Gå til innhold

Downs syndrom kan bli utryddet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om det. Leste i Vg nå, det var en som uttalte seg om at Downs syndrom kanskje vil bli utryddet fordi det har kommet en ny blodprøve som kan avdekke Downs. Testen kan visst taes før 12 svangerskapsuke. 

Er Downs syndrom noe vi MÅ ha i samfunnet?

Er det ikke en lidelse da?  

Anonymous poster hash: 44332...f47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke en lidelse, men et syndrom. Et kromoson for mye. 

Downs er ikke noe vi må ha nei, men mange er jo veldig opptatt av at vi trenger alle type mennesker. Jeg for min del har ikke noen bekjente med dette og møter så godt som aldri på noen med downs, så jeg ville nok ikke merket den helt store endringen dersom de med downs ble "utryddet" (herregud for et ordvalg, høres jo helt forferdelig med et slikt ord).

Skrevet

Selvsagt kan ikke downs syndrow bli utryddet, det er en kromosomfeil, ikke en nedarvet egenskap. Om så alle downs-foster blir abortert vil feilen fortsette å oppstå med akkurat samme hyppighet som før.

Ser heller ikke at det vil bli utryddet selv om alle får mulighet til å screene, for de som ønsker å beholde står jo uansett fritt til det. Eneste som skjer er at de som ikke ønsker det slipper å få et barn med down. Fatter ikke hvorfor foreldre med down-barn absolutt skal prakke sitt valg på alle andre.

Må da være mye bedre å screene og evt abortere om man ønsker i uke 8-10, enn i uke 20?

Skrevet

Skjønte det, jeg siktet til bruken av ordet i artikkelen.

Skrevet

Blir helt svett av disse Downsmødrene som skal prakke dårlig samvittighet på dem som velger annerledes.

Hva så om Downs hadde blitt utryddet? (Selv om dette selvfølgelig ikke skjer) Det er kromosonFEIL. Betyr ikke at man skal begynne å jakte på barn, unge og voksne med Downs syndrom av den grunn.

Anonymous poster hash: e8e09...cda
Skrevet

Jeg skjønner både de som velger å beholde og de som velger å abortere er foster med downs syndrom. Jeg tror ikke det å stilles overfor et slikt valg om liv og død er enkelt på noe vis. Selv valgte jeg å ikke ta tidlig UL fordi jeg ikke vil måtte velge, vi er ressurssterke og skal greie å ta de vanskeligheter og gleder vi måtte få uansett. Men jeg er svært skeptisk til at samfunnet systematisk skal finansiere og fremme en praksis som går ut på å fjerne et foster fordi det har et syndrom eller en sykdom som faktisk er forenlig med et godt liv.

Anonymous poster hash: 9e7bc...e96

Skrevet

Jeg skjønner både de som velger å beholde og de som velger å abortere er foster med downs syndrom. Jeg tror ikke det å stilles overfor et slikt valg om liv og død er enkelt på noe vis. Selv valgte jeg å ikke ta tidlig UL fordi jeg ikke vil måtte velge, vi er ressurssterke og skal greie å ta de vanskeligheter og gleder vi måtte få uansett. Men jeg er svært skeptisk til at samfunnet systematisk skal finansiere og fremme en praksis som går ut på å fjerne et foster fordi det har et syndrom eller en sykdom som faktisk er forenlig med et godt liv.

Downs syndrom er ikke alltid forenlig med et godt liv. Hverken for foreldre eller barn.

Anonymous poster hash: e8e09...cda

Skrevet

Du har sett for mye Tangerudbakken. Virkeligheten er en helt annen for mange.

Jeg har familiemedlemmer med en sønn med Downs, pluss omtrent alt av tilleggsykdommer som det går an å få. Han er svært lavtfungerende og det er ikke noe spesielt godt liv for hverken ham eller hans foreldre. Eller hans søsken, for den del, som flere ganger har opplevd å nesten bli drept av ham, helt fra de var helt små.

Anonymous poster hash: 2f85d...d17

Skrevet

Samfunnet trenger da ikke finansiere det, bare de gjør det mulig å teste om man er villig til å betale det selv. Sånn det er nå er det ulovlig å sjekke det om man er under 38 år.

Anonymous poster hash: 10c4e...f98

Skrevet

Jeg synes det er greit å tenke på at enkelte som ville ha gjennomgått en traumatisk senabort kanskje heller kan få ta den aborten i uke 10.

Skrevet

De som med glede får barn med Downs kan jo bare velge bort denne blodprøven.

Ser ikke problemet.

Anonymous poster hash: ca482...140
Skrevet

For mange tror at livet med downs er som i tangerudbakken, en solskinnshistorie. Og ja de finnes. Men jeg gikk i klasse med en gutt som var relativt godt fungerende og han hadde mange venner i klassen og godt likt. Men han sa at han ikke ville leve han hadde det ikke godt. Og det var ikke gøy å høre. Så er det de som sitter låst i en rullestol som bare kan bevege munnen. Vil ikke si det er ett godt liv for hverken barnet eller foreldrene. Folk velger jo selv om de vil teste seg. Men å mene at vi som vil velge abort ved downs er egoistisk er egoistisk er helt feil.

Anonymous poster hash: 7582c...b46

Skrevet

Å "utrydde" et syndrom burde heller bli brukt i forbindelse med genmanipulering.

Denne blodprøven gjør jo bare at enda flere Downsfostre blir abortert vekk, eller rett og slett drept i mors liv.

Så for å fjerne syndromet blir man fortsatt nødt til å abortere fostrene.

Anonymous poster hash: e6e54...590
Skrevet

Å "utrydde" et syndrom burde heller bli brukt i forbindelse med genmanipulering.

Denne blodprøven gjør jo bare at enda flere Downsfostre blir abortert vekk, eller rett og slett drept i mors liv.

Så for å fjerne syndromet blir man fortsatt nødt til å abortere fostrene.

Ja og problemet er? Du må gjerne beholde, men jeg ville tatt abort

Skrevet

Ser på det som et stort problem for samfunnet, at man kan ta en snarvei før fødselen for å selektere ut uønskede fostre. For meg blir det nazisme.

Skrevet

Ser på det som et stort problem for samfunnet, at man kan ta en snarvei før fødselen for å selektere ut uønskede fostre. For meg blir det nazisme.

Det sier vel ikke så mye annet enn at du ikke aner hva nazisme er.

Utover det bedrives praksisen allerede i dag. Endringen ved å blodprøvebasere det vil være at det kan skje tidligere i svangerskapet.

Anonymous poster hash: ca482...140

Skrevet

Da håper jeg du er i mot abort uansett grunnlag, eller er det kun syke foster det er ugreit å abortere? Sammenligningen med nazisme er helt søkt.

Skrevet

Jeg er ressurssterk, og kan mye om barn med diagnoser, men jeg ville aldri valgt å barn med downs. Hadde jeg ikke fått noe valg, så hadde jeg jo selvsagt beholdt, og vi hadde klart det, men ALLE ønsker et friskt barn, så hvorfor skulle jeg ønsket å få et barn med syndrom som kan gi stor PU, fysiske skader og plager? De som ønsker å få barn med downs kan jo bare la være å ta screeningen da, så kan de som ikke ønsker ta den. Skulle vært dette for flere syndromer også, ihvertfall de som man vet med sikkerhet vil gi store skader, slik at man kan avslutte før man er 20 uker på vei...

Anonymous poster hash: 994e3...27c

Skrevet

Da håper jeg du er i mot abort uansett grunnlag, eller er det kun syke foster det er ugreit å abortere? Sammenligningen med nazisme er helt søkt.

Ja, jeg er mot abort nesten uansett grunnlag, men det er jo mye mer forståelig hvis fosteret ikke kan overleve.

Sammenligningen med nazisme blir ikke helt søkt, for du vet selv at nazistene tok livet av mange med Downs syndrom, funksjonshemmede og kronisk syke.

Skrevet

Altså må bare blande meg inn.

Jeg har en med downs syndrom i NÆR familie. Og det er verdens skjønneste gutt.

Men samtidig er jeg redd jeg selv ville tatt abort om jeg fikk beskjeden.. Enda en i nær familie har det.

Så det er ikke Pga hat eller annet

Men er vel ikke personen som hadde klart det ansvaret nå, med to små fra før og.

Jeg er gravid og tok heller aldri noe test, så det kan jo skje meg og, men da klarer vi nok det og.

Men forstår og godtar at folk selv må velge..

Anonymous poster hash: 3aa23...626

Skrevet

Ja, jeg er mot abort nesten uansett grunnlag, men det er jo mye mer forståelig hvis fosteret ikke kan overleve.

Sammenligningen med nazisme blir ikke helt søkt, for du vet selv at nazistene tok livet av mange med Downs syndrom, funksjonshemmede og kronisk syke.

Great, å diskutere med en som mener at abort er like ille som å drepe mennesker som allerede er født er jo helt dødfødt. Ingen her sier det på noen måte er greit å drepe de med downs, andre funksjonshemninger eller kronisk syke, så jo, sammenligningen din er helt søkt.

Skrevet

Great, å diskutere med en som mener at abort er like ille som å drepe mennesker som allerede er født er jo helt dødfødt. Ingen her sier det på noen måte er greit å drepe de med downs, andre funksjonshemninger eller kronisk syke, så jo, sammenligningen din er helt søkt.

De fleste mener det er en forskjell på abort og drap ellers. Men hvis du velger ut en spesiell gruppe å tilintetgjøre, vil uansett følgen bli at akkurat denne gruppa forsvinner!

Torshov skoles korps vil bli svært lite eller forsvinne, fordi de som skulle spilt der har blitt drept.

Alle kan jo si nei til testen, men foreldre med små Downsbarn møter stadig mer hets i samfunnet. Folk lurer på hvorfor de ikke tok abort.

Skrevet

De Downsbarna som blir født vil ha vanskeligere for å finne likesinnede, og de vil i større grad bli fortalt av samfunnet at de er en feilvare som ikke burde blitt født.

Skrevet

De fleste mener det er en forskjell på abort og drap ellers. Men hvis du velger ut en spesiell gruppe å tilintetgjøre, vil uansett følgen bli at akkurat denne gruppa forsvinner!

Torshov skoles korps vil bli svært lite eller forsvinne, fordi de som skulle spilt der har blitt drept.

Alle kan jo si nei til testen, men foreldre med små Downsbarn møter stadig mer hets i samfunnet. Folk lurer på hvorfor de ikke tok abort.

Men denne gruppen er ikke blitt utvalgt til å tillintetgjøres. Argumentene dine hadde hatt hold dersom forslaget var at alle skulle screenes mot sin vilje og abort utføres på alle foster med downs på statens ordre, men dette er snakk om at hver familie skal få velge selv om DE ønsker å bære frem et sykt barn og ha den belastningen på seg resten av sitt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...