Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Jeg dro til syden på jentetur da jeg var sytten år gammel. Der møtte jeg en helt utrolig kjekk fyr som jeg lå med. Jeg var veldig ung og veldig dum. Vi brukte ikke kondom dessverre. Nå må jeg betale dyrt for det. Jeg blei smitta av hiv og går på medisiner for dette. Prognosen min er god og det er ingenting som tilsier at jeg kommer til utvikle fullt syndrom. Dette har jeg holdt skjult for de aller fleste bortsett fra de nærmeste. Det har vært veldig tøft til tider og jeg er mye redd for fremtida. Jeg har ikke involvert meg i andre i alle disse årene av frykt for å såre meg eller andre. Jeg begynte i en ny jobb og der møtte jeg min nåværende kjæreste. VI ble stormforelska i hverandre med en gang. Vi har en knallsterk kjemi og har det fantastisk seksuelt. Jeg bruker ALLTID kondom det er ikke snakk om noe annet. Som oftest suger jeg bare ham slik at det ikke skjer noe mer der nede. Men nå vil han at jeg skal bruke p-piller slik at han komme i meg men da må jeg fortelle hemmeligheten min. Hva skal jeg gjøre! Han kommer sikkert til å gjøre det slutt! Jeg er så forelska i ham og vil ikke mista ham! Jeg vet det høres så tåpelig ut å ikke fortelle allerede i starten men nå har det gått for langt. Jeg er redd jeg har gått over en grense jeg ikke burde ha gått over. Hva gjør jeg?
Liv & Røre Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Du forteller han sannheten og håper at kjærligheten er sterk nok.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Det er straffbart å ikke informere om slike ting og blir han smittet så kan du straffes for det. § 155: « Den som med skjellig grunn til å tro at han er smitteførende med en allmennfarlig smittsom sykdom, forsettlig eller uaktsomt overfører smitte eller utsetter en annen for fare for å bli smittet, straffes med fengsel i inntil seks år ved forsettlig overtredelse og med fengsel i inntil tre år ved uaktsom overtredelse. Medvirkning straffes på samme måte».
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 HI Jeg føler vel at jeg har brutt tiliten hans allerede. Føler meg som en overgriper. Aldri møtt noen som ham...
Gjest Heartbroken Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Hvis du vil fortsette forholdet har du bare en ting å gjøre, det bet du nok godt selv. Du har tatt en enorm sjans med å unnlate å fortelle han om diagnosen din, og får håpe han er av den forståelsesfulle sorten. Du har faktisk brutt norsk lov i tillegg til tilliten til kjæresten din. Ønsker deg lykke til i det du må gjøre nå!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Du forteller han det og legger vekt på at du er veldig nøye med bruk av kondom, nettopp for at han ikke skal bli utsatt for smitte. Hvis han elsker deg så kommer dere gjennom det, men du må gi han tid. Det kommer til å ta mer enn bare et øyeblikk å fordøye dette for han...
LoveDove Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 #3 har helt rett og dette har vært fryktelig korttenkt av deg. Når det er sagt så skjønner jeg at dette er veldig vondt for deg, og jeg forstår at du ikke har ment å gjøre ham vondt... Dessverre er det ikke annet å gjøre enn å si det som det er og håpe på det beste. P-piller eller ikke, du må si sannheten med en eneste gang. I tillegg må han teste seg, for du vet faktisk aldri. Lykke til! Jeg holdt faktisk på å gjøre samme blemma i syden som 16-åring, men tok til fornuften før det gikk for langt.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Det er sikkert ikke dette du har mest lyst til å høre, men jeg skriver det likevel: Om jeg hadde fått meg ny kjæreste som jeg hadde hatt sex med og etter sexen fikk vite at han var HIV-smittet så ville jeg eksplodert! Satan jeg ville blitt forbanna!!!! Du ble selv smittet av en som ikke sa noe og så risikerer du å gjøre det sammen mot noen andre?? Kondom er ikke Fort Knox, det vet vi alle. SKAM DEG!! å utsette andre for en potensiell dødelig sykdom! Hadde du vært min kjæreste hadde jeg kasta deg på hue og ræva rett og og JA, jeg hadde anmeldt deg!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 Tror dama veit at det ikke er greit, men hun spør hva hun skal gjøre nå, ikke hva hun skulle gjort til å begynne med...
NormaJean Skrevet 28. februar 2012 #10 Skrevet 28. februar 2012 Først, utrolig trist at du fikk HIV. Men, selv om HIV faktisk er utrolig LITE smittsomt, så har du gjort noe utrooolig dumt ved å inngå seksuell kontakt med en person som ikke er informert om din diagnose. Jeg sier ikke dette for å legge sten til byrde, men din behandler må jo ha hatt samtale med deg rundt dine forpliktelser til å informere seksualpartnere? Du er lovpålagt å fortelle om dette, og det er en god grunn til nettop det. Nå er jo "skaden" skjedd og ditt ENESTE alternativ er å i rolige former fortelle han sannheten uansett hvor ubehagelig det kommer til å bli. Mine antagelser er at han ikke kommer til å ta det så greit som du håper. En ting er å utsette seg for en risiko av egen fri vilje, en annen er å oppleve at noen tar det valget for deg.... Her har du begått et stort overtramp og det vet du jo selv utifra det jeg leser. Igjen, jeg skriver ikke dette for å få deg til å føle deg ekstra ille, men som helsepersonell blir jeg fortsatt like overrasket over å høre om personer med kjente smittsomme sykdommer som velger å sette seg selv foran andre. Hadde du feks valgt å inngå ett forhold som ikke involverte seksuell kontakt for å så informere han når det føltes riktig så hadde hatt min fulle sympati, men det du har gjort her er i mine øyne ett grovt, grovt overtramp. Men lykke til, håper at samtalen du må ta er av den rolige og fornuftige sorten hvor det er mulighet for at dere to som par kan greie å jobbe dere igjennom denne "avsløringen"
♥Nemi♥ Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 Fortell ham, og håp på det beste! Jeg ville blitt skremt om jeg hadde fått en slik beskjed:/
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 HI Ja jeg har vært veldig veldig dum. Jeg og kjæresten jobber sammen også. Forrige jobben slutta jeg i fordi noen fant ut jeg hadde hiv og sladra det videre. Jeg synes det var så ubehagelig at jeg sluttet og var sjukemeldt pga psykiske årsaker i lang tid. Jeg har havnet i dette uføret delvis pga en kveld med for mye alkohol. Kjæresten min helte i glasset hele kveld og var veldig på. Jeg lot dessverre meg presse men fikk forlangt kondom. Jeg skulle jo bare sagt nei men han var så fin og jeg var helt utsultet på komplimenter. Etter det var det unaturlig å ikke ha sex. Og som sagt det er alltid sikker sex. Det har gått så fort.
Gråsonen Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Svært uheldig at du har fått HIV! Er du under behandling? Vet du din virusmengde ? Uansett, jeg skjønner deg godt! Meget stigmatiserende sykdom. Du er da ikke noe mindre verdt selv om du har en smittsom sykdom! Du er et velfungerende menneske med dine egne kvalifikasjoner og mestringer. Og som hvilket som helst annet menneske her i verden så fortjener du kjærlighet, ubetinget kjærlighet! Med kjærlighet kommer respekt. Med respekt kommer ærlighet. Dvs du vil ikke kunne oppnå ubetinget kjærlighet uten å være ærlig med din kjæreste. Du er pålagt til å informere han. Mennesker rundt har retten på sin side til å informere han. Dvs de kan ikke straffes for å informere han, eller oversatt du kan ikke anmelde noen for å ha gitt din kjæreste den informasjonen. Er det ikke bedre at han får vite det fra deg ? Personlig ville jeg ikke tatt det så ille som andre skisserer. Jeg vet ikke om det har å gjøre med min kunnskap om sykdommen eller om det bare er min personlighet. Uansett, han fortjener å få vite det og elefanten i rommet vil bare legge på seg mer og mer jo lengre tiden går!
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 HI Har hatt fine verdier av t-cellene mine stort sett. Har rundt 500 celler/mm3, går på antivirale medisiner da legen min synes det er best. jeg har ikke noe grunn til å frykte tidlig død enn f.eks en med diabetes. Jeg har ikke vært mer syk enn andre egentlig. Kanskje i sjela av og til...
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #17 Skrevet 29. februar 2012 Ordet "hiv" er nok for mange et skremmende begrep. Kanskje du kan minimere skadene ved å bruke andre ord og uttrykk først? Vet ikke helt hva det skulle være, jeg tenker bare litt høyt. Jeg forstår tankegangen din (eller mangelen på den), det kan ikke være noe lett å finne det rette tidspunktet å fortelle noen du er forelska i noe sånt. Hvis man forteller det før det blir for seriøst, så er sjansen stor for at de ikke blir godt nok kjent med deg til at det ikke er det de tenker mest på, og hvis man venter for lenge så går det gjerne for langt og man får tillitsbruddproblematikken. Men for all del - vær ærlig, og ikke forvent deg mye forståelse den nærmeste tiden etterpå. La han heller få rase fra seg og så ta kontakt med deg igjen når han har roet seg.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #18 Skrevet 29. februar 2012 Har du barn, HI? Siden du henger her inne mener jeg....? Men ja, du må fortelle ham det. Du burde gjort det allerede før dere hadde sex. Dette er helt vilt å holde skjult. Mulig at risikoen for smitte er minimal, men det får være opp til ham å avgjøre om han vil ta den risikoen.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #19 Skrevet 29. februar 2012 Det er ulovlig å ha sex med noen (selv med kondom) uten å opplyse om at man har HIV FØRST. Det skal være HANS valg om han Ønsker å ta risikoen ved dette. Det er ingen plikt i Norge til å sjekke seg for alt mulig mellom hver partner, men så lenge du VET at du har det, har du plikt til å informere om det FØR dere har sex. Forstår ikke hva folk tenker med.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #20 Skrevet 29. februar 2012 Sorry, dette tror jeg ikke noe på... Noen på jobben din fikk vite at du har hiv, så derfor sluttet du? Mens kjæresten som også jobber der vet det ikke? For dumt.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #21 Skrevet 29. februar 2012 Sorry, dette tror jeg ikke noe på... Noen på jobben din fikk vite at du har hiv, så derfor sluttet du? Mens kjæresten som også jobber der vet det ikke? For dumt. Det var den forrige jobben der hun SLUTTET som hun skriver om. Kan du ikke lese? Kjæresten jobber vel på hennes NYE jobb der ingen vet at hun har HIV. Hva som er for dumt her?
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #22 Skrevet 29. februar 2012 Det er ikke så vanlig at man hører om hiv. Legen min har frarådet meg om å være åpen om det pga den psykiske belastningen sykdommen medfører. Nei jeg har ikke barn men jeg passer ungene til søstra mi når hun trenger avlastning (alenemor). Jeg googlet om bleieutslettog kom til denne siden. Jeg er innom av og til for å få tips og lese innlegg. Håper ikke det er forbudt
Mamma`n til turbo Skrevet 29. februar 2012 #23 Skrevet 29. februar 2012 Jeg var involvert med en mann i over to som visste at han var hiv smittet uten å informere meg. Vi hadde tidvis ubeskyttet sex. Jeg visste ingenting om dette før jeg fikk en Tlf fra en av kameratene hans som kunne fortelle at mannen var arrestert for å være hiv smittet og ha sex uten å informere om dette. Etter å ha kommet gjennom de første dagene i sjokk og gjennom både tester og hurtig tester som heldigvis hadde ett negativt resultat, var følelsen av svik ubeskrivelig. Dette sliter jeg med den dag idag. Ditt tilfellet er jo langt fra det samme da, ut ifra det du beskriver, kun har skjedd med han og med beskyttelse. Uansett, så er det ett stort overtramp og du bør informere han om det så fort som mulig. Jeg skjønner at det må være en ufattelig burde å være smittet men du har overhode ingen rett til å dra andre inn i en situasjon hvor det er en risk, uansett hvor liten, til å bli smittet. Min tidligere elsker sitter nå i fengsel, han ble dømt til 4 år for sex med 13 kvinner uten å ha informert om diagnosen sin. Håper det går den veien du ønsker og en god klem til deg:-)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 29. februar 2012 #24 Skrevet 29. februar 2012 Du trenger ikke være åpen om dette til alle og enhver, men av hensyn og respekt for de du er nærmest OG de du potensielt utsetter for risiko så må du fortelle om dette. Jeg hadde ikke tatt det særlig pent om jeg fikk vite i etterkant av sex at vedkommende har hiv (eller andre seksuelt overførbare sykdommer). Jeg er kanskje av den hissige typen, men jeg hadde flydd i taket. Det er ikke ditt valg å ta å skulle velge at andre har sex med noen som har hiv! Du Må fortelle, uansett hvor ubehangelig det måtte komme til å bli. Det er din plikt, både juridisk og moralsk. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #25 Skrevet 29. februar 2012 HI Jeg SKAL fortelle ham det. Jeg vet ikke bare hvordan. Jeg ser for meg at han kan bli veldig sint. Jeg bare håper at han ikke forteller det til folk på jobben. Jeg må vel slutte en gang til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå