Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Takk alle for gode tanker! Vet ikke noe mer om hva som er galt, men det går mye bedre (enn så lenge). Skal snakke med legen snart. Håper han kan si noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper dere har fått noen svar 2010Mammaen!

 

Lillegutt har begynt å ta puppen igjen.:-) jeg trodde all melken var nesten borte, men har pumpet meg for å ha bitte litt til han.nå ser det ut som det fylles opp igjen:-) har faktisk hatt to lekkasjer i dag!!! Og er faktisk fornøyd med det for da vet jeg jo at melka er der:-)

Lillegutt babler mye nå og lager lyd bak i halsen. Litt sånn gurglelyd. Og ikke vil han ligge i armene mye. Skal opp å se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen dere!

 

Her er det ikke fryktelig mye nytt. Legen som hadde vakt søndag var spesialist på mage og tarmlidelser hos barn leste papirene og så på lillegutt. Da var han jo strålende blid og rent bedårende som legen sa. Det svinger fryktelig. Han ville ikke begynne å behandle for reflux siden han ikke gulper og han ville heller ikke begynne å putte en sonde ned i magen på han heller foreløpig, siden det ikke var sterke indikasjoner på at det var nødvendig. UL og røntgen undersøkelser viste ikke noe unormalt. Vi skal derfor vente til henvisning fra fastlegen og begynne eventuelle undersøkelser da. Det gjøres ikke noe mer akutt. Jeg skal imidlertid prøve ut melkefri diett igjen for å se om det har effekt (jeg har hatt noe melk i kosten etter at jeg kuttet helt ut for drøyt et par måneder siden).

 

De siste par dagene har vært ok igjen og det var fantastisk med etterlengtet søvn for meg og lillegutt. Hjerteskjærende å se han så stuptrøtt og sliten... I går hadde han imidlertid diare uten å være plaget, men i natt begynte det med smerter igjen som har vedvart nå utover morgen og formiddag (ikke ekstrem, men litt gråt, ser at det er kramper, og urolig/lite søvn). Håper det går over raskt.

 

Så da får vi bare vente og se hva som skjer og hva eventuelle undersøkelser kan vise videre.

 

Veldig slitsomt dette her og man venter bare på neste smerteanfall. Noe verre enn å se sitt eget barn med så store smerter uten å forstå det eller kunne gjøre noe med det finnes ikke. Smerten i hjertet er 1000 ganger verre enn fødselssmerter. Usikkerheten gnager konstant. Jeg har betraktelig mindre melk nå, trolig som følge av stress og at lillegutt nesten ikke ville spise de par døgnene det sto på som verst (han er veldig forkjølet også).Håper det tar seg opp igjen.

 

Håper alt er fint med alle dere og deres søte små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke noe særlig ut nei 2010mammaen! :( Håper de finner ut av det, og at han slipper slike smerteanfall! 

Stor klem!

 

 

Idag har vi veid snuppa igjen. 155gram på ei uke! Går tydeligvis i rykk og napp ja! Virker som jeg har fått meir melk i brysta også.. så enn så lenge går det greit at hun ikke tar flaska.. Men vi øver innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helle_Høygir

2010 mammaen- har dere hevet hodeenden på senga? Hvis det er refluks så vil dere trolig merke en bedring om hodet heves både i seng og i vogn. I tillegg vent ca 20 min med å legge ned etter spising og når dere holder, så hold i et grep som ikke involverer å holde rundt eller på magen. Alt press der er med på å sende oppover.

 

Dere kan prøve både gaviscon og minifom uten resept. Begge er midler som ikke tas opp i kroppen og som er trygge for små. Den første vil legge seg som et lokk over magesekken og hindre oppstøt og den andre hjelper hvis det er luft i tarmen. Burde ikke ta lang tid før det er effekt om det er noe v det.

 

Mtp urolighet så kan du snurre et teppe slik at det blir som en pølse og legge midten av det under rumpa og endene ved ca hver armhule. Det gir en stabilitet :)

 

Han kan ha stille refluks - det har vår. Han gullet, men ikke slik et refluks barn kan gjøre. Stille er egentlig verre fordi da får de det 2 ganger. Hvis du lurer på noe om det eller melkefri diett, så har jeg vært gjennom det og bare spør!

 

Stor klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Helle :)

 

Vi har prøvd alt ja. Han ligger med hevet seng og vugge og de siste nettene har han lagt ekstra høyt oppå dynen pga forkjølelse. Dette har ikke effekt på magevondten. Det virker imidlertid som at det er noe som skjer når han ligger, for i det siste blir han urolig etter at han har lagt noen timer, smågriner, vrir seg, sparker med bena og kaster hodet frem og tilbake. Da sovner og våkner han resten av natten og må puppes i søvn hver gang (dvs 100 og ørten ganger). Det er tydelig at det kommer i tak, for plutselig blir det helt stille før det starter igjen (etter 1 time eller 10 minutter). Det kommer ut luft innimellom).

 

Minifom skal jeg prøve, men Gaviscon tror jeg at jeg venter litt med. Vil prøve en ting av gangen sånn at vi vet hva som eventuelt funker.

 

Melkefri diett hadde jeg også i over en måned (totalt melkefri). Jeg synes det funket i begynnelsen, men det var likevel slimete avføring og magevondt og det ble ikke verre da jeg startet igjen med melk. Det var ganske lenge etter innføring av melk det ble så MYE verre. Jeg forventet at babyen ville reagere samme dag på melk i kosten. F.eks spiste jeg jo pannacotta, kremkake og ostekake i dåpen (+ andre ting med melk) uten noen som helst reaksjon den dagen eller dagen etter. Derfor har jeg slått fra meg at det var melk (han har heller ingen utslett eller eksem som er vanlig ved melkeallergi). Det kan visst være en forsinket reaksjon på melken ifølge legen. Men jeg er nå i gang igjen og det skal gå fint, så får vi se. Lillegutt skal også begynne med Sinlac når han skal få grøt. Legen anbefalte forresten å vente til nærmere 5 mnd med innføring av fast føde.

 

Jeg nevnte reflux uten gulp til denne legen, men han ville ikke ta noen diskusjon på det. Jeg er jo også enig i at det ikke ligner så veldig. Da vil jeg tro at disse problemene ikke ville svingt så enormt, men ville vært der hele tiden.

 

Lang avhandling her altså... Men men. Godt å få det ut også!

 

Hvordan var forresten utredningen for reflux? Var det ph måling i 24 timer og var det plagsomt for babyen?

 

Ha en finfin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hm jeg tror nok kanskje ikke det er refluks, men heller magevondt i og med du sier det kommer i tak og det kommer luft. Men liker ikke helt at legen bare avfeier det- jeg var forberedt på det, hadde jo lest endel i forkant.

 

Vi trengte ikke ta og måling eller slikt- hun så i halsen hans og det var rødt der pluss vi hadde såpass koll på symptomene at hun valgte å gi oss medisiner. Men hun mente at minifom var unødvendig når man gikk på losec- det var feil!

 

Grunnen til at jeg tror det vil hjelpe er det med avføringen - det var nemlig sånn her før vi begynte med minifom. Det var så merkbart hvordan bleiene endret seg etter det - mye bedre avføring, ikke så hyppig og den fargen den skulle være.

 

Skjønner godt det med å ta en ting av gangen - vi begynte med losec samtidig som jeg startet på melkefri diett og da blir det jo vanskelig å vite. Etter 3-4 uker så begynte jeg å innføre melk igjen; først som varmebehandlet siden det er mildest og så øke. Har ikke merket noe etter det og bra var det - melkefri er jo noe herk!

 

Her er en garantert problemstarter kombinasjon kullsyre og div stoffer - dvs cola zero er fy, cola rød helt ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lillegutt fått 3 mnds vaksinene sine. Ble litt gråt men gikk over på 1-2 min:-) flink liten tass ja:-) men har kun sove 30 min etter sprøytene.... så det kan bli en trasig for han hvis han er overtrøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Lillegutt sov heller ikke godt rett etter vaksinene, var mye kaving og styr. Litt spent på neste, men det er heldigvis enda litt tid til det :)

 

Hvordan går det med dere 2010mammaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: hvordan går det med vekoppgangen?

 

Helle: takk som spør :) Her går det opp og ned. Det har ikke vært ekstreme anfall, men mye uro og ser han sliter innimellom. Mandag var en grei dag men i går og i dag har det vært uro. Heldigvis er forkjølelsen nå på bedringens vei, men tennene er plagsomme også. Vanskelig å vite hva som er hva så det blir altfor mye grubling hos mor og det resulterer i enda mindre søvn :( . Ser ikke ut som å kutte melken har hatt noen særlig effekt. 10 dager helt uten nå. Resulterer imidlertid i at jeg ikke kan spise så mye og jeg sliter med å få i meg nok mat, noe som igjen går ut over melkemengden. Kjedelige saker...

 

Mye klaging her nå. Håper å snart komme med sprudlende, positive innlegg.

 

Hvordan er det med din gutt Helle? Blir refluxen bedre med fast føde og går det fortsatt bra med mat? Hvor stor er gutten din nå?

 

Da stuper jeg i seng. Lillegutt har våknet første gang etter han sovnet for 40 minutter siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå! Håper det snart går bedre med dere :) Skjønner det blir mye grubling :(

 

Her har vekta gått opp - heldigvis! Forholdsvis 155 og 135 gram de siste ukene :) Så d er vi fornøyd med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Lillegutt er nå 4,5 mnd og har begynt å fylle seg ut litt :) refluksen har ikke blitt verre med fast føde, men han har ikke begynt å kutte ned på ammefrekvensen. Så det blir fortsatt litt lite søvn syns jeg. Men det går seg vel til det som alt annet.

 

Så fin vektoppgang Mavat! Det hjelper veldig når man ser slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaargh! 2 dager fri for forkjølelse så er det en ny en på gang med fornyet styrke! Denne gangen er jeg også rammet. Hodet er tett og vondt, nesen er tett og halsen er sår. Lillegutt er ikke helt i form, og vil ikke spise noe særlig, men smiler likevel. Sånn er det vel når storbror drar med seg alt av virus fra barnehagen, men synes liksom vi kunne fått en pause nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj... God bedring 2010Mammaen!!

 

Jeg lurer på to ting folkens;

 

1. Har så smått gikk snuppa grøt nå. Vet jeg skal ta d forsiktig i begynnelsen. Men hvor lang tid er vanlig før hun kan spise vanlige posjoner? Og skal jeg gi henne litt (minimalt i starten da) grøt hver dag?

 

2. Jeg har Brio Happy Duo-vogn og er KJEMPEFORNØYD med den. MEN nå har jeg begynt med voksipose, og merker at det ikke er lenge til jeg kanskje må over i sportsdelen.. er det veldig tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: Vi har gitt mini litt grøt hver dag i omtrent 2-3 uker nå, litt mer dag for dag. Helsesøsteren sa til meg igår at de bør være oppe i en full porsjon innen de er 6 mnd. Han spiser også litt potet eller gulrot hver dag, og han koooooser seg med det :)

 

Vi begynte med sportsdelen for 1 uke siden, når mini var 4 mnd gammel. Vet ikke hvor gammel snuppa di er da? Men bagen her begynte å bli for trang, og dermed hatet han å ligge i vogna. Nå som han har bedre plass+kan sitte litt i vogna, elsker han å gå tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj... God bedring 2010Mammaen!!

 

Jeg lurer på to ting folkens;

 

1. Har så smått gikk snuppa grøt nå. Vet jeg skal ta d forsiktig i begynnelsen. Men hvor lang tid er vanlig før hun kan spise vanlige posjoner? Og skal jeg gi henne litt (minimalt i starten da) grøt hver dag?

 

2. Jeg har Brio Happy Duo-vogn og er KJEMPEFORNØYD med den. MEN nå har jeg begynt med voksipose, og merker at det ikke er lenge til jeg kanskje må over i sportsdelen.. er det veldig tidlig?

Takk :)

 

1. Ville gitt litt tynn grøt over en periode siden hun ikke er så gammel. Man merker raskt på barnet om de er klar for mer og da kan man jo øke forsiktig med litt hver dag. Pass bare på at hun ikke får hard mage. Hun bør ha omtrent samme bæsjefrekvens som før. Gi gjerne et par t-skjeer med sviskemos eller la hun drikke sviskedrikke til grøten. Det forebygger forstoppelse. Dersom dette går bra og hun tydelig er klar for det/gir tegn til å ville ha mer er det ikke noe problem å være oppe i en porsjon i løpet av et par-tre ukers tid.

 

2. Jeg har også denne vognen og det ble veldig trangt med pose nå (har en stooor gutt) så tror sportsdelen må frem her også. Merker uansett at han vil opp og se mer nå så det går jo greit. Var det samme med storebror (han brukte vi ikke bagen til for han hatet å ligge nedi der). De bør imidlertid ikke "sitte" for lenge av gangen når de ikke kan sitte selv og den bør ikke være for bratt.

Endret av 2010 Mammaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to ;) Da skal jeg fortsette litt hver dag fremover, og passe på magen ;)!!

 

Snuppa mi var 4 mnd på mandag! Men da får vi se an hvor lenge vi kan ha bagen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere Mavat?

 

Her er det ikke så mye nytt. Har hatt en grei periode der både dager og netter har vært ok. Har startet opp med en t-skje grøt (bruker Sinlac) og det faller i smak og har gått fint med magen. Skal øke til 2 t- skjeer nå, men i dag har han litt feber og er ikke i form, så vi får se om det blir i dag. Ikke har han villet ha noe særlig pupp i dag heller. 

 

Ellers har vi nå i dag endelig fått svar fra sykehuset (snart 4 uker siden legen sendte henvisning) og vi må vente i over 5 uker til for time! Helt utrolig! Så i kveld har vi fått time til barnelege på Volvat. Veldig surt å betale alt selv, men jeg kan ikke vente så mye mer nå. Håper at vi kan få noen svar eller i det minste avkreftet noen ting. Det ironiske er jo at legen jobber til vanlig på sykehuset der vi har fått time...! 

 

Hvordan går det med de andre søte små? Begynt med fast føde flere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har begynt med litt fast føde til vesla! Hun fikk små smaksporsjoner allerede da hun var 3 og en halv måned, og da begynte vi med bare noen skjeer med risgrøt. først prøvde hun seg bare litt frem med å smake på, og fikk etterhvert til å svelge. Hun reagerte egentlig ikke i det hele tatt, og har ikke hatt noe magevondt. Nå, litt over to uker senere, spiser hun er porsjon grøt en times tid før leggetid, og får melk rett før hun legger seg. Og ja, jeg har jo et håp om at hun skal begynne å sove natten igjennom etterhvert  ;)

 

For en to ukers tid siden begynte hun også å snu seg fra ryggen og over på magen! Først med litt hjelp av babygymmen, men nå gjør hun det helt selv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt smoohie her. Litt grimaser men det gikk greit. Han ble 4 mnd nå på mandag:-) har kjøpt inn grøt og skal prøve for første gang idag. Er helt ny på dette og vet ikke når jeg eventuelt skal øke. Skal man alltid starte med en ts og ingenting mer den dagen? Hvor lenge med kun 1 ts? Føler meg så usikker på akkurat denne biten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junimamma81 det er nok ok å begynne med en t-skje et par dager og så øke forsiktig om det går bra. Med storebror økte jeg ganske raskt og var fort oppe i en porsjon fruktmos/grønnsakmos (det var det jeg begynte med). Lillebror har imidlertid store problemer med magen sin så tar det mye roligere med han. Han har heller ikke vist så stor interesse for mat, og han har ikke hatt brystnekt.

 

Man merker ganske raskt på barnet om det er klar for fast føde (interesse for mat, vil spise, gaper, vil ha mer osv) og man merker det på avføringen og formen til ungen om magen takler det. 

 

Man må også være obs på eventuelt allergiske reaksjoner etc så derfor anbefaler man å gi maten på formiddagen de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med oss går d bra 2010mammaen :)

 

Snuppa får litt grøt hver kveld nå. Ikke såå mye om gangen, men litt går da ned! Har avføring ca hver 5-7 dag nå, jobber litt for å få den ut, men d som kommer er bløtt. Så vil ikke si hun er særlig plaga!

 

Når det gjelder å skifte til sportsdel så avventer jeg det. Har lagt voksiposen litt til side nå.. Og velger å bruke ull innerst + ulldress fra joha, + lue og tøfler. Og med 1-2 tepper OG evt. dyne om det er SKIKKELIG kaldt.. (idag var det 10 grader, så ingen fare). Dersom det blir en varm dag og jeg ikke bruker voksiposen blir hun jo liggende veldig åpen i sportsdelen.. Så derfor jeg venter :) Har du bytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...