LØVEN1 Skrevet 2. juli 2012 #51 Skrevet 2. juli 2012 Usmakelig tråd! Gullkorn fra barnemunn er usmakelig tråd,Løven1? Må du slutte Det er milevis forskjell på å si at noen er brune eller hvite og det å si at de er "apekatter" og at "brune mennesker lukter vondt". Det er dette som er usmakelig. Ikke fargen i seg selv, og selv om det er barn som sier dette tror jeg nok de har dette fra voksne, unger snapper opp holdninger raskere enn man tror. Da har du tydelig ikke fått med deg hva som faktisk står der. Barnet mente ikke at mannen luktet vondt. Barnet reagerte på veldig sterk parfyme, en reaksjon som barnet hadde hatt uavhengig av hudfargen på vedkommende. Men jeg tipper at hvis personen med parfymen var hvit, så hadde ikke du reagert like kraftig? Interessant at du hisser deg kun opp over innleggene hvor mennesker med mørk hud er involvert, mens innlegget med et overvektig menneske som får noe slengt etter seg, trengs ikke nevnes? Dette er barn som ser virkeligheten gjennom helt andre øyne og uten grenser, og de sier det rett ut. Det står faktisk mer i denne tråden enn det du nevner, hva med anonym som skriver at hun "heldigvis" bor i en bygd der det mest bor norske??? Når det er litt for mange innlegg med variasjoner over dette budskapet synes jeg det blir teit og usmakelig. Ikke greit å mobbe overvektige heller, eller dem som er annerledes. Viktig at unger læres opp til toleranse. De jeg nevner? Det var jo du som valgte dem : Det er milevis forskjell på å si at noen er brune eller hvite og det å si at de er "apekatter" og at "brune mennesker lukter vondt". Det er dette som er usmakelig. Ikke fargen i seg selv, og selv om det er barn som sier dette tror jeg nok de har dette fra voksne, unger snapper opp holdninger raskere enn man tror. Når det er sagt, det innlegget du nevner med hun som bor i en bygd med bare norske, er selvfølgelig et unntak. Hvorfor? Hun er ikke ET BARN. Dette er en tråd om morsomme ting BARN sier, i pinlige situasjoner. Barn som ikke aner hva rasisme eller fordommer er for noe. De ser noe, og de sier akkurat hva de ser. Barn der noen dessverre har foreldre som har slike holdninger som "anonym" ja.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #52 Skrevet 2. juli 2012 Usmakelig tråd! Gullkorn fra barnemunn er usmakelig tråd,LØven1? Må du slutte Det er milevis forskjell på å si at noen er brune eller hvite og det å si at de er "apekatter" og at "brune mennesker lukter vondt". Det er dette som er usmakelig. Ikke fargen i seg selv, og selv om det er barn som sier dette tror jeg nok de har dette fra voksne, unger snapper opp holdninger raskere enn man tror. Da har du tydelig ikke fått med deg hva som faktisk står der. Barnet mente ikke at mannen luktet vondt. Barnet reagerte på veldig sterk parfyme, en reaksjon som barnet hadde hatt uavhengig av hudfargen på vedkommende. Men jeg tipper at hvis personen med parfymen var hvit, så hadde ikke du reagert like kraftig? Interessant at du hisser deg kun opp over innleggene hvor mennesker med mØrk hud er involvert, mens innlegget med et overvektig menneske som får noe slengt etter seg, trengs ikke nevnes? Dette er barn som ser virkeligheten gjennom helt andre Øyne og uten grenser, og de sier det rett ut. Det står faktisk mer i denne tråden enn det du nevner, hva med anonym som skriver at hun "heldigvis" bor i en bygd der det mest bor norske??? Når det er litt for mange innlegg med variasjoner over dette budskapet synes jeg det blir teit og usmakelig. Ikke greit å mobbe overvektige heller, eller dem som er annerledes. Viktig at unger læres opp til toleranse. De jeg nevner? Det var jo du som valgte dem : Det er milevis forskjell på å si at noen er brune eller hvite og det å si at de er "apekatter" og at "brune mennesker lukter vondt". Det er dette som er usmakelig. Ikke fargen i seg selv, og selv om det er barn som sier dette tror jeg nok de har dette fra voksne, unger snapper opp holdninger raskere enn man tror. Når det er sagt, det innlegget du nevner med hun som bor i en bygd med bare norske, er selvfØlgelig et unntak. Hvorfor? Hun er ikke ET BARN. Dette er en tråd om morsomme ting BARN sier, i pinlige situasjoner. Barn som ikke aner hva rasisme eller fordommer er for noe. De ser noe, og de sier akkurat hva de ser. Barn der noen dessverre har foreldre som har slike holdninger som "anonym" ja. Skjerp deg lØva. Humor vettu, HUMOR Takler du ikke "rasistiske" tråder kan du jo bare la vær å svare her da.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #53 Skrevet 2. juli 2012 Frøkena pekte ut i folkemengden og begynner å lage apelyder (1 år gammel). Ble flau. Aner ikke hvorfor, men kan ha vært noe hun mente var en apekatt der (altså apene på barneTV som er tegnet ser jo besten ut som mennesker med de ansiktene og egenskapene de viser dem frem der.. bare se på nysgjerrige nils- hadde de fjernet pelsen kunne det vært en langarmet hvit unge...), turde ikke se der hun pekte en gang! Mest sannsynlig var det bare noe hun fant opp fordi hun kjedet seg, kan også finne på å "late som" hun ser en katt og si "mjau" og, men er det noe rart man er redd for å bli oppfattet som rasist...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #54 Skrevet 2. juli 2012 Jeg reagerte på noen av innleggene her. Spesielt der om en unge sier at det lukter så stygt her og det viser seg å være afrikanere som har på seg sterk parfyme. Du kunne jo ha droppet å si at det var afrikanere? Jeg synes du dobbeltkommuniserer her. Du registerer at det lukter mye og ser at det kommer fra noen mørkhudede menn, dattera sier høyt det du tenker. Du blir flau fordi du ikke vil virke som en rasist. Men du tilskriver lukta til deres afrikanskhet, som dessverre lukter vondt. Skjønner hvorfor jeg reagerer?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #55 Skrevet 2. juli 2012 Jeg reagerte på noen av innleggene her. Spesielt der om en unge sier at det lukter så stygt her og det viser seg å være afrikanere som har på seg sterk parfyme. Du kunne jo ha droppet å si at det var afrikanere? Jeg synes du dobbeltkommuniserer her. Du registerer at det lukter mye og ser at det kommer fra noen mørkhudede menn, dattera sier høyt det du tenker. Du blir flau fordi du ikke vil virke som en rasist. Men du tilskriver lukta til deres afrikanskhet, som dessverre lukter vondt. Skjønner hvorfor jeg reagerer? Ikke jeg som skrev det innlegget du sikter til, men du har ikke lest det skikkelig... ungen sier jo faktisk at det lukter vondt av brune mennesker eller noe i den duren. Det er ungen selv som påpeker hudfargen. Om mor sier de er afrikanske eller indiske har vel ikke noe å si så lenge ungen allerede har sagt de er brune? OMG
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #56 Skrevet 2. juli 2012 Jeg reagerte på noen av innleggene her. Spesielt der om en unge sier at det lukter så stygt her og det viser seg å være afrikanere som har på seg sterk parfyme. Du kunne jo ha droppet å si at det var afrikanere? Jeg synes du dobbeltkommuniserer her. Du registerer at det lukter mye og ser at det kommer fra noen mørkhudede menn, dattera sier høyt det du tenker. Du blir flau fordi du ikke vil virke som en rasist. Men du tilskriver lukta til deres afrikanskhet, som dessverre lukter vondt. Skjønner hvorfor jeg reagerer? å herreguuud. Hadde det vært bedre om jeg hadde sagt nordmenn? Hvor står det at jeg er rasist fordi jeg nevnte hudfarge? Hadde det vært bedre om jeg hadde sagt det var en gammel dame med skikkelig fæl ekkel, kjerringlukt parfyme? Nei, tror ikke det. Poenget var at parfymen lukta stygt ( Jeg holdt kjeft om det ja) og datteren min skrek høyt at det ikke lukta godt.. Big deal. Stakkars dere som skal være så politisk korrekt hele tiden. Må være slitsomt.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #57 Skrevet 2. juli 2012 Jeg reagerte på noen av innleggene her. Spesielt der om en unge sier at det lukter så stygt her og det viser seg å være afrikanere som har på seg sterk parfyme. Du kunne jo ha droppet å si at det var afrikanere? Jeg synes du dobbeltkommuniserer her. Du registerer at det lukter mye og ser at det kommer fra noen mørkhudede menn, dattera sier høyt det du tenker. Du blir flau fordi du ikke vil virke som en rasist. Men du tilskriver lukta til deres afrikanskhet, som dessverre lukter vondt. Skjønner hvorfor jeg reagerer? å herreguuud. Hadde det vært bedre om jeg hadde sagt nordmenn? Hvor står det at jeg er rasist fordi jeg nevnte hudfarge? Hadde det vært bedre om jeg hadde sagt det var en gammel dame med skikkelig fæl ekkel, kjerringlukt parfyme? Nei, tror ikke det. Poenget var at parfymen lukta stygt ( Jeg holdt kjeft om det ja) og datteren min skrek høyt at det ikke lukta godt.. Big deal. Stakkars dere som skal være så politisk korrekt hele tiden. Må være slitsomt. Forresten er jeg HI, og verken jeg eller datteren min nevnte hudfargen selv om vi begge ikke syntes parfymen lukta godt At de var mørkhudede var bare noe jeg nevnte i hovedinnlegget. Kunne like gjerne vært en kineser, nordmann, svenske eller indianer, parfymen lukta ikke godt! Men nå vet jeg ikke om det var mitt innlegg du sikta til.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #58 Skrevet 2. juli 2012 De innleggene folk reagerer på i denne tråden sier vel mest om foreldrene som poster ungenes utsagn som festlige "gullkorn". Var vel mer ment som flaue opplevelser enn morsomme! Makan til hårsåre bommulsdotter
Magia Skrevet 2. juli 2012 #59 Skrevet 2. juli 2012 Her om dagen satt jeg ute på verandaen, og to barn på kanskje sju år sykla forbi på gata (de så ikke meg). Den ene utbryter forferda: "Oii, det huset der ser rimelig falleferdig ut!" og pekte på uthuset. Det er veeeldig gammelt og falleferdig, men jeg og samboeren lo godt.
LittLykkelig Skrevet 2. juli 2012 #60 Skrevet 2. juli 2012 Rister litt på hodet jeg nå. Det var nevøen min som sa det luktet vondt av "brune menn". Han syntes vel det da. Det er et kjent faktum at mennesker lukter forskjellig. Min afrikanske eks sa at vi "etniske" nordmenn lukter sur melk. Gråt ikke av den grunn. Får stadig kommentarer av unger på magen min, klart det er pinlig av og til, men de sier jo ting som de opplever og ser det. Så er det jo vår jobb å veilede dem på hva man skal si og ikke si. At noen stempler denne tråden som rasistisk blir jeg bare oppgitt av.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 2. juli 2012 #61 Skrevet 2. juli 2012 Herregud da kvinner! Et jo ikke noe som er rasistisk i denne tråden, må da vel være lov å nevne at en person er afrikaner, brun, gul eller hvit uten å bli stemplet som rasist.
Petetatismos Skrevet 2. juli 2012 #62 Skrevet 2. juli 2012 Jeg setter spørsmålstegn ved at et barn tror et annet barn er apekatt?! Ingen av mine barn har sagt det til noen ennå, og gjør de det vil jeg bli så flau og ikke nevne det for noen. Gud så flaut. Det samme gjelder om de kaller folk for tjukke, feite, stygge etc. Håper jeg aldri opplever det. Visse "sannheter" hører kun hjemme i tankene, om de i det hele tatt hører hjemm der....
Gjest Ingen skal få! Skrevet 2. juli 2012 #63 Skrevet 2. juli 2012 Tenker på noe jeg så han der komikeren Jonna si for en del år siden. Han bodde på landsbygda i Norge og var så uvant med å se mørkhudede, at da han møtte en ble han så redd at han kastet en stein i hodet på han. Kanskje han var rasist han også, den lille Jonna som atpåtil var mørk selv. Jonna er ikke fra bondelandet, men fra Røa i Oslo:-)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #64 Skrevet 2. juli 2012 I følge datteren min lukter jeg råtten is og gammel fisk, bortsett fra de første timene etter jeg har dusjet. Fra barn får man høre det ja... Hvis det stemmer så forklarer det nok hvorfor jeg er singel ;(.
Musemorbr / Skrevet 2. juli 2012 #65 Skrevet 2. juli 2012 Det trenger ikke være så ille selv om et barn sier at noen er en apekatt. Min kusine mente min tante var en puddel da hun krøllet håret. Min søster klarte kalle kortvokst for lille my. Selv sa jeg til en dame at det var typisk at hun fikk et pent barn, hun som var så jålete. Barn sier mange ting, og trekker sammenligninger til ting de ser på som morsomme. Det er visst alltid greit, med mindre den som snakkes om er farget. Husk at det ikke akkurat er integrering å gjøre mørke til en form for hellig ku, som man må trippe på tærne rundt. Dere som roper rasisme for alt og ingenting, bidrar til å opprettholde en oss og dem holdning i samfunnet, som er nettopp det vi bør forsøke å unngå.
CaptainHindsight Skrevet 2. juli 2012 #66 Skrevet 2. juli 2012 Da jeg så en (afrikaner) for første gang satt jeg på skuldrene til pappa. Jeg pekte ivrig og jublet "SE PAPPA! Han har MALT seg i ansiktet!" Pappa ble flau, men (afrikaneren) lo bare godt
Morshjertet <3 Skrevet 2. juli 2012 #67 Skrevet 2. juli 2012 Enig med #22 og # 62 Heldigvis har heller aldri jeg opplevd å høre sånt fra mine barn. Her har de tidlig lært seg at man ikke snakker høyt om andre. Men som noen andre her nevner, tar barn fort etter de voksne rundt de :-((
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #68 Skrevet 2. juli 2012 Lurer sånn på hvordan dere (mange av dere) vet nøyaktig hvilke mørkhudede som er av afrikansk opprinnelse? Eller er det slik at ALLE mørkhudede er det? Adopterte? Sør-amerikanere? Jeg er mulatt, med far fra Brasil. Visst nok kom sikkert min fars tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldeforeldre fra afrika med slaveskip på 1700-tallet, men er jeg afrikanser for det, dersom du ser meg på gaten?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #69 Skrevet 2. juli 2012 Lurer sånn på hvordan dere (mange av dere) vet nøyaktig hvilke mørkhudede som er av afrikansk opprinnelse? Eller er det slik at ALLE mørkhudede er det? Adopterte? Sør-amerikanere? Jeg er mulatt, med far fra Brasil. Visst nok kom sikkert min fars tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldeforeldre fra afrika med slaveskip på 1700-tallet, men er jeg afrikanser for det, dersom du ser meg på gaten? Hvis jeg ser deg på gaten, har jeg neppe noe behov for å "plassere" deg i det hele. Men om jeg skal beskrive deg for noen som ikke vet hvem du er, hadde jeg nok sagt at h*n er mørkhudet, kan kanskje være fra Afrika (om du ser afrikansk ut) eller noe sånt.... Er det feil av meg? Hvordan ønsker du å bli beskrevet av noen som ikke vet bakgrunnen din? Mange mørke er så såre på hudfargen sin, at det knapt går an å beskrive dem som mørke engang. Jeg skjønner at det kan være et sårt punkt, men det er jammen ikke enkelt å vite hva som sårer altså. Selv er jeg blond, blåøyd og tykk - og regner med at de som skal beskrive meg, sier akkurat det. Fakta er fakta og ingenting man trenger legge skjul på?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #70 Skrevet 2. juli 2012 Min mann er fra AFRIKA!!! Jeg er ikke fra Afrika. Har en sønn på ca fire som har litt veldig opptatt av at pappa'n er brun. Han spør hvorfor pappa er brun, men blånekter for at han er brun selv ( han er en ganske lys blandingsgutt). Bør jeg være redd for at dette er rasistisk ment? Siden han ikke vil vedkjenne seg sin egn hudfarge??
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #71 Skrevet 2. juli 2012 Når ens barn ikke vet at det kun er kvinner som kan ha barn i magen, da er det noe som skurrer spør dere meg :-P Og dersom de virkelig tror at en gutt er en apekatt, må de virkelig ha vært skjermet fra samfunnet. Eller" henger de litt etter" kanskje? Gjør de det, er de jo selvfølgelig unnskyldt. Tror de fleste normale barn vet hvordan en apekatt ser ut, eller at bare kvinner har baby i magen.
CaptainHindsight Skrevet 2. juli 2012 #72 Skrevet 2. juli 2012 Min mann er fra AFRIKA!!! Jeg er ikke fra Afrika. Har en sønn på ca fire som har litt veldig opptatt av at pappa'n er brun. Han spør hvorfor pappa er brun, men blånekter for at han er brun selv ( han er en ganske lys blandingsgutt). Bør jeg være redd for at dette er rasistisk ment? Siden han ikke vil vedkjenne seg sin egn hudfarge?? Ja, du har nok fått en blodrasist. Han har nok fått de holdningene fra deg, din rasist!!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #73 Skrevet 2. juli 2012 Min mann er fra AFRIKA!!! Jeg er ikke fra Afrika. Har en sønn på ca fire som har litt veldig opptatt av at pappa'n er brun. Han spør hvorfor pappa er brun, men blånekter for at han er brun selv ( han er en ganske lys blandingsgutt). Bør jeg være redd for at dette er rasistisk ment? Siden han ikke vil vedkjenne seg sin egn hudfarge?? Ja, du har nok fått en blodrasist. Han har nok fått de holdningene fra deg, din rasist!!!!! Ja, shit!! Det var det jeg var redd for.
Gjest Heartbroken Skrevet 2. juli 2012 #74 Skrevet 2. juli 2012 Jeg tror mange har gått glipp av hva denne tråden i utgangspunktet handlet om. Her er det ikke snakk om å dele "gullkorn" fra våre håpefulle etterfulgt av et stort smil, men hva som kan komme fra barn som man anser som rimelig veloppdradde og oppegående, men som likevel kan komme med kommentarer som gjør at man har lyst å grave seg ned. Barn gjør alt "for første gang", og om det så er å kommentere at en mann ikke har hår på hodet, eller at en dame er gammel, så kan man ikke "plukke det av dem" før situasjonen oppstår. Man kan IKKE forklare en halvtannetåring at alle mørke mennesker ikke er gamle, før barnet gir uttrykk for at h*n tror det (det trodde min datter, av en eller annen besynderlig grunn). Man kan IKKE forklare et lite barn at ikke alle gamle mennesker dør "snart" etter at h*n har mistet oldemoren sin, før barnet gir uttrykk for at h*n tror det osv, osv.... Jeg føler at det er svært mange som er ekstra såre når det kommer til hudfarge, men for et barn så er det bare èn av mange, mange ting som de finner verd å kommentere. Jeg bor på "landet" og det er ikke til å legge skjul på at hvite er i stort flertall i nabolaget. Da er det ikke så rart at en liten toåring bemerker at nabomannen er veldig mye mørkere i huden enn de fleste andre. Hvordan kan man "forebygge" slike kommentarer? Og hvorfor skal man forebygge dem? Er det ikke en fin måte å få forklart småen at alle mennesker er forskjellige, og at noen bl.a. har en annen farge på huden enn oss?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #75 Skrevet 2. juli 2012 Når ens barn ikke vet at det kun er kvinner som kan ha barn i magen, da er det noe som skurrer spør dere meg :-P Og dersom de virkelig tror at en gutt er en apekatt, må de virkelig ha vært skjermet fra samfunnet. Eller" henger de litt etter" kanskje? Gjør de det, er de jo selvfølgelig unnskyldt. Tror de fleste normale barn vet hvordan en apekatt ser ut, eller at bare kvinner har baby i magen. For noe tull. Min treåring vet ikke at det bare er kvinner som har baby i magen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå