Gå til innhold

Er du for eller imot fedrekvote?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører på nyhetene at 52 % vil beholde ordningen som den er nå.

Skal vi ta en uhøytidelig meningsmåling her inne? Bare svar om du er for eller imot, dette er ikke en diskusjonstråd :)

Jeg er imot, forresten ;)

Anonymous poster hash: 05fe8...020

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For. Rett og slett fordi jeg tror at i veldig mange familier vil mor ta alt og far være på jobb. Vår familie er et godt eksempel fordi far eier egen bedrift. Det letteste hadde vært om jeg tok alt, men fordi jeg ikke kunne overta fikk vi til en løsning hvor far tok to dager i uken over en periode.

Vet om mange damer som rett og slett hadde "grabba til seg" mest om ikke noen uker var forbeholdt far.

I Danmark skjedde jo akkurat dette da de fjernet fedrekvoten.

Anonymous poster hash: 9cce0...fbd
Skrevet

For.

Anonymous poster hash: 31d26...99e

Skrevet

imot!

for å la familier få bestemme selv hva som passer best for dem - imot at alle familier i dette landet skal presses inn i ett og samme mønster!!

Anonymous poster hash: be96f...5c3
Skrevet

Imot. Og det er min mann også, og det er vel hans mening som teller mest i denne saken.

Skrevet

For. Jeg skulle gjerne sagt ja takk til alt jeg fikk som permisjon til meg selv, men i min egen yrkesgruppe har jeg sett veldig positiv utvikling blant arbeidsgivere de siste 5 - 10 årene. Altså mtp holdning til ansettelse av kvinner.

Uansett sitter mor igjen med mange måneder permisjon med full lønn så jeg tenker at vi har en helt fantastisk ordning. Jeg hører mange blant venninner klage over fedrekvoten men har fortsatt til gode å høre en god grunn til at det skal være så utrolig vanskelig for akkurat dem. Mye går på at enkelte menn føler seg alt for uunværlige på arbeidsplassen - det er den innstillingen fedrekvoten jobber mot. Eller så hører jeg folk si at de "ikke har råd" til å ta fedrekvote. Det blir bare helt rart. De som sier det er det som har usannsynlig høy lønn, og da er det ikke en gruppe som trenger subsidier i form av foreldrepenger....

Anonymous poster hash: 7ca90...6f7
Skrevet

Jeg syns man kan velge selv, er jo bra når far er hjemme, men ikke altid det er så lett.

Anonymous poster hash: 40b4c...87b

Skrevet

imot. er for valgfrihet!

Anonymous poster hash: bfe6c...ace
Skrevet

NB! Å være imot fedrekvote er IKKE det samme som å være i mot at pappa skal være hjemme, at man skal dele på permisjonen eller noe i den retning.. 

Skrevet

For! 

Pappakvoten gjør utrolig mye for kontakten mellom far og barn. Og den har gitt begge kjønn nye rettigheter i arbeidslivet. Kvinner blir ikke så lett diskriminert ved ansettelse, og menn slipper å få tyn/håning/ nekting når de vil ha pappaperm.

Anonymous poster hash: 92b45...5dd
Skrevet

For. Alt for mange arbeidsgivere som vil være kjipe mot fra selv om han selv skulle ønske å velge permisjon. Den dagen de fleste arbeidsgivere legger opp til at far er viktig for barna sine kommer jeg til å bli for valgfrihet.

Forresten, de fleste som er i mot ser ut til å glemme at ettervvert som far har fått flere uker, så har det også blitt lagt til ekstra uker til permisjonen (halvparten er nye uker og halvparten tatt fra eksisterende permisjonstid). Hadde dere vært villige til å gi disse ukene tilbake for at far skulle slippe? Det går jo i såfall utover barnet...

Skrevet

I mot.

Vi er en av de familiene som ikke er A4 nok til at fedrekvote passer inn. Jeg forstår derimot at det er flott for de familiene hvor far har en fast 100 % jobb. Her er far student og har dessverre jobbet litt vedsiden av. De krever visst at far skal ta en masterutdanning samtidig som han passer på en liten vilter krabat av en ettåring. 

Så her er det barnet som taper for at Norge skal ha likestilling, han må i barnehage kjempetidlig.  

Anonymous poster hash: d9a56...1c0
Skrevet

For!

Vi har da valgfrihet! 12 uker forbeholdt mor, 12 far, resten er VALGFRIE. Så dere kan ha så mye frihet dere vil. barnet har to foreldre og begge skal ha lik mulighet til å være hjemme med barbet.

Og dere som er imot gøemmer at fjernes fedrekvoten, fjernes ukene.

Anonymous poster hash: e6e11...07c

Skrevet

For

Anonymous poster hash: 1770b...f2b
Skrevet (endret)

For. Jeg skulle gjerne sagt ja takk til alt jeg fikk som permisjon til meg selv, men i min egen yrkesgruppe har jeg sett veldig positiv utvikling blant arbeidsgivere de siste 5 - 10 årene. Altså mtp holdning til ansettelse av kvinner.

Uansett sitter mor igjen med mange måneder permisjon med full lønn så jeg tenker at vi har en helt fantastisk ordning. Jeg hører mange blant venninner klage over fedrekvoten men har fortsatt til gode å høre en god grunn til at det skal være så utrolig vanskelig for akkurat dem. Mye går på at enkelte menn føler seg alt for uunværlige på arbeidsplassen - det er den innstillingen fedrekvoten jobber mot. Eller så hører jeg folk si at de "ikke har råd" til å ta fedrekvote. Det blir bare helt rart. De som sier det er det som har usannsynlig høy lønn, og da er det ikke en gruppe som trenger subsidier i form av foreldrepenger....

Anonymous poster hash: 7ca90...6f7

Stusser over at denne siden av fedrekvoten er mer eller mindre glemt. Om fedrekvoten fjernes vil det være et stort tilbakesteg for likestillingen i arbeidslivet. Ingen tvil om at fedre uten fedrekvote vil være å foretrekker på arbeidsmarkedet fremfor kvinner. 

På mange arbeidsplasser inkludert min egen vil det nok svært raskt bli en trend at fedre mer eller mindre presses til ikke å ta ut permisjon. Da permisjon innebære relativt stor ulempe for arbeidsgiver. 

Glemte å skrive at jeg er for, om det ikke er åpenlyst av innspillet. 

Endret av Emea
Skrevet

fedrekvote/permisjon er en velferdsordning som er der for barnet, ikke foreldrene.. og jeg mener det blir helt feil å gjøre dette til en arena for likestillingskamp - den kan vi ta på andre måter!!

Skrevet

fedrekvote/permisjon er en velferdsordning som er der for barnet, ikke foreldrene.. og jeg mener det blir helt feil å gjøre dette til en arena for likestillingskamp - den kan vi ta på andre måter!!

Begge foreldrene er viktig for barnet. Og barnet fortjener permisjon med begge, i tillegg til at det faktisk er viktig for likestilling. 

Skrevet

Jeg er for fedrekvote.

Blir den fjernet så kommer vi til å se det samme som i Danmark, at svært få fedre tar ut permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...