Gå til innhold

Lysbakkens ammedebatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva?? Er ikke du spurt?? Skandale! Jeg skal ringe forskerteamet med en gang!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dust.... Du forstod meget godt poenget mitt...

Skrevet

Eh...nei? Du vet kanskje ikke hvordan undersøkelser utføres eller bakgrunnen for prosentregningen?

Skrevet

joda..by all meens.. men jeg vet også at slike undersøkelser kan ha store svarte tall som IKKE er gjort redefor.... Og jeg NEKTER å tro at kun 2 % ammer etter at ungen er født... om det er et faktum blir jeg skremt... er vel ikke uten grunn at who og nhi anbefaler amming til både 1 og 2 år... kumelk er ikke anbefalt før etter ungen er fylt 1... Seff kan man gi mme når ungen blir 6 mnd.. men hvorfor det når man kan gi morsmelk spør jeg da..som er designet for hver enkelt baby... Ikke alle har mulighet sier mange.. fear anough... Snakker ikke om dem..snakker om de som faktisk har mulighet..men som driter i det lell

Skrevet

Lær deg å lese. Det er 2 prosent som FULLAMMER når ungen er 6 måneder.

Dette er unndersøkelser gjort på vitenskapelig grunnlag. Hvis du vet hva det betyr.

Skrevet

Takk for støtten 00:11!

Og vi kan ikke ta anbefalingen som er gitt hele verden generelt å si at det er relevant i Norge. Grunnen til anbefalingen om å amme så lenge som mulig er at man i de fleste land har store hygiene-utfordringer.

Det er altså mye bedre for en kvinne i Afrika å fullamme så lenge som mulig da barnet risikerer dødelig diaré dersom morsmelkserstatningen blir blandet ut med skittent vann.

Skrevet

Etter fylte seks måneder er morsmelk uten helsemessig betydning for barnet.

Grunnen til at amming i vestlige land står så sterkt, er at U-landene følger det som vi i vesten gjør. Og dersom de gir morsmelkerstatning, blir den laget med forurenset vann, og babyene blir syke.

Dette kan jeg selvsagt ikke linke til, fordi en slik agenda ikke er offisiell fra noe vestlig land. Men det hele begynte på åttitallet, da Nestle gikk inn i U-landene med sin MME, og babyene døde som følge av forurenset vann i melken.

Siden den gang har vesten vært enige seg imellom at amming er noe vi skal oppmuntre til for å spare barn i u-land.

Skrevet

Fryktelig dumt at en mann i hans posisjon kommer med slike uttalelser. Det er meget gode grunner til at amming anbefales så lenge som det gjør. Både av hensyn til barnets og mors helse, i tillegg til den gode tilknytningen amming medfører og sensitiviteten fra mor til barn som er bra for barnets psykologiske utvikling.

Jeg syntes slett ikke at det skal være opp til hver enkelt om man vil gi barna den beste starten på livet. At man har lyst til å jobbe i stedet, eller bare ikke ønsker det blir egoistiske grunner i mine øyne. For en voksen kvinne er disse månedene kort tid, og man må klare å sette egne behov litt på vent. Men for barnet kan ammingen ha helsegevinster resten av livet både fysisk og psykisk.

Tenk om han gikk ut og sa at det må være opp til hver og en om man vil gi barna sunn eller usunn mat ? Jeg tror de fleste mener at de anbefalingene som blir gitt skal være det beste man kan tilby barnet. Og så er det jo sånn at vi ikke alltid klarer å leve opp til idealene, men de må jo i det minste kunne si hva som er best for barnet, uten at man skal kalle det for et press.

Jeg er redd presset heller vil bli større på kvinner om at de må ut å jobbe fortest mulig igjen. Og at mange som egentlig bare vil være mest mulig med babyen sin, føler at det forventes at de må raskere tilbake i jobb. Personlig føler jeg at jeg må forsvare hvorfor jeg ikke har min 1,5 åring i barnehage enda. Og at mange ikke ser noen verdi i at kvinnen gir omsorg til de små barna, men at vi har verdi som kvinner først og fremst i arbeidslivet. Jeg ønsker meg ikke et samfunn der barna skal bort fra mor og far og nærmest vokse opp på institusjon. Jeg ønsker meg et samfunn hvor det tilrettelegges for at vi kan gi barna våre varme, trygghet og omsorg, og at vi først og fremst kan tenke på hva som er best for barna.

Skrevet

hvis du så gjerne skulle du det, hvorfor da anonymknappen?

Skrevet

Syns Lysbakken skaper press for at mor skal tilbake i jobb så fort som mulig - nå som han har sagt att amming ikke er livsviktig lenger.

Folk bruker argumenter som at ja, men noen damer har kanskje lyst til å dra rett ut i jobb/ far har kanskje lyst til å være den som er hjemme med barnet!

Ja, gjerne for meg - men skulle folk fikk fordele foreldrepermisjonen som de ville selv. Ikke noe "ti uker til far" "40 uker til mor", nå "seks mnd hver" osv. Hvis det er så viktig at voksne mennesker skal få bestemme over seg selv... SÅ LA VOKSNE MENNESKER FÅ BESTEMME. Og jeg er helt sikkert på at de fleste kvinner som har båret på barnet i ni mnd og knapt kunnet la være å tenke på det i denne tiden, også gleder seg til å amme!

Blødende bryster og avrevne brystvorter hører vel med til sjeldenhetene...

Skrevet

I forhold til kommentar om fullamming i ett innlegg lenger oppe:

At statistikken viser så liten prosentandel som fullammes ved 6 mnd betyr ikke at barnet ammes BARE morgen og kveld. F.eks. ble vårt eldste barn ammet hver 2.-3. time i tillegg til fast føde når han var et halvt år. Vårt minste barn noe sjeldnere, men fast føde kom utenpå ammemåltidene de første 7-8 mnd for begge to.

Vi har foreldrepermisjon for barnas beste, synes ikke permisjonsfordeling skal brukes som maktmiddel ifht til likestilling i arbeidsliv. Fokus må være på hvordan barnet får det best med en fungerende og fornøyd pappa og mamma (ammende/ikke ammende-hjemme/ute i jobb). Da mener jeg at familien må få velge store deler av fordelingen selv. (Fedrekvote i seg selv er et fint tiltak!)

For min egen del har jeg 2 timer tur-retur jobb og en stilling som krever full arbeidsdag for å kunne fullføre påbegynt arbeid. Får ikke til å pumpe pga dårlig utdrivningsrefleks.. For oss ser jeg ingen gode løsninger på amming/jobb.

Skrevet

Synes det er bra at han sier det er greit å ikke amme. Følte mye press før fødsel om at jeg måtte amme. Forstår godt at mange føler seg mislykket om de ikke får til ammingen. Jeg dreit i d.

Jeg begynte å amme, men fant fort ut at det ble altfor stressende for meg. Begynte å pumpe meg istedet og ga han det i tillegg til MME. Etter noen uker orket jeg ikke dette heller. Følte det la store begrensinger på hva jeg kunne gjøre siden jeg hele tiden måtte pumpe.(..og spreng og vondt når jeg ikke pumpet meg..)

Dessuten er mødre som slenger fram puppen og sitter å ammer barnet sitt in public med (altfor?)god selvtillit, noe av det verste jeg ser. Kunne aldri sett for meg, meg selv med den store gutten min i fanget suttende på puppene mine. Eeerk.. Men det må folk få velge selv.

Når det kommer til dette med jobb mener jeg at folk selv må få velge hvordan de vil ta ut permisjonen sin. Forstår godt dem som ikke gidder å gå lenge hjemme.

Er bra at noen "høyt oppe" støtter oss andre som ikke ammer. Er feil at HS, JM osv går utifra at ALLE ammer. For det er d jo ikke. Greit at de lærer oss hvordan det funker, men det burde ikke vært slikt press som jeg følte d. Viktig at alle får gjøre det som passer best for dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...