Gå til innhold

Dette med at barn er dyrere dess eldre de er...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte på det da jeg så årsoppgaven fra kommunen som kom nylig - har vi brukt sååå mye penger på SFO/barnehage det siste året?! Samtidig ser jeg jo at den store koster mye penger. Ingen krav om merkeklær hos oss, men tiden da det gikk an å få masse klær for 500 kroner er for lengst forbi. Sko, jakker, treningsutstyr osv er mye dyrere enn tidligere. Aktivitetsnivået sosialt er også dyrere. Du kan jo håpe på at deres familie er helt annerledes enn gjennomsnittet, men det er nok en grunn til at SSB beregner store barn som dyrere enn små.

Feil,,klær og utstyr har blitt billigere med årene,,sett ut ifra inntekt.

Foreldre kan da sette grenser for hvor dyre klærne må være. Må ikke ha vinterjakke til 3000 kr.

Anonymous poster hash: 50bb0...56a

Hvor fikk du det fra at jeg mente en vinterjakke til 3000 var nødvendig?

Jeg husker i hvert fall at da mine unger var 3 år, kunne jeg kjøpe 4 gensere, 3 bukser og en hettegenser og klare meg med 500 kroner. Det er ikke mulig med 14-åringen faktisk. Ingen bukser til 1000 kroner verken til henne eller meg, men den koster gjerne opp mot 500 selv i de billige butikkene.

Du har rett i at klær relativt sett er billigere nå enn da jeg var ungdom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så glad vi bor på en liten plass hvor det begrenser seg til hvor mye de har mulighet til å bli med på. Ikke et det store merkepresset heller. Kollektivtransport finnes ikke. Det blir aktuelt rundt videregåendealder, men da er de jo snart voksne uansett.

Man trenger ikke bo på hotell og reise til syden for å ha ferie. Biltur og campinghytte funker fint.

Skjønner at mye blir dyrere uansett, men det er nå litt hva man legger opp til som foreldre også. Foreldrene er like opptatt av barnas status som det barna selv er.. i mange tilfeller.Anonymous poster hash: 50bb0...56a

Vi bor også på en forholdsvis liten plass, men ungdommene vil fremdeles gå på kino og treningssenter, de er med på cuper og trenger utstyr til å drive med hobbyene. De ønsker å ha ok klær selv om merkepresset nok er ganske avslappet i forhold til mange andre steder. En vinterjakke koster fort 3-4000, for ikke å snakke om skiklær, regnklær og sko til alle anledninger.

De har stadig kosekvelder med snacks og film, det er feiung av bursdager i stor stil og frisør og hygieneprodukter krever også sitt.

Det er dårlig med kollektivtransport her også noe som betyr at AS Mamma's taxi har nok av oppdrag og det er heller ikke gratis :)

Så at tenåringer koster mer enn småbarn stemmer nok ganske så bra.

Men de er nå verd det, gullungene våre :)

Jeg hadde aldri kjøpt en jakke til 3-4000 kr til en av ungene. Da får de jobbe selv.

Kjøper jakke til 500-1000 kr til meg selv og det er jeg som jobber og tjener pengene.

Anonymous poster hash: 8b00d...dcb

Hva slags argument er det da? Du som jobber og tjener pengene? Selvsagt er det det! Du har forsørgeransvar for barna til de er minst 18 år gamle og skal selvsagt kjøpe de klærne de trenger.

Nå er det jo få som trenger en jakke til 3000, men jeg betaler heller det for en jakke jeg vet blir brukt mye enn en billigjakke til 500 kr som knapt holder en sesong.

Kunne ikke falt meg inn å måle mine klær mot barna fordi det er jeg som jobber :o

Så mange rare folk det finnes :P

Anonymous poster hash: cf225...fc5

Jeg mente at de trenger ikke noe dyrere klær enn meg som jobber og tjener pengene.

Klart vi forsørger ungene, men de trenger virkelig ikke jakker til den prisen for å være forsørget.

Og jakkene mine holder gjerne både 2 og 4 år selv til den prisen.

Ja mange rare folk det finnes

Anonymous poster hash: 8b00d...dcb

Skrevet

Da får jeg følge opp med "Når blir det så mye dyrere da?"

Vi har barn på 12, 10, 6 og 4 år. Det er de yngste som koster mest pga barnehage/SFO. Det er litt dyrere så klart med klær og mat til de eldste, men ikke så mye at det matcher bhg/SFO. Fritidsaktiviteter kan man jo tross alt styre litt selv. Ingen av mine eldste driver med dyre aktiviteter som slalåm, svømming el. De spiller fotball, og der er det samme kontingent som da de begynte som 6-åringer. Ikke bruker de mobilen så veldig mye heller, og foreløpig har de ikke busskort, men om så, så koster det ikke mer enn ca 350-400 kr i mnd. Kan legge til at mine to eldste hver spiser like mye som to voksne menn, så det er dyrere med mat, helt klart, men ikke flere tusen kroner i mnd dyrere...

Tenåringer kan jeg se for meg at kan bli dyrt på sikt, men igjen, jeg mener at man kan styre det litt selv. Man må ikke kjøpe det dyreste alltid.

Anonymous poster hash: 11f3f...eda
Skrevet

Vi har barn på 12, 10, 6 og 4 år. Det er de yngste som koster mest pga barnehage/SFO. Det er litt dyrere så klart med klær og mat til de eldste, men ikke så mye at det matcher bhg/SFO. Fritidsaktiviteter kan man jo tross alt styre litt selv. Ingen av mine eldste driver med dyre aktiviteter som slalåm, svømming el. De spiller fotball, og der er det samme kontingent som da de begynte som 6-åringer. Ikke bruker de mobilen så veldig mye heller, og foreløpig har de ikke busskort, men om så, så koster det ikke mer enn ca 350-400 kr i mnd. Kan legge til at mine to eldste hver spiser like mye som to voksne menn, så det er dyrere med mat, helt klart, men ikke flere tusen kroner i mnd dyrere...

Tenåringer kan jeg se for meg at kan bli dyrt på sikt, men igjen, jeg mener at man kan styre det litt selv. Man må ikke kjøpe det dyreste alltid.

Vel, snakkes om noen år. Du har jo småbarn.

Skrevet

Må man virkelig ha et skyhøy forbruk for å få leve et ok liv?

Jeg kjøper aldri klær til meg selv til over 1000 kr. Jeg går går aldri til frisør, bruker skoene til de nesten ikke henger sammen.

Hvorfor? Fordi jeg er aleneforsørger. Jeg jobber 100%, men det går så vidt rundt. Barna blir prioritert.

Det dere antyder er at mine barn ikke vil få et anstendig liv fordi de ikke kan få utstyr, klær og aktiviteter til tusenvis av kroner hver mnd.

Virkerlig?

Anonymous poster hash: 83920...e5f
Skrevet

Hvorfor er dere så bastante, lykke til! Snakkes om noen år! Selv om DERE ikke klare og begrense penge bruket med deres tenåringer så er det vel ikke umulig at andre skal klare det??

Anonymous poster hash: 1f256...6e1

Skrevet

Ja, jeg har kanskje det ;) Men, jeg jobber med tenåringer, og mitt inntrykk er at det er svært ulikt hvor dyre de faktisk er i drift. Mye kan foreldrene styre selv. Mange av dem bruker lite penger og er av typen reformister som digger gjenbruksklær, fjellturer og lignende framfor dyr mote, kino og lignende. Det er nok like mye avhengig av personlighet og familie som alt annet. Når jeg snakker med tenåringene "mine" på jobb, så har jeg ikke inntrykk av at det er vanlig at de får så veldig mye penger hjemme egentlig. De tenåringene jeg jobber med er 16-18 år gamle.

Skrevet

Hvorfor er dere så bastante, lykke til! Snakkes om noen år! Selv om DERE ikke klare og begrense penge bruket med deres tenåringer så er det vel ikke umulig at andre skal klare det??

Kanskje fordi vi har noen år på ræva og VET at unger koster mere når de blir eldre. Var sjøl like eplekjekk som uviten småbarnsmamma skjønner du!

Og nå snakker jeg ikke bare mht klær. Alt det andre koster også.

Skrevet

Må man virkelig ha et skyhøy forbruk for å få leve et ok liv?Jeg kjøper aldri klær til meg selv til over 1000 kr. Jeg går går aldri til frisør, bruker skoene til de nesten ikke henger sammen. Hvorfor? Fordi jeg er aleneforsørger. Jeg jobber 100%, men det går så vidt rundt. Barna blir prioritert. Det dere antyder er at mine barn ikke vil få et anstendig liv fordi de ikke kan få utstyr, klær og aktiviteter til tusenvis av kroner hver mnd.Virkerlig? Anonymous poster hash: 83920...e5f

Så enig!

For noen så begrenser aktivitet, klær ol seg selv på grunn av foreldrenes økonomi. Det klarer jo seg fint desse barna også? De er jo vi foreldrene som sitter med pengene å bestemmer hva de skal brukes på?!? Eller?

Skrevet

Hvorfor er dere så bastante, lykke til! Snakkes om noen år! Selv om DERE ikke klare og begrense penge bruket med deres tenåringer så er det vel ikke umulig at andre skal klare det??Anonymous poster hash: 1f256...6e1

Kanskje fordi vi har noen år på ræva og VET at unger koster mere når de blir eldre. Var sjøl like eplekjekk som uviten småbarnsmamma skjønner du!

Jeg har en 15. Åring også...

Skrevet

Svært mye av det dere forteller er utgifter, kan jo lett styres. En del kan også kjøpes brukt. Man får tilpasse både etter økonomi, men også etter hvordan man ønsker å oppdra ungene. Jeg ønsker ikke å oppdra tenåringer som må ha nytt slalåmutstyr hver måned, delta på ti av de dyreste aktivitetene, forlange penger til kino og kafé, og i tillegg ha vinterjakker til 3000 (?!) kr.

Er ikke spesielt eplekjekk. Men klarer å styre familieøkonomien litt strammere enn det der. Og det uten at tenåringene dør av forsømthet, blir mobbet og plaget, føler seg alene og ensomme og fattige.

Tenk det!

Anonymous poster hash: 7d8db...0aa
Skrevet (endret)

Hvorfor er dere så bastante, lykke til! Snakkes om noen år! Selv om DERE ikke klare og begrense penge bruket med deres tenåringer så er det vel ikke umulig at andre skal klare det??Anonymous poster hash: 1f256...6e1

Jeg har en 15. Åring også...

Èn ja.... Her er det tre store og1 liten:D

Mange har kanskje tripp trapp tresko med småbarn nå, og de alle blir 14-16 og 17 år feks.... og da koster det flesk dessverre. Heldigvis har jeg arbeidsomme barn som kjøper det de trenger selv av dyre tingen. MEN maten...... ja det går med 2 kilo karbodeig til taco feks. .

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg kjøper aldri klær til meg selv til over 1000 kr. Jeg går går aldri til frisør, bruker skoene til de nesten ikke henger sammen.

Hvorfor? Fordi jeg er aleneforsørger. Jeg jobber 100%, men det går så vidt rundt. Barna blir prioritert.

Det dere antyder er at mine barn ikke vil få et anstendig liv fordi de ikke kan få utstyr, klær og aktiviteter til tusenvis av kroner hver mnd.

Virkerlig?

Jeg har aldri kjøpt klær til ungene over tusen kroner heller. Frisør bruker de heller ikke. Og tenåringen subba sta rundt med hull i skoa om det var de skoa han likte. Og sånn kunne jeg fortsat å ramse opp men det endrer jo ingenting - dere vil gjerne fortsette å tro det handler om holdninger til forbruk.

Skrevet

Virkerlig?

Jeg har aldri kjøpt klær til ungene over tusen kroner heller. Frisør bruker de heller ikke. Og tenåringen subba sta rundt med hull i skoa om det var de skoa han likte. Og sånn kunne jeg fortsat å ramse opp men det endrer jo ingenting - dere vil gjerne fortsette å tro det handler om holdninger til forbruk.

På videregående får de seg et stipend. Mange ungdommer klarer å skaffe seg en liten jobb ved siden av skolen. Holdninger til forbruk spiller klart inn. Det betyr jo ikke at man ikke skjønner at å leve koster penger. Men om det koster 3000 ekstra, eller 10 000 kroner ekstra - det er holdninger.

Skrevet (endret)

Nei de får ikke stipend. Eller det avhenger av inntekten til foreldrene. Mine barn har ikke fått det, fordi jeg og mannen har for mye inntekt.( og den grensen er latterlig lav) Men lån derimot.... er heller ikke noe smart å ha på videregående nivå!

Endret av Gjest
Skrevet

Nei de får ikke stipend. Eller det avhenger av inntekten til foreldrene. Mine barn har ikke fått det, fordi jeg og mannen har for mye inntekt. Men lån derimot.... er ikke noe smart å ha på videregående nivå!

Nettopp.

Skrevet

Da får jeg følge opp med "Når blir det så mye dyrere da?" Vi har barn på 12, 10, 6 og 4 år. Det er de yngste som koster mest pga barnehage/SFO. Det er litt dyrere så klart med klær og mat til de eldste, men ikke så mye at det matcher bhg/SFO. Fritidsaktiviteter kan man jo tross alt styre litt selv. Ingen av mine eldste driver med dyre aktiviteter som slalåm, svømming el. De spiller fotball, og der er det samme kontingent som da de begynte som 6-åringer. Ikke bruker de mobilen så veldig mye heller, og foreløpig har de ikke busskort, men om så, så koster det ikke mer enn ca 350-400 kr i mnd. Kan legge til at mine to eldste hver spiser like mye som to voksne menn, så det er dyrere med mat, helt klart, men ikke flere tusen kroner i mnd dyrere... Tenåringer kan jeg se for meg at kan bli dyrt på sikt, men igjen, jeg mener at man kan styre det litt selv. Man må ikke kjøpe det dyreste alltid.Anonymous poster hash: 11f3f...eda

Ja, jeg har kanskje det ;) Men, jeg jobber med tenåringer, og mitt inntrykk er at det er svært ulikt hvor dyre de faktisk er i drift. Mye kan foreldrene styre selv. Mange av dem bruker lite penger og er av typen reformister som digger gjenbruksklær, fjellturer og lignende framfor dyr mote, kino og lignende. Det er nok like mye avhengig av personlighet og familie som alt annet. Når jeg snakker med tenåringene "mine" på jobb, så har jeg ikke inntrykk av at det er vanlig at de får så veldig mye penger hjemme egentlig. De tenåringene jeg jobber med er 16-18 år gamle.  Anonymous poster hash: 11f3f...eda
Det er klart foreldrene kan påvirke mye, men det gjelder i enda større grad de minste barna. Barn under 5 år trenger strengt tatt nesten ikke koste noe som helst, litt vanlig mat og litt økt strømforbruk blir det jo, men klær, utstyr, møbler ol kan du stort sett få gratis eller i det. Minste veldig billig på loppemarked, ferier kan være teltturer i skogen og aktiviteter trenger de egentlig ikke osv. Når barna blir eldre blir det vanskeligere å holde dem unna ting som koster penger. Barnehage og SFO er ikke utgifter til barnet. Det er utgifter for å kunne jobbe.

Anonymous poster hash: 28691...ab9

Skrevet

Nei de får ikke stipend. Eller det avhenger av inntekten til foreldrene. Mine barn har ikke fått det, fordi jeg og mannen har for mye inntekt. Men lån derimot.... er ikke noe smart å ha på videregående nivå!

Alle i videregående får et lite utstyrsstipend, avhengig av hvilken linje de går på. Fra 930-2000 og ett eller annet. I tillegg er utdanning gratis i Norge. De får låne en pc gjennom hele året, bortsett fra sommerferien, og bøker lånes gratis. På 0,- er altså skolegangen dekket. Ellers kan man jo be den unge om å sette opp et budsjett selv, gi f.eks 1000-1500 kroner i måneden som skal dekke klær, kino, mobil. Busskort er vel på omtrent 300 kroner.

Hvis den unge håpefulle i tillegg jobber litt ved siden av, er da ikke det så verst? For all del, om man har økonomi og vilje til å bruke ti tusen kroner på tenåringen i huset, så er jo det opp til foreldrene. Men de fleste av oss har kanskje ikke det, og det går da greit det også.

Det er ikke noen naturlov som sier at alle tenåringer må ha ekstremt dyre aktiviteter, gå på kino hver uke, eller bruke flere tusen kroner på klær i måneden. Det er forbruksmønster. Og miljø.

Skrevet

Det er helt sikkert noen tenåringer som er billigere i drift enn småbarn. Det er helt sikkert noen tenåringer som ønsker å holde forbruket nede, som bare kjøper klær på loppis, som jobber ved siden av skolen og som spiser lite, ikke vil på ferie og ikke har noen fritidsinteresser. Men flertallet gjør jo ikke det. Det er vel en grunn til at man regner tenåringer som dyrere enn småbarn, at barnebidrag og barnetrygd øker. 

Typisk DIB at debatten sporer av til jakker til 3000 og verdens dyreste fritidsaktiviteter heller enn å snakke om gjennomsnittet. Den gjennomsnittlige tenåring koster faktisk mer enn et gjennomsnittlig førskolebarn. Gjennomsnittet treffer ikke alle, men jeg får en irritert nyve i panna når det blir påstått at min tenåring er dyr fordi jeg skjemmer henne bort og skaper et konsummonster. 

Skrevet

Må man virkelig ha et skyhøy forbruk for å få leve et ok liv?Jeg kjøper aldri klær til meg selv til over 1000 kr. Jeg går går aldri til frisør, bruker skoene til de nesten ikke henger sammen. Hvorfor? Fordi jeg er aleneforsørger. Jeg jobber 100%, men det går så vidt rundt. Barna blir prioritert. Det dere antyder er at mine barn ikke vil få et anstendig liv fordi de ikke kan få utstyr, klær og aktiviteter til tusenvis av kroner hver mnd.Virkerlig? Anonymous poster hash: 83920...e5f

Så enig!

For noen så begrenser aktivitet, klær ol seg selv på grunn av foreldrenes økonomi. Det klarer jo seg fint desse barna også? De er jo vi foreldrene som sitter med pengene å bestemmer hva de skal brukes på?!? Eller? Anonymous poster hash: 1f256...6e1

De fleste klarer seg, ja, men les noen intervjuer med ungdom fra fattige familier. Les om hvor sårt det er ikke å kunne være med på aktiviteter, alltid å måtte bli "syk" hver gang vennene skal noe som koster penger og å gå i mors avlagte klær osv. Disse ungdommene blir ofte ensomme og selvmordsstatestikken er stygg.

Skrevet

Synes det virker som om folk flest har en sjokkerende dårlig økonomisk styring. Tipper jeg kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør i måneden, uten å få noe neneverdig bedre livskvalitet, eller føle at jeg egentlig brukte noe mer.

Skrevet

Så enig!

For noen så begrenser aktivitet, klær ol seg selv på grunn av foreldrenes økonomi. Det klarer jo seg fint desse barna også? De er jo vi foreldrene som sitter med pengene å bestemmer hva de skal brukes på?!? Eller? Anonymous poster hash: 1f256...6e1

De fleste klarer seg, ja, men les noen intervjuer med ungdom fra fattige familier. Les om hvor sårt det er ikke å kunne være med på aktiviteter, alltid å måtte bli "syk" hver gang vennene skal noe som koster penger og å gå i mors avlagte klær osv. Disse ungdommene blir ofte ensomme og selvmordsstatestikken er stygg.

Vil tro at hvis man gikk litt i dybden der, vil man se at det handler om andre ting enn å ha en grei stram økonomi å forholde seg til. Det er ikke sånn at tenåringer som må jobbe noen timer på mc donalds i måneden for å ha ekstra lommepenger begår selvmord en masse.

Skrevet

Synes det virker som om folk flest har en sjokkerende dårlig økonomisk styring. Tipper jeg kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør i måneden, uten å få noe neneverdig bedre livskvalitet, eller føle at jeg egentlig brukte noe mer. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa

Jeg er enig i at mange småbarnsforeldre er sjokkerende naive i forhold til fremtidige utgifter, ja. Heldig vis skjer ikke endringene over natten. De får litt tid på å tilpasse seg.

Skrevet

Så enig!For noen så begrenser aktivitet, klær ol seg selv på grunn av foreldrenes økonomi. Det klarer jo seg fint desse barna også? De er jo vi foreldrene som sitter med pengene å bestemmer hva de skal brukes på?!? Eller? Anonymous poster hash: 1f256...6e1
De fleste klarer seg, ja, men les noen intervjuer med ungdom fra fattige familier. Les om hvor sårt det er ikke å kunne være med på aktiviteter, alltid å måtte bli "syk" hver gang vennene skal noe som koster penger og å gå i mors avlagte klær osv. Disse ungdommene blir ofte ensomme og selvmordsstatestikken er stygg.Anonymous poster hash: 28691...ab9

Vil tro at hvis man gikk litt i dybden der, vil man se at det handler om andre ting enn å ha en grei stram økonomi å forholde seg til. Det er ikke sånn at tenåringer som må jobbe noen timer på mc donalds i måneden for å ha ekstra lommepenger begår selvmord en masse. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa
Nei, selvfølgelig ikke. Heldig vis! Det er nok bare positivt for de fleste, men det å ha penger, enten fra foreldrene eller som man har jobbet for er viktig for å kunne være med i ungdommenes sosiale liv. Det er tøft å ha mye mindre enn vennene.

Skrevet

Synes det virker som om folk flest har en sjokkerende dårlig økonomisk styring. Tipper jeg kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør i måneden, uten å få noe neneverdig bedre livskvalitet, eller føle at jeg egentlig brukte noe mer. Anonymous poster hash: 7d8db...0aa

Jeg er enig i at mange småbarnsforeldre er sjokkerende naive i forhold til fremtidige utgifter, ja. Heldig vis skjer ikke endringene over natten. De får litt tid på å tilpasse seg.

Men de budsjettene som er lagt frem her i tråden, de overbeviser jo ikke? Utgiftene som er nevnt, er for det meste fullstendig valgbare? At en tenåring spiser mer enn femåring, er greit nok. Men om jeg hadde en ekstra voksen person i huset her, ville jo ikke matbudsjettet mitt økt med syv tusen, akkurat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...