Gå til innhold

Hvem er gravide her?


monika70

Anbefalte innlegg

Hei Amazona; lurer bare på hvilken av de tre trisomiene du snakker om når du sier risikoen din i utgangspunktet var 1:700? Snakker vi 21(downs) ?

Jeg er 2 år eldre enn deg og bare alderen min ga meg en risiko for Downs på 1:23. Den ble heldigvis justert ned etter ultralyden, men at risikoen øker fra 1:700 til 1:24 på 2 år er jo litt skremmende :/

 

Det var trisomi 21, ja - dette var i februar 2011, altså for to år siden. Da var jeg 41 år, så det skyldes nok det. Får se hva de gir meg som utgangspunkt denne gangen, det får jeg vite mot slutten av april.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Takk for at dere deler deres erfaringer ang duotester!

Selv har jeg planer om å ta den, men er veldig skeptisk til fostervanns- og morkakeprøve.. Vet det ikke gir noen garanti for at man får et friskt barn, men det kan iallefall avdekke noe.

Hvordan får man time hos Martin Lundring? Må man henvises fra fastlegen?

 

Trenger ikke henvisning, siden det er privat. Du kan bestille time her:

http://www.spesialistsenteretforkvinner.no/

Veldig dyktig. Han ble faktisk anbefalt av legen på Rikshospitalet som hadde ansvar for IVF-behandlingen min.

Lenke til kommentar

Hei, får vel melde meg inn i klubben....

 

Var på en rutinemessig GU-undersøkelse i går. Da legen tok innvendig UL sa han bare plutselig...men, oi, se her!! Og der var jammen et lite 9-ukers nurk! Gjett om jeg ble sjokka!

 

Jeg er 44 år, har to barn fra før på 15 og 7, og har overhodet ikke prøvd eller planlagt å få et tredje. Bruker prevensjon, men hadde ETT tilfelle uten "dekning". Og det var altså nok! Er vel dermed et levende bevis på at det slett ikke trenger å være vanskelig å bli gravid selv om årene går. Om om man med årene har fått litt uregelmessig mens (som jeg) er det ikke like lett å skjønne tegnene....

 

Spent på hvordan det går videre. Tror jeg er mest glad, men tar en dag av gangen.

Lenke til kommentar

Annonse

Hei! Jeg er også gravid, passert 16 uker og har termin i september. Har to tasser fra før, 9 og 6 år, og vi bestemte oss under tvil for å få en attpåklatt. Ble gravid i august i fjor, men mistet i uke 12 i oktober. Ble gravid på nytt i desember. Jeg er heldig, blir alltid gravid på første forsøk, selv om jeg nå har blitt 40 år. Synes svangerskapet så langt har vært veldig lett, merker ikke noe til alderen :-). Eneste plagen er at jeg er så utrolig sulten! Så jeg har gått opp 6 kg allerede. Grurer meg litt til å fortelle det til jordmor ved neste kontroll :-)

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fylt 41 og er gravid med første IVF-forsøk :-) Termin 28.juni. Fint å se så mange her inne, lykke til alle sammen. Er det forresten noen treff/fb-grupper for modne mødre?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått positiv test på 8. pp og håper spiren klorer seg fast til begynnelsen av desember.

Jeg er 36 år og dette er nr 1. Er kjempespent på hvordan tiden fremover blir!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Amazona; lurer bare på hvilken av de tre trisomiene du snakker om når du sier risikoen din i utgangspunktet var 1:700? Snakker vi 21(downs) ?

Jeg er 2 år eldre enn deg og bare alderen min ga meg en risiko for Downs på 1:23. Den ble heldigvis justert ned etter ultralyden, men at risikoen øker fra 1:700 til 1:24 på 2 år er jo litt skremmende :/

 

Det var trisomi 21, ja - dette var i februar 2011, altså for to år siden. Da var jeg 41 år, så det skyldes nok det. Får se hva de gir meg som utgangspunkt denne gangen, det får jeg vite mot slutten av april.

 

 

Risikoen øker veldig spesielt fra 40 år og oppover. Tok selv duotest i fjor sommer (var da 40år) og fikk en risiko på 1:119 på at det kunne være downs. Vi fikk tilbud om morkakeprøve, det får man hvis risikoen er mindre enn 1:250. Vi takket ja til å ta prøven, og etter en nesten utholdelig uke fikk vi svaret. Fosteret hadde downs. Det var veldig tøft, men vi ville jo vite det, hvis ikke hadde vi jo ikke testet i det hele tatt. Vi ble begge veldig sjokkerte , fordi sjansen var 1 av 119, og alt så helt normalt ut på ultralyd. I mine øyne så var det svært liten sjanse for at det skulle være den 1 av 119 liksom. Til og med væskeansamlingen i nakken var innenfor normalen. Men, ultralyd gir ikke alle svar, det gjør en morkakeprøve eller fostervannsprøve. I vårt tilfelle var det alder som slo ut, og intet galt i gener osv.

Lenke til kommentar

Alt tyder på graviditeten. 41 til sommer. Har en time i forbindelse med dette hos fastlege i morgen. Så får jeg vite hvor lenge jeg er på vei egentlig. Etter min mening - mellom 14 og 17 uker. Har en jente på 14 fra før og er alene mor. Hvordan man sier det til ungdommer om at de får søsken? :) Morsomt, og føler meg litt teit (dagtterens ordbruk) - i en så pass voksen alder og havne i et uplanlagd svangerskap. Tar det som en gudsgave. Mange utfordringer foran, men først er det en tur til fastlege for å finne ut av terminen :)

Lenke til kommentar
Gjest Vinglepetrine

Jeg tok test for ca 1/2 t. siden og sitter her, helt sjelven, den var POSITIV! Jeg blir 41 til sommeren og har lekt med tanken om å få nr. 3 i 5 år nå, men har aldri klart å bestemme meg. Har to gutter på 12 og 18 fra før.

Nå er jeg kvalm og redd og i litt panikk for at jeg kanskje ikke vil dette alikevell :-(

Barna jeg har er jo store og klarer seg selv veldig godt. Jeg jobber tre kvelder i uken og mannen er mye borte på jobb.

Dette er skummelt, men håper jeg klarer å roe meg litt snart og se positivt på det, jeg har jo tross alt også hatt mange stunder hvor jeg har hatt lyst på e liten til....

Lenke til kommentar

Annonse

Jeg tok test for ca 1/2 t. siden og sitter her, helt sjelven, den var POSITIV! Jeg blir 41 til sommeren og har lekt med tanken om å få nr. 3 i 5 år nå, men har aldri klart å bestemme meg. Har to gutter på 12 og 18 fra før.

Nå er jeg kvalm og redd og i litt panikk for at jeg kanskje ikke vil dette alikevell :-(

Barna jeg har er jo store og klarer seg selv veldig godt. Jeg jobber tre kvelder i uken og mannen er mye borte på jobb.

Dette er skummelt, men håper jeg klarer å roe meg litt snart og se positivt på det, jeg har jo tross alt også hatt mange stunder hvor jeg har hatt lyst på e liten til....

 

Hei og gratulerer så mye! :)

 

Tenkt at du er gravid! Så utrolig heldig du er!

Lenke til kommentar

Alt tyder på graviditeten. 41 til sommer. Har en time i forbindelse med dette hos fastlege i morgen. Så får jeg vite hvor lenge jeg er på vei egentlig. Etter min mening - mellom 14 og 17 uker. Har en jente på 14 fra før og er alene mor. Hvordan man sier det til ungdommer om at de får søsken? :) Morsomt, og føler meg litt teit (dagtterens ordbruk) - i en så pass voksen alder og havne i et uplanlagd svangerskap. Tar det som en gudsgave. Mange utfordringer foran, men først er det en tur til fastlege for å finne ut av terminen :)

Da var det 17 uker og 3 dager :).
Lenke til kommentar

Alt tyder på graviditeten. 41 til sommer. Har en time i forbindelse med dette hos fastlege i morgen. Så får jeg vite hvor lenge jeg er på vei egentlig. Etter min mening - mellom 14 og 17 uker. Har en jente på 14 fra før og er alene mor. Hvordan man sier det til ungdommer om at de får søsken? :) Morsomt, og føler meg litt teit (dagtterens ordbruk) - i en så pass voksen alder og havne i et uplanlagd svangerskap. Tar det som en gudsgave. Mange utfordringer foran, men først er det en tur til fastlege for å finne ut av terminen :)

Da var det 17 uker og 3 dager :).

Fødested i prioritert rekefølge: Ullevål, A-hus, Riks og Bærum. Sa ja til duo-test. UL ebt om to uker. I morgen vil jeg ta opp dette med avd.leder. September barn er ikke akkurat drømmen :), men velkommen skal det være :)
Lenke til kommentar

Jeg tok test for ca 1/2 t. siden og sitter her, helt sjelven, den var POSITIV! Jeg blir 41 til sommeren og har lekt med tanken om å få nr. 3 i 5 år nå, men har aldri klart å bestemme meg. Har to gutter på 12 og 18 fra før.

Nå er jeg kvalm og redd og i litt panikk for at jeg kanskje ikke vil dette alikevell :-(

Barna jeg har er jo store og klarer seg selv veldig godt. Jeg jobber tre kvelder i uken og mannen er mye borte på jobb.

Dette er skummelt, men håper jeg klarer å roe meg litt snart og se positivt på det, jeg har jo tross alt også hatt mange stunder hvor jeg har hatt lyst på e liten til....

Hei!

Gratulerer!

Det er nok ikke så uvanlig å få de tankene som du fikk, hvor man lurer på om man vil dette likevel.. Hadde slike tanker selv da jeg nå de siste ukene har fått bekreftet at jeg venter tvillinger, samt at en voldsom kvalme slo inn.. DA kom usikkerheten.. Men det gikk veldig fort over!

Idag så er jeg blitt ca 10 uker,og gleder meg veldig :)

Lenke til kommentar
Gjest Vinglepetrine

Jeg tok test for ca 1/2 t. siden og sitter her, helt sjelven, den var POSITIV! Jeg blir 41 til sommeren og har lekt med tanken om å få nr. 3 i 5 år nå, men har aldri klart å bestemme meg. Har to gutter på 12 og 18 fra før.

Nå er jeg kvalm og redd og i litt panikk for at jeg kanskje ikke vil dette alikevell :-(

Barna jeg har er jo store og klarer seg selv veldig godt. Jeg jobber tre kvelder i uken og mannen er mye borte på jobb.

Dette er skummelt, men håper jeg klarer å roe meg litt snart og se positivt på det, jeg har jo tross alt også hatt mange stunder hvor jeg har hatt lyst på e liten til....

Hei!

Gratulerer!

Det er nok ikke så uvanlig å få de tankene som du fikk, hvor man lurer på om man vil dette likevel.. Hadde slike tanker selv da jeg nå de siste ukene har fått bekreftet at jeg venter tvillinger, samt at en voldsom kvalme slo inn.. DA kom usikkerheten.. Men det gikk veldig fort over!

Idag så er jeg blitt ca 10 uker,og gleder meg veldig :)

 

Takk for gratulasjon :-)

Våknet i dag med en panikkfølelse men etter noen timer snudde det og jeg klarte å se det positive :-) Det svinger veldig, men tar vel tid å venne seg til. Har hatt tøffe svangerskap med de to eldste, og regner ikke med at alt skal gå glatt nå heller, og er veldig redd for å begynne å glede meg for så å miste. Er vel stor sjanse, siden jeg er over 40.....

Får prøve å roe ned både glede og panikk og ta ting som de kommer.

Skjønner godt at man kan få litt panikk av å få beskjed om tvillinger, men det er jo dobbel lykke! Min søster har tvillinger på 5 år og hun sier faktisk at den minst slitsomme tiden med de var da de var babyer. De sov likt og var sultne likt, nå gjør de ikke annet enn å krangle, hihi ;-)

Lenke til kommentar

Jeg er gravid:) Men jeg sitter litt på vent, da det jo er store sjanser for at det ikke blir noe i min alder...Jeg er 46, og dette blir evt nr 7:) Blitt gravid på naturmetoden.

Lenke til kommentar

Hei!

Hadde vært artig å følge hverandre, dersom det er flere som er gravide her!!

-Selv fikk jeg positiv test for noen dager siden, og har vel ikke helt "landet" ennå! Vet det er tidlig, men må likevel glede meg:-)

Er 42år - blir 43 før nedkomst! Så føler meg godt voksen her på forum med så mange unge damer!

 

Så, hvem er gravide her?

Jeg er akkurat like gammel som deg og er ganske tidlig i svangerskapet jeg også. Har absolutt ikke landet jeg heller

Lenke til kommentar

Hei!

Hadde vært artig å følge hverandre, dersom det er flere som er gravide her!!

-Selv fikk jeg positiv test for noen dager siden, og har vel ikke helt "landet" ennå! Vet det er tidlig, men må likevel glede meg:-)

Er 42år - blir 43 før nedkomst! Så føler meg godt voksen her på forum med så mange unge damer!

 

Så, hvem er gravide her?

Jeg er akkurat like gammel som deg og er ganske tidlig i svangerskapet jeg også. Har absolutt ikke landet jeg heller

Så artig å høre!

Når er din foreløpige termin da?

Min er ca 8.nov. Så er 10 uker.

Har så smått begynt å glede meg på "ordentlig" - men det har vel egentlig ikke gått helt opp for meg at det skal bli to ;)

Men har vært så kvalm og uvel i flere uker allerede, og ser fram til en tid hvor det kanskje blir lettere å nyte svangerskapet en stund framover.

Er dine unnfanget naturlig eller assistert? Mine er et resultat av ivf! Så mest sannsynlig er de toegget også. Gleder meg til å få vite kjønn ;)

Lenke til kommentar

Hei Amazona; lurer bare på hvilken av de tre trisomiene du snakker om når du sier risikoen din i utgangspunktet var 1:700? Snakker vi 21(downs) ?

Jeg er 2 år eldre enn deg og bare alderen min ga meg en risiko for Downs på 1:23. Den ble heldigvis justert ned etter ultralyden, men at risikoen øker fra 1:700 til 1:24 på 2 år er jo litt skremmende :/

 

Det var trisomi 21, ja - dette var i februar 2011, altså for to år siden. Da var jeg 41 år, så det skyldes nok det. Får se hva de gir meg som utgangspunkt denne gangen, det får jeg vite mot slutten av april.

 

 

Risikoen øker veldig spesielt fra 40 år og oppover. Tok selv duotest i fjor sommer (var da 40år) og fikk en risiko på 1:119 på at det kunne være downs. Vi fikk tilbud om morkakeprøve, det får man hvis risikoen er mindre enn 1:250. Vi takket ja til å ta prøven, og etter en nesten utholdelig uke fikk vi svaret. Fosteret hadde downs. Det var veldig tøft, men vi ville jo vite det, hvis ikke hadde vi jo ikke testet i det hele tatt. Vi ble begge veldig sjokkerte , fordi sjansen var 1 av 119, og alt så helt normalt ut på ultralyd. I mine øyne så var det svært liten sjanse for at det skulle være den 1 av 119 liksom. Til og med væskeansamlingen i nakken var innenfor normalen. Men, ultralyd gir ikke alle svar, det gjør en morkakeprøve eller fostervannsprøve. I vårt tilfelle var det alder som slo ut, og intet galt i gener osv.

 

Det kan jeg forstå må ha vært et sjokk, ja, når ultralyden var normal og oddsen ikke så verst. Hvis du tok prøven i fjor sommer, da har du vel født for lengst? Hvordan går det med den lille? Ønsker deg og dere lykke til framover, og stålsetter meg med nøkterne forventninger. (Duotest er tatt, ultralyd neste uke)

Lenke til kommentar

Hei!

Hadde vært artig å følge hverandre, dersom det er flere som er gravide her!!

-Selv fikk jeg positiv test for noen dager siden, og har vel ikke helt "landet" ennå! Vet det er tidlig, men må likevel glede meg:-)

Er 42år - blir 43 før nedkomst! Så føler meg godt voksen her på forum med så mange unge damer!

 

Så, hvem er gravide her?

Jeg er akkurat like gammel som deg og er ganske tidlig i svangerskapet jeg også. Har absolutt ikke landet jeg heller

Så artig å høre!

Når er din foreløpige termin da?

Min er ca 8.nov. Så er 10 uker.

Har så smått begynt å glede meg på "ordentlig" - men det har vel egentlig ikke gått helt opp for meg at det skal bli to ;)

Men har vært så kvalm og uvel i flere uker allerede, og ser fram til en tid hvor det kanskje blir lettere å nyte svangerskapet en stund framover.

Er dine unnfanget naturlig eller assistert? Mine er et resultat av ivf! Så mest sannsynlig er de toegget også. Gleder meg til å få vite kjønn ;)

Hei, unnfanget helt naturlig her. Terminen er 6 desember så jeg ligger en uke etter det. Det er tidlig og mye kan skje enda. Det er spennende og rart for min del. Dette var ikke planlagt, men absolutt bare hyggelig. Jeg er ekstremt kvalm hele tiden og veldig trett.

Lenke til kommentar

Alt tyder på graviditeten. 41 til sommer. Har en time i forbindelse med dette hos fastlege i morgen. Så får jeg vite hvor lenge jeg er på vei egentlig. Etter min mening - mellom 14 og 17 uker. Har en jente på 14 fra før og er alene mor. Hvordan man sier det til ungdommer om at de får søsken? :) Morsomt, og føler meg litt teit (dagtterens ordbruk) - i en så pass voksen alder og havne i et uplanlagd svangerskap. Tar det som en gudsgave. Mange utfordringer foran, men først er det en tur til fastlege for å finne ut av terminen :)

Da var det 17 uker og 3 dager :).

Fødested i prioritert rekefølge: Ullevål, A-hus, Riks og Bærum. Sa ja til duo-test. UL ebt om to uker. I morgen vil jeg ta opp dette med avd.leder. September barn er ikke akkurat drømmen :), men velkommen skal det være :)

Da hadde jeg vært gjennom fostervannsprøve forrige uke, og den er Normal :) . På prøven målte legen fosteret og det var 19 uker gammel minst :) . Dette betyr at i morgen 23.april, blir det 20 uker – føler at tiden flyr enda fortere enn vanligvis.

 

Fikk forresten Ullevål slik jeg ville ha det.

 

Etter at jeg blir ferdig med fostersvannprøve kommer det forsinket beskjed fra fastlege om at blodprøven påviste toksoplasmose, beskjeden kom alt for sent for å benytte fostervann til å undersøke fosteret ang. toksoplasmose.

Har undersøkt i dag tilgjengelighet på barnehageplass i nært område og lest om søkeprosess. My god, dette var evighet siden jeg tenkte sist på barnevogn, barnehageplass, fødeplass mm…. Føler meg kjempe fløyt :)

 

Vet ikke hvordan jeg kan begynne samtale med min datter om svangerskapet, dette må skje ganske så snart…

Endret av msm-mor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...