Sussa85 - snart 2? Skrevet 24. oktober 2011 #76 Skrevet 24. oktober 2011 Men kjære vene... Har du lest det jeg har skrevet?? Jeg er ikke irritert på de som velger annerledes enn meg.. men jeg kan stille spørsmålstegn ved at noen velger å slutte å amme om de ikke har noe prob med amming.. man har jo rett til ammepauser på jobb og..om man ønsker å arbeide og amme...men ikke alle ønsker dette..helt ok. Jeg er irritert på en slik holdning som Lysbakken kommer med.. at det er greit å droppe amming fordi den egentlig er overflødig.. For det er jeg ikke enig i! Og jeg tror dette er blitt et ledd i likestillingskampen... Og det vet jeg flere er enig med meg i... Og jeg har vel heller aldri skrevet at jeg er imot de som begynner å arbeide når ungen er 6 mnd? Jenta mi fikk grøt fra hun var 3 mnd hun... Dog pga lite melk.. har tidligere skrevet at jeg slet med amminga selv... og ting var ikke enkelt. Full forståelse for at ikke alle syns amming er enkelt.. Og jeg syns heller ikke du er noen dårlig mor fordi du velger som du gjør.. Jeg syns også at det er flott at du ammer i 4 mnd.. Jeg vil ikke sammenliknes med ammepolitiet.. eller ammegestapo som ei her oppe kaller mer.. Men jeg kan jo ikke stille spørsmålstegn eller reagere på noe som helst uten å få dette slengt etter meg.. Det syns jeg er trist... Mulig jeg rett og slett har skrevet i et for stort engasjement..det var ihvertfall aldri min tanke at noen skulle føle seg støtt... Jeg får bare beklage det...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #77 Skrevet 24. oktober 2011 - Lysbakken sier ikke at det er ett fett om man ammer eller ikke. Han viser til anbefalingene. - Lysbakken sier at i et land som Norge er det heller ingen krise om man tyr til mme. - Lysbakken sier at Mødre som tyr til mme ikke bør ha dårlig samvittighet. - Lysbakken sier at familiene selv må avgjøre hva som er viktig for dem, både i forhold til amming og permisjon. - Når det gjelder permisjonsfordeling, mener Lysbakken at amming ikke er et sterkt nok argument for at pappa skal ikke skal få komme på banen. Etter en viss tid. Hva er det dere hisser dere opp over?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #78 Skrevet 24. oktober 2011 HVOR har Lysbakken sagt at amming er overflødig? Kan du i det hele tatt lese?
Iiiiik Skrevet 24. oktober 2011 #79 Skrevet 24. oktober 2011 Men du tar jo for gitt at Lysbakken har andre motiver enn dem han har tilkjennegitt og du tar for gitt at damer som velger å ikke amme gjør det av forfengelighetshensyn. Da legger du som du selv erkjenner, et stort engasjement for dagen og da er det lett å føle seg støtt av det du skriver. Selv jeg som har fulgt ammerådene og ammet alle mine tre lenge og fullammet i mange måneder, ser den moralske pekefingeren i det du skriver.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 24. oktober 2011 #80 Skrevet 24. oktober 2011 Nei.. jeg kan ikke å lese.. (???)... Jeg har ikke sitert Lysbakken... Jeg har tolket det han sier.. slik som alle andre også gjør... Om alt er greit.. slik som han sier..så må jo amming være overflødig da? Ammingen for barnet kan ikke være serdeles viktig om det er helt ok å droppe ammingen? Jeg støtter meg fremdeles til det jeg leser på Nhi.no og det Nylander skriver.. Amming gir noe bra til barnet.. og det oppfordres til å fortsette å gi dette OM man har mulighet til det... Men velger du å la være..ja.. så la vær da... Flaskebarn blir jo flotte sterke barn det og.. Men jeg kan likevel være uenig i at det skal bli en ny trend hvor amming utgår..fordi politikere mener at det er helt ok..
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #81 Skrevet 24. oktober 2011 Det er i hvert fall bra at du innrømme at du tolker framfor å analysere. For du tolker etter ditt eget hode, og tillegger ham uttalelser og meninger han ikke har. I likhet med svært mange i denne tråden. Men så er jo debattnivået her inne generelt lavmåls. Første tips: - Les hva oppnoenten faktisk sier, ikke siter hva dere tror han eller hun sier. Kunne laget en lang liste.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 24. oktober 2011 #82 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har vel ikke en eneste plass skrevet at jeg tar det for gitt at damer som ikke ønsker å amme utelukkende gjør dette pga forfengelighet.. Jeg har gitt eksempler.... Jeg kjenner folk som gjør det pga av de årsaker ja.. men det er vel kun en dråpe i havet.. folk har nok en hel drøss med ulike grunner for å velge som de gjør.. Jeg føler alt jeg har prøvd å få fram her har sporet helt av... Jeg forstår at noen ser den moralske fingeren min... virkelig.. Og igjen..jeg beklager det..ønsker ikke at noen skal føle seg støtt..Folk får gjøre som de vil... Men jeg er fortsatt redd for at vi skal gå i mot en trend som legaliserer det å droppe amming fordi det virker helt overflødig...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #83 Skrevet 24. oktober 2011 Lysbakken kan bare holde kjeft. Stakkars den dama som har p%¤lt på seg barn med han. Hun er vel riiiiimelig overkjørt, vil jeg tippe.... Syns jeg ser det; min kjære driver eget firma og har 800 000 kr i årslønn, jeg jobber 50 % og har 150 000 kr i årslønn. (Hadde jeg jobbet fullt hadde jeg hatt 300 000) Syns jeg ser det; JEG skal forsørge oss og 4 barn mens han er hjemme med barn og husarbeid.. hehe
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #84 Skrevet 24. oktober 2011 Ja, for det var jo et glupt innlegg 21.47. Er du også en av dem som faktisk ikke klarer å se hva Lysbakken faktisk sier?
Sussa85 - snart 2? Skrevet 24. oktober 2011 #85 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg både tolker og analyserer... Og man tolker vel ikke etter andres hoder heller... Er det lavmåls fordi du er uenig i det som blir skrevet da? Her er et utdrag fra det Nylander sier om Lysbakkens uttalelser: "Audun Lysbakken glemmer både barn og mors helse, mener ammeekspert Gro Nylander. - Det er betenkelig at en barneminister går ut på en måte som gjør at folk nærmest oppfordres til ikke å følge rådene fra den samme regjeringens helsemyndigheter, at alt er greit, sier Nylander til Dagbladet" Hun sier vel i grunn det samme som jeg gjentatte ganger her har forsøkt å få frem... det oppfordres til å si at alt er greit..at amming ikke er noe big deal.. Men hun har vel tolket etter sitt eget hode hun og.. Jeg støtter meg likevel til den tolkningen.. (det skal sies at jeg syns Nylander ofte er på bærtur..men nå er jeg enig..)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #86 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg orker ikke lese hele tråden her. Jeg vil bare kort si at jeg syns Lysbakken hensyntar FAR (og mor) over barnet. Det blir feil. Barnets beste skal gå forann begge foreldres ønske om å jobbe/være hjemme. Derfor bør kvinner få lov til å være hjemme i minimum 6 mnd (altså lovfestet, idag har vi kun 9 uker), for tross alt ammer de fleste, og det er det beste for barnet. MEN, jeg vil også påpeke at ammepress helt sikkert finnes,(men jeg kan ikke selv komme med slike fortellinger, jeg har aldri følt noe press), og at det ikke er positivt dersom det er overdrevet. Flaskebarn lever selvsagt opp og blir ikke noe dårligere folk av den grunn syns forresten at debatten på nrk.no var god: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/797360/
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #87 Skrevet 24. oktober 2011 Men i all verden? Lærte du ikke analyse- og debatteknikk på skolen, Sussa? Din måte å analysere uttalelsene hans, er å sitere argumentene til motparten? Nylanders uttalelser er jo forøvrig også helt god dag mann økseskaft og sidebom i forhold til det Lysbakken FAKTISK sier. Nei, debattnivået er ikke lavmåls fordi jeg er uenig i det som blir skrevet. Jeg aksepterer at andre har en annen mening enn meg. Det er argumentrekka som ikke holder. Prøv igjen. Les hva Lysbakken skriver. Lag en liste over uttalelsene, og analyser dem i tur og orden. Først da vil du klare å bygge opp sterke argumenter.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 24. oktober 2011 #88 Skrevet 24. oktober 2011 Nei nå er du du som trekker litt forhastede slutninger her anonym 21.56.. Jeg trakk fram Nylander som eksempel på en annen person som også tolker det Lysbakken uttaler seg om... Og hennes tolkning er skremmende lik min... jeg betviler i grunn at du ikke forstod det... Mitt gjengående argument i denne debatten er følgende: amming har betydning for babyer.. og amming er noe flott. Flaskebarn blir flott de og..ingen tvil om det. Men man skal ikke undergrave betydningen av ammingen og si at alt er greit. Lysbakken sier at alt er greit.. jeg er ikke enig.. Jeg er enig i det Nylander skriver.. Det at du syns at hennes uttalelser er helt god dag mann økseskaft kan jeg ikke gjøre noe med. Det er flere enn meg som er enige i det hun skriver, og uenig i hvordan Lysbakken ordlegger seg.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #89 Skrevet 24. oktober 2011 Dette er faktisk to dilemmaer i ett; dette gjelder ikke bare hvem som er i best stand til å ta seg av en baby, men også økonomisk. Jeg klarer å se hva han mener, men kunne ikke vært mer uenig med han. Han tenker KUN på fars "rettigheter", ikke på hva som er best for barnet. Joda, et barn klarer fint å overleve på mme fra fylte 6 mnd, men hvorfor skal de måtte det, bare fordi far ønsker mer tid med barnet så skal de gå i mot alt av anbefalinger? Jeg mener han heller får øke permisjonen sammenlagt, ikke "ta uker" fra mor og gi til far. Ønsker far 6 mnd perm, ja da kan han få det ETTER mors perm er ferdig. Da vil barnet være 18 mnd, noe jeg også syns er en mye mer passende alder å starte i barnehage enn når de er 12 mnd. Og som jeg skrev; familiene må også få gjøre det som passer best for DEM. De skal tross alt leve med dette. Jeg har ikke på langt nær mulighet til å tjene det samme som far, og det er en maksgrense for hva du får utbetalt i permisjonspenger, så vi hadde tapt halve inntekten om vi skulle blitt tvunget til at far skal være hjemme i 6 mnd. Den dagen Lysbakken kunne garantert oss kvinner samme lønn, da hadde ihvertfall den økonomiske kabalen løst seg for mange småbarnsfamilier. 21:47
Sussa85 - snart 2? Skrevet 24. oktober 2011 #90 Skrevet 24. oktober 2011 Nei nå er du du som trekker litt forhastede slutninger her anonym 21.56.. Jeg trakk fram Nylander som eksempel på en annen person som også tolker det Lysbakken uttaler seg om... Og hennes tolkning/uttalelse er skremmende lik min... jeg betviler i grunn at du ikke forstod det... Mitt gjengående argument i denne debatten er følgende: amming har betydning for babyer.. og amming er noe flott. Flaskebarn blir flott de og..ingen tvil om det. Men man skal ikke undergrave betydningen av ammingen og si at alt er greit. Lysbakken sier at alt er greit.. jeg er ikke enig.. Jeg er enig i det Nylander skriver.. Det at du syns at hennes uttalelser er helt god dag mann økseskaft kan jeg ikke gjøre noe med. Det er flere enn meg som er enige i det hun skriver, og uenig i hvordan Lysbakken ordlegger seg.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #91 Skrevet 24. oktober 2011 Hvor sier Lysbakken at alt er greit? Kan du trekke ut sitatene som underbygger dette?
Sussa85 - snart 2? Skrevet 24. oktober 2011 #92 Skrevet 24. oktober 2011 Ja det kan jeg.. Flere enn meg som ikke leser ordentlig altså? - Hvor mener du grensen bør gå, er det greit ikke å amme i det hele tatt selv om man kan? - Jeg mener at alt er greit. Voksne mennesker må bestemme dette selv, som en del av familienes valgfrihet. Så håndterer man rådet fra helsemyndighetene som det det er, et godt og begrunnet råd som gjør at de fleste som kan amme gjør det. Jeg leser ihvertfall at han på første linje i sitt svar sier at han mener at ALT er greit... Og ja..jeg leser også det han har skrevet videre..om det skulle være noe spørsmålstegn ved det.. Han skriver at helsemyndighetene gir et godt begrunnet råd som gjør at de fleste som kan amme gjør det.. Men jeg er bekymret for at hans uttalelse om at alt er greit kan bidra til at færre velger å amme... på tross av helsemyndighetenes råd.. Eller kan jeg ikke å lese igjen?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #93 Skrevet 24. oktober 2011 Både han og partiet han representerer kan ta seg en evighetspermisjon for min del! Herregud, det er faktisk moren som har jur, pupper, patter og spener! Face it!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #94 Skrevet 24. oktober 2011 Lysbakken mener at familier må få bestemme selv hva som er best for dem. Hva er galt med det?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #95 Skrevet 24. oktober 2011 Lysbkken sier det er greit å droppe amming.. og undergraver det helsemyndighetene har jobbet for opp igjennom årene... og Lysbakken ønsker at far skal få mer rettigheter.. Barnet blir glemt oppi det hele
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #96 Skrevet 24. oktober 2011 Hvor mener du at det øker valgfriheten at far nå MÅ ta ut 12 uker permisjon? Det er ikke ett valg, om man ikke vil tape de pengene! Hadde han fremmet familien, hadde permisjonen blitt fritt fordelt, etter eget ønske!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #97 Skrevet 24. oktober 2011 Lysbakken sier det må være opp til enhver familie om og hvor lenge det skal ammes. Kunne ikke vært mer enig. Når det gjelder 12 ukers permisjon til far, så er jo ikke det noen bombe han har sluppet alene akkurat nå, men en pågående debatt som folk neppe burde bli sjokkert over.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #98 Skrevet 25. oktober 2011 Håper dere har lest Aftenposten i dag vedrørende amming utover 4 mnd og hvor omdiskutert det er om det faktisk er det beste for barnet. Og det kommer også frem at det bare er 2 prosent som fullammer ved 6 mndr. Så nå må kvinner snart slutte å finne på unnskyldninger for å TA mest av foreldrepermisjonen.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #99 Skrevet 25. oktober 2011 2 %???? Hvor i all verdens land og rike har de fått det tallet i fra?? For det nekter jeg faktisk å tro! Jeg er ikke spurt... og sikkert mange andre med meg! Bullshit...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #100 Skrevet 25. oktober 2011 Jada far eksisterer... men ikke alt handler om far, selv i disse likestillingsdager.. Dette innlegget var for å si noe om at mor og kvinnen snart blir helt overflødig i det norske samfunn.. vi kan føde barn, og så rett tilbake i jobb, for det vi kan best av mann og kvinne (amme) er ikke verdifullt lenger!! Det provoserer meg, så jeg snakket om kvinnen.. om mor.. ikke om far.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå