . Men dette er en utgift som kan være fra 0-?

Klær er også veldig forskjellig. Noen små barn trenger mange skift,mens andre lite. Tenåringer er også gforskjellige,Igjen tenker jeg det er vi foreldre som sitter på pengene og bestemmer hvor mye som skal bli brukt på klær, sko ol.

Mat er vel den utgiftene som ikke kan begrense, mat må man jo ha. Skal en ha open fritidsklubb for barnas venner med mat og drikke blir jo det dyrt. Men dette er no man selv bestemmer? Ja fint tiltak, og man kan faktisk føle seg velkommen, ha et godt forhold til barnas venner selv om man ikke metter de hver dag?

Anonymous poster hash: 1f256...6e1

Skrevet

Har sittet og humret meg gjennom tråden fra topp til bunn, og må bare si takk for realitetsorienteringen alle sammen! Jeg har faktisk levd i den villfarelsen at jeg vil få mye mer å rutte med i måneden når jeg er ferdig med bhg og SFO. Lærte litt nå gitt, og legger fantasien om bedre fremtidig økonomi i glemmekassa

Jeg var i grunn fornøyd og overbevist med svarene halvveis inn på 1. side, men denne diskusjonen er rett og slett litt underholdende. Unektelig litt artig med slike motpoler!

Jeg hører hva du sier om roligere år, men innser at disse pengene må og bør settes inn på sparekonto så vi er forberedt på ungdomstiden ;)

Nå har jeg tre tette, en gutt og to jenter. Dette blir spennende!

HI

Anonymous poster hash: a2f31...3da

Skrevet

Synes folk krisemaksimerer budsjettet litt her. Det går an å kjøpe knapt brukte ting til en billig pris på finn.no Pizza kan lages til noen tiere. Det går helt greit å arve ting som funker bra. Ikke alle fritidssysler har minstepris ti tusen kroner per måned. Det går an å dele på kjøring med andre foreldre. Man trenger ikke bli narkoman og venneløs. Om du ber en tenåring bruke samme bukse to ganger før den legges til vask blir han ikke automatisk en seriemorder. Det er fullt mulig at tenåringer ønsker seg dyrere utstyr i bursdag- og julegave som spleisegave fra slekten. Har man skikkelig dårlig råd, får ungen stipend på videregående. Det finnes til og med tilskudd for familier med dårlig råd i enkelte fritidssyssler.

Mulig alle her bor i Bærum og har 70000 kroner per måned. Men jeg kjenner mange med tenåringsbarn som ikke har uovertruffent mye penger. Og ingen av dem er narkomane, mobbeofre, eller skiller seg spesielt ut fra resten av venneflokken.

Anonymous poster hash: 7d8db...0aa

Hahahahahaha tror du ALLE som bor i Bærum har 70000kr+ i mnd? jeg bor der og har ikke i nærheten så mye, men jenta har ski (langrenn og slalåm) hun har og skøyter, hun er bare 6.5 år men hun er så stor allerede at hun blir invitert med i bakken, med på isen ol og da bør hun ha det for det er svindyrt og leie utstyr, og det er bedre og ha sitt eget for det sitter slikt det skal.

Barn koster en del og vill koste mer etter hvert som de blir eldre, som foreldre kan man til en viss grad styre dette, men det kommer en tid da alt vi sier og mener og feil og enormt teit.

Så jeg skal begynne og bygge sparekonto til begge jentene blir så store slik at de kan få noe av det de måtte trenge.

Skrevet

Det provoserer ikke meg, men sier bare at det er mange bortskjemte ungdommer ute og går!!!

Mine barn har aldri gått i filler overhodet, men pene rene moteklær, gjerne kjøpt på salg. Jobb kan de fleste få, bare å stå litt på for det. Barnevakt, reklamebud, vg/dagbladet på søndager, klippe gress, måke snø, selge jordbær, plukke jordbær...osv...

Anonymous poster hash: 4f62a...793

Pene, rene moteklær til en på 15 koster allikevel mer enn pene, rene moteklær til en på 3. Bare underbukser til en gutt/mann i voksenstørrelse koster jo rundt en hundrelapp pr. stk, og da er det ikke merkeundertøy en gang, det koster ikke spiderman-boxerne til treåringen. Altså, er alt, selv om man er forsiktig med penger, litt dyrere for en tenåring.

Jeg ser også at du sier at "de fleste kan få seg en jobb", Det er ikke vår, og en del andre tenåringsforeldres erfaring. De få jobbene som kan gjøres av de under 18, er det langt mellom, og om du ikke har en onkel som har butikk, så er det omtrent umulig å få.

Enig!

Min tenåring fikk seg endelig sommerjobb i fjor, tror hun begynte jobbjakten i 2011. Alle i familien er helsepersonell og har lite kontakter ex i varehandel. Det var drit vanskelig, selv om vi mobiliserte hele nettverket, ba om råd hos NAV osv. Til slutt fikk hun seg jobb via Facebook. Men lett, det var det ikke :/

Skrevet

Takk for oppmuntringen😄👍

Skrevet

Enig!

Min tenåring fikk seg endelig sommerjobb i fjor, tror hun begynte jobbjakten i 2011. Alle i familien er helsepersonell og har lite kontakter ex i varehandel. Det var drit vanskelig, selv om vi mobiliserte hele nettverket, ba om råd hos NAV osv. Til slutt fikk hun seg jobb via Facebook. Men lett, det var det ikke :/

Her tok det tre år - innimellom der rakk hun å bli atten. Og det er ikke fordi hun ikke prøvde - hun gikk fra butikk til butikk til gatekjøkken til ... og jeg må ha kopiert opp hundre søknader og cv (med den ene rydde-sommerjobben hun klarte å skrape til seg).  Ikke engang avisrute fikk hun.

Anonymous poster hash: 0e9b4...e20

Skrevet

Telefonsalg er en lett jobb å få. 

Anonymous poster hash: 2c382...e66
Skrevet

Telefonsalg er en lett jobb å få.  Anonymous poster hash: 2c382...e66

Da er man vel avhengige av å ha et callsenter i nærheten.

Ikke alle som bor i tettbygde strøk, vet du.

Anonymous poster hash: cf225...fc5

Skrevet

nei det er sant. Men så lenge det ikke er altfor langt unna kan de det. Litt avhengig av kollektivtransporten da.

Skrevet

Utgiften til barnetilsyn er temmelig høy, og utstyrskravene som følger med å ha barn I barnehagen er også temmelig dyre. Vi har bade små og store barn, og jeg er vel helt klart av den oppfatning at de minste barna er dyrere, enn de eldste.

Større barn trenger ikke være dyre, men om man skal ha dem til å drive med hest, alpint, eller andre svært dyre aktiviteter stiller det seg selvsagt annerledes.

Joda de spiser litt mer, og de dusjer litt oftere, og slik sett broker mer strøm, mne de spiser da tross alt ikke så mye, dessuten er de flinkere til å spise alt de forsyner seg med, så svinnet er mindre.

Nei, jeg er enig med deg hi, barna blir ikke dyrer straks de blir elder. Det kommer an på hva de driver med, og hvordan de lever.

Anonymous poster hash: 71d97...9dd
Skrevet

Telefonsalg er en lett jobb å få. 

Hehe, ikke fullt så lett å få lønna si fra. Mye useriøse som bare utnytter ungdom og sparker dem når det passer.

Anonymous poster hash: 0e9b4...e20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...