Gå til innhold

Hvilke symptomer har du?


Somle

Anbefalte innlegg

Hva er duo-blodprøve?

Duotest er en blodprøve og en ultralyd for å avdekke eventuelle genetiske feil på fosteret, som Downs syndrom f.eks. Dette tilbys til alle gravide som fyller 38 år innen termin fordi risikoen for å få et barn med en trisomi er litt forhøyet når en kvinne får barn i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg kommet til uke 11, og har hatt min foreløpig verste dag. Jeg spyr og spyr og er fryktelig klar for at denne kvalmen skal gå over. I følge legen min må jeg regne med at det varer i to-tre uker til.

Jeg fikk brev fra nav i dag om at jeg har vært sykemeldt i fire uker, og må ha oppfølgingssamtale med arbeidsgiver. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre det...

 

Hvordan går det med dere andre, merker dere noen bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kommet til uke 11, og har hatt min foreløpig verste dag. Jeg spyr og spyr og er fryktelig klar for at denne kvalmen skal gå over. I følge legen min må jeg regne med at det varer i to-tre uker til.

Jeg fikk brev fra nav i dag om at jeg har vært sykemeldt i fire uker, og må ha oppfølgingssamtale med arbeidsgiver. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre det...

 

Hvordan går det med dere andre, merker dere noen bedring?

 

Huff så trasig med denne kvalmen. Håper det går over raskere enn to til tre uker.

Jeg føler heller ingen bedring på kvalmen, og har nå kommet til uke 12 (11+1). Vi krysser fingrene for at dette er siste uka med kvalme! Sist svangerskap spydde jeg til uke 15...så man får bare ta en dag av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+3 i dag. Bortsett fra litt strekksmerter og hyppig vannlating har jeg til nå ikke hatt noen symptomer. Er første gang jeg er gravid så har ikke noe å sammenligne med, men det varierer vel kanskje om man har noe særlige symptomer eller ikke..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde kvalmen var på retur, men jeg må nok innse at det er i tidligste laget enda;) den henger over meg litt hver dag og idag frem til midt på dagen har den vært ordentlig ille. Jeg satt heeelt i ro på jobben og rørte meg ikke mens jeg drakk vann og spiste en klementin. Så gikk det sakte men sikkert over heldigvis!

 

Idag har jeg ellers hatt litt murringer i magen på kvelden, men ikke mye. Ellers har magen vokst:) det er morsomt da.. bare den ikke blir giga-stor, større enn de to forrige gangene:D

Brystene sprengte inatt og jeg våknet av det. Ikke særlig behagelig. Kjenner at det liksom er to harde kuler jeg ligger på når jeg ligger på magen;) Men bedre nårjeg har startet dagen. Men herrrrlighet.. de har også vokst ja!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blææ.. er det nå jeg kan komme med et klageinnlegg? Kom hjem fra Thailand mandag morgen. Turen gikk fint, selv om jeg var slapp, spiste dårlig (viste seg at jeg gikk ned 2,5kg der nede). Var hos legen igår. Skulle egentlig på jobb, men det greide jeg ikke. Er hjemme nå, sykmeldt ut uka.. Enormt lapp, hodepine og elendig matlyst.. Sover dårlig om natta.

Syns synd på meg selv.. jeg veit jo liksom hvorfor jeg blir sånn.. men av og til er det vanskelig å se det positive i det... Andre som har det sånn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh Mavat.. vet ikke helt jeg;) sover skikkelig dårlig om natten. Våkner av kvalme, men kaster ikke opp heldigvis. Så ligger jeg og kjenner på den en stund, lys våken men sliten og klarer ikke å sovne før etter noen timer. Jeg våkner også hver gang jeg skal snu på meg:( Så rimelig sliten om dagen, og nå er det jammen snart jul også.. og ikke mindre å gjøre hverken hjemme eller på jobb, tilstelninger eller juleball for de store barna.

Idag måtte jeg kaste inn håndkleet ift. jobb. Jeg er kvalm, kjenner meg utslitt og trenger å hvile og ikke minst sooove!;)

 

.. ellers er jeg 12 uker imorgen ja:) Det er både rart, fint, spesielt og jeg kjenner at jeg gleder meg enormt til magen blir større og jeg kan begynne å kjenne spark:)

Denne uka skal vi på Riksen for å ta ultralyd ifbm. duotesten, og da får vi nok svaret på blodprøven og også da det de ser på UL. Jeg håper, håper det går fint og at spiren vår er frisk og fin og at vi ser en livlig krabat med bankende hjerte! Nå er det liksom slik at magen allerede har kommet, en liten struttende hard en under navlen og da har man jo slike forhåpninger også.

