Tøffe Tøflus Skrevet 12. august 2013 #27 Skrevet 12. august 2013 For. Men rent egoistisk synes jeg kanskje potten til far er i største laget. 8-10 uker er nok.
SagflisiHåret Skrevet 12. august 2013 #28 Skrevet 12. august 2013 For! Uansett er fedrekvote, og permisjon generelt, et gode, kall det gjerne en gave, fra staten. Ingen som tvinger en familie til å ta imot:) your loss!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #29 Skrevet 12. august 2013 Jeg synes det er så utrolig rart at ikke alle er for total valgfrihet?! Om far vil ha HELE permisjonen, så burde han kunne det, og hvis mor vil ha hele, burde han kunne det. Det som passer for en familie, passer ikke for en annen. Anonymous poster hash: bfe6c...ace
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #30 Skrevet 12. august 2013 For! Min mann jobber bare med menn, og da min mann sa til sin sjef at han skulle ha permisjon, så kunne min mann se at han ble sur! Min mann kom sjokkert hjem og spurte om arbeidsgiver plutselig kunne nekte han permisjon, da kunne jeg betrygge han med at han har lovfestet rett til permisjon! Og min mann jobber ikke innen ett typisk mannsdominert yrke, men innen finanssektoren. Anonymous poster hash: b9dd7...271
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #31 Skrevet 12. august 2013 For.. Fatter ikke hva dere som er imot tenker med.... Anonymous poster hash: 37f85...f37
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #34 Skrevet 12. august 2013 Jeg synes det er så utrolig rart at ikke alle er for total valgfrihet?! Om far vil ha HELE permisjonen, så burde han kunne det, og hvis mor vil ha hele, burde han kunne det. Det som passer for en familie, passer ikke for en annen. Anonymous poster hash: bfe6c...ace Ja, det hadde vært lurt å sende mor ut i jobb dagen etter fødsel! For i dag så er det jo valgfrihet, når mor har hatt sine 14 uker så kan far ta resten. Anonymous poster hash: b9dd7...271
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. august 2013 #35 Skrevet 12. august 2013 I mot. Syns det skal være opp til hver enkelt familie.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #37 Skrevet 12. august 2013 For! 1. Barnet trenger tid med både mor og far 2. Det ville være et stort steg tilbake for likestilling på de fleste arbeidsplasser, inklusiv min egen (!) 3. Vi har en av de beste permisjonsordningene i verden, de fleste andre europeiske land feks har mellom 3-6mnd permisjon (de fleste har kun 3mnd etter fødsel), så selv om far får 14 uker har vi kvinner masser av tid hjemme med barnet! 4. Vi har lovfestet ammefri så man kan fortsette å amme barnet så lenge man vil (også opp til 2-3-4 års alder ), så argumentet om at mor trenger permisjon pga amming er ikke relevant. 5. Permisjon i det hele tatt er et "tilbud", en gode fra staten, den er ikke lovpålagt og man behøver ikke ta den om man ikke ønsker. 6. Vi har i tillegg en lovfestet rett til å ta permisjon i opp til 1 år ekstra fra jobb uten lønn (og da uten å miste sin faste arbeidsplass), så om man ønsker å være lenger hjemme med de små så har man muligheten. (Og da synes jeg ikke 14 uker forbeholdt far er så utrolig mye ) Anonymous poster hash: 863dc...58c
Iiiiik Skrevet 12. august 2013 #38 Skrevet 12. august 2013 NB! Å være imot fedrekvote er IKKE det samme som å være i mot at pappa skal være hjemme, at man skal dele på permisjonen eller noe i den retning.. Anonymous poster hash: be96f...5c3 For. Jeg tror at dersom man fjerner eller reduserer den delen av permisjonen som er forbeholdt far, så vil færre fedre være hjemme. Det er samfunnsøkonomisk og sosialt sett viktig at det ikke skjer og tråder som denne viser at det fortsatt er for mange som finner gode grunner til hvorfor det ikke passer akkurat for dem at far er hjemme.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #39 Skrevet 12. august 2013 NB! Å være imot fedrekvote er IKKE det samme som å være i mot at pappa skal være hjemme, at man skal dele på permisjonen eller noe i den retning.. Anonymous poster hash: be96f...5c3 For. Jeg tror at dersom man fjerner eller reduserer den delen av permisjonen som er forbeholdt far, så vil færre fedre være hjemme. Det er samfunnsøkonomisk og sosialt sett viktig at det ikke skjer og tråder som denne viser at det fortsatt er for mange som finner gode grunner til hvorfor det ikke passer akkurat for dem at far er hjemme. Enig. Tar man vekk dette vil antallet fedre som er hjemme gå ned drastisk! Anonymous poster hash: ecd94...e26
Gjest Vinglepetrine Skrevet 12. august 2013 #40 Skrevet 12. august 2013 Imot (både min mann og jeg er imot) Hvorfor skal staten bestemme hva vi som familie velger å gjøre for vår familie? De som er for og begrunner det med at om det ikke hadde vært fedrekvote så hadde ikke far tatt ut permisjon har jeg et spørsmål til: Må virkelig pappa TVINGES til å være hjemme med babyen sin? De som snakker om at man har ammefri tror jeg lever i en boble. Dette med ammefri er så og si umulig å få til for veldig mange.
Honningmelon Skrevet 12. august 2013 #41 Skrevet 12. august 2013 Dere sier fedrekvoten er for barnet og ikke foreldrene. Men, det er tilfeller der far ikke får tatt ut fedrekvote, for eks om mor/far er studenter. Da blir det 12 uker mindre tid hjemme med barnet. Det er ikke til barnets beste. Så om denne ordningen med fedrekvote skal fortsette så bør de finne nye løsninger der far ikke får tatt den ut.
Maracuya Skrevet 12. august 2013 #42 Skrevet 12. august 2013 For. Årsaker: - Uten fedrekvoten VIL færre fedre ta permisjon. Garantert. - Far skal slippe å stå duknakket på sjefens kontor, han trenger fortsatt statens "krav" i ryggen. Mange bedrifter i dag er ikke modne nok til å se det like naturlig at far tar permisjon - Jeg er glad for at jeg er like forutsigbar/ufortsigbar arbeidstaker som mine mannlige kolleger som har små barn - Hvorfor er det så vanskelig for far å ta ut denne kvoten? Hvorfor er det ikke like vanskelig for en mor som er selvstendig næringsdrivende? - Fedrekvoten er veldig fleksibel, en må ikke ta 14 uker i ett strekk men kan spre det over 3 år! Det kan være et argument at om far har to dager i uka så må barnet likevel i barnehage 3 dager og dermed tidlig, men ganske mange har såpass god råd at de KAN vurdere muligheten for at mor er hjemme de tre andre dagene. Vi gjorde det slik - min mann er gårdbruker og kan ikke ta helt fri fra jobben sin, men han hadde avløser tre dager i uka på dagtid, jeg jobbet 60 % og var hjemme de to andre dagene. På ettermiddag, kveld og helg jobbet likevel mannen min, og hadde dette vært på sommerstid så hadde det nok ikke gått an med tre dager fri, men en kan finne en løsning om man VIL! Vi fikk en gave fra staten, og vi tok den og brukte den slik det passet oss. Det eneste jeg angrer litt på nå er at jeg ikke tok enda mer ulønnet permisjon.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #43 Skrevet 12. august 2013 Imot (både min mann og jeg er imot) Hvorfor skal staten bestemme hva vi som familie velger å gjøre for vår familie? De som er for og begrunner det med at om det ikke hadde vært fedrekvote så hadde ikke far tatt ut permisjon har jeg et spørsmål til: Må virkelig pappa TVINGES til å være hjemme med babyen sin? De som snakker om at man har ammefri tror jeg lever i en boble. Dette med ammefri er så og si umulig å få til for veldig mange. Det er ikke pappa som må tvinges, det er pappas arbeidsgiver som må tvinges Anonymous poster hash: 863dc...58c
Gjest Vinglepetrine Skrevet 12. august 2013 #45 Skrevet 12. august 2013 (endret) Imot (både min mann og jeg er imot) Hvorfor skal staten bestemme hva vi som familie velger å gjøre for vår familie? De som er for og begrunner det med at om det ikke hadde vært fedrekvote så hadde ikke far tatt ut permisjon har jeg et spørsmål til: Må virkelig pappa TVINGES til å være hjemme med babyen sin? De som snakker om at man har ammefri tror jeg lever i en boble. Dette med ammefri er så og si umulig å få til for veldig mange. Det er ikke pappa som må tvinges, det er pappas arbeidsgiver som må tvinges Anonymous poster hash: 863dc...58c Vel, om det er slik så er det bare å tvinge arbeidsgiver da, med loven i hånd! Det der er bare en dårlig unnskyldning. Har man krav på permisjon så har man det! Skal pappa måtte beskyttes mot at arbeidsgiver blir litt grinete? Hva med alle arbeidsgivere som blir grinete da en kvinne forteller at hun skal ha barn? Endret 12. august 2013 av Vinglepetrine
