Gå til innhold

Fedrekvoten ødelegger forholdet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Slapp av, slapp av.. Overskriften er satt veldig på spissen...

 

Min mann trives ikke hjemme i permisjon. Han elsker barna sine, han er flinke med dem og har et nært forhold til de alle sammen. Har har pliktoppfyllende tatt ut all fedrekvoten med alle sammen, men han liker det ikke. Han trives ikke hjemme på dagtid, han savner jobben, han blir rastløs og urolig, han blir lettere sur og irritert og føler seg lite nyttig.

 

Han føler at han tvinges til å være hjemme.

 

Joda, vi kunne valgt å la være å nytte disse ukene. Sendt barnet i barnehagen tidligere og vært fornøyd med det. Forstå meg rett, vi er takknemlig for den gode permisjonsordningen. Men ingen av oss ønsker å sende ungene i barnehagen tidligere enn nødvendig. Derfor tar han ut permisjon, alle ukene. Han steller barn, leker, mater og koser. Han gjør det og han er flink til det. Han liker bare ikke å være hjemme, han trives ikke med det. Om fedrekvoten skulle være stort lenger enn det den er i dag, så ville det gjerne gått på helsen løs. Jeg tror han ville blitt deprimert.

 

Flere vil påstå han må være en dårlig pappa. Vel, det er han ikke..

Når jeg kommer hjem fra jobb, så hører jeg barnelatter inne fra stua. Da ligger de på gulvet og leker, mens minstemann hyler av fryd. De har et herlig bånd.

 

Han kunne nok likt å være hjemme 3-4 uker. Få litt tid alene med barna, få tid til å savne jobben litt, kjenne litt på hvor heldig man er. Ukene utover dette ønsker han ikke å ta, men gjør det likevel. For barnets skyld.

Jeg kunne gjerne tatt over, men det får jeg ikke..

 

Betyr det egentlig noe for staten hvem av oss som er hjemme?

Koster det mer eller mindre?

 

Jeg forstår argumentene om likelønn og kvinners kamp i arbeidslivet. Jeg syns også dette er viktig. Men det er likevel en ting som er viktigere, og det er familiehverdagen. Den hadde jaggu vært mye bedre om vi fikk avgjøre disse tingene selv, styre permisjonen slik at den passet oss best. Det ville ikke blitt dyrere for staten, det ville kun blitt annerledes..

 

Min mann blir en enda bedre pappa av å få lov til å gå på jobb noen timer for dagen. Det er slik han vil ha det, og for meg er det helt i orden.. Han har ikke det samme nettverket hjemme på dagtid. Barseltreff og cafebesøk er slett ikke noe for ham. Dermed blir det ensformig, kjedelig og lite sosialt å være hjemme i 12 uker. Det blir for lenge...

 

Forventer samfunnet at alle pappaer er like?

 

Jeg er takknemlig for den flotte permisjonsordningen, men skulle ønske man hadde større valgfrihet. Ikke fordi jeg absolutt ønsker å ha all permisjonen selv, men fordi det hadde passet best for hele familien vår.

 

*hjertesukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne ikke vært mer enig....derfor har ikke pappaen i huset her tatt noen uker på noen av våre tre barn. Passet oss best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! Fatter ikke hvorfor staten skal bestemme hva som er best for oss! Min sambo er brannmann, jobber døgnvakter, og dvs han er borte 1-2 døgn i uka. Det betyr at han er hjemme minst 5 dager hver uke. Helt idioti at ikke jeg kan få hans perm, han er mer enn nok hjemme som han er. Og han er og typen som ikke trives med å gå lenge hjemme. Er ikke noen dårligere pappa av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg HI.

 

Her har ikke pappaen tatt noe perm fordi han klarer ikke å gå hjemme så lenge. Han tar heller fri en fredag og vi drar på tur, eller finner på masse med ungene i ferier og helger. Han elsker jobben sin og er ikke noe være hjemme med barn person.

 

Men, han er en kjempeflink pappa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig....derfor har ikke pappaen i huset her tatt noen uker på noen av våre tre barn. Passet oss best.

 

Ja det er vel der de tjener penger på det.. Alle fedrene som ikke tar ut pappa-permen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥

Det spiller faktisk en rolle for staten for staten er deg, meg, naboen, kollegaen, barna og alle rundt oss. Vi er alle staten og det spiller en rolle for han som vil ha pappaperm, men som blir nektet av sjefen eller av kona, nå har han sine rettigheter. Det spiller en rolle for hun som ikke fikk jobben fordi hun vil sikkert bare bli gravid og ha permisjon i 1 år. Det spiller en rolle for far ved skilsmisse - at han også har vært hjemme med barnet og hatt aleneomsorg for barnet. Det spiller en rolle for den mor som kanskje ikke kan ta så lang permisjon at far "tvinges" til å bidra. Det spiller en rolla for barna som får tid med mor OG far.

 

Det spiller en rolle for staten. Reglene passer ikke for alle, men når reglene blir best for flest mulig så bør man klare å tilpasse seg eller så takker man nei til tilbudet og organiserer en bedre, privat, løsning selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, mannen min ville flydd på veggen! Her er det gradert uttak.. Perm hver fredag i juni og august, og perm hele juli for da skal vi på ferie. Så overfører vi litt til neste år tenker jeg. Men dette kan vi gjøre pga at jeg ikke har jobb jeg må tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig....derfor har ikke pappaen i huset her tatt noen uker på noen av våre tre barn. Passet oss best.
Ja det er vel der de tjener penger på det.. Alle fedrene som ikke tar ut pappa-permen.

 

Ja, kanskje det.. Hehe..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo den muligheten at han kan ta det ut på tidskonto. En dag eller to i uka osv. Kanskje det hadde vært en løsning som er bedre for alle parter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Dere kan da la være å benytte ordningen, ingen som tvinger dere til å motta permisjonspenger fra staten. Veldig fint at våre skattepenger ikke går ti sjåvinistiske mannfolk som gjerne lager barn men ikke vil tilbringe tid med dem før de blir større og mer "spennende". Slik at kjerringa får det aller mest slitsomme arbeidet med nattevåk, mating og bleieskift annenhver time, kolikk og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliggift_

Og så lurer jeg på en ting hos hylekoret som mener mannen bør få slippe. Hvis KVINNEN ikke trives med å være hjemme med barnet da? Mer enn 2-3 uke? SKal hun få slippe, eller mener dere at damer har biologisk disposisjon for å¨elske nattevåk, såre pupper, lukt av bæsj og gulp overalt osv osv? Hva med barn som ikke tar flaske`? Der kvinnen ikke har noe valg? Svar på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene.

 

Er samme her. Han er en flink og kjekk og snill pappa, Men han passer ikke til å gå hjemme. Vi har barn nr 3, og grur meg til han skal gå hjemme. For det blir forandringer, suring og en belastning på forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prinsipielt enig med deg.

 

Nå er jeg alene med barn i permisjon og jeg holder på å gå på veggen jeg trives så absolutt ikke med å gå hjemme men jeg må for jeg er den eneste han har. Kvinner mister så mye med å gå hjemme lenge...blir forbigått på jobb, tjener mindre enn menn i samme stilling, får ikke pensjonspoeng...så man bør ha valgfrihet med sidestille det å gå hjemme med barn og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan da la være å benytte ordningen, ingen som tvinger dere til å motta permisjonspenger fra staten. Veldig fint at våre skattepenger ikke går ti sjåvinistiske mannfolk som gjerne lager barn men ikke vil tilbringe tid med dem før de blir større og mer "spennende". Slik at kjerringa får det aller mest slitsomme arbeidet med nattevåk, mating og bleieskift annenhver time, kolikk og så videre.

 

Snakk om å ha fordommer...

 

Her har mannen tatt mer enn nok bleieskift,våkennetter,mating og alt annet som hører med selv om han ikke har tatt permisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller faktisk en rolle for staten for staten er deg, meg, naboen, kollegaen, barna og alle rundt oss. Vi er alle staten og det spiller en rolle for han som vil ha pappaperm, men som blir nektet av sjefen eller av kona, nå har han sine rettigheter. Det spiller en rolle for hun som ikke fikk jobben fordi hun vil sikkert bare bli gravid og ha permisjon i 1 år. Det spiller en rolle for far ved skilsmisse - at han også har vært hjemme med barnet og hatt aleneomsorg for barnet. Det spiller en rolle for den mor som kanskje ikke kan ta så lang permisjon at far "tvinges" til å bidra. Det spiller en rolla for barna som får tid med mor OG far. Det spiller en rolle for staten. Reglene passer ikke for alle, men når reglene blir best for flest mulig så bør man klare å tilpasse seg eller så takker man nei til tilbudet og organiserer en bedre, privat, løsning selv.

 

Ja, jo.. Staten er ikke oss, den er jeg ikke med på. Men at statskassa fylles opp av folk flest, DET er jeg enig med.

 

At de fedrene som ønsker, må få ta ut pappaperm, det er det ingen tvil om. Og dersom regelverket sier det, så kan ingen nektes.

 

Mitt inntrykk er ikke at "de fleste" synes å passe inn i nåværende regelverk. Heller motsatt, om jeg får si det slik.

De aller fleste menn jeg snakker med syns det er slitsomt å være hjemme med små barn (og det er det jo!) og skulle gjerne kommet tilbake i sin vante jobb lenge før.

 

Kunne vært interessant å få en folkeavstemning på dette :-)

 

Jeg er forøvrig ikke høyrevelger. Jeg er sosialist og stemmer arbeiderpartiet. Jeg er bare uenig med eget parti når det kommer til akkurat dette. Veldig uenig!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg på en ting hos hylekoret som mener mannen bør få slippe. Hvis KVINNEN ikke trives med å være hjemme med barnet da? Mer enn 2-3 uke? SKal hun få slippe, eller mener dere at damer har biologisk disposisjon for å¨elske nattevåk, såre pupper, lukt av bæsj og gulp overalt osv osv? Hva med barn som ikke tar flaske`? Der kvinnen ikke har noe valg? Svar på det...

 

Er ingen som tvinger mor ut i perm lengere en 6 uker. Vet flere jeg som har gått ut i jobb relativt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller faktisk en rolle for staten for staten er deg, meg, naboen, kollegaen, barna og alle rundt oss. Vi er alle staten og det spiller en rolle for han som vil ha pappaperm, men som blir nektet av sjefen eller av kona, nå har han sine rettigheter. Det spiller en rolle for hun som ikke fikk jobben fordi hun vil sikkert bare bli gravid og ha permisjon i 1 år. Det spiller en rolle for far ved skilsmisse - at han også har vært hjemme med barnet og hatt aleneomsorg for barnet. Det spiller en rolle for den mor som kanskje ikke kan ta så lang permisjon at far "tvinges" til å bidra. Det spiller en rolla for barna som får tid med mor OG far.

 

 

Det spiller en rolle for staten. Reglene passer ikke for alle, men når reglene blir best for flest mulig så bør man klare å tilpasse seg eller så takker man nei til tilbudet og organiserer en bedre, privat, løsning selv.

 

Signerer denne, og også Himmelblå. Hvorfor skal mor automatisk elske å være hjemme? Er det ikke tillatt for mor å gå på veggen av å være hjemme? Hvorfor er det så vanskelig for fedre som ikke orker å være hjemme, stakkars, å ta ut kvoten gradert?

 

For det spiller en rolle for staten. For likestillingen. Og for de mulighetene VÅRE barn har i fremtiden.

Endret av LilleVilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥
Det spiller faktisk en rolle for staten for staten er deg, meg, naboen, kollegaen, barna og alle rundt oss. Vi er alle staten og det spiller en rolle for han som vil ha pappaperm, men som blir nektet av sjefen eller av kona, nå har han sine rettigheter. Det spiller en rolle for hun som ikke fikk jobben fordi hun vil sikkert bare bli gravid og ha permisjon i 1 år. Det spiller en rolle for far ved skilsmisse - at han også har vært hjemme med barnet og hatt aleneomsorg for barnet. Det spiller en rolle for den mor som kanskje ikke kan ta så lang permisjon at far "tvinges" til å bidra. Det spiller en rolla for barna som får tid med mor OG far. Det spiller en rolle for staten. Reglene passer ikke for alle, men når reglene blir best for flest mulig så bør man klare å tilpasse seg eller så takker man nei til tilbudet og organiserer en bedre, privat, løsning selv.
Ja, jo.. Staten er ikke oss, den er jeg ikke med på. Men at statskassa fylles opp av folk flest, DET er jeg enig med. At de fedrene som ønsker, må få ta ut pappaperm, det er det ingen tvil om. Og dersom regelverket sier det, så kan ingen nektes. Mitt inntrykk er ikke at "de fleste" synes å passe inn i nåværende regelverk. Heller motsatt, om jeg får si det slik. De aller fleste menn jeg snakker med syns det er slitsomt å være hjemme med små barn (og det er det jo!) og skulle gjerne kommet tilbake i sin vante jobb lenge før. Kunne vært interessant å få en folkeavstemning på dette :-) Jeg er forøvrig ikke høyrevelger. Jeg er sosialist og stemmer arbeiderpartiet. Jeg er bare uenig med eget parti når det kommer til akkurat dette. Veldig uenig! HI

 

Selvfølgelig er staten oss. Hvem mener du er staten?

 

Ja, det er slitsomt å være hjemme med barn, men det er ikke noe mer slitsomt for far enn for mor.

 

Det er engang slik at penger fra statskassa kommer med noen føringer. Vi kan ikke velge fritt når vi mottar pengene. Det er regler for å motta dagpenger, det er regler for å motta sykepenger og det er regler for å motta permisjonspenger. Og om du ser litt utenfor din egen familie så er reglene rundt permisjonspengene greit satt for å sikre både mor, kommende mor, far, kommende far og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har jo mulighet til å ta permisjonen som tidskonto, det gjør vi her. En annen mulighet kan vel være å dele det over flere etapper, ja, gjerne over flere år. Kravet er vel at permisjonskvoten skal være brukt opp innen barnet fyller tre år.

 

Kanskje er det til og med mulig å ta permisjonen i ferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan da la være å benytte ordningen, ingen som tvinger dere til å motta permisjonspenger fra staten. Veldig fint at våre skattepenger ikke går ti sjåvinistiske mannfolk som gjerne lager barn men ikke vil tilbringe tid med dem før de blir større og mer "spennende". Slik at kjerringa får det aller mest slitsomme arbeidet med nattevåk, mating og bleieskift annenhver time, kolikk og så videre.
Og så lurer jeg på en ting hos hylekoret som mener mannen bør få slippe. Hvis KVINNEN ikke trives med å være hjemme med barnet da? Mer enn 2-3 uke? SKal hun få slippe, eller mener dere at damer har biologisk disposisjon for å¨elske nattevåk, såre pupper, lukt av bæsj og gulp overalt osv osv? Hva med barn som ikke tar flaske`? Der kvinnen ikke har noe valg? Svar på det...

 

Skal vi se.. Hvor skal jeg begynne..

 

Sjåvinistisk? Helt alvorlig?

Jaja, deg om det..

 

Min mann er ikke fremmed for å være litt hjemme i permisjon, han syns bare at 10-12 uker blir for lenge. Han trives ikke med det. Og det gjør ham tydeligvis til en sjåvinistisk mann som ikke ønsker å ha noe med barna sine å gjøre og heller ikke eier respekt for sin kone. Interessant observasjon, Himmeblå..

 

Det finnes MANGE kvinner som heller ikke trives med å gå hjemme i en lengre periode. Dersom disse har funnet seg en mann som ønsker å være hjemme, så er det jo uten tvil best om pappan tar størsteparten av permisjonen, mens mamman får komme tidligere tilbake til arbeidslivet. Dersom ingen av dem ønsker å være hjemme med barn, så finnes det løsninger for det også. Om barnet ikke tar flaske, så må man jo spørre seg hva som vil være best for barnet. Sannsynligvis vil svaret være at det da er bedre at mor er hjemme, selv om hun ikke nyter det. Slik er det jo hos oss også. Det er bedre for barnet å være hjemme enn i barnehage, derfor er pappan hjemme med barnet, selv om han ikke nyter det.

 

Klart vi kan la være å nytte ordningen, det er jeg fullstendig klar over. Ingen av oss ønsker å sende barnet tidlig i barnehagen, og derfor tar pappan ut hele fedrekvoten, selv om det ikke er drømmesituasjonen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tidskonto, så er det en god løsning, men vi har ikke fått det til å fungere..

 

Hvor skal babyen være de dagene pappa er på jobb?

 

Hadde jeg hatt en turnusjobb med noen fridager i uke, så ville det ha fungert. Med meg i 100% jobb, så fungerer det ikke.

Vi ønsker ikke å nytte barnehage i de resterende dagene..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke denne motviljen mot å ta seg av egne barn? Det er klart at det ikke passer for alle å være hjemme i månedsvis, men det finnes jo alternativ til det.

 

Når man bestemmer seg for å sette et lite liv til verden, må man også tenke over hva som skal til for å gi dette livet en best mulig start på livet - og det er ofte å få være hjemme med mamma eller pappa hvertfall til ettårs alderen...

 

Og hva skal man gjøre hvis mamma heller ikke syns det er så stas å være hjemme? Sender barnet gradert i barnehage fra seks ukers alderen?

 

Jeg klarer ikke å ha medlidenhet med de "stakkars" mennene som blir "tvunget" til å ta seg av egne barn! Det er en del av det å være foreldre, og det må man bare stille opp på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...