Så planlegger jeg babyrommet og selv om vi har fått vite på forhånd at vi ikke får vite kjønn.. så håper en del av meg at vi får det likevel så jeg vet om jeg skal bestille denne http://www.tapetorama.se/display.php?item=71202&category=Wallpaper

eller denne http://www.tapetorama.se/display.php?item=71203&category=Wallpaper

:)

Hva tror dere? en slik tapet på èn vegg og resten hvitt tenker jeg og noen gamle, fine møbler som jeg maler i hvitt med håndtak på skap og skuffer i enten rødt/rosa eller blått ?

et fiiint gammelt sirlig skrivebord med kuleben og en chaiselonge til å lese eventyr i ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heelt greit med klageinnlegg Mavat!!:) Det er det vi er til her inne for, for hverandre er det ikke? det stedet man kan øse ut glede, frustrasjoner, sinne osv, osv.. og forstå hverandre:)

 

Hvordan er formen nå da Mavat? bedre? gått opp noe? får håpe det. Thailand er jo fantastisk da. Deilig og varmt, men alle turer er ille hvis man ikke er i form. Da er hjemme aller best.

Men nå skjønte jeg at turen din hadde vært fin, men at formen ikke var bra da du kom hjem?

Hvor langt har du kommet nå forresten? klarer ikke å følge alle på hvor langt de er kommet jeg altså. Du er flink som husker!:)

Men husker dere damer da, om det er noe:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at du er så dårlig Ønsker3gull! :( Trøsten er jo at det er flere i samme situasjon :/ .. Jeg er 11+4 idag! så ligger bare 2 dager etter deg ;)

 

Var hos legen igjen idag. Er sykmeldt ut 4.des. Skal tilbake da. Det jeg sliter mest med nå er forma generelt. Er ufattelig tiltaksløs og lite energi, tung i hode og hodepine. Får i meg fortsatt lite mat og drikke.. men har ikke kasta opp... (bank i bordet!!).

 

Hår fått beskjed av legen om å teste ut forma.. komme meg ut.. men ikke presse meg.. Jobben skal ha julebord på lørdag.. og jeg vurderer å dra. Få i meg en skikkelig middag, også har jeg seng på hotellet der jeg kan legge meg når jeg føler for det.. Jeg var i en middag på lørdag.. så jeg veit at jeg kan greie det..men ikke til langt på natt. Føler det kan bli litt feil i forhold til jobben når jeg ikke jobber..men kan dra på julebord.. men d handler jo om å ikke gro fast hjemme heller og teste forma. Hva hadde dere gjort?! Syns den der er vanskelig. Sjefen sa at hun ikke skulle legge seg opp i hva jeg bestemte meg for.. men vanskelig å vite hva hun egentlig mener.. :/

 

Igår greide jeg faktisk å vaske litt.. men må jo ta pause i alt jeg gjør etter kun få minutter. Samboeren må gjøre det meste, og han syns det er slitsomt han også. Det blir heller ikke så mye oppmerksomhet og kos på han heller.. Føler meg skikkelig kjip..

 

Jeg hadde jo litt mage fra før av i form av fett ;) men min kjære sier at han ser at magen er annerledes nå.. jeg har fortsatt problemer med å se det ;) Det kommer vel :P

 

Ellers syns jeg det rommet du planlegger høres veldig koselig ut, ønsker3gull! tapetene var kjempesøte :) Håper dere får vite kjønnet og kan begynne å planlegge ;) Vi bor i en 3roms-leilighet. Og vårt andre soverom er gjesterom/oppbevaring avbøker osv/ tørkerom for klær. Vurderer å vente med å ordne barnerom der til han/hun blir større. Skal jo sove inne hos oss den første tiden uansett.. og da får besøkende mulighet til å overnatte og vi får brukt plassen til det vi trenger enn så lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på det asosiale liv, begynner å føle meg sånn inni meg selv og nesten blir med på ting jg egentlig er i form til fordi jeg bare har blitt så treg og tiltaksløs etter å være ugg og sykmeldt så lenge. Personlig drar jg ik på julebord m jobben, men d har jo også m at jg ik har sagt til andre enn sjefen at jg er gravid. Men jg hadde ik dratt på julebord når jg er sykmeldt, så sant ik man har brekt bein el no sånt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok heller ikke gjort istand noe babyrom hadde det ikke vært for at vi bygger på nå, det er ferdig til sommeren og det rommet som er nærmest vårt soverom blir ledig så jeg kan lage babyrom med en gang. Men knøttet kommer jo til å sove inne hos oss ved siden av meg så det blir lett å amme en god stund. Ivertfall til nattammingen er ferdig.

 

Vi var på ul idag og fikk resultatet av duotesten. Alt så fint ut. Nakkefolden var liten, hun fant nesebeinet og det så ut til at jeg er 12+4 og ikke 12+0 idag. Men jeg tar det m en klype salt i grunn. Vi får se på ordinær ul hva terminen blir. Men det var utrolig koselig å se knøttet igjen! Den sov for det meste, men da jeg hoppet opp og ned strakte den på seg, våknet litt og snudde seg bare og sov videre:D Tenk at det er en liten levende herlig knøtt inni magen min på 6,1 cm?!? Fantastisk!:)

Men, siden den lå litt vanskelig til så så vi ikke kjønnet. Den ville egentlig bare sove virket det som, og ikke vise seg frem i det hele tatt:D

Jaja.. får vente halvannen måned til før vi vet kanskje noe mer da. Får håpe den er litt mer våken og aktiv da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra alt så bra ut Ønsker3gull! Jeg har fått dato til ordinær UL selv, gleder meg. Også håper jeg at jeg får høre hjertelyden hos jordmor før jul :)

 

Ellers er forma så som så fremdeles.. Håper den snart bedrer seg! Er 12 uker idag :) Så det er deilig å ha kommet over kneika ;)

 

Julebordet til helga dropper jeg, så skal jeg slappe av i sofaen istede.. det har jeg blitt riiimelig god til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres så koselig ut å lage babyrom Ønsker3gull skulle ønske jeg også kunne starte :) Vi er på husjakt så er spennende hvor vi ender opp og hva vi kommer til å få, er litt FOR spennende med disse budrundene osv, ikke hatt noe hell enda, hadde håpet før jul, men spørs om det går. Uansett så gleder jeg meg veldig til å ordne i stand TO barnerom. Snuppa jeg har fra før har ikke noe særlig til rom så skal bli så morsomt å lage det fint for henne også i tillegg til babyen :) Ble veldig inspirert av tapetene som du linket til, har også tenkt litt på om vi skal tegne på en vegg, et stort bilde eller fra noe type barnefigurer osv, er jo utrolig hva man kan gjøre :)

 

Mavat gratulerer med 12 uker! Så deilig :) Selv er jeg 10+5 i dag så det nærmer seg..godt å i det minste være på slutten av 1. tri, hvordan er formen din nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk zassy! Forma er dessverre ikke på topp. Blir veldig raskt sliten i ryggen, og jeg orker ikke så mye før jeg må hvile meg. Slitsom og irriterende.. har jo så lyst å høre på julesanger, pakke inn gaver, vaske til jul osv.. men d får tydeligvis vente.. :/ Hvordan er forma di da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda du får bare ta det så rolig du kan, men skjønner veldig godt at det er irriterende og slitsomt. Er litt småstressa ang julegaver her..men kommer meg jo ingen vei, heldigvis har jeg bestilt noen på nett og har forholdsvis klart hva jeg skal kjøpe så snart jeg blir oppegående igjen. Men å vaske osv har jeg bare lagt på hylla :P

 

Formen er jo bedre, jeg kan ikke si noe annet, men går bare så fryktelig sakte, babyskritt... og er veldig sliten og deppa hele tiden. Sukk. Ser fram mot enda bedre dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener zassy! Hatt en deppedag idag jeg også.. Fått høre av ei venninne at jeg burde være mer glad for at jeg nå har blitt gravid, siden jeg snakket og håpet så mye på å bli det. Det hun ikke forstår er at jeg ER glad, men at jeg ikke greier å vise det, siden jeg konstant er dårlig...Bare at det går an å si det, får meg til å freeeeese så inni ?$%"/"%$

Jeg trenger venner som forstår nå, ikke venner som IKKE forstår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, skjønne koss dåke har da! Hormonell kan eg skriva onda på sjøl, men suns da e blitt litt bedre i da sista :) Kanskje fordi formen e blitt ganske så fin? E 14 veker på vei idag :) Kvalmen holde seg stort sett vekke, så lenge eg får ete før eg blir hol-sulten! Energien e begynt å stiga òg, så dei siste dagane har eg faktisk satt i gong storreingjering og julavask i heimen! E deiligt når energien e begynt å komma tebake og ein orke litt meir enn før :) Men kjenne det godt i rygg og bekken, så prøve å ver forsiktig innimellom ;)

 

E slitsomt om ein har venninde så ikkje skjønne! Da e jo kje da at ein ikkje e lykkelige og glad for vidundere inni magen, da e jo berre ikkje så lett å gleda seg når ein ikkje e i form! Ikkje bry deg, dei skjønne da vel når dei evt blir gravide sjøl ;) Håpe energi og formen komme seg for dåke andre òg, så dåke rekke å nyta julo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord Mai89 :) Ja, det er slitsomt når folk rundt ikke skjønner hva man går igjennom.

Høres ut som det er håp for oss andre også! Jeg er 12+2 idag.. så da håper jeg forma snur snart!! :D Jeg har liksom ikke tid til å sitte på sofaen dag ut og dag inn...

 

Er det forresten flere av dere som erdårlige som ikke får sove lenge om morgenen?! Jeg får det ikke til. Og normalt sett kan jeg sove til 11-12.. NULL stress.. slitsomt når man ikke gjør så mye.. kunne jo bare fått sovet bort elendigheta.. men nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med at jeg ikke kan sove lenge. Blir fort kvalm og våkner av kvalme/brekninger så må opp og prøve å få i meg noe mat. Våkner også noen ganger på natten pga dette.

Slitsomt :( Men godt at jeg er sykemeldt så jeg kan forsøke å ta noen dupper på dagtid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg 13+4, og jeg kjenner at kvalmen begynner å gi seg litt. Det er fremdeles ingen dag uten, men i forrige uke hadde jeg faktisk to spyfrie dager (ikke etter hverandre, men likevel), og det er jo rene himmelen når jeg nå har spydd i åtte uker...

 

En annen ting jeg ikke er så veldig fornøyd med er at jeg har fått så mye kviser. Heldigvis ikke i ansiktet, men brystkassen har lenge vært dekket av små kviser, og nå i helga begynte det på ryggen og nakken også. Jeg trodde sånne ting skulle begynne å gi seg når jeg har kommet i 2. trimester, men så blir det heller verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter! hvordan går det? :) Jeg sliter fortsatt med lite energi, hodepine, dårlig matlyst osv.. Jeg håååper det snart blir bedre! Er sykmeldt tom 17 des. Så håper det ordner seg til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg er ganske sikker på at jeg er kvitt kvalmen. Den har ikke vært tilstede halve.. eller hele uka. Heldigvis. Jeg sover mye bedre. Sover hele natten nå, men når jeg våkner så er jeg ganske lys våken og jeg må tisse meg en gang.

Ellers ingen symptomer, synes magen er blitt mindre.. og selv om jeg har gått ned 2,5 kg så synes jeg nå at når jeg holder innmagen nå, så får jeg den flat igjen. DET liker jeg heller dårlig! Har begynt å engste meg for om det bor en levende spire der inne lenger. Irriterende at jeg ikke bare kan kose meg med dette siste svangerskapet og bare nyte. Men nå er jeg altså bare mest bekymret for om det er noe levende der inne siden jeg ikke har noen symptomer og magen ivertfall ikke ser ut til å vokse utover! :(

 

Ikke noe særlig å lese om MA og SA flere ganger her inne heller. Det er så fryktelig å lese om for de som opplever det og jeg blir lei meg på deres vegne, men jeg blir bare skikkelig bekymret selv og over min egen spire skal jeg innrømme:( spesielt når jeg leser om de som er over 12 uker som mister.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg også det når jeg leser om andre som mister. Heldigvis hørte jeg hjertelyden hos legen på fredag.

Jeg har også bestilt meg en angel sound på ebay, der fant jeg en til 175 kr inkludert porto.

Kanskje det er noe for deg også ønsker3gull, så slipper du å gå rundt og engste deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...