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #46 Skrevet 12. august 2013 Imot (både min mann og jeg er imot) Hvorfor skal staten bestemme hva vi som familie velger å gjøre for vår familie? De som er for og begrunner det med at om det ikke hadde vært fedrekvote så hadde ikke far tatt ut permisjon har jeg et spørsmål til: Må virkelig pappa TVINGES til å være hjemme med babyen sin? De som snakker om at man har ammefri tror jeg lever i en boble. Dette med ammefri er så og si umulig å få til for veldig mange. Det er ikke pappa som må tvinges, det er pappas arbeidsgiver som må tvinges Anonymous poster hash: 863dc...58c Vel, om det er slik så er det bare å tvinge arbeidsgiver da, med loven i hånd!Det der er bare en dårlig unnskyldning. Har man krav på permisjon sp har man det! Det er jo nettopp det! Fjerner man fedrekvoten så har man som far ikke "krav" på det og får dermed ikke permisjon av sin arbeidsgiver! Anonymous poster hash: 863dc...58c
Maracuya Skrevet 12. august 2013 #47 Skrevet 12. august 2013 Imot (både min mann og jeg er imot) Hvorfor skal staten bestemme hva vi som familie velger å gjøre for vår familie? De som er for og begrunner det med at om det ikke hadde vært fedrekvote så hadde ikke far tatt ut permisjon har jeg et spørsmål til: Må virkelig pappa TVINGES til å være hjemme med babyen sin? De som snakker om at man har ammefri tror jeg lever i en boble. Dette med ammefri er så og si umulig å få til for veldig mange. Far må ikke tvinges men ofte må sjefen hans tvinges. Hvis far ikke VIL, hvorfor ville han egentlig ha barn? Han må heller ikke være hjemme med BABYEN, han kan vente til barnet er 2-3 år til og med, han kan ta en dag i uka, han kan ta det samtidig som mor har ferie også om han er så redd for å være alene. Mer enig med det om ammefri, det er i praksis ikke enkelt å få til. Jeg forsøkte å jobbe et par dager i uka med 5 mnd gammel baby som ble fullammet. Kun få ganger jeg kjørte hjem for å amme, bare transporten tok jo en halvtime. Og tungvint for far å kjøre babyen til meg. I stedet brukte jeg tida om morgenen til å sove litt lenger etter netter med amming, og til å pumpe meg. Glad for at jeg faktisk fikk betalt for å være to timer mindre på jobb hver dag, men neste gang ble jeg heller hjemme med babyen til den var 9 mnd. Ikke alle har en så fleksibel jobb heller.
Gjest Vinglepetrine Skrevet 12. august 2013 #48 Skrevet 12. august 2013 Imot (både min mann og jeg er imot) Hvorfor skal staten bestemme hva vi som familie velger å gjøre for vår familie? De som er for og begrunner det med at om det ikke hadde vært fedrekvote så hadde ikke far tatt ut permisjon har jeg et spørsmål til: Må virkelig pappa TVINGES til å være hjemme med babyen sin? De som snakker om at man har ammefri tror jeg lever i en boble. Dette med ammefri er så og si umulig å få til for veldig mange. Far må ikke tvinges men ofte må sjefen hans tvinges. Hvis far ikke VIL, hvorfor ville han egentlig ha barn? Han må heller ikke være hjemme med BABYEN, han kan vente til barnet er 2-3 år til og med, han kan ta en dag i uka, han kan ta det samtidig som mor har ferie også om han er så redd for å være alene. Mer enig med det om ammefri, det er i praksis ikke enkelt å få til. Jeg forsøkte å jobbe et par dager i uka med 5 mnd gammel baby som ble fullammet. Kun få ganger jeg kjørte hjem for å amme, bare transporten tok jo en halvtime. Og tungvint for far å kjøre babyen til meg. I stedet brukte jeg tida om morgenen til å sove litt lenger etter netter med amming, og til å pumpe meg. Glad for at jeg faktisk fikk betalt for å være to timer mindre på jobb hver dag, men neste gang ble jeg heller hjemme med babyen til den var 9 mnd. Ikke alle har en så fleksibel jobb heller. Svarte akkurat på dette med fars arbeidsgiver lenger oppe her. Det er bare tull! I mange tilfeller har det ikke noe med om far vil være hjemme eller ikke og å si at om far ikke vil være hjemme med en baby i 4 måneder så burde han ikke få barn er jo fullstendig på jordet....
nagini Skrevet 12. august 2013 #49 Skrevet 12. august 2013 I mot. Ikke i mot at far tar deler eller om så hele permisjonen, men i mot at staten skal blande seg i hvordan familien velger å fordele det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå