Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #51 Skrevet 12. mars 2013 Se for dere "lille Lotte" som i flere uker har øvd sammen med de andre barna på en sang de skal fremføre på foreldrekaffe'en, og alle barna inkl lille Lotte gleder seg enormt til mamma og/eller pappa skal se på. Samme dag som foreldrekaffe'en skal være står alle barna også Lotte å triller boller, store og små som selvfølgelig skal være til mamma/pappa. MEN, så kommer ikke noen som lille Lotte kjenner, hun ser bare alle de andre barna hygge seg sammen med sine. Det er trist, skuffelsen er til å ta og føle på, ikke sant? Hvem vil du skuffe, sjefen eller lille Lotte? Mener du at det dreier seg om å "skuffe sjefen"? Hva om du har en jobb der du bare ikke kommer fra, feriedagene må brukes til å dekke opp planleggingsdager og skoler og barnehager aldri greier å samkjøre planlegging slik at du aldri har har + i feriebanken? Jeg tror de aller fleste VIL være med når noe skjer ibarnehagen, men det krever jaggu meg ikke mye fantasi for å skjønne at det ikke går for alle. Det er ikke et alternativ å skulke jobb, da er vel NAVing neste steg. Men da er det jo systemet det er noe feil med da. Arbeidslivet tar åpenbart ikke hensyn foreldre og barna deres. Vi foreldre skulle hatt rett til å søke permisjon for fravær som gjelder å stille opp på slike arrangement gjennom skole/barnehage på lik linje som vi søker permisjon for å dra til tannlegen eller andre viktige ting. La oss si foreldrekaffe begynner kl. 3 og du må dra en halv time for tidlig fra jobb for å rekke det dersom du slutter 3 på jobb. Hvorfor ikke godta permisjon uten lønn for den lille halvtimen da? Er det helt umulig? Igjen, det er ikke alle arbeidsplasser som kan tilrettelegge på den måten. Selv om man er småbarnsforeldre betyr ikke at arbeidsplassen må gjøre alt i sin makt for å tilrettelegge for deg. Sorry Alenemor83, men du høres bare vrang ut som ikke klarer å innse at ikke alle foreldre har mulighet til å ta seg fri pga foreldrekaffe. Ja, de fleste arbeidsplasser lar nok en ansatt dra litt før, men det betyr ikke at alle gjør det. Og man er ikke dårlige foreldre selv om man ikke har mulighet til å stille opp på ting barnehagen fikser. Anonym poster: 56a8d8bcbdbf223fb6fb0ba4bbbd1ec8 Har jeg sagt at man er dårlige foreldre? Nei! Vi kan være enig om at vi er uenige iallefall. Jeg er vrang ja, spesielt når det kommer til hva som er best for mitt barn iallefall. Anonym poster: e32d5c8973bd43181585678ae3a49858
Vogndilla Skrevet 12. mars 2013 #52 Skrevet 12. mars 2013 Jeg hadde kommet til å reagert jeg også. Synes ikke jobb er noe unnskyldning heller jeg om det er grunnen. Foreldrekaffe er kanskje maks to ganger i året, jeg personlig hadde att meg fri for å stille opp for barnet mitt for at han skal slippe å se at alle andre får besøk av foreldre men ikke han. Synes ikke jobb er unnskyldning? Du vet at det er enkelte som ikke får fri fra jobb på grunn av foreldrekaffe? Anonym poster: 102428997e95b8294a44e20bf7050e78 Som sagt så sender man da noen andre. Ferdig pruta. Anonym poster: 8d174e8a902a4f77a62cc4db414ca0de Det er jo ikke alle som har noen andre å sende?! Vi har familie som bor alt fra 3-5 timer unna. Ikke bare å sende noen andre da. Hvis du som småbarnsforelder ikke får fri så du kan være med på EN eneste foreldrekaffe iløpet av året så burde du bytte jobb!! Det handler om prioritering det her, og ungene dine bør være viktigst uansett samme f... Ja, selvfølgelig, mye bedre å gå på sosialen og leve på NAV etter å ha sagt opp denne slemme jobben fordi man ikke kan stille opp på foreldrekaffe, enn å tjene egne penger til seg selv og ungen. Anonym poster: 102428997e95b8294a44e20bf7050e78 Ja var akkurat det jeg mente, mye bedre å gå på nav... Whatever!!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #53 Skrevet 12. mars 2013 Se for dere "lille Lotte" som i flere uker har øvd sammen med de andre barna på en sang de skal fremføre på foreldrekaffe'en, og alle barna inkl lille Lotte gleder seg enormt til mamma og/eller pappa skal se på. Samme dag som foreldrekaffe'en skal være står alle barna også Lotte å triller boller, store og små som selvfølgelig skal være til mamma/pappa. MEN, så kommer ikke noen som lille Lotte kjenner, hun ser bare alle de andre barna hygge seg sammen med sine. Det er trist, skuffelsen er til å ta og føle på, ikke sant? Hvem vil du skuffe, sjefen eller lille Lotte? Mener du at det dreier seg om å "skuffe sjefen"? Hva om du har en jobb der du bare ikke kommer fra, feriedagene må brukes til å dekke opp planleggingsdager og skoler og barnehager aldri greier å samkjøre planlegging slik at du aldri har har + i feriebanken? Jeg tror de aller fleste VIL være med når noe skjer ibarnehagen, men det krever jaggu meg ikke mye fantasi for å skjønne at det ikke går for alle. Det er ikke et alternativ å skulke jobb, da er vel NAVing neste steg. Men da er det jo systemet det er noe feil med da. Arbeidslivet tar åpenbart ikke hensyn foreldre og barna deres. Vi foreldre skulle hatt rett til å søke permisjon for fravær som gjelder å stille opp på slike arrangement gjennom skole/barnehage på lik linje som vi søker permisjon for å dra til tannlegen eller andre viktige ting. La oss si foreldrekaffe begynner kl. 3 og du må dra en halv time for tidlig fra jobb for å rekke det dersom du slutter 3 på jobb. Hvorfor ikke godta permisjon uten lønn for den lille halvtimen da? Er det helt umulig? Igjen, det er ikke alle arbeidsplasser som kan tilrettelegge på den måten. Selv om man er småbarnsforeldre betyr ikke at arbeidsplassen må gjøre alt i sin makt for å tilrettelegge for deg. Sorry Alenemor83, men du høres bare vrang ut som ikke klarer å innse at ikke alle foreldre har mulighet til å ta seg fri pga foreldrekaffe. Ja, de fleste arbeidsplasser lar nok en ansatt dra litt før, men det betyr ikke at alle gjør det. Og man er ikke dårlige foreldre selv om man ikke har mulighet til å stille opp på ting barnehagen fikser. Anonym poster: 56a8d8bcbdbf223fb6fb0ba4bbbd1ec8 Har jeg sagt at man er dårlige foreldre? Nei! Vi kan være enig om at vi er uenige iallefall. Jeg er vrang ja, spesielt når det kommer til hva som er best for mitt barn iallefall. Akkurat, det som er best for ditt barn. Bry deg om å være der for ditt barn også lar du de andre foreldrene ta vare på sitt barn uten at du skal sette de i bås og skule stygt og anta det ene eller det andre om de for at de ikke møter opp på foreldrekaffe eller ordner noen andre til å stille opp. Noen foreldre ringer å forteller ped.leder at de ikke har mulighet og spør om det er mulig at de ansatte passer på barnet mens de andre har foreldrene der. Anonym poster: 56a8d8bcbdbf223fb6fb0ba4bbbd1ec8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #54 Skrevet 12. mars 2013 Hvorfor arrangeres foreldrekaffe i foreldrenes arbeidstid egentlig? Eller, de fleste foreldres arbeidstid? Hvorfor ikke ta det på kveldstid slik at foreldre slipper å ta ulønnet fri for å omgås? Anonym poster: 102428997e95b8294a44e20bf7050e78 kanskje fordi de barnehage ansatte har lyst til å gå hjem sammen med sine egne barn om kvelden? eller fordi at veldig få kommuner er villige til å betale overtid for at disse barnehage ansatte skal være tilstede under nevnte foreldrekaffe på kveldstid? og kanskje fordi at barnehage ansatte faktisk har liv utenfor barnehagen? Anonym poster: f81fc6b2025d6cfe0e14a19c07442ec1
Vogndilla Skrevet 12. mars 2013 #55 Skrevet 12. mars 2013 Se for dere "lille Lotte" som i flere uker har øvd sammen med de andre barna på en sang de skal fremføre på foreldrekaffe'en, og alle barna inkl lille Lotte gleder seg enormt til mamma og/eller pappa skal se på. Samme dag som foreldrekaffe'en skal være står alle barna også Lotte å triller boller, store og små som selvfølgelig skal være til mamma/pappa. MEN, så kommer ikke noen som lille Lotte kjenner, hun ser bare alle de andre barna hygge seg sammen med sine. Det er trist, skuffelsen er til å ta og føle på, ikke sant? Hvem vil du skuffe, sjefen eller lille Lotte? Mener du at det dreier seg om å "skuffe sjefen"? Hva om du har en jobb der du bare ikke kommer fra, feriedagene må brukes til å dekke opp planleggingsdager og skoler og barnehager aldri greier å samkjøre planlegging slik at du aldri har har + i feriebanken? Jeg tror de aller fleste VIL være med når noe skjer ibarnehagen, men det krever jaggu meg ikke mye fantasi for å skjønne at det ikke går for alle. Det er ikke et alternativ å skulke jobb, da er vel NAVing neste steg. Men da er det jo systemet det er noe feil med da. Arbeidslivet tar åpenbart ikke hensyn foreldre og barna deres. Vi foreldre skulle hatt rett til å søke permisjon for fravær som gjelder å stille opp på slike arrangement gjennom skole/barnehage på lik linje som vi søker permisjon for å dra til tannlegen eller andre viktige ting. La oss si foreldrekaffe begynner kl. 3 og du må dra en halv time for tidlig fra jobb for å rekke det dersom du slutter 3 på jobb. Hvorfor ikke godta permisjon uten lønn for den lille halvtimen da? Er det helt umulig? Igjen, det er ikke alle arbeidsplasser som kan tilrettelegge på den måten. Selv om man er småbarnsforeldre betyr ikke at arbeidsplassen må gjøre alt i sin makt for å tilrettelegge for deg. Sorry Alenemor83, men du høres bare vrang ut som ikke klarer å innse at ikke alle foreldre har mulighet til å ta seg fri pga foreldrekaffe. Ja, de fleste arbeidsplasser lar nok en ansatt dra litt før, men det betyr ikke at alle gjør det. Og man er ikke dårlige foreldre selv om man ikke har mulighet til å stille opp på ting barnehagen fikser. Anonym poster: 56a8d8bcbdbf223fb6fb0ba4bbbd1ec8 Har jeg sagt at man er dårlige foreldre? Nei! Vi kan være enig om at vi er uenige iallefall. Jeg er vrang ja, spesielt når det kommer til hva som er best for mitt barn iallefall. Jobber selv i bhg og har sett sorgen i øynene på de barna som har foreldre som aldri stiller opp. Stakkars... Jeg vil aldri kalle noen for dårlige foreldre. Men som forelder så har man et ansvar for å følge opp barna sine, enten om det er dugnad med korpset eller en sjelden kaffekopp i bhg. Dette er det vi gjør for barna båre for det er vi som har valgt å få dem, de har ikke valgt å bli puttet i en bhg hvor det arrangeres diverse en gang iblant. Å gjemme seg bak at man ALDRI noensinne kan ta seg fri fra jobb blir litt tynt, alle kan ta seg fri en gang ihvertfall. Er jo ikke snakk om mange timer her, skal du hente ungen innen fem så bør du kunne klare å komme en time før for å ta en bolle og en kaffetår. Har man psykiske problemer er det jo en annen ting. Men er man alene med omsorgen for et barn og samtidig sliter så med psyken at man ikke orker å gå inn i bhg fordi det er andre foreldre der, så burde man kanskje vurdere å skaffe noe hjelp. Det høres ikke ut som et sunt oppvekstmiljø for et barn...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #56 Skrevet 12. mars 2013 Ser at de fleste her har vondt i viljen sin. Man får til det man vil få til sier jeg bare. Det er foreldrekaffe ca 4 ganger i året. Barna synger sanger de har øvd på på forhånd. Disse foreldrene har aldri vært der en eneste gang. Barnet sa til forelderen at hun var lei seg for at ingen kom:-( Hi Anonym poster: 8d174e8a902a4f77a62cc4db414ca0de
*Miss Flua* Skrevet 12. mars 2013 #57 Skrevet 12. mars 2013 Jeg hadde kommet til å reagert jeg også. Synes ikke jobb er noe unnskyldning heller jeg om det er grunnen. Foreldrekaffe er kanskje maks to ganger i året, jeg personlig hadde att meg fri for å stille opp for barnet mitt for at han skal slippe å se at alle andre får besøk av foreldre men ikke han. Synes ikke jobb er unnskyldning? Du vet at det er enkelte som ikke får fri fra jobb på grunn av foreldrekaffe? Anonym poster: 102428997e95b8294a44e20bf7050e78 Som sagt så sender man da noen andre. Ferdig pruta. Anonym poster: 8d174e8a902a4f77a62cc4db414ca0de Det er jo ikke alle som har noen andre å sende?! Vi har familie som bor alt fra 3-5 timer unna. Ikke bare å sende noen andre da. Hvis du som småbarnsforelder ikke får fri så du kan være med på EN eneste foreldrekaffe iløpet av året så burde du bytte jobb!! Det handler om prioritering det her, og ungene dine bør være viktigst uansett samme f... Som jeg skrev så har vi fullt mulighet til å være med på foreldrekaffe. Enten jeg eller pappaen. Poenget er at folk flest har vel en god grunn til hvorfor de ikke kan. Ikke alle som bare kan bytte jobb heller. Jobber gror ikke på trærne her jeg bor, og det er nok mange plasser i Norge det ikke gjør det. Og for å poengtere igjen, vi kommer til å stille opp på foreldrekaffe og andre ting, for vi har mulighet til det.
missme Skrevet 13. mars 2013 #58 Skrevet 13. mars 2013 Innbiller dere dere at dere er så mye bedre enn de som ikke har samme mulighetene til og stille opp på foreldrekaffe fordi dere alltid kan? Verden er ikke så enkel at det å stille opp på foreldrekaffe betyr at du er en god forelder, det betyr bare at du har tid der og da og lite annet. De som ikke har anleding til og stille opp er garantert like glad i sitt barn og god forelder, som dere som stiller opp er. Er latterlig og se hvordan dere angriper og nærmest kaller andre for dårlige foreldre fordi de ikke har samme muligheter som dere selv.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #59 Skrevet 13. mars 2013 Innbiller dere dere at dere er så mye bedre enn de som ikke har samme mulighetene til og stille opp på foreldrekaffe fordi dere alltid kan? Verden er ikke så enkel at det å stille opp på foreldrekaffe betyr at du er en god forelder, det betyr bare at du har tid der og da og lite annet. De som ikke har anleding til og stille opp er garantert like glad i sitt barn og god forelder, som dere som stiller opp er. Er latterlig og se hvordan dere angriper og nærmest kaller andre for dårlige foreldre fordi de ikke har samme muligheter som dere selv. De skulle ha bodd i USA, der svangerskapspermisjon er ikke-eksisterende, folk må ofte jobbe dobbelskift og veldig få har anledning til å stille opp på noe sånt. "Man får til det man vil" hører til fantasiverden. Hvis det var sååå enkelt å få en jobb så hadde kanskje ingen gått på OS, arbeidsledighetstrygd osv? Anonym poster: 102428997e95b8294a44e20bf7050e78
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #60 Skrevet 13. mars 2013 Hvis barnehagen stadig hadde slike arrangemanger i arbeidstiden og jeg så at det var barn som ofte ble lei seg, ville jeg tatt det opp med barnehagen og bedt dem endre praksissen eller sørge for at opplegget ble slik at det var hygglig for alle barna, også dem som hadde foreldre som ikke kunne komme. Hvis det er et arrangemang der det er noen foreldre som ikke kan komme, det er det nesten bestandig, tar jeg gjerne en ekstra unge på fanget. Anonym poster: 39f56cef3279c04c70751be3f8733456
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #61 Skrevet 13. mars 2013 Er det ingen som tenker på å faktisk snakke med ungen sin i forkant av et slikt arrangement? Hvis det så er at man ikke har mulighet til å stille opp, så går det jo an å fortelle barnet samme dag evt kvelden i forkant at i morgen kommer det mange mammaer og pappaer til barnehagen. Men ikke alle kommer og vi vil ikke at du skal bli lei deg fordi vi ikke får det til akkurat idag. Men vi henter deg til vanlig tid og ikveld kanskje vi kan kose oss litt ekstra med et spill eller en tegnefilm (eller noe annet som barnet syns er gøy). Og det hender jo at man har kontakt med andre foreldre; det går jo an å spørre forelderen til X og høre om de skal, spørre om de kan ta et par bilder av din unge også om de synger eller se litt etter og da fortelle til barnet at mammaen/pappaen til X skal se etter deg til vi kommer. Det går an å snakke sammen og forberede et barn - jeg skjønner at en liten en kan bli skuffet, men mye av sånt kan ordnes ved hjelp av en liten prat. Kommunikasjon er tingen! Anonym poster: 9399e208c61e5b3da321083784cdf886
Singelmamma og banden Skrevet 13. mars 2013 #62 Skrevet 13. mars 2013 Man stiller opp de gangene man kan. Så enkelt er det vel egentlig. Her er det ofte sånne greier, med 5 barn og 3 av dem i bhg kryr det av ting man skal/bør delta på. Om man må utebli en gang eller to er det neppe krise. Jeg deltar så ofte jeg kan selv, jobber like ved bhg/skole så det er praktisk enkelt, og kan ikke jeg inviterer jeg besteforeldrene. De er glade alltid for invitasjonen og kommer om de kan. Og skulle det da skje en gang eller to at ingen kan, så er det litt trist for barnet/barna, men de tar ikke skade av det om det er unntaket og ikke regelen. Men slik som HI skriver det så synes jeg også det er trist for det ene barnet der foreldrene ikke kommer - hver gang... Da ligger det ofte ting i bunn. Men samtidig er det ikke vår sak å dømme disse foreldrene uten å kjenne saken godt. Jeg vet også om foreldre som ikke stiller på slikt, og heller aldri på dugnad eller hjelper til, men hvorfor, det vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #63 Skrevet 13. mars 2013 Vi har hatt to forskjellige bhg opp gjennom med ungene og jeg jobber i en annen. Har også sfo. Alle disse stedene har forskjellig rutine på hvor ofte det er foreldrekaffe, men ingen av de legger fremvisning av sanger eller annet på disse arrangementene. Det er foreldrekaffe ofte fra kl.15.00 til 16.30 og det betyr ikke at man skal være der hele denne tiden, men ta en kaffe/te og slå av en prat når man henter ungen sin. Noen er der i 1 time og andre 5 min. Jeg har mulighet til å være med på alle disse, men klarer like vel å forstå at det ikke er like enkelt for alle andre. Anonym poster: 52feac1cb7797237617a897c22d93c17
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #64 Skrevet 13. mars 2013 Innbiller dere dere at dere er så mye bedre enn de som ikke har samme mulighetene til og stille opp på foreldrekaffe fordi dere alltid kan? Verden er ikke så enkel at det å stille opp på foreldrekaffe betyr at du er en god forelder, det betyr bare at du har tid der og da og lite annet. De som ikke har anleding til og stille opp er garantert like glad i sitt barn og god forelder, som dere som stiller opp er. Er latterlig og se hvordan dere angriper og nærmest kaller andre for dårlige foreldre fordi de ikke har samme muligheter som dere selv. Kjære deg, vi bor i Norge, ikke i USA. Det blir bare for dumt å sammenligne. Jeg ser hvor lei seg dette barnet blir, det er han som er viktig. Og da blir jeg sint og fortvilet på barnets vegne over at foreldrene ikke gidder. Anonym poster: 8d174e8a902a4f77a62cc4db414ca0de
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #65 Skrevet 13. mars 2013 Innbiller dere dere at dere er så mye bedre enn de som ikke har samme mulighetene til og stille opp på foreldrekaffe fordi dere alltid kan? Verden er ikke så enkel at det å stille opp på foreldrekaffe betyr at du er en god forelder, det betyr bare at du har tid der og da og lite annet. De som ikke har anleding til og stille opp er garantert like glad i sitt barn og god forelder, som dere som stiller opp er. Er latterlig og se hvordan dere angriper og nærmest kaller andre for dårlige foreldre fordi de ikke har samme muligheter som dere selv. Kjære deg, vi bor i Norge, ikke i USA. Det blir bare for dumt å sammenligne. Jeg ser hvor lei seg dette barnet blir, det er han som er viktig. Og da blir jeg sint og fortvilet på barnets vegne over at foreldrene ikke gidder. Anonym poster: 8d174e8a902a4f77a62cc4db414ca0de Du vet ikke hvorfor foreldrene ikke er der. Ta det opp med barnehagen og be dem endre opplegget. Tror du ungen synes det er kjedelig så ring foreldrene og inviter ungen på besøk til dere den dagen det er foreldrekafee. Anonym poster: 39f56cef3279c04c70751be3f8733456
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #66 Skrevet 13. mars 2013 Her drar jeg på slike ting. Faren til ungene hater å menge seg med folk han ikke har valgt å treffe selv. Raring! Anonym poster: 7e5e7789b292c522b04909a166c7350b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #67 Skrevet 13. mars 2013 De som ikke greier å få fri et par timer kanskje en gang i året prøver ikke. Anonym poster: 1dc405497a4620d067a9220dba1a786a
Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2013 #68 Skrevet 13. mars 2013 Å være mor er visst også i ferd med å bli en egen religion.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #69 Skrevet 13. mars 2013 Her er alt slikt på morgen, nå er jeg syk og går hjemme så jeg har vært med på alt av det, men jeg skjønner godt de som ikke får til. Når jeg etterhvert begynner å jobbe (forhåpningsvis) så vil jeg ikke ha mulighet til å være med på slike ting. Siden jeg ikke har lov å kjøre bil og er alene, og bor et sted hvor det går minimalt med busser vil jeg måtte ta en hel dag fri om jeg skulle være med. Og nei vi har ikke familie eller annen omgangskrets utenom de andre foreldre i bhg som kan stille opp. Istedenfor å tenke så mye på hvilke foreldre som ikke er der, hvorfor og om det er første eller 5 gangen de mangler prøver jeg heller å ta meg litt av det barnet også slik at det føler det har noen å sitte med. Og sånn syntes jeg de fleste foreldre er i bhg vår, i tillegg til at de som jobber er flinke til å følge opp de barna uten foreldre der. Sånn at det blir minst mulig problem i forhold til at de føler seg utelatt og kjenner på det at foreldrene ikke er tilstede. Anonym poster: 228506cd31e3114c6f100c976c79bb2c
Countess Skrevet 13. mars 2013 #70 Skrevet 13. mars 2013 Jeg hadde kommet til å reagert jeg også. Synes ikke jobb er noe unnskyldning heller jeg om det er grunnen. Foreldrekaffe er kanskje maks to ganger i året, jeg personlig hadde att meg fri for å stille opp for barnet mitt for at han skal slippe å se at alle andre får besøk av foreldre men ikke han. Synes ikke jobb er unnskyldning? Du vet at det er enkelte som ikke får fri fra jobb på grunn av foreldrekaffe? Anonym poster: 102428997e95b8294a44e20bf7050e78 Som sagt så sender man da noen andre. Ferdig pruta. Anonym poster: 8d174e8a902a4f77a62cc4db414ca0de Nå er jeg student, og derfor har jeg muligheten til å stille opp, men om jeg ikke hadde hatt muligheten til å stille selv, så HAR jeg ingen andre å sende?! Besteforeldrene er i jobb, og onkler og tanter er ennå på barne og ungdomsskole. Alle kan ikke bare "sende noen andre". Merkelig at folk ikke skjønner at folk er i forskjellige situasjoner! Å det å vite at mor ikke er i jobb, er ikke nok kunnskap for å vite hva hun gjør. Jeg tviler også på at du vet om hun har snakket med de ansatte om det. Forferdelig trist for barnet ja!! men også forferdelig trist å se at voksne folk dømmer så hardt uten å vite noe..
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #71 Skrevet 13. mars 2013 er flere foreldre i bhg vår som ikke stiller opp. bhg her gjør det veldig greit syns jeg, alle barna er ute når foreldrene kommer. vi tar med oss barnet inn. foreldrene kommer i tur og orden inn med sin unge. de ungene som ikke har foreldre som kommer blir da igjen ute med voksne og koser seg der. er det bare et barn igjen så går små barn og store barn sammen. for barna blir dette det samme som at barn blir hente. barna får ikke med seg at foreldrene og barna er inne og koser seg. vi stiller alltid opp. hvertfall jeg, noen ganger far, men om far ikke kan så tar jeg med mormor eller stetanten. det er moro det også Anonym poster: 2b5b60c28f010ce924265763b19b5197
Elina Skrevet 13. mars 2013 #72 Skrevet 13. mars 2013 Jeg jobbet i en barnehage der det var noen foreldre som aldri kom på slike arransjemang. Om det var lusia, eller julefest, fastelaven eller påskefrokost, spilte ingen rolle de kom aldri. Husker til og med en gang etter jeg hadde sluttet så var jeg innom en gang det var en eller annen form for fest. Alle barna var samlet inne i en avdeling og sang. Jeg hadde med meg en liten baby som ikke klarte å sitte i ro så jeg gikk inn på den tomme avdelingen for ikke å forstyrre midt i forestillingen. Da kom faren (som aldri kom på slike ting) til en av barna inn der for å hente ungen sin. Jeg fortalte som sant var at ungen sto å sang og var mitt i en forestilling. Han blei skikkelig irritert og ba meg hente ungen med det samme. DA fikk jeg vondt i magen for det barnet Gikk og så ifra til pedagogen som heldigvis lot ungen synge seg ferdig og faren måtte pent vente Er lenge siden men husker det fortsatt som om det var i går! Så jeg passer på at både jeg og faren får med oss ethvert arransjemang som skjer i barnehagen. Har jo sett hvor sårt det er for barna når foreldre ikke kommer så det klarer jeg ikke tanken på. Jeg klarer alltids å skyve rundt på ting om så, men skjønner jo at ikke alle klarer det.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #73 Skrevet 13. mars 2013 Se for dere "lille Lotte" som i flere uker har øvd sammen med de andre barna på en sang de skal fremføre på foreldrekaffe'en, og alle barna inkl lille Lotte gleder seg enormt til mamma og/eller pappa skal se på. Samme dag som foreldrekaffe'en skal være står alle barna også Lotte å triller boller, store og små som selvfølgelig skal være til mamma/pappa. MEN, så kommer ikke noen som lille Lotte kjenner, hun ser bare alle de andre barna hygge seg sammen med sine. Det er trist, skuffelsen er til å ta og føle på, ikke sant? Hvem vil du skuffe, sjefen eller lille Lotte? Mener du at det dreier seg om å "skuffe sjefen"? Hva om du har en jobb der du bare ikke kommer fra, feriedagene må brukes til å dekke opp planleggingsdager og skoler og barnehager aldri greier å samkjøre planlegging slik at du aldri har har + i feriebanken? Jeg tror de aller fleste VIL være med når noe skjer ibarnehagen, men det krever jaggu meg ikke mye fantasi for å skjønne at det ikke går for alle. Det er ikke et alternativ å skulke jobb, da er vel NAVing neste steg. Men da er det jo systemet det er noe feil med da. Arbeidslivet tar åpenbart ikke hensyn foreldre og barna deres. Vi foreldre skulle hatt rett til å søke permisjon for fravær som gjelder å stille opp på slike arrangement gjennom skole/barnehage på lik linje som vi søker permisjon for å dra til tannlegen eller andre viktige ting. La oss si foreldrekaffe begynner kl. 3 og du må dra en halv time for tidlig fra jobb for å rekke det dersom du slutter 3 på jobb. Hvorfor ikke godta permisjon uten lønn for den lille halvtimen da? Er det helt umulig? Å herregud... Er det rart folk ikke vil ansette småbarn foreldre? Ørten sykedager i året, må stadig dra tidlig fra jobb for å hente i barnehagen, eller komme sent fordi man har levert, bidrar aldri med å jobbe overtid, og nå skal man jammen ha rett på å bare stikke av midt på dagen og dra på FORELDREKAFFE i arbeidstiden i tillegg... Og dere tror trusselen mot likestilling er at enkelte mødre velger å være hjemme uten lønn et år ekstra? Anonym poster: 49c692fe5254a513c3bbbb252e3724a8
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #74 Skrevet 13. mars 2013 Innbiller dere dere at dere er så mye bedre enn de som ikke har samme mulighetene til og stille opp på foreldrekaffe fordi dere alltid kan? Verden er ikke så enkel at det å stille opp på foreldrekaffe betyr at du er en god forelder, det betyr bare at du har tid der og da og lite annet. De som ikke har anleding til og stille opp er garantert like glad i sitt barn og god forelder, som dere som stiller opp er. Er latterlig og se hvordan dere angriper og nærmest kaller andre for dårlige foreldre fordi de ikke har samme muligheter som dere selv. Er det noe som helst her som har sagt at de er bedre enn andre eller at de som ikke stiller opp for barna sine er dårlige foreldre?? Nei! Sier ikke sånne ting om andre jeg. Og hvis du ikke tåler at vi som synes det er den mest naturlige ting i verden å stille opp for barna sine er så veldig "slemme", så føler du deg kanskje litt truffet vil jeg si. Anonym poster: 9230da8c6c8523e2fd0b4076a3abc818
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 13. mars 2013 #75 Skrevet 13. mars 2013 Jeg hadde kommet til å reagert jeg også. Synes ikke jobb er noe unnskyldning heller jeg om det er grunnen. Foreldrekaffe er kanskje maks to ganger i året, jeg personlig hadde att meg fri for å stille opp for barnet mitt for at han skal slippe å se at alle andre får besøk av foreldre men ikke han. Synes ikke jobb er unnskyldning? Du vet at det er enkelte som ikke får fri fra jobb på grunn av foreldrekaffe? Anonym poster: 102428997e95b8294a44e20bf7050e78 Begge foreldrene på en gang? Jeg er mor først og fremst, jeg hadde tatt meg fri! Andre kunne iallefall ha sendt noen andre som står barnet nært da, istedet for å utsette barnet for skuffelse gang på gang! Hadde vell sikkert likt det selv du da å aldri bli stilt opp for i f.eks en selskapelig sammenheng? Her er far til barna død, og fars familie har ikke kontakt med barna. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å ta fri så måtte jeg ha stått over. Min familie bor i et annet land, og man rekvirerer ikke besteforeldre fra utlandet for å dra på foreldrekaffe. Før jeg fikk samboer var det kun jeg som var pårørende for barna. Jeg blir forresten aldri invitert i noe selskap, vennefester eller lignende. Anonym poster: 102428997e95b8294a44e20bf7050e78 Jeg synes det er greit å stå over en gang, men ikke hver eneste gang det arrangeres noe. Det er vel det HI mener. De foreldrene som aldri stiller opp. Selvfølgelig har man forskjellige typer jobber, men ingen bør priortiere jobben først og fremst når man har barn. Det er jo faktisk bare snakk om noen få timer, ikke en hel dag. Og det bør man kunne unne barnet sitt. Nå har ikke jeg barn i barnehagen lengre, men jeg husker veldig godt de barna som ventet og ventet på foreldrene sine når det var slike samlinger. De spurte om man visste når mamma eller pappa kom.......Og noen kom veldig sent, eller ikke i det hele tatt. Fryktelig sårt for barnet :-( Sånt er unødvendig. Har man barn, skal de alltid gå først - uansett hvor "viktig" man er i arbeidslivet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå