Gå til innhold

Lesbiske prøvere?


BareC

Anbefalte innlegg

Ånei, så trist med SA, det er så utrolig kjipt!

 

Jeg synes ikke IVF er SÅ vondt. Det er ikke gøy, det er ikke til å stikke under en stol at inseminasjoner er mer behagelig, men det verste med hele forsøket, synes jeg, er de fjorten dagene frem til test, og de er jo omtrent like stas uansett om det er inseminering eller IVF.

Det jeg liker med IVF er at da vet jeg i det minste at det er satt inn et embryo, inseminasjonene begynte å føles som et skudd i blinde etterhvert, selv om vi nok traff, for jeg fikk jo alltid mensen på slaget to uker etter inseminasjonen.

 

Jeg har ikke gått på langt regime, jeg leste meg opp litt på forhånd, og foreslo antagonistregime på Rikshospitalet. Det betyr sprøyter fra dag 3 i syklusen, fra dag 6-7 tar man enda en sprøyte for å forhindre spontan eggløsning, og så har det vært uttak ca dag 12-13 i syklusen. Jeg sleit lenge med å sette sprøyter på meg selv, så det ble min kones bidrag, helt til jeg måtte i høst, da var det ikke så ille allikevel. Jeg synes ikke sprøytene er vonde å sette, og jeg er ikke så veldig plaget med bivirkninger.

 

Egguttaket har ikke vært så veldig vondt for min del, jeg har fått smertestillende intravenøst før start, og har fått påfyll underveis. Det har jo ikke vært direkte smertefritt, men ikke uoverkommelig heller. Har vært over på ca 15 min.

 

Vi har hatt seks inseminasjoner, to ferskforsøk IVF, tre frys, to SA og er nå gravide i uke 15 etter andre ferskforsøk. Klarer ikke helt å tro at det skal gå bra denne gangen, men håper jeg klarer å slippe gleden løs etter ordinær ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egguttak går greit så lenge man får nok dop ;) Det verste, etter min mening, er virkningen av medisinene. Jeg har vært deprimert, hormonell og sliten. Antagonist ga meg bare tre egg, fikk nå åtte med agonist. Er du klar for det, så kjør på. Hatt fem inseminasjoner, dette er andre forsøk med IVF. Ingen graviditet enn så lenge.

Føler med deg, BareC :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rause mengder dop er en forutsetning, ja. På Rikshospitalet har man en egen sykepleier (som faktisk har deg som pasient den formiddagen, så slipper man å forholde seg til mange forskjellige sykepleiere) som passer på dopet og stryker deg på armen når det kniper på :) Føles som champagne rett i blodet, blir litt ør og glad med en gang ampullen settes i :D Og så sov jeg i en time etterpå, måtte sikkert sove ut rusen.

 

Men altså, jeg hadde fem inseminasjoner, ett fersk og ett frys med blendahvite tester før jeg maste meg til en henvisning til lapraskopi. Åtte-ni uker etterpå var jeg operert, de fant mild endometriose som de brant bort, og syklusen etter satte jeg inn to frys, og ble gravid, endte i tidlig SA, satte inn nytt fryseembryo ca tre måneder etter og ble gravid igjen. Ny tidlig SA og fikk prøve en inseminasjon mens vi ventet på neste IVF, men det var negativt, og da tok vi en frivilig pause på ti måneder og gjorde helt andre ting, og begynte på andre ferskforsøk i høst, og jammen ble det positiv test igjen. Så det kan jo være verdt å vurdere, graviditetsraten min har skutt i været etter operasjonen ihvertfall.

 

Det første IVF-forsøket vårt var visst veldig bra, fikk ut syv egg, seks befruktet, fem på frys og alle overlevde opptining. Denne gangen ble det også syv ut, seks befruktet, men noen har nok falt fra, for det ble ett inn og to på frys. Det er nok ganske individuelt hvilket regime og hvilke hormoner man responderer på. Jeg ville forsøke det på grunn av at jeg hadde lest om bivirkningene av sprayen, og fordi jeg synes forsøkene er lange nok når de varer ca fire uker.

 

Det er fortærende når det tar så lang tid å lykkes. Vi møtte jo opp naive og uvitende på første inseminasjon for over 3,5 år siden, alle prøver var fine, egglederene var åpne og fine, jeg produserte bra med folikler og hadde så vidt fylt 30 år, og vi trodde virkelig at det skulle klaffe i løpet av de gjennomsnittlige fire inseminasjonene. Godt vi ikke visste på forhånd hva som ventet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å der ble SA på meg igjen :'(

Nei nei, så trist, BareC! :( Det var jo ikke sånn det skulle gå nå! Håper dere holder motet opp, nå... Det går til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillie Vanillie: hvordan påvirker endometriose og lignende graviditetssjanser når man driver med ivf? Jeg har sikkert en eggleder som er kørka, derfor droppa vi flere inseminasjoner og hoppa på ivf. Trodde ivf fungerte for "alle". Jaaa, fem uker med medisiner er en utfordring.

AIK: hvordan gikk det i går????

Jeg fikk satt inn et firecellers og et syvcellers i går :) De to andre så ikke fullt så bra ut, men de skulle la dem ligge i skåla og kose seg til mandag. om vi er heldige er de bra nok til frys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på at det er endometriosen som var problemet, men Jon Hausken sier i dette svaret til en pasient at selv mild endometriose kan være negativt.

 

http://www.endometriose.no/forum/showthread.php?t=3611

 

Hos meg lå endometriosen også i buken, og burde således ikke påvirke livmoren og graviditetsmuligheten, men jeg merket forskjell på menstruasjonssmertene i etterkant av operasjonen, de var mye mildere. Man kan jo aldri på etterprøvd hvorvidt det var operasjonen som gjorde at jeg ble gravid etterhvert, men jeg angrer ihvertfall ikke på at jeg tok den. I ettertid har jeg jo blitt gravid på tre av tre innsett, og det kan selvsagt være tilfeldig, men jeg kan ikke helt tro det.

 

For min del ville jeg ikke gå igjennom så mange flere forsøk uten å sjekke at alt faktisk var i orden. Det virker jo litt ekstremt å gå igjennom en operasjon uten at det er helt nødvendig, men jeg syntes det var verdt å prøve, det er ikke en helt uvanlig prosedyre under utredning av ufrivillig barnløse.

 

Lykke til med ruging, dette var jo uansett gulleggene, så trenger du ikke dvele noe mer ved operasjon og sånne ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos endometriose og IVF: Jeg vet ikke om dette praktiseres ved norske klinikker, men ved IVF hos både CFC og Ciconia i Danmark har jeg fått råd om å gå på lavdose Prednisolon i forbindelse med forsøkene. Jeg har gått på 5 mg Prednisolon fra et par dager før uttak til et stykke ut i graviditeten hver gang.

 

Det er noe med at Prednisolonen demper immunforsvaret, som visstnok kan være overaktivt ved endo, og dermed bidrar til at kroppen ikke støter bort egget.

 

(Og hei på dere, forresten. Jeg tror ikke jeg har skrevet i denne tråden før. Var for nevrotisk til å småprate under prøvingen og er gravid nå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Ja, da skal jeg i gang med prøving snart. Venter på det berømte brevet fra RH. Gleder meg til den uutholdelige ventingen om testen er positiv eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er RH ringt for å avtale videre løp ifht ivf, får etterhvert et ringebrev og får forhåpentligvis starte på neste mens.

Tok en ny test idag, da mensen har vært veldig rar og jeg fortsatt har stikninger, men den var blendahvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikke akkurat så bra her... Foliklene hadde ikke utviklet seg godt nok. En var megasvær, men de andre (ca 10 stk) små og puslete. Siden jeg hadde en stor kunne de ikke øke dosen og vente litt til, heller. Så forsøket ble avbrutt :( Nå må jeg først vente på mens, så starte på spray igjen med nytt langt regime fra dag 21. Så første mulige uttak blir vel i april. Har deppet en del de siste dagene, men kommet meg litt mer ovenpå igjen nå! Har en veldig snill kone som tar seg godt av meg :)

Tar vel en pause fra forum også nå, tenker jeg, men kommer sterkere tilbake utpå våren en gang! Og kommer nok til å følge med litt, sånn fra sidelinjen ;) Masse lykke til, alle prøvere og gravide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei fy, så utgjort!! Skjønner godt du har deppa i det siste. Sender deg en gigantisk klem!

Ja, de konene er gode å ha ;) Ønsker dere lykke til med neste forsøk. Slapp av godt før den tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi i gang igjen. Første scanning i dag etter oppstart på IVF klinikken, og ene folikken var 23mm alt på dag 10 (sist jeg ble insem. var den 18mm), så da blir det eggløsningssprøyte i morgen (om EL ikke blir positiv i kveld) og insem. på onsdag:) Har troen på at det klaffer denne gangen! Krysser fingrene for mange positive tester framover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, spennende. Mye som skjer her om dagen. Håper det er mange av dere som kommer med positive tester om ikke så lenge :) Skal se dere får 2013 barn :) :)

 

Her hos meg går det også fremover. Er akkurat halvveis i svangerskapet, og magen vokser godt om dagen. Jentene mine trives godt inni magen, og jeg har såvidt begynt å kjenne liv til dem :)

 

ønsker dere alle lykke til videre med testning og prøving. Krysser fingre for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, masse lykke til!!!!

Jeg klarte ikke å unngå å teste i dag.. hvit...blæ

Takk takk:)

Blendahvite tester liker vi ikke:/ Hvilken dag er du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 12 dpo. Har ikke testedag før søndag, men var litt tidlig ute ;) Er vel håp enda, vil jeg tro? Hvis ikke blir jeg muggen :(;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid håp:) Er flere jeg vet om som har fått neg både 12,13 og 14 dagen, også to streker den 15:) Tvi tvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er søknadspapirer sendt ivf-klinikken. Har fått brev fra ivf RH, men ser ut som om det kan ta tid. Må ha nye hiv og hepatitt prøver også kunne vi ringe etter tre (!?!) uker for avtale om oppstart. Da glipper flere mnd med eventuelle forsøk, så da får vi prøve litt privat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda kjærepære:( Krysser fingrene for neste forsøk:)

Ble selv insem. forrige onsdag og kjenner masse,- stikker i eggstokkene og oppblåst som fy. Men går på progesteron (lutinus), og en kan visst få graviditetssymptomer som bivirkninger:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...