Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #1 Skrevet 28. september 2012 I barnehagen er det spesielt en gutt på 4 år som tydeligvis kommer fra et "super-hjem". I begynnelsen vistes ikke dette fordi foreldrene ser ikke snobbete ut eller noe. Men de har hver sin bil, selv om det er helt ordinære biler. De har 4 roms leilighet i samme terasseborettslag som vi bor. Våre barn er venner så jeg har litt med dem å gjøre utenom barnehagen også. De er gamle foreldre, i 40 årene, og er lærere begge to, og har selvfølgelig hytte som de bruker mye. Ungen dems er godt kledd, og jeg har overhørt kommentarer fra de ansatte i barnehagen at "Per" har så gode, praktiske klær, og at "han har jo alltid alt på stell". Jeg har også sett hvordan de ansatte rett og slett digger disse foreldrene, det er mye snakking, de ler og ser ut til å ha veldig god kjemi. Foreldrene stiller SELVFøLGELIG opp på alt av dugnader og foreldremøter, og jeg ser at de ansatte henvender seg mye mer til dem enn til oss andre. Ungen har liksom helt vanlige klær på sommern og høsten, men selvsalgt alltid reimadresser og all verdens goretexsko til alle formål, og når vinteren kommer er han kledd i bare ull, har reima og viking og faktisk Bergans dunjakke!!! Jenta mi var invitert til denne gutten for første gang etter barnehagen denne uka, og hjemmet deres var jo selvfølgelig superpent og RYDDIG, men det var liksomrotete med leker og barna fikk gjøre alt mulig, og det var liksom heeelt avslappa stemning likevel. Men det jeg la merke til da jeg gikk forbi vaskerommet var et klestativ med så mye ulltøy som jeg aldri før har sett!! Det måtte seriøst være 20 sett med trøyer og longser av alle kjente merker som er. Og jeg kjenner at jeg blir så provosert over at noen har så god råd mens vi andre må slite rævva av oss. Jeg har ingen mulighet til å kjøpe Reima og Bergans og bare ull, jeg har såvidt råd til å kjøpe ett par sko til jenta vår, og det er de billigste. Akkurat nå syns jeg livet er totalt meningsløst og urettferdig. Og jeg greier ikke å forholde meg til disse menneskene, onsdag var hun mora hyggelig og prata da vi henta ungene, men hennes unge skulle selvsagt ha fri to dager istede for jenta mi som bare har fri i dag når det er planleggingsdag, jeg har aldri mulighet til å ta ekstra fri sånn som dem tydeligvis kan gjøre hele tia. Den ungen har jo fri og ekstra lange ferier alltid. Har folk flest så god råd og fine dager som disse folka, eller kan noen trøste meg med at det er jeg som lever mest vanlig?
Mrs. Bouquet Skrevet 28. september 2012 #2 Skrevet 28. september 2012 (endret) De er to, de har 1 barn? De bor i en borettslagleilighet, de har to standard biler. Syns det sier sitt jeg. De er dessuten gamle som du sier. Med alderen får en ofte bedre råd, man bygger seg gradvis opp økonomisk. Endret 28. september 2012 av Mrs. Bouquet
lille sprelle Skrevet 28. september 2012 #3 Skrevet 28. september 2012 Høres ut som om du er misunnelig på noen som har klart seg bra i livet. Det er selvsagt mange årsaker til at noen har dårlig råd, men mange ganger skyldes det ens egne prioriteringer. Uansett årsak er ikke akkurat misunnelse en veldig attråverdig side ved noen. Du vet vel ikke noe om hvordan de har kommet seg til den situasjonen de har og at du skal mislike noen fordi de har det bra blir vel sært for meg.
valkyrien Skrevet 28. september 2012 #4 Skrevet 28. september 2012 Prioriteringer? Vi har virkelig ikke god råd, men har hver vår bil fordi vi må ha det. Guttungen har det han trenger av klær og sko, fordi jeg passer på å kjøpe inn på tilbud, ønsker oss ulltøy til han til bursdag/jul osv... Hvordan vi får det til på 1,5 inntekt? Vi har ikke vært på ferie på de åra vi har vært sammen, bortsett fra ei uke i Danmark for 3 år siden. Ikke kjøper vi dyre klær til oss selv, ikke mye klær heller. Vi bytter ikke interiør i hytt og pine, pusser opp når det Må gjøres, ikke når vi har lyst på forandring... Og at man har det rent og ryddig, når ble det satt i sammenheng med god råd?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #5 Skrevet 28. september 2012 Man er sin egen lykkes smed. Jeg har vokst i svært fattige kår, vi hadde bokstavelig talt ikke råd til noen ting. Derfor tok jeg høyere utdanning på et felt der det er lett å få godt betalt jobb. Derfor kan jeg unne meg ting for eksempel naboen ikke kan unne seg. Jeg synes det blir for dumt å bli irritert på at folk som har mye penger bruker disse pengene. Skulle de kanskje ta hensyn til deg og kjøpe billige klær til ungen sin? Fordi du ikke skal bli fornærmet? Det er bare å få seg utdanning eller bedre betalt jobb, hvis det er mulig. Det hjelper overhode ikke deg å være sjalu og sint på disse menneskene, som blant annet stiller på alle dugnader osv (hva i all verden er så negativt med at de er veldig engasjerte i ungen sin?). De har fått barn sent, og slike foreldre har tendens til å behandle ungen som sitt lille øyensten og være ekstra engasjerte. Som jeg har oppfattet innlegget, er mora til denne jenta hyggelig, mens du fremstår som bitter. Slutt med det og heller sett pris på det du har: frisk og fin unge som er glad i deg, begynn å rydde huset ditt, stille på foreldremøter og være engasjert, slik de er. Hvis det er det du ønsker å oppnå.
håpefull<3 Skrevet 28. september 2012 #6 Skrevet 28. september 2012 Vi har veldig god råd, men aldri om jeg kommer til å kjøpe bergansjakke til ungen min! Ikke dyre merker i det hele tatt for den saks skyld. Jeg liker ikke ull, men et par sett ved barnehagestart blir nok kjøpt. Jeg liker å kle meg fint, men jeg handler gladelig på hm, cubus osv vi har hver vår bil, men begge har ca 2000 modell. Kosta vel ca 50.000 den bilen jeg kjører. Hans kosta 30.000. Vi har ikke hytte og er ikke interessert i å ha hytte. Det siste min unge skal ha er 1000 leker som han ikke bryr seg om, da ee mesteparten gaver fra familie i så fall. Her er det noenlunde ryddig, men vi har enda ikke barn. Så spørr meg igjen på nyåret men kan innrømme at jeg så en hybelkanin på badet i morges, og middagen fra i går står enda på kkøklenbenken. De folka der er nok ikke sammenlignbare med den normale familie med god råd... Håper jeg og by the way: til tross for god råd er jeg hos frisøren 2 ganger i året.. Jeeei
Liten rosa Skrevet 28. september 2012 #7 Skrevet 28. september 2012 ??? Bergans og reima? So what? Stiller meg ganske undrende til dette innlegget... Jeg har IKKE god råd, men jeg passer på at ungene mine har gode, praktiske klær, nok ullklær til vinteren, jeg stiller opp på foreldremøter osv, og jeg har det ganske ryddig hjemme. Disse tingene tar jeg som en selvfølge at man har/gjør når man har unger. Hvilke merker det er på klærne spiller vel ingen rolle?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #8 Skrevet 28. september 2012 Prioriteringer? Vi har virkelig ikke god råd, men har hver vår bil fordi vi må ha det. Guttungen har det han trenger av klær og sko, fordi jeg passer på å kjøpe inn på tilbud, ønsker oss ulltøy til han til bursdag/jul osv... Hvordan vi får det til på 1,5 inntekt? Vi har ikke vært på ferie på de åra vi har vært sammen, bortsett fra ei uke i Danmark for 3 år siden. Ikke kjøper vi dyre klær til oss selv, ikke mye klær heller. Vi bytter ikke interiør i hytt og pine, pusser opp når det Må gjøres, ikke når vi har lyst på forandring... Og at man har det rent og ryddig, når ble det satt i sammenheng med god råd? Eller at de stiller opp på dugnader og foreldremøter... trodde ikke det var noen bragd jeg, men noe de fleste foreldre gjør?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #9 Skrevet 28. september 2012 Høres ut som du beskriver helt normale mennesker synes jeg. De har utdannet seg til lærere, bor rimelig i en leilighet og kjører to vanlige biler. Selvfølgelig har de råd til skikkelig utstyr til sitt ene barn. Hadde de valgt en stor enebolig, dyre biler o.l. hadde de hatt dårligere råd og sikker følt det som du gjør når de sammenlignet seg med advokatene og legene i nabovillaene Du kan ikke gå rundt å være misunnelig på de som klarer seg greit, hva får du ut av det da? De er vanlige, hyggelige mennesker men normale jobber, standard leilighet og folkelige biler. Det er da virkelig ikke deres skyld at du ikke har tatt samme utdannelsen, funnet deg en mann med grei inntekt osv. De har jo ikke oppført seg ufint i det hele tatt, eller mener du de skal handle en billig vinterdress på sparkjøp for å glede deg?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #10 Skrevet 28. september 2012 De er to, de har 1 barn? De bor i en borettslagleilighet, de har to standard biler. Syns det sier sitt jeg. De er dessuten gamle som du sier. Med alderen får en ofte bedre råd, man bygger seg gradvis opp økonomisk. Ja, de har solgt huset de hadde for 3 år siden, for de har en stor hytte med hage og og båt og sånn som de bruker veldig mye, derfor kjøpte de en borettsleilighet så de slipper alt "det utvendige" fortalte de da jeg spurte hvorfor de solgte huset. Og med standard biler mener jeg to ganske nye biler (tror jeg), men ikke sånn luksusbiler likevel. Vi er også to, jeg jobber å Ica og mannen min på et lager, og vi har også en unge så sånn sett så burde situasjonen vært mer lik og rettferdig, vi bor i en trang 3 roms og har overhode ingen muligheter til å skaffe oss verken hytte eller nyere og bedre bil som vi absoulutt trenger, vår unge trenger da også sikker bil???
BellaSuz Skrevet 28. september 2012 #11 Skrevet 28. september 2012 Jeg synes det er flott hvis dem kan bruke pengene sine slik de vil, hva de gjør er vel opp til dem? Ikke hørtes det ut som de skrøt av pengene sine heller, og det vitner jo om et sunt forhold til penger. Hva du eller andre foreldre har å rutte med trengs vel ikke sammenlignes med hva dem har? Hvis man er alene og ikke har toppjobb så er det jo klart at dem som er to og har ok inntekt kan bruke mer penger på feks ulltøy og Reima osv? Nå har vi en helt grei økonomi og jeg kunne ha kjøpt slike klær til sønnen min jeg også, men jeg prioriterer det nest beste som jeg ser holder i MASSEVIS. Reflex vinterdress holder han god, varm og tørr vinteren gjennom, reflex- og janus-ull kjøpt til 100 kr settet er supert! Følg med på tilbud og kjøp for all del pent brukte reimadresser og bergansjakker på finn:)
Liten rosa Skrevet 28. september 2012 #12 Skrevet 28. september 2012 Og, ja forresten... Vi har hver vår bil også, det er vi nødt til å ha for å komme oss til jobb osv her langt ute på landet...
BareMas Skrevet 28. september 2012 #13 Skrevet 28. september 2012 Jeg kan trøste deg med at jeg gruer meg til at jentungen skal begynne i barnehagen, for jeg har ikke råd til så mye ullklær som det virker som det er forlangt å gi ett barnehagenbarn. Men ikke la deg provosere, det tar for mye tid og krefter, og du risikerer bare å bli blakkere av å prøve å etterstrebe deres livsstil.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 28. september 2012 #14 Skrevet 28. september 2012 Er misunnelig på de som har masse penger, jeg. Kan du ikke bare si det som det er du også, hi
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. september 2012 #15 Skrevet 28. september 2012 Hva er det som er så spesielt ved at ungen har Reima, Bergans og Viking-klær? Og at de stiller opp på dugnader og møter? Jeg synes det sier mer om deg enn om dem dersom du "ser ned" på dem bare fordi de har bedre råd enn deg. Dessuten detter sjeldent god økonomi oppi hendene på folk, de fleste må jobbe hardt for å få det. For meg høres det ut som om du burde jobbe med deg selv, din selvtillit og ikke minst dine holdninger til andre mennesker. Man måler ikke andres verdi utifra hvor mye penger de har- selv ikke når de har GOD råd.
