Gå til innhold

Ny kjæreste og et stort problem.

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Uff :-(

Kanskje han tenker litt annerledes når han får summet seg litt, kommet over det verste sjokket...eller ikke, og da har du lært en viktig lekse til neste gang kjærligheten banker på døra. For det kommer den til å gjøre, slapp av :-)

Vær med familien din nå, samle krefter og plei deg selv. Skjønner at det ikke er enkelt. Klem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burder ha fortalt han det FØR du hadde sex med han!!!

Skrevet

Du burder ha fortalt han det FØR du hadde sex med han!!!

Akkurat det tror jeg HI har skjØnt for lenge siden.

Skrevet

Klem til deg <3

Skrevet

Føler med deg HI! Men jeg tror ikke det er bare meg som lurer. Ble du anmeldt av ham? Hva sa han for noe? Tror du det er håp for dere?

Skrevet

i beste fall så håper jeg at han kun gjorde det slutt og ikke er smitttet, og at du slipper anmeldelse og offentlig uthenging.

det hadde nemlig jeg gjort om noen gjorde dette mot meg.

Skrevet

#81 Du ville ha hengt henne ut. Stor empati på deg, ja.

Du har min medfølelse, HI. Men jeg forstår jo reaksjon hans. Jeg ville også ha flykta bort, for å tenke over det. HIV er jo noe av det skumleste man vet om. Særlig når man ikke har nok info.

Håper du finner en som takler dette:-)

Skrevet

Klem til deg hi!!! Sikker på di finner en mann som vil elske og leve med deg til tross av sykdommen ditt... Men tror det er en forutsetning at du er ærlig i utgangspunktet. Det er ikke sikkert folk er så fordomsfulle og uvitende som du frykter:-)

Skrevet

Sender deg en stor varm klem HI - du vil finne ut av hvordan du skal håndtere dette fremover, kanskje ved å snakke med andre i samme situasjon. Finnes det samtalegrupper for unge HIV-smittede som du kunne deltatt i? Her vil man ha taushetsplikt overfor hverandre og det som tas opp i gruppa. Det er flere som er i din situasjon der ute og sammen står man sterkere.

Skrevet

HI

Kjære dere.

Takk for svar og innspill. Det er en lettelse å ha fortalt ham til tross for alt som skjedde i etterkant. Han er ikke den engelen jeg trodde han var. Jeg har visst like god teft på menn som min mor. Det er visst arvelig. Jeg vil komme meg vekk siden han truet meg. Jeg skjønner han godt, jeg har satt helsa hans i fare.

Skrevet

HI

Kjære dere.

Takk for svar og innspill. Det er en lettelse å ha fortalt ham til tross for alt som skjedde i etterkant. Han er ikke den engelen jeg trodde han var. Jeg har visst like god teft på menn som min mor. Det er visst arvelig. Jeg vil komme meg vekk siden han truet meg. Jeg skjønner han godt, jeg har satt helsa hans i fare.

Hva truer han med? Altså, hvis han truer med anmeldelse, så har han rett til det. Du har brutt loven ved å sette helsen hans i fare. Hvis han truer med noe annet, er det ulovlig fra hans side. Men forståelig. Ingen blir "engel" når man blir fortalt at man kanskje er blitt smittet av dødelig sykdom når den som er smittefarlig visste om det. Er ikke noe å gjøre med at du ikke har "teft" på menn, herregud, hvor dum går det an å bli? Sorry, men ut fra det siste innlegget så har jeg ikke så mye sympati med deg.

Skrevet

Tror til og med jeg som aldri har slått noen i hele mitt liv kunne blitt voldelig i et anfall av angst etter en slik beskjed altså, er ikke sikkert han er så "dårlig mann" selv om han truet deg etter å ha fått beskjed om at du har utsatt han for mulig hiv-smitte med viten og vilje...

Likevel har du min sympati, selv om jeg overhodet ikke er enig i hvordan du har gått frem i forhold til denne mannen.

Håper du kan finne en mann som klarer leve med denne risikoen en dag, ønsker deg alt godt.

Skrevet

For meg hørtes han ikke så engleaktig ut med tanke på at han sjenka deg, fikk deg til sengs og tok seg til rette mens du sov heller. Godt at du er ferdig med det kapittelet i livet ditt, nå har du lært masse, og kan konsentrere deg om framtiden! Masse lykke til fremover :)

Skrevet

Jeg lyver om jeg sier at jeg ikke forstår reaksjonen hans.

Men hjerte mitt blør for deg. Håper du kommer deg ut av denne krisen med hevet hodet.

En ting har du lært, vær ærlig fra dag 1. Med dagens hiv medisiner kan man leve tilnærmet normalt med hiv. Leste for noen mnd siden en flott artikkel i kamille om en hivsmittet dame og kjæresten hennes. Få tak i den og send til ham.

Den beroliger nok en del og tar bort en del av angsten hans.

Skrevet

Dette har nok lite med din evne til å velge menn. Han opplever dødsangst, blir livredd og sint på en gang, og er i tillegg dypt såret over at du med vilje kunne føre ham bak lyset på denne måten, og med vilje utsette ham for en livsfarlig sykdom.

Reaksjonen hans er menneskelig og helt naturlig, ingen vil være en "engel " i tilsvarende situasjon.

Håper han ikke er smittet, at han klarer å tenke klart etter en stund, og at du slipper anmeldelse, eller at han hevner seg ved å spre ryktet på jobb / facebook m.m.

Føler virkelig med deg HI, og skjønner godt at du er skuffet over ham, men prøv å tenke at han bare er menneskelig han også...

Skrevet

Hi

Han sparket meg og spyttet meg i ansiktet. Sa at hvis han hadde blitt smitta ville han drepe meg. Jeg vokste opp en mor som hadde sånne menn i livet sitt til å se at det ikke er første gang han gjør dette. Jeg kan ikke gå til politiet akkurat for jeg har utsatt ham for livsfare selv. På en måte en passende straff? Det var det jeg mente med at han ikke var en engel. Jeg trodde ikke jeg ville få en klem.

Skrevet

Men hvis han oppførte seg sånn, så vet du jo det at han uansett ikke var så snill og grei som du først skulle ha det til.

Mine alarmbjeller ringte jo allerede da du nevnte at han drev og tok seg til rette mens du sov.

Skrevet

Hi

Han sparket meg og spyttet meg i ansiktet. Sa at hvis han hadde blitt smitta ville han drepe meg. Jeg vokste opp en mor som hadde sånne menn i livet sitt til å se at det ikke er første gang han gjør dette. Jeg kan ikke gå til politiet akkurat for jeg har utsatt ham for livsfare selv. På en måte en passende straff? Det var det jeg mente med at han ikke var en engel. Jeg trodde ikke jeg ville få en klem.

Helt normal reaksjon fra en som får vite at han kan ha fått dødsdom. Hvordan hadde du reagert hvis noen kom og fortalte at joa, jeg lot deg ha sex med meg i flere måneder, men glemte å fortelle en liten detalj, det kan hende jeg smittet deg med dødelig sykdom? Det at han truet med å drepe deg er selvfølgelig uakseptabelt, men er sikkert sagt i affekt. Og det at du ikke kan gå til politiet for da kan du havne i fengsel, har du strengt tatt kun deg selv å takke for.

Skrevet

Nå er det faktisk slik at du ikke kan bli straffet så lenge du har sørget for at kondom har blitt brukt, selv om du ikke har fortalt partneren at du er hiv-positiv. Så sånn sett har du ingenting å bekymre deg for. Han ble nok redd ja men jeg hadde anmeldt han om han går videre med dette. Sjanse for at han er blitt smittet er jo forsvinnende liten mtp at han er mann, du går på medisiner samt at kondom er brukt. Som hiv-positiv skal man ikke bli tvunget til å fortelle om diagnosen så lenge man tar forhåndsregler, se side 2 i denne linken: http://lokal.rodekors.no/upload/Aktivt%20valg/HIV%20og%20Aidsdagen/Hva%20er%20egentlig%20paragrafen%5B1%5D.pdf

Skrevet

Nå er det faktisk slik at du ikke kan bli straffet så lenge du har sørget for at kondom har blitt brukt, selv om du ikke har fortalt partneren at du er hiv-positiv. Så sånn sett har du ingenting å bekymre deg for. Han ble nok redd ja men jeg hadde anmeldt han om han går videre med dette. Sjanse for at han er blitt smittet er jo forsvinnende liten mtp at han er mann, du går på medisiner samt at kondom er brukt. Som hiv-positiv skal man ikke bli tvunget til å fortelle om diagnosen så lenge man tar forhåndsregler, se side 2 i denne linken: http://lokal.rodekors.no/upload/Aktivt%20valg/HIV%20og%20Aidsdagen/Hva%20er%20egentlig%20paragrafen%5B1%5D.pdf

Ja, er det ikke typisk da. Ender vel opp med at kjæresten får straff mens HI he går fri og videre til neste kar.

Skrevet

Ærlig talt! Mange dumme kvinnfolk her inne!

Skrevet

Nå er det faktisk slik at du ikke kan bli straffet så lenge du har sørget for at kondom har blitt brukt, selv om du ikke har fortalt partneren at du er hiv-positiv. Så sånn sett har du ingenting å bekymre deg for. Han ble nok redd ja men jeg hadde anmeldt han om han går videre med dette. Sjanse for at han er blitt smittet er jo forsvinnende liten mtp at han er mann, du går på medisiner samt at kondom er brukt. Som hiv-positiv skal man ikke bli tvunget til å fortelle om diagnosen så lenge man tar forhåndsregler, se side 2 i denne linken: http://lokal.rodekor...afen%5B1%5D.pdf

Nope, du blir straffet. Så lenge du velger å ha sex med en person uansett prevensjonsmåte (og ved oralsex kan man også bli smittet), uten å fortelle om kjent HIV-sykdom, er det straffbart. Straffeloven § 155:

"Den som med skjellig grunn til å tro at han er smitteførende med en allmennfarlig smittsom sykdom, forsettlig eller uaktsomt overfører smitte eller utsetter en annen for fare for å bli smittet, straffes med fengsel inntil 6 år ved forsettlig overtredelse og med fengsel inntil 3 år ved uaktsom overtredelse. Medvirkning straffes på samme måte." Altså, uaktsomt å utsette en annen for fare for å bli smittet, er også straffbart. å ha sex med en som ikke vet at du er smittet, er uaktsomt. Kondom er ikke 100% sikker siden den kan sprekke. Så du anonym over, ikke uttal deg om ting du ikke har helt peiling på.

Skrevet

Nå er det faktisk slik at du ikke kan bli straffet så lenge du har sørget for at kondom har blitt brukt, selv om du ikke har fortalt partneren at du er hiv-positiv. Så sånn sett har du ingenting å bekymre deg for. Han ble nok redd ja men jeg hadde anmeldt han om han går videre med dette. Sjanse for at han er blitt smittet er jo forsvinnende liten mtp at han er mann, du går på medisiner samt at kondom er brukt. Som hiv-positiv skal man ikke bli tvunget til å fortelle om diagnosen så lenge man tar forhåndsregler, se side 2 i denne linken: http://lokal.rodekor...afen%5B1%5D.pdf

Nope, du blir straffet. Så lenge du velger å ha sex med en person uansett prevensjonsmåte (og ved oralsex kan man også bli smittet), uten å fortelle om kjent HIV-sykdom, er det straffbart. Straffeloven § 155:

"Den som med skjellig grunn til å tro at han er smitteførende med en allmennfarlig smittsom sykdom, forsettlig eller uaktsomt overfører smitte eller utsetter en annen for fare for å bli smittet, straffes med fengsel inntil 6 år ved forsettlig overtredelse og med fengsel inntil 3 år ved uaktsom overtredelse. Medvirkning straffes på samme måte." Altså, uaktsomt å utsette en annen for fare for å bli smittet, er også straffbart. å ha sex med en som ikke vet at du er smittet, er uaktsomt. Kondom er ikke 100% sikker siden den kan sprekke. Så du anonym over, ikke uttal deg om ting du ikke har helt peiling på.

Og i linken som du viser til sies det at i den ene dommen la retten til grunn at kondombruk ikke fritar for plikt til å opplyse om smitten. At Røde Kors mener at det ikke er hold i denne påstanden, er irrelevant siden de verken er jurister eller lovgiver, og ikke rette instans til å tolke lovteksten og dommen.

Skrevet

Den mannen har du det heilt klart best utan!!

Det er langt frå normalt å sparke og spytte, sjølv om ein kan vere sint. Du har jo sjølv vore i situasjonen hans, berre at du var blitt smitta (noko det er svært lite sansynleg at han er)

Når eg les nokon av svara du får her inne, så forstår eg at du skifta jobb etter at det vart kjent at du var smitta, sjølv om eg trudde verda var kome litt vidare enn for 20 år sidan. Heldigvis har iallefall medisinen kome svært mykje lengre på desse åra! :)

Lukke til vidare i livet, håpar kjærleiken snart bankar på døra att :)

Klem

Skrevet

Den mannen har du det heilt klart best utan!!

Det er langt frå normalt å sparke og spytte, sjølv om ein kan vere sint. Du har jo sjølv vore i situasjonen hans, berre at du var blitt smitta (noko det er svært lite sansynleg at han er)

Når eg les nokon av svara du får her inne, så forstår eg at du skifta jobb etter at det vart kjent at du var smitta, sjølv om eg trudde verda var kome litt vidare enn for 20 år sidan. Heldigvis har iallefall medisinen kome svært mykje lengre på desse åra! :)

Lukke til vidare i livet, håpar kjærleiken snart bankar på døra att :)

Klem

Og håper at hun neste gang forteller kjæresten om smittet FøR hun har sex med ham. Jeg har ingen fordommer mot HIV-smittede overhode. Men jeg har fordommer mot folk som begår straffbare handlinger og utsetter andre for smitte uten at andre kan beskytte seg. Hadde du fortalt ham med en gang at du var smittet, så kan det hende at han avsto fra sex med deg. Så du har faktisk lurt ham til å ha sex med deg. Dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...