Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har en annsatt som har blitt sykmeldt 100% i en uke pga skade i en arm. Det er riktig at hun ikke kan gjøre så mye av sine vanlige oppgaver, men kan jeg kreve at hun kommer på jobb og gjør enkle ting som ikke belaster armen? Jeg kan tilrettelegge for henne med en gang, men hun har ikke så lyst til det.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 http://www.inkluderende.no/tilrettelegging/tilrettelegging
Rosepus™ Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Da må arbeidstakeren ha gradert sykemelding. Er sikkert en grunn til at legen har skrevet 100% sykemeldt? Arma trenger sikkert ro. Snakk med arbeidstakeren, men kreve noe, tror jeg ikke du kan.
Fruen i huset Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Det kan jo være flere ting enn armen som gjør at hun er sykmeldt. Men dialog er viktig, så tilby tilrettelegging! :-)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Da må arbeidstakeren ha gradert sykemelding. Er sikkert en grunn til at legen har skrevet 100% sykemeldt? Arma trenger sikkert ro. Snakk med arbeidstakeren, men kreve noe, tror jeg ikke du kan. Det jeg ønsker er egentlig bare at vedkommende skal være til stede og oversette muntlig internt i bedriften. Vi har noen annsatte som ikke snakker norsk eller engelsk og jeg snakker ikke deres språk. Vi sliter med andre ord litt med å forklare arbeidsoppgaver ol når hun ikke er til stede. Det er ikke snakk om noe som trenger å belaste armen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Nei, du kan ikke kreve det eller overprøve legens 100% sykemelding. Dersom den ansatte gir deg tillatelse så kan du kontakte legen for å høre om hvordan det er med tilrettelegging, men den ansatte plikter verken å løse legen fra taushetsplikten eller å oppgi medisinsk grunn for sykemeldingen. Dersom du mener at legen sykemelding er feil så kan du kreve å få den etterprøvd ved at du betaler for ny legetime hos en annen lege for den ansatte, men tror du det er verd det for kun en ukes sykemelding?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Det kan jo være flere ting enn armen som gjør at hun er sykmeldt. Men dialog er viktig, så tilby tilrettelegging! :-) Jeg vet akkurat hva som er problemet. Det var jeg som kjørte henne på legevakta på søndag og det er legevakta som skrev ut sykmeldingen.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 Riktig som en over her sier, da må hun ha gradert sykemelding. Er hun sykemeldt 100% så er hun det.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Da må arbeidstakeren ha gradert sykemelding. Er sikkert en grunn til at legen har skrevet 100% sykemeldt? Arma trenger sikkert ro. Snakk med arbeidstakeren, men kreve noe, tror jeg ikke du kan. Det jeg ønsker er egentlig bare at vedkommende skal være til stede og oversette muntlig internt i bedriften. Vi har noen annsatte som ikke snakker norsk eller engelsk og jeg snakker ikke deres språk. Vi sliter med andre ord litt med å forklare arbeidsoppgaver ol når hun ikke er til stede. Det er ikke snakk om noe som trenger å belaste armen. Problemet er at når man har skade som gir smerter, så blir man sliten. Vil du virkelig ha utmattet og sliten arbeidstager til å oversette på en arbeidsplass? Har selv jobbet som oversetter, og vet at oppgaven krever 100% konsentrasjon. Ellers kan feil i oversettelsen få ganske alvorlige konsekvenser.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Det kan jo være flere ting enn armen som gjør at hun er sykmeldt. Men dialog er viktig, så tilby tilrettelegging! :-) Jeg vet akkurat hva som er problemet. Det var jeg som kjørte henne på legevakta på søndag og det er legevakta som skrev ut sykmeldingen. Du var med henne inn også til legen? Slik at du vet legens vurdering?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Jeg lurer på hvordan du kan være arbeidsgiver når du ikke har kjennskap til det sentrale regelverket som gjelder sykmelding og tilrettelegging. Jeg trodde at arbeidsgiver var pliktig til å være oppdatert på relevante regler på området?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 http://www.inkludere...tilrettelegging Ut fra dette ser det jo ut som at jeg ikke bare har rett til å tilrettelegge med en gang, men også plikt til det når det er mulig. Tror jeg viser henne skrivet og så fyller ut tilretteleggingssjemaet som føllger med sykmeldingen. Da kan hun sikkert komme på jobb i morgen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Det kan jo være flere ting enn armen som gjør at hun er sykmeldt. Men dialog er viktig, så tilby tilrettelegging! :-) Jeg vet akkurat hva som er problemet. Det var jeg som kjørte henne på legevakta på søndag og det er legevakta som skrev ut sykmeldingen. Du var med henne inn også til legen? Slik at du vet legens vurdering? Bare godta at jeg vet hva skaden er. Det er ikke poenget her.
kaklemor Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Da må arbeidstakeren ha gradert sykemelding. Er sikkert en grunn til at legen har skrevet 100% sykemeldt? Arma trenger sikkert ro. Snakk med arbeidstakeren, men kreve noe, tror jeg ikke du kan. Det jeg ønsker er egentlig bare at vedkommende skal være til stede og oversette muntlig internt i bedriften. Vi har noen annsatte som ikke snakker norsk eller engelsk og jeg snakker ikke deres språk. Vi sliter med andre ord litt med å forklare arbeidsoppgaver ol når hun ikke er til stede. Det er ikke snakk om noe som trenger å belaste armen. Da snakker vi om andre oppgaver som ikke er i stillingsbeskrivelsen hennes? Da skal hun være aktiv sykemeldt. Gradert sykemelding; Kan gjøre noe av sine egne arbeidsoppgaver. Aktiv sykemelding; Skal utføre arbeidsoppgaver som IKKE er hennes daglige oppgaver eller beskrevet i stillingsinstruks. Legevakt kan bare sykemelde 3 dager (er slik her i hvertfall), så hun må evt. til fastlege. Men om hun ikke ønsker tilrettelagt arbeidsoppgaver så må du føre en dialog og evt se an situasjon.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 http://www.inkludere...tilrettelegging Ut fra dette ser det jo ut som at jeg ikke bare har rett til å tilrettelegge med en gang, men også plikt til det når det er mulig. Tror jeg viser henne skrivet og så fyller ut tilretteleggingssjemaet som føllger med sykmeldingen. Da kan hun sikkert komme på jobb i morgen. Hehe, det er nok ikke så enkelt du. Hun må først ha en gradert sykemelding fra legen sin. Hun har IKKE lov til å være i jobb når hun er 100% sykemeldt.
kaklemor Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 http://www.inkludere...tilrettelegging Ut fra dette ser det jo ut som at jeg ikke bare har rett til å tilrettelegge med en gang, men også plikt til det når det er mulig. Tror jeg viser henne skrivet og så fyller ut tilretteleggingssjemaet som føllger med sykmeldingen. Da kan hun sikkert komme på jobb i morgen. Var hun ikke sykmeldt 100% ? Da skal du tilrettelegge ,om nødvendig, når hun er tilbake. Du har plikt til å tilrettelegge ja, og da må arbeidstaker også "godkjenne".
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #17 Skrevet 21. mai 2012 Jeg lurer på hvordan du kan være arbeidsgiver når du ikke har kjennskap til det sentrale regelverket som gjelder sykmelding og tilrettelegging. Jeg trodde at arbeidsgiver var pliktig til å være oppdatert på relevante regler på området? Nå har jeg ikke hatt en eneste sykmelding i bedriften de siste 3 årene. Derfor er ikke dette noe jeg kommer bort i ofte. Jeg innser også at jeg ikke har full oversikt. Derfor forsøker jeg å finne ut av det. Da kan det være greit med noen tips her om hva man må se etter.
kaklemor Skrevet 21. mai 2012 #18 Skrevet 21. mai 2012 Jeg lurer på hvordan du kan være arbeidsgiver når du ikke har kjennskap til det sentrale regelverket som gjelder sykmelding og tilrettelegging. Jeg trodde at arbeidsgiver var pliktig til å være oppdatert på relevante regler på området? Nå har jeg ikke hatt en eneste sykmelding i bedriften de siste 3 årene. Derfor er ikke dette noe jeg kommer bort i ofte. Jeg innser også at jeg ikke har full oversikt. Derfor forsøker jeg å finne ut av det. Da kan det være greit med noen tips her om hva man må se etter. Hvis 100% sykemelding er det eneste, og hun kommer tilbake uten videre s.m så ta en samtale og hør evt. om hun trenger mer ro på armen og tilrettelagt arbeid.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #19 Skrevet 21. mai 2012 http://www.inkludere...tilrettelegging Ut fra dette ser det jo ut som at jeg ikke bare har rett til å tilrettelegge med en gang, men også plikt til det når det er mulig. Tror jeg viser henne skrivet og så fyller ut tilretteleggingssjemaet som føllger med sykmeldingen. Da kan hun sikkert komme på jobb i morgen. Var hun ikke sykmeldt 100% ? Da skal du tilrettelegge ,om nødvendig, når hun er tilbake. Du har plikt til å tilrettelegge ja, og da må arbeidstaker også "godkjenne". Alle vet jo at legevakta skriver ut 100% sykmeldinger for de første dagene uansett. De vurderer ikke restarbeidsevne ol. Jeg synes ikke deter rart at HI spør.
Hybelkanina Skrevet 21. mai 2012 #20 Skrevet 21. mai 2012 Ifølge Folketrygdslovens § 8,22 kan du som arbeidsgiver underkjenne en sykmelding dersom det er grunn til å bestride at den er reell. I dette tilfellet tror jeg ikke du vil oppnå annet enn å skape sur stemning ved å vurdere å underkjenne sykmeldingen, og hvis arbeidstaker tar det videre vil du neppe ha noen sak i det hele tatt. Jeg har selv vært i en situasjon der jeg valgte å underkjenne en sykmelding, men det var i en helt annen situasjon. (Arbeidstaker som ikke fikk ønsket ferie på kort varsel og derfor skaffet seg sykmelding istedet) Det eneste du kan gjøre her er å snakke med henne, og spørre henne om hun kunne tenke seg å omgjøre sykmeldingen til en gradert sykmelding og jobbe med tilrettelagte oppgaver. Men sier hun nei, så bør du nok bare respektere det.
kaklemor Skrevet 21. mai 2012 #21 Skrevet 21. mai 2012 http://www.inkludere...tilrettelegging Ut fra dette ser det jo ut som at jeg ikke bare har rett til å tilrettelegge med en gang, men også plikt til det når det er mulig. Tror jeg viser henne skrivet og så fyller ut tilretteleggingssjemaet som føllger med sykmeldingen. Da kan hun sikkert komme på jobb i morgen. Var hun ikke sykmeldt 100% ? Da skal du tilrettelegge ,om nødvendig, når hun er tilbake. Du har plikt til å tilrettelegge ja, og da må arbeidstaker også "godkjenne". Alle vet jo at legevakta skriver ut 100% sykmeldinger for de første dagene uansett. De vurderer ikke restarbeidsevne ol. Jeg synes ikke deter rart at HI spør. Var ikke derfor jeg spurte om hun var sykemeldt 100%..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #22 Skrevet 21. mai 2012 Når en arbeidstaker blir syk er det arbeidsgivers ansvar å følge opp den sykemeldte. Det er gitt bestemmelser om hva arbeidsgiver skal gjøre og når aktivitetene skal gjennomføres i folketrygdloven kap 8 og kap 25 og i arbeidsmiljøloven § 4-6. Reglene gir plikter og rettigheter både for den som er sykemeldt og for arbeidsgiver. Dette er regler arbeidstakere og arbeidsgivere må sette seg inn. Så her har du en jobb å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #23 Skrevet 21. mai 2012 Da må arbeidstakeren ha gradert sykemelding. Er sikkert en grunn til at legen har skrevet 100% sykemeldt? Arma trenger sikkert ro. Snakk med arbeidstakeren, men kreve noe, tror jeg ikke du kan. Det jeg ønsker er egentlig bare at vedkommende skal være til stede og oversette muntlig internt i bedriften. Vi har noen annsatte som ikke snakker norsk eller engelsk og jeg snakker ikke deres språk. Vi sliter med andre ord litt med å forklare arbeidsoppgaver ol når hun ikke er til stede. Det er ikke snakk om noe som trenger å belaste armen. Problemet er at når man har skade som gir smerter, så blir man sliten. Vil du virkelig ha utmattet og sliten arbeidstager til å oversette på en arbeidsplass? Har selv jobbet som oversetter, og vet at oppgaven krever 100% konsentrasjon. Ellers kan feil i oversettelsen få ganske alvorlige konsekvenser. Oversettelsene er serdeles enkle og kortvarige. Hun har heller ikke vondt så lenge armen er i fatle.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #24 Skrevet 21. mai 2012 Da må arbeidstakeren ha gradert sykemelding. Er sikkert en grunn til at legen har skrevet 100% sykemeldt? Arma trenger sikkert ro. Snakk med arbeidstakeren, men kreve noe, tror jeg ikke du kan. Det jeg ønsker er egentlig bare at vedkommende skal være til stede og oversette muntlig internt i bedriften. Vi har noen annsatte som ikke snakker norsk eller engelsk og jeg snakker ikke deres språk. Vi sliter med andre ord litt med å forklare arbeidsoppgaver ol når hun ikke er til stede. Det er ikke snakk om noe som trenger å belaste armen. Problemet er at når man har skade som gir smerter, så blir man sliten. Vil du virkelig ha utmattet og sliten arbeidstager til å oversette på en arbeidsplass? Har selv jobbet som oversetter, og vet at oppgaven krever 100% konsentrasjon. Ellers kan feil i oversettelsen få ganske alvorlige konsekvenser. Oversettelsene er serdeles enkle og kortvarige. Hun har heller ikke vondt så lenge armen er i fatle. Poenget er fortsatt at hun Må ha en gradert eller en aktiv sykemelding for å kunne være i jobb, uansett hvilke arbeidsoppgaver hun skal utføre. Som nevnt tidligere: En som er 100% sykemeldt har IKKE lov til å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #25 Skrevet 21. mai 2012 Ifølge Folketrygdslovens § 8,22 kan du som arbeidsgiver underkjenne en sykmelding dersom det er grunn til å bestride at den er reell. I dette tilfellet tror jeg ikke du vil oppnå annet enn å skape sur stemning ved å vurdere å underkjenne sykmeldingen, og hvis arbeidstaker tar det videre vil du neppe ha noen sak i det hele tatt. Jeg har selv vært i en situasjon der jeg valgte å underkjenne en sykmelding, men det var i en helt annen situasjon. (Arbeidstaker som ikke fikk ønsket ferie på kort varsel og derfor skaffet seg sykmelding istedet) Det eneste du kan gjøre her er å snakke med henne, og spørre henne om hun kunne tenke seg å omgjøre sykmeldingen til en gradert sykmelding og jobbe med tilrettelagte oppgaver. Men sier hun nei, så bør du nok bare respektere det. Det er helt klart at hun har en skade og jeg ønsker ikke å bagatelisere det, men deter også slik at det er en type skade som enkelt er forenlig med å gjøre noe svært nyttig for bedriften. Hvis hun ikke vil kommer det sansynlig vis til å ta såpass lang tid å få sykmeldingen endret at hun kommer til å være frisk igjen før deter i orden, men skal forsøke å overtale henne til å ta det frivillig. (på en hyggelig måte)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå