Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Jeg får ikke det til å rime helt. Ja, jeg skjønner at klær, mat og fritidsaktiviteter blir dyrere når de blir eldre, men... Jeg har tre barn på SFO/Barnehage som koster meg 6900 kr mnd. I tillegg går de på en aktivitet hver (Fotball, håndball og turn) + Svømmekurs for nybegynner/viderekomne til 1000 kr pr, semester. De er med på kino, lekeland, teater, museum, micky D osv. Når det kommer til klær, arver ikke jentene gutten, men yngstejenta av eldste, men de har vokst ulikt, så vinterdress, vårdress og jakker har ikke blitt arvet. Gutten sliter hull på alt av bukser, så det kjøpes det mange av. Til og med vinterbuksa, regntøyet og vårklærne har måtte erstattes før en sesong har passert. For ikke å snakke om forbruket av votter og hansker. Sko arves ikke. Vintersko, cherrox, støvler, joggesko, sandaler, småsko, pensko (har ikke passet å arve) må til. Så de 6900 kr som jeg sparer i mnd på SFO/barnehage, hva går de med til? Jeg tenker at en del av aktivitetene hos eldre barn må dekkes inn av lommepenger, og dyre klær må kjøpes av oppsparte penger eller de må jobbe. Er bare nysgjerrig på hva jeg har å se fram til. Anonymous poster hash: a2f31...3da
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Du slipper utgifter til SFO og barnehage når de blir eldre. Alt annet blir dyrere. Tenk bare på ferieturer. Plutselig kan de ikke reise på barnebilett lengre eller dele rom med dere på ferie. Utstyr til aktiviteter blir også mye dyrere. Det holder ikke lenge med 6000,- når tre unger skal ha nytt alpinutstyr. Barneklær er veldig billig. Det er ikke ungdomsklær, dessuten får de sterke meninger om hva de vil ha. Matutgiftene stiger mye og der de 1000,- kr du betaler for hver av dem for aktiviteter nå kan du regne med å minst tredoble. I tillegg kommer utgifter til konkurranser, reiser, overnattinger, mat, startavgifter og utstyr. Det blir fort mye penger av det. Lommepenger og sparepenger kommer gjerne også fra dere osv. Anonymous poster hash: 28691...ab9
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 Gudskjelov kjøper en ikke utstyr hver mnd. Dessuten kan sykkel, skiutsyr osv være julegave/bursdagsgave. Ungene får jo allerede ca 2000 kr hver i bursdagsgave og julegave. Kan være at ferievanene endrer seg med årene, men foreløpig pleier vi bare å feriere på hytta eller leie en hytte (tåler å sove i samme rom noen dager i året) der vi reiser. Har en 5-7-8-åring, og vi har foreløpig ikke vært i syden eller storbyferie. Flere her inne har hevdet tidligere at det er mye dyrere med større unger, men mer enn 6900 kr mnd høres tvilsomt ut. Anonymous poster hash: a2f31...3da
sug lut Skrevet 30. januar 2014 #4 Skrevet 30. januar 2014 Gudskjelov kjøper en ikke utstyr hver mnd. Dessuten kan sykkel, skiutsyr osv være julegave/bursdagsgave. Ungene får jo allerede ca 2000 kr hver i bursdagsgave og julegave. Kan være at ferievanene endrer seg med årene, men foreløpig pleier vi bare å feriere på hytta eller leie en hytte (tåler å sove i samme rom noen dager i året) der vi reiser. Har en 5-7-8-åring, og vi har foreløpig ikke vært i syden eller storbyferie. Flere her inne har hevdet tidligere at det er mye dyrere med større unger, men mer enn 6900 kr mnd høres tvilsomt ut. Anonymous poster hash: a2f31...3da Det er omtrent det matbudsjettet gikk ned etter EN tenåringsgutt flytta ut.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #5 Skrevet 30. januar 2014 Gudskjelov kjøper en ikke utstyr hver mnd. Dessuten kan sykkel, skiutsyr osv være julegave/bursdagsgave. Ungene får jo allerede ca 2000 kr hver i bursdagsgave og julegave. Kan være at ferievanene endrer seg med årene, men foreløpig pleier vi bare å feriere på hytta eller leie en hytte (tåler å sove i samme rom noen dager i året) der vi reiser. Har en 5-7-8-åring, og vi har foreløpig ikke vært i syden eller storbyferie. Flere her inne har hevdet tidligere at det er mye dyrere med større unger, men mer enn 6900 kr mnd høres tvilsomt ut. Anonymous poster hash: a2f31...3da Lev i troen til du står der. Det ordner seg, men tenåringer er dyre å ha i hus om de skal få leve et vanlig tenåringsliv. Anonymous poster hash: 28691...ab9
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #6 Skrevet 30. januar 2014 Jeg kunne heller ikke fatte at det ble dyrere med eldre barn - men det ble det gitt! 12 åringen her skal ikke ha EN skipakke til kr 1199,-. Han skal ha to skipakker til den nette sum av 3000 kr hver.... ( en for klassisk og en for skøyting). Sist sommer slet han ut to par vanlig joggesko, to par hallsko og tre par treningssko..... Og man kan ikke kjøpe skopakker fra skoringen ala sko og sandal til prisen av en lenger Klær er mye dyrere - selv om det ikke er merkeklær. Dessuten slites de minst like fort. Eller han okser ut av de i løpet av et par måneder! Det nytter ikke med en familie på 5 inne på samme hotellrom lenger....... En dag i slalombakken ble plutselig 3 ganger så dyrt når alle barna ble over 7 år....... osv osv osv osv....... Anonymous poster hash: 89e92...cb9
Iiiiik Skrevet 30. januar 2014 #7 Skrevet 30. januar 2014 Jeg tenkte på det da jeg så årsoppgaven fra kommunen som kom nylig - har vi brukt sååå mye penger på SFO/barnehage det siste året?! Samtidig ser jeg jo at den store koster mye penger. Ingen krav om merkeklær hos oss, men tiden da det gikk an å få masse klær for 500 kroner er for lengst forbi. Sko, jakker, treningsutstyr osv er mye dyrere enn tidligere. Aktivitetsnivået sosialt er også dyrere. Du kan jo håpe på at deres familie er helt annerledes enn gjennomsnittet, men det er nok en grunn til at SSB beregner store barn som dyrere enn små.
Mamma4livet Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Heldigvis er det som oftest slik at man får en romsligere økonomi jo eldre man blir. Vi har i hvertfall fått økte inntekter med årene. Vi har vært gjennom en runde med oppdragelse av barn (eldste er nå flyttet ut) og mener bestemt at det er dyrere med tenåringer. I tillegg så får man ofte økonomisk hjelp av besteforeldre når barna er små. Mine foreldre kjøpte ofte klær til gutten vår når han var liten, men sjeldent når han ble eldre. Da fikk han heller lommepenger direkte av de, som jo ikke går til husholdningen.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #9 Skrevet 30. januar 2014 Hehehe.... Du Gode Gud, du kommer til å få deg et realt sjokk! :-D De andre her har forsøkt å forklare deg hvorfor det blir enormt mye dyrere, så gidder ikke å si så mye mer..... Anonymous poster hash: 45c05...386
Gjest Skrevet 30. januar 2014 #10 Skrevet 30. januar 2014 Bare vent om poden begynner aktivt å svømme du... En konkurransebukse koster 2500,-, kontigent i klubben, treningsavgift x 2, stevnepåmeldelser, treningsleire, lommepenger og for å ikke snakke om alle den maten de spiser. Cherrox holder ikke for en 14 åring... Tro meg. Skulle ønske de tre eldste var små igjen
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Hehehe.... Du Gode Gud, du kommer til å få deg et realt sjokk! :-D De andre her har forsøkt å forklare deg hvorfor det blir enormt mye dyrere, så gidder ikke å si så mye mer..... Anonymous poster hash: 45c05...386 Neh. Sjokk får jeg hvis jeg ikke har råd til å betale for ungene Er bare nysgjerrighet som gjør at jeg spør. Har vært litt vanskelig å se for seg hvor dyrt, derfor må jeg få det inn med t-skje Anonymous poster hash: a2f31...3da
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #12 Skrevet 30. januar 2014 Treningskontingenter øker, klær blir dyrere og de setter mer krav der. Frisør koster mer,- og det er oftere penger med når de skal treffe venner,- på kafe, butikken eller kino. De trenger mer til kollektivtransport, alternativt, man kjører de selv (mer kjøring, som koster penger. De spiser mer mat, bruker mer hygieneartikler,- og de sliter mer utstyr, både vanlige uteklær, inneklær og sportsutstyr. Blir vel helt slutt på arv på det aller, aller meste. Ferieturer er et eget kapittel. Noen har voksenpriser fra 12 år, andre fra 18. Alt etter som. Men på hotell så er ofte ekstrasenger så små at det uansett er uaktuelt for barn større enn 15 og sove i disse. Og chartertur for 4 voksen mot 2.........Det er slutt på 50kr pr gave når de skal i selskap,- og de skal gjerne ha ukelønn for arbeid de avlaster oss med. OG det er jo rent "tap" sånn pengemessig for oss foreldre Gjennom aktivitetene løper også utgiftene mtp cuper blir dyrere, de ter lengre avstander og gjerne overnatting på oppvisninger, konkurranser osv...Ja, i det hele tatt. Men det går mye i klær og utstyr....Det slites VELDIG. Og det er mye dyrere enn småbarnsklær og ofte dyrere enn voksenklær. I alle fall i de år de ligger mellom barn og voksen Anonymous poster hash: 0cfb6...e57
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #14 Skrevet 30. januar 2014 Er så glad vi bor på en liten plass hvor det begrenser seg til hvor mye de har mulighet til å bli med på. Ikke et det store merkepresset heller. Kollektivtransport finnes ikke. Det blir aktuelt rundt videregåendealder, men da er de jo snart voksne uansett. Man trenger ikke bo på hotell og reise til syden for å ha ferie. Biltur og campinghytte funker fint. Skjønner at mye blir dyrere uansett, men det er nå litt hva man legger opp til som foreldre også. Foreldrene er like opptatt av barnas status som det barna selv er.. i mange tilfeller. Anonymous poster hash: 50bb0...56a
studVest Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 Du slipper utgifter til SFO og barnehage når de blir eldre. Alt annet blir dyrere. Tenk bare på ferieturer. Plutselig kan de ikke reise på barnebilett lengre eller dele rom med dere på ferie. Utstyr til aktiviteter blir også mye dyrere. Det holder ikke lenge med 6000,- når tre unger skal ha nytt alpinutstyr. Barneklær er veldig billig. Det er ikke ungdomsklær, dessuten får de sterke meninger om hva de vil ha. Matutgiftene stiger mye og der de 1000,- kr du betaler for hver av dem for aktiviteter nå kan du regne med å minst tredoble. I tillegg kommer utgifter til konkurranser, reiser, overnattinger, mat, startavgifter og utstyr. Det blir fort mye penger av det. Lommepenger og sparepenger kommer gjerne også fra dere osv. Anonymous poster hash: 28691...ab9 Jeg var på ferietur med familien til Gambia da jeg nettopp hadde fylt 21, og måtte pent finne meg i at damene i familien delte rom (mamma, lillesøster og jeg). Huff, ble noen søvnløse netter, ettersom mamma snorket verre enn 10 fulle menn, og søsteren min flere ganger per natt skrudde på taklyset for å vekke fru Snork Men gikk jo fint, fikk jo tross alt påspandert en tur til Afrika!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #16 Skrevet 30. januar 2014 Jeg tenkte på det da jeg så årsoppgaven fra kommunen som kom nylig - har vi brukt sååå mye penger på SFO/barnehage det siste året?! Samtidig ser jeg jo at den store koster mye penger. Ingen krav om merkeklær hos oss, men tiden da det gikk an å få masse klær for 500 kroner er for lengst forbi. Sko, jakker, treningsutstyr osv er mye dyrere enn tidligere. Aktivitetsnivået sosialt er også dyrere. Du kan jo håpe på at deres familie er helt annerledes enn gjennomsnittet, men det er nok en grunn til at SSB beregner store barn som dyrere enn små. Feil,,klær og utstyr har blitt billigere med årene,,sett ut ifra inntekt. Foreldre kan da sette grenser for hvor dyre klærne må være. Må ikke ha vinterjakke til 3000 kr. Anonymous poster hash: 50bb0...56a
*Miss Marple* Skrevet 30. januar 2014 #17 Skrevet 30. januar 2014 Er så glad vi bor på en liten plass hvor det begrenser seg til hvor mye de har mulighet til å bli med på. Ikke et det store merkepresset heller. Kollektivtransport finnes ikke. Det blir aktuelt rundt videregåendealder, men da er de jo snart voksne uansett. Man trenger ikke bo på hotell og reise til syden for å ha ferie. Biltur og campinghytte funker fint. Skjønner at mye blir dyrere uansett, men det er nå litt hva man legger opp til som foreldre også. Foreldrene er like opptatt av barnas status som det barna selv er.. i mange tilfeller.Anonymous poster hash: 50bb0...56a Vi bor også på en forholdsvis liten plass, men ungdommene vil fremdeles gå på kino og treningssenter, de er med på cuper og trenger utstyr til å drive med hobbyene. De ønsker å ha ok klær selv om merkepresset nok er ganske avslappet i forhold til mange andre steder. En vinterjakke koster fort 3-4000, for ikke å snakke om skiklær, regnklær og sko til alle anledninger. De har stadig kosekvelder med snacks og film, det er feiung av bursdager i stor stil og frisør og hygieneprodukter krever også sitt. Det er dårlig med kollektivtransport her også noe som betyr at AS Mamma's taxi har nok av oppdrag og det er heller ikke gratis Så at tenåringer koster mer enn småbarn stemmer nok ganske så bra. Men de er nå verd det, gullungene våre
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #18 Skrevet 30. januar 2014 Jeg tenkte på det da jeg så årsoppgaven fra kommunen som kom nylig - har vi brukt sååå mye penger på SFO/barnehage det siste året?! Samtidig ser jeg jo at den store koster mye penger. Ingen krav om merkeklær hos oss, men tiden da det gikk an å få masse klær for 500 kroner er for lengst forbi. Sko, jakker, treningsutstyr osv er mye dyrere enn tidligere. Aktivitetsnivået sosialt er også dyrere. Du kan jo håpe på at deres familie er helt annerledes enn gjennomsnittet, men det er nok en grunn til at SSB beregner store barn som dyrere enn små. Feil,,klær og utstyr har blitt billigere med årene,,sett ut ifra inntekt. Foreldre kan da sette grenser for hvor dyre klærne må være. Må ikke ha vinterjakke til 3000 kr. Anonymous poster hash: 50bb0...56a Jeg oppfattet det som iiik mente at når barna er små kan man godt få et helt antrekk til 500 kr noe som er ganske vanskelig å få til til en 16 åring. Kan jeg spør hvor gamle barn du har? Anonymous poster hash: cf225...fc5
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #19 Skrevet 30. januar 2014 Vi har store utgifter til privatskole og musikkundervisning på alle tre. Det koster mye hver eneste måned, og vi er lavtlønte, begge to. Men, alt er snakk om prioriteringer, så dette velger vi og trives med det, selv om det betyr et lavere materialistisk nivå, ikke fancy ferier osv Anonymous poster hash: cdd29...820
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #20 Skrevet 30. januar 2014 Er så glad vi bor på en liten plass hvor det begrenser seg til hvor mye de har mulighet til å bli med på. Ikke et det store merkepresset heller. Kollektivtransport finnes ikke. Det blir aktuelt rundt videregåendealder, men da er de jo snart voksne uansett. Man trenger ikke bo på hotell og reise til syden for å ha ferie. Biltur og campinghytte funker fint. Skjønner at mye blir dyrere uansett, men det er nå litt hva man legger opp til som foreldre også. Foreldrene er like opptatt av barnas status som det barna selv er.. i mange tilfeller.Anonymous poster hash: 50bb0...56a Vi bor også på en forholdsvis liten plass, men ungdommene vil fremdeles gå på kino og treningssenter, de er med på cuper og trenger utstyr til å drive med hobbyene. De ønsker å ha ok klær selv om merkepresset nok er ganske avslappet i forhold til mange andre steder. En vinterjakke koster fort 3-4000, for ikke å snakke om skiklær, regnklær og sko til alle anledninger. De har stadig kosekvelder med snacks og film, det er feiung av bursdager i stor stil og frisør og hygieneprodukter krever også sitt. Det er dårlig med kollektivtransport her også noe som betyr at AS Mamma's taxi har nok av oppdrag og det er heller ikke gratis Så at tenåringer koster mer enn småbarn stemmer nok ganske så bra. Men de er nå verd det, gullungene våre Jeg hadde aldri kjøpt en jakke til 3-4000 kr til en av ungene. Da får de jobbe selv. Kjøper jakke til 500-1000 kr til meg selv og det er jeg som jobber og tjener pengene. Anonymous poster hash: 8b00d...dcb
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #21 Skrevet 30. januar 2014 Er så glad vi bor på en liten plass hvor det begrenser seg til hvor mye de har mulighet til å bli med på. Ikke et det store merkepresset heller. Kollektivtransport finnes ikke. Det blir aktuelt rundt videregåendealder, men da er de jo snart voksne uansett. Man trenger ikke bo på hotell og reise til syden for å ha ferie. Biltur og campinghytte funker fint. Skjønner at mye blir dyrere uansett, men det er nå litt hva man legger opp til som foreldre også. Foreldrene er like opptatt av barnas status som det barna selv er.. i mange tilfeller.Anonymous poster hash: 50bb0...56a Vi bor også på en forholdsvis liten plass, men ungdommene vil fremdeles gå på kino og treningssenter, de er med på cuper og trenger utstyr til å drive med hobbyene. De ønsker å ha ok klær selv om merkepresset nok er ganske avslappet i forhold til mange andre steder. En vinterjakke koster fort 3-4000, for ikke å snakke om skiklær, regnklær og sko til alle anledninger. De har stadig kosekvelder med snacks og film, det er feiung av bursdager i stor stil og frisør og hygieneprodukter krever også sitt. Det er dårlig med kollektivtransport her også noe som betyr at AS Mamma's taxi har nok av oppdrag og det er heller ikke gratis Så at tenåringer koster mer enn småbarn stemmer nok ganske så bra. Men de er nå verd det, gullungene våre Treningsenter har vi ikke her. Ikke kino heller. Vi må reise et stykke for det, så det begrenser seg selv hvor ofte det blir. Er vel faktisk bare en type organisert fritidsaktivitet her hvor vi bor...nei to faktisk. Jeg sier ikke at det blir dyrt,,men når jeg ser lenger opp her ang ferier og klær så er jeg glad vi bor hvor vi bor. Vi trenger ikke reise på hotellresort i syden. Og hvorfor skal barna ha eget rom? Jeg skjønner jo at der er praktisk og kjekt for både barn og voksne, men det er virkelig ikke noe must. Går fint an å ligge på samme rom. Det var det man gjorde før. Sov i samme campingvogn også... trengte ikke hver sin vogn. Kunne ta med telt om så var. Anonymous poster hash: 50bb0...56a
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #22 Skrevet 30. januar 2014 Må innrømme jeg har samme tanker som HI. Men tror også det er litt opp til oss foreldre og bestemme, hva og hvor mye vi vil bruke av penger. En tenåringer må ikke være med på "alt" heller. Og i løpet av en mnd må h*n velge mellom, kino,konsert ol, kanskje ikke få gå på noe av det, fordi det var en cup som krevde penger. Dette er ikke fordi vi har dårlig råd, men for og lære at ting koster, og at en må som i voksenlivet prioritere. Kafé besøk ol, brus, snop og godteri? Igjen va bruker vi selv penger på? Tenåringen trenger ikke oftere brus, snop enn 5 åringen? Selv om han vil ha for alle andre har? De må ikke bruke penger på senteret hver dag? Det gjør ikke jeg selv heller. Vet ikke om noen såg det programmet på NRK der en tenåring skulle styre økonomien? Synes det var lærerikt, og det ga ungdommen innblikk i hva det faktisk koster og leve. Og alle tenåringer er jo forskjellige, med forskjellige interesser, som da selvfølgelig koster forskjellig. Jeg ser at der kan utgiftene øke/variere mye. Og mat utgiftene øker. Klær, tja Cubus og bik bok, h&m,er ikke de dyreste butikkene. Av prinsipp kjøper jeg ikke klær/sko over en viss sum! Verken til meg eller barna!Det kommer jeg til og fortsette med. Er det i våres øyne dyre produkt/klær som blir ønskt, blir dette gitt i gave, der tanter, besteforeldre, foreldre slår seg sammen. Dette blir praktisert blandt tenåringer i familien. Anonymous poster hash: 1f256...6e1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #23 Skrevet 30. januar 2014 Må innrømme jeg har samme tanker som HI. Men tror også det er litt opp til oss foreldre og bestemme, hva og hvor mye vi vil bruke av penger. En tenåringer må ikke være med på "alt" heller. Og i løpet av en mnd må h*n velge mellom, kino,konsert ol, kanskje ikke få gå på noe av det, fordi det var en cup som krevde penger. Dette er ikke fordi vi har dårlig råd, men for og lære at ting koster, og at en må som i voksenlivet prioritere. Kafé besøk ol, brus, snop og godteri? Igjen va bruker vi selv penger på? Tenåringen trenger ikke oftere brus, snop enn 5 åringen? Selv om han vil ha for alle andre har? De må ikke bruke penger på senteret hver dag? Det gjør ikke jeg selv heller. Vet ikke om noen såg det programmet på NRK der en tenåring skulle styre økonomien? Synes det var lærerikt, og det ga ungdommen innblikk i hva det faktisk koster og leve. Og alle tenåringer er jo forskjellige, med forskjellige interesser, som da selvfølgelig koster forskjellig. Jeg ser at der kan utgiftene øke/variere mye. Og mat utgiftene øker. Klær, tja Cubus og bik bok, h&m,er ikke de dyreste butikkene. Av prinsipp kjøper jeg ikke klær/sko over en viss sum! Verken til meg eller barna!Det kommer jeg til og fortsette med. Er det i våres øyne dyre produkt/klær som blir ønskt, blir dette gitt i gave, der tanter, besteforeldre, foreldre slår seg sammen. Dette blir praktisert blandt tenåringer i familien. Anonymous poster hash: 1f256...6e1 Lykke til! Anonymous poster hash: 28691...ab9
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #24 Skrevet 30. januar 2014 Bare vent, plutselig står du der!Jeg har 3 barn som kjører aktivt slalåm. Hver helg gjennom HELE vinteren resier vi rundt på renn, det ene etter det andre. Det koster med drivstoff, overnatting (hvis vi ikke får barnehage eller ett annet sted å bo om det lar seg gjøre), utstyr (nesten 10.000 per barn hver vinter), skikort osv. Bare på en sesong kan vi bruke nærmere 40-50.000 kr bare på reiser. Så de ekstra små kronene du sparer inn på SFO og barnehage går fort til andre ting. Vi er jo utrolig heldige som har 3 barn som interesserer segf or det samme, og det kunne fort blitt verre om alle hadde forskjellige hobbyer. Men skal sies at ski er ikke en billig sport, da det krever mye av både utstyr, dugnader og tid!Men klær blir dyrere, dem spiser mere, dusjer oftere, drar oftere med seg venner som spiser og bruker strøm, om dere ikke bor en plass med mye busser kan det hende dere må kjøre barna mye imellom (vi kjører 2-3 turer til alpintbakken hver dag for å hente og levere, og det tar ca. 30 min hver gang (altså 1,5 time om dag bare i kjøring).Generelt krever det mye mer og de koster mer. Hvertfall hos oss! Anonymous poster hash: 01dbb...3d5
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #25 Skrevet 30. januar 2014 Er så glad vi bor på en liten plass hvor det begrenser seg til hvor mye de har mulighet til å bli med på. Ikke et det store merkepresset heller. Kollektivtransport finnes ikke. Det blir aktuelt rundt videregåendealder, men da er de jo snart voksne uansett. Man trenger ikke bo på hotell og reise til syden for å ha ferie. Biltur og campinghytte funker fint. Skjønner at mye blir dyrere uansett, men det er nå litt hva man legger opp til som foreldre også. Foreldrene er like opptatt av barnas status som det barna selv er.. i mange tilfeller.Anonymous poster hash: 50bb0...56a Vi bor også på en forholdsvis liten plass, men ungdommene vil fremdeles gå på kino og treningssenter, de er med på cuper og trenger utstyr til å drive med hobbyene. De ønsker å ha ok klær selv om merkepresset nok er ganske avslappet i forhold til mange andre steder. En vinterjakke koster fort 3-4000, for ikke å snakke om skiklær, regnklær og sko til alle anledninger. De har stadig kosekvelder med snacks og film, det er feiung av bursdager i stor stil og frisør og hygieneprodukter krever også sitt. Det er dårlig med kollektivtransport her også noe som betyr at AS Mamma's taxi har nok av oppdrag og det er heller ikke gratis Så at tenåringer koster mer enn småbarn stemmer nok ganske så bra. Men de er nå verd det, gullungene våre Jeg hadde aldri kjøpt en jakke til 3-4000 kr til en av ungene. Da får de jobbe selv.Kjøper jakke til 500-1000 kr til meg selv og det er jeg som jobber og tjener pengene. Anonymous poster hash: 8b00d...dcb Hva slags argument er det da? Du som jobber og tjener pengene? Selvsagt er det det! Du har forsørgeransvar for barna til de er minst 18 år gamle og skal selvsagt kjøpe de klærne de trenger. Nå er det jo få som trenger en jakke til 3000, men jeg betaler heller det for en jakke jeg vet blir brukt mye enn en billigjakke til 500 kr som knapt holder en sesong. Kunne ikke falt meg inn å måle mine klær mot barna fordi det er jeg som jobber Så mange rare folk det finnes Anonymous poster hash: cf225...fc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå