☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Kjære, kjære jenter Hvordan står det til med dere? Tirilgirl: Tenker masse på deg og lille Ole Kristian, hvordan går det? Nyter dere dagene etter at dere endelig har kommet hjem? Hvordan går det med de daglige rutinene? Amming, trilleturer, soving etc? J -76: Tenker masse på deg også, tenk at lille Henrik ville ut 5 uker før termin, flott at ks ble en fin opplevelse, men synd at du slet/sliter litt på barsel med amming osv, dette kommer til å gå seg til... Ikke vær fortvilet, ta en dag av gangen, slipp opp kontrollen i deg og la den lille styre og finne sin rytme, dere kommer til å klare dere kjempefint, starten ble bare litt trøblete, men snart kommer dere dere inn i ny rytme, dette blir så bra så, men ikke still så høye krav og forventninger til deg selv og familien, la dagene flyte litt og gjør det beste ut av det, senk skuldrene og prøv å slappe av Carina: Synes det er så flott at du greier å jobbe 50% jeg, skulle ønske det var meg som kunne vært litt i arb.livet, men jeg har ikke sjans til aktiv sykmelding engang Du er uansett sterk, sporty og veldig flink! Så flott at bekkenet er blitt bedre ifht at du nå har 50% sykmelding - ingenting er jo bedre enn det og at alt så bra ut på siste kontroll. Godt at du blir fulgt opp ang kynnere og evt press mot nyrene/urinveiene, høres ikke noe godt ut, sliter med noe av det samme selv. Har jo litt større nyrer pga cystenyrene mine og leveren min er jo nesten dobbel så stor som normalt pga alle cystene der også, så jeg kjenner det presser alle stand, både nyrer, lever og lunger - er glad jeg blir fulgt opp pga dette, men bekymrer meg ikke så veldig, alle verdiene er jo relativt fine og jeg har jo født før, er bare at magen ser ekstra diiiiiiiger ut på lille meg som bare rager 160 på strømpelesten, hehe Maddemor: Hvordan går det med deg og lille Fride? Hun vokser og vokser tenker jeg og så håper jeg dere koser dere masse!!! Er det ikke deilig å bare leve livet uten å tenke på prøving, graviditet osv? Håper uansett at dere koser dere alle sammen Cessy: Lenge siden vi har hørt fra deg også?? Hvordan er formen din? Hvordan går det med deg og den lille i magen? Anki: Dersom du er inne og leser på tråden vår innimellom, så vil jeg bare si at du er i tankene mine du også, jeg tenker masse på deg og håper at det går bra med deg og din familie. At dere har greid å få litt ting på avstand, at det går bra med jobbsøking, at du får litt tid, avslapning, egenpleie og masse, masse støtte fra venner og familie!! Håper det går bedre med deg, ville bare gi deg en stoooooor varm klem og si at jeg fortsatt tenker på deg Ellers går det bra her... I går feiret vi lillesnuppis sin 5 års dag og dere kan tro det var stas å bli 5 år, hehe Ble en liten feiring med tante og onkel i går for de kunne ikke komme på lørdag, ellers blir det barnebursdag på lørdag fra kl 11-13 og resten av familien kommer fra kl 14. Blir sikkert en veldig slitsom dag, men greit å ta all feiringen på samme dag, så blir vi ferdig med det, da kan vi ligge på sofaen og slappe av og ikke gjøre noenting hele søndagen, hehe Lillegutt vokser og vokser merker jeg, har veiedag og måledag (rundt magen) hver mandag og bare siste uka har jeg faktisk lagt på meg 2 kg og gått opp 4 cm rundt magen, jippiiiiiii..... ikke at jeg har blitt så stor over magen, men vekten går oppover og det er sååå deilig Så nå har jeg gått opp 2 kg siden startvekten min da jeg ble gravid :D Hadde noen ekstra kilo å ta av da ifht da jeg var gravid med jentungen, men pytt, pytt - nå går det den rette veien!! Det aller viktigste er at gutten sparker og koser seg i magen, har masse plager (småblødninger, blodtrykksanfall, fortsatt 1+ protein i urin, samt BT 140/90, bekkenløsning osv), men shit au - ikke såååååå mange ukene igjen til jeg endelig sitter med ham i armene mine. Er fortsatt veldig spent på om det blir ks eller ikke, neste kontroll er 28.feb, bare 3 uker til - da sa legen at dersom morkaken fortsatt ikke har rikket på seg setter vi en ks-dato den dagen!!! Ååååååå, er så spent, så spent!! Dersom det blir ks, blir det sånn ca om 9 uker og det tror jeg kommer til å gå kjempefort, ellers har jeg nå 11 uker igjen til termin Prøver å lage en terminliste jeg, så har vi oversikt alle sammen Ha en strålende fin dag jenter Stooooooooor klem fra
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 9. februar 2011 GRAVIDE: - carina: Bor i tromsø, termin 22.04.11, (30 år, samboer, venter ei jente!) - Meg og lille snuppis: Bor i Hønefoss, termin 03.05.11 (35 år, gift, ei jente på 5 år, venter en gutt!) - katta76.2teensog2tette.i okt: termin 12.10.11, - Cessy: termin mai 11, HAR FØDT: - Maddemor; 1 gutt 2007, fikk en prinsesse 24.08.10:))) - Tirilgirl: Bor i Drammen, termin 20.01.11, ble forløst og fikk en nydelig gutt i uke 28+6, den 01.11.10 )) - J -76: Bor i Akershus, termin/ks dato: 24.02, ble forløst og fikk en nydelig gutt 5 uker før termin, den 28.01.11 )) Dere får kopiere og legge inn/redigere opplysningene selv dersom dere ønsker det, tenkte bare å begynne jeg da, så får vi en sånn noenlunde oversikt Ha en strålende fin dag jenter Klem fra
MK73 Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 Jeg tar en frekkis og sniker meg inn på lista deres: GRAVIDE: - carina: Bor i tromsø, termin 22.04.11, (30 år, samboer, venter ei jente!) - Meg og lille snuppis: Bor i Hønefoss, termin 03.05.11 (35 år, gift, ei jente på 5 år, venter en gutt!) - katta76.2teensog2tette.i okt: termin 12.10.11, - Cessy: termin mai 11, - MK73: termin 13.10.11 HAR FØDT: - Maddemor; 1 gutt 2007, fikk en prinsesse 24.08.10:))) - Tirilgirl: Bor i Drammen, termin 20.01.11, ble forløst og fikk en nydelig gutt i uke 28+6, den 01.11.10 )) - J -76: Bor i Akershus, termin/ks dato: 24.02, ble forløst og fikk en nydelig gutt 5 uker før termin, den 28.01.11 ))
cessy*og prinsessa si* <3 Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 Heia alle sammen:) jeg er som vanlig bare innom å sniker på forumene å legger lite ifra meg,så må bli flinkere til det:) Her går d bare bra,magen vokser å vokser å lillemor sparker bare mer å mer å hardere for hver dag som går,utroli gøy å jeg setter pris på alle spark jeg får:) Enda lagt på meg lite,kanskje rundt knappe 2 kg,men det gjør meg ingenting ettersom jeg la på meg 10 kg me pergokur før vi ble gravide på egenhånd,så håper d er dette kroppen tar hensyn til nå..hihi:) Ellers har jeg fått i hus en masse fine klær,litt arvet å mye kjøpt,pappan min er den som kjøper inn masse søte klær til lillemor å mamma sa at han til å med har kjøpt en egen plastboks som han driver å legger ting oppi etterhvert som han kjøper de..så søt:) Vogn er bestilt å vi skal gå for ei brio duo vogn,superfornøyd me den å trur den passer utmerket for mitt bruk ettersom det er jeg som skal drasse mest på vogna:) har kjøpt den søteste ROSA vippestolen som jeg må gå å vippe på av å til:) ellers skal jeg kjøpe en ny brukt hengevugge som vi tenkte vi skulle ha til soveplass de første mnd,så kjøper vi sprinkelsenga etterhvert:) har kjøpt masse søte wallstickers som jeg skal dekorere på veggene rundt der vugga skal henge så prinsessa får sitt eget hjørne av soverommet ettersom vi skal flytte å ikke blir å lage eget rom til henne her:) ja så da er d meste fiksa,bare gleder meg til å få kommoden i hus så jeg kan vaske klær å legge på plass å ellers handle inn småting som vi trenger:) Er kommet til uke 28 nå å syns det går innmari fort,litt skremmende å godt på samme tid da jeg gleder meg utrolig mye til å få dukka i armene mine å se hvordan hun ser ut:) Ellers går jeg bare hjemme å styrer å steller det jeg klarer,er så sykt plaget med kynnere å de kommer å går uansett om jeg tar det me ro eller holder på med noe..verste er kanskje om nettene,for bare jeg tenker på å snu meg i senga så blir magen steinhard å får småmensenmurringer til å starte med,men JM sier jeg bare må ta det med ro å d gjør jeg jo for det meste,men litt må man ha å gjøre ellers blir man gal! Ble litt mye meg og mitt,men da har jeg iallefall oppdatert litt:) håper dere alle med mager storkoser dere,planlegger å ser fram til vidunderene våres kommer å dere med babise ute storkoser dere med dem<3 anki tenker på deg å ønsker deg å dine alt godt,krysser fingrene for at det dukker opp en bra jobbmulighet for deg snart <3 å til mk73 velkommen inn hit:) store klemmer ifra lille cecilie:)
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2011 Koselig å høre fra deg cessy, var en stund siden sist nå, hehe MK73: Velkommen skal du være, koselig med nytt tilskudd på tråden )) Akkurat nå sitter jeg og venter og venter på at rørleggeren skal komme!!! Vi har hatt en tilstopping av avløp/sluk på gjestetoalettet i 1 etg før jul hvorpå vi tok fra hverandre rør osv for å fikse dette, i og med at rør og pakninger (enkel toalett og vask) er originalt fra -86, var dette ganske så morkent, så vi bestemte oss for å pusse det opp. De skulle komme onsdag eller torsdag denne uken for å sette opp ny innredning som vi har bestilt og lage til nytt avløp. Mannen har nå malt, lagt nytt gulv og satt på nye lister så alt er klart og jeg sitter bare og venter på at nåååå må de da komme..... Fikk en teksmelding på morgenen i dag om at de kom litt utpå dagen i dag eller i morgen, nå er kl 1335 og det ser ikke ut til at de kommer i dag heller... Skuffet (( I morgen har jeg en del andre ting jeg burde ha fått gjort, f.eks skal vi ha barnebursdag her på lørdag da jentungen ble 5 år på tirsdag - så må ut å handle litt småting, samt handle litt mat for helgen, skal ha familieselskap etter barneselskapet, så greit å få gjort så mye forberedelser som mulig i løpet av morgendagen så det ikke blir så stressende på lørdagen - dagen i dag har jo vært ganske så amputert da jeg bare har gått og ventet og ventet på rørleggeren, arrgggggghhhh - blir gaaaaal av å vente, hehe Ha en strålende fin dag jenter Klems
Håpet ble virkelighet! Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 GRAVIDE: - carina: Bor i tromsø, termin 22.04.11, (30 år, samboer, venter ei jente!) - Meg og lille snuppis: Bor i Hønefoss, termin 03.05.11 (35 år, gift, ei jente på 5 år, venter en gutt!) - katta76.2teensog2tette.i okt: termin 12.10.11, - Cessy: termin mai 11, - MK73: termin 13.10.11 - håp i 2010?: termin 19.05.11 HAR FØDT: - Maddemor; 1 gutt 2007, fikk en prinsesse 24.08.10:))) - Tirilgirl: Bor i Drammen, termin 20.01.11, ble forløst og fikk en nydelig gutt i uke 28+6, den 01.11.10 )) - J -76: Bor i Akershus, termin/ks dato: 24.02, ble forløst og fikk en nydelig gutt 5 uker før termin, den 28.01.11 )) Slenger meg med i gjengen deres jeg også! Har fulgt med dere i den gamle tråden og skrevet med endel av dere i andre innlegg. Føles utrolig for meg og å under 100 dager til termin (98 dager idag), nærmer seg nå etter 2 1/2 år med graviditet, sykehus, nedturer og nervepåkjenninger... Skal på 3d ultralyd neste torsdag, spent på det! Jobber 60% foreløpig, ut februar så får jeg se ann, kjenner det blir stadig tyngre å være ped.leder i barnehage, ser der ann ved neste legebesøk. Gratulerer igjen til alle dere som har fått møte gullene deres, og lykke til videre til oss andre! ) Klem
MK73 Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Hei, og tusen takk for velkomsthilsener! Dere er snille :-) Her har jeg en dårlig dag idag. (Klipper inn innlegget mitt fra ass.befr.) På vei til jobb havnet jeg oppi et trafikkuhell. Selvsagt min feil. Det tok nesten 20 år før jeg selv forårsaket en kollisjon, men selvsagt måtte det skje nå, idag. Sååå forbanna på meg selv!! Blææææhhh!!!! Kommer dermed for sent til jobb. Har deretter en halvkjip medarbeidersamtale med sjefen. Sjefen og jeg er ikke enige om alt, kan man si. Så har jeg blødd mer idag. Jeg blør hver dag, men idag måtte jeg selvsagt blø mer enn jeg har gjort siden jeg fikk positiv test. Liker det svært lite. Klumpen i magen blir bare større. Dobbelt-blæææhhh! Så må det selvsagt også ikveld følge med mer murringer i magen. Vil ikke at det skal murre på denne måten! Trippel-blææææhhh! Ikveld hadde jeg tenkt å måke snø og vaske litt hus. Nå skal jeg bare synes synd på meg selv, stappe inn sjokolade og springe desperat på do hvert femte minutt resten av kvelden. Velkommen til en vanlig (?) torsdag i en sliten sliters liv! Håper alle dere andre har en svært, svært mye bedre dag enn meg.
Carina har to små gull Skrevet 11. februar 2011 #8 Skrevet 11. februar 2011 God morgen kjære venner og velkommen til dere nye Håper blødningene gir seg MK73, er ikke noe gøy å blø. Er du kommet langt i svangerskapet? Jeg har blødd så å si hele svangerskapet, det startet rundt uke 8, men jeg har blitt oppfulgt med jevnlige ultralyder og alt har basre vært bra. Blødnigene kommer fra slimhinnene. D får ringe å bestille seg ul så får se se knøttet. JEg ringte direkte til gyn vakta på sykehuset. Masse lykke til. Monika, gratulerer så masse med en 5 åring i hus Gleder hun seg til å bli store søster??? Skal selv i bursdag til tante barnet mitt idag, hun blir 6 år og hun er veldig opptatt av babyen jeg har i magen. Hun liker å snakke og kose med magen. Og hun tror at hun hører henne gjennom naveln Jorunn, håper det går seg til med amminga. Regner med at du stor koser deg hjemme med lillegutt. Du får komme innom å oppdatere oss om hvordan det går, men regner med du har hendene fulle om dagen også Irene, hvordan går det med deg og lille Ole-Christian??? Katta vår, er du i fin form? Kvalmen har ikke tatt deg med storm??? Når var det du sulle til Ul igjen??? Håp i 2010, gratulerer med å ha rundet 100 dager Det begynner å nærme seg med stormskritt for deg også Har formen din vært bra??? Idag er jeg 30+2 70 dager igjen til termin. Formen er kjempe bra. Og det går veldig greit å jobbe 50%, men i det site har jeg begynt å kjenne mer og mer til kynnere. De er ikke vonde bare ubehagelige når de står på. Så får se om jeg reduserer enda mer etter at denne mnd er gått. Ble litt redd igår kveld. Når vi la oss ble jeg utrolig kvalm. Måtte bare stå opp. Og da fikk jeg noen skikkelige skikkelige tak i magen. Jeg klarte nesten ikke stå og i allefall ikke ligge. De kom med noen minutters mlm rom og jeg tenkte at nå har jeg rier. De satt over hele magen og strålte bak i ryggen. Akkurst i det jeg tenkte å ringe føde avdelinga va det noe som sa pang i magen min og jeg måtte bare springe på do. Kan vel si at jeg har aldri bærsja så mye før. (sorry) Jeg ble i allefall sittenede i 20 minutt før jeg ble ferdig. Kan vel kalles obstipasjons diare. Når jeg tenkte meg om etterpå hadde jeg ikke vært på do siden helga. Etter dette ble jeg i allefall bra og kunne gå å legge meg. Men etter dette kjente jeg svært lite liv til lillegull. Kjente små bevegelser og ble litt stressa pga dette. Men det tok seg heldigvis opp iløpet av en time. Så idag er det full rulle på henne igjen. HUn har i allefall ikke snudd seg enda. Kan ligge i hodeleie før i neste minutt i seteleie. Så hun har tydeligvis enda god plass der inne. Neste kontroller ikke før i begynnelsen av mars. Blir spennede å høre hva hun iser da. Ellers er tankene rundt fødsel begynt å komme. Gruer meg ikke, er vel heller mer spent. Eneste er at visst jenta ligger i seteleie blir jeg å kreve ks. Har hørt så mange fortelle om sine opplevelser i forhold til dette at det har gjort meg litt skremt. Men satser på at hun snur seg godt nedi der før den tid. Vil jo helst føde vaginalt. Er jo enda 10 uker igjen. Håper dere får ei strålende helg. Jeg har arbeidshelg så blir litt jobbing på meg i helga. Mange klemmer fra meg
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 11. februar 2011 #9 Skrevet 11. februar 2011 Hei alle sammen!! Idag tok jeg en cb m ukes indikator og den lyste 3+ øyeblikkelig. Er litt uggen av og til, litt svimmel og trett, men foreløpig i grei form. Bruker å komme rundt uke 7-8 de værste symptomene, så nyter foreløpig å være gravid hehe. Skal på ul 23 febr. Så da håper jeg¨å se et bankende hjerte. Temp er fin og høy, noe som lover godt, og magefølelsen er god. Er i redemodus allerede, noe som ikke er så veldig bra, for alt skal omgjøres på her hehehehehe. Mk73, så fælt å lese om blødningene dine. Håper det gir seg snart, for du skal bli med meg til mål!!! Du får ikke lov å miste nå. Krysser alt jeg har for deg. Monica. Gratulerer så mye med vel overstått bursdag til din datter og at du er kommet til 3-tri allerede. Håper formen din blir litt bedre nå. Ikke tenk på vekta du. Jeg begynte med 6+ før jeg begynte på denne graviditeten(bare 163 cm) så synes godt på meg hehe. Carina, nå nærmer det seg med stormskritt asså. Håper den lille jenta di vil snu seg i god tid. Maddemor, kos deg masse hos fam din sees snart. Cessy. håper du har et fint sv.skap. Tid var din termin igjen? Jorunn og Irene : Håper dere koser dere masse med babyene deres. Her krabber han rundt og reiser seg opp så er aldri et rolig øyeblikk her. Stooor klem fra meg. Ps Anki hvis du er her skal du vite at jeg tenker masse på deg og gråter ofte en skvett for dere. Håper det går litt bedre med deg. Klemmer. Håper ikke jeg glemte noen nå, er sååå distre hehehe
J -76 Skrevet 11. februar 2011 #10 Skrevet 11. februar 2011 Hei alle sammen både nye og "gamle" på tråden. Det er så koselig å lese hvordan det går med dere. Tenker på dere Carina og Monika, så fantastisk at dere begge nå har nådd 3 trim, nærmer seg virkelig for dere også. Det går endelig mye bedre med meg og lille Henrik. Han er 2 uker gammel i dag. Vekten går stadig opp, og han har tatt igjen fødselsvekten, veier nå 2790. Endelig får jeg lov til å amme, hurra! Han tar puppen som bare det og det er fantastisk. Han sover mye og er forholdsvis rolig, så det blir mye tid til lille sjalu storesøster også. Det har ikke vært så lett for henne dette, er veldig sår for tiden, og vil så gjerne hjelpe til, men blir litt voldsom. Henrik tar flaske, så i morgen skal vi ha en jentedag med teater og handling, jeg gleder meg til litt tid med bare jenta mi. MK73: Håper virkelig blødningen gir seg og at det går veien for deg denne gangen, har fulgt deg litt på sidelinjen og alt du har vært igjennom, tenker på deg! Mange klemmer til dere alle sammen!
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2011 Så godt å høre fra deg Jorun, og dere andre også da selvsagt MK73: Jeg startet jo også dette svangerskapet med blødninger, men så fort jeg la meg ned stoppet de opp, så fort jeg var i aktivitet begynte det på igjen - så vær sååå snill og ta det med ro, legg deg ned, hvil mye. I ettertid viste det seg at morkaken lå for langt ned og at det var den som forårsaket blødningene, tenker mange ganger på at dersom jeg hadde ignorert blødningene og vært i aktivitet hadde ikke dette gått, men at jeg nærmest var sengeliggende den første tiden har vært avgjørende for at det går den rette veien denne gangen... Vet jo ikke om det er sånn for deg, men bedre å gjøre alt en kan i sin makt for at det skal gå bra og vite at man har gjort en innsats, skjønner du?? Håååååper og krysser fingrene for at det går bra med deg!!! Hold oss oppdatert da Ellers bare ett kjapt innlegg fra meg i dag. Jentungen er blitt syk stakkars, hun skulle ha feiret barnebursdag i dag kl 11, kl 08 ringte jeg rundt og utsatte bursdagen 1 uke, til neste lørdag... Lillesnuppis våknet i dag med 38,5 i feber og er utrolig tufs og slapp, og sååååå lei seg når vi sa at bursdagen måtte utsettes, presiserte at hun SKAL få feire bursdag men at det måtte bli neste lørdag når hun er frisk igjen. 4 andre hadde meldt avbud pga sykdom også, så nå ser det ut til at alle kan komme neste helg Så nå har hun sovet i flere timer og er litt våken, har fått en paracet og får lov til å se på disneyfilmen "Askepott".... Ooooooooj, akkurat nå spør hun etter mat - da er det bare å hive seg rundt, hehe Ha en strålende fin helg jenter Klem fra Monica
MK73 Skrevet 13. februar 2011 #12 Skrevet 13. februar 2011 Hei, Carina, og dere andre! (Jeg har skrevet litt mer i tråden der Katta ropte på meg.) Nei, jeg er ganske i starten av svangerskapet. Klinikken mener jeg er 5+5 idag, de mener jeg er kommet et par dager lengre enn jeg selv har tellet meg frem til. Derfor er det også foreløpig for tidlig å se noe særlig på UL. Jeg må nok vente en ukes tid før det er noen særlig vits i det. Dette var et IVF-forsøk (fryseforsøk) og jeg har hatt blødninger siden før jeg fikk satt inn eggene, daglig. Det ble verre et par dager i slutten av uka, men nå er det heldigvis tilbake på "normalt" nivå igjen etter at jeg har tatt det helt med ro et par dager. Jeg håper at mine blødninger også kommer fra slimhinnene i skjeden, jeg går på medisiner som gjør at dette er ganske vanlig, men det er skrekkelig slitsomt likevel. Uff.. Må bare ta det en dag om gangen, men skal ta en prat med klinikken min imorgen og høre hva de anbefaler. Planen er at jeg skal tilbake til full jobb nå, og det er nok ikke helt ideellt, dessverre, tror jeg. Var 50% sykmeldt uka som var, og 100% uka før det pga bivirkninger av medisinene, så har ikke så lyst til å troppe opp hos fastlegen igjen - men vi får se.
MK73 Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 ...og Carina, det var litt av en tørn du måtte gjennom tidligere i uka - men så bra at det "bare" var magetrøbbel ;-) Det er jo ikke spesielt lett å kjenne forskjellen på alt som skjer nedi magen underveis i denne prosessen. Håper alt får fint for dere fremover - det blir spennende!
MK73 Skrevet 13. februar 2011 #14 Skrevet 13. februar 2011 Hei, Jorun, og takk for omtanken. Det er godt å høre at dere har det bedre, begge to. Det er jo ikke den enkleste starten på livet - men nå høres det ut som om dere koser dere. Hvor gammel er storesøster da? Min ene niese hadde litt problemer da hun ble storesøster 3 år gammel, men det gikk seg til etter noen måneder, selv om min svigerinne måtte tåle å høre "Mamma, du vet at jeg trenger også litt tid fra deg...". Det hører med at det nok ikke var helt fritt for at hun var aldri så lite bortskjemt da lillesøster kom ;-) Idag, ett år senere, er det mye kos og nuss og passing på lillesøster.
MK73 Skrevet 13. februar 2011 #15 Skrevet 13. februar 2011 Hei, Monica. Ja, jeg husker at du hadde det tøft i starten av også dette svangerskapet. Hvor tidlig var det dine blødninger startet? Jeg har også sett en sammenheng de siste 4-5 dagene mellom aktivitetsnivå (og stress) og mengden blødninger og stress. Jeg kjenner jo godt at det knyter seg i magen, og en god del av det er selvsagt psykisk også. Jeg skal forhøre meg med klinikken imorgen, så får vi se. Det er jo fantastisk at alt har gått greit med deg og at du er kommet så langt nå. En solskinnshistorie :-) Hils lillesnuppis god bedring! Det var jo skikkelig kjip timing - men da blir det enda mer kos neste helg - og jeg håper du setter mannen eller andre i arbeid med alle forberedelsene! Klem til dere
MK73 Skrevet 13. februar 2011 #16 Skrevet 13. februar 2011 ...og til dere andre: Jeg håper dere har hatt en kjempefin helg, og ønsker dere en god uke. Og Anki, hvis du er her inne; jeg tenker også på deg og dine.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 18. februar 2011 #17 Skrevet 18. februar 2011 Hei alle sammen:) Til gamle kjente og til nye damer her inne..... Nå er det veldig lenge siden jeg har vært inne og skrevet noe her, men er ofte inne og leser så jeg holder meg oppdatert på dere alle sammen:) Ja, nå sitter Jorun og jeg her med guttene våre, og Carina og Monica går rundt med store maver:) Sørlandsdamene koser seg med sine små, og jammen er ikke Kattepusen på vei igjen:) Skal si vi får det til....hehe Veldig hyggelig med nye damer her inne også Skal bli hyggelig og følge dere fremover også..... I går var vi på helsestasjon og Ole Kristian veier 5 kilo:) Nå på søndag som kommer skulle han jo være en mnd etter termin, men den 1. mars er han jo faktisk fire mnd. Men han vokser veldig fint og alt stemmer godt:) Vi kom jo hjem fra sykehuset etter 7 uker den 20. desember. Og de første uken gikk alt veldig fint. Han la på seg og vi koset oss masse her hjemme. Han var jo liten og det var kaldt ute, så det ble mange uker vi bare var inne. Kun ute når vi skulle på kontroll og veie han. Det jeg synes var vanskelig var og vite hvor varmt vi skulle ha det her inne i huset. Så det ble noe uker med 25-26 grader inne, både Svein og katta var jo helt utslått:) Men etterhvert når den lille mannen fikk mer underhudsfett, greide jeg og skru litt ned på varmen slik at alle fikk det bedre:) Jeg har også synes det har vært vanskelig og vite hvor mye jeg skal kle på han, og særlig når vi skal ut. Og som regel har det blitt for mye, så vi har måttet plukke litt av igjen. Men ma lærer underveis......hehe Vi hadde vært hjemme rundt en mnd. da Ole Kristian fikk en forkjølelse. Den var bare i nesen, men var for oss voksne skremmende nok for det:/ Disse små er jo nesepustere, og og når nesen ble tett fikk jo jeg helt hetta!! Jeg sto i tre netter og bare fulgte med på pusten hans og telte hvor mange ganger han pustet i minuttet. Jeg er jo vant med og jobbe med voksne pasienter, og når de puster opp mot 70 ganger i minuttet blir de til slutt så sliten at de slutter og puste......og det var dette jeg tenkte på hele tiden. Vi var nede på sykehuset og fikk sjekket han noen ganger, bare for og være sikre på at det ikke var RS-virus. Og det var ingenting på lungene, bare i nesen..... Men denne angsten jeg fikk da, var nok utløsende for den reaksjonen jeg fikk etterpå. Jeg gikk rett i kjelleren, og fikk både angstanfall og en utmattelse. En reaksjon på alt vi har vært igjennom de siste årene, fra og miste, mammas sykdom og død, engstelse gjennom hele dette svangerskapet om at det ikke skulle gå bra.......så en fødsels depresjon er det vel jeg fikk på en måte. Da kjente jeg at panikken kom over meg for alt mulig, det eneste jeg tenkte på hele dagen var å få sove til kvelden. Og når man tenker for mye på det, fikk jeg iallfall ikke sove når jeg kunne legge meg. Også kjente jeg på det at jeg ikke koste meg med Ole Kristian på dagtid når vi var her alene, jeg var anstrengt og han merket dette godt og slappet ikke så godt av hos meg. Men jeg forsto raskt hva som var galt og søkte hjelp. Og nå går det såååå mye bedre:) Jeg greier og slappe av og kose meg med Gullet mitt. Og dette har jo selvsagt gitt oss en mye bedre hverdag...... Så når jeg ser tilbake på denne tiden, ser jeg at vi hadde det litt tungt og trøblete, men takket være min fantastiske samboer løste dette seg på en perfekt måte:) Han var helt fantastisk, tok grep og ansvar. Og det er så herlig å se den kjærligheten han har ovenfor sin sønn......han gleder seg til og komme hjem fra jobb hver dag:) Så dette var litt om hvorfor jeg ikke har svart og skrevet så mye her inne, men som sagt har vært inne og lest:) Ikke alltid det har vært overskudd til og skrive svar.... Tenker på dere alle:) Tenker veldig mye på deg Ann Kristin.....Varm klem fra Irene
J -76 Skrevet 19. februar 2011 #18 Skrevet 19. februar 2011 Kjære Irene tusen takk for at du er så ærlig og deler følelsene og erfaringene dine på godt og vondt. Som jeg har skrevet til deg før så har jeg tenkt mye på deg siden Henrik kom til verden. Jeg synes det var svært tøft å få babyen 5 uker før tiden, både i forhold til bekymringer for hvordan det skulle gå med han, ekstra utfordringer med mating, mye stikking av babyen (blodprøver osv). Da jeg lå på barsel og hadde det som tøffest tenkte jeg på alt dere sikkert har måttet gå igjennom med en enda mer prematur baby. Det er ikke bare bare og først slite med å få babyen, være bekymret under svangerskapet og så alle bekymringene når babyen kommer. Jeg er glad for at du har oppsøkt hjelp og at det var fint for deg. Jeg har selv gått i intensiv terapi dette året og tror det har hjulpet meg til å klare meg igjennom vår tøffe start. Jeg skriver mer til deg i privat melding på face etterhvert. Ta vare på deg! Glad for at du har en så flott mann, sikkert fordi du også er så flott! STOR KLEM Jorun
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 20. februar 2011 #19 Skrevet 20. februar 2011 Kjære Irene! Jeg signerer det Jorun har skrevet. Jeg gråt da jeg leste innlegget ditt igår, men rakk ikke å skrive noe da. Du har vært igjennom en stor prøvelse så ikke rart du får en reaksjon, og når det gjelder tettheten i nesa blir jeg selv fortvilet selv om gutten er 7 mnd og tett for første gang (i nesa) De klarer jo ikke å blåse det ut så høres det jo ut som det er mye værre enn det egentlig er siden de er nestpustere. Jeg er kjempeglad for at du har fått hjelp og at du har en fantastisk mann og at det går så fremover med lillegutt. Klemmer til dere. Jorun. Tenker masse på deg og. Ikke lett å få et prematurt barn vil jeg tro. To av mine (guttene) har kommet ca 2 uker før, men det er jo innen normalen. Er mer redd denne gangen pga min livmorhals som er forkortet og at jeg denne gang ikke har mulighet til å ta det med ro døgnet rundt. Bruker jo også å slite med voldsomme kynnere, noe som ikke er veldig positivt når jeg bruker å få dem så tidlig i sv.skapet. Satser uansett på at jeg blir sykemeldt når permisjonen går ut i mai. Ellers er jeg i uke 7 og kvalme og tretthet har kommet for fullt. Er trett og kvalm (kaster opp og spiser om hverandre) døgnet rundt. Til onsdag har jeg time til ul, noe jeg er veeeldig spent på. Nei nå detter øya igjen, får skrive mere til dere andre siden. Klemmer fra Cathrine som må komme seg i seng allerede. (Alexander styrer voldsomt på nettene i tillegg pga fortenner oppe som vil ut)
Carina har to små gull Skrevet 21. februar 2011 #20 Skrevet 21. februar 2011 Ja du har vært gjennom tøffe perioder Irene så er vel ikke så rart at du fikk en liten reaksjon på alt. Men syntes det er utrolig flott at du har en flott mann som stiller opp for deg og kunne ta litt ansvar når du hadde det som tyngst. Er nok ikke lett å få en prematur baby, og jeg er sjeleglad for hver dag den lille jenta vil holde seg i magen min. Prematur fødsel er noe jeg har tenkt mye på og og som jeg virkelig ikke håper man opplever. Cathrine, gleder meg til du skal på ul. Og høres jo veldig lovende ut med alle alle symptomer du har. Du syntes ikke der er slitsomt å ha en liten baby og gå gravid samtidig??? Har jo tenkt tanken på at det skal bli to tette. Men kan jo ta tid før neste spire sitter. MK76, leste i et av de andre innleggene dine at hcg bare steg og at alt så bra ut. Det var jo flott. Håper blødningene gir seg om ikke så lenge. Og ta det med ro. Her i huset går alt bare bra. Har dager jeg er ekstremt sliten (som idag). Vet ikke om det har noe med at vi gikk oss en lang tur igår og det er den jeg kjenner på kroppen idag. Syntes bare det er tungt å røyse seg opp fra sofaen, heldigvis har jeg fri idag da. Ellers er det meste kommet i hus. Venter bare på vogna, 2 mnd leveringstid på den. Så regner med at vi har den i huset til lille nurket kommer. Forrige uke var jeg på ammeskole. Et tilbud som første gangs fødende får her i Tromsø. Det var utrolig lærerikt og fikk kjempe mange tips og råd. Var et to timers kurs med jordmor der vi fikk leke med dukker. Så håper man får til amminga når den tid kommer. På torsdag er det 2 år siden jeg mistet lillegutt. Kom til å tenke på det igår. Har egentlig ikke streifet det en tanke før igår. Men kan vel være det at jeg glder meg sånn over livet til lillemor i magen min at jeg nesten hadde glemt det av. Tror dagen kommer til å gå greit, blir vel å ta med en tur på kirkegården å tenne litt lys. Nå skal jeg bikke meg litt over. KJenner at jeg må ha meg en liten høne blund igjen. Håper dere får ei fantastisk uke Klemmer fra meg
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 22. februar 2011 #21 Skrevet 22. februar 2011 Hei Carina. Ønsker deg masse lykke til på torsdag. Skal tenke på deg den dagen. Trøsteklemmer.. Ja Carina, det er ganske tungt å gå gravid med en på 7 mnd å ta seg av nå etter at kvalmer kom for fullt. Er kvalm og trøtt (+ en del oppkast) døgnet rundt. I tillegg så styrer tassen for 3 uka på rad om natten pga tennene. Han sovner fint halv 8 og sover til mellom 1 og 3 på natten, da tøyser han for det meste med å våkne og sovne om hverandre frem til vi må opp rundt kl 6. Fordelen er nå at mannen jobber ettermiddag og kvelder, så da blir det ikke så mange timer for meg alene med han. Det er tøft nå og blir nok mye tøffere, men tenk så mye glede det blir etterhvert. 2 små som kommer til å ha det mye gøy sammen. Så får nok bare lide litt hehe. I morgen er det ul!!!!!!!!!!!!!!. Stooor klem fra meg.
MK73 Skrevet 22. februar 2011 #22 Skrevet 22. februar 2011 Hei, hei. Raskt innom her for å ønske Cathrine lykke, lykke til imorgen! Du kan nok glede deg til å se et fint, bankende, lite hjerte (du har jo symptomer i fullt monn ;-) ...). Kom inn og rapporter etterpå, da! Klem, Mona
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #23 Skrevet 23. februar 2011 Hei igjen jenter Bare en rask tur innom for å oppdatere og si at jeg lever, samt noen kommentarer Irene: Du har virkelig hatt det tøft, og det er normalt å få en slik reaksjon etter alt du har vært igjennom. Jeg fikk selv fødselsdepresjon etter at jeg fikk datteren min etter den kompliserte fødselen og den vanskelige tiden etterpå, men her skjønte vi ikke at det var depresjon før etter nærmere 2 år!!! Fikk først da behandling, og da gikk det fort opp igjen Så fikk jeg ett skikkelig tilbakeslag etter at jeg mistet andre gang i MA sommeren -09 (du husker sikkert!), uansett - jeg er veldig glad for at du kom fort i gang med behandling og jeg er såååå glad for at du har en fantastisk mann som tar godt vare på deg og lille Ole Kristian! Ta en dag av gangen og ta godt vare på hverandre!!! Jorun: Tenker masse på deg også, ting gikk ikke helt som planlagt og du også fikk en trøblete start, håper bare at det går bedre og bedre for hver dag som går! Carina: Kommer til å tenke på deg i morgen, det er jo positivt at du ser fremover og kan glede deg over lillefrøkna i magen da Tenk, ikke mange ukene igjen nå Katta: Herlighet, 7 uker allerede?? Og UL i morgen?? Lykke, lykke til ))) Synes det går fort jeg, men ikke særlig hyggelig å høre at du er så kvalm, du har min fulle sympati. Jeg var så ekstremt kvalm fra uke 8-20 jeg, da ga den intense kvalmen seg og etter det har jeg bare vært kvalm og kastet opp i perioder. Husk bare å få i deg nok væske, det er superviktig!! Ellers blir det nok en tøff tid fremover ja, men som du sier - om en stund så er alt sammen verdt det og de små gullene har lekekamerater i hverandre! Det blir flott det Mona: Ser ut til at det går din vei denne gangen, ta det med ro og ta godt vare på deg selv!!! Så en oppdatering fra meg da; Har fått en skikkelig bihulebetennelse etter å ha vært kraftig forkjøla i 3 uker nå. Søndag måtte jeg kaste inn håndkle og ringe legevakta - da hadde jeg så store smerter i hodet, pannen, kjevene, kinnene, munnen, halsen, ørene, you name it... Jeg satt oppe fra halv tre om natten og bare gråt fordi det var så vondt! Var på legevakta på søndag og fikk penicillin, crp var høy og det var ikke tvil om at det var bihulebetennelse. Nå har jeg gått på penicillin i 4 dager og i stad satt jeg nok en gang og gråt fordi det føles som om hodet og halve ansiktet skal til å eksplodere!! Ringte gyn først fordi jeg mest av alt ønsket å få en bekreftelse på å fortsette med maks dose paracet og nesespray (for barn, for gravide skal jo ikke ta nesespray for voksne!). Vakthavende sa at hun gjerne ville ta meg inn og se på meg, så hun ba meg ringe fastlegen og få han til å sende en ø-hjelps henvisning til radiologisk avd så vi kan få tatt ett bilde av hodet sa hun. Alternativet er å stikke hull og skylle ut pusset som mest sannsynlig ligger kapslet inn i bihulene. Men, så er det jo en gang sånn at mitt lokalsykehus ikke har Øre-nese-hals-avd da....så da får man bare ta det som det kommer!! Uansett, så sitter jeg her og venter en telefon fra fastlegen om at henvisningen er sendt elektronisk som øyeblikkelig hjelp, deretter skulle sykehuset ringe meg for time i dag, så skulle vakthavende på gyn se på bildene og samtidig se på meg i ettermiddag! Er i skikkelig elendig form om dagene, så skal bli godt å komme til gyn også, for å få en ekstra sjekk - en blir jo så bekymret for den lille i magen med når man går på penicillin og paracet og legemidler omhverandre... Kjenner jo liv, så alt er nok i orden, men det blir godt å få en bekreftelse på at det er i orden ja Nei, oppdaterer mer senere jeg jenter, ellers ønsker jeg dere alle sammen en fortsatt fin uke!!! Klem fra
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 23. februar 2011 #24 Skrevet 23. februar 2011 Hei mine venner. Bare innom for å oppdatere etter ul idag. Etter mens termin er jeg 7+2, men pga en litt sen eggløsning (som jeg vet jeg hadde minst 3-4 dgr forsinket), ble jeg satt tilbake til 6+1. Fikk litt panikk med en gang for ble jo satt tilbake slik den gang jeg mistet også. Men den gang visste jeg at el var i rute + at symptomene var rare og jeg hadde dårlig magefølelse og mareritt. Men i allefall så vi en herlig liten bamsemums med hjertebank på 120, som og var normalt i ei uke-2 til før det steg veldig. Alt så flott ut. Snakket med Maddemor i tlf i sted og hun ble og satt tilbake ei uke med Fride for så å bli satt frem igjen nestegang. Har jo symptomer så det holder. Skikkelig kvalme/oppkast døgnet rundt, fått ømme bryster og er trett, tørst, tisser massssse, og humørsyk hihi. Skal tilbake på ul den 15 mars, så foreløpig beholder jeg min termin 12 okt. Hvordan var deres tidlig ul i forhold til mens termin? Klemmer fra meg.
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #25 Skrevet 23. februar 2011 Gratulerer katta - dette går bra!!! Da jeg gikk med lillesnuppis ble jeg satt 4 dager tilbake, mens jeg denne gangen ble satt 1 uke tilbake på tidlig UL i uke 5/6, på UL i uke 12 ble jeg plutselig satt 3 dager frem!! De vokser visst veldig i rykk og napp de første ukene! Ble fortsatt satt frem 3 dager på ordinær UL også ifht mensterminen altså Uansett, lykke, lykke til )) Nå er jeg forresten hjemme etter å ha vært på sykehuset og tatt røntgen av bihulene. Der var det helt tett på både høyre og venstre side med væskespeil, så jeg må inn til Drammen sykehus i morgen for å stikke opp bihulene... argghhhh - må si jeg gruer meg litt til dette! Vakthavende lege på akuttmottaket på mitt lokalsykehus fortalte bare at bihulene var helt tette etter å ha sett på rtg-bildene og at hun hadde ringt Drammen sykehus og fått time til meg der i morgen kl 10 og så var det bare å ta paracet og komme meg gjennom kvelden og natten sa hun så ville det bli mye bedre i morgen, og før jeg visste ordet av det så var jeg ute på gangen. Følte meg som en zombie og ville bare hjem, bare gråt også, så var jo helt tåkelagt - ellers hadde jeg normalt sett greid å spørre om en del ting, men dæven.... så "fjern" jeg må ha vært!! Så nå sitter jeg her som ett stort spørsmålstegn da... kan jeg kjøre bil selv? Gjøres dette poliklinisk? Hvordan foregår ett slikt inngrep? Hvor lang tid tar det? Jeg må vel ikke faste? Det er vel bare lokalbedøvelse? Fikk ingen som helst mer informasjon, så nå sitter jeg som ett spørsmålstegn da... men bevares... jeg er jo sjeleglad for at jeg fikk hjelp så fort. Vakthavende sa at her måtte det gjøres tiltak med engang, for sånn kunne jeg ikke gå! Blir satt på en annen type antibiotika i morgen også, går nå på weifapenin 650 mg x 6 tabl, mest sannsynlig Dalacin - den skal visstnok være trygt for gravide sa hun... Nei, nå skal jeg gå til sengs og sove litt - er skikkelig "fjern" og tåkete, så oppdaterer mer senere Uansett, gratulerer katta med UL i dag og at alt stod bra til!!! Stooor klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå