Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #76 Skrevet 4. juli 2010 Jeg er en av de som har uttalt seg ang trigging av latent psykiskelidelser ved bruk av hasj. Jeg har ikke sagt at det er alle som får psykiske lidelser,langt ifra!men,hos noen ligger denne forferdelige lidelsen latent i kroppen, og forskjellig bruk av ulike narkotiskestoffer(i stor grad hasj)er med på å bringe den frem i lyset. Jeg har sett hva dette kan gjøre med en person,og det er helt forferdelig.Når noen sitter her og påstår at dette ikke er tilfellet,og er med på å støtte bruken av hasj,blir jeg helt målløs. Er dette virkelig holdningen til folk?Til foreldre? Da jeg var ung,var det grensesetting og opplæring i hva som var rett og galt!Ungdom eksprimenterer samme hva foreldrene sier,og det er helt naturlig!men hva slags inntrykk får de unge av mødre og fedre som ikke har noe problem med at de røyker hasj,en sier fyfy om de tar seg en øl?Vi er med på å påvirke barna våres!Tenk litt på det! http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article974577.ece http://www.forebygging.no/fhp/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_10831/hParent_180/hDKey_1 http://www.klikk.no/helse/sykdom/article280148.ece http://www.rusinfo.no/hasj/foreld_04.htm "Ungdom Ungdom i vekst er enda mer sårbare enn voksne for hasjskader. Forskningsrapporter har vist at hasjbruk i tenårene kan føre til at den psykiske modningen forsinkes eller stopper opp. Det kan bety at en tenåring stopper på et "barnslig" utviklingsnivå, bl.a. ved å være uselvstendig. Hasjbruk kan føre til angst og forvirring. Det ser også ut til at hasj kan utløse schizofreni hos ungdom som er disponert for å få denne sykdommen. (Schizofreni er en alvorlig sinnslidelse.) (Kilder: Skader av hasj og marihuana/Ramstrøm/Rusmiddeldirektoratet) "
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #77 Skrevet 4. juli 2010 Snakk om å bæsje seg selv på leggen da 20:59 ;D
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #79 Skrevet 5. juli 2010 anonym 21;49 Siden INGEN, på forhånd kan vite hvem som er disponibel til å bli avhengig, eller utvikkle psykiske lidelser ved hasjbruk, hadde man jo trudd at ingen ville ønsket at barna sine skulle teste dette helvetes stoffet ut.Dette er vel også den hovedsaklige grunnen til at stoffet IKKE er legalisert. Alkohol og hasj er to vidt forskjellige rusmidler og kan ikke sidestilles eller sammenlignes. Derfor er Hasj kontra alkohol fulstendig meningsløst å diskutere. Alkohol er et rusmiddel som KAN føre masse dritt med seg. Hasj er et rusmiddel som KAN føre masse dritt med seg, så hvorfor legalisere det også slik at vi har enda mere dritt man lovlig kan ødelegge seg med? Fyllekjøring,lungekreft,psykoser,selvmord mm.mm...listen er lang ved hasj også. Gud bedre som jeg ønsker dritten fortsatt forbudt.
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #80 Skrevet 5. juli 2010 anonym 21:44 Trur ikke det er NOEN her inne som har en gangs bruk i tankene, som grunnlag for diskussjonen. Og har man KUN tenkt å bruke dette stoffet 1 gang, trenger det vel strengt tatt ikke legaliseres heller, elelr brukes. Hva er da vitsen med dette stoffet i utgangspunktet???
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #81 Skrevet 5. juli 2010 Dette utsagnet provoserer veldig anonym 15.12. At de som er imot hasj ikke vet noe om det. For noe tull! Jeg vet masse om dette dritt stoffet, og VET at all den romantiseringen om at det IKKE er skadelig, IKKE er vanedannende, IKKE kan føre til hardere stoffer osv osv. Er renbarka tull. Noen klarer seg fint,og noen blir avhengig etter første trekket. Problemet er et INGEN hvet HVEM for det på en måte er forseint.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #82 Skrevet 5. juli 2010 HVa gjør alkohol med kroppen? Jo, den sløver ned hjernen (roer synapsene slik at alle beskjeder går litt saktere) Ved langvarig og hard bruk av alkohol kan man skade kroppens rensesystem (lever og nyrer) og i tillegg få hjerneskader fordi hjerenebaner og celler blir påvirket kraftig over tid. Man kan utvikle alkoholaggresjon og alkodemens. Begge er alvorlige lidelser som er vanskelig å leve med. Hva gjør cannabis med kroppen? Den stimulerer deler av hjernene som trigger synsforstyrrelser, sinnsforvirring og angst. Ved stort og/eller jevnlig bruk vil disse delene av hjernen bli hyperaktive, og effekten av påvirkningen vil være konstant. Altså vil man kunne få synsforstyrrelser (halusinasjoner) sinnsforvirring (glemme tid, sted og sammenheng) og angst på et daglig basis. Dette resulterer i kraftig nedsatt livsevne og dårlig livskvalitet. Så sum sumarum så er ingen av stoffene noe å trakte etter. MEN, alkoholen er regulert i innhold, styrke og renhet via disributører som er regulert av lovverk og regler. Det er også øover og regler for hvor og når man kan drikke lakohol (ikke på offentlige plasser, ikke før man er fyllt 18 år, og man blir nektet å fortsette drikkingen ute hvis man er ustandig beruset) I tillegg så er det mange gode institusjoner til rehab av de som blir alkoholikere, og hjelpen er stor og god (som oftest) Hasj og andre ulovelige stoffer er per dags dato IKKE regulert av annet enn ulovelig pengeutnyttelse. De som distributerer hasj og andre ulovelige stoffer er derfor avhengig av etterspørsel og salg. Det beste er da at flest mulig er avhengig og fysisk og psykisk trenger disse stoffene på et daglig basis. Og det har de funnet løsninger på. Siden cannabis i seg selv ikke er så avhengighetsdannende at folk velger å bryte loven i et stort format for å få det, så striper de cannabisen med andre stoffer som er kraftig avhengighetsdannende (som heroin). Altså tilsetter de heroin til cannbisen og selger det som hasj. Dette er svært vanlig. Man får mange forskjellige typer hasj som tilsier noe om hva det inneholder. Det er forskjellige merker hasj kan man si. Derfor er dette med hasj så utorlig farlig. Det er ikke regulert, og derfor er det kun den enkelte distributør sin samvittighet som avgjør hvor rent og ufarlig stoffet er. Og når penger er det eneste som betyr noe så vil det bli vanskelig å finne en distributør som har kjøpers beste velgående som prioritering. Heller at sønnen min drikker øl som er regulert i innhold og styrke, enn hasj som kan inneholde gud vet hva. Men helst vil jeg at han ikke skal trenge noe som helst annet enn brus og godt humør på fest, realistisk sett så får jeg nok ikke det ønsket oppfyllt, men igjen, heller øl enn hasj!
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #83 Skrevet 5. juli 2010 anonym 22.00. Det svarte markedet hadde så slettes ikke forsvunnet, det hadde bare blitt hardere press på de andre ulovlige stoffene isteden.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #84 Skrevet 5. juli 2010 Mange som røyker hasj, er jo veldig for legalisering. Men hvis du spør de som vandrer rundt på Plata hva som startet elendigheten de befinner seg i, så svarer nok sikkert 100 % hasj. Ja, og nok sikkert også ganske riktig alkohol før det. I mine yngere dager prøvde jeg også hasj, men jeg ble så trett av det at det fristet ikke når man egentlig bare ville ha det artig. Men forskjellen mellom en kveld ruset på hasj kontra alkohol, er jo at man ikke blir spesielt dårlig av hasj dagen derpå. De gangene man har hatt for stort inntak av alkohol på byen, så sier iallefall jeg "Aldri mere", eller "lenge til neste gang". Som rusmiddel, er det nok begge deler like farlig på sikt, bare det at hasj er lettere og bruke oftere fordi man ikke blir så dårlig av det. Men samtidig øker jo tolreansen og man til slutt faktsik er avhengig og må ha mere og mere, og man må begynne og kombinere andre stoffer for å få rusen. Jeg kommer til å kjempe med nebb og klør for at mine barn ikke skal få i seg den dritten, men samtidig vet jeg jo (siden jeg selv har vært ung en gang) at man kun kan gi ungene det beste i livet og den beste oppdragelse og skape sunne verdier, men at man er temmelig maktesløs for deres utforskelsestrang i tenårene. Når poden kommer med hjem med røde øyne og pupiller som tinntallerkener, så må man iallefall IKKE fortelle han at man synes at det er OK! Det blir feil om man skal prøve og gjøre seg til venn med barnet sitt ved og fortelle at "ja, pappa har også tatt seg mang en pipe opp igjennom årene". Ungdommer trenger grensesetting!! Selv om man selv tabbet seg ut i ungdomsårene, er det ikke dermed sagt at ungene skal får fritt leide. Man må tørre å være voksen, og ha antenne ute!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #85 Skrevet 5. juli 2010 Langtidsvirkning av hasj, er at man blir utrolig sløv av det. Man orker ikke gjøre noe, sover hele dagen, orker ikke jobbe. Årene går, og man kaster bort verdifull tid. Ingen av de jeg kjenner som har røyket så og si hver dag de siste årene, vil vedkjenne seg at de er narkomane. De går rundt og innbiller seg at det er "medisin" eller noe, og går i fakkeltog for å gjøre det lovlig. Alle disse menneskene har så store planer og drømmer for seg selv, men de klarer ikke utføre eller gjennomføre en dritt. De står på stedet hvil som ofte er arbeidsledig. Deres kontakt med offentligheten er NAV.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #86 Skrevet 5. juli 2010 jeg har nulltoleranse, og det samme har mannen! Vi har bestemt oss fra tidlig av, at hvis barna våre prøver narkotiske stoffer, så kommer vi til å slå hardt ned på dette! Det blir snakk om testing og inndragelse av alle privilegier. Ordene "Ja, men så lenge du bare prøvde en gang, så er det greit" kommer ladri til å komme ut av min munn! Vi som foreldre skal aldri akseptere at barna våre utsetter seg for fare, og akkurat narkotika må man være veldig OBS på i dagens samfunn, siden det tydelig er mange som bare trekker på skuldrene til hasj og andre "snille stoffer". Men gjerne at jeg er gal og at jeg kommer til å mislykkes, men jeg håper da virkelig at jeg lærer mine barn såpass gode verdier at de aldri vil prøve narkotika, og jeg kommer til å være 100% ærlig med dem at slik aldri kommer til å godtas i vårt hjem, og hvilke konsekvenser bruk av narkotika kommer til å gi. Og hvis det går for langt, og vi ikke klarer å stoppe bruken, så spør vi om hjelp og får barnet vårt til et senter som kan hjelpe. Narkotika dreper, ødelegger og skader. Det skal og kan ikke aksepterers i noen som helst form!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #87 Skrevet 5. juli 2010 Man får ikke pupiller som tinntallerkner av å røyke hasj. Du tenker kanskje på amfetamin eller kokain?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #88 Skrevet 5. juli 2010 Helt enig du som skrev 11:30 5.07.2010 Vi har hatt par tilfeller av rusmisbrukere i familien og blant venner De levde i en boble,de hadde all kunnskap på alle ting (trodde de),hadde store planer og alle andre var idioter,men selv kom de ikke lenger enn til NAV. De begynte med hasj, den ene er død og flere er ødelagt og avhengig av det offentlige før de er 30 år. Har ikke sett at rus av noe slag har ført noe godt med seg hverken for den som ruser seg eller pårørende.Vi er så åndsfattige i dette landet at vi ikke lenger kan gjøre noe sosialt uten å ha en eller annen form for rus inn i bildet. Psykiatriske sykehus er fulle av ofre etter rusmisbruk,eller ofre etter andres sitt misbruk. Rusmisbruk og egoisme er den største trusselen mot velferdstaten idag!
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #89 Skrevet 5. juli 2010 Ehhh, jo, mer eller mindre ihvertfall. Men sikreste tegnet er vel at de ikke trekker seg sammen ved skarpt lys.
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #91 Skrevet 5. juli 2010 Da lever du i fornektelse, for man gjør det. hehehe, nå må jeg le av deg.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #92 Skrevet 5. juli 2010 "Problemet er at INGEN hvet hvet HVEM før det på en måte er forseint".... Hehehe....
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #93 Skrevet 5. juli 2010 Og jeg ler av deg. Flaut med folk som hverken kan skrive eller lese....Skulle nesten tro du hadde røya for mye....hehehehe.
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #94 Skrevet 5. juli 2010 synes du skal lese denne jeg; http://www.fhi.no/dav/A3C63ABE6DA6433AA888A82FC19B1DF7.pdf Leser forøvrig veldig godt, men skal ærlig innrømme jeg sliter litt med norsken siden jeg er svensk. Var det noe mer du skulle hakke på siden du mister argumentasjonen?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #95 Skrevet 5. juli 2010 Jeg har ikke gått tom for argumentasjon, men jeg har skrevet mange innlegg over her og når du hover deg inn i diskusjonen sånn på tampen med dumme og uintelligente innlegg så klarer jeg ikke like godt å være engasjert på en konstruktiv måte. Jeg har som sagt jobbet i rusomsorgen og tett på mennesker som røyker hasj og bruker narkotika. Jeg er veldig klar over at pupillene ikke reagerer som de normalt skal ved hasjrøyking, da spesiellt om man har røket mye eller over lang tid. Det at man ofte blir rød i det hvite på øyet er en kjent sak. Pupillene vil ikke merkbart forandre seg etter å ha røyket en joint. Du skriver over her at man får pupiller som tinntallerkner. Det får man ved bruk av sentralstimulerende stoffer som amfetamin, LSD, kokain og Ecstasy. Bruker man opiater, eks. heroin virker det motsatt. Pupillene blir veldig små. Det er ikke typisk for hasjrøykere at de får store pupiller. Det står også det i linken din, at det i liten grad kan sees en økning av størrelse på pupiller av Cannabis. Det at du har sett noen med pupiller på størrelse med tinntallerkner skyldes nok noe helt annet.
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #96 Skrevet 5. juli 2010 Nå var det jo ikke jeg som skrev tinntalerkener da, men jeg skrev at jeg var enig i pupillene er forstørret og ikke trekker seg tilbake når man lyser på de. Det at du "sier" du jobbet i rusomsorgen gjør deg ikke til en større ekspert på temaet en meg. Men jeg har førstehånds erfaring på temaet. Noe ganske mange som vært her inne en stund vet. At du så synker ned på et nivå hvor du hakker på mine norskegenskaper, fordi du føler argumentene mine som uintillegente, gir deg ikke i mine øyne veldig stor truverdighet.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #97 Skrevet 5. juli 2010 Det var holdningene dine og måten du formulerer deg på som gjorde at jeg synes du virker uintelligent. Du skrev også at du lo av meg. Vil nok si at nivået du legger deg på i argumentasjonen din ikke er stort høyere enn mitt. Synes også det er umodent og ganske frekt å svare: "Eeeeeh, nei" eller "Eeeeeeh, jo" på innlegg. Mulig det er mer vanlig i Sverige, men det tror jeg ikke. Jeg synes det virker uintelligent å svare på et innlegg på den måten. Jeg ser for meg en fjortis som blåser tyggegummibobler og himler med øynene. Jeg hadde en far som var narkoman og døde av en overdose da jeg var 6 år. Jeg har også levd sammen med en rusmisbruker, så det at jeg har jobbet i rusomsorgen gjør meg ikke ene og alene til ekspert på området. Jeg glorifiserer ikke hasj. Ikke romantiserer jeg det heller. Jeg evner bare å forstå at det er komplisert tema som man må betrakte fra flere hold.
Cat.68 Skrevet 5. juli 2010 #98 Skrevet 5. juli 2010 Jeg ler av deg når du er så påstålig, Ikke for å være ond, men fordi jeg blir oppgitt, Du sier dette uten engang å ha en tanke på at det finnes flere med erfaringer der ute. Jeg har sett disse hasj øynene så mange ganger at jeg får angst når jeg tenker på det. Så da, når noen prøver å si til meg at det ikke er reelt at iris er forstørret og ikke trekker seg sammen når man lyser på de, då må jeg le. Jeg har også sett dem i amfetaminrus, herionrus, tablettrus, blandingsrus, You name it.Så ja, Jeg mener jeg kvalifiserer meg til å uttale meg om temaet. Jeg har også levd sammen med en rusmisbruker, min elskede sønn, og jeg kjempet en kamp større en NOEN mor skal måtte kjempe. Heldigvis gikk det bra til slutt, og han er idag rusfri og lever lykkelig med dame, barn og en god jobb. men veien var lang, og den var ikke gitt.Så når noen kommer til meg å sier at hajs ikke er farlig, og det skal uskadligjøres da, blir jeg rasende.For det er ikke ufarlig. (
cherry coke Skrevet 5. juli 2010 #99 Skrevet 5. juli 2010 Jeg støtter Cat 100% på det her. Har personlig erfaring (nei ikke prøvd selv), da en i nær familie er narkoman.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #100 Skrevet 5. juli 2010 Jeg har besteforeldre som begge er alkoholikere. De har ødelagt livene til barna sine og mange andre rundt seg. Skal jeg sitte her å være forbanna på at noen i denne tråden synes det er greit at ungene sine tar seg en øl eller en helgefyll? Fordi det er "sunn" og "normal" adferd hos ungdom? Ja, det er faktisk slik at når man begynner med øl så er det stor sjangse for å gå over til sterkere saker som sprit. Og derfra er veien kort til å bli alkoholiker. Vet om minst to foreldre til venner av meg som har drukket seg ihjel. Jeg kan også sitte her å bli forbanna og provosert over at folk ufarligjør alkohol. Jeg vet hvor farlig det er. Og hvor mye det ødelegger mennesker. Men jeg vet også om mange mennesker som deler en flaske vin i helgene og som tar seg en øl eller to i sommersola. Og lar det være med det. det finnes faktisk mennesker som røker seg en joint i ny og ne uten å ta noe skade av det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå