Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #76 Skrevet 30. januar 2014 Barna må ikke ha dyre skipakker, dette går an å leie på skisteder. Man må jo begrense seg litt. Noen nevnte konkurranse idrett, men dette er ikke noe nødvendig en tenåring må delta på, det tar man etter hva man har råd til. Man kan fint dele hotellrom, i min familie har vi delt hotellrom også etter jeg ble voksen. Jakker til 3000...hahahaha seriøst? Det har jeg aldri kjøpt til meg selv en gang. Nei, man finner fint en fin jakke til under 500. Det er dyrt hvis man velger å gjøre det dyrt. Anonymous poster hash: 9444c...36e Det bør kanskje nevnes at de ungene som ikke har råd til å drive med x (konkurranseidrett, musikk, dans, eller hva du nå måtte mene er valgfritt og implisert bortskjemming) havner i de miljøene som er overrepresentert i feil statistikker? Anonymous poster hash: 0e9b4...e20 Jeg vil tro det er å drive ullen forskning relativt lang. Man blir ikke med nødvendighet narkoman fordi man aldri gikk på musikkskolen. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa
sug lut Skrevet 30. januar 2014 #77 Skrevet 30. januar 2014 Og venner får fint gå hjem og spise. Jeg skal ikke spandere mat på barnas venner, det har de egne foreldre til. Mat er dyrt. Anonymous poster hash: 9444c...36e Slapp av, det kommer ikke til å være deg de vil være hos uansett. Anonymous poster hash: 0e9b4...e20 De kommer nok til å være hos oss også, men mat får de ikke. Det er helt normalt å vente på rommet under måltid, men hvis de er sultne så går de hjem. Anonymous poster hash: 9444c...36e Oj.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. januar 2014 #78 Skrevet 30. januar 2014 Nei de får ikke stipend. Eller det avhenger av inntekten til foreldrene. Mine barn har ikke fått det, fordi jeg og mannen har for mye inntekt. Men lån derimot.... er ikke noe smart å ha på videregående nivå! Alle i videregående får et lite utstyrsstipend, avhengig av hvilken linje de går på. Fra 930-2000 og ett eller annet. I tillegg er utdanning gratis i Norge. De får låne en pc gjennom hele året, bortsett fra sommerferien, og bøker lånes gratis. På 0,- er altså skolegangen dekket. Ellers kan man jo be den unge om å sette opp et budsjett selv, gi f.eks 1000-1500 kroner i måneden som skal dekke klær, kino, mobil. Busskort er vel på omtrent 300 kroner. Hvis den unge håpefulle i tillegg jobber litt ved siden av, er da ikke det så verst? For all del, om man har økonomi og vilje til å bruke ti tusen kroner på tenåringen i huset, så er jo det opp til foreldrene. Men de fleste av oss har kanskje ikke det, og det går da greit det også. Det er ikke noen naturlov som sier at alle tenåringer må ha ekstremt dyre aktiviteter, gå på kino hver uke, eller bruke flere tusen kroner på klær i måneden. Det er forbruksmønster. Og miljø. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Her går utstyrstipendet (grunnbeølpet) til leie av PC av fylkekommunen, og de kan ikke velge å la det være. Linjer som elektro, restaurant og matfag og bygg krever utstyr av elevene som koster langt mer enn de det får i stipend, selv om det er utvidet. Mengden varmtvann de bruker på å dusje er astronomisk. En tenåringsgutt spiser som to voksne. De bytter klær til stadighet, og tror du du har mye klesvask med en liten en, vent til han blir stor.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #79 Skrevet 30. januar 2014 Arrrgh, må dere lage en krangletråd om at "ingen barn vil leke med barnet ditt hvis du er så blakk at du ikke kan gi dem mat"? Synes dette var en interessant tråd, kan vi ikke holde den litt saklig? Anonymous poster hash: 7d8db...0aa
*Miss Marple* Skrevet 30. januar 2014 #80 Skrevet 30. januar 2014 Synes det virker som om folk flest har en sjokkerende dårlig økonomisk styring. Tipper jeg kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør i måneden, uten å få noe neneverdig bedre livskvalitet, eller føle at jeg egentlig brukte noe mer. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Jeg er enig i at mange småbarnsforeldre er sjokkerende naive i forhold til fremtidige utgifter, ja. Heldig vis skjer ikke endringene over natten. De får litt tid på å tilpasse seg. Anonymous poster hash: 28691...ab9 Men de budsjettene som er lagt frem her i tråden, de overbeviser jo ikke? Utgiftene som er nevnt, er for det meste fullstendig valgbare? At en tenåring spiser mer enn femåring, er greit nok. Men om jeg hadde en ekstra voksen person i huset her, ville jo ikke matbudsjettet mitt økt med syv tusen, akkurat? Anonymous poster hash: 7d8db...0aa En voksen spiser langt mindre enn en gjennomsnittlig tenåringsgutt. Halvparten så mye, antakelig, til hvert måltid, pluss at tenåringen spiser en par-tre måltider ekstra pr døgn (og er like tynn). Med en egenprodusert og til enhver tid to-fire av kompisene her - gjerne på overnatting så man fikk inn et par natt-måltider - vel, regn ut sjøl. Jeg jager ikke folk ut av den grunn, at det er her de trives er jo bare flott. Men det koster. Jeg hadde det litt sånn da jeg bodde hjemme. Og elsket det. Akkurat det er noe jeg vil prioritere selv også. Og det skjønner jeg koster. Men åpent hus for tenåringers venner er vel anvendte matpenger, mener jeg. Men da er også det noe jeg innrømmer at jeg ville brukt et par tusen ekstra på, fordi jeg mener det er en fin ting. Jeg sier ikke nødvendigvis at alle tenåringer koster 5000 kroner i matutgifter for det. For det er vel vanligst at det ikke er sånn. Det er mine prioriteringer - og ikke noe som automatisk følger det å ha eldre unger i hus. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Enig i alt du sier, og mitt private "nødvendighets"regnskap er selvsagt ikke medregnet kamerater, men faktum er likevel at matbudsjettet er halvert etter ungen flyttet hjemmefra, i tillegg til at "kosepengepotten" med alt av tilvalg - som foring av andre slamper - nå kan brukes helt annerledes. (Men jeg må si jeg savner slampegjengen innimellom ) Det er også det, at der man før sa til kompisene til 8-åringen: "nå må du stikke hjem, for vi skal spise", så gjør man ikke det til en gjeng tenåringer. Jeg er ihvertfall glad for at de vil være her innimellom, selv om det nå går en stor pizza pr.hode der det før holdt med en på deling. De har fortsatt egne foreldre, om de er 8 eller 13år, foreldre som har ansvar for å holde sine egne barn med mat. Anonymous poster hash: 9444c...36e Hvis du ikke skjønner at det her ikke er snakk om ansvar eller plikt, men heller glede over at tenåringene føler seg velkomne i huset og heller henger her enn på et gatehjørne så er egentlig videre diskusjon nytteløs.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #81 Skrevet 30. januar 2014 Og venner får fint gå hjem og spise. Jeg skal ikke spandere mat på barnas venner, det har de egne foreldre til. Mat er dyrt. Anonymous poster hash: 9444c...36e Det blir neppe aktuell problemstilling. Ungommer merker hvor de er velkommen. Det handler ikke om de er velkommen eller ikke, det handler om jeg har lyst å bruke mine penger som jeg har jobbet og slitt inn på andres barn. Nei takk! Anonymous poster hash: 9444c...36e
Ugl@ ruger... Skrevet 30. januar 2014 #82 Skrevet 30. januar 2014 Tenåringer er kostbare i drift....punktum! Finnes selvsag unntak....men jevnt over, de er stor utgiftspost uten at de trenger å være spesiellt bortskjemte eller ekstragavante i klesveien....
Gjest Skrevet 30. januar 2014 #83 Skrevet 30. januar 2014 Går å banker meg selv i hodet av oppgitthet her inne. . Tenåringer koster mere enn lite søte Lise på 7 år (som går noen timer på SFO og bruker HM turndrakt på øvelsen sin 1 time i uken), uansett hvordan man vrir og vrenger på det! Ja kan du skrive akkurat hva tenåringen din koster deg i mnd da? Anonymous poster hash: 1f256...6e1 Har 3 stykken å fore her i måneden Mat: 8000,- minst. Treningsavgift : 2500 x 2 pr halvår x 2 Treningsleir : 5000 x 2 pr halvår x 2 Startavgifter : 75 x 5 pr stevne ca x 7 i året x 2 Kontigent 900 pr år x 1 Trengingsbukser: 3000 pr år Konkuranssebukse: 2500 pr år pr tenåring Svømmebriller 1000 pr år pr tenåring Beklager at jeg ikke gidder å regne ut pr måned, men ser jo sann ca hva utgiftene er. Selv trodde jeg at det kun holdt med badebukse fra HM til 149, da de begynte som 6 åringer Så feil tok jeg! Den eldste har egne penger til eget forbruk som bil, bensin, kino m.m Den nest yngste har ingen jobb og er avhengig av lommepenger fra oss Den mellomste ordner bil, bensin og penger til duppeditter selv. Har gitt seg på toppnivå med idretten sin og null kostnader der. Ellers kunne jeg har skrevet x 3 ang utgiftsposten der oppe. Jaja... dette var noe, og har helt sikkert glemt noe. Forresten, det er bedre at de trener enn å driver dank eller gjør seg feite foran data`n
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #84 Skrevet 30. januar 2014 Nei de får ikke stipend. Eller det avhenger av inntekten til foreldrene. Mine barn har ikke fått det, fordi jeg og mannen har for mye inntekt. Men lån derimot.... er ikke noe smart å ha på videregående nivå! Alle i videregående får et lite utstyrsstipend, avhengig av hvilken linje de går på. Fra 930-2000 og ett eller annet. I tillegg er utdanning gratis i Norge. De får låne en pc gjennom hele året, bortsett fra sommerferien, og bøker lånes gratis. På 0,- er altså skolegangen dekket. Ellers kan man jo be den unge om å sette opp et budsjett selv, gi f.eks 1000-1500 kroner i måneden som skal dekke klær, kino, mobil. Busskort er vel på omtrent 300 kroner. Hvis den unge håpefulle i tillegg jobber litt ved siden av, er da ikke det så verst? For all del, om man har økonomi og vilje til å bruke ti tusen kroner på tenåringen i huset, så er jo det opp til foreldrene. Men de fleste av oss har kanskje ikke det, og det går da greit det også. Det er ikke noen naturlov som sier at alle tenåringer må ha ekstremt dyre aktiviteter, gå på kino hver uke, eller bruke flere tusen kroner på klær i måneden. Det er forbruksmønster. Og miljø. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Her går utstyrstipendet (grunnbeølpet) til leie av PC av fylkekommunen, og de kan ikke velge å la det være. Linjer som elektro, restaurant og matfag og bygg krever utstyr av elevene som koster langt mer enn de det får i stipend, selv om det er utvidet. Mengden varmtvann de bruker på å dusje er astronomisk. En tenåringsgutt spiser som to voksne. De bytter klær til stadighet, og tror du du har mye klesvaskmed en liten en, vent til han blir stor. Jeg bor tydeligvis et billig sted. Men at strømregningen øker en del, det tror jeg på. Kanskje aller verst med tenåringsjenter? Anonymous poster hash: 7d8db...0aa
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #85 Skrevet 30. januar 2014 Synes det virker som om folk flest har en sjokkerende dårlig økonomisk styring. Tipper jeg kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør i måneden, uten å få noe neneverdig bedre livskvalitet, eller føle at jeg egentlig brukte noe mer. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Jeg er enig i at mange småbarnsforeldre er sjokkerende naive i forhold til fremtidige utgifter, ja. Heldig vis skjer ikke endringene over natten. De får litt tid på å tilpasse seg. Anonymous poster hash: 28691...ab9 Men de budsjettene som er lagt frem her i tråden, de overbeviser jo ikke? Utgiftene som er nevnt, er for det meste fullstendig valgbare? At en tenåring spiser mer enn femåring, er greit nok. Men om jeg hadde en ekstra voksen person i huset her, ville jo ikke matbudsjettet mitt økt med syv tusen, akkurat? Anonymous poster hash: 7d8db...0aa En voksen spiser langt mindre enn en gjennomsnittlig tenåringsgutt. Halvparten så mye, antakelig, til hvert måltid, pluss at tenåringen spiser en par-tre måltider ekstra pr døgn (og er like tynn). Med en egenprodusert og til enhver tid to-fire av kompisene her - gjerne på overnatting så man fikk inn et par natt-måltider - vel, regn ut sjøl. Jeg jager ikke folk ut av den grunn, at det er her de trives er jo bare flott. Men det koster. Jeg hadde det litt sånn da jeg bodde hjemme. Og elsket det. Akkurat det er noe jeg vil prioritere selv også. Og det skjønner jeg koster. Men åpent hus for tenåringers venner er vel anvendte matpenger, mener jeg. Men da er også det noe jeg innrømmer at jeg ville brukt et par tusen ekstra på, fordi jeg mener det er en fin ting. Jeg sier ikke nødvendigvis at alle tenåringer koster 5000 kroner i matutgifter for det. For det er vel vanligst at det ikke er sånn. Det er mine prioriteringer - og ikke noe som automatisk følger det å ha eldre unger i hus. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Enig i alt du sier, og mitt private "nødvendighets"regnskap er selvsagt ikke medregnet kamerater, men faktum er likevel at matbudsjettet er halvert etter ungen flyttet hjemmefra, i tillegg til at "kosepengepotten" med alt av tilvalg - som foring av andre slamper - nå kan brukes helt annerledes. (Men jeg må si jeg savner slampegjengen innimellom )Det er også det, at der man før sa til kompisene til 8-åringen: "nå må du stikke hjem, for vi skal spise", så gjør man ikke det til en gjeng tenåringer. Jeg er ihvertfall glad for at de vil være her innimellom, selv om det nå går en stor pizza pr.hode der det før holdt med en på deling. De har fortsatt egne foreldre, om de er 8 eller 13år, foreldre som har ansvar for å holde sine egne barn med mat. Anonymous poster hash: 9444c...36e Hvis du ikke skjønner at det her ikke er snakk om ansvar eller plikt, men heller glede over at tenåringene føler seg velkomne i huset og heller henger her enn på et gatehjørne så er egentlig videre diskusjon nytteløs. Som nevnt over, de kan godt komme på besøk, men ikke spise. "ååå, mamma, jeg tror ikke jeg mammaen til Per vil at jeg skal være hos dem, fordi jeg fikk ikke mat der..." "å, så grusomt Tom, nå må jeg som er mammaen din gi deg mat, for noen onde mennesker som ikke ville fø min unge" Seriøst Anonymous poster hash: 9444c...36e
Ugl@ ruger... Skrevet 30. januar 2014 #86 Skrevet 30. januar 2014 (endret) Og venner får fint gå hjem og spise. Jeg skal ikke spandere mat på barnas venner, det har de egne foreldre til. Mat er dyrt.Anonymous poster hash: 9444c...36e Det blir neppe aktuell problemstilling. Ungommer merker hvor de er velkommen. Det handler ikke om de er velkommen eller ikke, det handler om jeg har lyst å bruke mine penger som jeg har jobbet og slitt inn på andres barn. Nei takk! Anonymous poster hash: 9444c...36e Svært lite lurt, et åpent hjem, med raushet fører til at det er mindre sjans for at tenåringene roter seg bort i trøbbel, mat er en del av det å få dem til å føle seg velkommen. Her i hus får alle besøkende servering, om de er 5 år eller 70 år. Endret 30. januar 2014 av Ugl@ ruger...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #87 Skrevet 30. januar 2014 Mange som skjemmer bort ungene her ja. , hvordan skal de som 19-20 åringer og studenter fungere om dere foreldre har latt dem bli vant til en livstil med jakker til 3000kr, dyre klær ellers , dyre hobbyer uten noe begrensninger, kino, konsert når " alle andre " skal . Helt klart mange som ville slite om Norge endte opp i et økokomisk uføre. Familiene med bortskjemte og pengesløsende voksne og barn ville ikke klart seg. Mens noen fornuftige her og inkl meg og mine ville klart oss helt fint Anonymous poster hash: 27a55...86d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #88 Skrevet 30. januar 2014 Går å banker meg selv i hodet av oppgitthet her inne. . Tenåringer koster mere enn lite søte Lise på 7 år (som går noen timer på SFO og bruker HM turndrakt på øvelsen sin 1 time i uken), uansett hvordan man vrir og vrenger på det! Ja kan du skrive akkurat hva tenåringen din koster deg i mnd da? Anonymous poster hash: 1f256...6e1 Har 3 stykken å fore her i måneden Mat: 8000,- minst. Treningsavgift : 2500 x 2 pr halvår x 2 Treningsleir : 5000 x 2 pr halvår x 2 Startavgifter : 75 x 5 pr stevne ca x 7 i året x 2 Kontigent 900 pr år x 1 Trengingsbukser: 3000 pr år Konkuranssebukse: 2500 pr år pr tenåring Svømmebriller 1000 pr år pr tenåring Beklager at jeg ikke gidder å regne ut pr måned, men ser jo sann ca hva utgiftene er. Selv trodde jeg at det kun holdt med badebukse fra HM til 149, da de begynte som 6 åringer Så feil tok jeg! Den eldste har egne penger til eget forbruk som bil, bensin, kino m.m Den nest yngste har ingen jobb og er avhengig av lommepenger fra oss Den mellomste ordner bil, bensin og penger til duppeditter selv. Har gitt seg på toppnivå med idretten sin og null kostnader der. Ellers kunne jeg har skrevet x 3 ang utgiftsposten der oppe. Jaja... dette var noe, og har helt sikkert glemt noe. Forresten, det er bedre at de trener enn å driver dank eller gjør seg feite foran data`n Alt det du nevnte er jo bare utgifter til idrett ...hvis ikke ungen går på idrett eller på hobbynivå, så er alle disse utgiftene borte. Når man spør hvor mye din tenåring koster så bør man nevne normale ugifter, ikke utgifter som er valgbare/luksus .... Anonymous poster hash: 9444c...36e
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #89 Skrevet 30. januar 2014 Mange som skjemmer bort ungene her ja. , hvordan skal de som 19-20 åringer og studenter fungere om dere foreldre har latt dem bli vant til en livstil med jakker til 3000kr, dyre klær ellers , dyre hobbyer uten noe begrensninger, kino, konsert når " alle andre " skal . Helt klart mange som ville slite om Norge endte opp i et økokomisk uføre. Familiene med bortskjemte og pengesløsende voksne og barn ville ikke klart seg. Mens noen fornuftige her og inkl meg og mine ville klart oss helt fint Anonymous poster hash: 27a55...86d Liker Anonymous poster hash: 9444c...36e
Gjest Skrevet 30. januar 2014 #90 Skrevet 30. januar 2014 Mener du at det er LUXUS at ungen er aktiv? Seriøst... ikke rart det finnes mange småfete unger rundt om i landet sier jeg!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #91 Skrevet 30. januar 2014 Og venner får fint gå hjem og spise. Jeg skal ikke spandere mat på barnas venner, det har de egne foreldre til. Mat er dyrt.Anonymous poster hash: 9444c...36e Det blir neppe aktuell problemstilling. Ungommer merker hvor de er velkommen.Det handler ikke om de er velkommen eller ikke, det handler om jeg har lyst å bruke mine penger som jeg har jobbet og slitt inn på andres barn. Nei takk! Anonymous poster hash: 9444c...36e Svært lite lurt, et åpent hjem, med raushet fører til at det er mindre sjans for at tenåringene roter seg bort i trøbbel, mat er en del av det å få dem til å føle seg velkommen. Her i hus får alle besøkende servering, om de er 5 år eller 70 år. Da kan de gå til deg da Anonymous poster hash: 9444c...36e
Ugl@ ruger... Skrevet 30. januar 2014 #92 Skrevet 30. januar 2014 Synes det virker som om folk flest har en sjokkerende dårlig økonomisk styring. Tipper jeg kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør i måneden, uten å få noe neneverdig bedre livskvalitet, eller føle at jeg egentlig brukte noe mer. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Jeg er enig i at mange småbarnsforeldre er sjokkerende naive i forhold til fremtidige utgifter, ja. Heldig vis skjer ikke endringene over natten. De får litt tid på å tilpasse seg.Anonymous poster hash: 28691...ab9 Men de budsjettene som er lagt frem her i tråden, de overbeviser jo ikke? Utgiftene som er nevnt, er for det meste fullstendig valgbare? At en tenåring spiser mer enn femåring, er greit nok. Men om jeg hadde en ekstra voksen person i huset her, ville jo ikke matbudsjettet mitt økt med syv tusen, akkurat?Anonymous poster hash: 7d8db...0aa En voksen spiser langt mindre enn en gjennomsnittlig tenåringsgutt. Halvparten så mye, antakelig, til hvert måltid, pluss at tenåringen spiser en par-tre måltider ekstra pr døgn (og er like tynn). Med en egenprodusert og til enhver tid to-fire av kompisene her - gjerne på overnatting så man fikk inn et par natt-måltider - vel, regn ut sjøl. Jeg jager ikke folk ut av den grunn, at det er her de trives er jo bare flott. Men det koster.Jeg hadde det litt sånn da jeg bodde hjemme. Og elsket det. Akkurat det er noe jeg vil prioritere selv også. Og det skjønner jeg koster. Men åpent hus for tenåringers venner er vel anvendte matpenger, mener jeg. Men da er også det noe jeg innrømmer at jeg ville brukt et par tusen ekstra på, fordi jeg mener det er en fin ting. Jeg sier ikke nødvendigvis at alle tenåringer koster 5000 kroner i matutgifter for det. For det er vel vanligst at det ikke er sånn. Det er mine prioriteringer - og ikke noe som automatisk følger det å ha eldre unger i hus.Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Enig i alt du sier, og mitt private "nødvendighets"regnskap er selvsagt ikke medregnet kamerater, men faktum er likevel at matbudsjettet er halvert etter ungen flyttet hjemmefra, i tillegg til at "kosepengepotten" med alt av tilvalg - som foring av andre slamper - nå kan brukes helt annerledes. (Men jeg må si jeg savner slampegjengen innimellom )Det er også det, at der man før sa til kompisene til 8-åringen: "nå må du stikke hjem, for vi skal spise", så gjør man ikke det til en gjeng tenåringer. Jeg er ihvertfall glad for at de vil være her innimellom, selv om det nå går en stor pizza pr.hode der det før holdt med en på deling.De har fortsatt egne foreldre, om de er 8 eller 13år, foreldre som har ansvar for å holde sine egne barn med mat.Anonymous poster hash: 9444c...36e Hvis du ikke skjønner at det her ikke er snakk om ansvar eller plikt, men heller glede over at tenåringene føler seg velkomne i huset og heller henger her enn på et gatehjørne så er egentlig videre diskusjon nytteløs. Som nevnt over, de kan godt komme på besøk, men ikke spise. "ååå, mamma, jeg tror ikke jeg mammaen til Per vil at jeg skal være hos dem, fordi jeg fikk ikke mat der..." "å, så grusomt Tom, nå må jeg som er mammaen din gi deg mat, for noen onde mennesker som ikke ville fø min unge" Seriøst Anonymous poster hash: 9444c...36e Det går faktisk ofte begge veier, en dag spises det her, en annen gang spiser de hos vennene. Det er hyggelig og man blir faktisk enda bedre kjent med barna og ungdommen når man samles til feks middag eller kveldsmat.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #93 Skrevet 30. januar 2014 Det handler også om at hverdagsaktivitetene blir dyrere når barna blir eldre. Plutselig er det ikke stas lengre å være på lekeplassen, gå tur i skogen og grille pølser, leke med lego. De vil spille dataspill/Playstation, kanskje vil de gå på ski (da må de komme seg dit, ha skiutstyr), være i skitrekket uten å nødvendigvis drive aktivt (buss, utstyr), klatre, buldre... Det å sitte på rommet til hverandre og prate blir fort nedprioritert for tur på kafe, ta en tur til byen... De har mobiltelefoner som koster litt både å få tak i og å drifte, plutselig er det ikke så kult å være den som kommer med samme jakken hver dag, de har lyst til å være med venner på hytta, være med venner på helgeturer, konserter... Det er enkelt å sitte her som småbarnsmamma og si at "de får prioritere". Det blir nok ikke fullt så enkelt den dagen tenåringen din ikke kan delta på lik linje med alle andre! Og samtidig som kostnadene går opp, går støttene man mottar ned. Jeg tenker av og til mitt når DIB'ere med 1-2-3 barn under skolealder må snu på krona for å få hverdagen til å gå rundt... Hadde vært morsomt å hørt igjen fra dem 5-10 år frem i tid! Anonymous poster hash: ccee7...090
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #94 Skrevet 30. januar 2014 Synes det virker som om folk flest har en sjokkerende dårlig økonomisk styring. Tipper jeg kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør i måneden, uten å få noe neneverdig bedre livskvalitet, eller føle at jeg egentlig brukte noe mer. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Jeg er enig i at mange småbarnsforeldre er sjokkerende naive i forhold til fremtidige utgifter, ja. Heldig vis skjer ikke endringene over natten. De får litt tid på å tilpasse seg.Anonymous poster hash: 28691...ab9 Men de budsjettene som er lagt frem her i tråden, de overbeviser jo ikke? Utgiftene som er nevnt, er for det meste fullstendig valgbare? At en tenåring spiser mer enn femåring, er greit nok. Men om jeg hadde en ekstra voksen person i huset her, ville jo ikke matbudsjettet mitt økt med syv tusen, akkurat?Anonymous poster hash: 7d8db...0aa En voksen spiser langt mindre enn en gjennomsnittlig tenåringsgutt. Halvparten så mye, antakelig, til hvert måltid, pluss at tenåringen spiser en par-tre måltider ekstra pr døgn (og er like tynn). Med en egenprodusert og til enhver tid to-fire av kompisene her - gjerne på overnatting så man fikk inn et par natt-måltider - vel, regn ut sjøl. Jeg jager ikke folk ut av den grunn, at det er her de trives er jo bare flott. Men det koster.Jeg hadde det litt sånn da jeg bodde hjemme. Og elsket det. Akkurat det er noe jeg vil prioritere selv også. Og det skjønner jeg koster. Men åpent hus for tenåringers venner er vel anvendte matpenger, mener jeg. Men da er også det noe jeg innrømmer at jeg ville brukt et par tusen ekstra på, fordi jeg mener det er en fin ting. Jeg sier ikke nødvendigvis at alle tenåringer koster 5000 kroner i matutgifter for det. For det er vel vanligst at det ikke er sånn. Det er mine prioriteringer - og ikke noe som automatisk følger det å ha eldre unger i hus.Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Enig i alt du sier, og mitt private "nødvendighets"regnskap er selvsagt ikke medregnet kamerater, men faktum er likevel at matbudsjettet er halvert etter ungen flyttet hjemmefra, i tillegg til at "kosepengepotten" med alt av tilvalg - som foring av andre slamper - nå kan brukes helt annerledes. (Men jeg må si jeg savner slampegjengen innimellom )Det er også det, at der man før sa til kompisene til 8-åringen: "nå må du stikke hjem, for vi skal spise", så gjør man ikke det til en gjeng tenåringer. Jeg er ihvertfall glad for at de vil være her innimellom, selv om det nå går en stor pizza pr.hode der det før holdt med en på deling.De har fortsatt egne foreldre, om de er 8 eller 13år, foreldre som har ansvar for å holde sine egne barn med mat.Anonymous poster hash: 9444c...36e Hvis du ikke skjønner at det her ikke er snakk om ansvar eller plikt, men heller glede over at tenåringene føler seg velkomne i huset og heller henger her enn på et gatehjørne så er egentlig videre diskusjon nytteløs. Som nevnt over, de kan godt komme på besøk, men ikke spise. "ååå, mamma, jeg tror ikke jeg mammaen til Per vil at jeg skal være hos dem, fordi jeg fikk ikke mat der..." "å, så grusomt Tom, nå må jeg som er mammaen din gi deg mat, for noen onde mennesker som ikke ville fø min unge" Seriøst Anonymous poster hash: 9444c...36e Det går faktisk ofte begge veier, en dag spises det her, en annen gang spiser de hos vennene. Det er hyggelig og man blir faktisk enda bedre kjent med barna og ungdommen når man samles til feks middag eller kveldsmat. Kveldsmat?På den tiden bør de være hjemme. Anonymous poster hash: 9444c...36e
sug lut Skrevet 30. januar 2014 #95 Skrevet 30. januar 2014 Det er også det, at der man før sa til kompisene til 8-åringen: "nå må du stikke hjem, for vi skal spise", så gjør man ikke det til en gjeng tenåringer. Jeg er ihvertfall glad for at de vil være her innimellom, selv om det nå går en stor pizza pr.hode der det før holdt med en på deling.De har fortsatt egne foreldre, om de er 8 eller 13år, foreldre som har ansvar for å holde sine egne barn med mat.Anonymous poster hash: 9444c...36e Hvis du ikke skjønner at det her ikke er snakk om ansvar eller plikt, men heller glede over at tenåringene føler seg velkomne i huset og heller henger her enn på et gatehjørne så er egentlig videre diskusjon nytteløs. Som nevnt over, de kan godt komme på besøk, men ikke spise. "ååå, mamma, jeg tror ikke jeg mammaen til Per vil at jeg skal være hos dem, fordi jeg fikk ikke mat der..." "å, så grusomt Tom, nå må jeg som er mammaen din gi deg mat, for noen onde mennesker som ikke ville fø min unge" Seriøst Anonymous poster hash: 9444c...36e Det går faktisk ofte begge veier, en dag spises det her, en annen gang spiser de hos vennene. Det er hyggelig og man blir faktisk enda bedre kjent med barna og ungdommen når man samles til feks middag eller kveldsmat. Kveldsmat?På den tiden bør de være hjemme. Anonymous poster hash: 9444c...36e Hehe, nå tuller du bare.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #96 Skrevet 30. januar 2014 En utfordring til dere som mener at det ikke behøver å bli så mye dyrere: Finn fritidsaktiviteter/ting en 14-16-årig jente kan gjøre med venner som ikke koster penger. Anonymous poster hash: ccee7...090
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #97 Skrevet 30. januar 2014 Feks om de sparker fotball i den alderen (14+) på lavt nivå, så er skoene dyrere, det er krav til drakter og lisens koster mer. Og ikke minst må de kjøres land og strand på kamp ettersom det blir færre lag med årene. Det lengste vi har kjørt er vel 25 mil for en kamp. Anonymous poster hash: ab234...14d
Skyfrihimmel Skrevet 30. januar 2014 #98 Skrevet 30. januar 2014 Går å banker meg selv i hodet av oppgitthet her inne. . Tenåringer koster mere enn lite søte Lise på 7 år (som går noen timer på SFO og bruker HM turndrakt på øvelsen sin 1 time i uken), uansett hvordan man vrir og vrenger på det! Ja kan du skrive akkurat hva tenåringen din koster deg i mnd da?Anonymous poster hash: 1f256...6e1 Har 3 stykken å fore her i månedenMat: 8000,- minst. Treningsavgift : 2500 x 2 pr halvår x 2 Treningsleir : 5000 x 2 pr halvår x 2 Startavgifter : 75 x 5 pr stevne ca x 7 i året x 2 Kontigent 900 pr år x 1 Trengingsbukser: 3000 pr år Konkuranssebukse: 2500 pr år pr tenåring Svømmebriller 1000 pr år pr tenåring Beklager at jeg ikke gidder å regne ut pr måned, men ser jo sann ca hva utgiftene er. Selv trodde jeg at det kun holdt med badebukse fra HM til 149, da de begynte som 6 åringer Så feil tok jeg! Den eldste har egne penger til eget forbruk som bil, bensin, kino m.m Den nest yngste har ingen jobb og er avhengig av lommepenger fra oss Den mellomste ordner bil, bensin og penger til duppeditter selv. Har gitt seg på toppnivå med idretten sin og null kostnader der. Ellers kunne jeg har skrevet x 3 ang utgiftsposten der oppe. Jaja... dette var noe, og har helt sikkert glemt noe. Forresten, det er bedre at de trener enn å driver dank eller gjør seg feite foran data`n Ikke helt det svaret jeg var ute etter.Sett bort fra svømming så koster en tenåring ca 2750 xtra i mat i mnd? Hvilke mer utgifter ?Svømmingen blir ikke relevant da det finnes flere aktiviteter både billigere og dyrere.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #99 Skrevet 30. januar 2014 Kjenner meg ikke igjen på noe av dette jabbet, snakk om å lage barn som glir rett inn i luxusfellen når de skal stå på egne bein! Har en 17, 15 og 13 åring i hus. Eksempel: Kjøpte nettopp gode twintip (brukt tre ganger) med sko (str. 43) og staver for 500,- (nypris 3500,-) Ingen som verken ser eller tror de er kjøpt brukt. En MÅ jo ikke ha det beste og dyreste. En kan jo gi beskjed til barnet at en har et max budsjett på ting og tang. Mine barn spiser ikke for 6000,- hver i mnd iallefall. Alt dette er hva man gjør ut av det. Anonymous poster hash: cf1e4...d16
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #100 Skrevet 30. januar 2014 Nei de får ikke stipend. Eller det avhenger av inntekten til foreldrene. Mine barn har ikke fått det, fordi jeg og mannen har for mye inntekt. Men lån derimot.... er ikke noe smart å ha på videregående nivå! Alle i videregående får et lite utstyrsstipend, avhengig av hvilken linje de går på. Fra 930-2000 og ett eller annet. I tillegg er utdanning gratis i Norge. De får låne en pc gjennom hele året, bortsett fra sommerferien, og bøker lånes gratis. På 0,- er altså skolegangen dekket. Ellers kan man jo be den unge om å sette opp et budsjett selv, gi f.eks 1000-1500 kroner i måneden som skal dekke klær, kino, mobil. Busskort er vel på omtrent 300 kroner. Hvis den unge håpefulle i tillegg jobber litt ved siden av, er da ikke det så verst? For all del, om man har økonomi og vilje til å bruke ti tusen kroner på tenåringen i huset, så er jo det opp til foreldrene. Men de fleste av oss har kanskje ikke det, og det går da greit det også. Det er ikke noen naturlov som sier at alle tenåringer må ha ekstremt dyre aktiviteter, gå på kino hver uke, eller bruke flere tusen kroner på klær i måneden. Det er forbruksmønster. Og miljø. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa Her går utstyrstipendet (grunnbeølpet) til leie av PC av fylkekommunen, og de kan ikke velge å la det være. Linjer som elektro, restaurant og matfag og bygg krever utstyr av elevene som koster langt mer enn de det får i stipend, selv om det er utvidet. Mengden varmtvann de bruker på å dusje er astronomisk. En tenåringsgutt spiser som to voksne. De bytter klær til stadighet, og tror du du har mye klesvask med en liten en, vent til han blir stor. Vasker du klærne hans? Vi har to barn og de er ikke så store enda. Jeg vet det blir dyrere når de bli eldre, men det mange nevner her av utgifter syns jeg er unødvendig. Man må ikke gi de alt det nyeste og dyreste. Jeg vil nok oppdra de mer likt slik jeg ble. Jeg hadde jobb fra jeg var 14 år og flyttet hjemmefra da jeg var 16 år for å gå skole. Det hadde ikke godt så bra som det har gjort om jeg ikke hadde god oversikt over økonom,kunne vask klær selv, ta vare på meg selv osv. Hobbyer vil jeg ungene skal fortsette å drive med ( vi har begrensning på 2 stk hver om de ikke er for tidkrevende og dyre) og jeg vil gjerne at de tar med venner hjem for pizza. Men den pizzaen trenger ikke kjøpes til 220 - 240 kr stk. Den går fint an å lage her hjemme selv. Anonymous poster hash: 8b00d...dcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå