*dobbeltopp* Skrevet 22. februar 2010 #101 Skrevet 22. februar 2010 Hadde jeg møtt en mor med dine holdninger på et foreldremøte, så kan det godt være at jeg hadde kalt henne sytekjærring eller noe med samme betydning. Alle har rett til å få legehjelp, men jeg hadde blitt provosert hvis en med bihulebetennelse mente at hun hadde rett til å gå foran i køen på legevakten hvis det satt noen med hjernerystelse eller brukket fot. Det er en mer riktig sammeligning med dine uttalelser. De fleste mennesker som leser innleggene dine er sjokkert over at et voksent menneske har så mye penger, men klager på dårlig råd. Jeg kjenner også mange med veldig god råd, har god råd selv. Men hvis jeg sløser med pengene mine vet jeg at det er mitt eget ansvar og jeg unnskylder meg ikke med at jeg har dårlig økonomi.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #102 Skrevet 22. februar 2010 Luksusproblem ja..hjelpes..vi har 2000 igjen når alt er betalt..som da skal til bensin,bursdagsgaver og slikt.. *en dag på lekeland Kan kuttes ut *ny kupevarmer Kan kuttes ut *t/r med fergaKan kuttes ut *2 tanker bensin, a 700,- *morsdagsbukett Kan kuttes ut *valentine gave Kan kuttes ut *Bursdagsgave til ei i barnehagen *ett par cafebesøk Kan kuttes ut *en genser og bukse til jenta, på salg, total 150,- *manikyr (ja da, jeg vet......men Kan kuttes ut Det eneste på lista der som er viktig er den bursdagsgaven ,bensin og klær!! Jeg blir kvalm av å tenke på at dere sløser bort alt det der,men vi sitter igjen med så lite.. Nå på lørdagen fikk ikke barna lørdagsgodteri,fordi vi må prioritere andre ting..det er store barn 8 og 4.de ble litt furtne,men skjønner det.. Ja,blir misunnelig ja..men vi skulle spart,masse!!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #103 Skrevet 22. februar 2010 Doooh, det var da trådens tåpeligste innlegg......snakk om selvmotsigelser..... Har ikke DU noe til overs for janteloven, du som er selve kroneksemplet på det i denne tråden her...... Dessuten, HI har da ikke klagd over god råd.... Hun føler hun har dritdårlig økonomi, og ønsker hjelp og råd om hvordan hun kan få det bedre. Så kommer du med dine søke svar....... Dooooh..........
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #104 Skrevet 22. februar 2010 seriøst???? Jeg får 30.000 utbetalt i mnd, sambo for 18.000 utbetalt i mnd det vil si vi har 48.000 i mnd, vi betaler 8500 i husleie og strøm på rundt 800 kr i mnd det vil si at da har vi igjen 38.700, så har vi tlf regning, på 429 kr mnd hver da har vi igjen 37.842 så går det rundt 3000 på mat i mnd og rundt 4000 kr på annet og inkl. bensin på 2 biler, da har vi igjen 30842 ca og det går til sparing og sparing til snuppa.. Hvet ikke hvordan deres inntekt er, men høres ut som dere har en del siden dere bruker så masse penger.. vi holder også på og bygge hus, kjøpte et hus(gammelt) og rev det og holder nå på og bygge nytt en her bruker vi penger fra lån vi har tatt opp og penger vi allerede har på sparekonto.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #105 Skrevet 22. februar 2010 jeg blir dårlig av å lese dette innlegget HI..... Her sitter jeg og gubben og prioriterer mellom first price og "merkevare" på nesten alt for at hjulene skal gå rundt, men vi har det langt fra dårlig i forhold til de som ikke har salt i maten!! HVis du løfter blikket litt opp ra navlen din, og ser deg om, så vil du se hvor skammelig dette innlegget ditt er! Det er folk som sliter for å få betalt de aller nødvendigste fordi de sitter uten jobb pga den økonomiske krisen, og her sitter du å surver over å "bare ha 16000 etter reginger"?! Jeg håpper at du møter veggen HARDT og brutalt en dag, så du lærer deg å være takknemlig over alle de godene du faktisk har! Du har full rett til å kose deg med de penger du jobber hardt for å tjene inn, men å klage over dårlig råd når du har så mye, det finnes det INGEN unnskylding for!! Skamme deg!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #106 Skrevet 22. februar 2010 Helt ening med anonym 22:22, når du fyller de punktene hun nevner da har du dritdårlig økonomi. Og jeg har vært der og jeg er livredd for å havne der igjen
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #107 Skrevet 22. februar 2010 Vi er en familie på 4. Barn på 4 og 9 år. Vi er også i etableringsfasen, har pusset opp huset nettop, og med litt feilberegning når vi tok lån måtte vi ut med 40 000 av egen lomme. Dette i tillegg til ikke altfor god økonomi i utg. punktet. Nå har mannen også mye gjeld som han har tatt på seg lenge før vi ble sammen som vi også fortsatt betaler på. Kupevarmer er jo greit, sparer motoren endel, og også bensin. Morsdagsgave/valentines gave var vi desverre nødt til å droppe i år, både til min mor og til meg/kjæresten. Dette er noe vi prioriterer om vi har økonomi til det, noe vi ikke så oss råd til i år. Du kunne vel forøvrig bakt en kake til din mor, eller samboern kunne gjort noe fint for deg, tatt med seg barnet ut en ettermiddag, slik at du fikk hvile ut, ta deg et bad ol? Han kunne ordnet en romantisk middag etter barnet hadde lagt seg el.l. Manikyr vet jeg ikke hva er, tror ikke det er flesteparten som unner seg det så ofte som du. Frisør har jeg vært hos 1 gang i løpet av siste året. Stusser håret mitt selv, er ikke så vanskelig om du ikke har en veldig komplisert frisyre. Ungene og samboeren klipper jeg. Bare å innverstere i et klippesett, koster 400-600 å kjøpe det, men det har du jo tjent inn raskt. Lekeland kan man vel unne seg i ferier og om man har lagt av ekstra penger til slikt. Du skriver at det ble nok dyrt, med parkering, youhurt, sjokolade, kaffe ol der,men hva kostet det å komme inn? Vi går på kafe' innimellom, kanskje innimellom inntil 1 gang pr mnd, resturant går vi også på når økonomien tilsir at vi kan det, tror vi har vært på restaurant 3 ganger i løpet av det siste året. Jeg kjøper meg ukeblad innimellom, men aldri hver uke, kanskje 1 gang pr mnd. Aviser leser vi på nett. Klær til meg selv eller samboern husker jeg ikke sist jeg kjøpte, er kanskje 1/2 år siden eller mer. Har rett og slett ikke råd til å prioritere det. Kjøpte vintersko på kampanje i september til hele familien. Sparte vel sikkert 2000 på det. Kan vel ikke huske sist jeg kjøpte klær til ungene heller, vi arver heldigvis klær, mamma er også veldig flink å komme med noe nytt til de innimellom. Jeg pleier å ønske klær til ungene til jul og bursdag. Jeg kjøpte vinterdress til minsten i sommer, og det har jeg gjort de siste sommerne, fikk den da på 75% rbatt. Du kjøper kanskje cd-er, bøker ol også?! Det er vel ikke så veldig nødvendig? bøker kan lånes på biblioteket, og da kan dere enda bytte når dere har lest de dere har. Mat kan dere nok også spare mer på. Kan tenke meg vi bruker ca 4000,- på dagligvarer pr mnd. Jeg ser på prisene på det jeg kjøper,kjøper gjerne kjøttdeig som går ut samme dag eller dagen etter til halv pris og lager av den til middag. Kjøper heller firstprice eller butikkens egne merker for en billigere penge enn å kjøpe dyre merkevarer.(gjelder ikke alt) kjøper toalettpapir og vaskemidler på felleskjøpet i store kvantum fordi det blir billigere i det lange løp. "store" ting ungene trenger får de til bursdager og jul. Eks sykkel, spark, ski ol. Beklager at dette ble et langt innlegg, men håper jeg kan være til hjelp.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #108 Skrevet 22. februar 2010 Kjære HI, Folk blir ikke provosert av ordLYDEN men at du tar så innmari feil ved å skrive at dere har dårlig øknomi. Realiteten er ikke at øknomien er dårlig (dere tjener jo bra) men at dere har dritdårlig økonomisk SANS! Det er jo det du sikkert mener, men sier noe helt annet. Dere trenger bedre kontroll på hva pengene brukes til, noe som dere kan løse ved å ha budsjett og i tillegg sjekke kontoen ofte. Ser mange gode eksempler lenger oppe her. Og ikke ta de seriøst de som kommer med stygge slengbemerkninger, de er ikke misunnelige men veldig provosert. Fordi dere har råd til å sløse med mye penger og andre sliter med å få endene til å møtes. Er ikke det innlysende da? Dette er ikke frekt ment, jeg prøver å forstå begge sider av saken!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #109 Skrevet 22. februar 2010 Et annet tips er hvis du har skandiabanken. Da kan du opprette mange konti og fordele pengene mellom dem. Det er veldig klargjørende for hvor mange penger man faktisk kan bruke på hver post. Er luksuskontoen tom, skal ingen luksusting gjøres før neste lønning og overføring. F.eks: Lønn (dette kan være inn-konto hvor du fordeler pengene fra) Dagligvarer Faste utgifter (barnehage, lån etc.) Andre regninger (lege, tannlege) Bufferkonto Ferie (Konto hvor dere kan spare opp penger til reiser) Luksuskonto (Manikyr, frisør, kafé, restaurant...) Klær Brukskonto (Her kan du ha kort. Overfør penger fra de andre kontoene når du skal noe.)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #110 Skrevet 22. februar 2010 Med 11 000 kroner måneden kunne dere fordelt det på kontoene slik: Bufferkonto (oppsparing for sikkerhets skyld) 2000 kroner Ferie (oppsparing) 2000 kroner Luksuskonto (frisør, manikyr, lunsj ute, kaffe på 7 eleven etc.) 4000 kroner Klær 2000 kroner Annet (Lekeland etc.) 1000 kroner Hilsen Annie over
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #111 Skrevet 22. februar 2010 Ikke glem at årsavgift for kjøretøy kommer snart da, kjære
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #112 Skrevet 22. februar 2010 FY faen, 16 000 kr etter alle faste regninger er betalt også klager du over dårlig råd?? Du er syk!! Hadde vi hatt så mye igjen hadde jeg virkelig vært overlykkelig, og ikke pokker om jeg ville sløst bort pengene på masse dill dall som du/ dere gjør.... Vi sitter igjen med 9000 kr som skal dekke mat og andre utgifter pr man, men vi har firmabil så slipper utgifter der (heldigvis!). Vi har uansett masse mat i skapene, gutten vår har de klærne han trenger for å holde seg varm, og en sjelden gang kan vi unne oss et cafè besøk eller ett klesplagg. Har ut fra dette akkurat til å klare oss hver måned, og liten mulighet for å spare til noen buffer-konto. Men hadde vi hatt 16.000 kr så skal jeg love deg at jeg ville da spart minst 4000 kr pr mnd uansett... Det bør dere også klare! Og du...ikke kom her og si at du har dritdårlig økonomi! Det er direkte frekt mot alle andre som virkelig sliter her i landet.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #113 Skrevet 22. februar 2010 Direkte frekt, faktisk. Hva med de stakkars muslimene?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #114 Skrevet 22. februar 2010 Har muslimene dritdårlig økonomi? Da kan jo kanskje HI sende dem noen penger?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #115 Skrevet 22. februar 2010 Har 2 biler, og 6000 kr står på budsjettkontoen, ferdig avsatt til de to regningene. HI
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #117 Skrevet 22. februar 2010 Denne tråden er full av dobbeltmoralisme. Klart HI ikke har dårlig økonomi. Men det har jammen ikke dere som prøver å steine henne heller? Så hva med å kutte hylekoret og i stedet komme med budsjett-tips? Det er det sikkert mange som kunne trenge. Til HI: Det med flere konto med navn er lurt på mange måter. En ting er oversikten, en annen ting er at det trigger en viss ansvarlighet gjennom dårlig samvittighet. Det føles ikke veldig greit når du overfører tusenlappen som skal gå til moro med ungen, fordi du bare må ha en kjole til. Pluss at du ser veldig greit at penger går fort. Får du tjuetusen kroner inn på kontoen ser det masse ut, til du har fordelt det på fem poster... Overse hysterikerne her inne. Jeg er enig i at dere har god råd, men jeg kan forstå at man legger opp til en standard og at det føles vanskelig å kutte det som for andre virker ekstrem-sløsete. Du venner deg fint til det, og kommer bare til å smile litt stivt når du husker hvordan tusenlappene rant ut før. Lykke til! Hilsen Anne med kontoene
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #118 Skrevet 23. februar 2010 Kjære HI! Du har jo fått noen gode råd i denne tråden, men fy fader så mye ufortjent dritt!!! Min erfaring er at jo mer vi får å rutte med opp igjennom livet, jo mer bruker vi. Uten å ane på hva. Vi kunne trengt gode råd på økonomistyring alle og enhver, og som sagt synes jeg du har fått noen gode her. Så da er egentlig mitt råd å følge de få, seriøse råda du har fått i denne tråden, og viktigst av alt: Å drite langt i hylekoret av misunnelige white trash-kjærringer som angrer seg grønne på at de pulte på seg unger alt for tidlig, isteden for å få seg en utdannelse som kunne skaffet dem en ok lønning. De hyler sikkert høyt om at utlendingene tar jobbene fra de, og stemmer FrP også. Jævla tapere. Så ikke bry deg om de, HI! Også tror jeg ikke det kan komme noe særlig mer konstruktivt ut av denne tråden, så vil også råde deg til å slutte å lese den. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #119 Skrevet 23. februar 2010 Jeg stemmer SV, jeg fikk mitt første barn da jeg var 32 og er i et stabilt forhold. Jeg har høyskoleutdannelse og god økonomi. Jeg reagerer likevel på HIs beskrivelse av sin økonomi som dårlig når hun helt klart er mer velstående enn de fleste. 01:17 har vel et av de mest aggressive innleggene jeg har lest her inne. Pust med magen, alle er ikke fæle selv om de har andre meninger enn deg.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #120 Skrevet 23. februar 2010 Skrev ikke at alle var fæle, bare at hun skulle drite langt i alle de som er det. Og dem er det mange av i denne tråden. Regelrett mobbing av en jente som ber om råd. Forkastelig! Derfor synes jeg det var på tide å si ifra, og for å veie opp mot alle som hetser HI, syntes jeg det var behov for sterke ord. Og hvis du er høyskoleutdannet og reflektert, som du virker, og har lest flesteparten av innlegga i denne tråden, tror jeg du skjønner hva jeg mener. Kjenner lusa på gangen... 01:17
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #121 Skrevet 25. februar 2010 Så mye tragiske kommentarer, dere er smålige damer! SMÅLIGE! Og mange av dere er fattige. To bad. Jeg skjønner problemet ditt HI. Jeg synes også pengene forsvinner i et boff. Vi tjener noe slikt som dere, men har derfor et forbruk deretter også. Når man tjener mer, bruker man mer. Jeg har gått mange år på skolen, samme har min mann, og vi har jobba for å få denne inntekten. Og så skal vi hetses??? DERE STÅR FRITT TIL Å GJØRE DET SAMME DAMER, TA DERE EN UTDANNELSE OG FÅ DERE EN JOBB! Når man snylter på andres skattepenger, begrenser det seg selvfølgelig hvor god råd man får. Dette var til dere som mottar penger fra Nav. Dere som er syke, er unnskyldt. Vi må også prøve å kutte ned på utgiftene. Vi har her snakket om at vi må kjøpe mat på en smartere måte. Vi setter 4000,- på en matkonto, men bruker mye mer. Og vi er bare 2, (et barn på vei). Vi har begynt å skrive menyer og handleliste etter menyen, og derfor bare handlet 1-2 ganger i uken. Det sparer man på! Og vi har vel funnet ut at det er greit å spise suppe av og til også, vi MÅ ikke bare spise det vi har lyst på. Ta ut kontanter istedet for å bruke kort, det tror jeg er veldig lurt. Det må jeg begynne med snart. Og når man får til noen sparsommelige justeringer, kan man unne seg luksus som manikyr! Jeg går til frisøren titt og ofte, fordi det er noe jeg prioriterer og noe jeg har råd til. Fordi jeg har jobbet for å tjene såpass som jeg gjør. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #122 Skrevet 25. februar 2010 Komisk.. Er innlegget seriøst ment? Godt at du har en mann med relativt god inntekt som kan forsørge deg, for ellers er det ikke godt å si hvordan du skulle klart deg ute i den store verden. Dersom du trenger mer penger til personlig forbruk, så får du vel skaffe deg en jobb der du har en større inntekt? Dette er ikke komplisert i det hele tatt: Sett tæring etter næring. Hvis du ønsker en livstil du ikke har råd til pr i dag, får du gjøre noen endringer slik at du kanskje får råd til det i framtiden..
MrsMilla Skrevet 25. februar 2010 #123 Skrevet 25. februar 2010 Det som er bra med situasjonen din er jo at det er lett å endre på problemet! Finn ut hvor mye dere har å bruke den ene måneden sammen. Ta vekk 2000 som dere lar stå på konto, resten deler dere i to og putter i lommeboka eller whatever. Del på de ukene i måneden dette skal dekke og ta ut ukepenger. Altså har du akkurat de pengene du har i lomma til det du trenger. Dette gir deg muligheten til å bruke lite en uke, og unne deg manikyr om du har nok neste uke etc. Og dere har litt ekstra å spare, som også kan bli en bufferkonto. Pengene flyr fort! Vet hvor lett det er å bruke penger!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #124 Skrevet 26. februar 2010 Fy faen så dum du er, du som har gått på skole så lenge og greier.. Blir du hetset?? :-) Jeg har svart HI ganske krasst her før, fordi hun klager og uffer og huffer seg over hennes "dritdårlige" økonomi, det er jo det som er hele poenget her og som reageres på, ikke det at hun tjener bra. Forøvrig har jeg en lang utdannelse og tjener hakket mer enn HI. Og de to badene du skriver om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå