Gå til innhold

Far får to uker ekstra permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vil SV at far skal få 14 uker, mens kun 9 uker er forbehold mor. Og hvis far ikke tar disse ukene, så mister man dem.

Kjenner at jeg har det partiet så langt oppi halsen som overhode mulig. Kan ikke folk vær så snill få lov til å bestemme selv. Denne tredelingen er jo ikke akkurat likestilt. Da burde jo mor også få 14 uker som kun er sine!!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10046777

Og før dere begynner å gå løs på meg, så har vi delt permisjonen nesten 50/50 her i huset. Jeg blir bare oppgitt over at staten skal bestemme hva som er best i vår husholdning!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Staten bestemmer ikke. Staten gir dere et tilbud, et frivillig tilbud, som dere gjerne må takke nei til dersom dere ikke liker tilbudet. Dere kan bestemme helt selv, dersom dere ønsker det.

Skrevet

Når kvota til mor blir på 6 måneder og resten til deling (og totalen er på 18 mnd) skal jeg stemme SV. Men antagelig går jeg i grava før den dag.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Ingen familier er like, og det er ikke alle det passer for å ha det akkurat slik som regjeringen bestemmer. Jeg syns man skal bestemme helt selv om man vil/kan ha pappaperm, eller mammaperm for den saks skyld. Det er ikke alle det passer for ift jobb for eksempel.

Også må det sies at jeg er veldig opptatt av at pappaen her i heimen skal ha perm, for vi har mulighet til det!

Skrevet

Staten bestemmer ikke. Staten gir dere et tilbud, et frivillig tilbud, som dere gjerne må takke nei til dersom dere ikke liker tilbudet. Dere kan bestemme helt selv, dersom dere ønsker det.

Men de fleste vil vel ha barna hjemme så lenge som mulig før de må i barnehage? Hvis far ikke har mulighet å være borte fra jobben, skal man da sende ungen i barnehage 14 uker før man ønsker? Da syns jeg mor skulle fått tatt den delen.

Skrevet

Staten er ikke en rik onkel i Amerika som vil tilby oss en gave, staten det er oss. Da har vi lov å klage om vi ikke er enige i lovene og hvordan staten forvalter penger.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Men de fleste vil vel ha barna hjemme så lenge som mulig før de må i barnehage? Hvis far ikke har mulighet å være borte fra jobben, skal man da sende ungen i barnehage 14 uker før man ønsker? Da syns jeg mor skulle fått tatt den delen.

Da takker man nei til tilbudet fra staten og bestemmer selv. Det er helt opp til dere.

Det å at barnet kan være hemme i 1 år med foreldre, mor eller far, som får lønn for dette er et mer enn generøst tilbud og ønsker man noe annet så må man nesten betale for det selv.

Alle penger som staten deler ut kommer med føringer. Det er ikke slik at arbeidsledige kan bestemme alt selv (dagpenger kommer med føringer), overgangsstønad kommer med regler, sykepenger kommer med føringer osv. Og permisjonspenger kommer med regler og føringer.

ønsker man ikke å følge dette og ønsker man noe annet så takker man nei til statens tilbud og bestemmer, og betaler, for dette selv.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Staten skal jobbe for likestilling. Det er ikke likestilling at mor som går gravid, føder og ammer med alt det innebærer kun har lovbestemte 9 uker, mens far har 14. Bare fordi visse fjes i SV vil leke superpappa.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Som en annen sa; dette er et tilbud man kan velge å benytte seg av, og vi må være klar over at vi har verdens beste foreldrepermisjonsordning.

Likevel: Nå mener jeg SV drar dette for langt. Jeg er helt enig i at en del av permisjonen må øremerkes far, men å utvide denne delen enda mer nå, det blir helt feil. En tredeling av permisjonen mener jeg hadde vært det mest riktige; med 1/3 til mor, 1/3 til far og den siste tredjedelen bør familien selv få avgjøre hvordan man vil bruke.

Vel er jeg sosialist, men denne gangen går SV for langt!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Staten er ikke en rik onkel i Amerika som vil tilby oss en gave, staten det er oss. Da har vi lov å klage om vi ikke er enige i lovene og hvordan staten forvalter penger.

Jeg vil tro at de fleste tenker det er greit at de pengene staten deler ut kommer med noen regler og føringer.

Klart man kan klage, men akkurat her syns jeg det er mer sutring etter som tilbudet fra staten er mer enn generøst nok.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet
Som en annen sa; dette er et tilbud man kan velge å benytte seg av, og vi må være klar over at vi har verdens beste foreldrepermisjonsordning. Likevel: Nå mener jeg SV drar dette for langt. Jeg er helt enig i at en del av permisjonen må øremerkes far, men å utvide denne delen enda mer nå, det blir helt feil. En tredeling av permisjonen mener jeg hadde vært det mest riktige; med 1/3 til mor, 1/3 til far og den siste tredjedelen bør familien selv få avgjøre hvordan man vil bruke. Vel er jeg sosialist, men denne gangen går SV for langt!

Signerer denne!

(bortsett fra at jeg ikke er sosialist ;) )

Skrevet

Jeg skjønner ikke noe særlig av det permisjonsopplegget, da jeg har vært student mens jeg fikk mine første barn og fikk dermed all permisjon selv.

Men for å stille et helt konkret spørsmål:

Er det fortsatt mulig at mor får 12 måneder permisjon med 80% lønn???

Skrevet

Syns det er supert jeg. Og det med at 14 uker er forbeholdt far og kun 9 til mor betyr jo ikke at noen mødre tvinges ut av hjemmet etter 9 uker. De fleste mødre tar jo mesteparten av permisjonen, og da trenger man slike tiltak for å få far mer hjem. Det er likestilling.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg vil tro at de fleste tenker det er greit at de pengene staten deler ut kommer med noen regler og føringer. Klart man kan klage, men akkurat her syns jeg det er mer sutring etter som tilbudet fra staten er mer enn generøst nok.

Du ser ikke diskriminering i denne saken? Diskriminering av kvinner, som føder barn? Hvorfor kan ikke kvinnene få lovfestet 14 uker som fedre?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Staten skal jobbe for likestilling. Det er ikke likestilling at mor som går gravid, føder og ammer med alt det innebærer kun har lovbestemte 9 uker, mens far har 14. Bare fordi visse fjes i SV vil leke superpappa.

Det at far får flere lovbestemte uker mener jeg er helt greit siden mor ikevel tar den største biten, i de fleste familier, av fellesdelen.

Og dette handler ikke bare om den enkelte barnefamilie, tro det eller ei, men om likestilling i abeidslivet.

Skrevet
Syns det er supert jeg. Og det med at 14 uker er forbeholdt far og kun 9 til mor betyr jo ikke at noen mødre tvinges ut av hjemmet etter 9 uker. De fleste mødre tar jo mesteparten av permisjonen, og da trenger man slike tiltak for å få far mer hjem. Det er likestilling.

Likestilling skal gjenspeile seg i lovverket. Det tar seg dårlig ut å ha regelverk der mor, som har all jobben med graviditet, fødsel og amming, har færre lovfestede uker enn far.

Skrevet
Jeg vil tro at de fleste tenker det er greit at de pengene staten deler ut kommer med noen regler og føringer. Klart man kan klage, men akkurat her syns jeg det er mer sutring etter som tilbudet fra staten er mer enn generøst nok.

Tilbudet er generøst, om man ser bort fra føringene. Føringene begrenser tilbudet for veldig mange og dermed blir det ikke et generøst tilbud. Det blir et tilbud som ikke inkluderer alle. Det går ut over barna i første omgang.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Synes dette er tåpelig, burde de ikke se ann dette med amming i minst 6 mnd osv osv når de først setter opp perm fordelingen? Eller skal de nå gå fra sin hardhet om "fullamming i 6 mnd er best for barnet"?

En ting er at far skal få se barnet sitt og bli godt kjent med det, men noe annet er at det går ut over det med amming osv..

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet
Jeg skjønner ikke noe særlig av det permisjonsopplegget, da jeg har vært student mens jeg fikk mine første barn og fikk dermed all permisjon selv. Men for å stille et helt konkret spørsmål: Er det fortsatt mulig at mor får 12 måneder permisjon med 80% lønn???

Nei, mor får ikke 12 mnd permisjon med 80% lønn. Man har 57 uker permisjon tilsammen hvis man tar 80%, og da er det lovbestemt at far får 12 av de 57 ukene. Evnt 12 av de 48 ukene man får med 100%

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Du ser ikke diskriminering i denne saken? Diskriminering av kvinner, som føder barn? Hvorfor kan ikke kvinnene få lovfestet 14 uker som fedre?

Kvinner trenger ikke mer lovfestet siden det aldri er noe problem for kvinnene å få mer enn sine 9 uker. Hvem tar mest permisjon i de fleste familier?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Tilbudet er generøst, om man ser bort fra føringene. Føringene begrenser tilbudet for veldig mange og dermed blir det ikke et generøst tilbud. Det blir et tilbud som ikke inkluderer alle. Det går ut over barna i første omgang.

Tenker du da at alle tilbud fra staten, som kommer med penger, skal skreddersys til den enkelte eller at alle som får penger fra staten skal få bestemme selv?

At et tilbud ikke passer for absolutt alle er alltid en mulighet, slik er det med det meste, men da kan man enten tilpasse seg eller takke nei.

Skrevet

Lykke Fryd; stemmer det at du er alenemor?

Hvis det er riktig, så har du jo ikke vært i den situasjonen med en far som f.eks kanskje ikke ønsker permisjon eller ikke "kan" ta permisjon pga jobben. Og hvordan ville du stilt deg hvis du måtte tilbake på jobb før barnet ditt var 6 mnd, fordi far vil ha mer permisjon enn deg?

Skrevet

Her er det ikke snakk om at far får lovfestet to ekstra uker på kvoten som allerede er, de legger til to uker i total permisjon slik at far kan være hjemme med barnet i ytterligere 2 uker! Kjempeflott, da kan jo barnet begynne litt senere i barnehagen f.eks! Gjør ingenting at ikke mor har mer lovfestet permisjon enn 9 uker, det er vel en sjeldenhet at noen bestrider at hun skal være lengre hjemme? Slutt å klag!

Skrevet

i vårt tilfelle da, der far jobber offshore.. han har uansett 8 mnd fri i året,men han må ta de 12 (kanskje 14) ukeneslik at vi ikke mister de.

Han er mer hjemme enn hva jeg er uansett, og han blir bedre kjent med barnet enn hva jeg blir. (for å sette det på spissen)

mistenker Lysbakken i å planlegge familieøkning ila neste år...

regelverket burde kanskje ikke være så firkantet for alle,kunne hatt individuell vurdering dersom man søkte om det.

men det er jo bare meg da.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Lykke Fryd; stemmer det at du er alenemor? Hvis det er riktig, så har du jo ikke vært i den situasjonen med en far som f.eks kanskje ikke ønsker permisjon eller ikke "kan" ta permisjon pga jobben. Og hvordan ville du stilt deg hvis du måtte tilbake på jobb før barnet ditt var 6 mnd, fordi far vil ha mer permisjon enn deg?

Det stemmer at jeg er alene og jeg har også vært på den siden i arbeidslivet der jeg har blitt eksludert fra jobber fordi jeg var i rett alder som kunne tilsi at jeg kanskje snart ville bli gravid og så ta permisjon i mange, mange, mange måneder. Det med at far må ta en større del av permsjonen vil bedre likestillingen i arbeidslivet.

Ja, vet du hva. Om jeg hadde hatt noen å dele lillesnupp med så ville jeg ut i arbeidslivet igjen ja. Men dette handler mer om å se helheten, ikke hva jeg mener og vil eller hva du ønsker og vil, men hva som er best for hele Norge og det er aldri noe særlig lurt å dele ut penger uten føringer. De fleste her inne ønsker feks. at det skal være langt flere føringer for overgangsstønad, arbeidsledighet osv. Men gud forby at noen ønsker flere føringer for permisjonspengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...