monika70 Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 Hei! Hadde vÊrt artig Ä fÞlge hverandre, dersom det er flere som er gravide her!! -Selv fikk jeg positiv test for noen dager siden, og har vel ikke helt "landet" ennÄ! Vet det er tidlig, men mÄ likevel glede meg:-) Er 42Är - blir 43 fÞr nedkomst! SÄ fÞler meg godt voksen her pÄ forum med sÄ mange unge damer!  SÄ, hvem er gravide her?
**Cayenne** Skrevet 27. februar 2013 #2 Skrevet 27. februar 2013 Hei! Jeg er ikke gravid (tror jeg..), men kan dere ikke samtidig skrive hvor lang tid det tok fĂžr spiren satt? Til inspirasjon for oss som har prĂžvd en stund...
Nektarina Skrevet 28. februar 2013 #3 Skrevet 28. februar 2013 Jeg er gravid, men snart ferdig :-) Termin i mars med min fÞrste. Er 38 Är, og spiren satt pÄ 3. forsÞk ( egentlig 1. ordentlige forsÞk da vi skjÞnte at vi mÄtte vÊre litt mer i forkant i forhold til egglÞsning). Har aldri hatt MA eller SA fÞr, og svangerskapet har vÊrt helt greit, med kun de 'vanlige' plagene. Normalt lav gravidblodtrykk hele veien, normal urin, normal vekstkurve og tok fostervannsprÞve pÄ Rikshospitalet slik vi fÄr tilbud om, som ogsÄ var normal. ForÞvrig ikke vÊrt sykemeldt underveis for annet enn influensa, og jobbet helt fram til nÄ
Amazona Skrevet 28. februar 2013 #4 Skrevet 28. februar 2013 Jeg fikk vite i dag at jeg er gravid! Er 43 Är, og vil vÊre nesten 44 ved termin (begynnelsen av november). Dette var vÄrt fjerde IVF-forsÞk i naturlig syklus, altsÄ uten hormonstimulering. Vi startet i oktober 2012, og har siden det hatt to innsettinger (inkl denne siste) og to forsÞk som endte i egg som ikke delte seg riktig. Jeg har en sÞnn fra fÞr pÄ 1,5 Är - ogsÄ IVF-barn - og hadde vel neppe trodd vi skulle klare det pÄ nytt:)
Luddes mamma Skrevet 1. mars 2013 #5 Skrevet 1. mars 2013 Er gravid i uke 17 med termin 10.august. Da har jeg rundet 40.... Hadde egentlig gitt opp etter 9 stk habituelle aborter de siste 5 Ärene, sÄ ikke planlagt denne gangen, men veldig Þnsket og velkommen!
Hjertefru Skrevet 1. mars 2013 #6 Skrevet 1. mars 2013 (endret) ..Og her er jeg, ca 22 uker gravid og 44 Är. Fyller 45 bare dager fÞr termin i juli. Har ikke prÞvd aktivt, trodde ikke jeg var fruktbar. Siste fÞdsel for ti Är siden, iVF... tvillinger. Har riktignok hatt 3 SA, to etter tvillingene og en fÞr. SA i 1. Trimester alle ganger. Har en tenÄring, unnfanget med naturmetoden.Var uforklarlig barnlÞs 5-6 Är etter hun ble fÞdt. Derfor IVF(2003-ikke nÄ) Endret 1. mars 2013 av Hjertefru
Endelig pÄ vei :-) Skrevet 1. mars 2013 #7 Skrevet 1. mars 2013 Jeg er endelig gravid!! 15 uker pÄ vei med termin i slutten av august. Jeg vil da vÊre 40 Är. Dette er vÄrt andre barn. FÞrste mann ble til pÄ fÞrste forsÞket da jeg var 35 Är. Begynte Ä prÞve pÄ nr 2 sommeren 2010. Ble gravid januar 2011, men mistet i MA. PrÞvde igjen og ble gravid i desember 2011, men mistet i MA igjen. Har prÞvd siden, og ble da endelig gravid nÄ i november 2012. Jeg har brukt laaaaaang tid pÄ Ä bli gravid, og nÄ sist skulle jeg akkurat begynne med pergo, men kom aldri sÄ langt :-) Har brukt egglÞsningstester, hostesaft, grapefruktjuice - you name it. Ser ut til Ä gÄ bra denne gangen da :-) Men tror vi sier stopp etter denne ;-)
Florida11 Skrevet 1. mars 2013 #8 Skrevet 1. mars 2013 Jeg er gravid - 33 uker. Er nettopp blitt 39 Är. Jeg venter en gutt og har to jenter fra fÞr av (11 og 13 Är). Er 9. gangsgravid, hvorav de siste 5 graviditeter har vÊrt de siste 1 1/2 Är. Har blitt veldig lett gravid (1-3 mnd pr graviditet), men har mistet 4 ganger pÄ rad fÞr den 5. satt nÄ (hvor jeg er "gammel"). Ser ikke ut til Ä ha mistet fruktbarheten, men mulig eggene er dÄrligere pga alder da.  VÊrt gjennom 1 MA august 2011 (10 uker), 1 MA november 2011 (11 uker), 1 SA februar 2012 (6 uker) og 1 SA juli 2012 (6 uker). Ble gravid med denne rett etter siste SA (ingen mens imellom) og venter gutten 23. april :-)
