Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #1 Skrevet 21. februar 2010 Hoff. Dette ble hardere enn beregnet. Bygd oss hus. Når alle utgiftsposter er betalt, dvs lån, tlf, strøm, sparing, kredittkort, forsiktinger, bhg, eiendomsskatt osv, da har vi igjen 16000,- Vi bruker 5000,- pr mnd på mat. Og har 11000,- til klær, bensin, ting og tang pr mnd. Nå hadde vi 11000,- på brukskontoen 1 februar....og vi er nå på 2000kr i minus.... Vi har altså brukt 13000,- denne mnd....og hva har vi brukt de på da? *en dag på lekeland *ny kupevarmer *t/r med ferga *2 tanker bensin, a 700,- *morsdagsbukett *valentine gave *Bursdagsgave til ei i barnehagen *ett par cafebesøk *en genser og bukse til jenta, på salg, total 150,- *manikyr (ja da, jeg vet......men.....) Jeg føler at vi virkelig har prøvd å være forsiktig, men herregud.... Jeg følte at det å leve på 11000 til "annet forbruk" ikke skulle by på problemer jeg...men...... Er det virkelig spå vanskelig å leve på 11000 pr mnd? Vi har jo 5000 kr til mat i tilegg. Hoff, har vi virkelig gjort noe kjempedomt no??? Har vi gapt over for mye?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #2 Skrevet 21. februar 2010 dette måå vel være et tulleinlegg??? du kan jo kutte ut 75% av disse luksusutgiftene...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #3 Skrevet 21. februar 2010 Dere har eldendig økonomistyring. Dere har masse penger egentlig, men trenger å tenke mer på hvordan dere bruker dem. Vi er til tider likedan som dere. Er på matbutikken flere ganger om dagen og kjøper de dyreste produktene. Både dere og vi bør skjerpe oss. Planlegge innkjøp er nok cluet. Tenk hvor mye ekstra tid vi får i hverdagen til andre ting:-) Tenker dere kan klare å leve bra og spare på buffer bare dere planlegger mer. Kanskje dere skal gjøre et forsøk så gjør vi et forsøk og ser hvem som klarer det første;-)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #4 Skrevet 21. februar 2010 13000 kr på moro på 1 mnd er MYE, sitter selv med et par tusen til "annet" hver mnd. Kjøp rimeligere gaver, dropp manikyren og dropp kafebesøk. Mange småbeløp blir fort noen tusenlapper. Kupevarmer vet jeg ikke hva koster, men det er ikke noe en kjøper hver mnd uansett da. Dere har ikke vært forsiktig nei, du tror vel ikke det?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #6 Skrevet 21. februar 2010 "Og har 11000,- til klær, bensin, ting og tang pr mnd" Og du klager over dårlig råd????
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #7 Skrevet 21. februar 2010 Nei, seriøst, dette er ikke ett tulleinnlegg. Herregud, jeg føler virkelig vi har prøvd. Men vi MÅTTE ha den kupevarmeren, det er omlag 15 minus her hver morgen (ekstremt i vinter) Og det å ha ungen i en iiiiskald bil på vei til bhg...huff.... Og bensin må vi jo ha, avhengig av å komme på jobb. Fergetur, vel, ett skjeldent besøk hos min kjøre bror. Lekeland....vel, 1 besøk på lekeland....litt må da barnet få? Min kjære mamma fortjener da morsdagsgave.....og jeg fant ikke bukett til mindre enn 149 den dagen. Min kjøre kjøpte ett smykke til meg 400 kr, det er da heller ikke mye kombi valentin og morsdag. Jo den manikyren, den er jeg enig i er luksus, men hver 6-7 uke unner meg meg dette..... Men er virkelig alle slike småting som dette ting dere ser på som luksus? Er det ikke vanlig å bare kjøpe seg ølitt slik og stikke på lekeland, eller på cafe med ungen innimellom? Hovedinnelgger.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #8 Skrevet 21. februar 2010 13000 til "annet" på tre uker høres mye ut, særlig når dere "prøver å være forsiktige"... En smart ting å gjøre kan være å sette seg ned med nettbank/kvitteringer og regne ut hva de ulike postene du nevner egentlig koster. Da er det lettere å se hvor man kan kutte uten at man "ofrer" så veldig mye, og hva man vil prioritere å ta seg råd til.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Ikke kjøp NOE som er unødvendig den måneden lønna kommer. Det som er igjen på konto neste lønningsdag er "lommepenger" neste måned. Om du ikke greier å holde oversikt da, ta ut "lommepengene" i kontanter, og ikke betal med kort på ting som ikke er strengt nødvendig. Dere har egentlig dritmye disponibelt for å være i etableringsfasen!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #10 Skrevet 21. februar 2010 Herregud, jeg ser på svarene deres, og blir så frustrert, jeg føler virkelig at vi har vert forsiktig, føler at jeg har måttet skjekke kontofonen heile tia, og ja hoff.......... Jamen, ett par cafebesøk...... vel, jeg "gleder" meg til mars, da er det ny mnd og så får vi se hvordan det går. Vi får inn all lønn 1 hver mnd, Så blir alt flyttet dit det skal, og den 2dre hver mnd står det 11000 igjen på "brukskontoen". Jeg sliter med å få dete til å holde i 4 uker. Noen snakker om å legge opp en buffer.... åssen i himmelens navn greier dere det på så lite? Hovedinnlegger.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #11 Skrevet 21. februar 2010 Har vi egentlig "dritmye" igjen???? Og her sitter jeg med klomp i magen, og føler at det er skremmende vanskelig....... Må vel prøve å være enda mer forsiktig neste mnd da. Dette med "lommepenger" hørtes lurt ut. Hovedinnlegger-
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #12 Skrevet 21. februar 2010 16 000 er jo egentlig ganske mye å sitte igjen med etter lån er betalt. Vi sitter igjen med ca 10 000 i mnd etter lånet er betalt, og klarer da fint å legge av litt til sparing i mnd selv om vi har andre utgifter som mat, bensin, klær, andre småregninger osv... Skjønner ikke hvordan dere klarer å bruke så mye. Vil anbefale dere å sette opp en økonomisk plan og følge den til punkt og prikke å ikke falle for fristelser. Vi er forresten familie på 4....
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #13 Skrevet 21. februar 2010 Av det du har oppgitt her ser jeg at dere har brukt: 149,- på blomster, 1400,- på bensin, 400,- på valentinegave, 150,- på klær til datteren din, totalt 2099,- Dvs at dere har brukt 11 000 på lekeland, kupevarmer, ferge, bursdagsgave, kafebesøk og manikyr. Ikke noe galt i dette hvis man har råd, men sånn jeg skjønner det har 2000,- av dette gått ut med kredittkort (i tillegg til at dere allerede betaler på kredittgjeld). Enig i å unne seg noe, men hadde ikke turt å ta manikyr eller gå på kafe på kreditt. Viktigere å få satt av til en buffer (slik at ting som at man trenger en kupevarmer ikke velter budsjettet) Lykke til, dette får dere nok til, bare dere setter dere ned og får ordentlig oversikt over økonomien deres.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #14 Skrevet 21. februar 2010 Unnskyld, dette gikk litt for fort, mente selvfølgelig 10 000, ikke 11 000.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #15 Skrevet 21. februar 2010 Vi sliter også med samme problrem som dere, vi sitter igjen med 25000,- etter å ha betalt alt av regninger. Vi spiser ute 4-5 ganger i mnd, er på kafe 3-4 dager i uka og annet div moro.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #17 Skrevet 21. februar 2010 Har jo egentlig stålkontroll på alle utgifter, altså strøm, forsikring, lisens, sparing, ips, årsavgift, tlf, osv. Det er alt det "andre" som jeg ikke begriper hvor blir av....... Boff, borte..... JEg må ta meg sammen, heldigvis så bruker ikke gubben penger nesten, stort sett bare jeg.....så det er jeg som må skjerpe meg..... Hovedinnelger
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #18 Skrevet 21. februar 2010 Joda, eiendomsskatten på 7500 pr år er også med....... HI
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #19 Skrevet 21. februar 2010 Dere har kjempegod økonomi, men elendig styring!! Vi sitter igjen med 8000kr i måneden vi etter regninger og kr til sparekonto er trukkett fra. Disse pengene skal holde til mat, bensin og alle andre hverdagslige ting!! Vi klarer oss kjempefint vi og har fremdeles bra med penger igjen på slutten av måneden!! Sett opp en skikkellig budskjett enten selv eller i samarbeid med en økonomisk rådgiver!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #20 Skrevet 21. februar 2010 Problem?? Å spise ute er dyrt, begynn å lag mat hjemme. Drikk også kaffe hjemme. Dere har tydeligvis luksusproblemer, nesten kvalmt å lese. Begynn med å skaffe dere en regningskonto der dere setter inn et visst beløp hver mnd som skal dekke huslån, regninger og i tillegg "buffer". Altså noen tusen ekstra som uansett går inn på denne kontoen som ikke er fritt til bruk, men til uforutsette utgifter o.l. Sett opp et budsjett på gjenstående og bestem dere for hvor mye dere har til mat og hvor mye som da blir igjen til "annet" posten! Faktisk har dere sykt god råd, men elendig økonomisk sans.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #21 Skrevet 21. februar 2010 Jamenn herregud, 8000 til MAT og andre ting???? Hvordan i himmelens navn greier dere det????? Seriøst altså? Kjøper du aldrig en ny lebestift, en jakke til barnet, er hos frisør, en ny duk, eller noen ting "utenom".........??? Gud jammen skal jeg få brynet meg i årene som kommer. Men det er frustrerende når "alle" sier vi har sååå god økonomi, npe jeg sitter å føler vi har alt alt alt for lite.................
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #22 Skrevet 21. februar 2010 Din overskrift er Dritdårlig økonomi??? Du burde skamme deg!!! Din sløsing og klaging er direkte frekt mot alle de menneskene i dette landet som HAR dårlig økonomi. Det du har er ELENDIG ØKONOMISK STYRING!!! Kjerp deg, din store unge!!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #23 Skrevet 21. februar 2010 Jeg unner meg det jeg vil ha jeg, og barna mangler ingenting! Det eneste er at jeg ikke unner meg noe hele tiden!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #24 Skrevet 21. februar 2010 Ja, dere har "dritmye" igjen. Av de 11000 burde dere uten problemer kunne sette 4000 på sparekonto. Da har dere igjen 7000 til "annet". Det høres ut for meg som du/dere lider litt av " fordi jeg fortjener det"- syndromet. Du forsvarer deg hele tiden med at "men det må man vel unne seg?". Kos og hygge er ikke avhengig av at det henger en prislapp på. Finn andre ting du kan unne deg, f. eks: en time i badekaret med bok og låst dør, besøke en venninne uten at barna er med, begynn i et kor osv. Og, nei, de fleste går ikke på kafe, manikyr osv hver mnd. Det er mye morsomt for barn som ikke er lekeland, og jeg vedder på at det også er et hull i kontoen deres hvor det renner ut "småpenger" til en latte, en baguett, et blad, et plagg, en leke, filmer osv, som tilsammen blir til tusenlapper på en mnd. Om du vil være mer forsiktig med penger, så sett deg ned og se på hva de går til. En latte og en baguett fem dager i uka er fort 4- 500 kr. Røyk, om dere gjør det, blir mange hundrelapper, osv. To kafebesøk er kanskje 500,- osv. Da ser du at tusenlappene ikke strekker særlig langt. Bli enige på forhånd om hva dere skal bruke penger på en mnd, og ha fast trekk til sparekonto slik at dere har en buffert til den dagen vaskemaskinen ryker eller startmotoren på bilen takker for seg. Det er en god følelse, og når du har god kontroll på pengebruken, så kan du ønske deg manikyr til jul og bursdager, morsdager osv. Da er det enda mere luksus å gå dit, for det har ikke en bismak av " har egentlig ikke råd".
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #25 Skrevet 21. februar 2010 Et tips for å skaffe dere en buffer: Dropp manikyr, kafebesøk og lekeland for noen måneder (evt halver denne typen ekstrautgifter). Pengene dere sparer går rett inn på en bufferkonto dere ikke har kort til. Når dere har gjort dette en stund har dere en buffer som dere kan bruke ved ekstraordinære utgifter, så slipper dere å ta opp mer kredittkortgjeld. Når dere har fått dere en liten buffer, ville jeg fortsatt å spart like mye noen måneder til, men da brukt det til å betale ned kredittkortgjelden. Når dere er kvitt den har dere jo også mer å rutte med i måneden, så blir det lettere. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå