Gå til innhold

Lysbakkens ammedebatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hør Hør!!! Supert skrevet 23:19!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer sent inn i tråden og har vel lite nytt å tilføre, men får på nytt bekreftet hvor forskjellig det samme budskapet kan leses. For meg (som har ammet tre barn i 15 mnd hver) var dette et velkomment bidrag i debatten. Valgene vedrørende amming er ikke endimensjonale. For meg er bildet mer sammensatt enn pupper eller ikke pupper. Det handler ei heller kun om helsegevist eller helserisiko. Jeg tror nok det er en liten helsegevinst ved amming vs mme, men tviler på at forskningen på dette i stor nok grad tar høyde for de underliggende variablene som kanskje kan forklare det meste av variasjonen mellom dem som ammer og dem som ikke ammer.

I Norge er det en så sterk norm og så mange moralske anfektelser rundt det å ikke amme, at jeg tror at de som ikke ammer ikke nødvendigvis er direkte sammenlignbare med dem som ikke ammer. Som flere av dere i denne tråden understreker på en glimrende måte, så er det ikke anerkjent at man skal kunne velge å la være å amme. Det finnes en norm der andre mener seg kvalifiserte til å overprøvde den enkelte kvinnes personlige vurdering av dette spørsmålet.

For meg er derfor Lysbakkens innspill velkomment. Han viser at amming ikke bare handler om amming. Det handler om oppgavefordeling i hjemmet på videre basis, det handler om at det finnes mange andre måter å være til stede for barnet på enn å rulle ut puppen, det viser at arbeidslivet er tjent med at hver enkelt familie må kunne vurdere hva som passer for dem og det viser at kvinner tviholder på noe de mener at er deres rett (kanskje uten å tenke på hva som er barnets beste, hva som er familiens beste og hva som er samfunnets beste).

Jeg leser ingen steder at Lysbakken vil at pappa skal være mer hjemme enn mamma. Grunnen til at mer av permisjonen er forbeholdt far enn mor er jo rett og slett at kvinner i de aller fleste tilfellene har nesten all permisjon. Det å skulle komme til en likere fordeling av svangerskapspermisjonen ligger maaaaaange år frem i tid, hvis man noen gang skulle komme dit. Det viser seg at fedre i forsvinnende liten grad tar ut mer permisjon enn det som er forbeholdt dem og alle tar ikke engang ut denne kvoten.

Skrevet

Utrolig koslig at vi bruker ord som ammefanatiker.. ammepoliti..og nå ammegestapo.. Har jeg brukt slike ord om de jeg er uenig med? Jeg gidder ikke diskutere når det blir slik....

Jeg MÅ godta at du ikke vil amme ja..men jeg trenger overhodet ikke være enig i valget.. og jeg trenger ikke forstå det....

Jeg melder meg ut av diskusjonen... Kryper slett ikke bort med halen mellom beina..men innser at man aldri vil kunne bli enig lell Gråsonen.. jeg skriver ikke om amming for å være jævli..slik du fremstiller det... og jeg bruker ikke stygge navn om andre..slik du gjør... Og jeg har hele tiden skrevet at jeg syns mamming er minst like viktig som amming.. Men jeg er SLETT ikke enig i at vi nå bare kan droppe amming fordi mor vil i arbeid 3 uker etter fødsel...

Og jeg trenger heller ikke å godta uten videre formidling det Lysbakken sier her.. han er en offentlig person..som uttaler seg på vegne av offentligheten..,og da må det tåles en debatt... Det gjør det tydeligvis ikke.... Jeg prøver ikke å treffe de som sliter med ammingen..eller å gjøre noen ukomfortabel... les igjennom det jeg har skrevet så ser du det.. Men jeg syns likestillingskampen har gått for langt..og heldigvis er flere enig med meg! =)

Skrevet

For å være helt ærlig: Lysbakken og andre venstrevridde politikere provoserer meg noe så inni ........ med denne familiepolitikken.

Ja, det er bra at vi har en fedrekvote - av FLERE årsaker. Det ser jeg veldig godt! Men å si at amming er overflødig gjør meg forundret og forbannet. SV ønsker jo å forlenge fedrekvoten enda mer - Lysbakken prøver å bevise at det ikke er noe problem.

En annen kvinnelig politiker på venstresiden uttalte så intelligent for et par år siden: Det er jo bare å klemme ut melken og gi den på flaske. Åja - sier du det ja. Akkurat så enkelt er det for alle....

Nå vil altså disse politikerne fjerne ammerådene. Da er jo grunnen til at mor er hjemme lengst borte. Så kan delingen av foreldrepermisjon bli 50-50. For så enkelt er det jo for alle!?

Skrevet

Og det stopper ikke med den artikkelen Brillefint.. Jeg er helt enig med deg..

Sjekk utdraget fra en ny artikkel vedrørende Lysbakkens uttalelser:

"De aller fleste ammer bare morgen og kveld etter at barnet har gått over til vanlig føde rundt seks måneder. Det er ikke ammingen som er det viktigste hinderet for at far kan komme hjem."

Og her skjærer han alle over en kam! Selv om NOEN slutter å dagamme ungen sin når den er 6 mnd gammel så betyr vel ikke det at det gjelder alle? Og Lysbakken har jo ALL VERDENS med erfaring etter å ha vært med på 3 unger...

" Like fullt benytter vi oss gjerne av retten til en time ammefri om dagen når vi er tilbake på jobb. Ofte bruker vi den til å gå en time tidligere fra jobben. Det til tross for at barnet altså ikke ammer midt på dagen lenger"

Han beskylder kvinner som velger å gå ut i jobben på tross av at de enda ammer for å stjele seg til ammefri!!! ¨

Og så kommer toppen av kransekaka.. ALLE på 70 tallet ble jo flasket opp.. og det gikk jo bra med dem??

Beklager.. dere får bare kalle meg en ammegestapo eller hva dere vil... men denne mannen kan dere få billig!

Skrevet

Jeg må legge meg helt flat her og innrømme at jeg var alt for rask på avtrekken i siste innlegg..Det var jo ikke Lysbakken som skrev det siste her.. Det var en dame... Jeg er flau over å ikke ha lest ordentlig...

Likevel vil jeg understreke at jeg syns det hun skriver er horribelt uansett... Hennes erfaring kan ikke stå som fasit for resten av oss...

Det å skrive at flesteparten ikke lenger ammer på dagtid lenger når barnet er 6 mnd er å dra det litt for langt!! Jeg kjenner flere som ammet mange måltider om dagen til barnet nærmet seg året... enn de som sluttet med dagamming ved 6 mnd alder...

Men igjen..beklager at jeg angrep Lysbakken når det ikke var han som hadde skrevet dette...

Skrevet

Jeg lurer på noe, når dere sier at Lysbakken ikke har uttalerett fordi han er mann - er ikke det en utmerket måte å understreke at han har rett på? Siden når ble det sånn at kun kvinner kan uttale seg om barnets beste og siden når kan man kun uttale seg om det man selv har kjent på kroppen?

Og når ble det sånn at fordi en barne- og likestillingsminister utfordrer ammehysteriet (som mange av dere representerer helt glimrende i denne tråden), så skal han miste jobben sin??

Skrevet

Hvor i alle dager står det at han sier amming er overflødig?

Han taler for at den enkelte kvinne og familie må gjøre det som føles riktif for dem, og amming er nødvendigvis ikke rikti for alle. Og joda, menge som kan amme, men av ulike grunner ikke ønsker å gjøre det. Deres barn har da ikke verre av me en andre?

Skrevet

La kvinner være kvinner? Så dersom jeg ikke trives med svangerskap,fødsel og amming så er jeg ikke kvinne? Hvorfor må alle elske å gå hjemme i årevis for å være kvinne?

I mine øyne er damer som deg en skam og jeg skulle gjerne tatt denne sikusjonen med deg og dine likesinede i det virkelige liv.

Skrevet

Ja det synest jeg faktisk er greit! Hvorfor i alle dager skulle ikke det være greit. Skal mor gå hjemme bare for at hun har pupper dersom barnet har en far som gjerne vil være hjemme og gi morsmelk erstatning? Fordi om du tydligvis ikke kunne tenke deg dette så klarer du ikke se at andre kan ønske dette?

En ting er hva dine venniner oppgir som årsak til deg, det trenger ikke være den egentlige grunn. Og dersom noen kan amme, men virkelig ikke synset det er ok i det hele tatt, så skjønner jeg ikke hvorfor de skal amme? Ja det er det aller beste, men her i landet har vi ganske gode alternativ.

Skrevet

Min sønn er 6 mnd i dag faktisk. Jeg skal LOVE dere at jeg gjerne skulle vært mer fleksibel og "fri" nå, ha anledning til å være ute av huset mer enn et par timer om gangen.

Men gutten min forlanger fremdeles pupp hver 3. time. Flaska får jeg ikke i nærheten av ham engang.

Så jeg har innfunnet meg med at dette vil ta tid, og er takknemlig for at jeg kan gå hjemme med puppen og babyen min noen måneder til. Og jeg er glad for at jeg har en mann som heier på pupp og som ikke maser og presser meg ut i jobb igjen pga hans ønsker.

Heldigvis er jeg trygg nok på mine valg at jeg ikke lar en liten gutt med ammemisunnelse gi meg dårlig samvittighet for å gjøre det som er best for mitt barn.

Skrevet

Kjære sussa, som du sikkert også ser er vi flere som er grunnleggende uenig med deg. Hvordan i alle dager kan du si at likestillingskapen er gått for langt? Kvinner tener forsatt mindre enn menn? Og det må da være et fremsteg at ikke kvinner skal stenges inne fordi de har pupper?

Skrevet

Trodde aldri jeg skulle si dette men, få deg et par år til på baken så kanskje det blir litt lettere for deg å se at andre kan være anerledes en deg selv og at det er like bra.

Skrevet

Enig i det du skriver 3småkrapyl! =)

Og amming OG jobb kan kombineres... uten at man må føle at man må droppe amminga helt... I følge hun Moen i den andre artikkelen jeg siterte her fra hevder jo at flesteparten ikke ammer barnet sitt på dagtid fra 6 mnd..og at vi damer ofte stjeler oss ammefri når vi ikke trenger det.. Helst skal damene ut i jobb og ikke amme.. for det er jo egentlig litt overflødig i Norge...

Skrevet

Så alle som av en eller annen grunn ikke trives med å amme børr ikke få barn? Det er virkelig ikke hvor mye og hvor lenge man ammer (eller er hjemme i permisjon) som avgjør hvor god mor man blir!

Skrevet

Herre Jesus!

Hvor ble far av i dette innlegget ditt? Eksisterer han overhode?

Skrevet

Og hva er den store forskjellen på kvinner og menn om jeg tørr spørre?

Skrevet

Det at du kjenner flere Sussa betyr ikke at det ikke stemmer at flesteparten i landet ikke slutter å amme på dagtid når barnet er rundt 6mnd...

Skrevet

Og Moen kjenner så mange her i Norge at hun kan uttale seg om det da eller? Hun kan påstå at flesteparten slutter å amme på dagtid når barnet er 6 mnd.. men jeg kan ikke stille spørsmålstegn ved det?

Moen kjenner sikkert flere enn meg..men hun kan likevel ikke påstå at dette gjelder flesteparten..da skal hun vise meg en statestikk det er hold i...

Skrevet

Ha, ha. Lysbakken traff spikern på hodet!

Sussa og dere andre bekrefter jo nettopp det han sier: Det er et stort AMMEPRESS der ute!

Og det er visst ikke bare Nylander som står for det ammepresset gitt...

Skrevet

Det er på grunn av Sussa og dere andre som dømmer andre i hytt og pine at jeg ikke tør å fortelle omverdenen at jeg faktisk planlegger å både introdusere fast føde og gradvis trappe ned på ammingen fra jenta mi blir 4 mnd. Jeg skal nemlig dele permisjonen likt med pappaen, og begynne å jobbe når hun er 6 mnd.

Jeg føler meg fordømt på grunn av mitt valg. Men vi har tatt det valget vi mener er best for oss alle i familien. Dessverre er ammepresset så stort der ute at denne løsningen bare er "tillatt" på papiret, når noen faktisk gjennomfører en overgang til flaske selv om mor kan amme så blir det ramaskrik og jeg blir stemplet som dårlig mor.

Hurra for Lysbakken som taler vår sak! Jeg ble overrasket over ammepresset da jeg leste denne tråden.

Skrevet

Reaksjonene på Lysbakkens utspill er etter min mening svært følelsesstyrt.

Men jeg fatter egentlig ikke hva dere hisser der opp over? Har dere satt dere ned og analysert det han faktisk sier?

Skrevet

Slike debatter vil alltid rulle og gå, og ingen får overbevist den andre. Støtter meg til Sussa85, Lammelår og de andre her som mener Lysbakken bør klappe igjen! Nei, vi skal ikke gi dem som ikke kan amme dårlig sammvittighet, men en skal da vel ikke snakke om at det ikke betyr noe om en ammer eller ikke? Det har jo forskning bevist at det gjør!!

Ellers tenker jeg også at om det tas mer fra felles permisjon som overføres til far, så vil det ødelegge mye for de av oss som har behov for å være lenger i permisjon. Noen vil ut i jobb tidlig, andre er ikke klare av ulike grunner. Hadde et rævva svangerskap, og sliter enda med bl.a bekkenet - mini er snart 9 mnd. Hvorfor skal far få være hjemme like lenge som mor (om det til slutt går så langt)? Det er jo vi som føder og som er skapt med pupper som kan gi babyen alt den trenger i 6mnd!! Så fødsel og amming henger sammen, jo!! De som ikke kan amme skal med god samvittighet gå over til mme, for det er et supert alternativ! De som ikke vil amme av ulike grunner, får gjøre som de vil, men må godta at noen kanskje ikke syns om det, like fullt som de som ikke syns om det, må godta at noen ikke syns om at de ikke syns om det.. hehe.. tok dere den?! De som vil tilbake i jobb tidlig skal med god samvittighet gjøre det og la far få kose seg hjemme (tror mange av dem har godt av og se at det er litt av en jobb - og den største jobben er jo de første mnd spør du meg :). Men om mor ønsker å gå hjemme i 10 mnd og far bare i 2, så syns ikke jeg staten skal bestemme at mor må ut i jobb etter 7 mnd og far skal være hjemme i 5 mnd. Og om far ikke ønsker/kan dette, så detter 5 mnd permisjon i dass!! Jeg blir rasende over dette. Ja, vi har supre ordninger, men de begynner etterhvert og ikke bli så supre lenger. La oss velge selv! La oss få glede oss over at vi har så lang permisjon her i landet, i stedet for å kanskje måtte miste noe pga staten skal bestemme hvordan den skal fordeles.

Skrevet

Jeg tenker som deg, Sussa og de andre i denne tråden viser at det faktisk er på tide med en nyansert debatt rundt amming og rundt familiepolitikk. Hva som er "naturlig" er jo en sannhet preget av samfunnets normer. Det er ikke så lenge siden det var naturlig at kvinner ikke hadde stemmerett fordi de var mindre kloke, det er heller ikke så lenge siden livmoren ble fjernet når kvinner var psykisk syke fordi det var naturlig at hysteriet satt i livmoren (histerectomi). At det nå er naturlig at kvinnen er hjemme med barnet i et år er jo et uttrykk for de siste års samfunnsutvikling der man har prøvd å tilpasse arbeidslivet til det man har tenkt er barnets beste. Nå endres fokus, det kommer tydeligere frem at far kan være like viktig og det kommer tydeligere frem at arbeidslivet skades av at kvinner melder seg ut og inn flere ganger i løpet av sine mest produktive år og det kommer tydeligere frem at kvinner faktisk taper på dette i det lange løp. De får i mindre grad lederstillinger og de får i større grad en tilværelse som minstepensjonister på sikt. Dette bør bekymre også Sussa og andre, all den tid det faktisk er mange skilsmisser i samfunnet i dag og man derfor ikke kan lene seg på mannen som jobbet mens kvinnen tok ut svangerskapspermisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...