Loglady Skrevet 26. april 2012 #101 Skrevet 26. april 2012 Det har vært mye snakk etter terroraksjonen om at det terroristen er ute etter, er oppmerksomhet. Og likevel gir vi mer og mer oppmerksomhet til ham jo lenger tid som går? Skjønner ikke folk at det er denne oppmerksomhet han livnærer seg på og at det ikke får ham til å føle seg noe verre? Men denne sangen og dagens rosetog handler jo ikke om å gi ham oppmerksomhet. Det handler om å stå sammen! Vi knytter bånd, viser at vi har medfølelse med pårørende og at ingen kan knekke oss. Men denne sangen hadde heller ikke bidratt til noe rosetog, dersom ikke ABB hadde sagt det han sa om den i retten. Ergo - allsangen er ikke hovedsaklig for samholdet oss nordmenn imellom, den er for å provosere ABB. Breivik får ikke positiv omtale i media heller, men det har han nok aldri heller forventet. Det han ønsker, er oppmerksomhet. Han vil få sjans til å la hele verden får vite om hans ideologi. Han vil få sjans til å fortelle alle og enhver til minste detalj om hva han ønsket med sine handlinger. Og det får han nå - til gangs! Ja, men det er jo helt supert. For han graver åpenbart sin egen grav ved å spre sitt forskrudde budskap. Sin egen grav? Han får enten sone i et norsk fengsel eller får psykiatrisk forvaring. Det tror jeg han er klinkende klar over. Tror ikke han kan si noe verre, enn de handlingene han foretok seg 22/7 ifjor. Så uansett hva han mener og ytrer seg om i retten, så er han fullstendig klar over at det vil få konsekvenser. Du misforsto nok der, gitt.Med "graver sin egen grav", mener jeg at han ikke får gehør for budskapet sitt, slik han hadde håpet. Tvert om. Nei, han får ikke gehør for budskapet sitt. Men han får sjans til å forkynne om det. Og det er nok for han. Hva andre måtte mene, tror jeg er revnende likegyldig for ABB. Men hva er problemet da? Forkynn i vei, vi andre kan tenke med klare hoder.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 26. april 2012 #102 Skrevet 26. april 2012 Nettopp! Derfor trenger vi heller ikke denne indotrineringen media holder på med nå.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 26. april 2012 #103 Skrevet 26. april 2012 Nettopp! Derfor trenger vi heller ikke denne indotrineringen media holder på med nå. *indoktrinering*
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #104 Skrevet 26. april 2012 Ja, dere som synes vi som synes dette blir helt feil har misforstått en hel del. Det er ikke samholdet vi synes er "latterlig" det er denne sangen som aab nevnte. Og ostepop; jeg kaller en spade en spade, sorry hvis det gjør det så sint Poenget, anonym, er at hvis alt du har å være irritert på er at sangen var feil, da synes jeg fokuset er, ja, hva skal vi si, eh...galt. GALT. Om det er så ille så hold det inni deg. Vi har litt viktigere ting å bekymre oss for akkurat nå, enn om den sangen var "klein". Spade? Mener du steining utført av afghanere er "spaden" som beviser at alle muslimer er onde? Isåfall har du et problem med logikken din. Jeg vet ikke hva det er du prøver å formidle, men retorikken din er hverken særlig overbevisende eller sammenhengende til nå. Fint å holde sammen men det blir på feil grunnlag når det er fordi aab ikke liker denne sangen. Blir litt sånn for å erte han virker det som : "når aab liker denne sangen skal vi jaggu synge den til han" Det blir FOR HAN og ikke for oss. Om du skjønner! Og det var ikke jeg som la ut den linken om steining. Tvangsekteskap, undertrykkelse av kvinner, æresdrap, kriminalitet er få av mange problemer vi har fått. Merkelig at du ikke har fått med deg det. Kanskje du skulle begynne å lese litt mer aviser? Nei, det er jo heldigvis ingen kristne på noe tidspunkt i historien som hverken har tvunget noen til å gifte seg, undertrykket kvinner eller begått kriminalitet. Du kunne kanskje vurdere å ta en titt i avisen selv, gjerne i kombinasjon med en historiebok. God fornøyelse! I historien? Spiller du dum? Historien påvirker vel ikke samfunnet vårt nå? Det er slik det er nå som teller og muslimer har denne tankegangen pr dags dato. Og ja, det finnes sikkert noen få ekstremt kristne som begår overgrep men de er det som sagt VELDIG Få AV. Historien påvirker ikke samfunnet vårt nå? Dette må være det mest hysteriske jeg har hørt noen lire av seg på en stund. Og kristne begår overgrep, men de finnes det ekstremt få av? La oss ta en titt på Afrika. En verdensdel som består av sult, korrupsjon, krig, barnesoldater, menneskehandel og overgrep i høyeste klasse. 46% av afrikanere er kristne. Du har tydelig latt media styre din oppfatning av hva muslimer mener. Har du noen gang spurt en muslim hva hans/hennes meninger ang dine nevne problemstillinger er? Ugjerninger begås av alle typer mennesker. Uansett religion, rase, farge og opphav. Det er de grusomme handlingene man skal ha fokus på, og reagere på med raseri. Ikke religionen, fargen eller landet. Bibelen og Koranen er mer lik enn du tror. Måten vi tolker bøkene på, er forskjellig fra sted til sted. Det kommer alltid til å være mennesker som begår grusomme handlinger og skjule seg bak religion. Så det at vi før i gamle dager var mer kristne og konservative, ble sett ned på om vi hadde sex og barn før ekteskapet osv osv, det mener du seriøst påvirker oss i dag?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #105 Skrevet 26. april 2012 Ostepop unskylder muslimene som holder på i dag med at vi også holdt på sånn for mange år siden "i historien" Det blir jo helt feil. Følg med i diskusjonen før du kommer med dumme meninger
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #106 Skrevet 26. april 2012 Det var utrolig mange sitater her... Hva med å sitere kun det du svarer på?
Light of my life Skrevet 26. april 2012 #107 Skrevet 26. april 2012 Selv om jeg har forståelse for at folk trenger å komme sammen og markere motstand på en eller annen måte, kan jeg ikke hjelpe å føle at dette ble nok en norsk oppvisning i snillisme og naivitet. Jeg mener; å bekjempe terror med demokrati er nå en ting, men å gi denne mannen den orkesterplass han har ønsket seg for å spre sitt budskap, kun kunne straffe han med 21 års fengsel, og i tillegg nå å "drukne ondskapen med allsang" - jeezes, kan tenke meg hva de utenlandske nyhetsredaksjonene snakker om nå.
Popelko Skrevet 26. april 2012 #108 Skrevet 26. april 2012 Det er vel heller ikke meningen at dette skal HJELPE mot slike ting, heller et tiltak for å vise at Norge står sammen, og at vi bryr oss. Jeg synes det er en utrolig fin ting å gjøre, og jeg blir stolt av å være norsk i sånne stunder. Shoot me. Skal vi alltid være redd for terrorister eller andre galninger hver gang vi befinner oss i en stor folkesamling ? Tar dere ikke med barna på kjøpeesenter? Jeg kan være enig i det dere sier om at dette kan være et perfekt mål for sånne som ABB, men det er også mange andre settinger. Som f.eks kjøpesenter en lørdag. Eller dyreparker, fornøyelsesparker osv. Vi kan ikke leve i frykt hvor enn vi befinner oss.
Light of my life Skrevet 26. april 2012 #109 Skrevet 26. april 2012 ........ http://www.aftenposten.no/meninger/En-amerikaners-blikk-pa-Breivik-saken-6815323.html#.T5lcLhBhiSN
ostepop123 Skrevet 26. april 2012 #110 Skrevet 26. april 2012 Ostepop unskylder muslimene som holder på i dag med at vi også holdt på sånn for mange år siden "i historien" Det blir jo helt feil. Følg med i diskusjonen før du kommer med dumme meninger Poenget, ser du, Anonym, er at "muslimene" ikke er én ensartet gruppe. Det finnes dumme muslimer og det finnes dumme kristne. Det finnes voldelige muslimer og det finnes voldelige kristne. Sist jeg sjekka var det INGEN muslimer, men EN kristen som drepte 77 mennesker på én dag i Oslo. Dumheter, overgrep og vold skjer blant alle typer folk, og i ly av alle typer religion. Og grunnen til at historien vår er viktig, og at du bør sette deg inn i den, er at den sier noe om utvikling og konsekvenser. Det er ikke nødvendigvis sånn at det er kristendommen som gjør oss til siviliserte (i den grad vi er det) snarere er det snakk om en samfunnsutvikling knyttet til de siste 100 årenes velstandsvekst. Det er ikke mer enn 80 år siden bestemora mi, i herlige Norge, ble nektet videre skolegang enn grunnskolen, fordi hun var jente (alle brødrene hennes fikk fortsette utdannelsen). Du bør dessuten lære deg å unngå å skjære alle over én kam. Muslimene i mitt nærmiljø bærer hverken hijab eller er særlig voldelige av seg, faktisk er de veldig hyggelige folk som ikke er truende i det hele tatt. Det at det finnes gale muslimer betyr ikke at alle muslimer er gale. Det ville være som å holde deg ansvalig for hva terroristen har gjort i Oslo og på Utøya, fordi dere tilhører samme kulturbakgrunn.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 26. april 2012 #111 Skrevet 26. april 2012 Ostepop, jeg bøyer meg i støvet! Herlig innlegg
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #112 Skrevet 26. april 2012 Ble litt letta når jeg leste at det fatisk er mange som deler min mening om at dette ble litt vel. Det vrenger seg litt over hele greia... Den sangen har ihvertfall blitt utsatt for en offentlig massevoldtekt.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #113 Skrevet 26. april 2012 De siste 20 årene står islam bak 270 miliioner drap.Det kan ikke akuratt sies om de kristne.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #114 Skrevet 26. april 2012 Denne markeringen VAR nok et pinlig eksempel på en hjernevasket saueflokk som vi Nordmenn er.Minnet meg om Hare krishna når de går rundt og messer sangene sine i byen.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 26. april 2012 #115 Skrevet 26. april 2012 De siste 20 årene står islam bak 270 miliioner drap.Det kan ikke akuratt sies om de kristne. Kan det ikke? Har du en rapport som kan støtte opp den teorien?
ostepop123 Skrevet 26. april 2012 #116 Skrevet 26. april 2012 (endret) De siste 20 årene står islam bak 270 miliioner drap.Det kan ikke akuratt sies om de kristne. Det var dagens spenstigste! Kan du vise til en kilde for dette, eller er det noe du har funnet på selv kanskje? Det har vel foregått endel drap begått av kristne også. Jeg nevner i fleng: Vietnamkrigen (mellom 2,5 og 6 millioner drepte), 2. verdenskrig (mellom 40 og 72 millioner drepte), 1. verdenskrig (over 15 millioner drepte). Og vet du hva? Jeg kan dokumentere disse tallene. http://en.wikipedia....s_by_death_toll Nå kan du dokumentere din påstand. Lykke til! Endret 26. april 2012 av ostepop123
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 26. april 2012 #117 Skrevet 26. april 2012 Jeg har vært sint på synging en gang og det var da naboen hadde Sing-Star-nachspiel. Utover det så liker jeg sang og gjerne sang i flokk så lenge det ikke kommer med trampeklapp og Katrine Moholt. Blomster og sang er stas ♥
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #118 Skrevet 26. april 2012 Synd det ikke var fugledansen ABB snakket nedsettende om.Det hadde vært litt av et syn;)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #119 Skrevet 26. april 2012 March Tears of Jihad Posted in Newsletter / Make a Comment (23) / These figures are a rough estimate of the death of non-Muslims by the political act of jihad. Africa Thomas Sowell [Thomas Sowell, Race and Culture, BasicBooks, 1994, p. 188] estimates that 11 million slaves were shipped across the Atlantic and 14 million were sent to the Islamic nations of North Africa and the Middle East. For every slave captured many others died. Estimates of this collateral damage vary. The renowned missionary David Livingstone estimated that for every slave who reached a plantation, five others were killed in the initial raid or died of illness and privation on the forced march.[Woman’s Presbyterian Board of Missions, David Livingstone, p. 62, 1888] Those who were left behind were the very young, the weak, the sick and the old. These soon died since the main providers had been killed or enslaved. So, for 25 million slaves delivered to the market, we have an estimated death of about 120 million people. Islam ran the wholesale slave trade in Africa. 120 million Africans Christians The number of Christians martyred by Islam is 9 million [David B. Barrett, Todd M. Johnson, World Christian Trends AD 30-AD 2200, William Carey Library, 2001, p. 230, table 4-10] . A rough estimate by Raphael Moore in History of Asia Minor is that another 50 million died in wars by jihad. So counting the million African Christians killed in the 20th century we have: 60 million Christians Hindus Koenard Elst in Negationism in India gives an estimate of 80 million Hindus killed in the total jihad against India. [Koenard Elst, Negationism in India, Voice of India, New Delhi, 2002, pg. 34.] The country of India today is only half the size of ancient India, due to jihad. The mountains near India are called the Hindu Kush, meaning the “funeral pyre of the Hindus.” 80 million Hindus Buddhists Buddhists do not keep up with the history of war. Keep in mind that in jihad only Christians and Jews were allowed to survive as dhimmis (servants to Islam); everyone else had to convert or die. Jihad killed the Buddhists in Turkey, Afghanistan, along the Silk Route, and in India. The total is roughly 10 million. [David B. Barrett, Todd M. Johnson, World Christian Trends AD 30-AD 2200, William Carey Library, 2001, p. 230, table 4-1.] 10 million Buddhists Jews Oddly enough there were not enough Jews killed in jihad to significantly affect the totals of the Great Annihilation. The jihad in Arabia was 100 percent effective, but the numbers were in the thousands, not millions. After that, the Jews submitted and became the dhimmis (servants and second class citizens) of Islam and did not have geographic political power. This gives a rough estimate of 270 million killed by jihad.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #120 Skrevet 26. april 2012 Nå ble det interessant! Hvor er det popkorn-ikonet når man trenger det??
ostepop123 Skrevet 26. april 2012 #121 Skrevet 26. april 2012 March Tears of Jihad Posted in Newsletter / Make a Comment (23) / These figures are a rough estimate of the death of non-Muslims by the political act of jihad. Africa Thomas Sowell [Thomas Sowell, Race and Culture, BasicBooks, 1994, p. 188] estimates that 11 million slaves were shipped across the Atlantic and 14 million were sent to the Islamic nations of North Africa and the Middle East. For every slave captured many others died. Estimates of this collateral damage vary. The renowned missionary David Livingstone estimated that for every slave who reached a plantation, five others were killed in the initial raid or died of illness and privation on the forced march.[Woman’s Presbyterian Board of Missions, David Livingstone, p. 62, 1888] Those who were left behind were the very young, the weak, the sick and the old. These soon died since the main providers had been killed or enslaved. So, for 25 million slaves delivered to the market, we have an estimated death of about 120 million people. Islam ran the wholesale slave trade in Africa. 120 million Africans Christians The number of Christians martyred by Islam is 9 million [David B. Barrett, Todd M. Johnson, World Christian Trends AD 30-AD 2200, William Carey Library, 2001, p. 230, table 4-10] . A rough estimate by Raphael Moore in History of Asia Minor is that another 50 million died in wars by jihad. So counting the million African Christians killed in the 20th century we have: 60 million Christians Hindus Koenard Elst in Negationism in India gives an estimate of 80 million Hindus killed in the total jihad against India. [Koenard Elst, Negationism in India, Voice of India, New Delhi, 2002, pg. 34.] The country of India today is only half the size of ancient India, due to jihad. The mountains near India are called the Hindu Kush, meaning the “funeral pyre of the Hindus.” 80 million Hindus Buddhists Buddhists do not keep up with the history of war. Keep in mind that in jihad only Christians and Jews were allowed to survive as dhimmis (servants to Islam); everyone else had to convert or die. Jihad killed the Buddhists in Turkey, Afghanistan, along the Silk Route, and in India. The total is roughly 10 million. [David B. Barrett, Todd M. Johnson, World Christian Trends AD 30-AD 2200, William Carey Library, 2001, p. 230, table 4-1.] 10 million Buddhists Jews Oddly enough there were not enough Jews killed in jihad to significantly affect the totals of the Great Annihilation. The jihad in Arabia was 100 percent effective, but the numbers were in the thousands, not millions. After that, the Jews submitted and became the dhimmis (servants and second class citizens) of Islam and did not have geographic political power. This gives a rough estimate of 270 million killed by jihad. Aaah, men du sa de siste 20 år i forrige innlegg. Dette er jo gjennom historien? Kan du ikke lese? Tror du virkelig ikke kristne har drept MINST like mange gjennom historien? Heksejakt, kolonisering, slavehandel, korstog - hva med konkvistadorene som utryddet indianere for fote i Amerika? For ikke å snakke om verdenskriger? *Når alt dette er sagt, må jeg si jeg er i tvil om kvaliteten til studien du referer til. Selv skriver forfatteren at det er død som følge av jihad, men sist jeg sjekket har altså ikke jihad noe som helst med slavehandel å gjøre. Det får meg til å bli meget skeptisk.
ostepop123 Skrevet 26. april 2012 #122 Skrevet 26. april 2012 Okei, nå har jeg sjekka kilden din, og det er vel neppe det mest overbevisende jeg har sett. Synes du virkelig dette er en troverdig kilde? politicalislam.com? Du tror ikke dette kan være *littegrann* subjektivt?
midgard Skrevet 26. april 2012 #123 Skrevet 26. april 2012 Okei, nå har jeg sjekka kilden din, og det er vel neppe det mest overbevisende jeg har sett. Synes du virkelig dette er en troverdig kilde? politicalislam.com? Du tror ikke dette kan være *littegrann* subjektivt? Jeg tror ikke kildekritikk var sentral i skoleopplæringen til anine... he he he... lønner seg som oftest å lese litt mer enn overskriften;)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #124 Skrevet 26. april 2012 Det var vel abb som kastet ut dette i retten en dag, mener jeg, og kildene ble ikke regnet for troverdige samt at tallene heller ikke var i nærheten av korrekt. En av de første som svarte i denne tråden skrev: "Hvordan vil det blir om vi skal gjøre sånne ting hver gang noe skjer i dette landet!" Hver gang noe skjer??? Dette er den verste terrorhandlingen i vårt land siden andre verdenskrig. Altså, det verste på over 60 år - det er ikke det samme som at en person er blitt myrdet. Dette har berørt flere tusen personer over det hele land, det er et angrep på vårt levesett. Som ostepop skrev noe om... det er jammen en del her som ikke har fulgt med i historietimene, og som heller ikke forstår hvorfor de lever i det samfunnet de gjør. Det er skremmende hvor historieløse og kunnskapsløse enkelte er. Og dette går ikke bare på forskjeller i meninger - det går på hva flere her avslører av ukunnskap som de danner sine sterke meninger ut fra. Og hvor i all verden får dere det fra at sangen i dag og rosetoget var for å gi ham oppmerksomhet?? Det var faktisk tvert imot!! Lederen for støttegruppen til de pårørende talte på vegne av de som mistet sine kjære, Eskil Pedersen snakket på vegen av de sårede og overlevende, ikke på vegne av AP. Det er et faktum at det var AUF som ble angrepet, ergo er det logisk at en auf'er taler i en sånn setting, men tror ikke noen som hørte hans korte tale kan påstå at han gjorde noe for å fremme politikk idag. Og Jens Stoltenberg - han talte i hvert fall ikke mens jeg var på Youngstorget i dag, sikker på at dere besserwissere (som sier dere ikke var der, og som slo av tv og ikke fulgte med) ikke forvekslet Blattland med Stoltenberg?? For meg var markeringen i dag FOR et samfunn som er mot slike holdninger og meninger som abb forfekter. For meg var markeringen i dag FOR å vise de pårørende og berørte at vi ikke har glemt det medmenneskelige som er så viktig for å støtte dem. For meg var markeringen i dag en symbolsk handling FOR verdier som de fleste i landet ønsker. Dette er en måte å vise abb og andre som ham at vi ikke akter å endre samfunnet pga sånne ekstreme handlinger. Det er en måte å vise at slike som han ikke skal ha noe makt over oss. Når vi små nordmenn gjør sånt som å gå i rosetog eller synge barnesanger som faktisk symboliserer mye mer enn bare noen ord i en sang.... ja, da hyler bim-bertene om hvor flaut det er osv. osv. Opp gjennom historien (som samme bim-berter tydeligvis ikke akkurat er veldig beleste på) så er slike ikke-vold-protester faktisk blitt hyllet. Mange år etter de døde blir fremdeles Martin Luther King og M. Gandhi fredfylte handlinger for å skape positive endringer for sine medmennesker hyllet. Nå velger nordmenn samme ikke-voldelige markering for å vise hvilke verdier vi ønsker i samfunnet vårt - og da er det plutselig flaut for mange av bim-damene?!?! Det eneste flaue er måten enkelte av bim-damene uhemmet kritiserer når de ikke en gang er fullt informert om det som skjer og faktiske data. De som enkelt og greit sier dette ikke er noe de ville vært med på, og som bare konstaterer at de ikke synes om rosetog/sang - det er greit, ulike meninger respekteres. Men de andre krakilske bim-damene... de er det eneste som er flaut med dette.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #125 Skrevet 26. april 2012 (VG Nett) Psykiatrispesialist Thor Kvakkestad mener følelsene har tatt overhånd når man arrangerer «Barn av regnbuen»-allsang mot massedrapsmannen Anders Behring Breivik (33). VG Nett følger Terrorangrepet 22. juli - Rettssaken Kvakkestad var i debattprogrammet Sytten Tretti på P4 svært kritisk til de titusener av nordmenn som deltok i allsangen mot Breivik. - Man har gått for langt når man arrangerer allsang mot en drapsmann. Da har følelsene har tatt overhånd. Vi må ta en debatt om disse følelsene og det hatet som har bygget seg opp i det norske folk, utdyper Kvakkestad til VG Nett. VIL HA DEBATT: Spesialist i psykiatri og klinikkoverlege Thor Kvakkestad. Foto: Privat Initiativtaker Lill Hjønnevåg har tidligere uttalt at markeringen først og fremst var en hyllest til ofrene og alle de berørte 22. juli. Men hun sa også at det handlet om å ta tilbake sangen som «Breivik hadde tråkket på». Psykatrispesialist Kvakkestad understreker at de pårørende og berørte selvfølgelig skal ha minnemarkeringer sammen, og han forstår at andre også har behov for å vise følelser og ha samhold. VGTV:Her syner minst 40.000 «Barn av regnbuen» - Psykotisk ytring Han peker på at Breiviks utsagn om Lillebjørn Nilsen og «Barn av regnbuen» i forrige uke kan ha kommet fra en sinnslidende person. - Er det slik at han er psykotisk, slik som den første sakkyndigrapporten har konkludert med, så er det sannsynlig at det han sier er psykotiske ytringer. Og da lurer jeg på hva vi egentlig holder på med, når vi har en protestaksjon der regjeringen er representert med kulturministeren, sier Kvakkestad til VG Nett. Han sammenligner allsangen med et strafferedskap som ikke har blitt brukt i Norge siden 1800-tallet. FIKK HøRE OM ALLSANGEN: Anders Behring Breivik (33) ble fortalt om allsangen i Oslo og flere andre byer torsdag. Han skal ikke ha reagert spesielt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix - Dette er som en gapestokk som er pakket pent inn. Det å møte opp utenfor Oslo tinghus og synge der, det blir som en gapestokk. Det er dommerne og retten som skal dømme Breivik, ikke folket. - Humanisme, ikke hat Kvakkestad mener folk må ta inn over seg at Breivik kan bli kjent utilregnelig av retten når avgjørelsen faller i sommer. - Hvis det viser seg at denne mannen er psykotisk skal han møtes med humanisme, ikke en hatholdning. Dette er en debatt jeg tror vi er nødt til å ta. Skulle han bli kjent utilregnelig må vi akseptere det, noe jeg ikke tror det norske folk foreløpig ikke er klare for, sier Kvakkestad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå