Gå til innhold

Dritdårlig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her ligger vel kjernen til problemene med økonomien deres:

"Kjøper du aldrig en ny lebestift, en jakke til barnet, er hos frisør, en ny duk, eller noen ting "utenom".........???"

En ny duk? Når man er minst 2000 i minus? Ved å planlegge kan man kutte mye selv på klær til barna. Pass på ved alle salg, feks vet man at barnet trenger dress til neste vinter kjøper man den på salg nå.

Tror aldri dere vil få nok dessverre, hvis du ikke tar noen grep. Får dere mer inntekt vil bare ting og tang-posten øke i samsvar. Valentinsgave til 400? Trenger vel strengt tatt ikke det? Her er vi enige om at vi ikke kjøper sånne gaver, har det vi trenger av "smågaver" og har blitt enige om ikke å kaste vekk penger på sånne ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjeft på meg da!!!!!!!

Vi HAR da regningskonto, det går 32000 inn dit hver eneste måned......

lønn han: 38000,-

Lønn meg: 10000,-

Totalt 48000,-

inn på budsjettkonto: 32000,-

Inn på matkonto: 5000

Rest på Brukskonto: 11000,-

De 11000,- er det vi har til bensin, klær, jul-bursdagegaver, diverse dill dall.

2 voksene og ett barn på 5 år.

Det er ikke meningen å være frekk eller spydig mot andre med dårlig råd.

Men jeg føler serisøt at vi har svært dårlig råd.....

Og jeg blir frustrert når jeg får slike sure tilbakemeldinger......

HI

Skrevet

Så nå at "sparing" sto som en av de faste utgiftene. Bra :-) Men hadde det vært en mulighet å spare til buffer noen måneder, i stedet for det dere normalt sparer i?

Skrevet

Tror det er det du trenger dessverre. En oppstrammer rett og slett. Hvordan kan du tjene 10000, unne deg manikyr hver mnd og likevel se mannen i øynene over kredittkortregningene??:/

Du må sette deg ned og kartlegg og skjære kraftig ned på dill dall-posten, og ut fra innleggene dine her skulle det være et stort potensiale på kuttforslag:/

Skrevet

Tja det er jo mulig.... vi sparer 200 kr inn på en konto, vi sparer 1000 kr i pensjonssparing, vi sparer 2000 kr inn på en " huskonto-krise i forhold til renteøkning"-konto, og vi har satt opp fast trekk inn på "bil-konto"...til dekk, sørviser, eu kontroller ol....

Hi

Skrevet

Seriøst: Dere har ikke svært dårlig råd, og hvis du ikke begynner å ta til deg tilbakemeldingene er jeg overbevist om at dette MÅ være et tulleinnlegg. Ingen kan være så blåst i topplokket?

11000 til overs etter at mat og andre regninger er betalt er veldig mye. Dere har ETT barn, og allikevel føler du at dere har SVÆRT dårlig råd med alle pengene dere har? Hva i alle dager er du vant til? Var du prinsesse da du vokste opp? Venter du støtte fra noen her inne når det er helt tydelig at alle mener at dere har god økonomi??

Stakkars lille, rike pike...

Skrevet

hadde vi hatt 11 000kr å leve på etter at regningene ble betalt hadde vi värt OVERLYKKELIG! Lever på 2-3000 i en måned og det skal väre nok til mat, fritid og röyk til mannen, bleier osv osv...

husker ikke siste gang vi hadde så mye mer til overs...

Skrevet

Stakkar lille rike pike????

Hallo, jeg er ikke rik.

Jeg føler jeg må snu på hver krone.

Jeg er ikke heilt vant til dette, men nå her vi bygget hus, og har VELDIG mye gjeld.

Ergo vi har veldig mye utgifter.

Men det er nok dill dall posten som må kuttes, jeg skjønner jo det.

Men ikke kall meg blåst i huet da.

Hjelp meg i steden for å rakk ned på meg.

Tar imot alle de positive rådene med stor takk!!

Skrevet

Snu på hver krone når dere har 11000 til overs? Var det du som skrev om mannen som parkerte to biler i to garasjer osv... Minner mye om henne.

Her er et råd: sett opp et budsjett som samsvarer med inntekter.

Skrevet

Hvordan har man råd til røyk dersom man har 2-3000 til mat, bleier og alt annet?

Skrevet

Begriper virkelig ikke hvordan 2-3000 kan være nok til det du skriver der 22:08..... begriper det virkelig ikke....

fatter ikke.........

HI

Skrevet

Går dere i dagevis uten å ha råd til middag?

Må dere kjøpe bruktklær til barnet eller stole på å arve klær?

Må dere skru ned varmen i huset og heller kle på dere yttertøy inne for å slippe å betale mye strøm?

Hender det at ungen din ikke får kvelds?

Har ungen din hatt bursdag og du har måttet velge mellom besøk eller gave, du har ikke råd til begge?

Går det to år mellom hver gang du kjøper klær til deg selv, for å skaffe mat og klær til ungen din er viktigere?

Blir ungen din utelatt fra sosiale aktiviteter pga at din familie ikke har råd til å betale?

Lar du og din familie være å gå til tannlegen siden det ikke er mulig å skaffe pengene til det?

Gråter du om kvelden hvis støvlene til ungen sin har forvunnet i barnehagen, du har ikke penger til nye før om minst to måneder?

Stemmer dette på deg så har du dritdårlig økonomi...

Hvis det ikke stemmer burde du være i stand til å klare deg...

Skrevet

Hvordan er dette hjelpsomt?

Du hadde kunnet gitt noen tips om hvordan du får endene til å møtes, så hadde du ikke framstått som ufordragelig..

Jeg er fullstendig enig i at forbruket til HI ikke ligner grisen, men hun prøver å få til en bedring, og hets uten innhold hjelper ikke i forhold til det.

Likte rådet lenger oppe om "lommepenger", dette gjorde jeg som student. Hadde en fast sum til forbruk hver uke, som jeg tok ut i kontanter i minibank (halvparten mandag, andre halvpart fredag).

Skrevet

det som er lett å glemme er alle spontankjøpene. Et ukeblad på butikken, lunsj, en ekstra sjokolade osv. Det blir faktisk penger av det.

I etableringsfasen er det lurt å være gjerrig med seg selv, iallefall til man får kontroll over økonomien. Kjøp det du må, men tenk først. Du kjøpte klær på salg til jenta, men trengte hun det? Kafebesøk og manikyr dropper du inntil videre, og om du handler på bensinstasjonen e.l.: Det er forbudt.

Planlegg handlinga. Skriv handleliste fortløpende, og vær mett før du går på butikken.

Lekeland er heller ikke nødvendig hver mnd. Det finnes faktisk mye gratis moro.

Ha total innkjøpsstopp på klær og interiør et par mnd, se hvordan det går.

Sjekk kontoen ofte, det er ikke nødvendig å overdra den.

Egentlig har dere god råd, bare liten oversikt.

Skrevet

Uffda, tror du skal melde deg på luksusfellen, der får du mange råd...

Seriøst, jeg blir provosert når du sier dere har dårlig råd, du får søren meg takle kritikken som kommer her også!! Du har selv lagt ut dette innlegget og får være voksen nok til å tåle at andre her IKKE mener dere har dårlig råd.

Sett deg ned, lag et detaljert budsjett.

Handle mat en gang i uka, lag lister.

Dropp kafebesøk i en måned.

Drit i manikyr og andre "luksus" ting i løpet av en måned

Da blir det nok noe til overs skal du se..

Skrevet

Hufsla:

Takk for fornuftig og god tilbakemelding.

Ja, det blir jo ofte en sjokolade eller tre, gjerne på kjosken. Og ukeblader, jo se og hør er ett must, og innimellom ett ukeblad eller sånn....

Vel, strengt tatt trengte hun IKKE den genseren og tigtsen jeg kjøpte på salg. Kjøpte det vel egentlgi bare forde det var på salg, minus 75%....

Og så når jeg tenker meg om, ble vel lekeland dyrt....60 kr i parkering, 1 yoghurt, en sjokoladekake, 4 vaffler, 2 kaffe, en sjoko-drikk, en god morgen, en is, en cola zero, en vg...........

Nei jeg må nok ta grep og få mer oversikt over "dill-dall" posten.....

Skrevet

Det er litt trist når HI bare takler positive tilbakemeldinger... Det er en grunn til sterke reaksjoner, vi leser innlegget ditt i sjokk, HI.

Skrevet

Du som blir provosert av meg.......vel, jeg blir provosert av slike som deg også som bare skal være kritiske, og småfrekke.

Hvis JEG skal godta at andre mener vi IKKE har dårløig råd, så må vel du være stor nok til å godta at jeg føler vi HAR dårlig råd da.....

HI

Skrevet

Syns den luksusfelle-ideen ikke var så dum. Ikke nødvendigvis melde seg på, men måten de går frem på.

Manikyr, blader, "ny lebestift", lekeland med tilbehør, valentingave og det meste av utgiftene faktisk ville blitt strøket asap!!! Der har du svaret ditt HI.

Skrevet

Det føler at du har dårlig råd pga uvettig pengebruk, ikke pga at du i realiteten har dårlig råd. Det er en viss forskjell.

Skrevet

Nei nå må du jammen gi deg.

Jeg takler da alle de negative tilbakemeldingene også jeg.

Jeg takler dem, men setter jo større pris på modne seriøse svar som inneholder konstruktiv kritikk, i steden for spydige komentarer, og henntydninger til min iq, at jeg er blåst, dum kvalm osv.....

Jeg blir bare litt fortvilt over at så mange kjefter, irettesetter, og refser i steden for å rettlede, hjelpe, motivere, og råde.....

HI

Skrevet

Ja du har nok rett i at pengebruken muligens er uvettig.

Takker for alle GODE SERIØSE råd og hjelp til å få en mer vettug pengeforbruk.

Skrevet

Jeg synes ikke svarene du får er kritiske eller småfrekke. Du viser tydelig at du har store og urealistiske forventninger til forbruket ditt. Selvfølgelig reagerer man på tallene du legger frem og kaller det dritdårlig økonomi. Jeg trodde ærlig talt dette var et tulleinnlegg, men det demrer for meg at du finnes i virkeligheten. Du bør søke økonomiske råd fra noen som har greie på budsjetter og økonomisk planlegging.

Når jeg leser alt du har råd til å kjøpe og være med på av aktiviteter, ser jeg at ifølge dine beregninger er jeg antageligvis lutfattig...

Skrevet

Herregud er du helt blåst? Hadde du syntes det var helt ok og ikke blitt det minste provosert om Bill Gates hadde klagd over dårlig råd?

Skrevet

det MÅ gå..gubben pröver å holde seg til en pakke röyk i 5-6 dager..pröver å holde utkikk etter salg, nedsatte matvarer..pröver å bake 3-4 bröd av gangen..man kommer på mange små tips og pröver å leve så normalt som mulig..det viktigste er at vårt barn ikke mangler noen ting..arver mye klär og er flink til å spise alt som han får..

det er slik når systemet fungerer på den måten at om man har ikke jobbet nok så får du ikke mye i stötte.. og vi VIL IKKE ha tusener av kroner i lån heller..men er under utdanning så jeg håper at jeg finner jobb rett etter..vi har slitt de siste månedene men alt går bare viljen finnes der!

ANONYM 22:08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...