Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #76 Skrevet 21. mai 2012 Hva er vits med hele sykmeldingsordningen da? Siden man likevel må møte på jobb? Trodde at sykmelding var for folk som var syk, og når man var 100% sykmeldt så fikk man lov til å være syk og bruke tiden hjemme til å bli frisk. Ikke bli ringt opp flere ganger av arbeidsgiver og pålagt å friskmelde seg. Derfor mange velger å ikke ta telefonen når de er syke.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #77 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Jeg synes bare at du virker kald og bedrevitende. Hvorfor kjører du dine ansatte til legevakt og blir med til legen og leser diagnosen på sykmeldinga? Og hvorfor ringer du og maser flere ganger på ei som er sykmeldt i EN UKE? Har man ikke lenger lov til privatliv? Du har faktisk ingen rett til å vite diagnosen, kun restarbeidsevnen. Og det vurderte legen til å være 0%.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #78 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Du glemmer et vesentlig punkt: å ha en god dialog med den ansatte som er sykemeldt og SAMMEN komme frem til gode løsninger. Det er arbeidsgivers plikt å ha dialogmøte med den ansatte som er sykemeldt. Den ansatte kan også ta med seg lege, tillitsvalgt eller verneombud på dette møtet. Du kjører ikke helt solo selv om du er sjefen. Jeg er også sjef og velger en langt smidigere linje for å få lojale og gode medabeidere som bli i bedriften. Det er slike ansatte man tjener på på sikt.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #79 Skrevet 21. mai 2012 Sykmelidingsordningen er for å få en erklæring på at du er syk eller skadet. Hvis arbeidsgiver likevell kan ordne det slik at sykdomen eller skaden ikke er noe vesentlig problem for å jobbe skal du selvfølgelig jobbe. De mye reglene om sykmeldinger har en mye mer flytende overgang mellom det å være syk og det å være frisk.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #80 Skrevet 21. mai 2012 Sykmelidingsordningen er for å få en erklæring på at du er syk eller skadet. Hvis arbeidsgiver likevell kan ordne det slik at sykdomen eller skaden ikke er noe vesentlig problem for å jobbe skal du selvfølgelig jobbe. De mye reglene om sykmeldinger har en mye mer flytende overgang mellom det å være syk og det å være frisk. Ja, det er jeg klar over. Men som # 78 skriver, er det ikke en egotripp for sjefen, men dialog mellom den ansatte og arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan ikke avfeie den ansattes svar på at hun/han ikke kan utføre de andre oppgavene med at hun/han sikkert ikke har vondt, at det er lett oppgave +++. Det er ikke noe en sjef kan vite, altså hvor mye man sliter med smerter, søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer som følge av skaden og hvor lett oppgaven er for den enkelte ansatte.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #81 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Du glemmer et vesentlig punkt: å ha en god dialog med den ansatte som er sykemeldt og SAMMEN komme frem til gode løsninger. Det er arbeidsgivers plikt å ha dialogmøte med den ansatte som er sykemeldt. Den ansatte kan også ta med seg lege, tillitsvalgt eller verneombud på dette møtet. Du kjører ikke helt solo selv om du er sjefen. Jeg er også sjef og velger en langt smidigere linje for å få lojale og gode medabeidere som bli i bedriften. Det er slike ansatte man tjener på på sikt. Hva får deg til å tro at vi ikke har snakket sammen? Selvfølgelig har vi det. Det kan være bra å være smidig, men det er ofte bra å sette grenser også.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #82 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Du glemmer et vesentlig punkt: å ha en god dialog med den ansatte som er sykemeldt og SAMMEN komme frem til gode løsninger. Det er arbeidsgivers plikt å ha dialogmøte med den ansatte som er sykemeldt. Den ansatte kan også ta med seg lege, tillitsvalgt eller verneombud på dette møtet. Du kjører ikke helt solo selv om du er sjefen. Jeg er også sjef og velger en langt smidigere linje for å få lojale og gode medabeidere som bli i bedriften. Det er slike ansatte man tjener på på sikt. Hva får deg til å tro at vi ikke har snakket sammen? Selvfølgelig har vi det. Det kan være bra å være smidig, men det er ofte bra å sette grenser også. Sette grenser ved å tvinge en syk ansatt ut i jobb? Når fraværet er EN uke? Kan tenke meg at snakket foregikk på den måten den går i vitsen om "konstruktiv meningsutveksling": du går inn på kontoret til sjefen med din mening, og kommer ut igjen med hans. Du sier den ansatte i utgangspunktet ikke så for seg å kunne jobbe fullt da hun var sykmeldt. Så det var vel ingen likeverdig samtale. Du skal ikke ringe flere ganger på en dag til en ansatt som nettopp er blitt sykmeldt, og mase om at hun må friskmelde seg. Det blir ingen god arbeidsmiljø av sånt.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #83 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Du glemmer et vesentlig punkt: å ha en god dialog med den ansatte som er sykemeldt og SAMMEN komme frem til gode løsninger. Det er arbeidsgivers plikt å ha dialogmøte med den ansatte som er sykemeldt. Den ansatte kan også ta med seg lege, tillitsvalgt eller verneombud på dette møtet. Du kjører ikke helt solo selv om du er sjefen. Jeg er også sjef og velger en langt smidigere linje for å få lojale og gode medabeidere som bli i bedriften. Det er slike ansatte man tjener på på sikt. Hva får deg til å tro at vi ikke har snakket sammen? Selvfølgelig har vi det. Det kan være bra å være smidig, men det er ofte bra å sette grenser også. Utfra hvordan du svarer jeg inne så tenker jeg at når du skriver "snakket sammen" så har du presset på og så har hun gitt opp. Om jeg var din ansatt så ville jeg krevd møte med deg, lege og tillitsvalgt. Ikke fordi jeg ikke ville jobbe, men fordi du som sjef må skjønne at du ikke kan ture frem slik du ønsker. Moralloven til et godt arbeidsmiljø sier: "Du skal aldri betrakte et meneske som et middel til noe, men også se på det som et mål i seg selv"
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #84 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Du glemmer et vesentlig punkt: å ha en god dialog med den ansatte som er sykemeldt og SAMMEN komme frem til gode løsninger. Det er arbeidsgivers plikt å ha dialogmøte med den ansatte som er sykemeldt. Den ansatte kan også ta med seg lege, tillitsvalgt eller verneombud på dette møtet. Du kjører ikke helt solo selv om du er sjefen. Jeg er også sjef og velger en langt smidigere linje for å få lojale og gode medabeidere som bli i bedriften. Det er slike ansatte man tjener på på sikt. Hva får deg til å tro at vi ikke har snakket sammen? Selvfølgelig har vi det. Det kan være bra å være smidig, men det er ofte bra å sette grenser også. Utfra hvordan du svarer jeg inne så tenker jeg at når du skriver "snakket sammen" så har du presset på og så har hun gitt opp. Om jeg var din ansatt så ville jeg krevd møte med deg, lege og tillitsvalgt. Ikke fordi jeg ikke ville jobbe, men fordi du som sjef må skjønne at du ikke kan ture frem slik du ønsker. Moralloven til et godt arbeidsmiljø sier: "Du skal aldri betrakte et meneske som et middel til noe, men også se på det som et mål i seg selv" HI har heller ikke opplyst arbeidstageren om at hun har rett til å avtale møte om tilrettelegging og ta med seg lege eller tillitsvalgt.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #85 Skrevet 21. mai 2012 Hva er vits med ele sykmeldingsordningen da? Siden man likevel må møte på jobb? Trodde at sykmelding var for folk som var syk, og når man var 100% sykmeldt så fikk man lov til å være syk og bruke tiden hjemme til å bli frisk. Ikke bli ringt opp flere ganger av arbeidsgiver og pålagt å friskmelde seg. Derfor mange velger å ikke ta telefonen når de er syke. Gud, så stakkarslig. Virkelig fælt at man må bruke restarbeidsevnen sin når man kan det altså! GUSOMT at man må stille opp for den som betaler deg lønnen din selv om du ikke kan gjennomføre din vanlige jobb! La oss avskaffe hele sykelønnsordningen, er jo ingen vits når den innebærer plikter også, og ikke bare rettigheter.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #86 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Du glemmer et vesentlig punkt: å ha en god dialog med den ansatte som er sykemeldt og SAMMEN komme frem til gode løsninger. Det er arbeidsgivers plikt å ha dialogmøte med den ansatte som er sykemeldt. Den ansatte kan også ta med seg lege, tillitsvalgt eller verneombud på dette møtet. Du kjører ikke helt solo selv om du er sjefen. Jeg er også sjef og velger en langt smidigere linje for å få lojale og gode medabeidere som bli i bedriften. Det er slike ansatte man tjener på på sikt. Hva får deg til å tro at vi ikke har snakket sammen? Selvfølgelig har vi det. Det kan være bra å være smidig, men det er ofte bra å sette grenser også. Sette grenser ved å tvinge en syk ansatt ut i jobb? Når fraværet er EN uke? Kan tenke meg at snakket foregikk på den måten den går i vitsen om "konstruktiv meningsutveksling": du går inn på kontoret til sjefen med din mening, og kommer ut igjen med hans. Du sier den ansatte i utgangspunktet ikke så for seg å kunne jobbe fullt da hun var sykmeldt. Så det var vel ingen likeverdig samtale. Du skal ikke ringe flere ganger på en dag til en ansatt som nettopp er blitt sykmeldt, og mase om at hun må friskmelde seg. Det blir ingen god arbeidsmiljø av sånt. Du ønsker bare å se meg som en krevende sjef som henger over de ansatte og tyner dem for det som er mulig. Det er ikke det som er tilfellet, uten at det har så mye å si for prinsippet i denne saken. Bare en ting som at det er meg hun ringer for å få noen til å kjøre henne på legevakta på en søndag sier vell litt om at forholdet ikke er preget av bare skrekk og uttyning?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #87 Skrevet 21. mai 2012 Hva er vits med ele sykmeldingsordningen da? Siden man likevel må møte på jobb? Trodde at sykmelding var for folk som var syk, og når man var 100% sykmeldt så fikk man lov til å være syk og bruke tiden hjemme til å bli frisk. Ikke bli ringt opp flere ganger av arbeidsgiver og pålagt å friskmelde seg. Derfor mange velger å ikke ta telefonen når de er syke. Gud, så stakkarslig. Virkelig fælt at man må bruke restarbeidsevnen sin når man kan det altså! GUSOMT at man må stille opp for den som betaler deg lønnen din selv om du ikke kan gjennomføre din vanlige jobb! La oss avskaffe hele sykelønnsordningen, er jo ingen vits når den innebærer plikter også, og ikke bare rettigheter. Greit med plikter, men hva er vitsen med å ha ordning med 100% sykmelding når man likevel må på jobb? Når sjefen overprøver legen og mener at den ansatte ikke har vondt nok? Jeg har ikke vært sykmeldt mer enn 4 dager de siste 3 årene, så ikke kom med "føler deg truffet". Men når jeg virkelig ER syk, vil jeg ha meg frabedt å bli mast om å komme på jobb, og at arbeidsgiver skal fortelle meg hvor vondt JEG har.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #88 Skrevet 21. mai 2012 Stakkars din ansatt som har en sjef som deg. Tenk å ikke kunne få lov til å slappe av hjemme i en uke med en vond arm, men bli ringt etter allerede første sykemeldingsdag. Du har jammen meg ikke mye forståelse for de rundt deg. En dag kommer du til å gå på en smell, for da møter du kanskje en ansatt som ikke finner seg i metodene dine.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #89 Skrevet 21. mai 2012 Hva er vits med ele sykmeldingsordningen da? Siden man likevel må møte på jobb? Trodde at sykmelding var for folk som var syk, og når man var 100% sykmeldt så fikk man lov til å være syk og bruke tiden hjemme til å bli frisk. Ikke bli ringt opp flere ganger av arbeidsgiver og pålagt å friskmelde seg. Derfor mange velger å ikke ta telefonen når de er syke. Gud, så stakkarslig. Virkelig fælt at man må bruke restarbeidsevnen sin når man kan det altså! GUSOMT at man må stille opp for den som betaler deg lønnen din selv om du ikke kan gjennomføre din vanlige jobb! La oss avskaffe hele sykelønnsordningen, er jo ingen vits når den innebærer plikter også, og ikke bare rettigheter. Poenget til de fleste her er at både arbeidsgiver og ansatt har plikter og rettigheter. Og selv om en ansatt får lønn så er ikke den ansatte sjefens slave og skal gjøre akkurat som sjefen måtte ønske uten at lover og regler blir fulgt opp, på lik linje med at ansatte heller ikke kan gjøre som man vil. Dette handler ikke om å stille opp, men om en sjef som direkte plager en ansatt som er sykemeldt i 5 dager. Jeg håper at noen tak tar i denne sjefen og lærer henne litt om hvordan man behandler menneskene som faktisk sørger for at bedriften går rundt.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #90 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Du glemmer et vesentlig punkt: å ha en god dialog med den ansatte som er sykemeldt og SAMMEN komme frem til gode løsninger. Det er arbeidsgivers plikt å ha dialogmøte med den ansatte som er sykemeldt. Den ansatte kan også ta med seg lege, tillitsvalgt eller verneombud på dette møtet. Du kjører ikke helt solo selv om du er sjefen. Jeg er også sjef og velger en langt smidigere linje for å få lojale og gode medabeidere som bli i bedriften. Det er slike ansatte man tjener på på sikt. Hva får deg til å tro at vi ikke har snakket sammen? Selvfølgelig har vi det. Det kan være bra å være smidig, men det er ofte bra å sette grenser også. Sette grenser ved å tvinge en syk ansatt ut i jobb? Når fraværet er EN uke? Kan tenke meg at snakket foregikk på den måten den går i vitsen om "konstruktiv meningsutveksling": du går inn på kontoret til sjefen med din mening, og kommer ut igjen med hans. Du sier den ansatte i utgangspunktet ikke så for seg å kunne jobbe fullt da hun var sykmeldt. Så det var vel ingen likeverdig samtale. Du skal ikke ringe flere ganger på en dag til en ansatt som nettopp er blitt sykmeldt, og mase om at hun må friskmelde seg. Det blir ingen god arbeidsmiljø av sånt. Du ønsker bare å se meg som en krevende sjef som henger over de ansatte og tyner dem for det som er mulig. Det er ikke det som er tilfellet, uten at det har så mye å si for prinsippet i denne saken. Bare en ting som at det er meg hun ringer for å få noen til å kjøre henne på legevakta på en søndag sier vell litt om at forholdet ikke er preget av bare skrekk og uttyning? Så siden hun ba deg om å få kjøre henne til legevakta, føler du at du kan kreve at hun stiller opp på jobb med skadet arm i 100% sykmelding? Som "payback"? Ingen får skrekk av ignorante mennesker forresten, så jeg trodde ikke at deres forhold baserte seg på det.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #91 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har faktisk ikke ringt opp vedkommende i det heletatt. Den siste samtalen tokk vi da hun kom innom for å låne en bil for å kjøre i butikken. Hvor i all verden får du det fra at jeg plager henne? HI
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #92 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har faktisk ikke ringt opp vedkommende i det heletatt. Den siste samtalen tokk vi da hun kom innom for å låne en bil for å kjøre i butikken. Hvor i all verden får du det fra at jeg plager henne? HI Seriøøøst, HI, hvordan kan noen kjøre med arm i fatle? Det er ikke lov. Nå tror jeg det begynner å bli trolleinnlegg dessverre. Og så mange som har engasjert seg.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #93 Skrevet 21. mai 2012 Ok... så hun låner bil, ber deg om å kjøre henne til legevakta. Hvorfor? Og hvordan kommer hun seg på jobb uten bil? Hvorfor er hun på arbeidsplassen flere ganger om dagen i full sykmelding? Noe som skurrer skikkelig her.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #94 Skrevet 21. mai 2012 Oversetting er en del av arbeidstakerens vanlige jobb i dette tilfellet. For dem som har hengt seg opp i den biten. Hun oversetter mellom norsk som hun snakker flytende og sitt eget morsmål samtidig som hun gjør andre oppgaver. Ellers takker jeg for mange engasjerte svar. Jeg har pratet med min ansatt. Hun kommer på jobb i morgen. Om hun blir her hele dagen eller om hun drar hjem etter en stund og er tilgjenglig på telefon innimellom ser vi da. Bra at det ordnet seg. Men du burde seriøst sette deg litt mer inn i lover og regler. Du har et stort ansvar og dette er slike ting som du sjef burde vite. For å være erlig synes jeg det virker som om jeg har oppfattet regelverket ganske riktig. -Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge best mulig slik at arbeidstager blir minst mulig sykmeldt. -å bli friskmeldt før tiden eller å jobbe noe selv om man er 100% sykmeldt i utgangspunktet er uproblematisk. -Arbeidstaker plikter å jobbe hvis han/hun kan det. Det var vel det viktigste i denne sammenhengen. HI Du glemmer et vesentlig punkt: å ha en god dialog med den ansatte som er sykemeldt og SAMMEN komme frem til gode løsninger. Det er arbeidsgivers plikt å ha dialogmøte med den ansatte som er sykemeldt. Den ansatte kan også ta med seg lege, tillitsvalgt eller verneombud på dette møtet. Du kjører ikke helt solo selv om du er sjefen. Jeg er også sjef og velger en langt smidigere linje for å få lojale og gode medabeidere som bli i bedriften. Det er slike ansatte man tjener på på sikt. Hva får deg til å tro at vi ikke har snakket sammen? Selvfølgelig har vi det. Det kan være bra å være smidig, men det er ofte bra å sette grenser også. Sette grenser ved å tvinge en syk ansatt ut i jobb? Når fraværet er EN uke? Kan tenke meg at snakket foregikk på den måten den går i vitsen om "konstruktiv meningsutveksling": du går inn på kontoret til sjefen med din mening, og kommer ut igjen med hans. Du sier den ansatte i utgangspunktet ikke så for seg å kunne jobbe fullt da hun var sykmeldt. Så det var vel ingen likeverdig samtale. Du skal ikke ringe flere ganger på en dag til en ansatt som nettopp er blitt sykmeldt, og mase om at hun må friskmelde seg. Det blir ingen god arbeidsmiljø av sånt. Du ønsker bare å se meg som en krevende sjef som henger over de ansatte og tyner dem for det som er mulig. Det er ikke det som er tilfellet, uten at det har så mye å si for prinsippet i denne saken. Bare en ting som at det er meg hun ringer for å få noen til å kjøre henne på legevakta på en søndag sier vell litt om at forholdet ikke er preget av bare skrekk og uttyning? Så siden hun ba deg om å få kjøre henne til legevakta, føler du at du kan kreve at hun stiller opp på jobb med skadet arm i 100% sykmelding? Som "payback"? Ingen får skrekk av ignorante mennesker forresten, så jeg trodde ikke at deres forhold baserte seg på det. Nei, men det sier litt om et gjensidig tillitsforhold der det bør være mulig å snakke sammen og diskutere en situasjon uten at man automatisk skal tro det dreier seg om trakasering eller plaging av den ansatte.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #95 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har faktisk ikke ringt opp vedkommende i det heletatt. Den siste samtalen tokk vi da hun kom innom for å låne en bil for å kjøre i butikken. Hvor i all verden får du det fra at jeg plager henne? HI Seriøøøst, HI, hvordan kan noen kjøre med arm i fatle? Det er ikke lov. Nå tror jeg det begynner å bli trolleinnlegg dessverre. Og så mange som har engasjert seg. Automatgir og broren var med. Ikke spill dum. HI
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #96 Skrevet 21. mai 2012 Ok... så hun låner bil, ber deg om å kjøre henne til legevakta. Hvorfor? Og hvordan kommer hun seg på jobb uten bil? Hvorfor er hun på arbeidsplassen flere ganger om dagen i full sykmelding? Noe som skurrer skikkelig her. Hun bor ca 200 m fra arbeidsplassen og har ikke skadet bena.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #97 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har faktisk ikke ringt opp vedkommende i det heletatt. Den siste samtalen tokk vi da hun kom innom for å låne en bil for å kjøre i butikken. Hvor i all verden får du det fra at jeg plager henne? HI Seriøøøst, HI, hvordan kan noen kjøre med arm i fatle? Det er ikke lov. Nå tror jeg det begynner å bli trolleinnlegg dessverre. Og så mange som har engasjert seg. Automatgir og broren var med. Ikke spill dum. HI Hahaha, du er virkelig guds gave av en sjef hvis du snakker på samme måte med dine ansatte. "Ikke spill dum", hvordan i f... kan jeg vite at broren var med når du ikke har skrevet noe om det??? Og å svare en annen bruker på brysk måte at "du vet legens vurdering og det må hun bare godta"? Så koselig det må være å jobbe sammen med deg Og jeg vet ikke hvem som spiller dum, men man har uansett ikke lov å kjøre selv når man har kun en arm til disposisjon, automatgir eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #98 Skrevet 21. mai 2012 Ok... så hun låner bil, ber deg om å kjøre henne til legevakta. Hvorfor? Og hvordan kommer hun seg på jobb uten bil? Hvorfor er hun på arbeidsplassen flere ganger om dagen i full sykmelding? Noe som skurrer skikkelig her. Hun bor ca 200 m fra arbeidsplassen og har ikke skadet bena. Hvordan kommer hun seg på butikken ellers da når hun ikke har bil? Låner hun bilen din hver gang hun må kjøpe et brød?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #99 Skrevet 21. mai 2012 Får en følelse av at dette er en arbeidstager med utenlands bakgrunn, stemmer det hi?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #100 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har faktisk ikke ringt opp vedkommende i det heletatt. Den siste samtalen tokk vi da hun kom innom for å låne en bil for å kjøre i butikken. Hvor i all verden får du det fra at jeg plager henne? HI Seriøøøst, HI, hvordan kan noen kjøre med arm i fatle? Det er ikke lov. Nå tror jeg det begynner å bli trolleinnlegg dessverre. Og så mange som har engasjert seg. Automatgir og broren var med. Ikke spill dum. HI Dette var ikke HI. Hun klarer faktisk fint å kjøre. Det eneste problemet i så måte var vist å få bilen i revers. Da måtte hun bruke begge hender, men det er ikke farlig ettersom bilen da allerede står stille. å drikke fra et glass derimot klarte hun ikke med høyre arm. Det re vel egentlig ikke så nøye i forhold til spørsmålet i hovedinnlegget. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå