Gå til innhold

"Utstøtt" av barselgruppa :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud for noen damer du har møtt på HI!

Er selv 23 år, og yngst i barsellgruppa mi, jeg har ikke førerkort, og har dårlig økonomi + at jeg er gravid på ny. Jeg er ikke så ofte med på samlingene, er med når jeg kan, men det er ofte problematisk i forhold til å skulle komme seg fra a til b, jeg eier ikke energi pga en sønn som sliter med tenner, også er det svangerskapet som tar noe veldig på for meg, og eneste jeg kan by på når jeg holder treffene er noen hjemelagde kaker.

Men alle på gruppa blir invitert uansett, tror nok de andre finner meg noe kjederlig, jeg har ingen interesser som dem, jeg har ingen jobb å skulle gå tilbake til, jeg er ikke at tur menneske osv osv, jeg er også veldig stille og beskjeden av meg, da jeg ikke er noe flink i sosiale handlinger (sliter med sosial angst).. Uansett blir alle invitert til treff, de utelukker meg aldri, enda jeg ganske sjeldent deltar.

Synes det er utrolig dårlig oppførsel av den gruppa, se deg fornøyd med å være kvitt de du, og test deg på åpenbarnehage, babysang ol :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som veldig rar og uhøflig oppførsel av de andre i gruppen. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke kontaktet de noe mer. Prøv heller å ordne deg en egen gruppe via dinbaby eller en annen mamma/babyside.

Jeg skjønner godt at dette er leit for deg. Håper du greier å bli sint og irritert i stedet for å bli lei deg. Da blir du fortere ferdig med det.

Meld deg ut av facebook gruppen. Hvorfor prøve å henge med noen som har allergi for folk som er yngre enn seg selv. Jeg vet enkelte irriterer seg over at unge mødre kommer lettere i form igjen etter fødsel osv. Det kan være noen av de har vært misunnelige på deg for noe.

Lykke til videre i livet.

Skrevet

Det har tydelig ikke noe med alder å gjøre, for makan til barnslig oppførsel har jeg sjelden hørt!

Jeg er selv 25 år, min beste venninne er 42! Hev deg over det hi, men snakk gjerne med helsesøster om det.

Utrolig dårlig gjort mot deg! Det er ikke alle man har like god kjemi i, men en gruppe holder sammen!

Skrevet

Til HI

Dette er direkte forkastelig oppførsel av de andre i gruppen.

Jeg har ikke ord!! Herregud, så sint jeg blir..

Jeg er selv 23 år, med en sønn på rett over 11 mnd.

Hvis du hører til i Bergen eller omegn.. Send meg en pm :)

Så kan vi treffes ;)

Skrevet

Synest du skal sende privat melding via FB til dine venner i barselsgruppa og spørre om det er noen spesiell grunn til at du ikke blir invitert med?

Ikke for å være "stygg", får du ikke svar synest sansynligvis barselsgjengen at du ikke har kjemi med dem. Er trist, men synest ikke de da er verdt å ta vare på. Kanskje du kan lage en barselsgruppe selv, med andre mødre med barn på samme alder?

Skrevet

Håper du tuller 18:25! Mener du virkelig at ei gruppe ikke klarer å forholde seg til ei på 23 år fordi hun er 7 år yngre?? Da mener jeg det er noe feil med gruppa!! Hva i aill verden er det som gjør at de skal sitte på sin høye hest?? Hvordan har du det i livet ditt egentlig med denne holdningen??

Kjenner jeg blir så provosert at jeg nesten svetter litt!!

Skrevet

Du 18:25, snakk for deg selv. Jeg er 32 år og firebarnsmor. Men kunne ALDRI funnet på å skvise ut en 23åring for det!! Hva så om hun er 9 år yngre enn meg? Jeg er da ikke så gammel og satt at jeg ikke har noe å snakke om med 20åringer!!

Sorry, men dette er det dummeste jeg har hørt!

Skrevet

Man skal da vel også ha respekt for andres avgjørelse.

Kanskje det bare ble feil da siden alle de andre føler det slik.

Sier ikke at det er hi det er noe galt med, men tydeligvis passer ikke hi sammen med resten

Åper du finner noen andre med barn du kommer overens med:)

Skrevet

Utrolig at folk "tør" å gjøre og si sånne ting..

Vi var bare 4 i barselgruppa (vet ikke hvor mange osm er "vanlig"?) og vi var alle veldig forskjellig.

Jeg var 22 og den eneste som var alenemor. mitt første barn.

Så var det ei på 35-36 med sitt første barn

Ei på 34 med sitt andre barn.

Ei på 26-27 med sitt første barn.

Var redd jeg slukke bli utstøtt siden jeg var ung alenemor. Men det ble ikke sånn. Alle merket at hun på 26-27 var lit rar, snakket veldig mye og aldri om det som var tema, tok ting helt ut av sammenheng og var veldig høylytt. Helsesøster hintet fram at vi kunne avtale å møtes privat også. Etter møtet merket jeg at de andre to unngikk denne "rare" dama og først når hun hadde gått ble de kjempeivrige etter å utveksle telefonnummer osv... Tenkte at kanskje tenkte de ikke på det før hun hadde gått, og at hun kunne få nr vårt på neste treff.

Dagen etterpå fikk jeg melding av hun ene om jeg ville være med ut og gå tur, og om vi skulle spør hun andre også om å være med så kunne vi 3 å på kafe eller noe.. Jeg gadd ikke svare engang for når de bevisst lot være å nevne "hun rare" tenkte jeg at dette er ikke min type folk! og jeg gikk ikke på flere treff heller..

Det jeg gjorde, var å ta kontakt med folk her på bim. Har fått to gode venninner herfra og nå, 2.5 år senere er vi så godt som bestevenner. det samme med jentene våre. endte faktisk opp med å kjøpe leilighet ved siden av hun ene så nå er vi naboer og hjelper hverandre med barnepass og sånt.

Mitt råd til deg: Bruk dib/bim som om det var en datingside. Her finner du folk i nærheten, i samme alder, med samme interesser som kan bli venner for livet:)

PS: hun venninna mi, som ble nabo, er 11 år eldre enn meg. så alder trenger ikke bety noe. vi merker ikke noe av det. tenker ikke på alderen i det hele tatt! føler vi har kjent hverandre hele livet!

*LYKKELIG SLUTT*

Skrevet

Selv om det er en veldig ulik gjeng som blir satt sammen til ei barselgruppe, forskjellig alder, utdannelse og interesser, så har jo alle en ting til felles, hver sin lille baby :-))

Det at en og annen har en litt spesiell væremåte (ref. et svar lenger opp her) betyr ikke at man uten videre har noen rett til å utestenge en person. Det handler om folkeskikk rett og slett.

Mange er ikke seg selv i barseltiden, hormoner, fødselsdepresjon etc. Dette gjør at man burde være enda mer rund i kantene ovenfor "sine medsøstre" og se på barselgruppen som et fristed til å komme med tanker og bekymringer man måtte ha.

Jeg tenker du har truffet en gjeng der 1-2 damer styrer hele gruppen, og har fått de andre med seg med å holde deg utenfor.

Stygge er vi damer, det har vi vært fra barneårene. Usunne ledere i gjengen ser vi jo enda, ikke sant ? De dukker opp overalt. (satt på spissen; psykopater)

Håper du finner noen andre å kose deg med, la ikke dette ødelegge barseltiden din :)

Skrevet

Dette er noe av det verste jeg hørt. Helt utrolig at voksne folk kan være så feige og slemme.

Skrevet

Kjære, kjære HI!

For det første må jeg bare si at jeg syntes du er den voksne her. Uavhengig av årsak, syntes jeg at den oppførselen dems er stygg. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg, men jeg lover deg og alle andre mødre som er i alle aldre, økonomisk situasjon, religion og pollitisk ståsted og med andre ulikehter at den dagen jeg og overraskelse skal avsted på barselgruppe og i åpen barnehage m.m. vil jeg på ingen måte behandle noen anerledes og jeg vil inkludere dem som kommer på min barselgruppe. Sist hadde vi et spekter på 24-40 år og vi var 5-6 stk. Egentlig begynte vi med 4, så kom det tilflyttet en baby og så var det en baby fra barselgruppen over oss som stod utenfor sin gruppe. Så jeg syntes vi var flinke til å ta vare på hverandre. Det viktigste var å ha noen som var omtrent der vi var og hadde omtrent de samme utfordringene og bekymringene som oss. Ikke når det gjalt hverdagslivet vårt, men babylivet.

Finn deg en ny babygruppe eller lag en selv. De ungene vokser så fort at om et halvår kan gruppa fint bestå av unger med 3/-6 mnd mellom. Lykke til og hold hodet hevet ;)

Klem fra snart-4-barnsmor.

Skrevet

Hei HI! Sender deg en varm klem og sympatiserer med deg, dette var ordentlig dårlig gjort av barselgruppa! Jeg hadde blitt utrolig såret selv.. og det er åpenbart at slike ting sårer, og det må disse damene i barselgruppa skjønne, og det vil si at de ikke er noe annet enn slemme, virker som de liker å skape litt drama, hakke på noen, baksnakke etc.. og slike mennesker er det like greit å slippe å forholde seg til.

Håper du finner noen ordenltige koselige mammaer du kan ha det hyggelig sammen med, og at du snart klarer å glemme denne vonde opplevelsen. Lykke til videre, og ønsker deg en flott barseltid:)

Skrevet

Nettop det jeg tenkte, du--- når ungene bikker året blir alder mindre viktig, be helst om å melde deg inn i gruppen som har litt eldre barn, mange fordeler med det også, så har snuppa di noen å strekke seg etter ;) Veldig greit i tiden fremover:)

Skrevet

At det er mulig å behandle folk på denne måten. Du har all min sympati!!!

Jeg har noen generelle spørsmål, relatert til situasjonen:

Er det helsestasjon som setter opp disse barselgruppene? Settes gruppene opp etter mors alder/bosted eller ser de bare på når baby er født? Er barselgruppen moralsk forpliktet til å holde sammen? Er det noen (fx helsestasjon) som passer på at barselgruppen fungerer som den skal?

Det vil jo alltid være slik at noen går bedre sammen med andre og disse vil da treffes på eget initiativ utenom gruppen. Er dette noe å ta på vei for? Slik er det jo i klasser, på arbeidsplasser etc. Det er ikke slik at selv om begge har barn i samme alder at en kommer til å få god kontakt.

Skrevet

dette er mobbing. Konfronter disse feigingene og stå med ryggen rak. Det er de som skal skamme seg. Si det gjerne til helsesøsteren sånn tilfeldigvis når de hører det slik at de blir ekstra flaue. Eller enda bedre om du tør: Skriv et kvasst innlegg på veggen deres på facebook slik at mange får med seg hvilke hurper de er.

Skrevet

10:19 DET er jo ikke riktige måten å takle dette på, altså med en sur melding på FB-siden. Det er jo like feigt og situasjonen vil ikke bli bedre av den grunn. Jeg ville ha pratet med de andre ansikt til ansikt, én og en og bedt de være ærlige om saken.

Skrevet

Jeg mener slik smålig oppførsel fortjener en liten hevn.. Ingen bør gå ustraffet fra slikt.

Skrevet

Jeg ble anonym over ser jeg, ikke meningen.

Ja, de andre damene trenger vel et lite stikk i siden ja, men på en litt mer sofistikert måte enn en FB-melding som ligger for all ettertid på internett.

Skrevet

Jeg er også den yngste i barselgruppa mi, men her holder vi sammen!! Så tøv at man ikek klarer å være sammen med det aldersspriket. føler med deg for jeg skjønenr at det må føles vondt! og hva med de som er 28 da..det er jo ikek så stor forskjell, de har jo flere år fram til 35 enn du har til 28..skjønner ingenting jeg:s

ofte melder man seg ut av gruppa frivillig, men å stenge nnoen ute høres ikek koselig ut..

Håper det løser seg!

Skrevet

Og folk lurer på hvorfor barn mobber? De lærer det av foreldrene sine, så klart!

Skrevet

FY så stygt de damene kan oppføre seg, om dette er på grunn av alder...Ja da er det virkelig synd på dem. Umodne nepskrell er de!

Du skulle nesten ha sendt denne linken til facebook gruppen...Bare for å DE skal se hva folk syns om den slags mobbing!

Jeg lurer på hvordan de hadde reagert om barnet deres ble utfryst på skolen for en eller annen grunn? Jeg tror neppe de hadde likt det!

Hoff HI, bare hev deg over de, de er egentlig ikke verdt å ha en som deg i gruppa si, vær med noen som er på samme nivå som deg mentalt, ikkde disse såkaldte "fjortissene" ;)

Skrevet

Jeg tenkte det samme som deg 10:50.

Send link til damene ;) Men de er vel allerede her inne, og har sikkert lest den ;)

Skrevet

hei. Jeg vet akkurat åssen du har det.

Jeg fikk mitt første barn for 7 år siden, og ble da med i en barselgruppe her jeg bor.

En dag jeg skulle ut å handle så jeg alle de andre i barselgruppaa satt og koste seg på cafe med sine håpefulle. Så klart jeg ble kjempelei meg. Her var også jeg yngst 24år. Og de andre fra 28-29 og oppover. Må si at jeg synes det de gjør ikke er særlig voksent.

Jeg gledet meg til å bli med i denne gruppa, siden jeg var nokså ny her

jeg bor. men den gleden ble brått stoppet av et skjær i sjøen. Nå har jeg bodd her i 9 år og har 2 barn og venter det 3. Jeg kjenner ingen her jeg bor, den erneste venninna jeg har bor i en annen by et godt stykke unna og hun ser jeg sjelden. Jeg ble ikke med på noen ny barselgruppe senere heller, med tanke på hva som skjedde den gang Min mann har en stor omgangskrets men jeg er bare luft for dem siden jeg er yngre enn dem. Jeg er 32 mens de er 10 år eldre enn meg. Ensomheten kan være tøff å takle når man ikke har noen venner.

Skrevet

JA sendt linket til de damene HI...Ett lite håp om at de begynner å tenke før de gjør samme feilen igjen. Så kanskje andre slipper å oppleve det også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...