monika70 Skrevet 1. mars 2013 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2013 SÄ hyggelig at det er flere "modne" damer her! Gleder meg stort over Ä fÄ bÊre fram et barn i voksen alder, hÄper bare alt gÄr som det skal!  Amazona; Gratulerer!!! Vi ligger ganske likt an i lÞypa vi, har ogsÄ termin i beg av nov, ikke fÄtt noen dato ennÄ, men er akkurat passert 4 uker nÄ, he-he!  Det er sÄ godt Ä se at det finnes flere som er godt voksne og i samme bÄt
â„â„VilsĂ„gjerneâ„â„ Skrevet 2. mars 2013 #10 Skrevet 2. mars 2013 Jeg er ogsĂ„ "nygravid", med termin i begynnelsen av november.Ikke nok med det,men er ogsĂ„ en god 70 Ă„rgang ;-)
Amazona Skrevet 2. mars 2013 #11 Skrevet 2. mars 2013 SÄ hyggelig at det er flere "modne" damer her! Gleder meg stort over Ä fÄ bÊre fram et barn i voksen alder, hÄper bare alt gÄr som det skal!  Amazona; Gratulerer!!! Vi ligger ganske likt an i lÞypa vi, har ogsÄ termin i beg av nov, ikke fÄtt noen dato ennÄ, men er akkurat passert 4 uker nÄ, he-he!  Det er sÄ godt Ä se at det finnes flere som er godt voksne og i samme bÄt  SÄ gÞy! Hvis du holder til i Oslo (?), sÄ kanskje vi til og med havner pÄ samme fÞdeavdeling?  Vet det er lenge igjen og at man ikke skal ta noe pÄ forskudd, men jeg hadde sÄpass hÞy hcg at jeg er optimistisk sÄ langt. SÄ blir det fÞrste UL i uke 7/ 21.mars. HÄper Ä se en liten cashewnÞtt med bankende hjerte!  Hvordan er det med dere som har blitt gravide pÄ naturmetoden (altsÄ ikke IVF eller AIH), fÄr dere tilbud om progesterontilskudd fra legen? Tenker at det burde vÊre nyttig for samtlige, for Ä evt kunne motvirke SA?
Hjertefru Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Har ikke hÞrt noe snakk om det nei. Var vel ca 8 uker pÄ vei da jeg gikk til legen. Da er det kanskje litt seint? Kan tenke meg at det er sÄnt man mÄ foreslÄ selv; mulig man mÄ koble inn spesialist?
missme Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Hei Jeg er gravid og har termin i august, er 37 Är og venter mitt fÞrste barn, unnfanget pÄ naturmetoden uplanlagt, men veldig velkomment
Amazona Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Har ikke hÞrt noe snakk om det nei. Var vel ca 8 uker pÄ vei da jeg gikk til legen. Da er det kanskje litt seint? Kan tenke meg at det er sÄnt man mÄ foreslÄ selv; mulig man mÄ koble inn spesialist?  Ja, mulig det blir litt seint. Jeg har fÄtt beskjed om Ä bruke progesterontilskudd i hvert fall fram til UL i uke 8, sÄ ser de om man trenger det utover det. Blir veldig greit Ä slippe stikkpille-regimet
Viiii Skrevet 5. mars 2013 #15 Skrevet 5. mars 2013 Venter nummer 3 i slutten av april. Vil da vĂŠre 41,5 :-) Gravid for 8. gang - mistet 2 ganger fĂžr nummer 1, 3 ganger fĂžr nummer 2..og nummer 3 satt fĂžr vi visste ordet av det :-) Ingen SA /MA denne gang. :-)
Jympa Skrevet 6. mars 2013 #16 Skrevet 6. mars 2013 Jaaaaaa, jeg er ogsÄ gravid Er i uke 27 og har termin i juni. Fikk en liten gutt for 13 mnd siden, og venter nÄ nr 2. Begge to ble unnfanget pÄ naturlig vis, men 1. mann slet vi litt fÞr vi fikk til... Denne gang satt spiren rimelig kjapt, var ikke helt planlagt, men veldig velkommen, selvfÞlgelig. Var 41 Är nÄr fÞrstemann kom, og vil nÄ vÊre 43 Är. Godt at det er hÄp for oss modne jenter ogsÄ, ikke sant??
