Gå til innhold

Ny kjæreste og et stort problem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den mannen har du det heilt klart best utan!!

Det er langt frå normalt å sparke og spytte, sjølv om ein kan vere sint. Du har jo sjølv vore i situasjonen hans, berre at du var blitt smitta (noko det er svært lite sansynleg at han er)

Når eg les nokon av svara du får her inne, så forstår eg at du skifta jobb etter at det vart kjent at du var smitta, sjølv om eg trudde verda var kome litt vidare enn for 20 år sidan. Heldigvis har iallefall medisinen kome svært mykje lengre på desse åra! :)

Lukke til vidare i livet, håpar kjærleiken snart bankar på døra att :)

Klem

Og håper at hun neste gang forteller kjæresten om smittet FøR hun har sex med ham. Jeg har ingen fordommer mot HIV-smittede overhode. Men jeg har fordommer mot folk som begår straffbare handlinger og utsetter andre for smitte uten at andre kan beskytte seg. Hadde du fortalt ham med en gang at du var smittet, så kan det hende at han avsto fra sex med deg. Så du har faktisk lurt ham til å ha sex med deg. Dessverre.

Dette trudde eg vel var kome så klart fram i dei andre innlegga her, så eg ikkje trong å gjenta det.

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Du skjønner det, at her inne må vi gjenta alt til det kjedsommelige, alle må helst få skrive akkurat det samme i flere dager. Til tross for at hovedinnleggeren for leeenge siden har sagt at hun er angrende og at vi alle andre har rett og hun tar feil. Sånn generelt.

Skrevet

Jeg synes dette er en veldig ekkel sak og noen av kommentarene her skremmer meg. Når er det ok å slå noen? Vi bor i Norge ikke sant? Jeg blir helt oppgitt merker jeg. Håper det ordner seg for deg HI. Det du gjorde var galt og det har vel blitt sagt hundre ganger nå men det er en unik situasjon som er vanskelig for andre å forstå. Hvis du sier at du har HIV med engang kanskje du aldri får opplevd nærhet? Hvem vet. Lykke til. Og dere som sier at det er menneskelig reaksjon å sparke og slå. Vi er 2012, ikke middelalderen.

Skrevet

Jeg synes dette er en veldig ekkel sak og noen av kommentarene her skremmer meg. Når er det ok å slå noen? Vi bor i Norge ikke sant? Jeg blir helt oppgitt merker jeg. Håper det ordner seg for deg HI. Det du gjorde var galt og det har vel blitt sagt hundre ganger nå men det er en unik situasjon som er vanskelig for andre å forstå. Hvis du sier at du har HIV med engang kanskje du aldri får opplevd nærhet? Hvem vet. Lykke til. Og dere som sier at det er menneskelig reaksjon å sparke og slå. Vi er 2012, ikke middelalderen.

og da er det greit å utsette andre for smitte??? At du ikke får opplevd nærhet? Så mannfolk som er uheldig med utseende og ikke får napp, skal de sjenke og voldta kvinner, ellers kan de kanskje aldri oppleve nærhet? (ja, jeg vet jeg setter det på spissen, men viss likhet er det). Den som har diabetes må finne seg i å avstå fra diverse matvarer. En som har Crohns må ofte avstå fra sosiale arrangementer og kanskje til og med jobb. En som har amputert fot kan ikke bli danser, uansett hvor mye han/hun vil. Det er IKKE greit å lure andre for å få noe selv! Livet er urettferdig. Når man har vært så uheldig og ha fått HIV, så er det klart at muligheter for å finne kjæreste og sexpartner blir betydelig innskrenket. Det er synd, men det er ikke greit å bryte loven for å få seg noe. Overhode ikke.

Det er ikke OK å slå noen, men når HI skriver at han gjør det fordi hun, som hennes mor, ikke har "teft" på menn, så vitner det om at hun ikke forstår problemet helt?

Skrevet

For meg virker det som hun virkelig er en sånn looney-magnet. 1.første gang de hadde sex sjenket han henne full. 2. Vanskelig å si nei fordi han er seksuelt pågående 3.Han lå med henne når hun sov!!! Er dette vanlig oppførsel? Det var ikke en overraskelse for meg at han slo for å si det sånn. Og nei, hun har ikke spesielt god teft på menn.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

For meg virker det som hun virkelig er en sånn looney-magnet. 1.første gang de hadde sex sjenket han henne full. 2. Vanskelig å si nei fordi han er seksuelt pågående 3.Han lå med henne når hun sov!!! Er dette vanlig oppførsel? Det var ikke en overraskelse for meg at han slo for å si det sånn. Og nei, hun har ikke spesielt god teft på menn.

Ja oj, hun har hatt EN dårlig mann i sitt liv (som vi vet om), jeg er enig i at hun er en skikkelig looneymagnet ja...dust!

Skrevet

Ærlig talt, når ble det å sparke og spytte på folk lov? Jeg skjønner at han ble sinna, men det er sikkert mange av de som skyter kona si som også var sinna - det er ikke mer lov å utøve vold av den grunn vel?! Blir rett og slett sjokkert over enkelte svar her. Tror også HI har skjønt at det hun har gjort var galt, og hun angrer.

Skrevet

Hi får svi

Dib-damene vil salt i sårene gni

hilsen oppgitt

Skrevet

Hvordan går det? Har han trua deg noe mer? Håper det går bra med deg!!!

Skrevet

Man er vel strengt talt utsatt for potensiell smitte når man har sex ubeskyttet med ukjent eller lite kjent person. å spytte å sparke en person ned er uansett ikke akseptert.

Finnes langt værre seksuelt overførbare sykdommer, som er langt mer smittsomme en medisinert HIV.

Sist jeg leste om HIV hadde nyere studier vist at sjansen for smitte ved kjent HIV-positiv uten beskyttelse var 0.5% pr gang. Forutsatt at alle slimhinner var inntakte og samleiet var vaginalt mellom mann og kvinne. Enda lavere om kvinnen var den HIV-positive.

HI har erkjent at hun har gjort noe dumt og forstår sinnet hans. Nå må ikke dere dibbere som langer ut mot henne, glemme at hun er et menneske med følelser.

å leve med HIV er ikke enkelt på grunn av all stigmatisering. Jeg er nesten sikker på at det sitter noen der på andre siden av skjermen med den oppfattning av at HI er ekkelt, skitten etc etc. på grunn av hennes sykdom. Sykdommen er ikke henne, det er en del av henne. Det skal ikke være nødvendig å definere HI med HIV.

Synes mange av dere er direkte fæle og ekle.

Håper du finner kjærligheten som ser deg og ikke sykdommen din HI! Det fortjener du, så vel som alle andre. Ikke glem det, a! :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Så fint skrevert! Jeg slenger meg på den! Og så er vi enda flere som sitter på andre siden av skjermen som skjønner at HI sikkert er ei knakande kjekk dame, som har tusenvis av andre, viktigere, og bedre egenskaper, enn å inneha et virus (som nok er vanligere enn Kari Nordmann liker å tro). ;-)

Skrevet

HI

Det er noen her damer som rett og slett er fantastiske og reflekterte! Og noen ikke. Jeg har ikke tenkt å involvere meg med noen med det første. Og da kommer jeg til å si ifra og håpe at han tør å elske meg til tross for sjukdommen min. Eksen min skal ta testen og jeg får egentlig bare vonde meldinger fra ham. Han fortsetter med truslene men jeg merker at jeg ikke orker å bry meg så mye lengre. Jeg har aldri hatt en kjæreste før fordi innen jeg rekker det har de forduftet i sola. Og alltid etter at jeg har fortalt om hiv. Det gikk veldig fort med det siste forholdet og jeg var ruset på kjærlighet. Og veldig dum. Har sjukmeldt meg inntil videre og er på jakt på ny jobb. Orker ikke å jobbe med den tufsen. Alt godt.

Skrevet

Vil bare si lykke til videre HI! :-) Det kan ikke være lett å leve med HIV og de fordommene det medfører. Men det fins snille menn som ser forbi dette og som vil elske deg uansett - det er bare ikke bestandig så enkelt å finne han....

Skrevet

dette burde du informert om før dere hadde samleie første gang.. en kondom kan sprekke, væske kan komme inn fra toppen av kondomen osv..

det er straffbart, og ikke informere!!

så ja.. jeg ville fortalt det.

synest det er litt risky og leke med andre sin skjebne..

Skrevet

hadde min type fortalt at han hadde hiv.. uten å si i fra..hadde trolig jeg også spyttet han i tryne og dratt til han...

og annmeldt han på flekken,,

Skrevet

Sier ganske mye om deg når du skriver slike ting.

Skrevet

Må bare si at jeg syns igrunn HI har fått fine svar her.

HIV er en farlig sykdom og selv om de fleste kan leve lenge med det fins det også de kroppene som ikke takler sykdommen godt. At folk er livredde for potensielt dødelige sykdommer finner jeg helt naturlig. Syns derimot det er ufint komme med uttalelser # 116 kommer med myntet på #115.

Som mor, eller forelder rettere sagt(med tanke på likestillings-dib) og menneske som lever i dette samfunnet syns jeg det er helt på sin plass at HI også får noen moralprekener. Noen sier "ja hun har sikkert tatt poenget nå", men burde hun strengt tatt ikke tatt det med en gang hun fikk diagnosen? Andre sier at folk er fordømmende siden de har lite kunnskap om sykdommen. At de ikke vet hvor vanskelig det er å bli smittet. Spør du meg er det vel heller HI sin mangel på kunnskap en bør sette spørsmål ved. Syns uansett det blir feil å forvente at mannen i gata skal ha mer kunnskap om sykdommen enn personen som er syk.

Hadde jeg blitt fortalt noe slikt av en kjæreste hadde jeg antagelig begynt le. Det er slik jeg reagerer ofte på alvorlige ting. Helt latterlig reaksjon men etter jeg hadde roet meg hadde det nok kommet noen kraftsalver og skal ikke se bort fra at jeg hadde langet ut mot han. At noen mener dette sier mye om meg, og nærmest får det til å høres ut som det er verre enn det HI har gjort er hårreisende!

Det fins mennesker med denne, og andre sykdommer som er hevngjerrige og de kan skade mange. At de tar ansvar for egen og andre sin helse burde være en selvfølge.

Jeg har både gutt og jente og kan love dere at det antagelig hadde blitt mere månelyst om en av deres fremtidige kjærester hadde kommet med en slik sjokkbeskjed. Om noen ekstra formaninger her inne til HI kan føre til at hun bruker mer vett neste gang så er det jammen verdt det.

Skrevet

Det Hi gjorde var fryktelig og lovstridig. Utifra kommentarene er det stor enighet om det. HI vedgår dette og anerkjenner skyld! Problemet mitt er når folk synes det er greitt og mennesklig å slå ned andre! Det er lov å bli forbanne, skrike og føle alle de desperate følelsene som finnes etter en slik beskjed. Men det er ikke lov å slå. Så enkelt er det.

Skrevet

så siden hun angrer på at hun gjorde noe som var ulovlig og lovstridig så er allt greit..

at hun annerkjenner skyld.. så er allt greit?

men at noen slår det er ikke greit?? helt ærlig, det HI gjorde er tusen ganger verre..

hun utsatte en annen person for HIV..

Skrevet

Han kan anmelde henne og få henne fengslet. Det er det vi har et rettsapparat til. Hun har begått et alvorlig lovbrudd. Det er straffen hennes. Han har ingen rett til å slå henne ned. Hvis det er lov trenger ikke vi et lovverk som beskytter borgere mot denslags oppførsel. Det er ingen som sier at det hun gjorde er greitt. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig.

Skrevet

jeg hadde annmeldt henne på flekken, fy søren for et bedritent menneske .. tenk så redd den mannen er da.

Skrevet

Vet dere hva dere refererer til når dere snakker om en "straffbar handling" ?

Den såkalte "HIV-paragrafen" som er omdiskutert og mulig på vei ut av lovsystemene våre.

Dessuten, å bli dømt for UAKTSOM handling ifh til smitte det må bunne i at HI har vært uaktsom. Det har hun ikke. Hun har brukt beskyttelse.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/klager-inn-hiv-paragraf/

Litt om hva som menes med å utsette personen for potensiell smitte:

http://www.hivnorge.no/id/248

Greit å vite, før man harselerer rundt med hva, og om, ditt og datt!

Er ikke ulovlig å ha sex, selv om man har HIV.

Skrevet

ikke ulovlig nei... men pliktig til å informere før en har sex..

Skrevet

Vet dere hva dere refererer til når dere snakker om en "straffbar handling" ?

Den såkalte "HIV-paragrafen" som er omdiskutert og mulig på vei ut av lovsystemene våre.

Dessuten, å bli dømt for UAKTSOM handling ifh til smitte det må bunne i at HI har vært uaktsom. Det har hun ikke. Hun har brukt beskyttelse.

http://www.dagensmed...n-hiv-paragraf/

Litt om hva som menes med å utsette personen for potensiell smitte:

http://www.hivnorge.no/id/248

Greit å vite, før man harselerer rundt med hva, og om, ditt og datt!

Er ikke ulovlig å ha sex, selv om man har HIV.

Så du, Gråsonen, hadde synes det var greit at din nye kjæreste "glemte" å informere deg om HIV-smittet sitt før dere har hatt sexliv i en stund, men brukte kondom? DU hadde ikke blitt redd for å kunne være smittet, og ikke ansett dette som et svik? Jeg hadde IKKE gått inn i seksuelt forhold med en HIV-smittet person, dessverre. Fordi jeg har eneansvaret for 2 stk barn og vil ikke utsette meg for dødelig smitte. Det er noe jeg gjerne vil bestemme selv. Så når personen VET at han/hun har HIV, kan ikke denne personen få noen til å ha sex med seg på gale premisser. Jeg vil gjerne velge selv om jeg vil utsette meg for smitte eller ikke. Kondom er ikke 100% sikker, og man kan bli smittet ved oralsex. At HIV Norge tolker loven annerledes enn Høyesterett, som er vår høyeste rettsinnstans, er deres eget problem. Lover skal tolkes av lovgivende, utøvende og dømmende makt. Ikke av en frivillig organisasjon som tar parti.

Skrevet

All sympati til HI,men jeg kan ikke hjelpe for å skjønne mannen i denne historien også.Ikke at jeg dermed skjønner reaksjonen hans.For den var langt over grensen.

Men hvem i alle dager kan inngå et seksuelt forhold uten å informere om en slik ting som hiv?Det er et vanvittig brudd på tillit og respekt.

Masse lykke til HI,jeg håper du finner en mann som klarer å leve med diagnosen din,for i dag er ikke hiv den samme sykdommen som tidligere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...