Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

uhm, jenter? Jeg har et problem med valkene i halsgropen på vesla. Hun blir fort svett i de, og der samler det seg mye støv... Jeg tørker vekk flere ganger for dagen med libero facewipes, en fuktig klut, eller bare papir.  men det kommer bare mer med en gang + at jeg tror hun er kilen, så hun presser ned haken og gjør det umulig å få til en orntlig jobb! Og nå har hun blitt ganske sår mellom der, og det ser virkelig ikke noe godt ut :( erfaringer ???

 

Ellers har hun fått utslett i ansiktet, ser ikke noe godt ut det heller. Helsesøster kallte det ammeutslett, men med dagene har det blitt noe verre, så i dag bestilte jeg time hos lege... Greit å få det skjekket viss det f.eks kan være eksem! Men det ser ikke ut som hun plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totoaa, vi hadde samme problem med sår i halsvalkene på frøkena vår. Det som hjalp var bestemors råd om å drysse potetmel (vi sleit med å komme til, så det ble vel mer smøring) på såret. Potetmelet trekker til seg fuktigheta og tørker ut såret. Det var veldig effektivt. Vi har prøvd med pudder også, men det hadde ikke like god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi også problemer med å bli sår mellom valkene under halsen på eldste. Vi klappet det tørt så godt det var mulig og hadde potetmel på, ble mye bedre bare iløpet av noen timer!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips jenter, potetmel gjorde faktisk susen!! det var så gale at det begynte å lukte fra halsen også, men nå ser det helt fint ut igjen!

 

Så har jeg blitt syk da... Ikke bare bare å ta seg av en liten en med feber og vond hals! Men er ikke verre enn at jeg har orket å gå en tur med henne en times tid. Kommer heldigvis snart en venninne på besøk som har meldt seg frivillig til å lage suppe, og leke litt med mini mens jeg slapper av! Men jeg kommer nok til å legge meg samtidig med hene i 8 tiden i kveld  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Totoaa, slitsomt å være syk når man har barn å passe på ja, jeg har hatt min del av sykdom de siste månedene så vet hvordan det føles, håper du blir bedre snart, å legge seg tidlig hjelper nok på :)

 

Mavat det hørtes dramatisk ut! Godt det gikk bra, skjønner du syntes det var tøft, håper det går bare bra videre nå. 

 

Junimage æw..høres vondt ut :S God bedring til deg også får man vel si! Står respekt av at du greier å amme, kan det hjelpe å pumpe noen dager til det får healet seg litt? 

 

Hvordan er kveldene deres for tiden? føler oss så heldige! Etter vi begynte å legge ham rundt omtrent samme tid så har vi hatt kveldene for oss selv igjen, er vi bare heldige eller er dette "vanlig" nå når de er så små? Legges rundt 19-20 litt etter når han våknet fra forrige dupp og sover hele natten bare avbrutt med måltider, som regel spiser han ikke før 23-24 første gang etter legging, utrolig deilig! Spiser stort sett hver 3. time natta gjennom da. Men er det noe jeg har lært fra førstemann er det at alt går i perioder så vi får vel bare nyte dette nå, for vips så har det forandret seg og vi står der å bysser halve natta ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettene her er heldigvis veldig bra (Bank i bordet!!) Han sovner ca 20-21, sover til klokka 4 for å spise, og sover til kl. 8 igjen :) Så vi er vel veldig heldige vi også :) 

 

Nå LO han skikkelig for første gang også, sååå herlig å høre på  :wub:

Neste uke er det første barseltreff her, er dere andre med i barselgrupper? Spent på hvem som er der, håper det er en ok gruppe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som la merke til at jeg var vekk, neivel :P

 

Har begynt å trene littegranne :) har dere? Trillet endel idag og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg er borte så ofte selv Blomstogbier at jeg har ikke oversikt over hvem som er her og ikke :P Bare glad jeg greier å komme innom med et innlegg selv i blant ;) Men så fint at du er her igjen! :D Jeg trener også, hjemmetrening her, utrolig deilig å bruke kroppen igjen (og kanskje miste noen kg også) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord folkens :) Det går bra med oss, men vesla har ikke gått opp noe særlig siden innleggelsen. Har vekt henne om natta for å gi henne mat.. men likevel gått opp kun 10 gram på 3 dager.. Så idag begynte vi på NAN i tillegg! Så satser på at hun har bikket 5 kg på tirsdag :) 

 

Idag (eller igår...) var det 10 uker siden fødsel, og jeg har hatt en liten blødning nedetil. Andre som har opplevd det? Kan det være mensen som har kommet tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen igjen allerede etter 6 uker.... Ganske kjedelig, jeg håpte på å være en sånn som ikke fikk det så lenge jeg fullammet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zassy: ja jeg har vurdert å håndmelke ut fra høyresiden for at det skal få grodd. Hun suger jo opp igjen såret når jeg legger henne til :/

 

Her er kveldene veldig bra, nettene oxo forsåvidt. Hun sover mange timer i strekk om kvelden og natta. Har prøvd å få inn rutiner, leggetid ca 22, da ammer jeg i senga til hu sovner. Men nå har jeg vært alene med begge to siden torsdag og da har hun plutselig begynt å sovne tidligere på kvelden.

Storebror startet på svømmekurs på torsdag, så jeg og Ingrid badet mens han var på det. Da sovnet hun i bilsetet på vei ut i bilen etterpå, og sov til 00.45. Jeg satt å gjespet og ventet på at hun skulle våkne :) for når vi kom hjem og jeg flyttet henne fra bilsetet til kurven i stua, trodde jo jeg det var en liten ettermiddagsdubb.

Og i forrige uke sov hun i 10 timer i strekk på natta, fra 22-08!

 

Noen som vet hvor jeg får tak i pampers baby dry?

Hun våkner av at bleia er våt på natta, og vi kan ikke gå opp mer i str, hun bruker nr 3 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen igjen allerede etter 6 uker.... Ganske kjedelig, jeg håpte på å være en sånn som ikke fikk det så lenge jeg fullammet :P

 

:/ Ikke sant.. Jajja.. Er sikkert noe sånt! Skal til gynekolog på torsdag, så får høre me han :) Men det er nok det ja! Dumt å få det allerede da..skal jo på babysvømming me tulla mi! Ikke såå digg å ha mensen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junimage, vi har kjøpt pampers baby dry på coop extra. Der selger de det i eske med tre pakker i. Mener jeg så det samme på Rema i går, men mulig jeg så litt raskt.

 

Jeg har heldigvis ikke noen tegn til mensen enda. Håper det er lenge til enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leb: jeg fant det på rimi og fikk med bleie kort, hver 4. Gratis :) har det ikke på rema her ihvertfall, men det er veldig dårlig utvalg på den nærmest oss på alt egentlig.

 

Ingen tegn til mensen her, og det er veldig greit for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er frøken Ingrid 2 mnd :) tiden går så fort.

 

Storebror har svømmekurs idag, forrige uke var jeg alene med begge ungene, Ingrid elsker å bade.

Denne gangen er mannen hjemme, så han blir med idag. Da kan jeg få svømt litt mens han koser seg med vesla. Må jo komme igang med litt trening.

 

Ellers så skal jeg bake vanilje cupcakes idag og fryse ned til dåpen, har bakt to runder med makroner som ligger i fryseren allerede. Og en porsjon kokos-is :)

Veldig greit med alt som kan ordnes på forhånd, for ukene går fort nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er junimage :) fikk lyst til å bake selv, er vel tiden for eplekaker nå :)

 

Hvordan er det med deres små, har dere fått noen faste rutiner med soving og spising?

 

Her er det ganske fast at hun sovner mellom ni og ti for natten og sover frem til ti på morgenen. Så har hun tre- fire søvnperioder iløpet av dagen. Men ingen faste tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du oppskrifter junimage? hørtes godt ut, kanskje noe for navnefesten vår også :) 

 

Her legger han seg stort sett halv sju - sju og vi ligger ofte å sover til 11-12 om dagen :P Ikke alltid da, å han er jo våken for mat jevnt gjennom natta og i tillegg oppe og med når jeg leverer storesøster i bhg rundt halv ni. Kan ikke si noe fast på dagen her heller, men når jeg tenker etter tror jeg han sover til stort sett ganske like tider, kanskje jeg skal prøve å skrive litt opp å se om det er et mønster, han sover faktisk ganske mye på dagen også, lille sovetroll :) Vi skal snart på 3månederskontroll, gruer for sprøyta, får håpe han ikke reagerer så veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Oppskrift på kokos is vil jeg gjerne også ha! Må se å få laget meg en oversikt til navnfesten; hva som skal bakes osv.

 

Vi var på 3 mnds kontroll igår; mye hyling ved vaksine, men gikk fint etterpå. Litt mer urolig og sutrete, men det gikk egentlig greit.

 

Har ikke helt styr på rutiner og slikt enda- han har fortsatt litt kveldsshow med hyling, så det varierer stort. Sover ikke lengre strekk på natta enn maks 3 timer:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift på kokos is er:

To bokser kokosmelk (4 dl)

3,5 dl kremfløte

200 g sukker

6 eggeplommer

Litt kokosmasse

 

Kok opp fløte og melk, med kokosmasse

Avkjøl

Pisk plommer og sukker til eggedosis

Tilsett melkeblandingen, og varmt opp til 80 grader.

Sil blandingen og avkjøl helt

Kjør den i iskremmaskin

 

Skal lage en kaffe og baileys- is oxo, NAM :)

 

Makroner:

3 eggehvitter (romtempererte, helst over natta)

100 g mandelmel

200 g melis

4 ss sukker

 

Pisk eggehvitter til de skummer, tilsett 1 ss sukker av gangen.

Når du kan holde bollen opp ned er de ferdige. Tilsett evt farge, jeg bruker wilton sine gelè farger.

Sikt mandelmel og melis i en egen bolle, kast klumpene. Vend det forsiktig inn i marengsen. Her er det bedre å røre for lite enn for mye. Jeg har fått det til hver gang, men det er visstnok her det går skeis for mange. Jeg "bretter" forsiktig om og om igjen, men ikke for lenge. (Vanskelig å forklare)

De skal sprøytes ut på str med 5 kr på bakepapir, stekes på 140 grader i 13 min i min ovn. Avkjøles helt på bakeplata.

Fyllet jeg har laget er 1 dl kremfløte og 150 g (hvit) sjokolade (candy melts)

Kok opp fløte, smelt sjokoladen i fløten. Settes kaldt, og piskes opp når den skal brukes.

Finn to og to like, og sett de sammen med litt fyll imellom.

I fyllet til de rosa hadde jeg i bringebær essens, i de grønne tutti frutti.

I de brune bruker jeg mørk sjokolade i fyllet, og kakao sammen med marengsen og mandelmelet.

 

På de rosa skal jeg montere bilde av lille frøkna, bestilt på nettet.

 

Skal lage karamellpudding oxo, men de må lages samme helga. Hjemmelaget karamellpudding er godt altså... Mmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det leggetid mellom 21 og 22 på kvelden, og nå virker det som hun sover natta igjennom, altså 9-10 timer i strekk. (Hvis ikke vi bare har vært veldig heldige i noen dager)

Hun kan være våken 1-2 timer av gangen på dagen, og sover første dubb rundt 9-10 på morran, den varer en time eller to. Sover den lengste dubben fra 13-14, den kan være på 3-4 timer.

 

Helsesøster mente det var for tidlig at hun hoppet over nattmåltidet, men det syns ikke jeg :)

 

Hvordan er deres helsesøstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder også på med å planlegge dåp. Laget ferdig invitasjonene i går, og skal få dem i posten i dag.

Tenkte å lage makroner, har gjort det før, og da gikk det bra, så satser på at det gjør det denne gangen også.

Ser at du skal fryse dine, junimage. Går det altså? Det er jo i så fall genialt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå helt fint i følge mer erfarne makron bakere :D alt som kan lages på forhånd er helt genialt.

 

Nå hekler jeg trekk til tomme pizzasaus glass som det skal være lys i på bordet. Trer silkebånd og knyter sløyfe, de blir veldig søte.

 

Invitasjonene bestilte vi på fotoknudsen, men lager bordkorta selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Makroner er superdigg:) mine favoritter er lakrismakroner med fyll av tyrkisk pepper og sjokolade samt sjokolade med salt karamellfyll!

 

Så lenge makronene ikke er fylt, så kan de fint fryses. Akkurat som med bunn til pavlova - det skal lages opp her før navnfesten. Må bare se om jeg skal lage porsjonskaker eller store. Vil også ha noe gjærbakst og noe sjokoladekake og sikkert noe marsipan også :)

 

Jeg lagde invitasjoner på optimalprint.no - fant også takkekortene etter fødsel der. Mulig jeg lager årets kalender der, så ut som de hadde mye fint design.

 

Vår helsesøster er herlig- hun har hjulpet oss mye i og med lillegutt har refluks og nakkevondt. Har også vært god når vi skulle ta vaksinene; ringte fhi for å sjekke prosedyrer når mor har allergier. Bestemte så at alle vaksiner som lillegutt skal ha skal tas på dager hvor det er lege tilstede og de skal trekke opp adrenalin i forkant. Så vi er storfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...