Gjest Trulte med to smÄ Skrevet 8. mars 2013 #17 Skrevet 8. mars 2013 Jeg er nettopp blitt 38 Är og er gravid i uke 22+2 med mitt fÞrste barn. <3 Dette er et prÞverÞrsbarn, men har vÊrt gravid to ganger med naturmetoden, men mistet. Den lille jenta vi venter er hÞyt Þnsket og hÞyt elsket!
lykke73 Skrevet 9. mars 2013 #18 Skrevet 9. mars 2013 Utrolig nok sÄ er jeg ogsÄ blitt gravid. Det er nesten ikke til Ä tro:) Jeg er 39 Är og har hatt mange aborter, men jeg er sÄ heldig Ä ha to gutter pÄ 4 og 8 Är. HÄper nÄ at denne vil klore seg fast, er nu 6 uker pÄ vei. Denne gangen prÞver jeg Ä leve mest mulig normalt, tar ikke progesteron tabeletter denne gangen, da det ikke hjalp sist. Satser pÄ at det skal gÄ bra, slik det har gjort med de to jeg har fÄtt.... Har ikke sagt det til noen ennu, vil vente til det er gÄtt noen uker til.... Det er rundt denne tiden jeg tidligere har mistet, sÄ hÄper sÄ inderlig at den vil klare seg denne spiren:-)
terminfjerdenovember Skrevet 10. mars 2013 #19 Skrevet 10. mars 2013 Hei alle sammen:-) Har termin 4 nov og er 6 uker gravid. Har mistet 6 stk. siden 2001 og er nĂ„ blitt 41. Har to dĂžtre, en tenĂ„ring og en pĂ„ to Ă„r. Har hatt en MA og to SA etter siste ble fĂždt. Er veldig spent nĂ„ og har startet pĂ„ crinone som funka godt sist gang. Tok det til uke 16. MĂ„lte hcg i uke 5 og den var 7800 og fĂ„r svar pĂ„ andre hcg prĂžven som ble tatt 3 dager etter pĂ„ mandag...veldig spennende. Hadde nesten gitt opp nĂ„ men nĂ„ er jeg optimistisk! SĂ„ hvis hcgen stiger som den skal tĂžr jeg hĂ„pe. Har gĂ„tt gravid helt til uke 16 fĂžr jeg har mistet. Da var jeg bare 30 Ă„r sĂ„ ikke sikkert det har sĂ„ mye med alderen Ă„ gjĂžre. Ănsker alle voksne mĂždre en lykkelig tid framover. Er kjempe fint Ă„ bli smĂ„barnsmor i voksen alder og er veldig taknemlig for at jeg fikk oppleve det.
hulderpusen Skrevet 11. mars 2013 #20 Skrevet 11. mars 2013 Hei jenter  Jeg har termin 26 oktober og er i dag 7+4. Var pÄ ultralyd pÄ torsdag og sÄ et lite hjerte som slo som det skulle. StÞrrelsen var visst ogsÄ fin i forhold til antall uker. Vi ble gravide pÄ 2pp. Har et barn pÄ snart 3 fra fÞr. Mistet i MA i uke 12 nÄ i sommer (foster dÞde i uke 10-11) og Sa i oktober (uke 5). Merker at jeg avventer den stÞrste lykkefÞlelsen til etter uke 10. Jeg er 38 og har fÄtt tilbud om duo-test. Kommer til Ä ta ultralyden og blodprÞven, men er usikker pÄ fostervannsprÞve (tar det hvis de andre prÞvene er virkelig dÄrlige).  Ellers er denne graviditeten veldig annerledes enn forrige (med datteren Ä 3). kvalmen kom alt i uke 4, jeg testet positivt veldig tidlig og bekkenlÄsningen kom alt i uke 7. Ser ogsÄ ut som om jeg er 5 mÄneder gravid ;D Magen kom alt i uke 4 - mÄ vÊre mye luft og vann..he he. Er ellers veldig slank, sÄ jeg sliter meg ihjel med Ä skjule graviditeten pÄ jobb. Sist var jeg ikke sykemeldt 1 dag, og jobbet 1 uke inn i permisjonen min. Denne gang er jeg 50 % sykemeldt fordi jeg kaster opp og er generelt veldig trÞtt og sliten. Men jeg regner med at det retter seg om noen fÄ uker.  Alt i alt er dette veldig spennende og jeg gleder meg til fortsettelsen!
happyhamlet Skrevet 11. mars 2013 #21 Skrevet 11. mars 2013 Hei! Hadde vÊrt artig Ä fÞlge hverandre, dersom det er flere som er gravide her!! -Selv fikk jeg positiv test for noen dager siden, og har vel ikke helt "landet" ennÄ! Vet det er tidlig, men mÄ likevel glede meg:-) Er 42Är - blir 43 fÞr nedkomst! SÄ fÞler meg godt voksen her pÄ forum med sÄ mange unge damer!  SÄ, hvem er gravide her?   er 42 og fyller 43 rett fÞr jeg nedkommer. er 28 uker gravid....snart 29(om to dager).
Jympa Skrevet 11. mars 2013 #22 Skrevet 11. mars 2013 Happyhamlet: ser ut som om vi er rimelig like langt i lÞypa, og i tillegg noksÄ nÞyaktig like gamle
Amazona Skrevet 12. mars 2013 #23 Skrevet 12. mars 2013 Hei jenter  Jeg har termin 26 oktober og er i dag 7+4. Var pÄ ultralyd pÄ torsdag og sÄ et lite hjerte som slo som det skulle. StÞrrelsen var visst ogsÄ fin i forhold til antall uker. Vi ble gravide pÄ 2pp. Har et barn pÄ snart 3 fra fÞr. Mistet i MA i uke 12 nÄ i sommer (foster dÞde i uke 10-11) og Sa i oktober (uke 5). Merker at jeg avventer den stÞrste lykkefÞlelsen til etter uke 10. Jeg er 38 og har fÄtt tilbud om duo-test. Kommer til Ä ta ultralyden og blodprÞven, men er usikker pÄ fostervannsprÞve (tar det hvis de andre prÞvene er virkelig dÄrlige).  Ellers er denne graviditeten veldig annerledes enn forrige (med datteren Ä 3). kvalmen kom alt i uke 4, jeg testet positivt veldig tidlig og bekkenlÄsningen kom alt i uke 7. Ser ogsÄ ut som om jeg er 5 mÄneder gravid ;D Magen kom alt i uke 4 - mÄ vÊre mye luft og vann..he he. Er ellers veldig slank, sÄ jeg sliter meg ihjel med Ä skjule graviditeten pÄ jobb. Sist var jeg ikke sykemeldt 1 dag, og jobbet 1 uke inn i permisjonen min. Denne gang er jeg 50 % sykemeldt fordi jeg kaster opp og er generelt veldig trÞtt og sliten. Men jeg regner med at det retter seg om noen fÄ uker.  Alt i alt er dette veldig spennende og jeg gleder meg til fortsettelsen!  Gratulerer med vellykket fÞrste UL, hÄper Ä kunne se det samme om en drÞy uke NÄr det gjelder duotest, sÄ vil jeg anbefale Ä supplere med en organrettet ultralyd hos Martin Lundring pÄ Spesialistsenteret for kvinner (Jessheim). Han er Norges fremste pÄ fosterdiagnostikk og sjekker langt flere faktorer enn de gjÞr under den vanlige duotest-ultralyden. Han justerte min risiko fra 1:700 ned til 1:2000 etter en svÊrt grundig gjennomgang, mens Rikshospitalet justerte den opp til 1:340, med tilbud om fostervannsprÞve. Det sa jeg heldigvis nei til. Grunnen til at Riksen ga meg stÞrre risiko, var at klossmajoren av en lege (unnskyld, men sÄnn var det) ikke helt klarte Ä finne nesebeinet under den slurvete UL-sesjonen. Et nesebein som vi hadde sett krystallklart pÄ ultralyden hos Lundring. Det koster selvsagt Ä ta privat ultralyd, men det var det verdt, mtp Ä fÄ en kvalifisert second opinion.
Hjertefru Skrevet 12. mars 2013 #24 Skrevet 12. mars 2013 Hei Amazona; lurer bare pÄ hvilken av de tre trisomiene du snakker om nÄr du sier risikoen din i utgangspunktet var 1:700? Snakker vi 21(downs) ? Jeg er 2 Är eldre enn deg og bare alderen min ga meg en risiko for Downs pÄ 1:23. Den ble heldigvis justert ned etter ultralyden, men at risikoen Þker fra 1:700 til 1:24 pÄ 2 Är er jo litt skremmende :/
monika70 Skrevet 13. mars 2013 Forfatter #25 Skrevet 13. mars 2013 Takk for at dere deler deres erfaringer ang duotester! Selv har jeg planer om Ä ta den, men er veldig skeptisk til fostervanns- og morkakeprÞve.. Vet det ikke gir noen garanti for at man fÄr et friskt barn, men det kan iallefall avdekke noe. Hvordan fÄr man time hos Martin Lundring? MÄ man henvises fra fastlegen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