Frk Vims Skrevet 28. september 2012 #16 Skrevet 28. september 2012 Vi har veldig god råd, men aldri om jeg kommer til å kjøpe bergansjakke til ungen min! Ikke dyre merker i det hele tatt for den saks skyld. Jeg liker ikke ull, men et par sett ved barnehagestart blir nok kjøpt. Jeg liker å kle meg fint, men jeg handler gladelig på hm, cubus osv vi har hver vår bil, men begge har ca 2000 modell. Kosta vel ca 50.000 den bilen jeg kjører. Hans kosta 30.000. Vi har ikke hytte og er ikke interessert i å ha hytte. Det siste min unge skal ha er 1000 leker som han ikke bryr seg om, da ee mesteparten gaver fra familie i så fall. Her er det noenlunde ryddig, men vi har enda ikke barn. Så spørr meg igjen på nyåret men kan innrømme at jeg så en hybelkanin på badet i morges, og middagen fra i går står enda på kkøklenbenken. De folka der er nok ikke sammenlignbare med den normale familie med god råd... Håper jeg og by the way: til tross for god råd er jeg hos frisøren 2 ganger i året.. Jeeei ? Her er vi totalt uenige - hvorfor er ikke dette en sammenlignbar familie med andre med god økonomi?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. september 2012 #17 Skrevet 28. september 2012 De er to, de har 1 barn? De bor i en borettslagleilighet, de har to standard biler. Syns det sier sitt jeg. De er dessuten gamle som du sier. Med alderen får en ofte bedre råd, man bygger seg gradvis opp økonomisk. Ja, de har solgt huset de hadde for 3 år siden, for de har en stor hytte med hage og og båt og sånn som de bruker veldig mye, derfor kjøpte de en borettsleilighet så de slipper alt "det utvendige" fortalte de da jeg spurte hvorfor de solgte huset. Og med standard biler mener jeg to ganske nye biler (tror jeg), men ikke sånn luksusbiler likevel. Vi er også to, jeg jobber å Ica og mannen min på et lager, og vi har også en unge så sånn sett så burde situasjonen vært mer lik og rettferdig, vi bor i en trang 3 roms og har overhode ingen muligheter til å skaffe oss verken hytte eller nyere og bedre bil som vi absoulutt trenger, vår unge trenger da også sikker bil??? Det er da virkelig ikke dette paret sin feil?? Alvorlig talt, klandrer du DEM for at dere ikke har råd til større leilighet og bedre bil? Hjelpes.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #18 Skrevet 28. september 2012 De er to, de har 1 barn? De bor i en borettslagleilighet, de har to standard biler. Syns det sier sitt jeg. De er dessuten gamle som du sier. Med alderen får en ofte bedre råd, man bygger seg gradvis opp økonomisk. Ja, de har solgt huset de hadde for 3 år siden, for de har en stor hytte med hage og og båt og sånn som de bruker veldig mye, derfor kjøpte de en borettsleilighet så de slipper alt "det utvendige" fortalte de da jeg spurte hvorfor de solgte huset. Og med standard biler mener jeg to ganske nye biler (tror jeg), men ikke sånn luksusbiler likevel. Vi er også to, jeg jobber å Ica og mannen min på et lager, og vi har også en unge så sånn sett så burde situasjonen vært mer lik og rettferdig, vi bor i en trang 3 roms og har overhode ingen muligheter til å skaffe oss verken hytte eller nyere og bedre bil som vi absoulutt trenger, vår unge trenger da også sikker bil??? Jo, hvis dere kutter ned på forbruket så klarer dere det. 3-roms er ikke trangt for 2 voksne og 1 barn. Og nei, det er ingen som TRENGER hytte. Vi har ikke hytte og kommer ikke til å ha det. Det er dyrt og unødvendig. Mye billigere å ligge på hotell i ferien enn å ha hytte som koster masse penger å kjøpe inn, pluss utgifter til vedlikehold, forsikring, eiendomsskatt og kommunale avgifter. Siden dere er 3 stk så kan dere kjøpe en mindre bil a la subaru impreza eller lignende, de koster 300 000 nye, så det går vel an å få tak i en brukt en for 100 000 som er sikker? Har dere ingen betalingsanmerkninger så får dere billån.
verdens heldigste mamma Skrevet 28. september 2012 #19 Skrevet 28. september 2012 Hvis jeg jobbet i barnehage ville jeg også være kjempeglad for foreldre som har "alt på stell" og som stiller opp på alle foreldremøter og dugnader. Jeg syntes det er et minimum å forvente. Jeg vil gjette at dette er grunnen til at de ansatte i barnehagen er fornøyd, og ikke hvilket merke gutten har på dressen. Vi er nok blant dem som kan sies å ha "god råd", men jeg kjøper alltid vinterdresser og ull for neste år når det er halv pris etter sesongen. Det gjør jeg forresten med de andre klærne også selv om det ikke er like mye å spare der. Dere er tydeligvis "bra nok" for denne familien som har lyst til å være sammen med dere, så jeg håper du kan forbedre din selvtillit i steden for å være misunnelig på andre som har det romsligere enn deg. (Og én liten ting til; Å ha det ryddig og ordentlig hjemme har ingenting å gjøre med å ha god råd)
Gjest mphs Skrevet 28. september 2012 #20 Skrevet 28. september 2012 Jeg syns de hørtes ut som helt vanlige foreldre/mennesker. Dette er slik både jeg og mannen og våre venner har det. Ikke noe unormalt det. Det at du har en dårlig betalt jobb og har valgt en mann med dårlig betalt jobb er jo noe dere selv må stå for. Du bør nok jobbe mye med deg selv om du ikke takler at andre ikke lever sik dere gjør.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #21 Skrevet 28. september 2012 Vi har ikke masse penger, alikevel har vi hver vår bil. Min er faktisk en 2009model, men ikke av den dyre sorten. Ungene har bergansjakker i softshell, for de VARER faktisk! Og ikke koster de skjorta heller. Ungene har også alltid "alt på stell", og jeg nyter å se de kose seg ute i skikkelig utetøy, for det fikk aldri jeg. Vi drar også til syden 1 gang i året. Hvordan vi har råd? Vi sparer. Vi priorierer bort 1 tusenlapp hver mnd og kjøper sydentur på restplass. og selvsagt er vi med på dugnader, det skulle da bare mangle? Det handler jo ikke om økonomi i det hele tatt! Men vi handler på cubus og hm, rema og coop. Kjøper alltid ting på tilbud. Er det noe jeg ikke vil det skal skorte på når det gjelder innkjøp, så er det til ungene. Og hvem vet, kanskje de ikke handler alt selv, men får det i gaver? Vi får alltid masse ull fra svigermor, både kjøpt og strikka. Det er deilig også kjøper vi gode vinterstøvler på tilbud. Vi har hus da, enebolig. Vi er vel stinn av gryn vi da... Nei, dette innlegget fikk jeg virkelig ikke til å stemme med at vi har så innmari god råd fordi vi har alle disse tingene altså
Mrs. Bouquet Skrevet 28. september 2012 #22 Skrevet 28. september 2012 De er to, de har 1 barn? De bor i en borettslagleilighet, de har to standard biler. Syns det sier sitt jeg. De er dessuten gamle som du sier. Med alderen får en ofte bedre råd, man bygger seg gradvis opp økonomisk. Ja, de har solgt huset de hadde for 3 år siden, for de har en stor hytte med hage og og båt og sånn som de bruker veldig mye, derfor kjøpte de en borettsleilighet så de slipper alt "det utvendige" fortalte de da jeg spurte hvorfor de solgte huset. Og med standard biler mener jeg to ganske nye biler (tror jeg), men ikke sånn luksusbiler likevel. Vi er også to, jeg jobber å Ica og mannen min på et lager, og vi har også en unge så sånn sett så burde situasjonen vært mer lik og rettferdig, vi bor i en trang 3 roms og har overhode ingen muligheter til å skaffe oss verken hytte eller nyere og bedre bil som vi absoulutt trenger, vår unge trenger da også sikker bil??? Får håpe mannen din snart blir lageringeniør så dere også får råd til bergans og kan delta på dugnader.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #23 Skrevet 28. september 2012 Hæ? Har ikke inntrykk av at de skryter av pengene sine eller gjør noe som skal få deg provosert? At de er engasjert i bhg og i barnet har ingenting med god råd å gjøre. Vi har tilsammen 1,8% stilling og har inntekter på ca 750 00 tilsammen i året inkl. overtid og har ikke inntrykk av at det er allverdens? Har en enebolig utenfor sentrum der det er billig og trenger 2 biler pga jobb/bhg. Kjøper likevel klær av god kvalitet til barnet (salg, salg, salg) og nok ull til helårsbruk. Det at vi rydder når vi venter gjester er jo noe alle oppegående mennesker gjør..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #24 Skrevet 28. september 2012 Jeg har IKKE god råd, jeg har ingen utdanning utover videregående og jobber i butikk. Ikke mindre enn fire barn har jeg og det koster penger. Mine bar har alle gore-tex sko, de har Hestra votter med en nypris på 400 kr paret, de har vinterdresser som er vind- og vanntette og har en nypris på 12-1300 kr, de bruker ikke ull men har flere sett med superundertøy. Jeg er blid og hyggelig, imøtekommende mot foreldre og ansatte i barnehagen, møter på alle dugnader og foreldre møter. Hvordan jeg får det til? Utstyret til ungene kjøper jeg alltid på salg, neste års dress kan du få på nettet til 60-70% avslag om du kjøper den ved påsketider våren før. Sko kjøpte jeg i år på Skoringen, to par til prisen av ett, det blir fire par sko til halv pris det. Jeg reiser ikke på dyre utenlandsturer og sløser aldri med penger. Har matbudsjetter o.l. å forholde meg til. Sparer noen hundrelapper hver måned som går til utstyr ved sesongbytte. Kjøper også en del brukt, ski f.eks er nærmest like fine selv om de er brukt av et barn tidligere. Vi bestemmer i stor grad selv hvordan vi skal ha det altså, og vi kan ikke bli sure, sinte og bitre på de som har gjort det bedre enn oss. De har tydeligvis gjort bedre valg på veien (utdannelse, kjøpt bolig på rett tidspunkt i forhold til prisvekst, arvet penger eller hva det måtte være), vi kan ikke gjøre annet enn å gjøre det beste ut av situasjonen vi er i.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2012 #25 Skrevet 28. september 2012 De er to, de har 1 barn? De bor i en borettslagleilighet, de har to standard biler. Syns det sier sitt jeg. De er dessuten gamle som du sier. Med alderen får en ofte bedre råd, man bygger seg gradvis opp økonomisk. Ja, de har solgt huset de hadde for 3 år siden, for de har en stor hytte med hage og og båt og sånn som de bruker veldig mye, derfor kjøpte de en borettsleilighet så de slipper alt "det utvendige" fortalte de da jeg spurte hvorfor de solgte huset. Og med standard biler mener jeg to ganske nye biler (tror jeg), men ikke sånn luksusbiler likevel. Vi er også to, jeg jobber å Ica og mannen min på et lager, og vi har også en unge så sånn sett så burde situasjonen vært mer lik og rettferdig, vi bor i en trang 3 roms og har overhode ingen muligheter til å skaffe oss verken hytte eller nyere og bedre bil som vi absoulutt trenger, vår unge trenger da også sikker bil??? Får håpe mannen din snart blir lageringeniør så dere også får råd til bergans og kan delta på dugnader. Eller lagerleder som han Marve Fleksnes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå