Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #26 Skrevet 23. oktober 2011 Hjelpes meg for en gjeng! Vil dere ikke ha valgmuligheten til å dra tilbake til jobb hvis det passer dere best ? Han prøver bare å motstå den gamle tanken om hjemmeværende mor med et barn i skjørtekanten og et i vært bryst. Jeg synes det er flott at han har guts nok til å gå ut med dette! Alltid ment at Gro Nylander burde ta seg en bolle
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 23. oktober 2011 #27 Skrevet 23. oktober 2011 "Sterk avstand", jaja... Det er tydelig at denne debatten trengs. Ammepolitiet jobber hardere enn noen gang før :-)
Sussa85 - snart 2? Skrevet 23. oktober 2011 #28 Skrevet 23. oktober 2011 Som jeg skrev.. jeg tror ikke bare handler om helsegevinsten... Det handler om så mye mer.. Og jeg kan vel mene hva jeg vil... som jeg også skrev under så her sier ikke jeg alt jeg tenker.. men her på barnimagen..så det er vel en debatt vi holder på med nå? Og da kan jeg vel ytre det jeg tenker uten at det skal være problematisk... Jeg kan godt gjenta at jeg aldri har sagt noe av dette til mine venninner... For det er som du sier..ikke min sak.. Men jeg trenger ikke like det... Og man har vel lov til å være uenig? Og slapp av.. jeg er ikke redd for at noen skal ta fra meg puppene mine.. de sitter godt fast... og har store planer om å plante dem innerst i ganen på gutten som kommer i januar! Og jeg spurte vel etter link til kilder..og har vel aldri hevdet jeg er oppdatert på ammefronten... Tror det er flere enn meg som reagerer på det Lysbakken sier her... vi skal ha det så sabla komfortabelt hele tiden... La oss ikke amme..for puppa kan bli lange.. Og likestillingskampen er gått for langt.... syns jeg...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #29 Skrevet 23. oktober 2011 22.47 ha ha ha... har tenkt tankegangen selv her... BRA innlegg =D
Lammelåret Skrevet 23. oktober 2011 #30 Skrevet 23. oktober 2011 Han mener amming er et hinder for likestilling, altså med mindre amming vil pappa får mer tid på hjemmebane. Jeg mener det er helt feil å frata babyer et gode for at mor skal komme seg raskere ut i jobb. Hvorfor jobber han ikke mer med andre forhold som hindrer kvinner fra deltakelse i arbeidslivet og med menn som ikke prioriterer å være hjemme høyere? Hvorfor gir han kvinner ansvar for likestillingen?
Sussa85 - snart 2? Skrevet 23. oktober 2011 #31 Skrevet 23. oktober 2011 Lattelig skrevet... Om du mener at jeg går inn under ammepoliti så har du søren ikke vært borti dem... Og ja denne debatten trengs.. helt klart... nettop fordi det blir mer og mer UNATURLIG å føde fram barn her i verden...Snart er det vel noe som tar over for svangerskapet og... for vi damer må jo slippe å gå gravide..slik at vi heller kan fungere godt som arbeidskraft og ikke risikere å bli sykemeldt....
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 23. oktober 2011 #33 Skrevet 23. oktober 2011 Lysbakken sier "La oss ikke amme hvis vi ikke vil, uansett hvilken grunn vi måtte ha". Man trenger ikke være kvinne eller rakettforsker for å forstå at alle må få ta egne valg, selv om det gjelder amming. Det blir litt sånn teit å si at Lysbakken ikke kan uttale seg fordi han er mann. Han skjønner at ikke alle digger å amme. Og i de tilfellene er det kanskje til det beste å gi mme. Han gjør jobben sin. Og han er flink!
Lammelåret Skrevet 23. oktober 2011 #34 Skrevet 23. oktober 2011 Takk, har blogget om det også: http://lammelaartanker.wordpress.com/2011/10/23/rull-inn-puppen-lysbakken/ Jeg er for at menn skal ta et større ansvar på hjemmebane og synes fedrekvoten er fine saker, men det går en grense nedad i tid. Jeg er sterkt imot at barnet skal fratas muligheten til å fullammes i seks måneder, noe som innebærer at jeg står ved standpunktet at mors mulighet for å ta f.permisjon ikke skal reduseres til mindre enn 7 måneder etter fødsel. Det skurrer voldsomt i hodet når Lysbakken gjør ammingen til en lettvindt velg-selv-greie, men velg bort for likestillingens skyld! Likestilling er kvinners ansvar. Dypt uenig. Han er sneversynt!
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 23. oktober 2011 #35 Skrevet 23. oktober 2011 Ja, jeg mener helt bestemt at du går inn under kategorien ammepoliti, sånn som du driver og mener og synser om andres valg i forhold til amming. Du mener visst at damer som har melk MÅ amme, for noe annet er å frarøve barnet et eller annet du ikke helt greier å redegjøre for. Du trekker inn ting som ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre overhodet. Fødsel og amming har ingen direkte tilknytning. Det er ingen som påstår at det er unaturlig å føde barn, akkurat som at ingen her påstår at det unaturlig å amme. Det siste der gidder jeg ikke å kommentere engang, jessufader...
Sussa85 - snart 2? Skrevet 23. oktober 2011 #36 Skrevet 23. oktober 2011 Da har jeg søkt opp NHI.no jeg..,og amming kontra morsmelk! Her er utdrag: Barn som har fått brystmelk i minst 6 månder, er mindre utsatte for infeksjoner av alle slag, og de virker også å være bedre beskyttet mot utvikling av astma og allergi. Det er også studier som antyder at brystmelk gir bedre mental utvikling, og at barn som har fått erstatning, er mer utsatte for å bli overvektige i barndommen eller i ungdomstiden. Dette er sist endret 11/4-11. Så du Gråsonen oppi her... Jeg vet ikke helt hvem som er utdatert jeg?? Videre i den artikkelen kommer det en hel liste med fordeler med morsmelk... •Amming virker som regel beroligende på både mor og barn •Amming virker å ha en beskyttende effekt mot brystkreft hos mor •Ammede barn virker å være generelt friskere +++... Rest my case... Støtter meg til nylander og WHO! De som ønsker å droppe amming får bare gjøre det... Det som provoserer meg er nok en gang at en MANN ved navn Lysbakken skal gjøre FOR enkelt å bare droppe amming... fordi det er mest behaglig for mor.. La oss drite i hva som er best for barnet.... Flott tiltak!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #37 Skrevet 23. oktober 2011 Det NATURLIGE har jo vært at mor jobber i hele svangerskapet, føder ungen, og deretter går tilbake til arbeidet etter relativt kort tid. Og da snakker jeg selvfølgelig om ulønnet arbeid. I bondenorge hadde ikke kvinnene mulighet til å koooooose seg med babyen, ,dikke, stulle, bysse, kose osv osv. Babyene ble tatt vare på av den som der og da hadde tid; gjerne en bestemor, en tante, en storesøster eller en oldemor osv. Mor var ute i fjøset igjen etter en dag eller to. Bebyen ble tatt med på det resten av familien drev med. Mor ammet noe, og hadde ikke hun mulighet eller tid, så ammet naboen eller søstra. Eller barnet fikk oppkokt melk fra kua på gården:) Da jeg ble født, var det 12 ukers permisjon her til lands. Jeg ble ammet jeg også, og fikk flaske på dagen da mor måtte tilbake på jobb. Den gangen så var det ikke så mye valg egentlig - min mor fikk avslag på søknaden om ulønnet permisjon fra jobben i staten! I dag har vi heldigvis valgmuligheter og vi har en fantastisk permisjonsordning. Vi kan amme så lenge vi ønsker, og vi har mulighet til å kose oss med barna våre lenge før vi MÅ tilbake i jobb. Dette er ordninger som den forrige generasjonen har jobbet fram for oss, og vi bør være særs takknemlige. Men det betyr også samtidig at vi har VALGMULIGHET. Vi skal og bør kunne velge annerledes enn majoriteten dersom vi ønsker det!
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 23. oktober 2011 #38 Skrevet 23. oktober 2011 Så du tenker ikke at barnet vil mistrives når mor mistrives? Er det én ting jeg har lært i min korte karriere som mor, så er det at barn oppfatter sinnsstemninger. Og når jeg må tvinge meg gjennom noe, må jeg høyst sannsynlig tvinge guttungen også gjennom det. Jeg kan ikke tenke meg at det er noe annerledes med amming.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #40 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har ikke så fryktelig sansen for Lysbakken, men akkurat denne gangen synes jeg ikke det han sier er så dumt. Ammemafiaen i Norge er sterk, og ammepresset ekstremt, så det synes jeg faktisk det er helt greit å begynne og debattere i større grad. Jeg er en av dem som aldri turte å si at jeg bare delammet på helsestasjonen, og kviet meg for å fortelle jordmor at jeg ikke klarte å amme lenger enn i 8 måneder. Det burde faktisk ikke være sånn. Og ammedamene, er det virkelig bare amming som er deres grunner for hvorfor dere ønsker å være hjemme lengst mulig? For min del er det det nemlig ikke... jeg ønsker å være hjemme med barnet mitt fordi jeg har lyst, og fordi det er jeg som har gått igjennom et 9 måneders langs svangerskap. Jeg synes også de første månedene er mest transportetappe, og vil gjerne ha litt av den tiden hjemme som pappaene nå får en større og større del av. Jeg har dessuten en mann som er flink med barna og stortrives sammen med dem, men helst ikke på fulltid i 3 måneder. Lysbakkens agenda handler om detaljstyring av folks privatliv, og selv om jeg skjønner noen av prinsippene hans, skulle jeg ønske han brukte andre virkemidler for å få igjennom sitt budskap.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 23. oktober 2011 #41 Skrevet 23. oktober 2011 Nå har jeg nederst i denne diskusjonen redegjort for dette.. Ved å henvise til Nhi.no.. Og du syns og mener ikke om andres valg eller? Det å sitte på sidelinjen og godta at en politiker syns det er greit at vi dropper noe som er bra for barnet..for å ivareta mors interesse for noe helt annet.. som f.eks barnet.. det er ok? Du mener faktisk noe..når du mener at det er greit at mor velger seg selv foran barnet... Og fødsel og amming har vel en klar sammenheng... like naturlig begge to.. ikke alle kan føde barn..ikke alle kan amme... det er leit..men slik er det..jeg prater fortsatt ikke om dem... Jeg snakker om de som syns at andre ting skal komme før ammingen er viktigere.. Men uansett..det er ikke noe poeng i å diskutere videre..jeg støtter meg til det jeg leser på Nhi.no...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #42 Skrevet 23. oktober 2011 Om man må tvinge seg igjennom amming..som noe horribelt og unaturlig så burde man kanskje droppe å få barn i hele tatt! Begynner å bli dårlige argumenter her nå! Støtter meg til det Sussa skriver.. Les på Nhi.no.. er ikke hun som er utdatert tror jeg!
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 23. oktober 2011 #43 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg syns ingen ting om andres valg, nei. Jeg syns det er greit å velge det som passer best for seg selv og sitt barn, og det er noe enhver mor må vurdere selv. Jeg gjør meg ikke opp en mening om hvorvidt mine venninner velger å amme eller ikke. Det da søren meg helt opp til dem. Fødsel og amming har ingen sammenheng. Noen damer kan føde barn, men ikke amme. Og noen damer kan ikke føde barn, men fortsatt amme. Og noen er heldige nok til å klare alt. Men det betyr ikke at de to tingene har noe å si for hverandre. Ja, det er like naturlig å amme som å føde. Amming er det mest naturlige i verden. Men det er likevel ikke sånn at man MÅ amme, bare fordi man kan. Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt det er sunt å amme eller ikke, det er vi vel alle enige om at det er. Det beste er alltid å amme, sånn er det bare (støtter deg 100% sånn sett altså). Vi diskuterer om det er et valg mor skal ta, eller om det er et valg NHI (eller noen andre) skal ta. I mine øyne er det helt fjernt å skulle si at "NHI og jeg driter i at du har dårlig selvfølelse og ikke vil vise puppene dine i offentlighet, så derfor MÅ du faktisk amme!". Men jeg skjønner at dette ikke fører noen vei, og jeg lurer veldig på hvorfor jeg i det hele tatt gadd å begynne å diskutere, hehe ;-) Ha en fin kveld videre!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #44 Skrevet 23. oktober 2011 Nei, alvorlig talt! Du kan være drittsekk en annen plass, 23:30!
Sussa85 - snart 2? Skrevet 23. oktober 2011 #45 Skrevet 23. oktober 2011 Slik jeg ser det er problemet det at (som nylander og co også mener) så mange velger bort ammingen fordi det ikke passer dem..uten å tenke på at det er det riktige for barnet.. du sier jo selv at det beste alltid er å amme.. hvorfor blir det valgt bort da? Det er det jeg stiller spørsmålstegn ved.. Og jeg sier selvfølgelig ikke at Nhi eller nylander skal bestemme dette for noen.. men jeg sier at det er dumt at Lysbakken kommer og sier at det er heeeelt greit å droppe amming..fordi det er oppskrytt hvor bra amming egentlig er... at vi har så bra alternativ i norge..at det å droppe amming ikke vil utgjøre noe særlig forskjell fra eller til.. Det vil jo bidra til at flere dropper ammingen.. at det skal mindre til for at de velger det bort..det er det jeg sitter her og er hissig over...I tillegg hisser jeg meg opp over at ammingen er blitt ett nytt våpen i likestillingskampen... nå er det slik at det kun er kvinner som kan amme... Det er bare sånn!! Jeg hater ammepolitiet..og jeg var frustert over hs som sa til meg at jeg for all del ikke måtte begynne med mme... jeg sleit meg igjennom amminga.. Men for all del..jeg FORSTÅR at andre velger å ikke gjøre det... men jeg forstår ikke hvorfor de som lett kan amme velger det bort..det gjør jeg ikke... Ikke min sak..nei.. helt sikkert ikke..men klarer ikke å la være å ergre meg over det lell... Og jeg forstår at folk ikke vil vise frem puppa sine..men da får de gå på ammerom da? eller pumpe seg og gi barnet når de går på kafe? Det kan da ikke være et holdbart argument for å la være å amme.. når det til syvende og sist vises igjennom forskning at morsmelk er bedre for barnet enn mme?
Gråsonen Skrevet 23. oktober 2011 #46 Skrevet 23. oktober 2011 SHITT POMFRITT! les hva jeg skriver før dere hugger løs. Ja, amming er sunt men det er jammen mme og. Det er ikke amming som avgjør barnets helse resten av livet. Ja det minsker risikoen for brystkreft med 4% men det AVGJØR ikke om du får bryst kreft eller ikke. WHO.. WORLD HEALTH ORGANISATION.. Sier det dere noe ? altså ordet WORLD ? Ja, mamma burde få lov til å la være å amme uansett grunn. Jeg mener dette fordi det er ikke livsnødvendig å amme. Man frarøver ikke barnet noe ved å ikke amme. Det er ikke ammingen som avgjør best egnethet som hjemmeværende. Det må bare rett å slett falle bort. Det er opp til hver enkelt familie å avgjøre hvem som skal ta seg av hvilke ting ang babyen og familielivet for øvrig. Og Sussa, du er virkelig en ammegestapo. Sånne holdninger som dine er det som trykker andre med annen erfaring ned. Hvis jeg hadde fortalt deg at jeg ikke vil amme fordi jeg synes det er ekkel så har ikke du annet å gjøre en å godta det uten videre formidling. Sånn er det bare.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 23. oktober 2011 #47 Skrevet 23. oktober 2011 Ikke alle har tilgang på ammerom. Ikke alle får til å pumpe seg. Skal man bare la vær å dra ut da? Det er faktisk ikke svart-hvitt. Og mme i dag er virkelig så bra. Vi kan jo bare la det ligge med at det ikke er min, din, NHI, Nylander eller Lysbakken sin sak om man velger å amme eller ikke. Folk kommer alltid til å velge selv uansett. Og det er like greit å bare la det være med det. Din mening har neppe noe å si.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2011 #48 Skrevet 23. oktober 2011 Dette handler ikke om hvorvidt det er sunt å amme eller ikke, det handler om at voksne selvstendige mennesker skal få lov til å ta egne valg, uten å måtte forsvare dem på noen måte. Det er heller ikke så rart at nhi.no skriver det de skriver om amming, for kunnskap og kompetanse handler om politikk!!! Men finnes ikke en eneste godkjent studie som kan fortelle om skader,bivirkninger eller mangler ved MME. På grunnlag av dette kan man faktisk velge! Hadde det vært stor forskjell på mm og mme hadde de ikke solgt mme overalt i butikker, bensinstasjoner osv. Mme er derfor ikke ikke-anbefalt av nhi. Jeg hadde kun 6 uker permisjon og ammet kun i 6 uker. Jeg mener dette var til mitt barns beste da jeg fikk mye mer energi og overskudd til å ta vare på mitt eget barn når jeg sluttet å amme. Barnet mitt fikk også en helt ny hverdag pga. ekstreme luftsmerter ved amming. For de som ønsker å amme i ett år, er det selvfølgelig helt i orden det også! Det handler om å få lov til å vurdere selv hva som er til beste for sitt barn uten at noen skal overprøve dine valg. Begge valg må respekteres!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #49 Skrevet 24. oktober 2011 Det Lysbakken sier handler vel ikke om amming i det hele tatt, men om hvor uviktig han mener det er å være hjemme med barna. Han vil tydeligvis ha mødre TILBAKE TIL ARBEIDSPLASSEN. Det provoserer meg at noe som likestillingen, hvor kvinnens egenverdi egentlig skulle øke. Kvinnen skulle bli sett på som like verdifull som mannen. (før i tiden var menn mer verdifulle da de tjente landet og fikk landet til å gå rundt mens mødrene bare var hjemme og fødte hundre og ørten barn... selvsagt hjalp hun til på gården ol. men det var mannen som var verdifull for staten.) Men nå virker det som om likestillingen ikke lengre handler om å bli sett på som like verdifulle, og dermed ha samme rettigheter i form av stemmerett, egne pensjonspoeng osv. Samtidig skulle det ikke bare være kvinnens ansvar økonomisk om hun havnet i "uløkka" Nå handler likestillingen om å bli mest mulig lik mannen...og dermed utslette kvinnens egenverdi. VI må sette tilside ungen og dens behov/goder (altså bort fra mor) slik at hun kan prioritere JOBBEN... altså ikke jobben som mor, men arbeidsplassen. Det provoserer meg..... Når det er snakk om amming... en ting er barnas og mors fysiske helse, men amming gir så mye mer. Nærheten, styrking av bånd mellom de to... hudkontakten. Det er meget bra for den mentale helsen til både mor og barn. I tilleg så er det nydelig med ett avbrekk for mor også. Hvor hun kan sette seg ned med beina på bordet og amme, mens hun får slappet av. Kjempe viktig i vårt stress-samfunn.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2011 #50 Skrevet 24. oktober 2011 En likestillingsminister som ikke skjønner at det er forskjell på folk ( i dette tilfelle kvinner og menn) er ikke en god likestillingsminister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå