Gå til innhold

Lysbakkens ammedebatt.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er helt på trynet... Virkelig helt på trynet....

Sier ikke at mor skal skal ofre alt i verden, og bli hjemme for resten av livet..men vi er nå en gang laget slik at vi har PUPPER FOR Å AMME!!! Det å påstå at vi har så bra alternativ her i Norge at amming kan bare utgå..er det dummeste jeg har hørt..og jeg blir så sint!!

skal sies at jg syns mamming (flaskebarn) er like godt om man ikke har mulighet til å amme...ikke alle får det til) Men jeg er nok også en av de som mener at de som kan amme bør gjøre det...

Skrevet

Kjente jeg rett og slett ble litt forbanna på det utsagnet der!

en ting er likestilling, menat man skal få det tredd nedover ørene !!! HVORFOR kan ikke det være slik at hver familei kan bestemme mer selv hvordan de deler opp permisjon?

Og den dagen MENN ammer så kan de få lov å åpne kjeften ang. det!!!!!

Skrevet

Jeg er dritt lei hele fyren... For en dust!

Skrevet

Jeg syns han har gode poeng. Ammepolitiet har gått for langt her i landet. Mme er ikke dødsfarlig, slik man skulle tro når man leser ting rundt omrking på nett (spes mammaforum) og sånn som noen hs og jordmødre holder på.

Syns ammepolitikken har gått for langt når man leser/hører om nybakte mødre som ammer med blødene avrevne brystvorter, og spedbarn som griner av sult fordi at mødrene skal på død og liv amme.

Familien må kunne få velge den løsningen som passer de og barnet best. uten dårlig samvittighet.

Skrevet

Det er jo ikke det som er poenget hans anonym 21.43?? Han mener jo at amming er noe som er helt overflødig!! Han snakker ikke KUN om de som sliter...

Som jeg skrev lenger opp her... noen sliter..,og det er helt greit at barn får mme... Men om man KAN amme uten problemer..hvorfor ikke?? Det er ikke til å komme unna at man får en del stoffer igjennom amming som man ikke får ellers... Det er et faktum!

Skrevet

sussa her tar du feil. Han forteller at man ikke skal amme for enhver pris. Han mener ikke at amming er dumt/feil/teit/overflødig/ikke nødvendig. Men at ammepolitiet må slutte å formidle at amming er det eneste riktige, for det er det strengt talt ikke. Jeg har selv ammet fordi det var lettvint å bare slenge frem puppen men jeg må si meg fullstendig enig i at ammepresset her til lands er latterlig pressende.

Og det med at barn som IKKE ammes IKKE får antistoffer er en gammel og utdatert myte. Det er barnets liv i mors mage som avgjør hvilke nyttigheter barnet drar med seg seinere. Antistoffer får barnet i bøtter og spann gjennom morkaka de siste ukene av svangerskapet. Derfor MÅ premature få morsmelk fra bank om ikke mor kan amme. Og at immunforsvaret styrkes av amming er det heller ikke hold i lenger. Det har en antiseptisk effekt, ja. Men det gir ikke et bedre immunforsvar resten av livet. For at immunforsvaret skal styrkes MÅ man bli syk, hvorfor tror du snørra render konstand hos små unger ?

Jeg har sett meg dritt lei på ammefanatikere! Uff.. beklager tonen.

Skrevet

Håper ikke du referer til meg som en ammefanatiker.. For da har du ikke lest hva jeg har skrevet lenger opp her..

Jeg mener fortsatt at mamming er like viktig som amming.. De som ikke kan amme skal selvfølgelig ikke oppleve noe press rundt dette.. (og da snkker jeg både om fysiske og psykiske årsaker)

Men ja..jeg mener at de som KAN amme bør gjøre dette... Kan du finne fram kilder som viser til at amming ikke styrker immunforsvaret? Og jeg har vel heller ALDRI skrevet at unger ikke er syke som får morsmelk?? Hvor har du det i fra? Jeg har sett meg lei over de som vrir og vender på ting folk skriver jeg..

Jeg har her ta et par utdrag fra artikkelen:

"!Mor må kunne prioritere jobb foran barns behov for pupp, mener barneministeren"

Det står svart på hvitt her at mor kan droppe barnets behov for pupp..og prioritere jobb.. Hvorfor i all verden skal vi få barn om andre ting skal prioriteres foran? Og det er bare tull at mor må ut i jobb før ungen er 6 mnd! Det er derfor vi har en slik FIN permisjonsordning i norge...

"Selv om vi skal ha tydelige råd om at amming er bra, må det også være tydelig at i et land der hygienen er god og vannet er rent, kan rådene veies opp mot andre viktige hensyn. Som likestilling, fars mulighet til å komme tidlig hjem, mors mulighet til å komme raskt tilbake i jobb, og stressnivået i familien, sier han."

andre viktige hensyn??? som at mor skal tilbake til jobb noen uker etter fødsel?? hvilke viktige hensyn er det? Om mor er alene får hun støtte til å klare seg..om mor er samboende så kan da vel far arbeide?? Han har IKKE pupper..og kan ikke ta over ammejobben..som faktisk er viktig for babyer.. Og selv om jeg sikkert blir hengt for det vil jeg trekke frem den viktige nærheten som amming også gir... Ja far kan også si varme, nærhet og omsorg..men ammingen kan han ikke erstatte..og amming er naturlig... hvorfor skal vi droppe det?? Og er det slik at far IKKE kan jobbe så får han vel dagpenger el. Uansett. jeg klarer ikke se noen gode argumenter her for at mor MÅ ut i arbeid noen får uker etter fødsel...

Beklager.. men du får bare kalle meg en ammefanatiker da... Men jeg mener at man kanskje skal begynne å prioritere barnets behov framfor foreldres!! Ellers får man droppe å sette barn til verden!

(og igjen vil jeg påpeke at jeg vet at det er nyanser her..de som ikke kan amme.. og de som får barn uten at det var planlagt..) Men det er ikke det jeg skriver om... Jeg skriver om de som VELGER å ikke amme fordi det er bedre for mor å komme seg i arbeid.... (???)

Skrevet

Jeg sier bare som min meningsfelle i kommentarfeltet til artikkelen jeg: Lysbakken bør pelle seg tilbake til kjøkkenbenken der han hører hjemme.

Makan til livmors- og puppemisunnelse på den "mannen" der altså...

Skrevet

Jeg er sjelden mer uenig med ap politikere enn når denne fyren åpner kjeften. Har han virkelig ikke noe annet å bruke tiden på. La kvinner være kvinner, og menn være menn. Det er ikke meningen at vi skal være like!

Jeg bryr meg like lite om hans meninger som jeg bryr meg om hva slags motiv det er på dorullen. Det som irriterer meget når innfallene hans får konsekvenser for hele Norges befolkning. Som at det nå er lovfestet mer permisjon for far enn mor. Det er tøv.

Skrevet

Det bør vel kunne gå an å vere etterrettelig selv på et anonymforum - denne dusten tilhører ikke AP, derimot SV!

Skrevet

Hvis han vil ha slutt på ammingen så får de utbetale mer i barnetrygd.

MME koster ganske mye. Jeg klarte ikke ammingen av mine tvillinger, det gikk ganske mye penger til mme.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Hæ, hva er det dere snakker om?

Han erkjenner at amming er sunt. Han sier ingen ting om at det er unødvendig å amme. Han sier bare at man ikke skal amme for enhver pris, og at det er ok å gi mme. Akkurat som vi sier til de fortvilede jentene her inne som sliter med ammingen og syns det er et nederlag å gi mme. Eller til de her som ikke syns amming er noe koselig, og heller vil gi mme på bakgrunn av det. Han sier at det er et personlig valg, og at ingen skal tvinges til noe som helst.

Jeg skjønner ikke hva dere hisser dere sånn opp for. Han sier jo bare det vi alle er enige om: Vi ammer så lenge vi kan og vil, og det er ingen skam i å gi mme.

Jeg har selv lest utallige innlegg her om damer som ikke tør å si at de gir mme på helsestasjonen, fordi de nærmest blir angrepet av helsesøster, og bombardert med amme-mas. På helsestasjonen får man nesten litt inntrykk av at mme er ensbetydende med døden, både for mor og barn.

All ære til Lysbakken for at han tør å si imot alle disse ammefanatikerne. Ja, det er sunt å amme. Men det er ikke livsfarlig å velge mme. Det er jo bare det han mener.

Jeg ammet selv i nesten 22 mnd, og er glad for det. Men jeg har likevel forståelse for at mitt valg ikke er riktig for alle.

Skrevet

Han sier også det er GREIT at mor dropper ammingen og går tilbake til jobb..

Syns du virkelig det? Om man KAN amme.. skal mor droppe det fordi hun heller vil arbeide og det passer henne bedre? Er det slik det skal være?

Og jeg er nok en av de som blir irritert på damer som tror at ammingen i alle tilfeller skal være en dans på roser... og bare dropper det fordi det ikke passer livstilens dems.. Jeg har venninner som ikke orker å amme fordi de syns det er vanskelig å gjøre det mens de er på kafe.. jeg har bekjente som sier at amming ødelegger puppene demmes... Amming er ikke alltid like enkelt..og nei man skal ikke amme for en hver pris..men man skal da vel ikke bare gi opp heller fordi en som heter Lysbakken sier at det er ok?

Skrevet

Nei, man skal la være å amme om det er det man vil, selv om man egentlig får det til. Uten å måtte stå til rette or det valget.

Tilogmed kunne gi flaske i offentligheten, uten å være redd for stygge blikk av andre mødre.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Og det har ikke falt deg inn at noen mødre faktisk VIL tilbake i jobb etter seks mnd, eller før? Ikke alle syns det er fantastisk å tråkke hjemme dag ut og dag inn i nesten et år.

At det ikke er viktig for deg, betyr ikke at det samme gjelder for alle. Lysbakken mener her at de som ikke vil eller ikke kan amme, ikke MÅ amme. Det er kanskje viktig å amme, men det er ikke viktigere enn at mor og barn har det bra. Dersom det passer best å gi mme, ja så gir man mme! Og hvis mor VIL jobbe, så la far bli hjemme og gi mme. Det er ikke farlig!

Han mener ikke at det bare er fjas og tull å amme, og det skal man bare slutte med. Han sier i klartekst at det er et personlig valg som hver familie skal få ta for seg selv, uten innblanding.

"- Jeg mener at alt er greit. Voksne mennesker må bestemme dette selv, som en del av familienes valgfrihet. Så håndterer man rådet fra helsemyndighetene som det det er, et godt og begrunnet råd som gjør at de fleste som kan amme gjør det."

"- Da var hun flaskebarn. Men i boka har jeg ikke skrevet noe om hvorfor. Det må være et valg folk tar uten å måtte forklare seg."

Skrevet

Vi få være enig om å være uenig da... Ingen trenger å stå til rette ovenfor meg om de ønsker å droppe ammingen..men de må stå til rette ovenfor barnet sitt... hvorfor droppe amming om man kan amme... Jeg forstår det ikke..og kommer aldri til å forstå.. (snakker fortsatt ikke om de som har fysiske og psykiske problemer med amming) Jeg snakker om de som har helt merkelige grunner for å ikke amme..

Men at en MANN ved navn Lysbakken skal komme å si at det er greit vi driter i amming om vi vil... uansett grunn.. det blir for drøyt for meg...

Heldigvis er flere enig..

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Det er jo nettopp det han mener! At mor skal få droppe ammingen hvis hun vil det. Hvis hun får til å amme, men ikke syns det er noe koselig, så er det helt ok om hun velger å slutte.

Lysbakken slåss mot ammepresset her. Og det er jo nettopp det du driver med. Nettopp - ammepress! Hvis mor ikke VIL amme, så MÅ hun ikke amme - selv om helt fint KAN amme.

Hvis venninnene dine syns det ubehagelig og ekkelt amme i offentlighet, så la det være deres valg. Hvis de tror puppene deres blir ødelagt av amming (og de blir jo unektelig forandret utseendemessig), så la det være deres valg. Du har ingen business med å komme med pekefingeren og si at de gjør noe galt, fordi de av diverse årsaker ikke vil amme.

Det er valg hver enkelt må ta, basert på deres egne følelser og opplevelser i forbindelse med amming. Det er et personlig valg som ikke skal styres av noen - verken pekefingre på DIB eller helsestasjonen.

Ammepresset i Norge er helt vilt!

Skrevet

Sussa, hvis venninne dine ikke føler seg komfortabel med amming så er det en god nok grunn til å slutte. Du har vel INGEN rettighet til å mene noe på dems vegne ?

Og det er tydelig at du ikke holder deg oppdatert på ammefronten hva det anngår helseeffekten ved amming. Slapp av, Lysbakken prøver ikke ta fra deg puppene dine.

Skrevet

Det er vel ikke akkurat sånn at barn som får mme blir skadet for livet av det, da. Jeg føler ikke helt den der "stakkars baby"-greia du prøver på her.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg sluttet forresten å amme ved 22 mnd fordi jeg ikke syns det var koselig lengre. Skulle jeg fulgt din tankegang, Sussa, måtte jeg vel ammet til guttungen var 22 år, for jeg hadde melk i massevis og ingen "lovlig" grunn til å slutte.

Skrevet

Og jeg er fortsatt uenig... Og jeg har vel heller ikke skrevet at jeg har har sagt noe til venner/bekjente om det...

Jeg slet selv med amminga.. og vet så inderlig godt hva det vil si å slite.. jeg gråt mine bittre tårer.. og hadde heller ikke sett på det som et nederlag å begynne med mme... Men jenta mi tok ikke flaske..så jeg hadde ikke noe valg... Så jeg dømmer OVERHODET ikke de som ikke kan amme..

Men å velge det bort pga forfengelige grunner ol.. det tar jeg sterk avstand fra...

Skrevet

Neste sak på Lysbakkens program: få delt det hersens svangerskapet likt, nå klamrer jo mor seg til alle ni månedene og nekter å dele så mye som en dag med stakkars far!!! Makan!

Skrevet

og bare for å få det frem i klar tekst. Jeg mener ikke at det er usunt å amme! Det er bare avkreftet at det er morsmelk som avgjør helsen hos barn.Søk det opp på NHI.no eller norsk legeforening. Hvis du har tilgang til medisinske databaser finnes det utallige forsøk publisert på akkurat dette.

Skrevet

21.43

Så du syns at familie og BARNE ministeren hadde gode poeng når han mener mammaer IKKE skal amme sine barn, men sette JOBBEN sin foran sine barn??????????

Pussig, da det nettop er jobben hans å ivareta familienens og barnas behov. Dette er i strid med alle anbefallinger. Ja, mme er ett flott alternativ, men la nå kvinner få lov til å være kvinner i hvertfall når det gjelder svangerskap, fødsler, amming. Hva har skjedd med likestilling når vi MÅ være så like at vi likegodt kan bli menn....

Dette er en skam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...